حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که بلیط هواپیما یکی از سفرهای داخلی را خریده باشید و پروازتان از فرودگاه مهرآباد انجام شود. اما بعد از خرید بلیط این سوال برایتان پیش بیاید که برای سفر باید به کدام یک از ترمینال های مهرآباد مراجعه کنید. مطمئنا اگر به ترمینال های فرودگاه مهرآباد و پروازهایی که از هر کدام از آن‌ها انجام می‌شوند آگاهی نداشته باشید، سردرگم خواهید شد. پس بیایید یکبار برای همیشه به این مشکل خاتمه دهیم تا دفعات بعد که اقدام به خرید آنلاین بلیط هواپیما می‌کنید، در آرامش و اطمینان کامل سفر خود را آغاز کنید. در ادامه با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید.

معرفی فرودگاه مهرآباد

قبل از اینکه به معرفی ترمینال های مهرآباد بپردازیم، بد نیست کمی درباره تاریخچه این فرودگاه بدانیم. فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۱۷ افتتاح شد و نامگذاری آن به دلیل روستای مهرآباد جنوبی در نزدیکی محل احداث آن است. زمانی که فرودگاه مهرآباد تاسیس شد، بزرگترین فرودگاه در خاورمیانه به حساب می‌‌آمد. فرودگاه مهرآباد به دلیل قدمت تاریخی، در لیست آثار ملی قرار گرفته و در حال حاضر سفرهای داخلی و برخی از سفرهای زیارتی از طریق این فرودگاه انجام می‌شود.

اگر به نقشه ترمینال های مهرآباد نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که فرودگاه مهرآباد دارای ۶ ترمینال است. ترمینال های ۳ و ۵ استفاده اختصاصی دارند و برای پروازهای زیارتی به مکه مکرمه در نظر گرفته شده‌اند و ۴ ترمینال دیگر پروازهایی به مقاصد مختلف داخلی را میزبانی می‌کنند. در ادامه این مطلب به معرفی جزئی‌تر از این فرودگاه و ترمینال های آن خواهیم پرداخت.

معرفی ترمینال های مهرآباد

به طور کلی فرودگاه مهرآباد ۶ ترمینال دارد. در فرودگاه مهرآباد پروازهای ورودی از طریق ترمینال‌ های یک، دو و شش صورت می‌گیرد. این در حالی است که در فرودگاه مهرآباد پروازهای خروجی از ترمینال‌ های یک، دو و چهار انجام می‌شود. اما ورود و خروج شما به هر یک از این ترمینال‌ها علاوه بر مبدا و مقصد مورد نظرتان، به نوع ایرلاینی که با آن سفر می‌کنید نیز بستگی دارد. در ادامه به معرفی لیست ترمینال های فرودگاه مهرآباد و پس از آن معرفی پروازهای ورودی و خروجی ترمینال های مهرآباد می‌پردازیم.

ترمینال ۱ فرودگاه مهرآباد

در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد امکاناتی مانند سالن عمومی، نمازخانه، رستوران، کافی شاپ، و غرفه کتاب در دسترس مسافران است. ترمینال ۱، ترمینال پروازهای خروجی فرودگاه مهرآباد برای هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی زاگرس و هواپیمایی وارش است.

ترمینال ۱ فرودگاه مهرآباد

ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد

در ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد، مسافران به امکاناتی مثل سالن ترانزیت، سالن عمومی، رستوران، کافی شاپ، ساندویچ فروشی، نمازخانه و غرفه کتاب دسترسی دارند. ترمینال ۲، ترمینال پروازهای ورودی فرودگاه مهرآباد برای هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی زاگرس و هواپیمایی وارش است.

همچنین این ترمینال به عنوان ترمینال پروازهای خروجی مهرآباد برای هواپیمایی آتا، هواپیمایی قشم ایر، هواپیمایی معراج، هواپیمایی کارون، هواپیمایی ایران ایر و هواپیمایی ایران ایرتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترمینال پروازهای ورودی مهرآباد برای این شرکت‌های هواپیمایی نیز همین ترمینال ۲ بوده و به عبارتی این ترمینال برای ۶ شرکت هواپیمایی، نقش ترمینال ورودی و خروجی را دارد.

ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد

ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد

در ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد امکاناتی مثل سالن ترانزیت، رستوران، کافی شاپ، جایگاه ویژه مسافران پروازهای تاخیری و ساندویچی در اختیار مسافران است. تمامی پروازهای خروجی هواپیمایی آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، ساهاو سپهران از ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد صورت می‌پذیرد.

ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد

ترمینال ۶ فرودگاه مهرآباد

مسافران پروازهای داخلی به امکاناتی مانند جایگاه پذیرایی از مسافران پروازهای تاخیری و بوفه نوشیدنی سرد و گرم دسترسی دارند. ترمینال ۶ فرودگاه مهرآباد تمامی پروازهای ورودی هواپیمایی آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، ساها و سپهران را پوشش می‌دهد.

ترمینال ۶ فرودگاه مهرآباد

جدول ایرلاین‌های داخلی و شماره ترمینال فرودگاهی آن‌ها در فرودگاه مهرآباد

برای اینکه در زمان سفر خود یا بدرقه و استقبال مسافر بتوانید راحت‌تر پرواز ورودی یا خروجی موردنظر خود را از میان ترمینال‌ها پیدا کنید، عکس جدول راهنمای پروازی ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد آورده شده است. می‌توانید تصویر این جدول را در گوشی خود ذخیره کرده و در سفرهای بعدی از آن به راحتی استفاده نمایید.

جدول ترمینال های فرودگاه مهرآباد

معرفی پرواز های ورودی و خروجی ترمینال های مهرآباد

همانطور که در جدول مشاهده کردید، هواپیمایی‌های آتا، آسمان، اترک، ایران ایر، ایران ایرتور، پویا، تابان، زاگرس، ساها، سپهران، قشم ایر، کارون، کاسپین، کیش ایر، ماهان، معراج، وارش، پرشیا، پارس، پروازهای ورودی و خروجی را از یکی از ترمینال های ۱، ۲، ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد انجام می‌دهند.

در ادامه با ترمینال های مهرآباد به تفکیک پروازهای ورودی و خروجی بیشتر آشنا شوید. با این توضیحات مشخص خواهد شد که چیزی به اسم ترمینال یک هواپیمایی خاص مانند ترمینال ایران ایر یا ترمینال ماهان وجود ندارد. ترمینال ها با اعداد مشخص شده و شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند.

ترمینال پروازهای ورودی مهرآباد

  • ترمینال یک مهرآباد: کیش ایر، زاگرس، وارش
  • ترمینال دو مهرآباد: آتا، قشم ایر، معراج، کارون، ایران ایر، ایران ایر تور،
  • ترمینال شش مهرآباد: آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، ساها، سپهران، پارس، فلای پرشیا

ترمینال پروازهای خروجی مهرآباد

  • ترمینال یک مهرآباد: کیش ایر، زاگرس، وارش
  • ترمینال دو مهرآباد: آتا، قشم ایر، معراج، کارون، ایران ایر، ایران ایر تور،
  • ترمینال چهار مهرآباد: آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، ساها، سپهران، پارس، فلای پرشیا

در نهایت می‌توانید برای به دست آوردن لیست اطلاعات پروازهای خروجی فرودگاه مهرآباد به سایت فرودگاه مهرآباد مراجعه کنید. در این سایت حتی این امکان را دارید تا از مقاصد پروازی فرودگاه مهرآباد مطلع شوید. برای برخی شاید این سوال پیش بیاید که لیست مسافران فرودگاه مهرآباد نیز در این سایت در دسترس است یا خیر که در این مورد باید گفت این اطلاعات به نوعی محرمانه محسوب شده و به جز در موارد خاص در اختیار افراد حقیقی قرار نخواهد گرفت.

فاصله بین ترمینال های فرودگاه مهرآباد

از نظر موقعیت جغرافیایی، ورودی ترمینال های ۱ و ۲ در یک بخش از فرودگاه و ورودی ترمینال های ۴ و ۶ در بخش دیگری از فرودگاه قرار دارد که این دو بخش به صورت پیاده، با هم فاصله‌ای ۱۰ دقیقه‌ای دارند. این فاصله را با خودرو می‌توانید در مدت ۳ دقیقه طی کنید. در ابتدای ورود به منطقه فرودگاهی تابلوهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به عنوان راهنمای فرودگاه مهرآباد استفاده کرده و مسیر خود را به سمت ترمینال مورد نظرتان پیدا کنید. لازم به ذکر است پارکینگ فرودگاه مهرآباد در فضاهایی سرپوشیده برای تمامی ترمینال ها در دسترس قرار دارد.

دسترسی به ترمینال های مهرآباد با مترو

خط 4 مترو برای فرودگاه مهرآباد

دسترسی به فرودگاه مهرآباد با مترو

کسانی که از مترو استفاده می‌کنند و می‌خواهند خود را به ترمینال های فرودگاه مهرآباد برسانند، می‌توانند از مسیر ویژه‌ای که برای فرودگاه در مترو تهران در نظر گرفته شده، استفاده کنند. این مسیر ویژه همان خط ۴ مترو است که از ارم سبز به سمت شهید کلاهدوز و برعکس امتداد دارد و در ایستگاه بیمه منشعب می‌شود. در ایستگاه بیمه پیاده شوید و خط مخصوص فرودگاه مهرآباد را سوار شوید. برای فرودگاه، دو ایستگاه تعبیه شده که یکی برای ترمینال ۱ و ۲ مهرآباد و دیگری برای ترمینال ۴ و ۶ مهرآباد است. پس از پیاده شدن، می‌توانید فاصله ترمینال های فرودگاه مهرآباد را پیاده طی کنید.

دسترسی به فرودگاه مهرآباد با اتوبوس

این روش کم هزینه‌ترین روشی است که با استفاده از آن می‌توانید خود را به فرودگاه مهرآباد برسانید. یک خط اتوبوس تندرو از میدان ونک به مقصد فرودگاه مهرآباد در دسترس است که در میانه مسیر از خیابان ملاصدرا، اتوبان شیخ فضل اله نوری و میدان آزادی عبور می‌کند و در نهایت به فرودگاه مهرآباد خواهد رسید.

قوانین فرودگاه مهرآباد

به منظور تامین امنیت فرودگاه ها لیستی از وسایل ممنوعه وجود دارد که معمولا در همه جا مشترک است. لیست اشیا ممنوعه فرودگاه مهرآباد به شرح زیر است:

  • انواع سلاح گرم از قبیل: سلاح های نظامی، تفنگ های شکاری، ساچمه زن
  • سلاح های اسباب بازی که شباهت زیادی به سلاح‌های واقعی دارند
  • انواع سلاح سرد از قبیل: شمشیر، دشنه، کارد سنگری، انواع چاقو، تیغ موکت بری، تیغ جراحی، قیچی، پنچه بوکس و سایر اشیاء مشابه
  • مهمات از قبیل: فشنگ‌ها، نارنجک‌ها، مواد منفجره از قبیل تی‌ان‌تی، سی ۴، دینامیت، چاشنی‌های انفجاری مواد محترقه، آتش‌زا، باروتی و انفجاری
  • انواع اسپری‌ها از قبیل: گاز اشک‌آور، فلفلی، سمی و بی‌حس کننده
  • مواد سریع‌الاشتعال از قبیل: بنزین، کپسول‌های گاز و مایع

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب وسایل مجاز و غیرمجاز هواپیما را مطالعه کنید.

قوانین بار مجاز

سوالی که بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند، این است که قوانین بار مجاز فرودگاه مهرآباد به چه شکل است؟ در این مورد باید گفت که میزان بار مجاز به فرودگاه بستگی ندارد بلکه به شرکت هواپیمایی و نوع هواپیمایی که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، مرتبط است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب هزینه اضافه باز و میزان بار مجاز هواپیما را مطالعه کنید.

تماس مستقیم با فرودگاه

در بسیاری موارد برای اطلاع از آخرین تغییرانی که در روند کاری فرودگاه به وجود آمده، بهتر است با بخش اطلاعات تماس گرفته شود که در این مورد می‌توانید اطلاعات تماس فرودگاه مهرآباد را از لینک http://mehrabad.airport.ir/ به دست آورید و با در اختیار داشتن شماره تماس فرودگاه مهرآباد با قسمت اطلاعات تماس گرفته و سوال خود را مطرح کنید.

در فرودگاه مهرآباد گم نمی‌شوید!

کسب اطلاعات ترمینال های فرودگاه مهرآباد قبل از اینکه به صورت حضوری به آن‌جا بروید، باعث می‌شود که به راحتی مسیر خود را در این فرودگاه بزرگ پیدا کنید و با کمترین اتلاف وقتی به پروازتان برسید. اگر از جمله افرادی هستید که رفت و آمد زیادی به این فرودگاه دارید و نکته‌ای به نظرتان می‌آید که ما به آن اشاره نکردیم، آن را با ما خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره ترمینال های فرودگاه مهرآباد

امکان استفاده از تاکسی اینترنتی در فرودگاه مهرآباد وجود دارد؟

در این فرودگاه هم تاکسی‌های عادی، هم تاکسی های مخصوص فرودگاه وجود دارد و علاوه بر آن‌ها امکان استفاده از تاکسی اینترنتی نیز وجود دارد.

فرودگاه مهرآباد در کدام منطقه تهران قرار دارد؟

این فرودگاه در غرب تهران و در فاصله ۵ دقیقه‌ای از میدان آزادی قرار دارد.

آیا پروازهای خارجی در فرودگاه مهرآباد صورت می‌گیرد؟

خیر، فرودگاه مهرآباد تنها برای پروازهای داخلی و پروازهای زیارتی مکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد ترمینال های فرودگاه مهرآباد چقدر است؟

به طور کلی فرودگاه مهرآباد ۶ ترمینال دارد.

1 نظر

  1. نخیر تا به حال برای ما پیش نیامده که بلیط هواپیما یکی از سفرهای داخلی را خریده باشیم و پروازمان از فرودگاه مهرآباد انجام شود. چون ما ساکن تهران نیستیم.
    ایران فقط تهران نیست نویسنده گرامی.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید