در میان مقاصد گردشگری داخلی، تنها یک شهر وجود دارد که هم جاذبه های گردشگری آن طرفداران خاص خود را دارد و هم عاشقان اهل بیت شیفته‌ی سفر به آن هستند و آن مقصد جایی جز مشهد نیست. مشهد به عنوان مقدس‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود که بدون شک اولین و مهم‌ترین جاذبه آن برای کسانی که به این شهر سفر می‌کنند، حرم امام رضا (ع) خواهد بود. علاوه بر آن، قدمت شهر مشهد، رستوران ها و جاذبه های طبیعی این شهر، موجب شده تا گردشگران نیاز به یک راهنمای سفر به مشهد داشته باشند. پس همراه ما باشید تا با راهنمای جامع سفر به مشهد فلای تودی سفر خاطره‌ انگیزی را تجربه کنید.

معرفی شهر مشهد

این بار قصد داریم، دومین شهر پرجمعیت ایران را به شما معرفی کنیم. این شهر بزرگ مساحتی بالغ بر ۳۵۱ کیلومتر دارد که قدمت تاریخی آن به قبل از ظهور اسلام بازمی‌گردد. اما دوران اوج این شهر را می‌توان به زمان افشاریه نسبت داد. این شهر به دلیل حضور بارگاه امام رضا (ع)، سالانه بیش از ۲۷ میلیون مسافر دارد. نام مشهد که به معنی شهادت است از زمان شهادت امام رضا بر روی این این شهر باقی ماند. در ادامه بیشتر با این شهر آشنا خواهید شد.

معرفی شهر مشهد

تاریخچه مشهد

در زمان یونانیان، این شهر محل اقامت اسکندر بوده، به همین دلیل این شهر را سوسیا معادل توس در زبان فارسی می‌نامیدند. این شهر به واسطه موقعیت جغرافیایی که داشته، یکی از بخش های مهم برای سکونت در خراسان بوده است. مشهد در طول ادوار تاریخ، شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود. در زمان نادرشاه و صفویه این مشهد دوران خوب و پررونقی را تجربه کرد. هم اکنون نیز این شهر با ساخت هتل های لوکس و ارائه امکانات و خدمات توریستی نقش مهمی در برنامه سفر مسافران و گردشگران داشته است.

تاریخچه مشهد

آب‌ و‌ هوای مشهد

شهر مشهد در میان رشته کوه‌های بینالود و هزارمسجد قرار دارد. آب و هوای مشهد به دلیل تداخل چند اقلیم، اقلیم سرد و خشک از جانب نیشابور، اقلیم نیمه خشک از جانب قوچان و اقلیم سرد از جانب رشته کوه‌های بینالود، معتدل و روبه سرد و خشک است. این شهر در تابستان روزهای گرم و خشک و در زمستان روزهای سردی را تجربه می‌کند.

آب‌ و‌ هوای مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

مشهد را می‌توان محبوب ترین مقصد گردشگری داخلی معرفی کرد، برای همین در تمام روزهای سال، میزبان مهمانان زیادی است. اما اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به مشهد را به شما بگوییم باید به بهار، تابستان و همچنین اعیاد مذهبی اشاره کنیم. اگر هم به دنبال بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ اقتصادی هستید، باید پاییز را به شما پیشنهاد دهیم.

راه های سفر به مشهد

مشهد از آن دسته مقاصدی محسوب می‌شود که کافی است بار سفرتان را ببندید و پا به جاده بگذارید، از بلیط قطار و اتوبوس گرفته تا هواپیما، همه راهی برای رسیدن شما به این شهر هستند. البته که تفاوت‌هایی مانند زمان رسیدن و هزینه دارند که در ادامه به بررسی کامل آنها می‌پردازیم.

سفر به مشهد با هواپیما

سفر هوایی به مشهد بهترین و سریع ترین روش است. روزانه پروازهای زیادی به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد انجام می‌شود. مدت زمان سفر به مشهد با هواپیما از تهران حدود یک ساعت و نیم است. که شما می‌توانید بلیط هواپیما مشهد را با بهترین قیمت در فلای تودی از ایرلاین های مختلف خریداری کنید.

راه های سفر به مشهد

سفر زمینی به مشهد

فاصله تهران تا مشهد حدود ۹۰۰ کیلومتر است، پس شما برای سفر به مشهد مدت زمان ۱۲ ساعته‌ای را در راه خواهید بود. راه زمینی به سه طریق اتوبوس، قطار و ماشین شخصی تقسیم می‌شود. برای سفر به مشهد با اتوبوس، باید به ترمینال‌های شهرتان و ترمینال های تهران (بیهقی، ترمینال جنوب و یا آزادی) بروید و سپس با خرید بلیط اتوبوس راهی مشهد شوید.

سفر با قطار که بعد از هواپیما جز پرطرفدارترین‌ها است، حدود ۱۲ ساعت از تهران تا مشهد طول می‌کشد که قطارهای اتوبوسی، تندرو و یا کوپه‌ای را با توجه به نیازتان می‌توانید خریداری کنید. سفر با ماشین شخصی هم آخرین گزینه برای سفر است حدود ۱۲ ساعت وقت شما را خواهد گرفت.

راه های سفر به مشهد

هزینه های سفر به مشهد

مدیریت هزینه های سفر به مشهد به خودتان بستگی دارد. اگر در زمان های تعطیلات یا اواخر هفته سفر کنید، مسلما باید بودجه بیشتری را برای سفر در نظر بگیرید اما اگر در پاییز و زمستان سفر کنید، قطعا هزینه های سفرتان، خیلی کمتر خواهد بود.

هزینه بلیط سفر به مشهد

هزینه بلیط سفر به مشهد، به تاریخی و زمانی که انتخاب می‌کنید، وابسته است، البته این تغییرات قیمت در بلیط های هواپیما مشهودتر خواهد بود. قیمت بلیط هواپیما مشهد با توجه به کلاس پروازی و ایرلاین انتخابی متفاوت خواهد بود. برای خرید بلیط هواپیما بهتر است ۲-۳ هفته زودتر اقدام کنید، اگر هم همراهتان کودک زیر ۱۲ سال دارید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط سیستمی هواپیما مشهد را تهیه کنید. اما معمولا اوایل هفته، پاییز و زمستان که مقارن با فصل مدارس است، قیمت‌ها خیلی مناسب‌تر خواهند بود.

هزینه های سفر به مشهد

اقامت در هتل های مشهد

هتل های مشهد در نوع خود بی‌نظیر هستند. این شهر به واسطه زوار و مسافران زیادی که دارد، دارای بیشترین تعداد هتل در میان مقاصد داخلی است. در مشهد شما با هر بودجه‌ای که داشته باشید، می‌توانید محل اقامت موردنظرتان را پیدا کنید. از هتل های لوکس پنج ستاره مانند هتل بین المللی قصر، هتل درویش و هتل مدینه الرضا گرفته تا هتل های چهار، سه، دو و یک ستاره و همچنین هتل آپارتمان های مجهز مانند هتل آپارتمان حیات شرق، همه در تلاشند تا بهترین لحظات را برای مهمانان خود به وجود آورند.

اقامت در هتل های مشهد

حمل و نقل عمومی در مشهد

شهر مشهد در حوزه حمل و نقل عمومی هم نسبت به سایر شهرهای ایران پیشتاز است. هزینه حمل و نقل عمومی در مشهد خیلی بالا نیست، پس نیازی نیست شما بودجه زیادی برای این بخش سفرتان درنظر بگیرید. در مشهد مترو در دسترس قرار دارد که از طریق آن می‌توانید سری به مناطق مختلف مشهد بزنید. علاوه بر اون در خیابان امام رضا که منتهی به حرم است، اتوبوس های بی آر تی و همچنین اتوبوس برای سفر به نقاط دیگر مشهد در دسترس قرار دارد. جالب است بدانید کرایه های تاکسی و تاکسی اینترنتی در مشهد خیلی گران نیستند و اگر استفاده از اتوبوس یا مترو برایتان سخت است، تاکسی های مشهد گزینه بهتری خواهند بود.

حمل و نقل عمومی در مشهد

اگر هم هتل های نزدیک حرم را رزرو کنید، پیاده هم می‌توانید از جاذبه های اطراف حرم و بازار رضا بازدید کنید.

معروفترین جاهای دیدنی مشهد

یکی از دلایل محبوبیت شهر مشهد، جاهای دیدنی آن است، که برای هر سن و سال و سلیقه‌ای سرگرمی و دیدنی مخصوص دارد. اگر عاشق طبیعت گردی هستید، حتما سری به طرقبه و جنگل جیغ بزنید، مراکز خرید مشهد هم اجناسی برای همه سلیقه‌ها دارند، پارک های آبی مشهد هم که در نوع خود بسیار مورد علاقه گردشگران قرار دارند. در مقاله جاذبه های گردشگری مشهد، ما به طور کامل راجع به جاذبه های آن، صحبت کردیم اما در ادامه لیستی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد.

زیارت حرم امام رضا (ع)

شهر مشهد با حرم امام رضا (ع) تعریف می‌شود و اولین جایی که هر کسی در مشهد می‌رود، این حرم مقدس و پرآوازه است. بارگاه امام رضا هم از نظر معماری بسیار زیبا و باشکوه ساخته شده و هم مسلمانان آن را به عنوان یک مکان مقدس می‌شناسند.

جاهای دیدنی مشهد

مسجد گوهرشاد

این مسجد در سال ۷۹۴ شمسی در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) بنا شد و نام خود را از یکی از زنان معروف عصر تیموری برگرفت. بنابراین این مسجد هم از نظر تاریخی قدمتی دیرینه دارد و هم از لحاظ معماری، چشم نواز و حائز اهمیت به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی مشهد

پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی بهترین پارک مشهد است که مکانی مناسب برای گذراندن پیک نیک و قدم زدن عصرگاهی محسوب می‌شود. این پارک علاوه بر طبیعت زیبا، بکر و تماشایی خود، قدمتی تاریخی نیز دارد. کوهسنگی محل تاجگذاری شاه عباس صفوی بود و از این رو به لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. امروزه آبشار کوچک و اشکال سنگی که دور تا دور پارک را احاطه کرده، از جذابیت‌های اصلی این پارک محسوب می‌شود و بیشتر از بعد تاریخی این منطقه مورد توجه قرار دارد.

پارک کوه سنگی مشهد

مکان های تاریخی مشهد

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، شهر مشهد به واسطه قدمت تاریخی که دارد، مکان های تاریخی زیادی برای بازدید دارد که شما بیشتر با فرهنگ و پیشینه این شهر آشنا می‌کند. خوب است در سفرتان به این دیار سری هم به مکان های تاریخی مشهد بزنید.

خانه توکلی

اگرچه مشهد را یک شهر زیارتی و مذهبی می‌دانند اما تمامی جاهای دیدنی مشهد به مساجد و حرم ختم نمی‌شود، بلکه در این شهر می‌توانید از خانه‌های تاریخی و پر رمز و راز نیز دیدن کنید. یکی از این خانه‌ های قدیمی خانه توکلی نام دارد که آن را با نامی عجیب می‌خوانند: خانه اجنه! اگرچه این نام عجیب و گاها ترسناک در اثر شایعاتی که نسل به نسل چرخیده همچنان روی این خانه قدیمی مانده، اما همین نام باعث مطرح شدن خانه توکلی بین گردشگران شده است.

خانه توکلی مشهد

خانه تاریخی داروغه

از جمله دیگر خانه‌ های تاریخی مشهد که از دوره قاجار باقی مانده، می‌توان به خانه تاریخی داروغه اشاره کرد. این خانه تا سال ۱۳۶۰ همچنان مسکونی بوده و به همان شکل اولیه از آن استفاده می‌شد. اما پس از اینکه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، با بازسازی‌ها و مرمت‌های اندکی که روی آن انجام گرفت به یکی از جاذبه‌ های معروف مشهد تبدیل شد. این خانه تاریخی وسعت نسبتا زیادی دارد، اما بازدید از آن بیشتر از یک ساعت از وقت‌تان را نمی‌گیرد.

خانه تاریخی داروغه مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

یکی از جاذبه‌هایی که باید بازدید از آن را در برنامه سفرتان به مشهد قرار دهید، بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار است که به عنوان یکی از جاذبه‌ های خاص شهر مشهد شناخته می‌شود. در کنار معماری سنگی و جالبی که این بنا دارد، موزه نادری که در آن انواع سلاح‌های دوره افشاریه، سکه‌ها و اشیاء باستانی آن دوره به نمایش گذاشته شده، از جمله دیدنی‌های این آرامگاه است.

آرامگاه نادرشاه افشار مشهد

مجتمع توریستی باباقدرت

مجتمع گردشگری بابا قدرت، که آن را با نام کاروانسرای باباقدرت نیز می‌شناسند، از جمله بناهایی است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. امروزه این کاروانسرای قدیمی به یک مجتمع گردشگری تبدیل شده که شامل رستوران و بازارچه سنتی می‌شود. بنابراین می‌توانید بازدید از این مکان را به وعده ناهار یا شام موکول کنید تا بتوانید در رستوران سنتی آن نیز از غذاهای محلی مشهد لذت ببرید و در بازارچه سنتی آن نیز به تماشا یا خرید کالاها و هنرهای سنتی بپردازید.

مجتمع توریستی باباقدرت مشهد

حمام شاه مشهد

حمام شاه مشهد که با نام موزه مردم شناسی مشهد شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین حمام‌های قدیمی ایران است که قدمت آن به سال ۱۰۲۷ هجری قمری بازمی‌گردد. این حمام قدیمی مشهد امروزه به یک موزه تبدیل شده و در آن غرفه‌های مختلفی برای به نمایش گذاشتن اشیاء و لوازمی که در حمام‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت، دیده می‌شود. همین مسئله موجب شده نام موزه مردم شناسی مشهد روی این جاذبه گذاشته شود.

جاهای دیدنی مشهد

باغ ملی مشهد

اگر همراه با کودکتان به مشهد سفر می‌کنید، حتما بازدید از باغ ملی را در برنامه سفر خود قرار دهید.  قدمت باغ ملی مشهد به دوره قاجار باز می‌گردد. هرچند در ابتدا این مکان یک تفرجگاه خصوصی بوده است، اما از سال ۱۳۴۰ عموم مردم می‌توانند از این باغ زیبا بازدید کنند. باغ ملی را اولین پارک تفریحی مشهد می‌دانند که در آن درختان چنار قدیمی به زیبایی قد علم کرده‌اند و گلکاری‌ها و بافت گیاهی آن، این پارک را به طبیعتی زیبا و خوش منظره در قلب شهر مشهد تبدیل می‌کند.  

جاهای دیدنی مشهد

بهترین رستوران های مشهد

پس از گردش در مشهد، نوبت آن رسیده که طعم لذیذ غذاهای محلی مشهد را هم بچشید. به طور کلی رستوران های زیادی در مشهد وجود دارند که با توجه به سلیقه غذایی که دارید، می‌توانید هرکدام را که دوست دارید، امتحان کنید. اما پیشنهاد ما این است حتما طعم غذاهای سنتی مشهد را بچشید. اگر بخواهیم به معرفی معروف ترین غذاهای مشهد بپردازیم باید به شیشلیک، شله مشهدی، پلو مخلوط، خورش ریواس و… اشاره کنیم.

بهترین رستوران های مشهد

در میان بهترین رستوران های مشهد که برای سرو یک وعده غذایی خوشمزه می‌توانید به آنجا بروید، می‌توان به رستوران پسران کریم، رستوران های ترانه و ترنم، رستوران بابا قدرت، رستوران ارم شاندیز و رستوران ارکیده سیاه اشاره کرد.

مراکز خرید و بازار های مشهد

خرید جز جدانشدنی سفر است، مخصوصا اگر مقصد مشهد باشد با کلی سوغاتی های یادگاری و خوراکی های خوشمزه که می‌توانید آنها را خریداری کنید.

بازار رضا مشهد

بدون تردید سفر به مشهد بدون گشت و گذار در بازار بزرگ آن تکمیل نخواهد شد. با توجه به قرار گرفتن بازار رضا در فاصله کمی از حرم امام رضا (ع)، محال است که فرصت بازدید از این بازار بزرگ را از دست بدهید. بازار رضا مشهد محلی مناسب برای خرید سوغاتی محسوب می‌شود که اغلب زائران و گردشگران برای خرید به آن مراجعه می‌کنند. ساعت کار بازار رضا مشهد ۹ صبح الی ۱۰ شب است، بنابراین می‌توانید خرید کردن را به عنوان آخرین گزینه گردش یک روزه خود، در نظر بگیرید.

مراکز خرید و بازار های مشهد

آدرس بازار رضا مشهد روی نقشه گوگل

مرکز خرید الماس شرق

حتما نام فواره بلند الماس شرق را شنیده‌اید. این مرکز خرید با معماری گنبد شکلی که دارد، از نقاط مختلف جهان قابل مشاهده است. الماس شرق با ۱۵۰۰ واحد تجاری، هر آنچه که شما نیاز دارید، را فراهم کرده است. علاوه بر این می‌توانید در فودکوت الماس شرق نهار یا شام خود را صرف کنید و کودکانتان را به سرزمین عجایب این مجموعه بسپارید تا حسابی بازی کنند.

مراکز خرید و بازار های مشهد

آدرس مرکز خرید الماس شرق مشهد روی نقشه گوگل

بازار فردوسی مشهد

در بازار فردوسی مشهد، از دیدن این همه پوشاک زنانه، مردانه و بچه‌گانه شگفت زده خواهید شد. این بازار بزرگ که اخیرا شعبه دوم آن هم افتتاح شده، توانسته جایگاه خوبی در میان مشهدیان و همچنین توریست‌ها به دست آورد. از مزایای بزرگ بازار فردوسی، فاصله کم آن با حرم است که براحتی می‌توانید به آن سری بزنید.

مراکز خرید و بازار های مشهد

آدرس بازار فردوسی مشهد روی نقشه گوگل

مرکز خرید آرمیتاژ

مرکز خرید آرمیتاژ یکی از لوکس ترین مراکز خرید مشهد به حساب می‌آید که اخیرا ساخته شده است. در این پاساژ هر آنچه از پوشاک، کالای الکترونیکی، مبلمان و… نیاز داشته باشید را می‌توانید با بهترین کیفیت خریداری کنید. علاوه بر این رستوران بین المللی آرمیتاژ هم با سرو انواع غذاهای بین المللی در خدمت شما هستند، تا طعم غذاهای بی‌نظیری را تجربه کنید.

مراکز خرید و بازار های مشهد

آدرس مرکز خرید آرمیتاژ مشهد روی نقشه گوگل

سوغاتی های مشهد

خرید سوغات، خاطره‌ انگیزترین بخش سفر محسوب می‌شود که شما می‌توانید یادگاری از آن شهر را همراه خود به خانه بیاورید. شهر مشهد هم به واسطه صنایع و طبیعتی که دارد، در برخی محصولات سرآمد جهان است. قطعا نام زرشک و زعفران در لیست مهم ترین سوغاتی های مشهد شنیده‌اید، اما علاوه بر اینها باید به نبات، چرم، فیروزه، دیگ سنگی، جانماز و تسبیح هم اشاره کنیم.

سفر به مشهد، شهر همیشه محبوب ایرانی ها

مشهد نه تنها یک شهر زیارتی محبوب بین مسافران این شهر است، بلکه جاذبه‌های متعددی آن موجب شده تا میلیون‌ها نفر مشهد را برای سفر چند روزه انتخاب کنند. خرید بلیط مشهد یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای شروع سفر انجام دهید. ماهم تلاش کردیم تا با راهنمای جامع مشهد، در این سفر کنارتان باشیم، تا اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

اگر شما هم نکته‌ای در رابطه با سفر به مشهد دارید، با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به مشهد

بهترین فصل سفر به مشهد کدام است؟

بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به مشهد محسوب می‌شوند.

جاذبه‌های تفریحی مشهد کجا هستند؟

پارک های آبی، بازارها و مراکز خرید، طرقبه و چالیدره از مهم ترین جاذبه های تفریحی مشهد هستند.

هتل های مشهد نزدیک حرم کدامند؟

هتل رز درویشی، هتل آرمان، هتل الماس و هتل رضویه از هتل های مشهد نزدیک به حرم به شمار می‌روند.

نزدیک‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حرم کدامند؟

بازار رضا، موزه آستان قدس و مسجد گوهرشاد از نزدیک ترین جاهای دیدنی مشهد هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید