شهر مشهد به عنوان توریستی‌ترین شهر ایران، مکان بسیار مناسبی برای جذب گردشگران است، به طوری که سالیانه میلیون‌ها نفر به این شهر سفر می‌کنند. بسیاری از گردشگران با هدف زیارت از حرم مطهر امام هشتم شیعیان از سراسر ایران و حتی از کشورهای دیگر به مشهد سفر می‌کنند. اما حرم امام رضا (ع) تنها دلیل سفر گردشگران به این شهر نیست، بلکه جاذبه‌های گردشگری و امکانات تفریحی مشهد به قدری فراوان است که خود به تنهایی می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به این شهر باشد. در ادامه به معرفی مهم‌ ترین و محبوب‌ ترین جاذبه های گردشگری مشهد می‌پردازیم. با فلای تودی همراه باشید.

حرم مطهر امام رضا (ع)

لیست خود را با مهمترین و برجسته‌ترین جاذبه گردشگری مشهد، یعنی حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز می‌کنیم. سازه اولیه حرم امام رضا به زمان پیش از صفویه بازمی‌گردد؛ از این رو، یادگاری‌های تاریخی زیادی از دوره‌های تاریخی زمان تیموری، صفوی و دوران پس از آن در این مکان برجای مانده است.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

علاوه بر بعد معنوی و مقدس این حرم، از لحاظ تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد. مسجدها، رواق‌ها، کتابخانه‌ها، آرامگاه‌ها، صحن‌ها و معماری حرم با کاشی‌ها و تزیینات شیشه‌ای و چراغ آویزها، هر بیننده‌ای را میخکوب زیبایی‌های این حرم مقدس می‌کند.

حرم مطهر امام رضا (ع) همچون نگینی در مشهد می‌درخشد. اما در کنار حرم، بناهای مهم دیگری نیز قرار دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

زائران زیادی ترجیح می‌دهند که رزرو هتل مشهد را در نزدیکی حرم انجام دهند. با این کار علاوه بر نزدیکی به بارگاه امام رضا می‌توانید از جاهای دیدنی نزدیک حرم نیز به راحتی بازدید کنید. در ادامه با این جاذبه های گردشگری مشهد بیشتر آشنا شوید.

 

مسجد گوهرشاد

در جنوب حرم مطهر رضوی، مسجد گوهرشاد قرار گرفته است که سابقه تاریخی دیرینه‌ای دارد. این مسجد در زمان تیموریان، به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ ساخته شد. معماری و کاشی‌کاری این مسجد منحصر به فرد است. گنبد مسجد ۴۱ متر و مناره‌های آن، ۴۳ متر ارتفاع دارد.

مسجد گوهرشاد مشهد

ساعت کاری: همه روزه و ۲۴ ساعته می‌توانید بدون پرداخت هزینه، از این مسجد دیدن کنید.

آدرس: ضلع جنوبی حرم مطهر رضوی

آرامگاه پیر پالاندوز

در نزدیکی حرم اما رضا (ع)، آرامگاهی با کاشی‌های فیروزه و دیوارهای آجری و گنبد پیاز شکل قرار گرفته که متعلق به عارفی به نام محمد عارف عباسی است. بنای این آرامگاه در زمان صفویه ساخته شده و آثار معماری آن دوران را می‌توان در این بنا دید.

آرامگاه پیر پالاندوز در مشهد

ساعت کاری: همه روزه و ۲۴ ساعته می‌توانید بدون پرداخت هزینه، از این آرامگاه دیدن کنید.

آدرس: خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع)

موزه نادر شاه افشار

موزه نادر شاه افشار که یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری مشهد است دربردارنده جنگ افزارها و تسلیحات نظامی باقیمانده از زمان نادر شاه افشار است. همچنین آرامگاه نادرشاه افشار و محمد تقی خان پسیان، یکی از فرماندهان مشهور خراسان نیز در این مکان قرار دارد.

موزه نادر شاه افشار مشهد

ساعات کاری موزه نادر شاه افشار: تمامی روزهای هفته از ساعت ۹ الی ۱۷

آدرس موزه نادر شاه افشار: استان خراسان رضوی، مشهد، چهار راه شهدا، خمیابان شیرازی، باغ نادری

بازار رضا

بازار رضا در نزدیکی حرم یکی از شلوغ‌ترین قسمت‌های مشهد است. بافت قدیمی بازار، مغازه‌های بیشمار فروش سوغات و انواع متنوع کالاهایی که در این بازار به فروش می‌رسد، برای هر کسی جذاب خواهد بود. به علاوه، در طبقه دوم این بازار، می‌توانید کارگاه‌های صنایع دستی، طلاکاری و فیروزه‌تراشی را ببینید و تجربه‌ای متفاوت کسب کنید. برای کسب اطلاعات دقیق پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی کامل بازار رضا مشهد را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

بازار رضا در مشهد

ساعت کاری: ۹ صبح الی ۱۰ شب

آدرس: ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

جاذبه‌های طبیعی و پارک‌های مشهد

از جاذبه های نزدیک حرم در مشهد که بگذریم، این شهر طبیعت زیبایی نیز دارد. مکان های گردشگری مشهد، از پارک های مشهد گرفته تا روستاهای نزدیک این شهر را به راحتی از دست ندهید.

پارک ملت مشهد

محال است که به مشهد سفر کنید و سفر خود به این شهر را بدون دیدن پارک ملت مشهد، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک مشهد به پایان برسانید. با وجود امکانات تفریحی پارک ملت مشهد، وقت گذرانی در آن بسیار آسان است. در بازدید از پارک ملت مشهد می‌توانید از وقت گذرانی در شهربازی، زمین‌های ورزشی، کتابخانه و یا استخر شنای آن لذت ببرید.

در شهربازی پارک ملت مشهد می‌توانید سوار یکی از بزرگ ترین چرخ و فلک های خاورمیانه و هجدهمین چرخ و فلک بزرگ دنیا شوید. در قسمت شرقی پارک ملت مشهد دریاچه‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند. در قسمت غربی این پارک هم می‌توانید از امکاناتی مانند استخر، زمین والیبال، زمین فوتبال، زمین تنیس و یا پیست اسکیت، استفاده کنید.

جاذبه‌های طبیعی و پارک‌های مشهد

شماره تلفن پارک ملت مشهد: ۰۵۱ ۳۶۰۹ ۴۹۸۶

آدرس پارک ملت مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد ،بلوار امامت ،مقابل امامت ۸

پارک وکیل آباد مشهد

دومین مکانی که در سفر به مشهد می‌توانید از آن بازدید کنید پارک وکیل آباد مشهد است. دلایل زیادی برای بازدید از این پارک قدیمی وجود دارد. تنها باغ وحش مشهد در این پارک واقع شده است. در پارک وکیل آباد می‌توانید از انواع پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و پستانداران دیدن کنید. اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به باغ وحش و حیوانات علاقه‌ای ندارند، می‌توانید به شهربازی پارک وکیل آباد بروید و از تفریح در آن لذت ببرید. این شهربازی که به کوهستان پارک شادی مشهور است، این قابلیت را دارد تا برای چندین ساعت شما را سرگرم و شاد نگه دارد.

در طول سال و در فصل‌هایی مانند بهار و تابستان باد بسیار خنکی در پارک جریان دارد. بنابراین می‌توانید در محوطه پارک و در زیر سایه درختان بنشینید و از فضای پارک و هوای دلنشین آن لذت ببرید.

پارک وکیل آباد مشهد

شماره تلفن پارک وکیل آباد مشهد:  ۰۵۱ ۳۵۰۱ ۴۴۳۳

آدرس پارک وکیل آباد مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

دهکده شاندیز

روستای تفریحی شاندیز یکی از مکان‌های خاصی است که در سفر به مشهد حتما باید از آن بازدید کنید. اگر ۳۷ کیلومتر به سمت شمال غرب مشهد بروید به فضای سرسبزی می‌رسید که پر از رودخانه، چنارهای بلند، صنوبر و درختان ارغوان است. اینجا همان روستای شاندیز است که مثل تابلویی نقاشی به تصویر کشیده شده.

برخی از بهترین رستوران‌ های مشهد را در این منطقه خواهید یافت. رستوران های مشهد در شاندیز انواع غذاهای مشهدی و بین المللی را سرو می‌کنند. می توانید به یکی از رستوران‌های شاندیز بروید و از خوردن شیشلیک‌ها و کباب‌های آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید به فروشگاه صنایع دستی شاندیز بروید و برای بازگشت به خانه از آن سوغاتی بخرید؛ اگر به مشهد سفر کردید می توانید به رستوران معلق مشهد نیز بروید و هیجان و لذت غذا خوردن را متفاوت تجربه کنید.

دهکده شاندیز در مشهد

آدرس شاندیز: استان خراسان رضوی، مشهد، ۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد، شاندیز

طرقبه

اگر این بار ۱۸ کیلومتر به سمت جنوب غرب مشهد بروید به روستای سرسبز و با صفای دیگری به نام طرقبه می‌رسید. روستایی زیبا با آب و هوایی ییلاقی، رودخانه‌های طویل، درختان بلند و باغ‌های میوه که به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل شده است.

هنگامی که به طرقبه می‌روید این موضوع را در نظر داشته باشید که حداقل چندین ساعت از وقت خود را باید به این روستای زیبا اختصاص دهید، چرا که طرقبه مکان‌های زیادی برای قت گذرانی و تفریح دارد. از جاذبه‌های طرقبه می‌توان به چالیدره که در سال‌های اخیر به مکانی توریستی تبدیل شده است، سد گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب تپنده طرقبه است، اشاره کرد. اگر زمان کافی دارید می توانید به دیدن روستای نوقوندر در ۱۰ کیلومتری طرقبه بروید و ازطبیعت سرسبز آن لذت ببرید.

طرقبه یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری مشهد در فصل بهار و تابستان به شمار می‌رود، چرا که هوای طرقبه در این فصول از سال گرم است. اما این روستا در فصل پاییز و زمستان به یکی از سردترین نواحی خراسان تبدیل می‌شود.

طرقبه مشهد

آدرس طرقبه: استان خراسان رضوی، مشهد، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد، طرقبه

چالیدره مشهد

هنگامی که در طرقبه هستید بازدید از چالیدره را فراموش نکنید. در چالیدره می‌توانید ماهیگیری کنید و یا از قایق سواری در آن لذت ببرید. به طور کلی تفریحات بسیاری در چالیدره وجود دارد که از آن میان می‌توان به لنج‌های تفریحی، قایق‌های موتوری، قایق‌های پدالی، تله سیژ، بانجی جامپینگ و ترن کوهستان اشاره کرد. اگر به کمپینگ در نزدیکی آب علاقمند هستید، چالیدره یکی از مکان‌هایی است که در سفر به مشهد حتما باید از آن دیدن کنید. برای آشنایی کامل با این منطقه تفریحی و راه های دسترسی به آن، مطلب معرفی چالیدره مشهد را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

چالیدره مشهد

ساعات کاری چالیدره: همه روزه از ساعت ۹ الی ۲ صبح

شماره تلفن چالیدره: ۰۵۱ ۳۴۲۲ ۷۱۲۵

آدرس چالیدره: استان خراسان رضوی، مشهد به سمت طرقبه جاده عنبران، انتهای بلوار

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد با مساحت تقریبی ۲۵ هکتار در سال ۱۳۹۲ با اهداف آموزشی و زیبایی شناسی افتتاح شد و در حال حاضر یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است. این باغ زیبا از بخش‌هایی مانند باغ رزها، مرکز آموشی و نمایشی، باغ صخره‌ای، باغ میوه‌های بومی ایران و بسیاری بخش‌های دیگر تشکیل شده است.

باغ گیاه شناسی مشهد

ساعات بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد: همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۳

شماره تلفن باغ گیاه شناسی مشهد: ۰۵۱ ۳۳۴۹ ۵۰۰۳

آدرس باغ گیاه شناسی مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری

باغ ملی مشهد

پارک باغ ملی یکی از جاذبه های گردشگری مشهد و از جمله پارک‌های بسیار زیبا و قدیمی این شهر است که در مرکز شهر مشهد قرار دارد. از ویژگی‌ های پارک ملی مشهد می‌توان به وجود تندیس‌های مشاهیر ادبیات ایران اشاره کرد.

باغ ملی مشهد

ساعات بازدید باغ ملی مشهد:
۲۴ ساعته

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، خیابان امام خمینی، مجاور خیابان جنت

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی در جنوب غربی مشهد قرار گرفته، با آب و هوای معتدل، رودخانه و کوه‌های کم‌ارتفاع که فضای خوش آب و هوا و مطلوبی برای گشت و گذار در طبیعت فراهم کرده است. بازدید از این پارک، هم در روز و هم در شب جذاب است. علاوه بر این، می‌توانید از موزه‌ها و آرامگاه‌هایی که در این پارک قرار گرفته‌اند، دیدن کنید.

پارک کوهسنگی مشهد

ساعت کاری: همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته

آدرس: بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی

جنگل جیغ

جنگل جیغ در روستای طرقبه قرار گرفته است. بازدید از این جنگل و زیبایی‌های طبیعی آن، یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود؛ زیرا جذابیت این جنگل نه فقط برای طبیعت زیبا، که برای صدای جیغ‌هایی است که در جنگل به گوش می‌رسد و برای کسانی که به دنبال ماجراجویی هستند، پر از هیجان و تجربه خاص است.

جنگل جیغ از جاذبه های گردشگری مشهد

آدرس: طرقبه، روستای سربرج، در فاصله ۳۲ کیلومتری تا مشهد

موزه‌ها و جاذبه های تاریخی مشهد

جاهای دیدنی مشهد بسیار متنوع هستند و در هر بخشی از این شهر جاذبه‌ای خواهید یافت. در ادامه به معرفی موزه های مشهد و آثار تاریخی این شهر می پردازیم.

آرامگاه فردوسی

فردوسی یکی از بلندآوازه‌ترین شاعران ایران و نگارنده حماسه شاهنامه است. آرامگاه فردوسی در باغی زیبا و در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد در شهر باستانی طوس واقع قرار دارد. معماری آرامگاه برگرفته از دوره هخامنشی در ایران است. در نزدیکی آرامگاه فردوسی، کتابخانه و موزه‌ای قرار دارد که برای مطالعه و کاوش آثار فردوسی برای بازدیدکنندگان ساخته شد. آرامگاه فردوسی یکی از جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می‌شود که هر ساله میلیون‌ها گردشگر از آن دیدن می‌کنند.

آرامگاه فردوسی از جاهای دیدنی مشهد

ساعات بازدید آرامگاه فردوسی: همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۸

شماره تلفن آرامگاه فردوسی: ۰۵۱ ۳۲۶۶ ۳۸۲۵

آدرس آرامگاه فردوسی: استان خراسان رضوی، توس،، بلوار شاهنامه

موزه نان مشهد

در موزه نان مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد و نخستین موزه نان در ایران محسوب می‌شود. در این موزه، تمامی ابزار و ادواتی که برای پخت نان استفاده می‌شوند و انواع مختلف نان به نمایش گذاشته شده است.

موزه نان مشهد از دیدنی های مشهد

ساعات بازدید موزه نان مشهد: تمامی روزهای هفته به جز روزهای جمعه از ساعت ۷ الی ۱۴:۳۰

شماره تلفن موزه نان مشهد: ۰۵۱ ۳۵۴۲ ۵۰۰۶

آدرس موزه نان مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت

خانه ملک

خانه ملک در ضلع شرقی خیابان امام، روبروی اداره دارایی، متعلق به حاج حسین ملک، از ثروتمندان نیکوکار مشهدی است. بنای این خانه که به دوران قاجاریه تعلق دارد، آن را به یکی از زیباترین خانه‌ های قدیمی مشهد تبدیل می‌کند.

خانه ملک از جاهای دیدنی مشهد

ساعت کاری: ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر

آدرس: ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

خانه توکلی

خانه توکلی هم از خانه‌های به جا مانده از زمان قاجار است. کاشی‌کاری‌ها، ستون‌ها و طاق‌های آجری، اتاق‌های تو در تو و دیگر عناصر معماری دوران قاجار، این بنا را به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مشهد تبدیل می‌کند. مالک اول این بنا، آقای کشمشیان از تاجران خشکبار بوده است، به همین دلیل این ملک، به خانه کشمشیان هم شهرت دارد.

خانه توکلی در مشهد

ساعت کاری: ۸ صبح تا ۲۱ شب

آدرس: خیابان نواب صفوی

خانه داروغه

در فاصله ۶۰۰ متری از خانه توکلی، خانه تاریخی داروغه قرار دارد که از جاذبه‌های گردشگری در مشهد است. این خانه، متعلق به اولین رییس نظمیه پس از مشروطه به نام یوسف خان هراتی است که در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر ساخته شد. معماری خانه با کاشی‌کاری‌ها، تزئینات و تندیس‌ها و قسمت‌های خاصی مانند نانوایی اختصاصی، حوض سنتی، مطبخ، اتاق بادگیر و دو بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین خانه، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

خانه داروغه از جاذبه های دیدنی مشهد

ساعت کاری: ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر، ۴ تا ۷ عصر

آدرس: خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

حمام شاه | حمام مهدی قلی بیک .موزه مردم شناسی

در دوران سلسله‌های صفویان و قاجاریه حمام‌های عمومی زیادی در ایران ساخته شد که هم اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. شهر مشهد یکی از شهرهایی است که به دلیل حضور همیشگی زوار حرم امام رضا (ع)، حمام‌های زیادی در اطراف حرم برای آنها ساخته شده است. بسیاری از این حمام‌ها سال ۱۳۵۴ از بین رفتند اما تنها، حمام مهدی قلی بیک از آن دوران به جا مانده است. حمام مهدی قلی بیک، در دوران صفویان و جنب مسجد شاه؛ که به همین دلیل مدتی به آن حمام شاه نیز می‌گفتند، ساخته شده است همچنین این حمام سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت می‌رسد.
حمام مهدی قلی بیک یکی از بزرگترین حمام‌های ایران سال ۱۰۲۷ به دستور مهدی قلی بیک جانی قربانی یکی از امرای ترک خراسان ساخته می‌شود. در ساخت این حمام با شکوه از مواد و مصالحی همچون آهک، سنگ، شیشه، ساروج و کاشی استفاده شده اما سازه اصلی آن از جنس آجر است. داخل حمام مهدی قلی بیک از هفت بخش مختلف تشکیل شده است که هر کدام کارآیی متفاوتی دارند و بر روی سقف گنبدی و مدور آن، نقاشی‌ها و طرح‌هایی بی نظیر که بیانگر داستان‌های مختلفی از شاهنامه و زندگی روزمره مردم دوران صفویان است به چشم می‌خورد. در ادامه بخش‌های حمام مهدی قلی بیک را معرفی کرده ایم:

حمام شاه ، موزه مردم شناسی

سربینه

با وارد شدن به حمام، سربینه یا رختکن که نخستین قسمت است را مشاهده میکنید. دیوارها و سقف سربینه با نقاشی، کاشی های رنگی و گچ کاری های باشکوهی تزیین شده و قوس‌های به کار رفته در آن از نوع پنج و هفت شاخ بزی از پرکاربردترین قوس‌ها در معماری ایرانی است. سربینه حمام چهار صفه دارد که سه تای آن برای تعویض و قرار دادن لباس مردم عادی و صفه دیگر به نام شاه نشین ویژه اشراف و بزرگان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

هشتی

بعد از سربینه، فضایی به نام هشتی یا میاندر وجود دارد که واسط بین سربینه و قسمت گرمخانه است. در وسط میاندر حوض کوچکی پر از آب سرد قرار دارد که مردم پس از اتمام حمام و خروج از گرمخانه، پاهای خود را در آن می‌گذاشتند تا دمای بدنشان با دمای محیط سربینه یکی شود.

گرمخانه

پس از عبور از هشتی وارد گرمخانه می‌شوید که محل اصلی استحمام بوده است. فضای این قسمت به شکل مربع و سقف آن گنبدی شکل است. در اطراف گرمخانه سه غرفه که از آنها برای نشستن به هنگام حمام استفاده می‌شده است وجود دارد و در قسمت غربی آن خزینه آب گرم قرار دارد.

تون (گلخن یا آتش‌ خانه)

بعد از گرمخانه، تون (گلخن یا آتش‌ خانه) قرار دارد که فضایی برای ایجاد آتش و تامین گرمای حمام بوده است و به فردی که مسئولیت این کار را بر عهده داشت، «تون تاب» می‌گفتند. تون تاب قبل از ورود افراد هیزم، خاشاک، فضولات حیوانی و هر چیزی که قابل اشتعال بود را برای سوخت حمام تهیه و با قرار دادن آنها در کوره تون آتش را روشن می‌کرد. دود و گرمای آتش از کانال‌هایی باریک که به آنها «گربه‌رو» می‌گفتند و در کف گرمخانه به صورت مارپیچ تا سربینه قرار داشتند به فضای بیرون حمام منتقل می‌شد.

چاله حوض

مردم بعد از استحمام به قسمت دیگر آن که چاله حوض یا استخر آب نام دارد می‌رفتند. این قسمت با داشتن استخری بزرگ برای آب تنی مورد استفاده قرار می‌گرفت. چاله حوض حمام مهدی قلی بیک در مقایسه با سایر حمام‌های دوره صفوی فضای بزرگ‌تری دارد و ساخت ستون‌ها، گلجام‌ها و سایر تناسبات آن در عین سادگی، هنر معماری ایرانی را نشان می‌دهد.

چال حوض در حمام مشهد

موزه مردم شناسی

حمام مهدی قلی بیک تا بیست و چند سال پیش همچنان مورد استفاده عموم مردم بود اما در سال ۱۳۷۸ عملیات بازسازی و مرمت قسمت‌های مختلف آن مثل سردر حمام، سربینه، هشتی ورودی، گرمخانه، میاندر، خزینه، فضای گربه‌رو، تون، نظافت‌خانه و چال‌حوض شروع شد و در نهایت سال ۱۳۸۵ با تغییر کاربری، حمام مهدی قلی بیک به موزه «مردم شناسی» تبدیل شد. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، نمایشگاه عکس قدیم و مردم شناسی برای بازدید مردم قرار داده شده است.

ساعت کاری: ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت ۱۱

آدرس:  انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو) اندرز گوی ۱۳، انتهای بازار بزرگ (بازار فرش فروش‌ها)

 

جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی مشهد

تفریحات مشهد را نیز به راحتی از دست ندهید. بازدید از پارک آبی مشهد که طرفداران بسیار زیادی در میان مسافران این شهر دارد تا پارک علمی آن که متفاوت و جذاب است، می‌توانند سفر شما را به یادماندنی‌تر کنند.

پارک علمی پرفسور بازیما

پارک علمی پرفسور بازیما، مرکز ایده ال آموزشی برای کسانی است که به علم علاقمند هستند. در این مرکز علمی می‌توانید به سیاره مریخ سفر کنید، با ژیروسکپ به مطالعه بپردازید، منظومه شمسی را تماشا کنید و عضوی از آکادمی زیست شناسی این پارک علمی خلاقانه شوید.

جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی مشهد

ساعات کاری پارک علمی پرفسور بازیما: تمامی روزهای هفته از ساعت ۹ الی ۲۲

شماره تلفن پارک علمی پرفسور بازیما: ۰۵۱ ۳۷۱۱ ۵۰۵۲

آدرس پارک علمی پرفسور بازیما: استان خراسان رضوی، مشهد، فتح آباد، میدان بهارستان

سرزمین موج‌ های آبی مشهد

پارک آبی بزرگ مشهد با عنوان سرزمین موج‌ های آبی در مساحت ۸۴۶۰ متر مربع ساخته شده است. این پارک یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. انواع بازی‌های مختلف و هیجان‌انگیز این پارک آبی، شامل سرسره‌های مختلفی چون سرسره آهسته، سقوط آزاد، تاپسی توروی، سوپر لوپ، تورنادو و غیره لحظات شاد و پرهیجانی را برای شما خواهند ساخت. برای کسب اطلاعات تکمیلی پیشنهاد می کنیم مطلب سرزمین موج های آبی مشهد را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

سرزمین موج‌ های آبی مشهد

ساعت کاری: بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۱۲ شب، نیمه دوم سال از ۹ صبح تا ۹ شب

آدرس:  قاسم آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۳

جاذبه های گردشگری اطراف مشهد

جاهای دیدنی مشهد، منحصر به مواردی که نام برده شد، نیستند. در اطراف مشهد نیز جاهای دیدنی بسیاری وجود دارند که می‌توانید یک روزه از آنها دیدن کنید. آرامگاه فردوسی در شهر توس، آرامگاه خیام و عطار در نیشابور، روستای ابرده، روستای زشک، روستای کنگ، روستای جاغرق و قدمگاه امام رضا از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد هستند. برای اطلاع از آدرس دقیق و ساعت بازدید از این مکان‌ها، مقاله معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد را در مجله فلای تودی مطالعه کنید.

مشهد، شهری مذهبی با صدها جای دیدنی

در این مطلب سعی کردیم جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به مشهد، بتوانید از انواع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این شهر لذت ببرید. ضمن زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، از دیدنی های مشهد هم دیدن کنید. اگر قصد سفر به این شهر زیارتی را دارید، برای رزرو بلیط هواپیما مشهد زودتر اقدام کرده تا بتوانید با بهترین قیمت پرواز خود را بخرید.همچنین مقاله راهنمای سفر به مشهد را برای آشنایی بیشتر مطالعه کنید.به طور کلی شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما ، بلیط قطار و رزرو هتل به صورت آنلاین به فلای تودی مراجعه کنید.

اگر موارد دیگری علاوه بر لیست بالا، در سفر به مشهد تجربه کردید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی مشهد

مهمترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

حرم امام رضا(ع)، طرقبه و شاندیز از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد هستند.

جاذبه‌های طبیعی مشهد کدامند؟

پارک ملت، پارک وکیل آباد، دهکده شاندیز، طرقبه، باغ گیاه شناسی و باغ ملی از جاذبه های طبیعی مشهد هستند.

جاهای دیدنی نزدیک حرم امام رضا (ع) کدامند؟

مسجد گوهرشاد، آرامگاه پیر پالان دوز، بازار رضا و موزه نادرشاه افشار از جاهای دیدنی نزدیک حرم رضوی هستند.

جاهای دیدنی مشهد در بهار کدامند؟

سد چالیدره، دهکده شاندیز، طرقبه و پارک‌های مشهد از جاهای دیدنی این شهر در فصل بهار محسوب می‌شوند.

10 نظرات

  1. جای خانه داروغه تو لیستتون خالیه. این خونه اطراف حرم قرار داره و باید از کوچه پس کوچه های نزدیک حرم بهش برسین. خیلی جای خاصی هست. اطراف حرم همیشه شلوغه و پر از زائر هست ، ولی وارد کوچه پس کوچه ها که میشین صداها کم میشه و به این خونه که می رسین با موسیقی و بوی خاک بارون زده مواجه میشین. خیلی جای عجیبی هست. من تنهایی رفته بودم و حول و حوش یه ساعت تو پذیرایی خونه داروغه نشستم و از سکوت اطرافم لذت بردم. هرچی بگم کم گفتم، باید حتما اینجا برید تا متوجه حرفم بشید. فلای تودی لطفا خانه داروغه رو هم معرفی کن.

  2. مشهد این اواخر خیلی پیشرفت کرده و اصلا مثل قدیماش نیست. من این اواخر رفته بودم و باورم نمیشد چطوری شده. پارکهای آبی، مرکز خریدها، همین پارک علمی پرفسور بازیما که گفتین. قدیما ما میرفتیم یه کافه نمیتونستیم پیدا کنیم، کلا تعریفشون از کافه با تهرانی ها فرق میکرد. خوشحالم براشون

    • احتمالا شما قدیما فقط اطراف حرم رو دیده بودید، وگرنه مشهد همیشه پر از کافه و رستوران و مرکز خرید بوده!

  3. روستاهای طرقبه در فهرست جاهای دیدنی مشهد هست که علاوه بر رستوران‌ها و جاهای تفریحی می‌توان به اسب‌سواری و ماهیگیری هم اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید