به فاصله ۳۰ کیلومتر از غرب مشهد، مجموعه تفریحی و توریستی چالیدره قرار گرفته است که فضایی کاملا متفاوت و البته جذاب برای گردشگران شهر زیارتی مشهد فراهم کرده است. علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) و بازدید از بازارهای مشهد و اماکن تاریخی آن، بد نیست با چالیدره نیز آشنا شوید؛ جایی که می‌توانید انواع تفریحات را در آب و هوایی متفاوت تجربه کنید. پس تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا به شما بگوییم چالیدره مشهد کجاست و چه تفریحاتی دارد.

تاریخچه چالیدره

در ۳۵ کیلومتری غرب مشهد، یک منطقه کوهستانی وجود دارد که در دره آن، رودخانه‌ای به نام «جاغرق» جریان دارد. این رودخانه از قله‌های فلسکه و دهبار در رشته کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه به طول ۲۵ کیلومتر از روستاهای جاغرق، کردینه، طرقدر و طرقبه عبور می‌کند، به رودخانه‌های مایان و دهبار و در نهایت سد گلستان می‌ریزد.

سال ۱۳۷۶ بود که شهرداری طرقبه تصمیم گرفت به منظور حل مشکلات آب و اختلافات موجود و حفظ محیط زیست، یک سد خاکی روی رودخانه جاغرق ساخته شود. این عملیات تا سال ۱۳۸۱ طول کشید و در نتیجه آن، با انباشت و بالا آمدن آب پشت سد در دره جالیدره، دریاچه‌ای شکل گرفت.

شکل‌گیری دریاچه چالیدره، فرصت را برای ایجاد یک منطقه گردشگری و استفاده از طبیعت کوه و دره و دریاچه فراهم کرد. با فراهم شدن امکانات رفاهی و تفریحی در این منطقه، مجموعه گردشگری چالیدره شکل گرفت و هر روزه گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده و می‌کند. در حال حاضر مجموعه چالیدره به عنوان یکی از بهترین مراکز تفریحی مشهد در مجموع با ۱۶۰ هکتار، خدمات مختلفی به گردشگران ارائه می‌دهد.

چالیدره مشهد کجاست

چطور به چالیدره برویم؟

برای رفتن به چالیدره باید توسط خودرو یا وسایل حمل و نقل عمومی به طرقبه و سپس از آنجا به چالیدره بروید. با استفاده از خط یک مترو مشهد نیز می‌توانید به وکیل‌آباد رفته و از آنجا با تاکسی خود را به چالیدره برسانید.

ورود به مجموعه چالیدره، نیازی به پرداخت مبلغ برای ورودی ندارد. تنها در صورتی که بخواهید از پارکینگ مجموعه استفاده کنید، باید مبلغی برای ورودی پارکینگ هزینه کنید.

به چالیدره که برسید، پیاده یا با تله ‌سیژ می‌توانید خود را به مجموعه چالیدره که در دره واقع شده، برسانید. برای استفاده از تله‌ سیژ نیز باید بلیط رفت و برگشت تهیه کنید.

چطور به چالیدره برویم

امکانات رفاهی چالیدره

مجموعه چالیدره یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی را برای تفریحات افراد در هر سنی، به صورت تنها یا با خانواده فراهم کرده است. در ادامه، امکانات چالیدره مشهد را معرفی می‌کنیم.

ترن کوهستان

یکی از امکانات خوبی که در چالیدره در اختیار افراد قرار گرفته، ترن است. به خصوص برای کسانی که بالا رفتن از سطح شیب‌دار برایشان دشوار است، با ترن به راحتی می‌توانند از کوه بالا بروند و خود را به مجموعه چالیدره برسانند.

امکانات رفاهی چالیدره

تله‌ سیژ و تله‌ کابین

علاوه بر ترن، تله ‌سیژ و تله ‌کابین هم در مجموعه چالیدره قرار گرفته تا افراد علاوه بر طی کردن مسیر شیب‌دار به کمک این امکان، بتوانند از منظره دره چالیدره در کابین‌های تله کابین و تله سیژ لذت ببرند.

کافی شاپ و رستوران های چالیدره

چالیدره دارای دو رستوران است. رستوران چالی که به صورت سنتی و با دکوراسیون چوبی و دیوارهای شیشه‌ای ساخته شده و نیمی از آن روی آب قرار گرفته است. انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی در این رستوران سرو می‌شود و گردشگران ضمن تماشای طبیعت دریاچه و کوه، می‌توانند از خوردن غذاهای لذیذ این رستوران لذت ببرند.

امکانات تفریحی چالیدره

رستوران دیگر در برج گردان چالیدره قرار گرفته است. در ارتفاع ۴۰ متری این برج، رستوران و کافی شاپ برج گردان چالیدره قرار گرفته است. برج گردان فضای بسیار مناسبی برای برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌هاست تا علاوه بر استفاده از رستوران و کافی شاپ، از منظره زیبای منطقه هم لذت ببرید.

علاوه بر این، گردشگران می‌توانند از لمکده و چایخانه‌های چالیدره نیز استفاده کنند. لمکده‌هایی با چشم‌انداز دریاچه که فضای آرام و لذتبخشی برای صرف عصرانه و چای دارند.

ماساژ ماهی

اگر به چالیدره رفتید، حتما سری به مراکز اسپا بزنید. این مراکز که کاملا بهداشتی و زیرنظر متخصصان هستند، حوضچه‌های مخصوصی با ماهی‌های قرمزی به نام گارای دارند. این ماهی‌ها هم پای شما را ماساژ می‌دهند و هم لایه‌برداری خوبی انجام می‌دهند تا سلول‌های مرده پوست جدا شود.

امکانات تفریحی چالیدره

چالیدره به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مشهد پر از تفریحات و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز است که اوقات فراغت لذتبخشی را برای گردشگران می‌سازد. در ادامه با برخی از تفریحات چالیدره بیشتر آشنا شوید.

  • بانجی جامپینگ: پرش از ارتفاع و اوج هیجان را می‌توانید در بانجی جامپینگ چالیدره تجربه کنید.
  • زیپ لاین: از ارتفاع کوه‌ها با زیپ لاین به سطح زمین می‌رسید، البته با حفظ ایمنی کامل و در عین حال، هیجان را تجربه می‌کنید. هنگام فرود نیز، یک عکاس حرفه‌ای از شما عکس می‌گیرد تا در صورت دلخواه، یادگاری از این تجربه خاص را نگهداری کنید.
  • سافاری: سافاری یک تفریح نسبتا گرانتر از سایر تفریحات در چالیدره است. با خودروهای مخصوص سافاری و با حفظ همه نکات ایمنی، مسیر چهار کیلومتری و پر از فراز و نشیب تپه‌ها را با کمک راننده‌های ماهر طی می‌کنید.
تفریحات چالیدره مشهد
  • کارتینگ: اگر عاشق رانندگی با سرعت هستید، از کارتینگ مجموعه چالیدره با ماشین‌های به روز و ایمن استفاده کنید.
باگی سواری در چالیدره
  • باگی سواری: باگی نوعی موتور چهار چرخ است که برای مسیرهای ناهموار و خاکی طراحی شده است. در چالیدره این امکان فراهم شده تا سواری با این موتورهای جذاب را تجربه کنید.
  • موتور ATV: در مسیر سه کیلومتری، موتورسواری با موتورهای چهار چرخ ATV را تجربه کنید.
لنج سواری در چالیدره
  • لنج سواری: سواری در لنج‌ های تفریحی و لنج تایتانیک در دریاچه، یکی از تفریحات محبوب چالیدره است.
  • کشتی شناور: کشتی شناور چالیدره با ۲۰۰ نفر ظرفیت و در دو طبقه، فضای جذابی برای کشتی سواری روی دریاچه، همراه با رستوران و کافی شاپ فراهم می‌کند. علاوه بر این، اجرای موسیقی زنده و فضای مناسب دورهمی، شرایط خوبی برای جشن و مراسم‌ها ایجاد کرده است.
  • غواصی: اگر عاشق غواصی هستید، می‌توانید به کمک مربیان در این مجموعه، غواصی یاد بگیرید و کمی زیر آب غواصی کنید.
قایق سواری در چالیدره
  • قایق سواری: قایق‌ های پارویی، پدالی، فولکسی، پدالی خانوادگی، پدالی کابین‌دار، پدالی دوچرخه‌ای، قایق موتوری، قایق وی آی پی و کودکان، انواع قایق‌هایی هستند که روی آبهای دریاچه برای قایق سواری گردشگران در دسترس‌ قرار دارند.
تفریحات قایق سواری چالیدره مشهد
  • ماهیگیری: اگر علاقمندید، می‌توانید تجهیزات ماهیگیری را در چالیدره کرایه کرده و شروع به ماهیگیری از آبهای دریاچه کنید.
  • اسکی روی آب: از تفریحات آبی چالیدره می‌توان باید به اسکی روی آب اشاره کرد. علاوه بر این، شاتل و بنانا هم از تفریحات جذاب دیگر در این مجموعه هستند.
اسکی روی آب در چالیدره
  • زورب بال: یک بازی هیجان‌انگیز با دوستان خود انجام دهید. وارد حباب‌های بزرگ شوید و فوتبال و بازی‌های دیگر انجام دهید.
  • عکاسخانه: عکاسخانه سنتییکی دیگر از امکانات تفریحی در چالیدره است که در آن می‌توانید با پوشیدن لباس‌ های سنتی خراسانی، در فضایی سنتی عکس‌های یادگاری بیندازید.
  • سایر امکانات: زمین بازی کودکان، پل معلق، راپل (پایین آمدن از ارتفاع با طناب)، تونل وحشت، دوچرخه‌سواری و شهربازی از دیگر امکانات و تفریحات چالیدره مشهد هستند.

بهترین زمان بازدید از چالیدره

به دلیل موقعیت مجموعه چالیدره در میان کوه‌ها، در پاییز و زمستان، آب و هوای منطقه بسیار سرد است. بنابراین اگر می‌خواهید از فضای سبز منطقه و آب و هوای مطبوع آن لذت ببرید، فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز را برای بازدید از چالیدره انتخاب کنید.

بهترین زمان بازدید از چالیدره

هتل‌ های اطراف چالیدره

برای کسانی که می‌خواهند کمی از مرکز شهر دور باشند و در فاصله نزدیکی از چالیدره اقامت داشته باشند، می‌توانند هتل‌ های طرقبه و طرقدر را برای اقامت انتخاب کنند.

هتل پارک حیات

در انتهای بلوار وکیل‌آباد، کیلومتر پنج طرقبه، هتل بزرگ پارک حیات در فاصله ۱۳ دقیقه‌ای (با خودرو) از چالیدره قرار دارد. این هتل در منطقه خوش آب و هوایی در دامنه رشته کوه بینالود قرار گرفته است. هتل پارک حیات، ۳۲۴ واحد اقامتی دارد که همگی دارای اینترنت، شبکه‌های خبری ماهواره‌ای، امکانات صوتی و تصویری، سیستم تهویه مطبوع و … هستند.

مهمترین مزایای این هتل، قرار گرفتن در منطقه ییلاقی خوش آب و هوا و برخورداری از مجموعه سلامت و تندرستی، سالن‌های برگزاری جشن و همایش، رستوران و کافی شاپ، گالری و فضای بازی کودکان است.

هتل‌ های اطراف چالیدره

هتل سحاب

هتل سه ستاره سحاب در جاده طرقبه قرار گرفته است و ۱۵ دقیقه با خودرو تا چالیدره فاصله دارد.  هتل، ۵۱ اتاق در دو طبقه دارد. این هتل در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته و امکانات رفاهی خوبی به مهمانان خود ارائه می‌دهد.

متل بام طرقبه

در منطقه طرقدر در طرقبه، متل بام طرقبه قرار گرفته است. این متل به صورت پلکانی ساخته شده و ۱۲ اتاق و سوئیت دارد.

جاذبه‌ های اطراف چالیدره

حال که به منطقه چالیدره رفته‌اید و کمی از شهر مشهد فاصله گرفته‌اید، بد نیست از دیگر مناطق گردشگری اطراف منطقه نیز دیدن کنید.

از جمله جاذبه‌ های گردشگری در اطراف چالیدره می‌توان به سرزمین موج‌های خروشان، ییلاق طرقبه و دره ارغوان اشاره کرد. روستاهای تاریخی ازغد، کنگ، دهبار، پارک جنگلی و باغ وحش وکیل‌آباد نیز در نزدیکی چالیدره قرار دارند.

جاذبه‌ های اطراف چالیدره

در سفر به مشهد چالیدره را فراموش نکنید!

شهر مشهد که بسیاری آن را با حرم مطهر رضوی می‌شناسند، جاذبه‌ های توریستی بسیاری دارد. چالیدره، به لطف دریاچه و کوه و شکل‌گیری یک مجموعه تفریحی، به یکی از جاذبه‌ های گردشگری معروف مشهد تبدیل شده که هر روز از ۹ صبح تا ۲۴ بامداد، پذیرای گردشگرانی است که از دور یا نزدیک به این منطقه ییلاقی می‌آیند. این بار که به مشهد سفر کردید و دیدنی‌های شهر را دیدید، اندکی از شهر فاصله گرفته و به چالیدره بروید و از تفریحات متفاوت این منطقه و آب و هوای خوش لذت ببرید.

در صورتی که به چالیدره رفته‌اید و گردش در این مجموعه توریستی را تجربه کرده‌اید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید