تبریز همیشه در تاریخ نقش داشته به طوری که وقتی صحبت از اولین‌ها به میان می‌آید، بیشترین اولین‌های تاریخ را در خود جای داده است. شاید جالب باشد بدانید اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد نیز در تبریز قرار دارد. به طور کلی تبریز را به عنوان «شهر اولین‌ها» می‌شناسند و به نوعی می‌توان گفت برخی از پیشرفت‌های امروز در دنیای مدرن، از تبریز شروع شده است. به این بهانه، ما هم در مجله گردشگری فلای تودی تصمیم گرفتیم تا اینبار کوله بار سفرمان را در تبریز بگذاریم. پس این مطلب از جاهای دیدنی تبریز از دست ندهید.

جاذبه های تاریخی تبریز

فراز و نشیب های تاریخی موجب شده تا گرد و خاک ادوار مختلف تاریخ بر روی این شهر بنشیند. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر به تبریز را با بازدید از جاهای تاریخی این شهر شروع کنید. در ادامه لیستی از دیدنی های تبریز را به شما معرفی خواهیم کرد.

مسجد کبود | مسجدی به قدمت تاریخ

مسجد کبود یکی از جاذبه های تاریخی تبریز است که قدمت آن به ۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این مسجد که نمونه زیبایی از معماری اسلامی محسوب می‌شود. تزیینات برجسته کاشی کاری فیروزه‌ای و معرق کاری‌های مختلفی که در سردر آن به چشم می‌خورد، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. همین کاشی‌های فیروزه‌ای زیبا باعث شده که نام مسجد کبود را برای این اثر زیبا انتخاب کرده‌اند.

مسجد کبود تبریز

در حال حاضر مسجد کبود تنها اثر تاریخی مانده از دوران فرمانروایی قره‌قویونلوها است، چرا که بسیاری از آن‌ها در زلزله‌ای که ۳۰۰ سال پیش در تبریز رخ داد ویران شدند. با اینکه هنوز آسیب‌های این زلزله بر پیکر این مسجد نمایان است، مسجد کبود یکی از زیباترین و جذاب ‌ترین دیدنی های تبریز به شمار می‌رود، چرا که تاریخ، هنر و مذهب را یکجا در خود جای می‌دهد. مسجد کبود در خیابان امام خمینی تبریز و با فاصله کمی از میدان ساعت قرار گرفته و همه روزه بین ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۳۰ برای بازدید عموم باز است.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی روبروی کوچه صدر جنب پارک خاقانی

آدرس مسجد کبود تبریز روی نقشه گوگل

بازار بزرگ تبریز | از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان

گشت و گذار در تبریز بدون قدم زدن در این بازار قدیمی سرپوشیده با طاق‌های بلند و سازه‌های آجری به هم پیوسته، تکمیل نخواهد شد. بازار بزرگ تبریز با وسعتی بالغ بر یک کیلومتر، در فهرست بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده جهان قرار دارد که در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده و بهترین مکان برای خرید سوغاتی تبریز است. رونق این بازار بزرگ در دوره صفویان بیش از پیش شد، چرا که به عنوان یک بازار مرکزی در مسیر جاده ابریشم قرار داشت. همانند مسجد کبود، بازار بزرگ تبریز نیز در اثر زلزله سهمگین سال ۱۱۹۳ قمری آسیب‌های جدی دید، اما مرمت و بازسازی بازار خیلی زود آغاز شد و امروزه همچنان چهره سنتی و قدیمی بازار در آن به چشم می‌خورد.

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز در روزهای غیرتعطیل از ۸ تا ۱۷ باز است. اگر تمایل دارید از این بازار و سراهای مختلف آن به طور کامل دیدن کنید احتمالا نیاز است یک روز کامل را به آن اختصاص دهید. برای آشنایی بیشتر با این اثر تاریخی، پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی بازار بزرگ تبریز در مجله گردشگری فلای تودی را مطالعه کنید.

آدرس: تبریز، بازار بزرگ تبریز

آدرس بازار بزرگ تبریز روی نقشه گوگل

مقبره الشعرا تبریز | محلی برای عارفان و شاعران

یکی دیگر از دیدنی های تبریز که باید در سفر به این شهر به آن سر بزنید، مقبره الشعرا است. به خصوص اگر به شعر و ادبیات و آشنایی بیشتر با شاعران و ادیبان ایرانی علاقمند هستید، این مکان برایتان جذاب‌تر خواهد بود. قدمت این مکان به ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد، اما همانند سایر جاذبه های تاریخی تبریز ، در اثر حوادث طبیعی و زلزله آسیب جدی دید به طوری که تا چندین سال متروکه باقی ماند. بنابراین آنچه امروزه از این گورستان تاریخی خواهید دید، چهره‌ای جدیدتر و نسبتا مدرن‌تری از این مکان است که در سال ۱۳۵۰ بازسازی شد.

جاهای دیدنی تبریز

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ تن از افراد نامی و برجسته هنر و ادبیات در این مکان دفن شده‌اند که می‌توان از معروف‌ترین آن‌ها به استاد شهریار اشاره کرد. این جاذبه محبوب گردشگری در محله ششگلان تبریز واقع شده و از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۸ امکان بازدید از آن وجود دارد. وقایع مختلف و تعطیلات می‌تواند روی ساعات بازدید تاثیرگذار باشند، بنابراین بهتر است پیش از مراجعه نسبت به باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آدرس مقبره الشعرا تبریز روی نقشه گوگل

آدرس: تبریز، خیابان ثقه الاسلام

مسجد جامع تبریز | ترکیبی از معماری قدیم و جدید

برخی از مناطق دیدنی تبریز از زلزله‌های این شهر جان سالم به در برده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد جامع این شهر اشاره کرد. مسجد جامع تبریز از دوران سلجوقیان بر جای مانده و با بازسازی‌هایی انجام شده، ترکیبی از معماری قدیم و جدید را می‌توان در آن مشاهده کرد.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز در کنار بازار این شهر قرار گرفته، بنابراین بازدید از آن حین گشتن در بازار بزرگ تبریز به راحتی امکانپذیر می‌شود. از جمله مواردی که این مسجد را خاص می‌کند، ستو‌ن‎‌‌های هشت گوش آجری و گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه‌ آن است. قدمت مسجد جامع تبریز به سلسله سلجوقیان بازمی‌گردد.

آدرس: تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

آدرس مسجد جامع تبریز روی نقشه گوگل

ارگ علیشاه | ارگ تبریز

ارگ علیشاه که آن را با نام ارگ تبریز نیز می‌شناسند، یکی دیگر از مراکز دیدنی تبریز است که حوادث زیادی را تجربه کرده است. قدمت این ارگ نیز به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی در ایران محسوب می‌شود.

می‌توان تَرَک‌هایی که در طول تاریخ همانند زخمی بر بدنه‌ این ارگ قدیمی وارد شده را مشاهده کرد و تاریخ آن را متصور شد. کاربردهای ارگ علیشاه تبریز از زمان ساخت تا به امروز بسیار متفاوت بوده است. از مسجد گرفته تا انبار غلات و سنگر نظامی، ارگ علیشاه به خوبی توانسته وظایفی که به آن محول شده را به سرانجام برساند.

ارگ علیشاه تبریز

اگرچه شاید به نظر برسد ارگ علیشاه فقط یک دیوار قدیمی است، اما اگر به تاریخ و وقایع رخ داده در آن علاقه‌مند باشید، هرگز نباید بازدید از این اثر تاریخی شهر تبریز را از دست بدهید. در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به صورت رایگان از این دیوار قدیمی دیدن کنید، فقط باید برای بازدید از ارگ تبریز به مرکز شهر بروید.

آدرس: تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت

آدرس ارگ تبریز روی نقشه گوگل

خانه مشروطه تبریز | محل شروع جنبش مشروطه

این خانه و موزه قدیمی به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع، به سبک معماری قاجاریه ساخته شده است. خانه مشروطه تبریز به خودی خود زیبایی مسحور کننده‌ای دارد که شامل حیاط سرسبز و حوضچه زیبای آن و ساختمانی دو طبقه می‌شود که پیش از ورود به محوطه موزه نظر همگان را به خود جلب می‌کند. از زیبایی‌های داخل این خانه قدیمی می‌توان به پنجره‌های مشبک و رنگی آن اشاره کرد که با عبور نورهای رنگی از خود، صحنه‌ای متحیرکننده در فضای داخلی ساختمان ایجاد می‌کند. اما در داخل این موزه چه خبر است؟

خانه مشروطه تبریز

این خانه که در ابتدا محل اقامت یکی از بازرگانان خوشنام تبریزی به نام حاج مهدی کوزه‌کنانی بود، سپس به محل تجمع چهره‌های مشروطه خواه آذربایجان از جمله ستارخان و باقرخان تبدیل شد. از سال ۱۳۷۵ از این موزه برای به نمایش گذاشتن اسنادی از انقلاب مشروطه، مجسمه‎‌ها و تندیس‌هایی از چهره‎‌های مطرح مشروطه خواه در این دوره استفاده می‌شود. با بازدید از خانه مشروطه تبریز هم از یک خانه تاریخی با معماری خاص و چشمگیر دیدن خواهید کرد، هم با تاریخچه مشروطه خواهان و داستان‌های مرتبط با این دوره از تاریخ آشنا خواهید شد.

آدرس: تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه

آدرس خانه مشروطه تبریز روی نقشه گوگل

خانه پروین اعتصامی | شاعر بلندآوازه ایران

خانه پروین اعتصامی یکی از محبوب ترین دیدنی های تبریز است. نام پروین اعتصامی به عنوان بانوی ماندگار شعر فارسی در تاریخ ادبیات معاصر ایران به چشم می‌خورد. همین موجب شده خانه‌ای که این شاعر برجسته و خوشنام در آن چشم به جهان گشوده، امروزه به یکی از جاذبه های تبریز تبدیل شود. آن دسته از افرادی که به شعر و ادبیات فارسی علاقه‌مند هستند، محال است گشتن در خانه هزار و سیصد مترمربعی پروین اعتصامی را در سفر به تبریز از دست بدهند.

خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی در منطقه ششگلان شهر تبریز واقع شده و بازدید از آن بین ساعات ۹ صبح تا ۵ عصر ممکن است. هرچند این ساعات ممکن است در تعطیلات و روزهای خاص تغییر کند، بنابراین پیش از بازدید حتما از باز بودن این موزه دیدنی اطمینان حاصل کنید.

آدرس: تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶

آدرس خانه پروین اعتصامی تبریز روی نقشه گوگل

موزه آذربایجان | دومین موزه باستانی کشور

موزه آذربایجان از جمله جاهای دیدنی تبریز برای علاقه‌مندان به گنجینه‌های باستانی است. این موزه که دومین موزه باستان شناسی کشور پس از موزه ملی ایران به شمار می‌رود، آثار تاریخی و هنری متعددی از دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی را در خود دارد. نزدیکی موزه به مسجد کبود موجب شده بتوان بازدید از این دو جاذبه را به راحتی در یک روز برنامه‌ریزی کرد.

موزه آذربایجان دومین موزه باستانی کشور

در این موزه که از سال ۱۳۴۱ بازگشایی شده بخشی از تاریخ باستانی ایران را می‌توانید در اشیاء عتیقه و سکه‌های قدیمی به نمایش درآمده، مشاهده کنید. در موزه آذربایجان سیر تاریخی شکل گیری و گسترش شهر تبریز نیز به صورت مجازی بازسازی شده است.

آدرس: تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود

آدرس موزه آذربایجان تبریز روی نقشه گوگل

کلیسای استفانوس مقدس | از مراکز مشهور دینی و فرهنگی ارمنیان

کلیسا استفانوس تبریز، دومین کلیسای مهم ارمنی‌ها به حساب می‌آید. احاطه شدن کلیسا استفانوس در میان کوه‌ها و جنگل‌ها، بر زیبایی و خوش آب و هوایی این منطقه می‌افزاید. این کلیسا جدا از محل عبادت ارامنه، بلکه مکانی برای گردهمایی‌های هنرمندان، دانشمندان و مورخان به شمار می‌رود. صومعه سنت استپانوس از سه بخش اصلی نمازخانه، برج ناقوس و اجاق دانیال تشکیل شده است.

کلیسای استفانوس مقدس

این کلیسا همه روز از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ صبح (بستگی به فصول مختلف سال) پذیرای گردشگران است.

آدرس کلیسای استفانوس مقدس تبریز روی نقشه گوگل

موزه‌ استاد شهریار | خالق منظومه حیدربابا

محمد حسین شهریار ملقب به استاد شهریار، یکی از شاعران خوشنام معاصر ایرانی است که از معروفترین آثار او، می‌توان به حیدربابایه سلام اشاره کرد. شهریار در سال ۱۲۸۵ متولد شد که پدر او یکی از فضلا و خوش نویسان تبریز بود که در جریان اتفاقات مشروطه، او را به روستای خشکناب برد. استاد شهریار تحصیل خود را در مدرسه دارالفنون سپری کرد و تنها ۷ماه مانده به اتمام تحصیل، عاشق دختری شد که به دلیل شنیدن پاسخ رد، به صورت جدی‌تری، شعر و شاعری را دنبال کرد.

موزه‌ استاد شهریار

آدرس موزه‌ استاد شهریار تبریز روی نقشه گوگل

موزه قاجار | محل زندگی یکی از دولتمردان قاجار

موزه قاجار، یکی از خانه های قدیمی با معماری و طراحی منحصر به فرد است که پیش‌تر به عمارت امیرنظام گروسی شهرت داشت. این مرد به عنوان یکی از مردان باتدبیر زمان ناصرالدین شاه، از جایگاه بالایی نیز در میان مردم تبریز برخوردار بود. معماری موزه قاجار همانند سایر خانه های قدیمی ایرانی، دارای طراحی و معماری خاصی است و به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود. به هنگام بازدید از این موزه می‌توانید به تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار معماری، تالار سکه و سایر بخش‌های موزه هم سری بزنید.

موزه قاجار تبریز

آدرس موزه قاجار تبریز روی نقشه گوگل

برج ساعت | نخستین موزه تبریز

برج ساعت که در مرکزی ترین نقطه تبریز قرار دارد که به عنوان نخستین موزه تبریز شناخته می‌شود. این برج در سال ۱۳۱۴ به دست معماران آلمانی بنا شد و در سال ۱۳۱۸ به بهره برداری رسید. در هر چهار گوشه این برج، یک صفحه ساعتی وجود دارد که زمان را هر ۱۵ دقیقه به مردم تبریز اعلام می‌کند. به هنگام بازدید از برج ساعت می‌توانید از اشیا قدیمی نظیر فرش، خودروهای لوکس و گران که در این برج نگهداری می‌شوند، بازدید داشته باشید.

برج ساعت تبریز

آدرس برج ساعت تبریز روی نقشه گوگل

موزه عصر آهن | متفاوت ترین موزه تبریز

موزه عصر آهن که در سال ۱۳۷۶ طی عملیات خاک برداری کشف شد، متفاوت ترین موزه تبریز محسوب می‌شود. اشیا کشف شده در این مکان خبر از قدمت تاریخی، ایلخانی و تیموری، گور دسته جمعی می‌‎دهند. افراد مدفون شده در گورها بیشتر مربوط به کودکان است و نکته جالب اینجاست که این افراد با تعلقات خود دفن می‌شدند. به طور مثال کودکان را با اسباب بازی، زنان با جواهر و مردان با ابزارهای جنگی دفن می کردند و شما به راحتی می‌توانید طبقه اجتماعی این افراد را تشخیص دهید.

موزه عصر آهن  تبریز

آدرس موزه عصر آهن روی نقشه گوگل

قبرستان پینه شلوار | تاریخی ترین قبرستان تبریز

در منطقه‌ای خوش آب و هوا و میان کوهپایه‌های سهند، قبرستانی تاریخی با قدمت پیش از اسلام وجود دارد که بیشتر شهرت آن به اشکال عجیب و غریبی که دارد، برمی‌گردد. به گفته‌ محلیان، برخی از عرفا و امرای قرن ۷-۹ در این مکان به خاک سپرده شدند. جالب است بدانید این قبرستان بارها مورد تجاوز و دزدی قرار گرفته که شاید تعداد کمی از این اشکال قبور را بتوانید مشاهده کنید.

قبرستان پینه شلوار تبریز

آدرس قبرستان پینه شلوار روی نقشه گوگل

جاذبه های گردشگری تبریز

پس از آشنایی مختصر با سرگذشت تاریخی تبریز، حالا وقت آن رسیده تا سری هم به جاهای گردشگری تبریز بزنیم.

پارک ائل گلی | از جاذبه های رایگان تبریز

از جمله جاذبه های تبریز که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، پارک زیبای ائل گلی یا شاه گلی است. این پارک زیبا و قدیمی یکی از محبوب‌ترین تفریحات تبریز در بین گردشگران و مردم محلی این شهر محسوب می‌شود، چرا که مکانی آرام برای قدم زدن و گذراندن یک عصر دلنشین است. از آنجا که ورود به این پارک هیچ هزینه‌ای ندارد، ائل گلی را یکی از جاذبه های رایگان تبریز می‌دانند. در این پارک دریاچه‌ای به ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ متر با عمق ۳ الی ۹ متر وجود دارد و قایق‌سواری از تفریحات آن به شمار می‌رود.

پارک ائل گلی تبریز

عمارت ائل گلی که یک بنای هشت ضلعی در دو طبقه است، امروزه به عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید پس از گشتن در این مکان تفریحی زیبا، در رستوران پارک یا یکی از رستوران‌ های اطراف پارک ائل گلی طعم غذاهای محلی تبریز را بچشید.

آدرس: تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی

آدرس ائل گلی تبریز روی نقشه گوگل

روستای کندوان تبریز | مشابه گورمه ترکیه

جاذبه های تبریز فقط به موزه‌ها و ساختارهای تاریخی ختم نمی‌شود، بلکه می‌توانید یکی از جاذبه های طبیعی خاص و زیبای ایران را نیز در فاصله کمی از شهر تبریز ببینید. روستای کندوان که در فاصله ۴۸ کیلومتری شهر تبریز واقع شده از جمله مکان‌هایی است که نباید در سفرتان به تبریز از دست بدهید. خوشبختانه با وجود هتل‌های مختلفی که در دل این صخره‌های قدیمی افتتاح شده، نظیر هتل لاله کندوان، امروزه فرصت کافی برای گشتن این روستای خاص که بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد، خواهید داشت.

روستای کندوان تبریز

این روستای سنگی در اثر فعالیت‌های آتشفشانی کوه سهند طی سالیان سال شکل گرفته است. امروزه این کوه آتشفشان خاموش است  بنابراین خطری برای ساکنین این منطقه ندارد. از جاذبه‌های این روستای قدیمی می‌توان به وجود خانه‌های روستایی در دل کوه و صخره‌ها اشاره کرد که هنوز زندگی در آن‌ها جریان دارد. با وارد شدن به این روستا، خودتان را در دنیایی متفاوت و رویایی خواهید یافت. اگر می‌خواهید درباره این منطقه دیدنی بیشتر بدانید، مطلب راهنمای سفر به روستای کندوان تبریز را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

آدرس: آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان

آدرس: روستای کندوان تبریز روی نقشه گوگل

کوه عینالی | تفرجگاهی زیبا

اگر به دنبال لوکیشنی بکر برای عکاسی هستید، سری به کوه عینالی بزنید. این کوه یکی از تفرجگاه های مهم تبریز به حساب می‌آید که از امکانات تفریحی نظیر تله کابین، دریاچه مصنوعی، زیپ لاین، رودخانه آجی چا و منطقه‌ای برای تمرین صخره‌نوردی اشاره کرد. در بالای کوه عینالی، مقبره‌ای منسوب به عون ابن علی وجود دارد که قدمت آن به دوره ایلخانان برمی‌گردد.

کوه عینالی تبریز

آدرس کوه عینالی تبریز روی نقشه گوگل

جنگل ارسباران تبریز | بهشتی سبز در تبریز

منطقه ارسباران محدوده‌ای وسیع از شهرستان کلیبر تا سیه رود است که از راه جاده جلفا می‌توان به این بهشت سبز در استان آذربایجان شرقی رسید. در میان جنگل ارسباران سبز نیز می‌توانید از سایر جاهای دیدنی تبریز نظیر قلعه بابک، پارک جنگلی مکیدی، منطقه حفاظت شده آینالو و انواع گیاهان و گونه‌های جانوری بازدید داشته باشید. از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور که جنگل در زیباترین حالت خود قرار دارد، را می‌توان بهترین زمان سفر به جنگل ارسباران معرفی کرد.

جنگل ارسباران تبریز

آدرس جنگل ارسباران تبریز روی نقشه گوگل

پارک های تبریز | گشت و گذاری در شهر

شهر تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، از آب و هوای خنک و معتدلی حتی در تابستان برخوردار است. از این رو اگر شما عصرها هوس پیاده روی به سرتان بزنید، پارک های تبریز بهترین گرینه هستند. در میان این پارک‌ها، پارک مینیاتوری، اولین پارک موضوعی در ایران به شمار می‌رود که طرح های مینیاتوری بسیاری از اماکن تاریخی تبریز را می‌توانید در این پارک مشاهده کنید. پارک گلستان یکی دیگر از زیباترین و قدیمی ترین پارک های تبریز به حساب می‌آید که مساحتی بالغ بر ۵۲ هکتار دارد. از جذابیت های پارک گلستان می‌توان به درختان تنومند و کهنسال، آب‌نماها و فواره‌ها و طبیعت زیبای آن اشاره کرد.

پارک های تبریز

کوه های رنگی آلاداغ لار

یکی دیگر از جاذبه های تبریز که باید از آن دیدن کنید، کوه‌های رنگی فوق العاده زیبا به نام کوه های رنگی الاداغ لار است. این کوه ها در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده و از ماهنشان استان زنجان تا میانه و از تبریز تا اهر امتداد دارد. کوه های رنگین کمانی تبریز، یک ژئوتوریست است که تماشای خاک های رنگی آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

سفر به تبریز فرصتی برای گذر به ادوار تاریخی

در سفرتان به تبریز جاذبه‌های متعددی خواهید یافت که هر کدام شما را به دوره و تاریخ خاصی می‌برد. از موزه‌های قدیمی گرفته تا طبیعت بکر و روستایی در دل صخره‌ها، تبریز شهری است که از دیدن آن سیر نخواهید شد. فقط کافی است تصمیم به سفر بگیرید، بلیط خود را بخرید و با رزرو هتل تبریز سفرتان را شروع کنید.

شما کدام جاذبه تبریز را در سفر به این شهر پیشنهاد می‌کنید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی تبریز

تبریز به چه چیزی معروف است؟

تبریز به فرش و صنایع خودروسازی سنگین، ماشین آلات، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نساجی و صنایع تولید سیمان معروف است.

چرا به تبریز سفر کنیم؟

تبریز آثار تاریخی بسیاری دارد که نمایانگر گذار معماری ایران در طول تاریخ است. بیشتر محوطه های تاریخی حفظ شده تبریز متعلق به دوره ایلخانی، صفویه و قاجاریه است. از جمله این مکان ها می توان به بازار بزرگ تبریز اشاره کرد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟

کندوان، بازار تبریز، کوه های رنگارنگ تبریز، موزه آذربایجان و موزه قاجار (خانه امیر نظام) از بهترین جاهای دیدنی تبریز به محسوب می‌شود.

29 نظرات

  1. سلام
    ممنون از مطلب قشنگتان
    چند تا اشتباه در مطلب بود که طبیعی است مثل تصویرهای باغ گلستان و مسجد جامع تبریز

    تصویر مسجد جامع تبریز که همه هم اشتباه می کنند حوزه علمیه طالبیه تبریز است که آنهم تاریخی است و شخصیت های بزرگی در آن تحصیل کرده اند چون علامه طباطبایی، علامه جعفری و…
    مسجد جامع چسبیده به حوزه توسط شیخ بهایی طراحی شده و از بالا به شکل عقرب است که در زلزله مخرب ۳۰۰ قبل آسیب ندید

    و همچنین برای کلیسا نوشته شده نزدیکی تبریز در حالیکه ۱۷۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارد
    البته در داخل شهر تبریز ۴ تا کلیسا وجود دارد ولی مثل اصفهان بازدید عمومیندارند

  2. سلام ممنون از بابت این توضیح هاتون من خودم تبریزیم و بیشتر جاذبه هاشو رفتم فقط کوه های رنگارنگ رو به این مطلب اضافه کنید و دوست عزیزی که گفتی تبریز شهر عقب موندس اگه تا به حال نرفتی نظر نده لطفاً

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از نگاهتون
      بله کوه های رنگی که از زنجان تا بخش هایی از تبریز امتداد داره رو به مطلب اضافه کردیم. ممنون از پیشنهاتون.

  3. برای دیدار از بزرگترین بازار دنیا اصلا ۱۴ روز عید توصیه نمی‌شود چون کاملا تعطیل است،فقط می توانید از طبیعت زیبای منطقه دیدن کنید

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توصیه و نکته‌تون. البته بازار تبریز در طول عید نوروز تا ساعت ۶ عصر قابل بازدید هست. البته بازار تبریز آخرهفته و روزهای جمعه تعطیل است.

  4. بسیار شهر زیبا قشنگ بود پر از اثار تاریخی و خانه های تاریخی و بازار و پر از اپارتمان و مغازه های لوکس و مدرن و مردمانی خونگرم ….. فقط یه اتفاق بدی برام تو پارک ولیعصر افتاد ، این اتفاق اگه نمی افتاد همه چیز عالی بود

  5. من شهر های زیادی رفتم یکی از شهر هایی که دیدم فقط دوست دارن با ربان خودشون با شما صحبت کنن بدون انکه شما ان را بلد باشید تبریز بود من ترکی بلد نبودم ولی در چند مکان رفتم بابت خرید ولی برخورد درستی نداشتن و دوست ندارم دوباره برم ولی شهر های دیگر آذری زبان رفتم بسیار خوب بودن

  6. باسلام واحترام، خدمت هموطنان مهربان و مهمان نواز تبریزی لطفا از غذاها و رستوران های خوب شهر تبریز هم، مطلب به اشتراک بگذا ید. سپاس

    • با سلام و احترام، بازار تبریز به عنوان یکی از قدیمی ترین بازارهای آسیا و جهان بوده که در فهرست بازارهای بزرگ دنیا هم قرار دارد. از دقت نظر و توجه شما متشکریم.

    • سلام ترو خدا جواب بدین من یه اشتباهی کردم بلیط پرواز گرفتم برا تبریز ۲۵ تیر ولی اصلا حواسم نبود که فرداش میشه عاشورا الان به نظرتون روز عاشورا که هیچ فرداش موزه ها و بازار تبریز و … باز هست ؟

  7. بهتر بود به دانشگاه هنر و معماری تبریز هم که از چند تا از زیباترین و قدیمی ترین خانه ها ی ایران و با شکوه بسیار است ،و در ایام عید که ما امسال رفته بودیم برای بازدید عموم باز بود، هم اشاره می شد.

  8. تبریز یه خوب دیگه که داره متکدی نداره. در اکثر شهرها تعداد زیادی متکدی( که اکثرشون غیر ایرانی هستند و عادت به اینکار دارند ) چهره شهرها را نامناسب کرده ولی در تبریز اینطور نیست

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید