شهر تبریز سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد، دارای فرهنگی غنی و پیشینه تاریخی، در شمال غربی ایران قرار دارد. جاذبه های گردشگری تبریز و جذابیت های طبیعی، هرساله مسافران و گردشگران زیادی را روانه این شهر می‌کند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم به معرفی شهر تبریز بپردازیم. با راهنمای سفر به تبریز همراه شوید تا هر آنچه باید درباره این شهر، بهترین زمان سفر، خرید بلیط و رزرو هتل و هزینه های سفر بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی شهر تبریز | مرکز استان آذربایجان شرقی

اولین چیزهایی که بعد از شنیدن نام تبریز می‌تواند به ذهن بیایند، ترکیب اسم این شهر است که از تب و ریز تشکیل می‌شود. گفته شده یکی از پادشاهان که از بیماری وخیمی رنج می‌برده را به تبریز برده و او در این شهر سلامت خود را بازیافته و از آن پس نام این شهر را تبریز گذاشته‌اند. شاید این داستان ها در نگاه اول خیلی برای شما باورکردنی به نظر نرسد، اما اگر یکبار به این شهر سفر کنید، متوجه آب و هوای صحت بخش آن خواهید شد.

شهر تبریز که در حال حاضر به عنوان سومین شهر بزرگ ایران شناخته می‌شود، دارای قدمتی چند هزار ساله است. شهری که بیشتر با آب و هوای خنک آن، طبیعت و معماری‌های اصیل و بسیار زیبا، جنبش مشروطه و غذاهای خوشمزه شناخته می‌شود. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و از همان زمان تا کنون اهمیت خود را به عنوان یک شهر کلیدی در تمامی زمینه‌های سیاسی، تجاری و فرهنگی حفظ کرده است.

معرفی شهر تبریز

این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده، در حال حاضر مرکز استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. تبریز از گذشته تا به امروز به دلیل قرارگیری در مسیر راه ابریشم و پس از آن با احداث راه آهن در این شهر و در طول جنگ جهانی به دلیل استفاده استراتژیک از این راه آهن و پس از آن همزمان با رخدادهای مشروطه خواهی، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. جاهای دیدنی تبریز به دلیل سابقه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و …، بسیار متنوع هستند، به همین دلیل، همیشه مقصد سفر بسیاری از گردشگران محسوب می‌شود.

اطلاعات ضروری سفر به تبریز

به یاد داشته باشید که اکثر قریب به اتفاق مردم شهر تبریز به زبان ترکی صحبت می‌کنند. البته در اماکن شهری، رستوران ها یا هتل و حتی جاذبه های گردشگری با زبان فارسی با توریست ها صحبت می‌شود. تبریز یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی ایران است و لقب تمیز ترین و ثروتمندترین شهر ایران را از آن خود کرده است. در بدو ورود به این شهر هم با دیدن خودروهای گرانقیمت و خیابان های پاکیزه، متوجه این موضوع خواهید شد.

بهترین زمان سفر به تبریز چه زمانی است؟

راهنمای سفر به تبریز را با معرفی بهترین زمان رفتن به این شهر زیبا آغاز می‌کنیم. همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، آب و هوای تبریز یکی از اولین مواردی محسوب می‌شود که در سفر به این شهر باید در نظر بگیرید. تبریز آب و هوایی سرد، خشک و کوهستانی دارد، از همین رو تابستان‌های آن خشک و خنک و زمستان‌های آن سرد است. دما در این شهر در بازه بین ۱۰- درجه در سردترین حالت تا ۴۰ درجه سانتی گراد در گرم‌ترین حالت، تغییر می‌کند.

بهترین زمان سفر به تبریز، از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در این بازه، شهریور ماه را می‌توان بهترین زمان سفر به تبریز نامید؛ همچنین باید توجه داشته باشید که به دلیل همین هوای مطبوع و حضور تعداد بیشتری از گردشگران در این زمان، هزینه های سفر به تبریز در این بازه بالاتر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به تبریز

بهترین فصل سفر به تبریز شاید بهار یا پاییز نباشد و تابستان این عنوان را از آن خود کند، ولی به منظور کاهش هزینه‌ها می‌توانید در این دو فصل سفر خود را برنامه‌ریزی کنید. در این دو فصل، همچنان آب و هوای تبریز خوب است و هزینه‌ها نیز پایین‌تر هستند.

راه های سفر به تبریز | زمینی بهتر است یا هوایی؟

برای رفتن به تبریز از هر شهری، می‌توانید سوار خودرو شخصی خود شده و یا با خرید بلیط اتوبوس راهی سفر شوید. اگر مبدا حرکت شما تهران باشد، حدود ۷ ساعت در مسیر خواهید بود. سفر زمینی این فرصت را به شما می‌دهد تا در چند جاذبه و یا شهر بین راه هم توقف داشته باشید.

اما اگر ترجیح می‌دهید که این زمان را صرف بازدید از جاذبه های دیدنی شهر تبریز کنید، می‌توانید گزینه سفر هوایی را در اولویت های خود قرار دهید. با خرید بلیط هواپیما تبریز می‌توانید در مدت زمان ۱ ساعت، به این شهر برسید.

راه های سفر به تبریز

البته همانطور که اشاره کردیم برای سفر به تبریز می‌توانید از ۴ طریق سفر جاده‌ای با خودروی شخصی، سفر جاده‌ای با اتوبوس، حمل و نقل ریلی و سفر با قطار یا سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما را انتخاب کنید. خرید بلیط هواپیما تبریز با توجه به فاصله شهر شما تا این مقصد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

بنابراین راحت ترین راه سفر به تبریز خرید بلیط هواپیما است که از مبدا تهران حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. با این توضیحات راحت ترین مسیر رسیدن به تبریز سفر با هواپیما است که از مبدا تهران حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. بهترین قیمت بلیط هواپیما تبریز را از سایت فلای تودی رزرو کنید و زمان بیشتری به گشت و گذار در این شهر اختصاص دهید.

معرفی هتل ها و اقامتگاه های تبریز

بعد از اینکه مشخص کردید در چه زمان و فصلی قصد سفر به تبریز را دارید، نوبت به این می‌رسد که محل اقامت خودتان را مشخص کنید و در بهترین هتل های تبریز از نظر مردم اقامت کنید. گزینه های مختلفی برای رزرو هتل تبریز در اختیارتان قرار دارد، بنابراین نگران محل اقامت خود نباشید.

در تمام مناطق این شهر زیبا می‌توانید اقامتگاه‌هایی را پیدا کنید که با نیازهای شما همخوانی داشته باشند و آسایش مناسبی را برای شما فراهم کنند. این اقامتگاه‌ها می‌توانند هتل های تبریز با ستاره‌ها و مشخصات متنوع، مهمانپذیرها که نسبت به هتل هزینه کمتری دارند و حتی آپارتمان‌هایی باشند که مانند منزل شخصی خودتان هستند. همچنین اگر به یک محل اقامت سنتی علاقمند هستید، می‌توانید اقامتگاه های بومگردی تبریز را در فهرست گزینه‌های خود قرار دهید.

معرفی هتل ها و اقامتگاه های تبریز

از هتل های ۵ ستاره تبریز می‌توان به هتل لاله پارک تبریز، هتل شهریار تبریز، هتل پارس ائل گلی تبریز و هتل لاله کندوان تبریز اشاره کرد. همچنین در میان هتل های ۴ ستاره تبریز می‌توان از هتل بین المللی تبریز، هتل آزادی تبریز، هتل گسترش تبریز و هتل پتروشیمی تبریز نام برد. هتل های ۳ ستاره تبریز هم با هزینه‌های پایین‌تر امکانات بسیار خوبی را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند که از میان آن‌ها می‌توان به هتل فرید تبریز، هتل اهراب تبریز و هتل آپارتمان استقبال تبریز اشاره کرد.

به منظور رزرو هتل های ارزان تبریز می‌توانید سراغ مهمانپذیرها بروید که تعداد و تنوع کمی هم ندارند و دست شما را در انتخاب باز گذاشته‌اند. اقامتگاه های بومگردی تبریز مانند عمارت سنگی کندوان نیز حس و حالی متفاوت در زمینه اقامت را برای شما به همراه دارند که تجربه آن خالی از لطف نیست. برای بررسی قیمت هتل های تبریز حتما سری به سایت فلای تودی بزنید و هزینه هتل مورد نظر خود را در تاریخ سفرتان بررسی کنید.

جاذبه های گردشگری و دیدنی تبریز

یکی از مهمترین بخش‌های راهنمای سفر به تبریز معرفی جاذبه‌هایی است که نباید آنها را در سفرتان از دست بدهید. شهر تبریز به دلیل پشینیه تاریخی خود، از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است و همچنین موقعیت جغرافیایی آن باعث شده تا طبیعت زیبایی هم داشته باشید. در ادامه به چند مورد از جاذبه های تبریز اشاره می‌کنیم.

کاخ و موزه شهرداری: ساختمان ساعت (ساعت قاباغی) یا ساختمان کاخ شهرداری در سال ۱۳۱۴ ساخته شده که امروزه به عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز شناخته می‌شود و کاربری موزه دارد.

بازار فرش تبریز: فرش تبریز که شهرتی جهانی دارد، به عنوان یکی از ریشه‌های فرهنگی این شهر نیز به شمار می‌آید. با بازدید از این بازار که دارای دالان‌ها، سراها و تیمچه‌های بسیار است، می‌توانید برای چند ساعت در دنیای طرح و رنگ این فرش‌های نفیس غرق شوید.

جاذبه های گردشگری و دیدنی تبریز

موزه آذربایجان: این موزه با ۳ سالن نمایش، یکی از بزرگ ترین موزه‌های کشور بوده که از سال ۱۳۴۱ با نگهداری و نمایش ۲۳۰۰ قطعه عتیقه و اثر هنری مشغول به فعالیت است.

خانه مشروطه: این موزه با بنایی مربوط به دوران قاجار، محلی است که مشروطه خواهان و بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس در آن‌جا گرد هم جمع می‌شدند و به همفکری می‌پرداختند. با بازدید از این موزه با گوشه‌هایی از تاریخ مشروطیت آشنا خواهید شد.

خانه مشروطه در تبریز

ائل گلی یا شاه گلی: از مهم ترین جاهای دیدنی تبریز است که در زمان آق قویونلوها ساخته و در زمان صفویان گسترش داده شده است. کاربری این محوطه به عنوان تفرجگاه سلطنتی برای درباریان قاجار بوده و در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مراکز تفریحی تبریز برای اهالی این شهر و گردشگران داخلی و خارجی است.

مقبره الشعرا: یکی دیگر از نمادهای شهر تبریز است که محل دفن بیش از ۴۰۰ تن از شاعران و عرفا و شخصیت‌های بزرگ در طول تاریخ بوده است. در این مقبره، تنها سنگ مزار شهریار شاعر بزرگ معاصر به چشم می‌خورد.

موزه قاجار: این موزه که خانه شخصی امیر نظام گروسی بوده است، معماری خیره کننده‌ای دارد و چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب خواهد کرد.

مسجد کبود: این مسجد که لقب فیروزه جهان اسلام را به دلیل کاشی کاری‌های زیبایش از آن خود کرده است، به گوی مسجد، مسجد شاه جهان و مسجد مظفریه نیز شهرت دارد. کتیبه‌هایی که از این مسجد به دست آمده، سال ساخت آن را به ۸۷۰ ه.ق. بازمی‌گرداند.

مسجد کبود در تبریز

مسجد جامع تبریز: این مسجد که در بازار سنتی تبریز قرار دارد، در دوره سلجوقیان ساخته شده و در هنگام بازدید از بازار سنتی، سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

جاذبه های طبیعی تبریز

روستای کندوان: این روستا با قدمتی ۳۰۰۰ ساله، با خانه‌های کله قندی و خانه‌هایی که در دل کوه کنده شده، شهرتی جهانی دارد. به باور بسیاری آب این روستا برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. حتی اگر خواستید در این روستا بمانید، می‌توانید در هتل صخره ای کندوان اقامت داشته باشید.

جنگل ارسباران: این جنگل بسیار زیبا که با نام‌های ارسبار، آرازبار، قره داغ و قراچه داغ نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌آید. اگر برای رفتن به کندوان تبریز نیاز به اطلاعات بیشتر دارید مقاله آشنایی با کندوان تبریز را مطالعه کنید.

معرفی بازار ها و مراکز خرید تبریز

خرید هم از مهمترین بخش‌های راهنمای سفر به تبریز به شمار می‌رود. بعد از گشت و گذار و بازدید از دیدنی های تبریز شاید بخواهید سری به فروشگاه ها و مراکز خرید تبریز بزنید و به خرید و گشت و گذار بپردازید. در ادامه به معرفی تعدادی از این مراکز خرید خواهیم پرداخت.

بازار بزرگ تبریز: این بازار به عنوان بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از بازارچه‌‌ها، دالان ‌ها، سراها و کاروانسراهای زیادی تشکیل شده است. بازدید از این بازار در سفر به تبریز را حتما توصیه می‌کنیم چرا که هم می‌توانید برای خرید و تهیه سوغات از آن بهره ببرید و هم به عنوان یک جاذبه گردشگری به آن نگاه کنید.

مرکز خرید لاله پارک: یکی دیگر از بهترین مراکز خرید تبریز است که می‌توانید در آن از برندهای مشهور خرید کرده و از رستوران‌ها، مراکز تفریحی و سینما استفاده کنید.

معرفی بازار ها و مراکز خرید تبریز

از دیگر مراکز خرید معروف تبریز که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، موارد زیر هستند:

-مرکز خرید اطلس

-مرکز خرید ستاره باران

-مرکز خرید برج بلور

-مرکز خرید رویال

-برج شهر

-رشدیه

-والمان

-پیاده راه تربیت

-پیاده راه شهریار و غیره.

مهم ترین سوغاتی های تبریز

خرید سوغاتی را نیز نمی‌توان در راهنمای سفر به تبریز نادیده گرفت. معروف ترین سوغات تبریز آجیل و خشکبار آن است که به کشورهای متعدد بسیاری نیز صادر می‌شود. در کنار آن میوه خشک نیز طرفداران بسیاری دارد. پنیر لیقوان هم دیگر خوراکی خوشمزه‌ای است که سوغات تبریز به حساب می‌آید.

شیرینی های تبریز نیز بسیار محبوب هستند که تعدادی از آن‌ها مانند قرابیه شهرتی جهانی دارند. از این بهترین شیرینی های تبریز می‌توان به نوقا یا لوکا، باقلوای تبریز، اریس، راحت الحلقوم، حلوا بزرک، شیرینی لطیفه، ایشلی کوکه یا نان روغنی، شیرینی پیچ انگشتی و لوز زعفرانی اشاره کرد.

از بحث خوراکی‌ها که فاصله بگیریم اولین موردی که به باید به آن اشاره شود، قالی و تابلو فرش های تبریز است که در تمام جهان شناخته شده و سوغاتی نفیس است. کفش چرم تبریز نیز جزو کیفیتی صادراتی دارد. همچنین چاپ کلاقه‌ای یا باتیک روی پارچه‌های ابریشمی و ورنی بافی (بافت نوعی قالیچه) از هنرهای سنتی تبریز در بین عشایر ارسباران و اهر است.

بهترین رستوران های تبریز | کجا غذا بخوریم؟

در راهنمای سفر به تبریز قرار است شما را برای صرف یک غذای سنتی به بهترین رستوران‌ های شهر راهنمایی کنیم! غذاهای محلی تبریز برای دوستداران غذا بسیار جذاب خواهند بود. از معروف ترین غذاهای تبریز می‌توان به کوفته تبریزی اشاره کرد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که کوفته تبریزی به عنوان میراث ناملموس هم به ثبت ملی رسیده است.

انواع آش‌ها نیز در این شهر پرطرفدار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آش گوجه، آش ماست، آش رشته، آش میوه و آش شیله عدس اشاره کرد. آب گوشت دیزی سنگی و شوربای تره (سوزی شورباسی) نیز از دیگر غذاهایی هستند که در طول سفرتان به تبریز نباید آن‌ها را از دست بدهید.

دویماج که نوعی میان وعده است و با پنیر لیقوان، نان خشک، انواع سبزی و گردو درست می‌شود، یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز است. یپراخ دلماسی یا همان دلمه برگ مو نیز یکی از پیش غذاهای مجلسی محلی تبریز به حساب می‌آید. از دیگر غذاهای محلی می‌توان به کوکوی لوبیا سبز اشاره کرد. شاید محبوب‌ ترین غذا نزد تبریزی‌ها، خورشت هویج باشد که با خلال‌های هویج، گوشت یا مرغ، پیاز و رب گوجه فرنگی طبخ می‌شود.

همه این غذاهای محلی را می‌توانید در بیشتر رستوران های تبریز سفارش دهید و از طعم فراموش نشدنی آن‌ها لذت ببرید. از میان بهترین رستوران های تبریز می‌توانیم به رستوران گازماخ، رستوران و کافی شاپ وحید و فود کورت لاله پارک نام ببریم.

رستوران های تبریز

گازماخ در فارسی به معنی ته دیگ است و این رستوران تمامی غذاهای خود را در کنار ته دیگ سرو می‌کند که از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند. در رستوران و کافی شاپ وحید می‌توانید تمامی غذاهای ترکی، ایرانی و فست فود را سفارش دهید. در فود کورت لاله پارک هم دست شما برای انتخاب از میان رستوران‌ها و غذاهای متنوع باز است.

حمل و نقل عمومی در تبریز

در شهر تبریز اگر خودروی شخصی نداشته باشید، به سادگی امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را دارید. سیستم حمل و نقل عمومی تبریز شامل تاکسی، مترو و اتوبوس می‌شود.

-مترو: متروی تبریز در حال گسترش است و در حال حاضر یک خط و ۱۸ ایستگاه دارد که از این تعداد ۹ ایستگاه فعال هستند.

-اتوبوس: اتوبوس‌ها دو حالت تندرو (BRT) و خطی دارند که خطی‌ها هم شامل دولتی و خصوصی می‌شوند. اتوبوس‌ های تندرو تبریز شرق به غرب این شهر را به هم متصل می‌کنند و اتوبوس‌ های خطی دارای ۷۵ خط هستند که مبدا همگی آن‌ها پایانه محققی تبریز است.

-تاکسی: تاکسی های تبریز نیز در تمامی سطح شهر در اختیار شما قرار دارند. تاکسی‌های زرد رنگ مخصوص رفت و آمد در سطح شهر هستند و تاکسی‌های سبز رنگ به منظور رفت و آمد به شهرهای نزدیک و حومه شهر در نظر گرفته شده‌اند.

پرداخت هزینه در اتوبوس‌ها و مترو تبریز توسط کارت بلیط الکترونیکی انجام می‌شود و پرداخت نقدی امکانپذیر نیست. پس لازم است که در ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس کارت بلیط مناسب خود را خریداری کنید تا بتوانید به راحتی از این امکانات استفاده کنید.

هزینه های سفر به تبریز چقدر است؟

سبک سفر برای هر شخصی متفاوت است و به دنبال آن، هزینه های متغیری نیز به دنبال دارد. این که هوایی سفر کنید یا زمینی در هزینه های شما تاثیرگذار است. از سمت دیگر، این که چه هتلی را برای اقامت انتخاب کنید، در چه رستوران غذا صرف کنید، از چه جاذبه هایی دیدن کنید، به کدام شهرهای اطراف تبریز سر بزنید، نیز در هزینه های نهایی سفر شما تاثیرگذار خواهد بود. پس توصیه می‌کنیم که بعد از تصمیم گیری درباره همه این موضوعات هزینه های سفر خود را پیش بینی کنید.

جشنواره های محلی در تبریز

راهنمای سفر به تبریز را با معرفی جشنواره‌های این شهر کامل می‌کنیم. در شهر تبریز و اطراف آن، هر ساله در فصول مختلف جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که اگر سفر شما با این جشنواره‌ها همزمان بشود، بازدید از آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد.

جشنواره آدم برفی تبریز: زمان برگزاری آن در دی ماه و مکان آن در پارک ائل گلی است. در انتهای این جشنواره به بهترین سازنده آدم برفی، جایزه داده می‌شود.

جشنواره ادم برفی تبریز

جشنواره عشایر: اردیبهشت هر سال در منطقه قره قیه جشنواره‌ای فرهنگی و ورزشی درباره رسم و رسوم عشایر و سبک زندگی آن‌ها برگزار می‌شود که با موسیقی محلی و پوشیدن البسه مخصوص به خودشان همراه است.

جشنواره پنیر لیقوان: این جشنواره هر ساله در اواسط مهرماه و در شهر لیقوان برگزار می‌شود.

جشنواره گل محمدی گنبرف: در دومین جمعه تیرماه در روستای گنبرف می‌توانید در این جشنواره شرکت کنید.

جشنواره ورنی اهر: این جشنواره که مربوط به بافتن ورنی می‌شود، هر ساله در اواخر شهریور در شهرستان اهر برگزار می‌شود.

سفر به تبریز، پایتخت گردشگری اسلامی

در راهنمای سفر به تبریز سعی ما بر این بود تا قبل از اینکه برای سفر به تبریز برنامه‌ریزی کنید و سفری حقیقی به این شهر داشته باشید، شما را به صورت مجازی به این شهر ببریم. از جنبه‌های مختلف گردشگری تبریز بگوییم و نکاتی که در سفر به این شهر لازم است بدانید را برای شما شرح دهیم. اگر به دنبال یک مقصد گردشگری برای تعطیلات هستید و یا برای شما سوال است که عید کجا برویم؟ تبریز یک پیشنهاد عالی است.

اگر تا به حال به تبریز سفر کرده‌اید و نکته‌ای در ذهن شما در خصوص تفریحات تبریز وجود دارد که ما به آن اشاره نکردیم، آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به تبریز فصل بهار و تابستان است که هوا خیلی سرد نباشد. مگر این که بخواهید به پیست اسکی بروید که در این شرایط باید زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

فاصله تهران تا تبریز چقدر است؟

فاصله بین تهران تا تبریز با خودرو حدود ۷ ساعت است.

مهمترین جاذبه های گردشگری تبریز کدامند؟

مسجد کبود، ایل گلی، مقبره الشعرا، بیش از ۸۰ خانه تاریخی، پارک‌های تبریز، تالاب قوریگل، کوه سهند، کوه‌های آلا داغ لار و غیره از بهترین جاهای دیدنی تبریز هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید