تهران است و ترافیکش! تنها وسیله نقلیه‌ای که در این حالت به شما کمک می‌کند به‌موقع برسید، استفاده از مترو است. از زمان بهره‌برداری از خطوط مترو تهران بیش از ۲ دهه می‌گذرد و روزانه میلیون‌ها مسافر با آن در سطح شهر تردد می‌کنند. برای آنکه بتوانید بدون دغدغه و چالش خاصی از مترو تهران استفاده کنید، باید خطوط آن را در نقشه مترو تهران خوب بشناسید و با ساعات کاری قطارهای مترو آشنا شوید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قرار است صفر تا صد نقشه مترو تهران را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعات جامعی را درباره تمامی خطوط و ساعت کاری آن‌ها به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

اگر اهل استفاده از وسیله نقلیه عمومی و به‌ویژه مترو هستید، باید همیشه نقشه آن را همراه خود داشته باشید. با استفاده از این نقشه مترو تهران، راحت‌تر می‌توانید برای دسترسی به نقاط مختلف تهران برنامه‌ریزی کنید و به دور از ترافیک و شلوغی‌های ناخوشایند پایتخت، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تهران را در کمتر از یک ساعت طی کنید. در ادامه، نقشه مترو تهران ۱۴۰۳بطور کامل ارائه شده است؛ با کلیک روی عکس، می‌توانید فایل باکیفیت آن را در تلفن همراه خود ذخیره کنید تا در مواقع ضروری، به‌راحتی به این نقشه دسترسی داشته باشید. 

نقشه کامل مترو تهران

جدیدترین ایستگاه‌های افتتاح‌شده از خطوط مترو تهران

در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۳، ۳مورد از ایستگاه‌های افتتاح‌نشده از خط ۶ مترو تهران با حضورشهردار تهران افتتاح شدند. این ایستگاه‌ها عبارت‌اند از ایستگاه بهار شیراز، آیت الله کاشانی و شهدای کن در خط ۶ که با افتتاح این ایستگاه‌ها روزانه افراد بیشتری با استفاده از مترو می‌توانند در سطح شهر تهران تردد داشته باشند. در کنار افتتاح این ایستگاه‌ها آماده سازی ایستگاه‌های استاد نجات اللهی، سرباز، شهدای هفدهم شهریور و میدان خراسان در این خط نیز به طور جدی دنبال می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۴۰۲ نیز بعد از سال‌ها ایستگاه مترو پرند که آخرین ایستگاه از خط یک مترو تهران به‌شمار می‌آید، افتتاح شد. با بهره‌برداری از این ایستگاه، ۱۹ کیلومتر به خطوط مترو تهران اضافه می‌شود و مسافران می‌توانند از تجریش در شمالی‌ترین نقطه تهران و به شهر پرند در جنوبی‌ترین نقطه پایتخت دسترسی داشته باشند. خط مترو پرند انشعاب خط یک از ایستگاه شاهد است و مسافران با طی‌کردن مسیر ۵۰ کیلومتری و گذر از ایستگاه‌های نمایشگاه شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی، به ایستگاه پرند خواهند رسید.

تاریخچه مترو | اطلاعات کامل مترو تهران در یک نگاه

 پیش از آنکه به معرفی جامع خطوط مترو تهران بپردازیم، بد نیست که ابتدا نگاهی کلی به نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ داشته باشیم و با طولانی‌ترین و کامل‌ترین شبکه مترو کشور آشنا شویم. مترو تهران در حال حاضر با ۷ خط مترو و ناوگانی متشکل از بیش از ۲۱۵ قطار، روزانه بیش از ۲٫۵ میلیون مسافر را در سطح شهر جابه‌جایی می‌کند.

طبق طرح‌هایی که تاکنون برای توسعه خطوط مترو پیشنهاد شده، انتظار می‌رود تعداد خطوط در نقشه مترو تهران به ۱۱ خط برسد. همچنین، برای آنکه تعداد مسافرانی که در طول روز با مترو جابه‌جا می‌شوند به ۵ میلیون نفر برسد، لازم است بیش از ۱۵۰ قطار به ناوگان قطار شهری اضافه شود. در صورت عملی‌شدن این طرح، فاصله رسیدن قطار به ایستگاه‌ها به ۲ دقیقه کاهش پیدا کرده و استفاده از خطوط مترو تهران برای تردد در پایتخت تا حد زیادی راحت‌تر خواهد شد.

در جدول زیر، اطلاعاتی کلی درباره خطوط مترو تهران ارائه شده است:

خط

مسیر

تعداد ایستگاه ها

طول خط

تاریخچه

خط ۱ و فرودگاه امام خمینی

تجریش به کهریزک

۲۹

۳۷٫۵

۱۳۸۰

شاهد-باقرشهر به شهر پرند

۲

۳۰٫۴

۱۳۹۵

خط ۲

فرهنگسرا به تهران (صادقیه)

۲۲

۲۵

۱۳۷۸

خط ۳

قائم به آزادگان

۲۵

۳۳٫۷

۱۳۹۱

خط ۴ و فرودگاه مهرآباد

شهید کلاهدوز به علامه جعفری

۲۰

۲۲٫۴

۱۳۸۷

بیمه به پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد

۳

۲

۱۳۹۴

خط ۵ 

تهران (صادقیه) به شهید سلیمانی (شهر جدید مهستان)

۱۳

۶۷٫۵

۱۳۷۷

خط ۶

شهدای دولت آباد به شهید آرمان علی وردی

۲۰

۲۷

۱۳۹۸

خط ۷

شهید دادمان به میدان کتاب

۲۱

۲۷

۱۳۹۶

کدام خطوط از نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ غیر فعال است؟

بیش از ۸۰ درصد ایستگاه‌های مترو تهران فعال هستند و روزانه مسافران زیادی از طریق آن‌ها جابه‌جا می‌شوند. با توجه به اینکه طی چند سال اخیر، خطوط و ایستگاه‌هایی به شبکه مترو تهران افزوده شده‌اند، بعضی از آن‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و در حال حاضر امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. در جدول زیر، ایستگاه‌های غیر فعال خطوط مترو تهران معرفی شده‌اند:

ایستگاه‌های غیر فعال مترو تهران

خط ۱

ایستگاه واوان

خط ۲

ندارد

خط ۳

ندارد

خط ۴

ایستگاه چهارباغ

خط ۵

شهر جدید هشتگرد

خط ۶

کوهسار، ایستگاه شهید نجات اللهی، ایستگاه سرباز، ایستگاه شهدای هفده شهریور، ایستگاه میدان خراسان، ایستگاه چشمه علی، ایستگاه ابن بابویه، ایستگاه میدان حضرت عبدالعظیم، ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم

خط ۷

ایستگاه شهدای هفده شهریور، ایستگاه ورزشگاه تختی

معرفی جامع خطوط مترو تهران | به همراه جدول زمانی ساعت حرکت

در این بخش، قرار است تمامی خطوط در نقشه مترو تهران را به شما معرفی کنیم. پس از معرفی مختصر هر یک از خطوط هفتگانه مترو تهران، اطلاعات کاملی درباره آدرس هر ایستگاه، امکانات، ساعت حرکت خطوط و… هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در سفرهای درون‌شهری‌تان برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و با استفاده از مترو، ارزان‌تر و سریع‌تر سفر کنید.

اگر اهل استفاده از وسیله نقلیه عمومی و به‌ویژه مترو هستید، باید همیشه نقشه آن را همراه خود داشته باشید. با استفاده از این نقشه مترو تهران، راحت‌تر می‌توانید برای دسترسی به نقاط مختلف تهران برنامه‌ریزی کنید و به دور از ترافیک و شلوغی‌های ناخوشایند پایتخت، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تهران را در کمتر از یک ساعت طی کنید. در ادامه، نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ بطور کامل ارائه شده است؛ با کلیک روی عکس، می‌توانید فایل باکیفیت آن را در تلفن همراه خود ذخیره کنید تا در مواقع ضروری، به‌راحتی به این نقشه دسترسی داشته باشید. 

خط ۱ متروی تهران ۱۴۰۳: خط تجریش – کهریزک

خط ۱ مترو تهران، از سال ۱۳۸۰ مشغول جابه‌جایی مسافران پایتخت است و شمال تهران را با مسیری به طول ۳۷٫۵ کیلومتر، به جنوب آن وصل می‌کند. این خط، روی نقشه مترو تهران با رنگ قرمز نشان داده می‌شود و با ایستگاه مترو تجریش در ابتدای خیابان شریعتی آغاز شده و به ایستگاه کهریزک در بخش جنوب غربی بهشت زهرا تهران منتهی می‌شود.

همچنین، در ایستگاه شاهد – باقرشهر خط یک مترو، انشعابی به سمت شهر جدید پرند وجود دارد که دو ایستگاه آن (واوان و شهر پرند هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند). به طور کلی، طی‌کردن این مسیر نزدیک به ۷۱ دقیقه به طول می‌انجامد و ساعت کاری آن نیز از ۵:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ شب است.

ایستگاه‌های خط ۱ مترو تهران عبارتند از: تجریش، قیطریه، شهید صدر، قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید حقانی، شهید همت، مصلی امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفتم تیر، طالقانی، دروازه دولت، سعدی، امام خمینی، پانزده خرداد، خیام، میدان محمدیه، شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، پالایشگاه، شاهر – باقرشهر، حرم امام خمینی و کهریزک.

اگر اهل استفاده از وسیله نقلیه عمومی و به‌ویژه مترو هستید، باید همیشه نقشه آن را همراه خود داشته باشید. با استفاده از این نقشه مترو تهران، راحت‌تر می‌توانید برای دسترسی به نقاط مختلف تهران برنامه‌ریزی کنید و به دور از ترافیک و شلوغی‌های ناخوشایند پایتخت، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تهران را در کمتر از یک ساعت طی کنید. در ادامه، نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ بطور کامل ارائه شده است؛ با کلیک روی عکس، می‌توانید فایل باکیفیت آن را در تلفن همراه خود ذخیره کنید تا در مواقع ضروری، به‌راحتی به این نقشه دسترسی داشته باشید. 

جدول اطلاعات ضروری خط ۱ مترو تهران

خط 1 مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط یک مترو تهران نیز به شرح زیر است:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط یک نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط یک نقشه مترو تهران

خط ۲ نقشه مترو تهران ۱۴۰۳: خط صادقیه – فرهنگسرا

خط ۲ مترو تهران، یکی از قدیمی‌ترین خطوط مترو تهران است. اولین ایستگاه این خط (صادقیه و امام خمینی) در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیده و درنهایت طی تقریبا یک دهه بعد، تمامی ایستگاه‌های این خط افتتاح شدند. خط ۲ مترو ۲۲ ایستگاه و ۲۴٫۶ کیلومتر دارد و شرق و غرب تهران را به یکدیگر وصل می‌کند. با نگاهی به نقشه مترو تهران خواهید دید، این خط از ایستگاه فرهنگسرا در محله جوادیه تهرانپارس آغاز شده و در نهایت به ایستگاه مترو صادقیه در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه ختم می‌شود.

گفته می‌شود که در آینده خط ۲ مترو از ایستگاه فرهنگسرا تا شهر جدید پردیس توسعه پیدا کند. در صورت عملیاتی‌شدن این طرح، ایستگاه پایانه جدید شرق و شهر جدید پردیس به ایستگاه فرهنگسرا اضافه خواهد شد. همچنین، طرح‌های دیگری نیز برای توسعه این خط در حال بررسی است که در صورت عملی‌شدن، ایستگاهی تقاطعی در خط ۲ مترو افتتاح خواهد شد که یک طرف آن به دماوند و فیروزکوه و سمت دیگر آن به آمل و ساری منتهی می‌شود تا مترو تهران – شمال تشکیل شود. اینکه چنین طرح‌هایی چه زمانی به مرحله عمل می‌رسند، هیچ اطلاعاتی در دست نیست. در صورت هرگونه تغییر، نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ بروزرسانی خواهد شد.

ایستگاه‌های خط ۲ مترو تهران عبارتند از: فرهنگسرا، تهرانپارس، شهید باقری، دانشگاه علم و صنعت، سرسبز، جانبازان، فدک، سبلان، شهید مدنی، امام حسین (ع)، دروازه شمیران، بهارستان، ملت، امام خمینی، حسن‌آباد، دانشگاه امام علی، میدان حر، شهید نواب صفوی، شادمان، دانشگاه شریف، طرشت، تهران (صادقیه).

جدول اطلاعات ضروری خط ۲ مترو تهران

خط 2 مترو تهران

در ادامه، جدول زمانی حرکت قطارهای خط دو مترو تهران ارائه شده است:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط دو نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط دو نقشه مترو تهران

 خط ۳ متروی تهران ۱۴۰۳: خط قائم – آزادگان

خط ۳ مترو که در نقشه با رنگ آبی کم‌رنگ در نقشه مترو تهران نشان داده می‌شود، یکی از شلوغ‌ترین خطوط مترو تهران است. اگر تابه‌حال در ساعات پیک ترافیک (اوایل صبح و اواخر عصر) با این خط تردد داشته‌اید، ازدحام جمعیت در این خط را مشاهده کرده‌اید! البته با توجه به اینکه قطارهای این خط عموما هر ۷ دقیقه یکبار وارد ایستگاه می‌شوند، چنین چیزی چندان هم دور از انتظار نیست.

این خط از ایستگاه قائم در شمال شرق تهران آغاز شده و در نهایت، به ایستگاه آزادگان در جنوب غربی تهران منتهی می‌شود. خط ۳ مترو ۳۳٫۷ کیلومتر طول دارد و طی‌کردن آن به طور معمول ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. این خط جمعا ۲۵ ایستگاه دارد که عبارتند از: قائم، شهید محلاتی، اقدسیه، نوبنیاد، حسین آباد، میدان هروی، شهید زین‌الدین، خواجه عبدالله انصاری، شهید صیاد شیرازی، شهید قدوسی، سهروردی، شهید بهشتی، میرزای شیرازی، میدان جهاد، میدان حضرت، ولی عصر، تئاتر شهر، منیریه، مهدیه، راه‌آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شهید شریعتی، عبدل‌آباد، نعمت آباد، آزادگان.

جدول اطلاعات ضروری خط ۳ مترو تهران

خط 3 مترو تهران

در جداول زیر، می‌توانید جدول زمانی حرکت قطارهای خط ۳ مترو تهران را مشاهده کنید:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط سه نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط سه نقشه مترو تهران

خط ۴ خطوط مترو تهران ۱۴۰۳: خط شهید کلاهدوز – ارم سبز

خط ۴ مترو تهران در نقشه مترو تهران با رنگ زرد نشان داده می‌شود، ۲۲٫۴ کیلومتر طول دارد و از سال ۱۳۸۷، مسافران را از شرق تهران به غرب آن جابه‌جا می‌کند. این خط، تنها خطی است که با تمامی خطوط مترو تهران تقاطع دارد و طی‌کردن آن از ابتدا تا انتها چیزی حدود ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. خط ۴ مترو تهران از ایستگاه شهید کلاهدوز در بوستان پیروزی آغاز شده و به ایستگاه علامه جعفری در خیابان پروانه شمالی در غرب تهران به پایان می‌رسد.

ایستگاه‌های خط ۴ مترو تهران عبارتند از: شهید کلاهدوز، نیروی هوایی، نبرد، پیروزی، ابن سینا، میدان شهدا، دروازه شمیران، دروازه دولت، فردوسی، تئاتر شهر، میدان انقلاب اسلامی، توحید، شادمان، دکتر حبیب‌الله، استاد معین، میدان آزادی، بیمه، شهرک اکباتان، ارم سبز.

اطلاعات ضروری خط ۴ مترو تهران

خط 4 مترو تهران

در جداول زیر، می‌توانید ساعت حرکت قطارهای خط ۴ مترو تهران را مشاهده کنید:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط چهار نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط چهار نقشه مترو تهران

خط ۵ متروی تهران ۱۴۰۳: خط گلشهر – صادقیه (تهران)

نزدیک به ۲۵ سال است که خط ۵ مترو تهران مسافران از صادقیه تهران به گلشهر کرج جابه‌جا می‌کند. این خط که روی نقشه مترو تهران با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شامل ۱۳ ایستگاه و به طول ۶۷٫۵ کیلومتر است. طی‌کردن این مسافت با قطارهای خط ۵ مترو تهران تقریبا ۷۵ دقیقه به طول می‌انجامد. این خط از ایستگاه تهران (صادیقه) آغاز شده و در نهایت به ایستگاه شهید سلیمانی در کرج منتهی می‌شود. در صورتی که ایستگاه‌های در حال احداث این خط به بهره‌برداری برسند، دو ایستگاه ماموت و شهر جدید هشتگرد نیز به این خط اضافه خواهد شد.

ایستگاه‌های خط ۵ مترو تهران عبارتند از: شهید سلیمانی، گل‌شهر، محمدشهر، کرج، اتمسفر، گرم دره، وردآورد، ایران خودرو، چیتگر، ورزشگاه آزادی، ارم سبز، تهران (صادقیه).

اطلاعات ضروری خط ۵ مترو تهران

خط 5 مترو تهران

در جدول‌های زیر، می‌توانید اطلاعات مربوط به ساعت حرکت قطارهای خط ۵ مترو تهران را مشاهده کنید:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط پنج نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط پنج نقشه مترو تهران

 خط ۶ نقشه متروی تهران ۱۴۰۳: خط دولت‌آباد – امام حسین و خط شهید ستاری – دانشگاه تربیت مدرس

خط ۶، یکی از تازه‌تاسیس‌ترین خطوط متروی تهران است و در نقشه، با رنگ صورتی نشان داده می‌شود. این خط جمعا ۳۱ ایستگاه و ۴۲ کیلومتر طول دارد که در حال حاضر ۲۰ مورد از آن با طول مسیر فعال ۲۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. این خط از محله نفرآباد در جنوب تهران آغاز شده و با گذر از محدوده آرامگاه شاه عبدالعظیم، به شهرکت دولت‌آباد منتهی می‌شود.

ایستگاه‌های فعال خط ۶ نقشه مترو تهران که در حال حاضر قابل استفاده هستند و روزانه بیش از ۱٫۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند، عبارتند از: دولت آباد، کیان شهر، بعثت، شهید رضایی، امیرکبیر، میدان شهدا، امام حسین، بهار شیراز، شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولی عصر (عج)، بوستان لاله، کارگر، دانشگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، شهید اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، آیت الله کاشانی، شهدای کن، شهر زیبا، شهران و شهید آرمان علی وردی.

اطلاعات ضروری خط ۶ نقشه مترو تهران

ایستگاه های خط شش نقشه مترو تهران

در ادامه، جدول زمانی حرکت قطارهای خط ۶ مترو تهران ارائه شده است:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط شش نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط شش نقشه مترو تهران

خط ۷ نقشه مترو تهران ۱۴۰۳: خط بسیج – میدان صنعت

خط ۷ نیز یکی از خطوط تازه‌تاسیس مترو تهران به شمار می‌رود که روی نقشه با رنگ بنفش مشخص است. این خط به طول ۲۷ کیلومتر، ۲۱ایستگاه دارد و طی‌کردن آن نزدیک به ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. خط ۷ از ایستگاه ورزشگاه تختی در شرق تهران آغاز می‌شود و پس از طی مسیری ۲۷ کیلومتری، در نهایت به میدان کتاب در سعادت‌آباد تهران ختم می‌شود. ۴ ایستگاه از این خط هنوز افتتاح نشده‌اند. 

ایستگاه های خط ۷ مترو تهران عبارتند از: ورزشگاه تختی، بسیج، آهنگ، چهل تن دولاب، شهدای هفده شهریور، میدان قیام، مولوی، میدان محمدیه، مهدیه، هلال احمر، بریانک، کمیل، رودکی، شهید نواب صفوی، توحید، مدافعان سلامت، دانشگاه تربیت مدرس، بوستان گفتگو، برج میلاد تهران، میدان صنعت، شهید دادمان، میدان کتاب.

اطلاعات ضروری خط ۷ مترو تهران

خط 7 مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط ۷ مترو تهران به شرح زیر هستند:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط هفت نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط هفت نقشه مترو تهران

 خط انشعابی فرودگاه امام خمینی: خط شاهد – فرودگاه امام خمینی

ایستگاه‌های این خط انشعابی، امتداد خط یک در نقشه مترو تهران (تجریش کهریزک) هستند. این خط ۵ ایستگاه دارد که یک مورد از آن‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌ و مسافتی معادل ۳۰ کیلومتر را در عرض تقریبا ۴۰ دقیقه طی می‌کنند. این ایستگاه‌ها عبارتند از: شاهد-باقرشهر، نمایشگاه شهر آفتاب واوان، فرودگاه امام خمینی و شهر پرند.

در جدول زیر، اطلاعات دقیق‌تری درباره این ایستگاه‌ها ارائه شده است:

خطوط انشعابی خط یک نقشه مترو تهران

در ادامه، جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی فرودگاه امام خمینی – شاهد ارائه شده است:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی فرودگاه امام – شاهد نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی فرودگاه امام خمینی – شاهد نقشه مترو تهران

خط انشعابی فرودگاه مهرآباد: خط بیمه – پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد

خط انشعابی خط ۴ در نقشه مترو تهران ۱۴۰۳، مسیری به طول ۲ کیلومتر را شامل می‌شود و به طور کلی، ۳ ایستگاه دارد. ساعت کاری قطارهای این خط از ۵:۳۷ صبح تا ۲۲:۳۰ شب است و درنهایت، به پایانه‌های فرودگاه مهرآباد منتهی می‌شود. ایستگاه‌های این خط عبارتند از: بیمه، پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد، پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد.

در جدول زیر اطلاعات بیشتری درباره این ایستگاه‌ها ارائه شده است:

خطوط انشعابی خط چهار نقشه مترو تهران

در ادامه، می‌توانید جدول زمانی حرکت قطارهای این خط را مشاهده کنید:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی فرودگاه مهرآباد - بیمه در نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی فرودگاه مهرآباد - بیمه در نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی فرودگاه مهرآباد – بیمه در نقشه مترو تهران

 خط انشعابی هشتگرد: خط گل‌شهر – شهید سپهبد قاسم سلیمانی

این خط انشعابی، امتداد خط ۵ مترو است و تنها دو ایستگاه گلشهر و شهید سلیمانی (شهر جدید هشتگرد) را شامل می‌شود. این خط ۲۶ متر طول دارد و این مسیر را در عرض ۴۰ دقیقه طی می‌کند. ساعت کاری قطارهای این خط ۸ صبح تا ۱۵:۴۰ عصر است. در ادامه، اطلاعات دقیق‌ترین درباره ایستگاه های خط انشعابی هشتگرد ارائه شده است.

خطوط انشعابی خط پنج نقشه مترو تهران

در ادامه، جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی هشتگرد ارائه شده است:

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی هشتگرد در نقشه مترو تهران

جدول زمانی حرکت قطارهای خط انشعابی هشتگرد در نقشه مترو تهران

ایستگاه‌های مناسب ویلچر در نقشه مترو تهران

به منظور رفاه حال عزیزانی که با ویلچر تردد می‌کنند، بعضی از ایستگاه‌های مترو تهران به آسانسور مجهز شده‌اند. آشنایی با این ایستگاه‌ها به شما کمک می‌کند که راحت‌تر از مترو تهران استفاده کرده و با صرف هزینه کم و در مدت زمان کوتاه در سطح شهر تردد کنید. در ادامه، این ایستگاه‌ها به تفکیک هر خط معرفی شده‌اند:

ایستگاه‌های مناسب ویلچر خط ۱ (تجریش – کهریزک) به‌همراه انشعاب خط ۱ در متروی تهران

خوشبختانه اغلب ایستگاه‌های خط ۱ نقشه مترو تهران به آسانسور مجهز هستند و اگر عمدتا از این خط برای جابه‌جایی در پایتخت استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید از اغلب ایستگاه‌های آن استفاده کنید. ایستگاه‌های دارای آسانسور خط ۱ مترو تهران عبارتند از:

    • قلهک

    • دکتر شریعتی

    • میرداماد

    • شهید بهشتی

    • شهید مفتح

    • شهدای هفتم تیر

    • سعدی

    • امام خمینی

    • خیام

    • شوش

    • پایانه جنوب

    • شهید بخارایی

    • علی آباد

    • جوانمرد قصاب

    • شهر ری

    • پالایشگاه

    • شاهد-باقرشهر

    • حرم مطهر امام خمینی

    • کهریزک

    • فرودگاه امام خمینی

ایستگاه‌های مناسب ویلچر خط ۲ نقشه مترو تهران (صادقیه – فرهنگسرا)

تعدادی از ایستگاه های خط ۲ مترو تهران مجهز به آسانسور هستند؛ با آشنایی با این ایستگاه‌ها، بهتر می‌توانید برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. ایستگاه‌های دارای آسانسور خط ۲ مترو تهران عبارتند از:

    • تهرانپارس

    • شهید باقری

    • دانشگاه علم و صنعت

    • سرسبز

    • جانبازان

    • شهید مدنی

    • امام حسین (ع)

    • امام خمینی

    • شادمان

    • دانشگاه شریف

    • طرشت

    • صادقیه

ایستگاه‌های مناسب ویلچر خط ۳ در نقشه مترو تهران (قائم – آزادگان)

در صورتی که قصد دارید با خط ۳ مترو تهران سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهید، باید بدانید که در این خط، تنها ایستگاه شهید بهشتی آسانسور دارد و سایر ایستگاه‌های این خط برای تردد با ویلچر چندان مناسب نیستند.

ایستگاه‌های مناسب ویلچر خط ۴ (کلاه‌دوز – ارم سبز) در نقشه مترو تهران

خط ۴ مترو تهران، یکی از پرترددترین و مهم‌ترین خطوط مترو پایتخت است؛ با این حال، تنها تعداد معدودی از آن‌ها به آسانسور مجهز هستند و اگر قصد استفاده از این خط مترو را دارید، باید با این ایستگاه‌ها آشنا شوید. ایستگاه‌های آسانسوردار خط ۴ مترو عبارتند از:

    • شادمان

    • ارم سبز

نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ و ایستگاه‌های مناسب ویلچر خط ۵ (تهران (صادقیه) – گل‌شهر)

با وجود اینکه خط ۵ مترو تهران یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین خطوط مترو تهران، با این حال تمامی ایستگاه‌های آن (غیر از ایستگاه شهید سلیمانی) آسانسور دارند و برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، مناسب هستند:

    • تهران (صادقیه)

    • ارم سبز

    • ورزشگاه آزادی

    • چیتگر

    • ایران خودرو

    • وردآورد

    • گرمدره

    • اتمسفر

    • کرج

    • محمدشهر

    • گلشهر

ایستگاه های مناسب ویلچر خط ۶ ( دولت‌آباد – امام حسین)

با وجود اینکه خط ۶ مترو تهران از تازه‌تاسیس‌ترین خطوط در نقشه مترو تهران است، اما تعداد کمی از ایستگاه‌های آن برای تردد با ویلچر مناسب هستند. ایستگاه‌های آسانسوردار خط ۶ نقشه مترو تهران عبارتند از:

    • شهدای هفتم تیر

    • امام حسین (ع)

    • امیرکبیر

    • کیان‌شهر

ایستگاه های مناسب ویلچر خط ۷ (میدان صنعت – بسیج) در نقشه مترو تهران

خط ۷ مترو تهران نیز تازه‌ساخت است و بسیاری از ایستگاه‌های آن اخیرا به بهره‌برداری رسیده‌اند. اگر قصد استفاده از این خط مترو را دارید، باید بدانید که تنها ایستگاه‌های زیر مجهز به آسانسور هستند:

    • مدافعان سلامت

    • بسیج

ایستگاه‌های دارای آسانسور روی نقشه مترو تهران ۱۴۰۳

به طور کلی، آن دسته از ایستگاه‌های مترو تهران که به آسانسور مجهز شده‌اند، ۴ حالت کلی دارند:

    • آسانسور از سطح خیابان به یک سکو می‌رسد؛

    • آسانسور از سطح خیابان به هر دو سکو دسترسی دارد؛

    • آسانسور ایستگاه در سالن فروش بلیط قرار گرفته و از آنجا به سکو دسترسی دارد؛

    • آسانسور از سطح خیابان به سالن فروش بلیط و از آنجا به سکو دسترسی دارد.

در نقشه مترو تهران، علامت خاصی برای هر یک از این حالت‌ها در نظر گرفته شده است. در نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ که در ادامه ارائه شده، می‌توانید ببینید که آسانسور ایستگاه‌ها، در کدام یک از حالت‌های گفته‌شده قرار دارند:

نقشه مترو تهران 1402 - ایستکاه های دارای آسانسور

ایستگاه‌های مناسب‌ برای مسیر ویژه نابینایان

علاوه بر مسافرانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، در خطوط هفت‌گانه مترو تهران برای افراد نابینا نیز امکاناتی در نظر گرفته شده تا این افراد نیز بتوانند با استفاده از مترو تهران، سریع و ارزان به نقاط مختلف پایتخت سفر کنند. در نقشه زیر، ایستگاه‌های مناسب‌ برای تردد نابینایان مشخص شده است. همان‌طور که می‌بینید، افراد نابینا به‌راحتی می‌توانند از اغلب ایستگاه‌های نقشه مترو تهران ۱۴۰۳ استفاده کنند.

نقشه مترو تهران 1402 - ایستکاه های دارای آسانسور

 انواع روش‌های خرید بلیط مترو تهران

برای استفاده از مترو تهران، باید بلیط تهیه کنید و پول نقد یا کارت بانکی به هیچ وجه از مسافران پذیرفته نمی‌شود. خوشبختانه خرید بلیط مترو به‌سادگی امکان‌پذیر است و در عرض چند دقیقه می‌توانید بلیط مترو تهران را خریداری کنید. در ادامه، پس از معرفی انواع بلیط‌های مترو تهران، روش‌های خرید آن‌ها را نیز مفصل توضیح خواهیم داد.

انواع بلیط های مترو

به طور کلی، برای استفاده از مترو تهران ۲ نوع بلیط وجود دارد: بلیط‌های کاغذی و تک‌نفره و بلیط‌های شارژی. بلیط‌های کاغذی همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست یکبارمصرف هستند. در صورتی که به‌ندرت از مترو استفاده می‌کنید، این بلیط‌ها گزینه مناسبی برای شما خواهند بود.

در غیر این صورت، بهتر است یک بلیط شارژی تهیه کنید و برای استفاده از مترو، آن را به فراخور نیاز خود شارژ کنید. توجه داشته باشید که خرید بلیط شارژی از نظر احترام به محیط زیست نیز گزینه بهتری محسوب می‌شود. در ادامه، با انواع روش‌های خرید بلیط مترو تهران نیز آشنا خواهید شد.

خرید حضوری بلیط مترو تهران

برای خرید بلیط مترو، گیشه‌هایی در هر یک از ایستگاه‌ها قرار دارد. برای خرید بلیط یا شارژ کارت می‌توانید به این گیشه‌ها مراجعه کنید و در صورت لزوم، از متصدیان راهنمایی بگیرید. علاوه بر این، دستگاه‌های الکترونیکی مخصوصی هم در سالن‌های ایستگاه‌ها وجود دارد با استفاده از آن‌ها هم می‌توانید بلیط کاغذی تک‌سفره بگیرید و هم کارت مترو خود را شارژ کنید.

خرید حضوری بلیط مترو

خرید آنلاین بلیط مترو تهران

در صورتی که ترجیح می‌دهید به صورت آنلاین بلیط مترو را خریدار کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های خدمات شهری استفاده کنید. بدین منظور دو اپلیکیشن به‌نام‌های تهران من و شاپ توسعه پیدا کرده‌اند. از این دو اپلیکیشن می‌توانید بلیط‌های تک‌سفره، حومه شهر و…. را تهیه کنید و هنگام عبور از گیت، کد ارائه‌شده را روی گیت قرار دهید تا مسیر برای شما باز شود؛ به همین راحتی!

اپلیکیشن مترو تهران

چه ساکن تهران باشید و چه قرار باشد به پایتخت سفر کنید، در هر حالت اپلیکیشن مترو تهران، برنامه‌ای کاربردی و ضروری است که با استفاده از آن بهتر می‌توانید سفرهای درون‌شهری پایتخت را انجام دهید. علاوه بر نقشه مترو تهران، این اپلیکیشن یک قابلیت ویژه دارد:

با استفاده از GPS و موقعیت مکانی، به شما می‌گوید که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موقعیت مکانی شما چیست! همچنین، اطلاعات کاربردی دیگری مثل ساعت حرکت، زمان رسیدن قطارهای خطوط مختلف مترو به ایستگاه‌ها، بهترین مسیر مترو برای رسیدن به مقصدی خاص و… را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. اپلیکیشن مترو تهران را می‌توانید از مراجع معتبر دانلود کنید.

قیمت بلیط مترو تهران ۱۴۰۳

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که هزینه بلیط مترو تهران چقدر است و با هر بار استفاده از مترو، چه هزینه‌ای از کارت مترو شما کسر می‌شود. در سال ۱۴۰۳، هزینه استفاده از مترو تهران ۴۳۰۰ تومان است و مسافرانی که در مسیر ایستگاه هشتگرد (شهید سلیمانی) و فرودگاه امام خمینی (ره) سوار مترو می‌شوند، باید ۳۰ درصد هزینه بیشتری برای خرید بلیط بپردازند. توجه داشته باشید که قیمت بلیط‌های تک‌سفره ۱۰ درصد بیشتر از بلیت‌های شارژی است. پس در صورت رزرو و خرید بلیط هواپیما یکی از بهترین راه های دسترسی به فرودگاه امام خمینی همین مسیر مترو می باشد.

انواع قطارهای مترو تهران

در خطوط مترو تهران، به طور کلی ۲ نوع قطار فعالیت می‌کنند: قطارهای شهری که اغلب مردم با آن آشنا هستند و عموما روزانه از آن استفاده می‌کنند و دیگری قطارهای برون‌شهری است، همانطور که در نقشه مترو تهران مشخص شده است، از آن‌ها برای سفر به حومه شهر استفاده می‌شود. در ادامه با این قطارها بیشتر آشنا خواهید شد.

قطارهای شهری مترو تهران

۱- قطار داخل شهر

قطارهای درون‌شهری که از مسیر زیرزمینی و تونل‌های باریک عبور می‌کنند، نقاط مختلف تهران را طی کرده و برای سفرهای درون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع قطارها صندلی‌های نسبتا کمی دارند و در اغلب مواقع (به‌ویژه ساعات پیک) مسافران مجبور هستند که تا زمان رسیدن به مقصد، در قطار بایستند.

۲- قطار بیرون شهر

این نوع قطارها که مسافران را به حومه‌های شهر تهران می‌رسانند، بسیار مشابه اتوبوس و بعضی از آن‌ها دوطبقه هستند. این قطارها به‌جای تونل‌های تاریک، روی زمین حرکت می‌کنند و صندلی‌های آن‌ها عموما از ظرفیت بسیار بالایی برای سوار کردن مسافران برخوردار هستند.  

شرایط ورود به مترو با دوچرخه

به منظور نهادینه‌کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری و کاهش آلودگی هوا، شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شرایطی را فراهم کرده که به‌واسطه آن، افرادی که از دوچرخه استفاده می‌کنند، به‌راحتی بتوانند با استفاده از خطوط مترو تهران در سطح شهر تردد داشته باشند. اگر دوچرخه‌سوار هستید، با رعایت الزامات و قوانین زیر می‌توانید با دوچرخه وارد مترو شوید:

    • حداکثر ابعاد مجاز برای حمل دوچرخه‌های تاشو با مترو، ۹۰*۶۰*۳۰ است.

    • حمل دوچرخه‌های معمولی در روزهای عادی از زمان آغاز سرویس‌دهی تا ساعت ۶:۱۵ صبح و بعدازظهرها از ساعت ۸ شب تا پایان زمان فعالیت ایستگاه‌ها امکانپذیر است.

    • استفاده از آسانسور و پله برقی برای حمل دوچرخه ممنوع است.

    • مسافرانی که دوچرخه با خودشان حمل می‌کنند، باید مواظب باشند که این مسئله آسیبی به سایر مسافران نرساند.

    • مسافران تنها مجاز به حمل دوچرخه در ایستگاه‌ها هستند و تردد با دوچرخه در کلیه ایستگاه‌ها و قطارها ممنوع است.

    • حمل دوچرخه‌های برقی در حالت روشن در اماکن مترو ممنوع است.

    • مسافر مجاز به رهاکردن دوچرخه در ایستگاه‌ها نیست و به‌خوبی باید بتواند آن را مهار کند.

    • افراد دارای دوچرخه تنها می‌توانند از واگن‌هایی می‌توانند استفاده کنند که برچسب دوچرخه روی آن‌ها خورده است.

اتاق مادر و کودک در ایستگاه‌های مترو تهران

اگر روزانه از خطوط مترو تهران استفاده می‌کنید، قطعا متوجه شده‌اید که بعضی از ایستگاه‌ها در نقشه مترو تهران مشخص شده اند که دارای اتاق مادر و کودک هستند. این اتاق‌ها به منظور راحتی مادران در استفاده از مترو طراحی شده و آن‌ها در اتاق مادر و کودک می‌توانند اقداماتی مثل شیردهی، نظافت و شست‌وشو کودک، گرم‌کردن غذا یا شیر کودک و… را به سهولت انجام دهند. در ادامه، ایستگاه‌های دارای اتاق مادر و کودک به تفکیک هر خط معرفی شده‌اند:

اتاق مادر و کودک در مترو

خط یک:

    • ایستگاه تجریش

    • ایستگاه امام خمینی

    • ایستگاه پایانه جنوب

    • ایستگاه حرم مطهر امام خمینی

خط دو:

    • ایستگاه تهرانپارس

    • ایستگاه بهارستان

    • ایستگاه امام خمینی

    • ایستگاه تهران (صادقیه)

خط سه:

    • ایستگاه عبدل آباد

    • ایستگاه تئاتر شهر

    • ایستگان میدان ولیعصر

خط چهار:

    • تئاتر شهر

خط پنج:

    • تهران (صادقیه)

خط شش:

    • میدان ولیعصر (عج)

خط هفت:

ندارد

جاهای دیدنی با نقشه مترو تهران ۱۴۰۳

اگر دنبال یک تهرانگردی ارزان و تمام‌عیار هستید، مطالب این بخش را بادقت مشاهده کنید. خوشبختانه بسیاری از ایستگاه‌های مترو در نزدیکی مکان‌ های تفریحی و دیدنی تهران واقع شده‌اند و دسترسی به جاهای تفریحی با همراه داشتن نقشه مترو تهران به ‌راحتی امکان‌پذیر است. در ادامه، مهم‌ترین مکان‌هایی که با استفاده از مترو تهران می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت (به تفکیک هر خط) معرفی شده‌اند.

جاهای دیدنی تهران با مترو

دسترسی به جاهای دیدنی با نقشه مترو تهران: خط یک

تعداد زیادی از مهمترین جاهای دیدنی تهران با استفاده از ایستگاه‌های خط ۱ مترو قابل دسترسی هستند. در ادامه، به شما گفته‌ایم که هر یک از ایستگاه های خط ۱ نقشه مترو تهران در نزدیکی کدام یک از اماکن دیدنی پایتخت قرار گرفته‌اند:

    • ایستگاه جوانمرد قصاب: مهم‌ترین بنایی که در نزدیکی این ایستگاه واقع شده، بقعه جوانمرد قصاب است. اما با پیاده‌روی بیشتر، می‌توانید از آرامگاه بی‌بی زبیده و شهربازی خانواده نیز بازدید کنید.

    • ایستگاه ترمینال جنوب: بوستان و شهربازی بعثت در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد. 

    • ایستگاه میدان محمدیه: رستوران وکیل‌ التجار و کاروانسرای خانات که قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد و پس از مرمت به یک مجموعه تاریخی و فروشگاه آجیل و خشکبار تبدیل شده است، در فاصله بسیار کمی از ایستگاه مترو میدان محمدیه واقع شده‌اند.

    • ایستگاه خیام: امام‌زاده سید ناصرالدین و بخش‌هایی از بازار ۱۵ خرداد در نزدیکی این ایستگاه قرار دارند.

    • ایستگاه ۱۵ خرداد: علاوه بر بازار ۱۵ خرداد که یکی از مهم‌ترین بناهای دیدنی تهران به شمار می‌آید، کاخ گلستان و رستوران معروف مسلم نیز با ایستگاه مترو ۱۵ خرداد قابل دسترسی هستند.

    • ایستگاه امام خمینی: تعداد بسیار زیادی از جاذبه های تاریخی تهران در نزدیکی این ایستگاه مترو قرار دارد؛ تنها با چند دقیقه پیاده‌روی از این ایستگاه می‌توانید به پارک شهر، موزه پست، موزه بانک سپه، سردر باغ ملی، باب همایون، دبیرستان دارالفنون، بخشی از کاخ گلستان، میدان توپخانه و بانک تجارت دسترسی داشته باشید.

    • ایستگاه سعدی: پاساژ پروانه، خیابان سپه‌سالار و کوچه برلن از جمله مکان‌های نزدیک ایستگاه سعدی هستند.

    • ایستگاه دروازه دولت: موزه پمپ بنزین و گالری آب انبار در نزدیکی این ایستگاه مترو تهران قرار گرفته اند. 

    • ایستگاه طالقانی: علاوه بر سفارت آمریکا (باغ موزه استکبارشناسی) که دقیقا کنار این ایستگاه مترو قرار گرفته، پارک هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر نیز از جمله بناهایی هستند که با کمتر از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو طالقانی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

    • ایستگاه مترو شهید بهشتی و مصلی: از این ایستگاه به راحتی به مصلی امام خمینی دسترسی خواهید داشت.  

    • ایستگاه شهید همت: موزه دفاع مقدس و گنبد دفاع مقدس در نزدیکی این ایستگاه مترو هستند. 

    • ایستگاه شهید حقانی: مکان‌های تفریحی زیادی مانند پل طبیعت، پارک آب و آتش، باغ کتاب تهران، اتاق فرار مرکزی و… در نزدیکی این ایستگاه وجود دارند که با چند دقیقه پیاده‌روی از مترو، می‌توانید خودتان را به آنها برسانید.

    • ایستگاه صدر: بولینگ عبدو در نزدیکی ایستگاه مترو صدر تهران قرار دارد. 

    • ایستگاه قیطریه: از این ایستگاه به راحتی به خانه موزه استاد انتظامی دسترسی خواهید داشت. 

    • ایستگاه تجریش: بازار تجریش و امامزاده صالح از مهم‌ترین اماکن دیدنی تهران نزدیک ایستگاه مترو تجریش هستند. علاوه بر این، از میدان تجریش با پیاده‌روی یا تاکسی می‌توانید به اماکن دیگری مانند کاخ موزه سعدآباد، دربند و درکه، باغ فردوس، خانه موزه سیمین و جلال آل احمد، موزه زمان و… نیز دسترسی داشته باشید.

ایستگاه مترو تجریش

دسترسی به جاهای دیدنی با نقشه مترو تهران: خط دو

هر چند که تعداد ایستگاه‌هایی که در خط ۲ مترو تهران به جاذبه های دیدنی پایتخت دسترسی داشته باشند در مقایسه با خط یک کمتر است، اما با این خط نیز می‌توانید گردش ارزان و راحتی را در پایتخت تجربه کنید. در ادامه، جاذبه های دیدنی نزدیک به ایستگاه های خط ۲ نقشه مترو تهران معرفی شده‌اند:

    • ایستگاه نواب: با رفتن به این ایستگاه می‌توانید در مرکز خرید گردون گردش کرده و از محله نواب بازدید کنید.

    • ایستگاه دانشگاه امام علی (ع): خانه موزه مقدم، موزه قرآن و موزه مرمر از جمله مکان های دیدنی هستند که با رفتن به این ایستگاه می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

    • ایستگاه حسن‌آباد: علاوه بر میدان زیبای حسن‌آباد با معماری باشکوه و خیره‌کننده، خیابان سی تیر و موزه ایران باستان از دیگر مکان‌هایی هستند که تنها با ۸-۷ دقیقه پیاده‌روی از این ایستگاه می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

    • ایستگاه ملت: عمارت مسعودیه که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آثار تاریخی ایران است، به‌اندازه ۲ دقیقه پیاده‌روی با ایستگاه مترو ملت فاصله دارد.

    • ایستگاه بهارستان: جاذبه های زیادی مثل مجلس ملی ایران (مشروطه)، موزه هنرهای ملی، باغ نگارستان و خانقاه صفی علیشاه در نزدیکی این ایستگاه قرار دارند و با کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

    • ایستگاه گلبرگ یا جانبازان: تنها با ۶۰۰ متر پیاده‌روی می‌توانید به موزه مینیاتور دسترسی داشته باشید و ایرانی مینیاتوری را در آن به تماشا بنشینید.

دسترسی به جاهای دیدنی تهران با نقشه مترو تهران: خط سه

با سوارشدن به خط ۳ مترو تهران، از شمال به جنوب حرکت می‌کنید و از ایستگاه‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، می‌توانید به بعضی از جاهای دیدنی تهران نیز دسترسی داشته باشید:

    • ایستگاه حسین‌آباد: عمارت عین‌الدوله. هر چند که این بنا برای اغلب ما نام‌آشنا نیست، اما یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی تهران به‌شمار می‌آید. عمارت عین‌الدوله به دوره قاجاریه و وزیر مظفرالدین شاه تعلق داشته است.

    • ایستگاه شهید قدوسی: علاوه بر دسترسی به خیابان‌های مهمی مثل شهید بهشتی، سهروردی و پالیزی، موزه رضا عباسی نیز که آثار تاریخی بسیار مهمی از هزاره‌های اول میلاد در خود جای داده است، در نزدیکی این ایستگاه قرار دارند.

    • ایستگاه میدان ولیعصر: ایستگاه میدان ولیعصر فاصله بسیار کمی با زیباترین و طولانی‌ترین بلوار تهران (بلوار کشاورز) دارد و با رفتن به آن می‌توانید به پارک لاله، موزه فرش و موزه هنرهای معاصر دسترسی داشته باشید.

    • ایستگاه مهدیه: خانه فروغ فرخزاد که ثبت ملی نیز شده، مشهورترین بنایی است که از طریق ایستگاه مترو مهدیه می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

ایستگاه مترو مهدیه

دسترسی به جاهای دیدنی با نقشه مترو تهران: خط چهار

تعداد زیادی از ایستگاه های خط ۴ مترو تهران نزدیک به بعضی از اماکن دیدنی این شهر قرار گرفته‌اند و با استفاده از آن‌ها، ارزان و راحت می‌توانید در پایتخت گردش کنید. این ایستگاه‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

    • ایستگاه ابن سینا: خانه موزه معین که از ادغام منزل شخصی دکتر معین (نگارنده فرهنگ معین) و امیر جاهد ساخته شده است، در نزدیکی ایستگاه ابن سینا قرار دارد.

    • ایستگاه فردوسی: خیابان‌ها و محله‌های اطراف ایستگاه مترو فردوسی، بسیار دیدنی هستند و مراکز خرید مختلفی نیز در آن‌ها وجود دارد. همچنین، با چند دقیقه پیاده‌روی از این ایستگاه می‌توانید به کوچه تمدن بروید و با دکوراسیون رنگارنگ آن کلی عکس یادگاری بگیرید.

    • ایستگاه تئاتر شهر: علاوه بر دسترسی به تئاتر شهر، با رفتن به ایستگاه به یکی از مرکزی‌ترین نقاط تهران پا می‌گذارید و تعدادی از بهترین کافه های تهران در نزدیکی شما قرار خواهند داشت.

    • ایستگاه میدان آزادی: میدان آزادی، مهم‌ترین بنایی است که با رفتن به ایستگاه مترو میدان آزادی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. برج آزادی با برخورداری از موزه، فضای سبز، رستوران و…. یک مرکز تفریحی تمام‌عیار به شمار می‌آید.

    • ایستگاه ارم سبز: شهربازی و باغ وحش ارم از نزدیک‌ترین مکان های تفریحی تهران به ایستگاه مترو ارم سبز هستند.

دسترسی به جاهای دیدنی با نقشه مترو تهران: خط شش

خط ۶ یکی از جدیدترین خطوط مترو تهران است و اگر چه بعضی از ایستگاه‌های آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، اما با بعضی از آن‌ها می‌توانید به تعدادی از اماکن مهم تهران دسترسی داشته باشید. این ایستگاه‌ها عبارتند از:

    • ایستگاه دولت‌آباد: هر چند که این ایستگاه به جاذبه تاریخی خاصی منتهی نمی‌شود، اما با توجه به اینکه محله عرب‌ها در این ناحیه واقع شده و با گردش در آن می‌توانید بعضی از بهترین خوراکی‌های عربی را مزه کنید، ارزش آن را دارد که یک روز سوار خط ۶ مترو تهران شده و در ایستگاه دولت‌آباد پیاده شوید.

    • ایستگاه پارک لاله: پارک لاله یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران محسوب می شود که با ایستگاه مترو پارک لاله در خط ۶ مترو تهران قابل دسترسی است.

دسترسی به جاهای دیدنی با نقشه مترو تهران: خط هفت

تنها ۲ ایستگاه در خط ۷ مترو وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از اماکن دیدنی پایتخت بازدید کنید. این ایستگاه‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

    • ایستگاه برج میلاد: برج میلاد که یکی از مدرن‌ترین و معروف‌ترین ساختمان‌های تهران است، با ایستگاه مترویی به همین نام در خط ۷ مترو تهران در دسترس قرار دارد.

    • ایستگاه پارک گفت‌وگو: همانطور که از نام آن پیداست، پارک گفت‌وگو مهم‌ترین مکان تفریحی است که با رفتن به ایستگاه مترو پارک گفت‌وگو می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

پارک گفت و گو تهران

راه‌ های ارتباطی با مترو تهران

در نظر داشته باشید که هر ایستگاه دارای امکانات متفاوتی است. برخی از ایستگاه ها دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، غرفه های فروش غذا، فست فود، فروشگاه صنایع دستی، فروشگاه لوازم جانبی موبایل و غیره هستند که بعضی از موارد در نقشه مترو تهران مشخص شده اند. اما برای اطلاع دقیق از این امکانات که در هر ایستگاه متفاوت است، می‌توانید از اپلیکیشن های مترو (Tehran metro) استفاده کنید. همچنین راه های ارتباطی زیر نیز موجود است.

    • آدرس: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، تقاطع حافظ، شماره ۹۵۶

    • تلفن ارتباطات مردمی: ۰۲۱۶۶۷۱۲۲۱۶

    • ایمیل: info.metro@tehran.ir

سفر با مترو، کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی

اگر تجربه زندگی در پایتخت را داشته باشید، قطعا می‌دانید که استفاده‌کردن از مترو تا حد زیادی در زمان و هزینه جابه‌جایی صرفه‌جویی می‌کند. در این مطلب، راهنمای جامعی از خطوط در نقشه مترو تهران را در اختیارتان قرار دادیم و علاوه بر جدول زمانی حرکت قطارهای مترو، اطلاعات کاربردی دیگری را نیز در رابطه با ایستگاه‌ها در اختیارتان قرار دادیم.

شما روزانه چقدر از مترو تهران استفاده می‌کنید؟ اگر اطلاعات کاربردی در این زمینه دارید، آن را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره نقشه مترو تهران

فاصله هر ایستگاه مترو چند دقیقه است؟

این فاصله به ایستگاه‌های مترو بستگی دارد. در صورتی‌ که بخواهیم فاصله دو ایستگاه را که از نظر مکانی متوالی‌ هستند در نظر بگیریم، هر ایستگاه مترو حدودا ۲ تا ۴ دقیقه با ایستگاه بعدی خود فاصله دارد.

از تهران تا کرج با مترو چقدر طول می‌کشد؟

این زمان به استفاده از قطارهای تندرو یا قطارهای عادی بستگی دارد. با قطارهای تندرو از ایستگاه گلشهر کرج تا صادقیه حدود ۵۰ دقیقه و با قطار عادی حدود ۱ ساعت و ۵ دقیقه طول می‌کشد.

ساعت کار مترو تهران چگونه است؟

در همه ایستگاه ها از ساعت ۵٫۳۰ تا ۲۲٫۳۰ مترو در دسترس قرار دارد.

در چه ایامی بلیط مترو رایگان است؟

در بعضی از روزهای سال مثل ۲۲ بهمن، روز دانشجو (برای دانشجوها) و… استفاده از مترو رایگان است.

60 نظرات

  1. سلام
    مرسی از سایت فوق العاده تون. من نقشه مترو تهران با کیفیت بالا رو از سایتتون ذخیره کردم و هر ایستگاهی که گیر میکنم، نگاه میکنم بهش

      • سلام ممنونتم بابت سایت خوب مفیدتون👌❤
        من یه مشکلی که دارم متوجه نمیشم …
        مثلا تو مترو میدان آزادی سوار شدم
        بعد میخوام خط عوض کنم به سمت تجریش برم …
        باید دروازه دولت خط عوض کنم بعد
        نمیدونم کدوم سمت چجوری برم که مسیر
        رو بدرست میرم یا نه …ممنون میشم راهنمایی کنی بدونم …

        • با سلام
          برای استفاده خطوط مترو، می توانید از نقشه جامع مترو تهران استفاده کنید. در این نقشه ایستگاه های مشترک که امکان تغییر مسیر را به شما می دهد، مشخص است. در صورتی که استفاده از نقشه برای شما مشکل است می توانید از ماموران ایستگاه های مترو کمک بگیرید. برای مسیر مورد نظر باید در ایستگاه دروازه دولت، سوار قطارهای مسیر تجریش شده و در ایستگاه مورد نظر پیاده شوید.

    • سلام دوست عزیز..
      خط ۶ مترو تهران در حال حاضر ۱۷ ایستگاه فعال داره و باقی ایستگاه ها (ایستگاه کوهسار، شهدای کن، شهران، شهر زیبا، کاشانی، نجات اللهی، بهار شیراز، سرباز، هفده شهریور، میدان خراسان، چشمه علی، ابن بابویه، میدان حضرت عبدالعظیم، حرم حضرت عبدالعظیم) غیرفعال هستن..

  2. ایستگاه مترو میدان کتاب که تو خط ۷ هست افتتاح شده؟ اگ نه برای رفتن به سعادت آباد نزدیکترین و بهترین ایستگا مترو تهران کجاست؟

    • سلام دوست عزیز. ممنون از توجهتون.

      خیر ایستگاه میدان کتاب هنوز افتتاح نشده. ولی ایستگاه مترو میدان صنعت نزدیکترین مترویی هست که میتونید برید سعادت آباد.

    • سلام دوست عزیز
      در همه ایستگاه ها از ساعت ۵.۳۰ تا ۲۲.۳۰ مترو در دسترس هست، منتها بعضی از خطوط تازه تاسیس، مثل حط گلشهر به هشتگرد، ساعت کاری متفاوتی دارن.

  3. نقشه مترو تهران روی گوگل مپ معلوم نمیشه؟ میخوام مسیر کلی خط ۱ مترو رو بدونم که روی نقشه از کجاها رد میشه؟
    ممنون از سایت خوبتون

    • سلام دوست عزیز
      اگر تو گوگل مپ، عبارت مترو تهران رو سرچ کنید، میتونید ایستگاه های مختلف مترو تهران رو ببینید

    • سلام دوست عزیز
      فاصله ایستگاه های مختلف مترو با هم تفاوت داره. فاصله بعضی ایستگاه ها بیشتر از بقیه هستن.. اما به طور کلی فاصله هر دو ایستگاه مترو تهران چیزی بین ۳-۴ دقیقه است..

  4. برنامه مترو تهران به نسبت کشورهای دیگه خیلی منظم نیست و بعضا ایستگاه های قطارهاش با تاخیر میان..
    باید یکم درباره فرهنگ استفاده از مترو هم صحبت بشه بعضا مسافرا باعث میشن تا توی حرکت و برنامه قطارها تاخیر به وجود بیاد و دیر راه بیفتن
    مرسی از مجله خوبتون فلای تودی

    • سلام دوست عزیز
      برنامه مترو تهران تا حدود زیادی به موقع هست، اما بله درسته گاهی تاخیر در حرکت قطارها وجود داره و دلیل این موضوع موارد متفاوتی هست که گاهی مربوط به مسافران میشه.. ممنون از شما و نظر خوبتون..

    • سلام دوست عزیز
      برای این موضوع کافیه بدونید که ایستگاه مد نظر شما تو کدوم خط قرار داره. مثلا اگر خط ۱ (تجریش-کهریزک) هستید، کافیه روی نقشه نگاه کنید ببینید ایستگاه مورد نظر شما به کدوم سمت هست. بعد داخل ایستگاه مترو به تابلوهای رو دیوار که اسم ایستگاه رو نوشتن نگاه کنید، پایین اسم ایستگاه، مسیر حرکت قطار نوشته شده ( به سمت کهریزک یا به سمت تجریش).. اینطوری خیلی راحت میتونید به ایستگاهی که میخواید برید و اشتباه سوار قطار نشید..

    • سلام دوست عزیز
      مترو تهران مجموعا ۲۶۶٫۱ کیلومتر طول داره و در بین متروهای جهان از نظر وسعت، رتبه ۱۵ رو داره..

  5. دیدم بعضی از سایتا زدن که زیباترین ایستگاه مترو تهران مترو میدون جهاده ولی من مخالفم به نظرم مترو میدون ولیعصر خیلی قشنگتره نمیتونم جهاد بر چه اساسی تو این دسته قرار گرفته..

  6. مترو تهران خیلی شلوغه واقعا این حجم از مسافر جابه جا کردن با مترو کار سختیه و خداقوت باید بگیم به همه کسایی که به نحوی تو این موضوع نقش دارن و نباید همیشه نقاط منفی و گفت فقط

  7. کاش تعداد ایستگاه هایی که ویلچر دارن بیشتر بشه تا خدمات رسانی به افراد کم توان بهتر باشه.. افراد مسن، خانم های باردار یا کسایی که بچه کوچیک دارن واقعا نمیتونن از همه ایستگاه های مترو تهران استفاه کنن و این خوب نیست.. بعضی از سایتا حتی پله برقی هم ندارن!!

    با تشکر از سایت خوبتون.

  8. مترو تهران کرج واقعا کیفیت قطارهاش خوب نیستن
    قطارها قدیمین، ترمز که میکنه یهو پریدی تو واگن کناری، برنامه حرکت قطارها درست مشخص نیست و کلی مسافر روی هم تلمبار میشن تا قطار بیاد
    کاش رسیدگی بشه..

    • سلام دوست عزیز
      بله بیمه، ایستگاه مترو داره و تئاترشهر و بیمه هردو در خط زرد (خط کلاهدوز، ارم سبز) قرار دارن و نیازی نیست خط عوض کنید، بعد از ۷ تا ایستگاه به بیمه میرسید و میتونید پیاده بشید.

    • سلام دوست عزیز
      با استفاده از مترو تهران کرج به ایستگاه گلشهر برید و در این ایستگاه به سمت ایستگاه شهید قاسم سلیمانی مهستان (هشتگرد) برید..

    • سلام دوست عزیز
      برنامه مترو تهران معمولا طبق همین جداول زمانبندی هست ولی خب مواردی هم پیش میاد که به دلایل مختلف با تاخیر در حرکت قطارها مواجه هستیم..

    • سلام دوست عزیز
      روی عکس نقشه تهران در ابتدای صفحه کلیک کنید تا نقشه مترو تهران با کیفیت بالا برای شما دانلود بشه..

  9. نقشه مترو تهران که گذاشتید به روز نیست، خیلی از این ایستگاه ها هنوز فعال نیستن
    باتشکر از زحماتتون به هرحال من مطالب فلای تودی رو دنبال میکنم..

    • سلام دوست عزیز
      این نقشه کامل مترو تهران هست و تمامی خط ها و ایستگاه هارو داره نشون میده.. ایستگاه های فعال مترو تهران در هر خط رو هم براتون گذاشتیم که با مشکل مواجه نشید.

  10. اما یکی از موضوعاتی که شاید فکر شما را درگیر کند، تفاوت مترو تهران با سایر کشور‌های جهان است

  11. همچنین اگر سفر خود را با نقشه مترو تهران یا BRT ادامه دهید، متوجه کمبود شدید قطار و اتوبوس نیز می شوید

  12. برای اقامت در هتل های تهران و دسترسی به مترو تهران یکی بهترین انتخاب برای بازدید است

  13. سلام. مرسی از مطلب خوبی که گذاشتید. راستش نیاز دارم که برای پیگیری برنامه درمانم و برای ویزیت دکتر یه سری بیام تهران و داشتن این اطلاعات مفید و نقشه مسیرها خیلی کمکم کرد. به کار خوبتون ادامه بدید.

  14. ایا بهتر نیست که خظوط مترو را روی نقشه تهران درج کنید که بیننده بتواند مشاهده کند که فلان ایستگاه دقیقا در کجای خیابان واقع است

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید