اگر ساکن تهران هستید یا از شهرهای اطراف، سری به پایتخت زده‌اید، حتما یک‌بار چشمتان به برج آزادی افتاده است. این سازه زیبا، تنها یک بنای ساده برای تماشا و عکس‌گرفتن نیست؛ بلکه از زمان ساختش تابه‌حال، نقطه آغاز و پایان هزاران داستان تاریخی خوش و غم‌انگیز بوده است. بنای باشکوه و باصلابت آزادی، نمادی از ایران معاصر با تکیه به سابقه تاریخی کشور است که در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ ساخته شده است.

برج آزادی، زمانی نامش برج شهیاد آریامهر بود. این برج، با هدف یادبود جشن‌های تاریخی شاهنشاهی ساخته شد و در طول زمان، شاهد اتفاقات تاریخی عجیبی بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی، ما به سراغ این سازه استوار و باشکوه در پایتخت رفته‌ایم تا نماد تهران معاصر را بهتر و بیشتر بشناسیم. تا پایان این سفر مهیج، همراه ما باشید. 

معرفی برج آزادی

برج آزادی یکی از نمادهای باشکوه و اصلی پایتخت است. این بنا تلفیقی از معماری دوران قبل از اسلام و معماری اسلامی است که با صلابتی چشم‌نواز، شاهدی بر اتفاقات تاریخی ایران معاصر بوده است. این برج باشکوه، یادگاری از خاندان سلطنتی پهلوی است که به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بنا شد؛ در ابتدا نیز برج شهیاد آریامهر نام داشت که پس از انقلاب به آزادی تغییر نام داد.

معرفی برج آزادی

برج آزادی با معماری بی‌نظیر و خیره‌کننده‌اش، همیشه پذیرای بازدیدکنندگان فراوانی است. این بنا، یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی تهران است که بخش‌های مختلفی مانند موزه، نگارخانه، سالن ایران‌شناسی و… را شامل می‌شود و در اسفند سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مروری بر تاریخچه ساخت برج آزادی

در سال ۱۳۳۹، خاندان سلطنتی حکومت پهلوی، تصمیم گرفتند یادبودی برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در سه‌راه مهرآباد بسازند. این یادبود، قرار بود نمادی از تهران باشد که عظمت و شکوه تاریخ ایران را به رخ جهانیان بکشاند.

در ابتدا طرحی که برای ساخت بنا در نظر گرفته شد، سازه‌ای به‌شکل طاق‌نصرت بود. سپس با بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد چنین بنایی، قادر به انتقال صلابت مد نظر مسئولین به بینندگان نیست؛ بنابراین، برای یافتن طرح مناسب، فراخوانی در شهریورماه سال ۱۳۴۵ در روزنامه منتشر شد.

در این فراخوان، از معماران دعوت شد تا در مسابقه‌ای با عنوان طرح ساختمان شهیاد آریامهر، شرکت کنند. این مسابقه توسط شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی برگزار شد که معماران زیادی در آن شرکت کردند. در نهایت، طرح یک جوان ۲۴ ساله که دانش‌آموخته دانشگاه تهران بود، برگزیده شد. این مهندس جوان، «حسین امانت» نام داشت که طرحش با الهام از ایران مدرن و با امانت از تمدن ایران، از میان سایر طرح‌ها برگزیده شد.

تاریخچه ساخت برج آزادی

حسین امانت با وجود سن کمی که داشت، مسئولیت ساخت چنین بنای عظیم و پیچیده‌ای را بر عهده گرفت. او طرحی ایرانی – اسلامی با تلفیقی از معماری دوران تاریخی ایران ارائه داد. در معماری برج آزادی، نشانه‌هایی از معماری دوره هخامنشی و ساسانی نیز دیده می‌شود که به‌زیبایی با معماری اسلامی تلفیق شده است. معماری شاخص این بنا، برج آزادی را به نمادی مدرن از تلفیق طاق‌های قبل از اسلام و بعد از آن، تبدیل کرده است.

یک سال پس از پذیرفته‌شدن طرح، در آبان ۱۳۴۶، شاه به‌ همراه نخست‌وزیر وقت (هویدا) و شهردار تهران، به سه‌راه مهرآباد رفتند. آن‌ها در نقطه‌ای که اکنون پایه شمال‌غربی برج آزادی در آن قرار دارد، سنگ‌ بنای برج و لوح یادبود را زیر خاک دفن کردند تا اجرای عملیات ساخت بنا آغاز شود. کار عملیاتی ساخت برج آزادی در آبان ۱۳۴۸ آغاز شد و پس از حدود ۲۸ ماه، این بنا در مهرماه سال ۱۳۵۰ با عنوان «برج شهیاد» بهره‌برداری شد.

افتتاحیه برج آزادی

۲۴ مهرماه سال ۱۳۵۰، میدان آزادی میزبان بیش از ۳۰۰۰ مهمان داخلی و خارجی بود. در روز افتتاح این بنا، محمدرضاشاه به‌ همراه همسرش فرح پهلوی و روسای کشورهای خارجی، مقامات کشوری و لشکری، روسای دانشگاه‌های کشور و خبرنگاران در میدان آزادی حضور یافتند.

افتتاحیه برج آزادی

در این مراسم، برای نخستین‌بار از منشور حقوق بشر کوروش پرده‌برداری شد. رونمایی از منشور کوروش در ساختمان مدرن برج آزادی، با هدف پیوندی میان تاریخ ایران باستان با ایران معاصر و پیشرفت‌های آتی کشور صورت گرفت. منشور کوروش، نخستین نوشتار از حقوق بشر در جهان است که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

برج شهیاد آریامهر با هدف بزرگداشت جشن‌های شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله در پایتخت افتتاح شد تا مکانی برای برگزاری این مراسم در پایتخت باشد. این برج که امروزه به نام برج آزادی شناخته می‌شود، اکنون به یکی از نمادهای معاصر کشور تبدیل شده است. پس از افتتاح این برج، مسئولیت نگهداری آن به‌ عهده وزارت فرهنگ‌وهنر قرار گرفت تا به‌درستی از آن حفاظت کنند. پس از انقلاب، «وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی» جای این نهاد را گرفت.

برج آزادی پس از انقلاب

میدان آزادی و برج آزادی پس از انقلاب، به مکانی برای تجمع و همبستگی ملت ایران تبدیل شد. این بنا با قدمتی حدود نیم‌قرن، اتفاقات تاریخی بسیاری در پایتخت را به خود دیده و گردهمایی‌های اجتماعی و سیاسی زیادی در این میدان به وقوع پیوسته است.

میدان آزادی که قرار بود مکانی برای برگزاری جشن‌های شاهنشاهی باشد، میعادگاهی برای جشن‌ها، راه‌پیمایی‌ها، اعتراضات و… شد که مردم در روزهایی تاریخی در آن حضور پیدا کردند. در سال ۱۳۵۷، در این میدان، مراسم استقبال از امام خمینی برگزار شد و پس از آن نام میدان، از شهیاد آریامهر به آزادی تغییر داده شد.

برج آزادی پس از انقلاب

مسئولیت حفظ و نگهداری برج آزادی از سال ۱۳۸۲ به بنیاد رودکی واگذار شده است.

برج آزادی تهران کجاست؟

برج آزادی در میدان آزادی واقع شده است که بزرگ‌ترین میدان در شهر تهران است. این میدان بیضی‌شکل در بخش غربی پایتخت قرار دارد که از شمال آن می‌توان به بزرگ‌راه محمدعلی جناح، از جنوب آن به بزرگ‌راه آیت‌الله سعیدی، از شرق آن به خیابان آزادی و از غرب آن به بزرگ‌راه لشکری رفت.

برای رسیدن به میدان آزادی و برج آزادی تهران، باید از یکی از این چهار مسیر اصلی به‌ سوی میدان رفت. برج آزادی در ضلع شرقی این میدان، به‌زیبایی هرچه‌تمام‌تر واقع شده است. این میدان در نزدیکی ترمینال مسافربری غرب تهران و فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

برج آزادی تهران کجاست

مسافرانی که از ترمینال غرب تهران و فرودگاه مهرآباد وارد تهران می‌شوند، در نخستین مواجه خود با نماد شهری پایتخت، با برج زیبای آزادی مواجه می‌شوند. همچنین کسانی که از جاده کرج (بزرگ‌راه لشکری) به تهران می‌آیند، برای ورود به شهر با بنای ویژه میدان آزادی مواجه خواهند شد.

میدان آزادی با مساحت ۵۰هزار متر مربع، پس از میدان نقش‌جهان، دومین میدان بزرگ کشور است که با پیاده‌روهای متعدد، فضای سبز و چمن‌کاری‌شده و آب‌نماهای چشم‌نواز، توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

دسترسی به برج آزادی با ماشین شخصی

اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به برج آزادی تهران بروید و از این مکان تماشایی دیدن کنید، باید با توجه‌ به مبدا، از هر یک از این ۴ مسیر اصلی منتهی به میدان، استفاده کنید. هنگامی‌ که به میدان نزدیک شوید، برج آزادی پیش روی‌تان قرار می‌گیرد و می‌توانید بخش‌های مختلف آن را تماشا کنید.

البته اگر قصدتان تنها بازدید از این مجموعه است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با ماشین شخصی به میدان آزادی نروید؛ زیرا حجم ترافیک اطراف میدان زیاد است و ممکن است زمان زیادی در ترافیک معطل شوید. استفاده از وسیله نقلیه عمومی، می‌تواند انتخاب خوبی برای بازدید از برج آزادی باشد.

دسترسی به برج آزادی با ماشین شخصی

دسترسی به برج آزادی با اتوبوس

میدان آزادی در اطراف پایانه مسافربری غرب تهران واقع شده است و به‌ همین دلیل، می‌توان به‌آسانی با اتوبوس به آنجا رفت. برای رفتن به برج آزادی تهران با BRT، می‌توانید از هر جایی که هستید، سوار اتوبوس‌های منتهی به پایانه آزادی شوید و در میدان آزادی پیاده شوید.

حرکت بی‌آر‌تی‌ها از پایانه آزادی به مقصد ترمینال خاوران، تهرانپارس و دانشگاه علوم‌وتحقیقات، دسترسی به برج آزادی را تا حد زیادی آسان کرده است.

دسترسی به برج آزادی با مترو

اگر می‌خواهید برای بازدید از میدان آزادی از مترو استفاده کنید، کافی‌ست خود را به خط ۴ مترو (شهید کلاهدوز – ارم سبز) برسانید و در ایستگاه میدان آزادی از مترو پیاده شوید.برای آشنایی با مترو تهران مقاله راهنمای استفاده از متروی تهران را مطالعه کنید.

نگاهی به معماری شگفت‌انگیز برج آزادی

از هر چه که بگذریم، از معماری جذاب و چشم‌نواز برج آزادی نمی‌توان گذشت! معماری این بنا، تلفیقی از معماری دوره‌های هخامنشی و ساسانی با هنر و معماری اسلامی است که به‌زیبایی هرچه‌تمام‌تر با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

در طراحی برج آزادی از المان‌هایی مانند چهارطاقی، بادگیر، کاربندی و باغ ایرانی کمک گرفته شده و انواع کاشی‌ها در آن به‌ کار رفته است. در این بنای باشکوه، خطوط موازی و کشیده پایه برج، نمادی از معماری دوره هخامنشی، قوس اصلی آن، نماد طاق کسری در دوره ساسانی و قوس شکسته قسمت فوقانی آن، نشانی از معماری اسلامی است. در ساخت این برج، ایده‌های نو و جدیدی نیز به کار گرفته شده است که جذابیت این سازه را چندین برابر کرده است.

معماری برج آزادی

این برج با طول ۶۳ متر و ارتفاع ۴۵ متر از سطح زمین ساخته شده است که علاوه‌ بر این ارتفاع، ۵ متر آن زیر زمین قرار دارد. ممکن است از خودتان بپرسید سازه‌ای به این عظمت، آیا نمی‌توانست ارتفاع بیشتری داشته باشد؟ در پاسخ باید بگوییم، این برج در نزدیکی فرودگاه مهرآباد ساخته شده است و محدودیت‌هایی برای ارتفاع و ساخت آن وجود داشت؛ حسین امانت با درنظرگرفتن این محدودیت‌ها، ابعاد برج را طراحی کرد.

حسین امانت، این سازه را با تکیه‌ بر سوابق درخشان تاریخی ایران طراحی کرده است. او از دورانی که هنر، ادبیات و معماری سرآمد بودند، ایده گرفت و معماری ایرانی، بزرگ‌ترین منبع الهام برای او در طراحی این پروژه عظیم بود. در ساخت این بنا از ۹۰۰ تن آهن و ۲۵ هزار سنگ مرمر جوشقان اصفهان استفاده شده است. سنگ‌های استفاده‌شده در ساخت طبقات نیز از معادن مروارید کردستان استخراج شده‌اند.

ورودی برج آزادی کجاست؟

برای اینکه وارد دنیای داخلی و حیرت‌انگیز برج آزادی شوید، باید حدود ۵ متر به پایین‌تر از سطح زمین بروید. در گذشته، برای ورود به برج، از درهای سنگی (گرانیتی) استفاده می‌شد که هر یک از آن‌ها ۵/۳ تن وزن داشت؛ اما امروزه پس از اینکه وارد حیاط روباز ورودی برج شوید، با درهای شیشه‌ای مواجه خواهید شد. این ورودی به زیرزمین راه دارد که با ورود به آن، می‌توانید در ضلع شمالی، نگهبانی، بلیت‌فروشی، در ضلع شرقی و سالن ایران‌شناسی و در ضلع جنوبی و سالن تشریفات را مشاهده کنید.

سفری به بخش‌های مختلف برج آزادی

قسمت زیرزمین برج آزادی تهران، بخش‌ اصلی این بنا است که قسمت‌های مختلف فرهنگی و هنری در آن قرار دارد. در ادامه، بیشتر با این بخش‌ها آشنا خواهیم شد.

سالن سینما

سالن سینمایی که در این برج قرار گرفته است، در سال ۱۳۸۸ در زیرزمین برج آزادی تاسیس شده است. این سالن کوچک سینمایی، ۵۱ صندلی دارد و بیشتر برای نقدوبررسی آثار هنری و اکران‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورودی برج آزادی کجاست

تالار آینه

یکی از بخش‌های دیدنی و جذاب در برج آزادی، تالار آینه است. این تالار از ۱۲ بخش تشکیل شده است که در بخش‌های مختلف آن، آینه‌کاری‌های هنرمندانه دیده می‌شود. در تالار آینه، تصاویری زیبا از محیط‌زیست، صنعت نفت، حیات‌وحش، طرح‌های حجمی و نمادین از موضوعاتی همچون ورزش، شهرسازی و… دیده می‌شود. همچنین در این مکان، فضایی به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مانند صنایع‌دستی و نمایش آثار هنرمندان نیز اختصاص داده شده است.

تالار آینه در برج آزادی

سالن ایران‌شناسی

پس از تهیه بلیت از ورودی برج آزادی، نخستین بخش، سالن ایران‌شناسی است. در این سالن، نقشه‌ای از کشورمان قرار گرفته است که استان‌های مختلف با نورپردازی از هم تفکیک می‌شوند. این سالن تقریبا ۱۱۰۰ متر مربع وسعت دارد که برای تماشای آثار، باید مسیری Uشکل را طی کنید. در این مسیر، نقاله‌هایی متحرک قرار دارند که ماکت کشور ایران در آن‌ها قرار گرفته است و به تناسب هر مکان، شاخص‌هایی از آن‌ را می‌توانید آنجا ببینید.

سالن ایران‌شناسی در برج آزادی

اگرچه این سالن، مجهز و پیشرفته نیست؛ اما تماشای آن برای آشنایی کلی گردشگران داخلی و خارجی با فرهنگ ایران، بد نیست. ضمن اینکه در این مکان، آکواریوم، آب‌نما و… نیز قرار دارد که ممکن است برای‌تان جالب باشد.

گذرگاه پیشینیان

پس از سالن ایران‌شناسی، به دالان گذرگاه پیشینیان می‌رسید. در اطراف این راهرو، ویترین‌هایی قرار دارند که در آن‌ها، آثار هنرمندان و آثار تاریخی دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. این بخش، معماری جذابی دارد که تماشای آن خالی‌ از لطف نیست. فضای راهروی گذرگاه پیشینیان با نورپردازی‌های خاصی که دارد، آن را شبیه به سردابه‌ و دهلیزهای قدیمی کرده است.

نگارخانه اقوام

نگارخانه اقوام، فضایی نیم‌دایره‌ای با ۸ ویترین شیشه‌ای است که در این محفظه‌های شیشه‌ای، بخشی از فرهنگ و صنایع‌دستی اقوام مختلف به نمایش گذاشته شده است. راهروی نیم‌دایره‌ای نگارخانه به سالن نمایش و پایگاه دانستنی ختم می‌شود. در این مکان، عروسک‌هایی با لباس‌های مختلف و محلی قرار دارند که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. این عروسک‌ها ساخته «بهروز غریب‌پور» هستند.

نگارخانه بوستان

نگارخانه بوستان، سالنی بزرگ با فضایی پرنور در کنار کتابخانه است. این مکان، سالن اصلی برج آزادی برای برگزاری نمایشگاه‌ هنرهای تجسمی و کارگاه‌های هنری به شمار می‌رود و فضایی آرام و دنج دارد.

نگارخانه بوستان

سالن تشریفات

این سالن، فضایی با نقش‌ونگار ایرانی و سقف منقش است که برای پذیرایی از مهمانان برج آزادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مراسم‌ فرهنگی، پذیرایی از افراد دعوت‌شده و نشست‌های خبری، در این مکان از برج آزادی تهران برگزار می‌شود.

تالار کهن

تالار کهن، موزه اصلی برج آزادی است که ۲۵ ویترین شیشه‌ای در آن قرار گرفته است. در هر یک از آن‌ها، آثاری از دوره هخامنشی، ساسانی، اشکانی و آثار تاریخی – اسلامی وجود دارد که بازدیدکنندگان علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ را به خود جذب می‌کند.

در این موزه، زیورآلات بانوان دوره قاجار نیز که پیش‌تر در کاخ سعدآباد نگهداری می‌شد، به نمایش گذاشته شده است. تالار کهن، دقیقا زیر برج قرار گرفته است و مکان اصلی برای ارتباط با سایر طبقات است. آسانسور و پلکان نیز در این بخش از برج آزادی جای گرفته است. بخش شمالی تالار کهن به تالار آینه و بخش جنوبی آن به تاسیسات مرکزی برج ختم می‌شود. در این بخش، یک فروشگاه محصولات فرهنگی مربوط به میدان آزادی و صنایع‌دستی نیز قرار دارد که در قسمت غربی تالار کهن واقع شده است.

تالار کهن در برج آزادی

راهروی فناوری

در این راهرو، پایگاه دانستنی و جاذبه‌های مرتبط با حوزه فناوری قرار دارد. این بخش در گذشته، جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان داشت؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، محبوبیت سابق را ندارد. بااین‌حال، جاذبه‌هایی مانند ربات سخن‌گو و ربات پیانیست در این مکان قرار دارند که توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند.

ربات پاسخ‌گو به‌شکل یک ربات با صورتکی شبیه به پسربچه است که به سوالات مرتبط با برج آزادی و تاریخچه ساخت آن پاسخ می‌دهد. ربات پیانیست نیز با برنامه‌ریزی کامپیوتری مهندسان ایرانی، قادر به نواختن پیانو است. پایگاه دانستنی نیز از ۲ سالن دایره‌ای قرینه تشکیل شده است که ۲۸ صفحه‌نمایش در مرکز آن قرار دارند. در این سالن، می‌توانید پاسخ بخشی از سوالات خود در رابطه‌ با تمدن ایران را به دست آورید.

راهروی فناوری در برج آزادی

کتابخانه

در کتابخانه برج آزادی تهران، ۱۱ هزار جلد کتاب وجود دارند که از این تعداد، دو هزار جلد آن‌ها، کتب ارزشمند و مرجع هستند. سایر کتاب‌ها در مورد موضوعاتی همچون تاریخ، معماری، ادبیات و… هستند. در این مکان، می‌توانید کتاب‌هایی به زبان فارسی، فرانسه و انگلیسی بیابید. مساحت این کتابخانه تقریبا ۲۰۰ متر مربع است و اعضای آن، می‌توانند در کنار کتب مختلف، از نشریات ادواری نیز استفاده کنند.

سالن مولتی ویژن

سالن مولتی ویژن، سالنی پیشرفته با تجهیزات مربوط به نور، صدا و تصویر است که قابلیت اجرای تئاتر، موسیقی و همایش در آن وجود دارد. این سالن چندمنظوره، برای اکران فیلم سینمایی، کنسرت موسیقی، اجرای برنامه‌های تلویزیونی، اجرای نمایش و.‌.. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سالن مولتی ویژن در برج آزادی

روی سقف سالن مولتی ویژن، تصاویری از آثار تاریخی پیش از اسلام و تصاویر آثار تاریخی بعد از اسلام قرار دارند که اگر سرتان را بلند کنید، آن‌ها را می‌بینید. ظرفیت این سالن ۳۰۰ نفر است و ۱۸ سکو دارد؛ به‌طور کلی، یک سالن مطلوب با امکانات مناسب برای نمایش آثار مختلف محسوب می‌شود.

در طبقات مختلف برج آزادی چه می‌گذرد؟

برج آزادی از ۴ طبقه تشکیل شده است که ۲ راه‌پله و ۲ آسانسور برای دسترسی به طبقات مختلف آن وجود دارند. تعداد پله‌های بنا، ۲۸۶ عدد است که پیمایش آن، ممکن است کمی برای‌تان سخت باشد. قبل از اینکه به‌ سراغ طبقه‌های مختلف برج برویم، قصد داریم توضیح مختصری در مورد آسانسور این بنا بدهیم که راه ارتباطی میان طبقات مختلف برج است.

آسانسور برج آزادی

برج آزادی دارای ۲ آسانسور است که پهنه دیوارهای برج را طی می‌کنند و تا طبقات بالا می‌روند. البته هر کدام از این آسانسورها به طبقات خاصی می‌روند. یک آسانسور تنها تا طبقه اول برج می‌رود و دیگری، ۲ طبقه بعدی را پشتیبانی می‌کند. 

طبقه اول برج آزادی | یا همان زیرزمین

طبقه اول در واقع همان زیرزمین برج و بخش اصلی بناست که قسمت‌های مختلف مانند موزه، نگارخانه، سینما و سایر بخش‌های داخلی که به آن اشاره کردیم، در این طبقه قرار دارد.

طبقه اول برج آزادی

طبقه دوم برج آزادی | گذرگاهی برای عبور

طبقه دوم، تقریبا ۲۳ متر بالاتر از سطح زمین است که چیزی برای بازدید ندارد. این طبقه، همان قسمت قوس سازه از بیرون است که ۲ دیواره بتنی کج با پنجره‌های کوچک آبی‌رنگ در آن قرار دارند که نور را به درون بنا هدایت می‌کنند. از این طبقه، برای تعویض آسانسور و رفتن به طبقات بالاتر استفاده می‌شود.

طبقه سوم | نگاهی به جزئیات معماری برج آزادی

طبقه سوم در فاصله ۳۳ متری از زمین قرار دارد که در آن، می‌توانید جزئیات بیشتری از معماری منحصربه‌فرد برج آزادی را مشاهده کنید؛ بنابراین، اگر از علاقه‌مندان به معماری و آشنایی با ریزه‌کاری‌های آن هستید، حتما سری به این طبقه بزنید.

در این طبقه، یک گنبد بتنی سفید و سقفی با طرح شمسه قرار دارد که نور را به‌زیبایی به فضای داخلی ساختمان منتقل می‌کند. جالب است بدانید در طراحی و ساخت برج آزادی، برای اولین بار در ایران، از بتن سفید برای دیوار و سقف استفاده شد. سقفی که در این طبقه مشاهده می‌کنید، شما را به یاد بنای تاریخی مسجد شیخ لطف‌الله خواهد انداخت. شما می‌توانید در این طبقه، همنشینی مسالمت‌آمیز معماری مدرن را در کنار معماری تاریخی تماشا کنید و از دیدن آن لذت ببرید.

طبقه چهارم | چشم اندازی رو به شهر

طبقه چهارم برج آزادی با زمین، ۵/۳۹ متر فاصله دارد. در این طبقه، شکاف‌های عمودی به‌شکل بادگیرهای ایرانی قرار دارند که دید خوبی به پایتخت دارند و منظره چشم‌نوازی از میان پنجره‌های لانه‌زنبوری آن انتظارتان را می‌کشد.

طبقه دوم برج آزادی

بالاتر از این طبقه، بام برج است که معمولا اجازه ورود به آن وجود ندارد. در پشت‌بام این بنا، سقفی آبی‌رنگ با کاشی‌کاری‌‌های فیروزه‌ای دیده می‌شود که بسیار تماشایی است.

جاهای دیدنی اطراف برج آزادی

اگر به بازدید از میدان آزادی تهران رفته‌اید، تماشای برخی از مناظر دیدنی اطراف آن را از دست ندهید. در ادامه، برخی از این جاهای دیدنی اطراف برج آزادی را معرفی می‌کنیم که اگر وقت و امکانش را داشتید، حتما از آن‌ها هم دیدن کنید.

  • دریاچه چیتگر: این دریاچه که با نام دریاچه شهدای خلیج‌فارس نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است. فضای این دریاچه برای پیک‌نیک، تفریح و دورهمی بسیار مناسب است و می‌توانید در آن به گردش، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، خرید و… بپردازید.
  • شهربازی ارم: ارم یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌های تهران است که بیش از ۷۰ نوع دستگاه بازی در آن دیده می‌شود. اگر به‌ دنبال تجربه یک روز خاطره‌انگیز و مهیج در پایتخت هستید، ارم را فراموش نکنید.

تور مجازی برج آزادی

اگر به هر دلیلی، شرایط مسافرت به تهران و تماشای برج آزادی را از نزدیک ندارید، این امکان برای شما فراهم شده است که با بازدید مجازی، بخش‌های مختلف آن را ببینید. تور مجازی برج آزادی این امکان را برای تمامی علاقه‌مندان فراهم می‌آورد که به‌آسانی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، تنها با دسترسی به اینترنت از بخش‌های مختلف برج دیدن کنند. 

جاهای دیدنی اطراف برج آزادی

شکوه برج آزادی در آسمان شب

تماشای برج آزادی در کنار میدانی که با باغچه‌ها و گل‌کاری‌های زیبا مزین شده است، در همه ساعت تماشایی است. در هنگام روز، این امکان وجود دارد که این سازه سفید را با پس‌زمینه آبی آسمان در کنار سبزینگی محوطه تماشا کنید و از دیدن این همه جلال و زیبایی لذت ببرید.

از طرفی، می‌توانید شب را هم برای تماشای این برج انتخاب کنید. از حق نگذریم، تماشای برج آزادی در شب، لطفی دیگر دارد که شاید بد نباشد یک بار آن را تجربه کنید. این میدان در شب، غرق در نور و رنگ است و احساس خوبی در بیننده ایجاد می‌کنند.

برج آزادی در شب

هتل های نزدیک میدان آزادی

اگر قصد دارید برای اقامت، در نزدیکی میدان آزادی مستقر شوید، می‌توانید از هتل‌های نزدیک میدان آزادی استفاده کنید. شما می‌توانید بسته به بودجه‌ای که دارید، از هتل پارسیان آزادی تهران، هتل پارسیان اوین تهران، هتل لاله تهران، هتل ورزش تهران و… استفاده کنید.

اگر امکانات محل اقامت، خیلی برای‌تان اهمیت ندارد و به‌ دنبال مکانی راحت برای استراحت هستید، می‌توانید با پرداخت مبالغ کمتری، شب را در مسافرخانه‌های اطراف میدان آزادی بگذرانید.

زمان بازدید از برج آزادی

شما می‌توانید برای بازدید از فضای بیرونی و محوطه میدان آزادی، در هر ساعتی از شبانه‌روز و در ایام تعطیل به میدان آزادی بروید. اما اگر قصد دارید که فضای داخلی برج و طبقات مختلف آن را ببینید، باید همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها و ایام شهادت، برای بازدید از برج اقدام کنید. ساعت بازدید نیز ۹ صبح تا ۴ عصر است.

  • تلفن: ۴- ۰۲۱۶۶۰۲۳۹۵۱
زمان بازدید از برج آزادی

قیمت بلیت برج آزادی

قیمت بلیت برج آزادی با توجه‌ به اینکه قصد دارید از کدام بخش دیدن کنید، متغیر است. هزینه ورود به این سازه ۱۰، ۲۰ و ۲۵ هزار تومان است که اگر بخواهید از همه بخش‌های برج دیدن کنید، باید ۲۵ هزار تومان پرداخت کنید.

برج آزادی | شاهدی بر حوادث تاریخی ایران معاصر

اگرچه بیان تمام داستان‌ها و حوادثی که برج آزادی در نیم‌قرن حضورش در پایتخت تجربه کرده است، در یک مطلب نمی‌گنجد، اما ما سعی کردیم برخی از نکات مهم در رابطه با این بنای زیبا را با شما به اشتراک بگذاریم. برج آزادی نمادی از ایران معاصر است. این بنا با معماری بی‌نظیرش که تلفیقی از معماری دوره‌های مختلف ایران است، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و شکوه و عظمت ایران را به رخ می‌کشد. اگر شما هم تجربه یا روایتی از این بنای منحصربه‌فرد دارید، خوشحال خواهیم شد آن‌ها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره برج آزادی تهران

معمار برج آزادی چه کسی است؟

حسین امانت، معمار و طراح برج آزادی است که در سن ۲۴ سالگی طرحش برای ساخت این بنا پذیرفته شد.

ساعت بازدید از برج آزادی چه زمانی است؟

بازدید از فضای داخلی برج، همه‌روزه (به‌جز روزهای شنبه و ایام شهادت) از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ امکان‌پذیر است.

برج آزادی کجاست؟

برج آزادی در غرب تهران و در میدان آزادی قرار گرفته است.

برج آزادی چند متر دارد؟

ارتفاع این برج از سطح زمین ۴۵ متر است.

برج آزادی در چه سالی ساخته شده است؟

کار عملیاتی برج از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و این بنا در مهرماه ۱۳۵۰ افتتاح شد.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید