از لحظه‌ای که قدم در یزد بگذارید، شیفته این شهر کویری خواهید شد. یزد یکی از نخستین شهرهای خشتی جهان با قدمتی بیش از ۵ هزار سال است و به عنوان اولین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود. این شهر پنهان در میان کویر، به قول مارکو پولو یک شهر اصیل است؛ برای بازدید از این شهر اصیل، با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید تا بهترین جاهای دیدنی یزد را به شما معرفی کنیم.

جاذبه های جهانی یزد

شهر تاریخی یزد، جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است، اما نام برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد که در ادامه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهیم. همچنین، جاهای تفریحی یزد با آدرس را به شما معرفی خواهیم کرد.

باغ دولت آباد

اگر قرار باشد مهمترین جاهای دیدنی یزد را معرفی کنیم، حتما باید به سراغ باغ دولت آباد برویم؛ یکی از ۹ باغ ایرانی با ساختار و طراحی منحصربه‌فرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. باغ دولت آباد، پربازدیدترین جاذبه گردشگری یزد، در سال ۱۱۶۰ هجری قمری در اواخر دوره افشاریه ساخته شد. محمدتقی خان (ملقب به بزرگ خان) حاکم یزد، در آن زمان ابتدا قناتی با نام دولت‌آباد ساخت و از آب این قنات باغی زیبا ایجاد کرد. این باغ در دوران زندیه اهمیت زیادی یافت و افرادی مانند شاهرخ میرزا و کریم خان زند در آن اقامت کردند.

معماری باغ دولت آباد

باغ دولت آباد به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی شناخته می‌شود و وسعت آن به بیش از ۶ هکتار می‌رسد. این باغ سه عمارت به نام‌های هشتی، طنبی و عمارت سردر دارد و علاوه بر عمارت‌ها و بناهای اصلی، بخش‌های فرعی دیگری مانند شربت‌خانه، آشپزخانه و… نیز در باغ دیده می‌شوند. قنات باغ دولت آباد طولانی‌ترین قنات یزد است و قدمتی ۲۰۰ ساله دارد.

جاهای دیدنی یزد 11

از ویژگی های برجسته معماری باغ دولت آباد می‌توان به بادگیر مرتفع آن اشاره کرد که با ۳۳٫۸ متر ارتفاع، بلندترین بادگیر جهان است. بیهوده نیست که یزد را شهر بادگیرها می‌نامند. این بادگیر هشت ضلعی حیرت‌انگیز طوری طراحی شده تا باد در هر جهتی که می‌وزد به راحتی به داخل ساختمان هدایت شود. به این ترتیب بخش‌های زیرین بادگیر مانند شاه نشین و تالارها خنک می‌مانند. این باغ از بهترین جاهای دیدنی یزد در عید نوروز نیز محسوب می‌شود.

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۲۲:۳۰

آدرس باغ دولت آباد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان شهید رجایی، محله چهار منار، کوچه فردوسی

قنات باغ زارچ

قنات باغ زارچ یکی دیگر از جاذبه های جهانی شهر یزد است که در یونسکو به عنوان یکی از قنات‌های ایرانی ثبت جهانی شد. با ۳ هزار سال قدمت و ۸۰ کیلومتر طول و ۲٫۱۱۵ حلقه چاه، قنات زارچ لقب طولانی ترین قنات دنیا را به خود اختصاص داد. مطالعات نشان می‌دهد که ساخت این قنات به دوران ساسانی و پیش از اسلام بازمی‌گردد. این قنات سه تونل زیرزمینی مجزا به نام «شور، شیرین و ابراهیم خویدکی» دارد.

جاهای دیدنی یزد 21

مبدا قنات روستای فهرج است و از بخش‌های مختلف شهر مانند میدان امیر چقماق می‌گذرد. آب قنات از مسجد جامع عبور می‌کند و با خروج از یزد به بخش زارچ می‌رسد. علاقمندان می‌توانند با توجه به اقدامات انجام شده، از این مکان دیدنی یزد بازدید کنند.

آدرس قنات زارچ در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان سید گلسرخ، محله کوشک نو

هنگامی که در کوچه‌های یزد در حال قدم زدن هستید، ممکن است با طاقی‌هایی روبرو شوید که دیوار دو سمت کوچه را به یکدیگر متصل کرده‌اند. این طاقی‌ها گاهی کوچک بوده و گاهی تمام کوچه را مسقف کرده‌اند. هنگامی که از زیر این سقف‌ها می‌گذرید، در واقع در حال عبور از میان ساباط های یزد هستید. این پدیده‌ها را تنها می‌توان در برخی از شهرهای کویری پیدا کرد. کاربرد این تکنیک معماری، مهیا کردن محیطی به دور از گرمای کویر برای عبور و مرور رهگذران بوده است.

میدان های معروف یزد | از امیرچخماق تا نقطه وسط ایران!

میدان های یزد بخشی از تاریخ و هویت این شهر هستند؛ از میدان بزرگ امیرچخماق با آثار تاریخی‌اش تا میدان مشهور مارکار که نقطه مرکزی ایران است. سعی کنید در سفر به یزد بازدید از این میدان‌ها را از دست ندهید.

میدان امیر چخماق

بدون شک میدان امیرچخماق یزد را می‌توان نمادین‌ترین مکان دیدنی و از معروف ترین جاذبه های گردشگری یزد یه شمار آورد. این مکان به عنوان میدان اصلی و تاریخی شهر یزد شناخته می‌شود و نامش در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد. در این میدان بزرگ که دست کمی از میدان نقش جهان اصفهان هم ندارد، جاذبه‌هایی مانند بازار، تکیه، مسجد و آب انبار امیر چخماق به چشم می‌خورند.

جاهای دیدنی یزد 23

تکیه امیرچخماق یک تکیه معروف در این میدان است که یک حوض بزرگ با فواره و چندین مجسمه روبه‌روی آن قرار دارد. نخل امیر چخماق نیز که از تنه‌ چوب ساخته شده، به عنوان یکی از بزرگترین نمادهای شهر، در مراسم نخل‌گردانی محرم توسط اهالی چرخانده می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های این میدان می‌توان به مسجد امیرچخماق از مساجد معروف یزد اشاره کرد که در ضلع جنوبی میدان قرار دارد. یک کاروانسرا هم در بخش شمالی میدان و همچنین حمام و کاروانسرای بافتی‌ها در غرب تکیه امیر چخماق جای گرفته‌اند. به طور کلی مجموعه امیر چخماق جزو بهترین جاهای دیدنی یزد در بهار محسوب می‌شود.

آدرس میدان امیرچخماق در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی (ره)، میدان امیر چخماق

میدان ساعت یزد

میدان ساعت که با نام میدان وقت الساعت هم شناخته می‌شود، از بهترین جاهای دیدنی یزد است؛ اما دلیل آن چیست؟ بسیاری از شما با برج‌های مشهور ساعت در جهان آشنا هستید که بزرگترین و معروف‌ترین آنها هم برج ساعت بیگ بِن لندن است؛ اما شاید ندانید قدیمی‌ ترین برج ساعت ایران در شهر یزد و درست در میدانی با همین نام قرار دارد!

جاهای دیدنی یزد 16

میدان ساعت یزد یک برج خشتی بلند دارد که یک ساعت در بالای آن جای گرفته است. تاریخچه این برج به زمان قاجار برمی‌گردد و تزئیناتی مانند کاشی‌کاری‌های زیبا و منقوش به آیات قرآن دارد. نمای آجری و معماری چشم‌نواز طاق و قوس این اثر‌، جلوه آن را دو چندان می‌کند.

آدرس میدان ساعت در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی

میدان مارکار

آیا می‌دانید نقطه وسط ایران کجاست؟! برج ساعت مارکار که در شهر یزد قرار دارد، مرکزی‌ترین نقطه ایران است! این برج که در میدان مارکار جای گرفته، در سال ۱۳۱۵ توسط شهرداری یزد به عنوان بنای یادبود حکیم ابوالقاسم فردوسی ساخته شد. روی بدنه این برج اشعار زیبایی درباره فردوسی حکاکی شده و ساعت آن هفته‌ای یک بار کوک می‌شود.

جاهای دیدنی یزد 8

این بنا در ابتدا با نام ساعت فردوسی شناخته می‌شد؛ اما از آنجایی که سازنده آن فردی به نام «مارکار» بود، به ساعت مارکار تغییر نام داد. در حال حاضر هم این اثر را با همین نام در جهان می‌شناسند. مارکار یک زرتشتی خیر و ساکن هند بود که به جز ساخت این یادبود، یک پرورشگاه و مدرسه هم در این شهر تاسیس کرد. پیشنهاد ما به شما این است که در بازدید از این میدان به موزه مارکار هم سری بزنید.

آدرس میدان مارکار در گوگل مپ

آدرس: یزد، میدان مارکار

میدان خان یزد

یکی از آثار به‌جامانده از دوره قاجار، میدان خان یزد است که بخشی از مجموعه خان به شمار می‌رود. در هر چهار طرف این میدان، حجره‌های طاق‌دار زیبا به چشم می‌خورند که به بازار خان راه دارد. مدرسه شفیعیه نیز در شمال شرقی میدان از دوره صفویه به جا مانده و علاوه بر این، بازار و حمام خان هم از جاهای دیدنی مهم این میدان محسوب می‌شوند.

یک حوض و چندین درخت نیز در مرکز میدان خان قرار گرفته تا حال و هوایی دلنشین به این میدان شهر کویری ببخشد. بد نیست بدانید این میدان به همراه بازارهای اطرافش در سال ۱۳۶۵، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی یزد 12

آدرس میدان خان یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان قیام

حمام خان یزد

حمام خان از دیدنی های تاریخی یزد به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این حمام که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد ساخته شد، معماری بی‌نظیری دارد. جالب اینجاست با وجود اینکه این بنا نام حمام را دارد؛ اما اصلا در گذشته محل استحمام نبوده است! مردم برای گپ و گفت، عبادت و گذراندن اوقات فراغت به این حمام می‌آمدند. از آنجایی که بیشتر بزرگان از این مکان استفاده می‌کردند، نام حمام خان را به خود گرفت.

جاهای دیدنی یزد 19

حمام خان در حال حاضر تغییر کاربری داده و به یک سفره‌خانه تبدل شده است. شما می‌توانید انواع غذاهای سنتی را در حمام خان، به عنوان یکی از بهترین رستوران های یزد امتحان کنید!

آدرس حمام خان یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان خان، جنب مسجد ملا اسماعیل

دیدنی های محله فهادان یزد

محله‌های قدیمی زیادی در یزد وجود دارد که شاید حال و هوای آنها را در هیچ کجای دیگر تجربه نکنید. یکی از معروف ترین محله های قدیمی یزد، محله فهادان است. این محله‌ تاریخی از شمال به محله زنگیان راه دارد و در جنوب آن بازار قرار گرفته است. فهادان از غرب به محله کوشکنو و از شرق نیز به دو خیابان امام خمینی و مالمیر می‌رسد.

محله فهادان یزد با وجود خانه‌های مجلل، در گذشته جایی برای زندگی اعیان‌نشین‌ها و ثروتمندان بود. اگر از اهالی قدیمی یزد بپرسید، این محله را با نام جنگل یا یوزداران هم به شما معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه بسیاری از جاهای دیدنی معروف یزد در محله فهادان قرار دارد، گزینه‌‎های متنوع برای رزرو هتل یزد در این منطقه خواهید داشت. در ادامه با معروف ترین جاهای دیدنی محله فهادان یزد بیشتر آشنا شوید. 

مسجد جامع یزد

معروف ترین مسجد یزد، مسجد جامع با قدمتی ۹۰۰ ساله است که از باشکوه‌ترین آثار این شهر به شمار می‌رود. یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین معماری‌های قرن نهم که در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید. مسجد جامع یزد مانند مسجد ایاصوفیه استانبول قصه‌ طولانی دارد و ساخت آن در دوره‌های مختلف، از حکومت ایلخانی گرفته تا صفویان، تیموریان، آل مظفر و در نهایت قاجاریان، صورت گرفته است. معماری بی‌نظیر، نقوش، سردرها، دهلیز، صحن داخلی، ایوان اصلی، گنبد، شبستان‌ها و… از بخش‌های دیدنی مسجد جامع یزد هستند.

جاهای دیدنی یزد 13

آدرس مسجد جامع یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان

خانه لاری ها

خانه لاری ها از جاهای دیدنی یزد است که در محله فهادان قرار دارد. تقریبا کمتر اثری را در یزد پیدا می‌کنید که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت نرسیده باشد. نام این عمارت قدیمی دوره قاجار هم در سال ۷۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. این خانه حدود ۲۷۰ سال قبل توسط تاجرانی که از استان فارس به یزد آمده بودند، ساخته شد. پس از مدتی «حاج محمدابراهیم لاری» مالک این خانه شد و این ملک نسل به نسل انتقال یافت؛ به همین دلیل این بنا به خانه لاری‌ ها مشهور است.

جاهای دیدنی یزد 14

یکی از ویژگی‌های معماری این خانه بادگیر آن است که در کنار ایوان قرار دارد و هوا را مطبوع می‌کند. حیاط و ایوان، فضای شمالی حیاط اصلی، فضای جنوبی حیاط، حیاط میانی، اتاق‌های خانه، سرداب و… از بخش‌های مختلف خانه لاری ها هستند. زندان اسکندر، بقعه‌ دوازده امام و میدان امیرچخماق در نزدیکی خانه لاری ها قرار دارند.

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

آدرس خانه لاری ها یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، کنار عمارت کلاه ‌فرنگی

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه

در محله فهادان یزد، بنایی وجود دارد که هم با نام زندان اسکندر و هم مدرسه ضیاییه شناخته می‌شود! ساختمانی با بیش از هزار سال قدمت که می‌گویند از زمان اسکندر به جای مانده و برای زندانی کردن تبعیدیان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما با گذشت زمان به یک مدرسه مهم تبدیل شده است.

جاهای دیدنی یزد 1

معماری آذری یا مغولی زمان ایلخانی را می‌توان در این اثر خشتی مشاهده کرد. از گنبد گرفته تا شبستان، بادگیر، چاه، موزه، سرداب و هر گوشه این اثر بخشی از تاریخ را به نمایش می‌گذارند. این بنا مانند بسیاری بناهای تاریخی دیگر، بارها مورد بازسازی قرار گرفته تا به شکل امروز درآمده است.

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

آدرس زندان اسکندر یزد در گوگل مپ

آدرس: محله تاریخی فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو، روبروی بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام درست روبه‌روی مدرسه ضیاییه یزد قرار دارد؛ یکی از جاهای دیدنی محله فهادان با قدمتی بیش از هزار سال که در دوره سلجوقی ساخته شد. بقعه دوازده امام یکی از قدیمی ترین آثار شناسنامه‌دار ایران به شمار می‌رود و اهمیت زیادی در معماری اسلامی دارد.

جاهای دیدنی یزد 24

تعجبی ندارد که نام این اثر تاریخی یزد را هم در فهرست آثار ملی ایران هم مشاهده کنید. کتیبه‌ای بر سر در این بنا نصب شده که نام سازندگان و همچنین تاریخ آن را نشان می‌دهد. سبک معماری و کتیبه‌های این بقعه ارزش تاریخی آن را بیشتر کرده است.

آدرس بقعه دوازده امام یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، محله فهادان، روبه‌روی مدرسه ضیاییه

آسیاب آبی کوشک‎‎ نو یزد

قدمت بنای آسیاب آبی کوشک نو یزد به دوران صفویه تا قاجار بازمی‌گردد. از این آسیاب در گذشته برای خرد کردن گندم و غلات و تهیه آرد استفاده می‌شد که نقش مهمی در زندگی مردم داشت. این اثر تاریخی شهر یزد از نظر معماری بسیار قابل توجه است و از شاهکارهای مهندسی ایرانیان پیش از اسلام به شمار می‌رود. بزرگترین تنوره آسیاب ایران در آسیاب آبی کوشک نو یزد و در زیرزمینی به عمق ۱۶ متر قرار گرفته است. قنات باغ زارچ به این آسیاب قدیمی راه دارد.

جاهای دیدنی یزد 7

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

آدرس آسیاب آبی کوشک‎‎ نو یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان سید گلسرخ، کوچه کوشک نو، کوچه آسیاب

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

اگر به موزه گردی علاقه دارید، حتما به موزه حیدرزاده محله فهادان یزد سری بزنید؛ یک خانه زیبای قجری که آثار آن با تلاش «استاد حسین حیدرزاده»، از اساتید معروف سکه‌شناسی جمع‌آوری شده است. موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده هم از نظر آثار و هم به لحاظ معماری از بهترین جاذبه های تاریخی یزد است. در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای از ۵ هزار سکه قدیمی طلا، نقره، مس و برنج و انواع اسکناس‌های قدیمی از دوره‌های مختلف را مشاهده کنید. در بخش مردم‌شناسی هم انواع لوازم تزئینی، ظروف قدیمی، ابزار جنگی و… به چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی یزد 6

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

آدرس موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، بن‌بست بیت‌الزهرا، موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

حمام ابوالمعالی یزد

حمام ابوالمعالی یکی از معروف ترین حمام های یزد محسوب می‌شود که در محله فهادان روبه‌روی مدرسه ضیاییه و در کنار بقعه دوازده امام قرار دارد. معماری زیبای دوره قاجار را می‌توانید به خوبی در این اثر مشاهده کنید. این جاذبه تاریخی شهر یزد از بخش‌های متنوعی مانند حوضچه‌های آب سرد و گرم، خزینه، گرمخانه، شاه‌نشین و… شکل گرفته است. این حمام تا ۴۰ سال پیش فعال بود؛ اما در حال حاضر تغییر کاربری داده و از آن به عنوان رستوران استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی یزد 9

آدرس حمام ابوالمعالی یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، محله فهادان، روبه‌روی مدرسه ضیاییه

خانه تهرانی ها

خانه تهرانی ها اولین هتل موزه ایران است که در محله قدیمی فهادان قرار دارد و تحت عنوان هتل موزه فهادان فعالیت می‌کند. خانه‌ای دو طبقه که پشت‌بام زیبای آن نمایی خیره‌کننده از بافت تاریخی شهر یزد به بینندگان می‌دهد.

این خانه زیبا حدود ۱۵۰ سال پیش توسط فردی به نام شیخ مهدی عرب ساخته شد؛ اما چون بعدها خانواده او لقب تهرانی گرفتند، به خانه تهرانی های یزد شهرت یافت. این بنا در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی یزد 4

آدرس خانه تهرانی ها یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان فهادان، روبه‌روی زندان تاریخی اسکندر

خانه هنر یزد

البته ناگفته نماند تعداد زیادی از این خانه‌های قدیمی در این شهر وجود دارد که بسیاری از آن‌ها با تغییر کاربری به بهترین هتل های سنتی یزد تبدیل شده‌اند. خانه هنر یزد یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد در محله فهادان محسوب می‌شود. این خانه که چهار نسل از خندان ملک زاده در آن اقامت داشته‌اند، مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و هنر یزد است. پشت بام این خانه به کافه‌ای تبدیل شده که در آن می‌توانید انواع دمنوش‌ها را امتحان کنید.

همچنین اگر به دنبال خرید صنایع دستی یزد هستید، می‌توانید سراغ فروشگاه خانه هنر بروید. قدم زدن در گالری این خانه و دیدن تصاویری که هنرمندان یزدی به تصویر کشیده‌اند را از دست ندهید.

جاذبه های زرتشتیان یزد

آثار مرتبط با زرتشتیان از مشهورترین جاذبه های یزد هستند. زرتشتیان زیادی در شهر یزد زندگی می‌کنند و هر ساله آیین و مراسم خود را در زیارتگاه‌ها و آتشکده‌ها برگزار می‌کنند. در ادامه با برخی از مهمترین دیدنی های زرتشتیان یزد آشنا شوید.

آتشکده ورهرام

یکی از معروف ترین آتشکده های یزد، آتشکده وَرهُرام است. آتشکده‌ای که ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده و در فهرست برترین جاذبه های تاریخی یزد قرار دارد. ساختمان فعلی آتشکده یزد در سال ۱۳۱۳ خورشیدی ساخته و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد. در مقابل ساختمان این آتشکده یک حوض بزرگ به چشم می‌خورد که انعکاس تصویر ساختمان آتشکده در آن، جلوه ویژه‌ای به این اثر می‌بخشد. از ویژگی‌های معماری این مجموعه می‌توان به نگاره‌ها و سرستون‌های سنگی زیبای آتشکده اشاره کرد.

جاهای دیدنی یزد 20

آداب و رسوم جالبی برای روشن نگه داشتن این آتش ۱۵۰۰ ساله وجود دارد. یکی از نکات این است که کسی نباید به این آتش بدمد و آن را آلوده کند. فردی که مسئولیت روشن نگه داشتن این آتش را دارد، هیربد می‌نامند و این فرد برای نزدیک شدن به آتش باید با یک نقاب، دهان و بینی خود را بپوشاند.

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

آدرس آتشکده یزد در گوگل مپ

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی

دخمه زرتشتیان یزد

به ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد که بروید یک برج دایره شکل در بالای تپه مشاهده خواهید کرد. دخمه زرتشتیان که با نام برج خاموشان و برج سکوت هم شناخته می‌شود، در بالای این تپه قرار دارد. این مکان در گذشته محل برگزاری آیینی برای تدفین مردگان بود که امروزه این رسم منسوخ شده است.

زرتشتیان در آن زمان مردگان خود را در اینجا رها می‌کردند تا از بین بروند و خوراک پرندگان شوند. حتی آلبرت لاموریس، فیلمساز فرانسوی، در بخشی از مستند باد صبا اشاره‌ای به دخمه زرتشتیان یزد داشته و این محل را به خوبی به تصویر کشیده است. دو دخمه بزرگ به نام‌های مانکجی و دخمه گلستان در این محل قرار دارند.

جاهای دیدنی یزد 18

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

آدرس دخمه زرتشتیان یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد، منطقه صفائیه، انتهای بلوار شهیدان اشرف، کوه دخمه

آب انبارهای معروف یزد

یزد شهر بادگیرها و آب انبارهاست. شهری در دل کویر که با معماری متفاوت خود از گذشته تا به امروز، به یک مقصد محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. بسیاری از آب انبارهای یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و در سفر به این شهر حتما باید آنها را در فهرست جاذبه های دیدنی قرار دهید.

اقلیم خشک شهر یزد باعث شده تا آب‌انبارهای زیادی در آن ساخته شوند. در گذشته از آب انبارهای یزد برای ذخیره آب استفاده می‌شد. اما امروزه این آب‌انبارها از مهمترین مکان های دیدنی یزد هستند. بیش از ۶۰ آب‌انبار در استان یزد وجود دارد که بسیاری از آنها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

آب انبار شش بادگیر

یکی از معروفترین آب انبارهای شهر یزد، آب انبار شش بادگیر است که شهرتی جهانی دارد. در واقع تنها آب انبار شش بادگیر جهان را در این شهر قرار دارد که در دوران قاجار توسط حاج محمدحسین یزدی ساخته شد.

جاهای دیدنی یزد 17

مردم از مخزن پر آب این آب‌انبار حتی تا یک دهه گذشته هم استفاده می‌کردند. شش بادگیری که در این آب‌انبار به کار گرفته شده باعث خنک نگه داشتن هوای آن می‌شود و شکل ۸ وجهی این آب‌انبار هم متناسب با وزش باد در منطقه ساخته شده است. این مکان از محبوب‌ترین جاهای دیدنی یزد در زمستان است.

آدرس آب انبار شش بادگیر در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر

آب انبار رستم گیو

آب انبار رستم گیو از جاهای دیدنی یزد است که در اوایل جنگ جهانی اول و در سال ۱۳۲۰ ساخته شد. برخلاف آب‌انبار شش بادگیر، رستم گیو چهار بادگیر دارد، اما از نظر معماری و هنر ایرانی بسیار ارزشمند است. قدمت این اثر به دوره قاجار بازمی‌گرددو تزئینات آجری، طرح گنبد و خزینه‌ای که ۲۳۰۰ مترمکعب آب نگه می‌دارد، از زیبایی‌های معماری آن به شمار می‌روند. آب انبار رستم گیو از جاهای دیدنی یزد در شب است؛ می‌توانید زیباترین تصویر از این بنای تاریخی را هنگام غروب تماشا کنید.

جاهای دیدنی یزد 5

آدرس آب انبار رستم گیو در گوگل مپ

آدرس: یزد، حاشیه بلوار بسیج، نبش کوچه مهر، آب‌انبار رستم گیو

بهترین موزه های یزد

موزه‌ها بخشی از جاذبه های گردشگری یزد هستند. از مهمترین موزه های شهر یزد می‌توان به موزه آب، موزه قصر آیینه، موزه اسناد تاریخی یزد، خانه لاری ‌ها، موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده، موزه خودروهای کلاسیک، موزه وزیری، موزه مارکار اشاره کرد. اما اگر در سفر به یزد فرصت بازدید از تمام این موزه‌ها را نداشتید، پیشنهاد می‌کنیم این چند موزه را حتما در فهرست جاذبه‌های دیدنی این شهر قرار دهید. اگر در تابستان به یزد سفر می‌کنید و تحمل گرمای هوا را ندارید، موزه‌ها بهترین جاهای دیدنی یزد در تابستان هستند.

موزه آب یزد

در فاصله کوتاهی از بازار خان، موزه‌ای در یک خانه قدیمی در ضلع شمالی میدان امیرچخماق قرار دارد. موزه آب که توسط سیدعلی اکبر کلاهدوز، از بازرگانان دوره قاجار، ساخته شد، در خانه کلاهدوزها قرار دارد. این موزه اهمیت و ارزش آب در منطقه کویری یزد را نشان می‌دهد.

جاهای دیدنی یزد 3

نکته جالب درباره این موزه، رشته کاریز چند صد ساله‌ای است که از میان آن عبور می‌کند. ساختمان این موزه ۵ طبقه دارد و معماری قاجاری آن از گچ‌بری‌ها تا پنجره‌های اُرسی و شیشه‌های رنگی‌اش کم‌نظیر است. می‌توانید بیش از ۲۰۰ شی تاریخی ماند ظروف و وسایل نگهداری و حمل آب، لوازم حفر قنات و… را در این موزه مشاهده کنید.

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰ (موزه از ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ تعطیل است)

آدرس موزه آب یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان امام، شمال میدان امیرچخماق، خیابان قیام

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد

موزه قصر آیینه یزد که نام «موزه آیینه و روشنایی» بر سردر آن حک شده، به عنوان مهمانسرای خصوصی در سال ۱۳۲۰ خورشیدی شروع به کار کرد. فردی به نام صراف‌زاده این بنا را در خیابان کاشانی یزد با ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی ساخت تا میزبان مسافران ویژه باشد. این بنا در سال ۷۷ کاربری موزه پیدا کرد و همانطور که از نام موزه پیداست، می‌توانید انواع وسایل روشنایی مانند پیه‌سوزها، نفت‌سوزها و برق‌سوزها و همچنین آینه‌ها را در آن مشاهده کنید.

جاهای دیدنی یزد 10

ساعت بازدید: از ۰۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

آدرس موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در گوگل مپ

آدرس: خیابان کاشانی، رو‌به‌روی پارک هفت تیر، جنب کارخانه جنوب

خانه صولت یزد

خانه صولت از دیگر موزه‌هایی است که در نزدیکی یزد و در ابرکوه قرار دارد. در قسمتی از این خانه تاریخی، می‌توانید از موزه مردم شناسی ابرکوه نیز بازدید کنید. قدمت این خانه به اواخر دوره زندیه و اوایل دوران قاجار بازمی‌گردد و امروزه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای بازدید از این خانه – موزه تاریخی ایران باید به شهر ابرکوه بروید. این خانه تاریخی درست در خیابان شهید باهنر و در کنار مسجد آقا قرار دارد. 

معروف ترین بازارهای یزد

اگر به خرید سوغاتی های یزد فکر می‌کنید و اهل بازگردی هم هستید، رفتن به این بازارها را از دست ندهید. بازارگردی در یزد به ویژه با توجه به بافت قدیمی و معماری خاص آن، یک تجربه دلنشین است. از مهمترین بازارهای یزد می‌توان به بازار مسگرها، بازار قیصریه، بازار زرگرها، بازار پنجه علی، بازارا تبریزیان و … اشاره کرد. اما آیا می‌دانید معروف ترین بازار یزد کدام است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بازار خان یزد

بازار خان معروف ترین بازار یزد است. البته نه فقط معروف‌ترین بلکه طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین بازار این شهر نیز محسوب می‌شود. این بازار که نامش در فهرست آثار ملی ایران است در دوره قاجار ساخته شده و حدود ۱۰۰ حجره دارد. تماشای معماری زیبای بازار، لذت بردن از هوای خنک داخل آن و مسیرهای تودرتو از جذابیت‌های قدم زدن در بازار خان هستند. اگر سری به بازار خان یزد بزنید، مغازه‌های طلافروشی متعدد بازار بیشتر از همه جلب توجه می‌کنند. بسیاری از سوغاتی های یزد از ظروف مسی گرفته تا دستمال یزدی، پارچه و ترمه را می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

جاهای دیدنی یزد 22

آدرس بازار خان یزد در گوگل مپ

آدرس: یزد، خیابان قیام

همچنین اگر به ظروف مسی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به یزد، بازدید و گردش در بازار مسگرها را از دست ندهید. در این بازار بهتر است اگر قصد عکاسی کردن دارید، با اجازه مغازه‌داران این کار را انجام دهید.

جاهای دیدنی اطراف یزد

از جاذبه‌های تماشایی شهر یزد که بگذریم، به جاذبه‌های تماشایی اطراف این شهر خشتی می‌رسیم. در ادامه به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی اطراف یزد می‌پردازیم:

منطقه‌ تاریخی خرانق

روستای خرانق، با قدمتی ۴۵۰۰ ساله، زادگاه خورشید نامیده می‌شود و دارای قلعه، منارجنبان، پل، کاروانسرا و دیگر آثار باستانی است. قلعه‌ی خرانق بر روی تپه‌ای بلند واقع شده و چشم‌اندازی بی‌نظیر از منطقه را به نمایش می‌گذارد. منارجنبان خرانق، بنایی شگفت‌انگیز با معماری خاص، از دیگر دیدنی‌های این منطقه است.

1 1

آدرس: شمال یزد و در ۷۰ کیلومتری شهرستان اردکان، در مسیر جاده اردکان به طبس

زیارتگاه چک چک یا پیر سبز

چک چک از زیارتگاه های معروف زرتشتیان یزد است که در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان قرار دارد. چرا نام این مکان را چک چک گذاشته‌اند؟ چون در میان کوه‌ های انجیر قرار دارد و از شکاف صخره‌ها همیشه آب چکه می‌کند! همچنین از آنجایی که در میان طبیعت زیبا قرار گرفته، آن را پیر سبز نیز می‌نامند.

این مجموعه ۵ طبقه دارد که زیارتگاه به عنوان اصلی‌ترین قسمت آن در بالاترین نقطه است. پله‌های زیادی را باید طی کنید تا به این قسمت برسید و به دلیل کف همیشه خیس آن باید دمپایی‌های مخصوص زیارتگاه را بپوشید.

جاهای دیدنی یزد 15

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

آدرس آتشکده چک چک یزد در گوگل مپ

آدرس: ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل کوه‌های بین اردکان و انجیر

کاروانسرای زین الدین

این کاروانسرای ۴۰۰ ساله که به دستور شاه عباس ساخته شده، دارای دو طبقه و مصالح آجر خشتی است. کاروانسرای زین‌الدین در ۶۰ کیلومتری جاده یزد و کرمان واقع شده و در سال ۲۰۰۶ میلادی، جایزه‌ی بهترین بنای بازسازی شده را از یونسکو دریافت کرد.

2 1

آدرس: ۶۲ کیلومتری جنوب یزد و ۴۰ کیلومتری شهرستان مهریز

جاذبه های طبیعی یزد

سفر به یزد فقط بازدید از جاذبه های تاریخی و معماری شهر نیست و جاذبه های طبیعی اطراف یزد هم بخشی از زیبایی این منطقه منحصر به فرد هستند. در ادامه با برخی جاذبه های طبیعی اطراف یزد بیشتر آشنا شوید:

  • آبشارهای یزد: آبشار دره گاهان تفت، آبشار دامگاهان مهریز، آبشار سفیده ندوشن، آبشار بیشه بهاباد
  • کوه های یزد: کوه ریگ مهریز، کوه عقاب تفت، شیرکوه یزد، کوه ارنان، کوه خرانق
  • غارهای یزد: غار فراشاه تفت، غار پشوم (دوسر)، غار دربید، غار زمرد تفت، غار سرخون ندوشن
  • کویر یزد: کمپ های کویری یزد مانند کویر کاراکال بافق، کمپ سندباد یزد، کمپ کویرشباهنگ و …
  • پارک های یزد: پارک باغ ملی یزد، پارک بزرگ شهر یزد، پارک طوبی ویژه بانوان، پارک هفت تیر، پارک کوهستان یزد
جاهای دیدنی یزد 2

کویر کاراکال یزد

یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز کویر کاراکال است. کویر کاراکال، با وسعتی حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع، در ۴۰ کیلومتری شمال شرق یزد و در نزدیکی روستای صادق‌آباد واقع شده است. این کویر که به دلیل وجود گونه‌ای گربه‌سان به نام کاراکال به این نام مشهور شده، به عنوان یکی از زیباترین کویرهای ایران شناخته می‌شود.

رمل‌های روان و بلند این کویر، منظره‌ای بی‌نظیر و چشم‌نواز را خلق کرده‌اند و آسمان صاف کویر، مکانی ایده‌آل برای رصد ستارگان و لذت بردن از عظمت آسمان شب است. کویر کاراکال به دلیل دوری از شهر و سکونت، مکانی آرام برای گذراندن اوقاتی به دور از هیاهو و شلوغی محسوب می‌شود. با وجود شرایط سخت کویر، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند. تفریحات مهیجی را می‌توان در این منطقه تجربه کرد. بعضی از تفریحات کویر کاراکال عبارتند از:

  • شترسواری
  • موتورسواری
  • رصد ستارگان
  • کمپینگ
  • آفرود
جاهای دیدنی یزد 25

یزد، شهر بادگیرها و آب انبارها

ویژگی‌های اقلیمی، تاریخی و معماری و بافت شهر یزد باعث شده تا لقب‌های مختلفی پیدا کند. از شهر بادگیرها و آب انبارها تا اولین شهر خشتی جهان و نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست یونسکو، همه و همه یزد را به شهری هزار چهره تبدیل کرده‌اند. سفر به یزد شما را به سرزمینی از گذشته‌های دور و نزدیک می‌برد. سرزمینی که بی‌شباهت به قصه‌ مادربزرگ‌ها نیست. فقط باید یک بلیط هواپیما ارزان بخرید و به این بهشت محصور در میان کویر سفر کنید.

آیا تجربه سفر به شهر یزد را داشته‌اید؟ کدام‌یک از جاهای دیدنی یزد بیشتر نظرتان را جلب کرد؟ با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی یزد

آیا قنات های یزد همچنان فعال هستند؟

چند مورد از این قنات ها مانند قنات دولت آباد، زارچ، اهرستان و مون همچنان فعال بوده و وظیفه تامین آب را دارند.

بهترین سوغاتی های یزد را باید از کجا خرید؟

بازار سنتی یزد بهترین مکان برای خرید سوغاتی است. همچنین می‌توانید از مردم محلی درباره هر محصولی که در نظر دارید اطلاعات مناسب‌تری به دست آورید.

اماکن مذهبی غیر اسلامی در یزد قابل بازدید هستند؟

برخی از اماکن مذهبی غیر اسلامی مانند آتشگاه زرتشتیان و برخی کنیسه‌های یهودیان را می‌توان بازدید کرد.

یزد چه جاهای دیدنی دارد؟

جاذبه‌های شهر خشتی یزد شامل بناهای تاریخی و طبیعت زیبای آن است.

8 نظرات

  1. مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز شاهکار معماری ایران واقع در بازار شاهزاده فاضل یزد با قدمت بالغ بر ۸۰۰ سال شامل قسمتی از بازار قدیم، قنات‌ها ، شاهنشین، حوضخانه، مخزن زیبا، تنوره ها و کتیبه و مقرنس کاری های زیبا ، بادگیر و محل‌های امن زیرزمینی با راه‌های فرار که چشم همگان از دیدن آن مبهوت می ماند و این زیباترین سازه های آبی با شربت خانه و رستوران سنتی آماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران می‌باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید