یزد نخستین شهر خشتی دنیاست که آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است. این شهر سنتی و زیبا که مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران اهل تاریخ و فرهنگ است، شیرینی‌ها و صنایع‌دستی بی‌نظیری نیز دارد. خرید سوغات یزد با تنوع بالا و ترکیبی بی‌نظیر از عطر و رنگ و مزه، یکی از تفریحات جذاب گردشگران در شهر بادگیرها است. اگر دوست دارید تا با سوغات یزد بیشتر آشنا شوید و گشتی در بازارهای این شهر تاریخی بزنید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی با ما همراه باشید. ما قصد داریم در این مطلب، بهترین و معروف‌ترین سوغات یزد را به شما معرفی کنیم.

بهترین سوغات یزد چیست؟

به‌صورت کلی، سوغات یزد را شاید بتوان در ۲ گروه خوراکی و صنایع‌دستی قرار داد. در میان سوغات خوراکی‌های یزد، انواع نان، شیرینی و کیک یزدی قرار دارند که با طعم بی‌نظیر خود، قطعا هر گردشگری را راضی می‌کنند. صنایع‌دستی یزد نیز به دلیل فرهنگ غنی این شهر، بسیار متنوع هستند و آثار جالبی در آن‌ها به چشم می‌خورد؛ پس بهتر است خود را برای سفری مهیج به دنیای بهترین سوغاتی‌های یزد آماده کنید.

بهترین سوغات یزد

شکم گردی میان خوراکی های سوغات یزد

یزد شهری سنتی است که شیرینی‌های محلی آن از زمان‌های بسیار دور، زبانزد عام و خاص بوده‌اند. کیک و شیرینی‌های یزد با تنوع بالا، طعم خوش و عطر دل‌انگیزی که دارند، یکی از محبوب‌ترین سوغات یزد هستند.

مسافران و گردشگران بسیاری هنگام خرید سوغات یزد، به سراغ این خوراکی‌های متنوع و شیرینی‌های خوشمزه می‌روند و آن‌ها را بخش مهمی از سفر به یزد تلقی می‌کنند. اگر شما هم به یزد سفر کردید، از امتحان‌کردن طعم انواع شیرینی‌های مخصوص یزد با پختی عالی غافل نشوید.

خوراکی های سوغات یزد

۱- کیک یزدی

کیک یزدی یکی از معروف‌ترین سوغات یزد است و می‌توان گفت، کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را امتحان نکرده باشد. این کیک خوشمزه در اکثر شهرهای کشور یافت می‌شود و محبوبیت بسیاری دارد. از این کیک در مراسم عزاداری، ماه محرم، مراسم مذهبی و حتی در کنار بستنی و فالوده استفاده می‌کنند.

یزد مرکز اصلی تولید این نوع کیک است. کیک‌هایی که در این شهر پخته می‌شوند، بافت، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند. این شیرینی یکی از بهترین سوغات یزد است که از آرد، شکر، تخم‌مرغ، ماست، شیر، روغن و بکینگ‌پودر تهیه می‌شود. البته گاهی در دستور پخت این شیرینی از کنجد، پودر پسته و خلال بادام نیز استفاده می‌شود.

کیک یزدی

یزد همان جایی است که شما طعم واقعی کیک یزدی را می‌توانید تجربه کنید و از بافت نرم و لطیف آن لذت ببرید. پخت این کیک در مراسم‌ مذهبی یزد از دیرباز در این شهر متداول بوده است.

۲- باقلوا یزدی

به جرئت می‌توان گفت، یکی از لذیذترین سوغاتی های یزد که بسیار وسوسه‌کننده است باقلوای یزدی است. این شیرینی خوشمزه، طعمی بی‌نظیر دارد و انتخاب بسیاری از گردشگران به‌عنوان سوغاتی یزد است.

باقلوا در برخی دیگر از شهرهای ایران مانند تبریز و قزوین نیز به‌وفور به چشم می‌خورد که هر یک از آن‌ها، طعم مخصوص‌ به خود را دارند. مواد اولیه باقلوای یزد، آرد، شکر، روغن، شیر، پودر پسته، نارگیل و هل است. باقلوا یک شیرینی انرژی‌زاست که به‌شکل لوزی، مربع و لوله‌ای آماده می‌شود. میدان امیر چخماق یزد، مکان مناسبی برای تهیه انواع باقلوای یزد است.

باقلوا یزدی از سوغاتی های یزد

۳- قطاب یزد

وقتی صحبت از شیرینی‌های یزد به میان می‌آید، قطاب از نخستین شیرینی‌هایی است که در ذهن نقش می‌بندد. این شیرینی سنتی، یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سوغات یزد است.

قطاب در شهرهای دیگر مانند کرمان نیز فراوان است و طرفداران بسیاری دارد. قطاب یزد ۲ قسمت دارد که شامل بخش بیرونی و درونی است. لایه بیرونی قطاب یزد، یک خمیر سرخ‌شده در روغن است. این خمیر از آرد گندم، زرده تخم‌مرغ و شیر یا ماست تهیه و سپس در پودر قند غلتانده می‌شود. برای مغز قطاب نیز از پودر قند، پودر بادام و هل استفاده می‌شود.

نوعی قطاب به نام قطاب عسلی نیز در این شهر وجود دارد که شیرینی آن به‌واسطه عسل تامین می‌شود. اگر به یزد رفتید و قصد خرید سوغات یزد را داشتید، این قطاب‌های خوشمزه را اصلا فراموش نکنید.

قطاب یزد

۴- لوز یزدی

لوز یک شیرینی سنتی و خوشمزه است که در بخش‌های مختلف ایران پخته می‌شود. جالب است بدانید که یزد، یکی از پرچم‌داران تولید لوز است و شیرینی‌های تولیدی این منطقه، طعم بسیار خاص و دلنشینی دارند. این شیرینی‌های محبوب یزدی معمولا به‌شکل لوزی برش داده می‌شوند و انواع مختلفی دارند. با اینکه مواد اصلی همه انواع لوز یکی است؛ اما چاشنی و مواد جانبی متفاوت آن‌ها، سبب تفاوت در طعمشان می‌شود.

لوز پسته‌ای، بادامی و نارگیلی که در آن هل یا بیدمشک ریخته می‌شود، تنها بخشی از انواع متنوع لوز یزدی است. لوزها در پکیج‌های متفاوت به فروش می‌رسند که در آن‌ها، یک طعم یا ترکیبی از چند طعم وجود دارد. شما می‌توانید هر یک از این بسته‌های مختلف را به‌عنوان سوغات یزد برای عزیزان خود تهیه کنید.

لوز از سوغاتی های یزد

۵- حلوا ارده اردکان

حلوا ارده یکی از خوراکی‌های خوشمزه و البته پرخاصیت است که نامش با اردکان یزد گره خورده است. این محصول خوشمزه و شیرین، یک خوراکی مقوی برای تامین انرژی محسوب می‌شود و معمولا توصیه می‌شود که در هنگام صبح خورده شود. در میان انواع تولیدات حلوا ارده، طعم، عطر و بافت حلوا ارده یزد متفاوت است.

حلوا ارده را می‌توان به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین سوغات یزد معرفی کرد که سرشار از پروتئین، انواع ویتامین و اسید چرب غیر اشباع است. این خوراکی از کنجد بریان سابیده‌شده به همراه تخم‌مرغ، شکر، هل و مغز پسته یا بادام و فندق تهیه می‌شود. این محصول انتخابی عالی برای صبحانه است که در طول روز، شما را سرحال نگه می‌دارد. حلوا ارده‌ در محل خنک و به‌دور از نور خورشید معمولا تا ۶ ماه تازگی خود را حفظ می‌کند و ماندگاری خوبی دارد.

حلوا ارده اردکان

۶- شیرینی حاجی بادام

حاجی بادام یکی دیگر از سوغات یزد محسوب می‌شود که همچون سایر شیرینی‌های یزدی، معروف و محبوب است. این شیرینی که به آن، حاج بادام نیز می‌گویند، بسیار سبک و خوشمزه است. استفاده از آرد نخودچی و جوز هندی در حاج بادام، سبب شده است که این شیرینی ارزش غذایی بالایی داشته باشد. مصرف حاج بادام در درمان دردهای مفصلی و روماتیسم مؤثر است که علت این امر هم وجود جوز هندی در ترکیبات آن است.

حاج بادام را از آرد گندم، آرد نخودچی، پودر قند، مغز بادام، تخم‌مرغ، هل و جوز هندی تهیه می‌کنند. درون این شیرینی سبک، خالی است و طعمی منحصربه‌فرد دارد. هنگام خرید سوغات یزد، حاج بادام را از یاد نبرید.

شیرینی حاجی بادام در یزد

۷- نقل یزدی از سوغاتی های یزد

نقل یک شیرینی لذیذ است که معمولا آن را با چای استفاده می‌کنند. اگرچه این شیرینی را می‌توان در بسیاری از شهرهای ایران پیدا کرد؛ اما نقل یزد، طعم و عطر دیگری دارد. نقل‌ها علاوه‌ بر اینکه طعم‌های بسیار متنوعی دارند، نسبت به قند، نرم‌تر نیز هستند که همین امر، محبوبیت آن‌ها را دوچندان می‌کند.

نقل یزدی بسیار متنوع است که برخی از طعم‌های خوش‌ آن، نقل بهارنارنج، هل، گل محمدی، زعفران و وانیل هستند. همچنین ترکیب مغز بادام، گردو و پسته نیز با این شیرینی نقلی، سبب دلچسب‌تر‌شدن طعم آن می‌شود.

نقل یزدی

۸- شیرینی پنجره ای

شیرینی پنجره‌ای یکی از شیرینی‌های متفاوت یزد با ظاهری زیبا و خاص است. از این شیرینی معمولا در اعیاد مذهبی، مراسم‌ مختلف و جشن‌ها استفاده می‌شود. قالب خاص این شیرینی، دلیل اصلی نام‌گذاری آن است.

شیرینی پنجره‌ای شاید بهترین سوغات یزد نباشد، اما قطعا در میان یکی از بهترین‌ها قرار دارد. نام دیگر این شیرینی، نان نوقاست که در آن، هنر و ذوق بانوان یزدی به‌وضوح دیده می‌شود. مواد اصلی نان پنجره‌ای آرد برنج، آرد سفید، تخم‌مرغ، زعفران، روغن، گلاب و پودر قند است.

برای تهیه این شیرینی از قالب‌های مختلف موجود در بازار استفاده می‌شود. پس از تهیه مواد اولیه و قالب‌زدن شیرینی، آن را در روغن سرخ می‌کنند. طعم متفاوت و بافت ترد نان نوقا، آن را در شمار بهترین سوغات یزد قرار داده است.

شیرینی های یزد

۹- نان برنجی یزد

نان برنجی یک شیرینی سنتی است که شهرت خوبی در میان ایرانیان دارد. این شیرینی به‌عنوان سوغات کرمانشاه و قزوین هم شناخته می‌شود که در یزد نیز موجود است. نان برنجی یزد، معمولا شیرینی کمتری نسبت به نان برنجی سایر شهرها دارد و انتخابی شایسته به‌عنوان سوغاتی یزد است.

مواد اصلی نان برنجی، آرد برنج، آرد گندم، پودر قند، زرده تخم‌مرغ، هل، گلاب، روغن جامد و خرفه است. البته شما با توجه‌ به ذائقه و سلیقه خود، می‌توانید زعفران را نیز به نان برنجی اضافه کنید. در بازار نیز ۲ نوع ساده و زعفرانی نان برنجی به فروش می‌رسند که انتخاب هر یک از آن‌ها به ذائقه شما برمی‌گردد.

طعم عالی، بافت نرم و عطر خوش نان برنجی، بدون شک آن را به یکی از بهترین سوغات یزد تبدیل کرده است. جالب است بدانید در یزد، نوعی شیرینی مشابه با نان برنجی نیز تهیه می‌شود که به آن، کلوچه برنجی می‌گویند. کلوچه برنجی اندازه بزرگ‌تر و رنگ روشن‌تری نسبت به نان برنجی دارد.

نان برنجی یزد

۱۰- پشمک یزد

یکی دیگر از سوغاتی‌های سبک و لذیذ یزد که طرفداران بسیاری دارد، پشمک است. پشمک، خوراکی منتخب بسیاری از افراد به‌خصوص کودکان محسوب می‌شود که طعم‌های مختلفی دارد. این خوراکی را از ترکیب آب، شکر، جوهر‌لیمو و آرد تهیه می‌کنند و در مواردی با اضافه‌کردن زعفران، کاکائو، قهوه و سایر مواد، رنگ آن را تغییر می‌دهند.

این سوغات یزد علاوه‌ بر اینکه دارای ظاهری متفاوت، طعمی خوشمزه و عطر بسیار خوب است، بافتی سبک نیز دارد. اگر از دوست‌داران پشمک هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما پشمک یزد را برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

پشمک یزد

۱۱- سوهان آردی و خانی

اگرچه تا نام سوهان به میان می‌آید، نام قم در ذهن ما نقش می‌بندد؛ اما نوعی سوهان آردی و خانی در یزد وجود دارد که اتفاقا جزو بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود. سوهان آردی یزد، از آرد جوانه گندم، روغن، شکر، گلاب و زعفران تهیه می‌شود.

این شیرینی خوشمزه و ترد، به دلیل داشتن جوانه گندم، سرشار از انرژی است. علاوه‌ بر سوهان آردی، نوعی سوهان خانی نیز در یزد وجود دارد که از ترکیب آرد سفید، آرد جوانه گندم، مغز پسته، زرده تخم‌مرغ، هل و دارچین تهیه می‌شود. این سوهان طعمی بی‌نظیر و ظاهری شبیه به سوهان معروف قم دارد. 

سوهان آردی و خانی در یزد

گشتی میان صنایع دستی سوغات یزد

حال که گشتی میان شیرینی‌ها و سوغات خوشمزه یزد زده‌ایم، نوبت به آن می‌رسد که صنایع‌دستی این شهر را بشناسیم. یزد شهری با هنرمندان خوش‌ذوق و اصیل است که هنر خود را در زمینه‌های مختلف به عرصه ظهور رسانده‌اند. صنایع‌دستی یزد، سالیان سال است که سهم بزرگی در درخشش هنر اصیل ایرانی ایفا کرده است. اگر می‌خواهید با آثار هنرمندان یزدی بیشتر آشنا شوید، این بخش را نیز همراه ما باشید.

۱- زیلو یزدی

قطعا یکی از زیباترین و باارزش‌ترین سوغاتی یزد، زیلو است. اگرچه مرکز اصلی زیلوبافی در استان یزد، شهر میبد است؛ اما در شهر یزد نیز می‌توانید انواع زیلو با طرح و رنگ‌های گوناگون را پیدا کنید. زیلو یک زیرانداز نرم و راحت است که از نخ پنبه تهیه می‌شود.

این زیراندازها متناسب با بافت شهر یزد و آب‌وهوای آنجا طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها در تابستان احساس راحتی بیشتری به افراد می‌دهد. شهر میبد، مرکز اصلی زیلوبافی ایران است که نامش در سال ۱۳۹۷ توسط شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان «شهر جهانی زیلو» ثبت شده است.

صنایع دستی یزد

استفاده از الیاف و رنگ‌های طبیعی در تولید زیلو، سبب شده است که این محصول، سلامت و کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. زیلوی یزد، جایگزین بسیار مناسبی برای فرش است که برای افراد حساس یا بیماران تنفسی توصیه می‌شود. در رنگ‌رزی این سوغات یزد از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و رنگ‌های آن، حاصل رنگ پوست انار، پوست گردو، روناس، لاجورد و… است.

اگر به‌ دنبال یکی از خاص‌ترین و گران‌بهاترین سوغات یزد هستید، معطل نکنید و برای خرید زیلو اقدام کنید. رنگ‌های زنده و طرح‌های خاص این محصول که الهام‌گرفته از آداب‌ورسوم این شهر زیباست، از جذابیت‌های زیلوی یزد است.

۲- ترمه یزدی

از آنجا که یزد در مسیر جاده ابریشم قرار داشت، مردم آن از قدیم در تولید پارچه‌های فاخر و زیبا، دستی بر آتش داشتند. یکی از این پارچه‌های زیبا و چشم‌نواز، ترمه یزد است که از شادترین و رنگی‌ترین سوغات یزد به شمار می‌رود. این پارچه زیبا که شبیه به تابلوهای نقاشی با طرحی ظریف است، طرفداران بسیاری دارد.

ترمه یزدی از صنایع دستی یزد

ترمه کیفیت فوق‌العاده‌ی دارد و یک پارچه نفیس از الیاف نخ، پشم، کرک و ابریشم است. در این پارچه گران‌قیمت، معمولا طرح‌هایی از بته‌جقه، شاخ گوزنی، بته بادامی و گل‌های شاه‌عباسی به چشم می‌خورند. ترمه رنگ‌های مختلفی دارد که رنگ آبی، سبز، زرشکی و قهوه‌ای آن، بسیار پرطرفدار هستند.

جذابیت این محصول به‌قدری است که آن را می‌توان نماد شهر یزد دانست و رنگ و طرح بی‌نظیرش، نظر هر گردشگر و مسافری را جلب می‌کند. در میان سوغات یزد، ترمه انتخاب بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

۳- چادر شب

یکی دیگر از سوغاتی‌های یزد که قدمتی طولانی دارد و ظرافت و ذوق هنرمندان یزدی را نشان می‌دهد، چادر شب یزد است. این محصول سبک، از جنس ابریشم و پنبه است که بافتی بسیار سبک و راحت دارد. چادر شب‌ها در طرح‌های چهارخانه تولید می‌شوند و رنگ‌های مختلفی دارند.

این محصول، دست‌بافته هنرمندان شهرهای اردکان، زارچ و یزد است که در رنگ‌های متنوع بافته می‌شود. محصولات چادر شب‌ ۲ ضخامت نازک و ضخیم دارند که به نوع نازک آن رخت‌خواب پیچ گفته می‌شود. از رخت‌خواب پیچ برای پیچیدن و نگهداری تشک، لحاف و بالش استفاده می‌کنند.

نوع ضخیم‌تر چادر شب نیز وجود دارد که از آن، تحت‌عنوان چادر شب صحرایی یاد می‌شود. این چادر شب ضخیم‌تر، طرحی راه‌راه دارد و برای حمل محصولات کشاورزی از آن استفاده می‌شود. در کنار این چادرشب‌ها، انواع دیگری نیز وجود دارند که دارای کاربردهای متفاوتی هستند. استفاده از چادر شب به‌عنوان سفره، دستار مردانه و چادر زنانه، بخشی از سایر کاربردهای این سوغاتی یزد است.

چادر شب یزد

۴- شمد یزدی

آب‌وهوای گرم و خشک یزد، طوری است که استفاده از رواندازهای ضخیم در آنجا ممکن است سخت باشد. به همین دلیل، هنرمندان یزدی بار دیگر دست‌به‌کار شدند و این بار، رواندازهای نازک و لطیفی تولید کردند و نامشان را «شمد» گذاشتند.

شمد یک روانداز بسیار نرم و خنک است که از معروف‌ترین سوغات یزد به شمار می‌رود. این رواندازها بسیار پرطرفدار هستند و انتخاب مناسبی برای روزهای گرم سال محسوب می‌شوند. فرقی نمی‌کند در چه شهری اقامت دارید؛ در هر صورت، وجود یک شمد در خانه، خالی از لطف نیست. این روانداز سبک را می‌توانید در روزهای گرم به سر بکشید و خود را از گزش حشرات ایمن کنید.

۵- محصولات دارایی بافی

دارایی‌بافی هنری قدیمی در یزد است که حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد. اگرچه این صنعت به نسبت گذشته رواج کمتری دارد؛ اما هنوز هم در کوچه‌پس‌کوچه‌های یزد، می‌توان نشانی از این هنر یافت. دارایی‌بافی در گذشته مختص افراد ثروتمند بود و نام‌گذاری آن نیز از همین موضوع سرچشمه گرفته است.

پارچه‌هایی که در این صنعت تولید می‌شوند، ابریشمی‌ هستند و برای رنگ‌رزی آن‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این پارچه‌ها معمولا به‌عنوان رومیزی، روتختی و رولحافی کاربرد دارند. اگر دوست دارید سهمی در ماندگاری و شهرت بیشتر دارایی‌بافی یزد داشته باشید، خرید این سوغات یزد را در برنامه خود قرار دهید.

سوغات و صنایع دستی یزد

۶- محصولات شعربافی

شعربافی هنری سنتی در یزد و شهرهایی مانند کرمان و کاشان است که این روزها، کمتر کسی نشانی از آن می‌گیرد. شعربافی به هنر تولید منسوجات مختلف به‌وسیله ابریشم یا مو و نخ‌پنبه با دستگاه «چهاروردی» گفته می‌شود. این پارچه‌ها بدون هیچ طرح و نقشه‌ای در ۲ حالت ساده و راه‌راه در رنگ‌های متنوع بافته می‌شوند. شَعر یکی از اصیل‌ترین و در عین‌ حال، خاص‌ترین سوغاتی یزد است که می‌توانید آن را برای عزیزان خود تهیه کنید.

شعربافی یزد

۷- محصولات مسی یزد

اگر گشتی در بازارهای یزد بزنید، چشمتان به انواع محصولات مانند ظروف و زیورآلات مسی می‌خورد. ظروف مسی از گذشته، میان ایرانیان محبوب بودند و بسیاری از گذشتگان، برای پخت‌وپز از آن‌ها استفاده می‌کردند. زیورآلات مسی و انواع دستبند، انگشتر و گردنبند نیز از محصولات مسی جدید هستند که در شمار بهترین سوغات یزد قرار دارند.

محصولات مسی یزد، بسیار باکیفیت و زیبا هستند و قدمتی طولانی دارند؛ به‌طوری‌ که بازار مسگری این شهر، حدود ۶۰۰ سال سابقه دارد. هنگام خرید سوغات یزد، بد نیست گوشه‌چشمی نیز به محصولات مسی زیبای این شهر داشته باشید.

مس یزد

۸- سفال یزد

سفال‌گری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای شناخته‌شده در جهان و ایران است. در یزد نیز این هنر، قدمتی طولانی دارد و وجود معادن خاک رس به ترویج آن کمک قابل توجهی کرده‌ است. مرکز اصلی سفال‌گری در استان یزد، شهر میبد است که این هنر در آنجا نسل‌به‌نسل منتقل شده است.

استفاده از خاک مرغوب و خالص با دانه‌های ریز در کنار ذوق و مهارت هنرمندان یزدی، سفال یزد را به یکی از باکیفیت‌ترین سفال‌های کشور تبدیل کرده است. محصولات سفالی را می‌توان جزو زیباترین و مهم‌ترین سوغات یزد قرار داد که از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

سفال یزد

بیشتر بخوانید : سوغات همدان | مسافران چه چیزی می‌خرند؟

سوغات یزد را از کجا بخریم؟

برای خرید سوغات یزد، بهترین مکان، بازارهای سنتی و قدیمی این شهر هستند. بازارهای یزد با بافت قدیمی و زیبایی که دارند، خود از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.

بنابراین، شما می‌توانید با گشت‌وگذار در این بازارهای سنتی و مشاهده جاهای دیدنی یزد، با یک تیر دو نشان بزنید؛ به این معنا که هم از سوغات یزد دیدن کنید و متناسب با سلیقه و بودجه خود، بهترین‌ها را خریداری کنید و هم از تماشای زیبایی‌های این بازارهای قدیمی، حس‌وحال خوبی بگیرید. در ادامه، برخی از بازارهایی را که می‌توانید در آن‌ها سوغات یزد را تهیه کنید، معرفی کرده‌ایم. 

بازار پنجه علی

بازار پنجه علی یزد، همان بازار مسگران این شهر است که سابقه بسیار طولانی و دور‌و‌‌درازی دارد. این بازار پس از سده‌ها، همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است. بازار پنجه علی از خشت، گل و آجر ساخته شده است و سقف‌هایی به‌شکل طاق دارد. معماری خاص و قدمت زیاد این بازار، سبب شده است که آن را در فهرست آثار ملی ثبت کنند.

بازار یزد

بازار پنجه علی در قسمت جنوبی بازار خان یزد قرار گرفته است که در آن، مسگرانی خوش‌ذوق به مسگری مشغول هستند. در این بازار، در کنار حجره‌های محصولات مسی، انواع فروشگاه‌های سوغات یزد و پوشاک نیز به چشم می‌خورند.

  • آدرس: یزد، خیابان قیام، بخش جنوبی بازار خان.

بازار حاجی قنبر

یکی از قدیمی‌ترین بازارچه‌های یزد که در قرن نهم هجری قمری بنا شده است را می‌توان بازار حاجی قنبر دانست. این بازار سرپوشیده، یکی از تماشایی‌ترین بازارهای این شهر است که برای خرید سوغات یزد، مکان بسیار مناسبی است. جالب است بدانید که اولین کارگاه برند معروف شیرینی‌فروشی یزد به نام حاج خلیفه رهبر، در بازار حاجی قنبر فعالیت خود را آغاز کرد.

بازار سنتی یزد

در این بازار، هر نوع سوغات یزد از شیرینی‌های سنتی گرفته تا صنایع‌دستی پیدا می‌شوند. قدم‌زدن در بازارچه سنتی حاجی قنبر و تماشای آثار زیبا در کنار خوراکی‌های خوشمزه، یک تجربه شیرین و خاطره‌انگیز برای گردشگران است.

  • آدرس: یزد، میدان امیرچخماق.

بازار خان یزد

بازار خان یزد یک بازارچه سنتی با شهرت تاریخی است که گردشگران فراوانی برای تماشا و خرید سوغات یزد به آنجا می‌روند. این بازار، طولانی‌ترین بازار یزد است که در کنار آثار تاریخی شهر مانند حمام خان، مدرسه علمیه خان و میدان خان قرار دارد. این مجموعه در دوره قاجار ساخته شده است و گشتن در آن، مانند سفری به اعماق تاریخ است.

در بازار خان، انواع سوغاتی یزد مانند شیرینی‌های لذیذ، صنایع‌دستی اصیل و محصولات مختلف به چشم می‌خورند. این بازار در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد و یک اثر زیبا و منحصربه‌فرد تاریخی به شمار می‌رود. بازار خان یک مجموعه بزرگ شامل چند بازار از جمله بازار پنجه علی، بازار قیصریه، بازار کاشی‌گری، بازار افشار، بازار دروازه مهریز و… است.

بازار خان یزد

در گذشته، تنها اشراف‌زادگان که لقب «خان» داشتند، می‌توانستند وارد این بازار باشکوه شوند. به همین دلیل، این بازار به بازار خان شهرت یافته است. بخش‌های مختلف بازار، دیوارهایی که از خشت، گل و آجر ساخته شده‌اند، طاق‌های تماشایی آن و معماری چشم‌نوازش، تنها بخشی از جاذبه‌های تماشایی بازار خان هستند.

  • آدرس: یزد، خیابان قیام.

بازار قیصریه

آخرین بازاری که در این بخش، قصد معرفی آن را داریم، بازار قیصریه یزد است. این بازار در قرن ۱۲ هجری شمسی ساخته شده است و معماری بی‌نظیری دارد. بازار قیصریه بخشی از بازار خان است و انواع سوغات گران‌قیمت یزد در آن به چشم می‌خورند.

قیصریه مکان مناسبی برای خرید منسوجات باکیفیت یزدی است. این بازار نیز همچون سایر بازارهای قدیمی یزد در فهرست ملی ایران ثبت شده است.

  • آدرس: یزد، خیابان قیام، حد فاصل میان میدان خان و مدرسه خان.

سفری به بازارهای سنتی و خرید بهترین سوغات یزد

یزد شهری تاریخی و سنتی است که حال‌وهوای بازارهای قدیمی آن، برای لحظاتی شما را از دغدغه‌های زندگی امروزی رها می‌کند. شیرینی‌های محلی این شهر و صنایع‌دستی چشم‌نواز و بی‌نظیرش که نشان‌دهنده فرهنگ اصیل ایرانی است، از شاخصه‌های مهم شهر یزد هستند.

در این مطلب، ما برخی از بهترین سوغات یزد را به شما معرفی کرده‌ایم تا اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، با اطلاعات بیشتر برای خرید اقدام کنید. تنوع بالای سوغات یزد جای هیچ نگرانی باقی نگذاشته است و به شما این امکان را می‌دهد که با توجه‌ به نیاز خود، بهترین سوغات و ره‌آورد را برای اطرافیان خود هدیه ببرید. همچنین قبل از سفر به این شهر زیبا پیشنهاد می کنیم تا مطلب بهترین اقامتگاه های سنتی یزد از بلاگ فلای تودی را مطالعه کنید تا بتوانید اقامتی دلچسب را در این شهر تجربه کنید.

خوشحال خواهیم شد تا نظرات شما را در مورد معروف‌ترین سوغات یزد بدانیم.

سوالات متداول درباره سوغات یزد

خوراکی‌های سوغات یزد چیست؟

قطاب، باقلوا، لوز، نقل، پشمک، حاجی بادام، کیک یزدی، نان برنجی و…

صنایع‌دستی سوغات یزد کدام‌اند؟

ترمه، سفال، چادر شب، شمد، زیلو، دارایی‌بافی، شعربافی و محصولات مسی.

سوغات یزد را از کجا بخریم؟

بازار خان یزد، بازار پنجه علی، بازار حاجی قنبر و بازار قیصریه.

معروف‌ترین برند سوغات شیرینی سنتی یزد چیست؟

شیرینی حاج خلیفه رهبر.

بهترین شیرینی‌فروشی‌های یزد کدام‌اند؟

شعبه‌های شیرینی حاج خلیفه رهبر، شیرینی بهشت یزد، شیرینی‌سرای سنتی یزد، شیرینی عروس کویر یزد، شیرینی‌فروشی متوسلیان، شیرینی گلبن، شیرنی‌سرای شیرین، شیرینی چهارفصل.

 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید