یزد که به عنوان اولین شهر خشتی جهان شناخته می‌شود، در زمینه گردشگری اهمیت بسیار بالایی دارد. این شهر در گذشته در کنار جاده ابریشم قرار داشته و به همین دلیل خیلی زود مسیر پیشرفت و شکوفایی را پیموده است تا جایی که آثار رونق و شکوهی که این شهر در دوران گذشته داشته، تا به امروز حفظ شده و پا بر جا مانده‌اند. سفر به یزد یکی از کارهایی است که باید حتما برای آن برنامه ریزی کنید، چرا که اگر به شناخت فرهنگ ایران و گذشته نیاکان ما علاقه داشته باشید، این سفر می‌تواند کمک قابل توجهی در این زمینه به شما بکند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم یک راهنمای سفر به یزد که هم مختصر باشد و هم کاربردی را برای شما آماده کنیم تا در سفر به این شهر، اطلاعات مناسبی در دست داشته باشید.

تاریخچه شهر یزد

در بعضی از منابع، بنای اولیه برخی از شهرهای این استان چون میبد را به سلیمان پیغمبر، یزد را به ضحاک و اسکندر مقدونی و ابرکوه را به ابراهیم پیغمبر نسبت داده‌اند. این بیانگر قدمت و دیرینگی پیشینه تاریخی و فرهنگی سرزمین و مردم این دیار است. برخی از جغرافی‌نگاران، تاریخ ساخت یزد را به یزدگرد اول ساسانی نسبت می‌دهند که وجه تسمیه یزد در ارتباط با نام وی و واژه «یزش» به معنی ستایش و نیایش در زبان فارسی میانه است.

راهنمای سفر به یزد

یزد با گذشت زمان و تغییر سلسله‌های پادشاهی ایران همچنان مورد توجه بود و امور عمران و آبادانی در آن پیوسته انجام می‌گرفت. گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد ساکن هستند و همین‌طور تعداد زیادی از بهائیان نیز در یزد اقامت دارند. اقلیت کوچکی از یهودیان نیز ساکن این شهر هستند چرا که تقریباً همگی بعد از انقلاب به کشور اسرائیل مهاجرت کردند؛ همچنین اقلیت کوچکی از ارامنه هم در شهر یزد حضور دارند. به همین دلیل در این شهر شاهد تنوع فرهنگی گسترده‌ای خواهیم بود همزمان که فرهنگ کهن ایرانی همچنان در همه جزئیات زندگی مردم خودنمایی می‌کند.

موقعیت جغرافیایی

یزد در بخش مرکزی فلات ایران قرار گرفته است و به همین دلیل نامناسب‌ترین عوامل طبیعی بر آن تاثیر گذاشته‌اند. در روزگاران گذشته که جاده ابریشم شاهراه ارتباطی و بازرگانی جهانی بود، شهر یزد در کنار این راه قرار داشت. امروزه استان یزد با استان‌های اصفهان، فارس، کرمان و خراسان همسایه است و از این نظر نیز موقعیت جغرافیایی بسیار حیاتی و مهمی دارد. شاید جالب باشد بدانید که نقطه مرکزی ایران دقیقا در یزد قرار دارد. این نقطه را بر روی میدان مارکار و ساعت مارکار که در این میدان قرار دارد، در نظر گرفته‌اند.

آب و هوای یزد

آب و هوای یزد

همانطوری که پیش از این نیز اشاره کوتاهی داشتیم، یزد در مجاورت فلات مرکزی ایران قرار داشته و به همین دلیل از نظر آب و هوایی شرایط ویژه‌ای دارد. بارش اندک همراه با تبخیر شدید، دور بودن از دریا، نزدیکی با کویر، رطوبت نسبی کم و گرمای بالا همگی عواملی هستند که یزد را به یکی از خشک‌ترین مناطق ایران تبدیل کرده‌اند. همچنین این عوامل باعث نوسان شدید درجه حرارت بین شب و روز در یزد شده‌اند.

بهترین زمان سفر به یزد

با توجه به آب و هوای کویری یزد، باید انتظار تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و خشک را داشته باشیم. در این فصل‌ها به دلیل آب و هوای نامساعد تعداد گردشگران کمتری در یزد حضور دارند و می‌توانید از قیمت‌های پایین‌تری در تمامی خدمات بهره مند شوید. اما بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوایی از اوایل اسفندماه تا  اواسط اردیبهشت است. یزد در این بازه، آب و هوایی کاملا معتدل دارد و دمای هوا به ندرت از ۲۵ درجه بالاتر خواهد رفت.

بهترین زمان سفر به یزد

هزینه سفر به یزد

برای مسافرت به یزد اگر بخواهید برنامه ریزی دقیقی برای هزینه‌های خود داشته باشید، باید به عوامل بسیار زیادی توجه داشته باشید، چرا که موارد متعددی روی هزینه سفر به یزد تاثیرگذار هستند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اولین موردی که تاثیری کلی روی قیمت‌ها دارد، فصلی است که در آن سفر خواهید کرد. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، در فصل تابستان و زمستان به دلیل آب و هوایی که یزد دارد، مسافران کمتری به این شهر می‌آیند و به دنبال آن قیمت‌ها و صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند.

موزه مارکار یزد

عامل مهم بعدی روش رسیدن به یزد است. شما می‌توانید از سه روش، از طریق زمینی و سفر جاده‌ای، از طریق ریلی و با قطار و از طریق سفر هوایی و با هواپیما خودتان را به یزد برسانید. قطعا این موضوع که مبدا شما کجاست روی این که کدام روش را انتخاب خواهید کرد، تاثیر مستقیمی دارد. با مقایسه این روش‌ها با هم می‌توانید ارزان‌ترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب کرده و هزینه‌های سفر خود را بهتر مدیریت کنید.

نکته مهم دیگر محل اقامتی است که انتخاب خواهید کرد. شهر یزد باز هم به دلیل شرایط اقلیمی خاصی که دارد، انواع اقامتگاه‌ها را در خود جای داده است. از اقامتگاه های سنتی گرفته تا هتل های یزد را می‌توانید در این شهر رزرو کنید. این که شما در چه اقامتگاهی بمانید و از چه خدماتی استفاده کنید تاثیر زیادی روی هزینه‌های اقامتی شما خواهد داشت.

حمل و نقل عمومی در یزد

در این شهر با توجه به این که همواره گردشگران زیادی حضور داشته و همه آن‌ها نیاز به جابجایی دارند، باید زیرساخت‌های حمل و نقل مناسبی فراهم شود تا حمل و نقل به خوبی صورت بگیرد. به همین دلیل در شهر یزد سیستم حمل و نقل عمومی گسترده‌ای ایجاد شده که می‌تواند تمامی نیازهای گردشگران را برآورده کند. در یزد با توجه به مبدا و مقصدی که قصد جابجایی بین آن‌ها را دارید، می‌توانید از تاکسی، ون، مینی بوس و اتوبوس استفاده کنید. شهر یزد هنوز به سیستم مترو مجهز نشده است.

حمل و نقل عمومی در یزد

هتل ها و محل های اقامت یزد

برای اقامت در یزد گزینه‌های بسیار زیادی در برابر شما قرار دارد. عده‌ای ترجیح می‌دهند حال و هوای سنتی و کاهگلی شهر را در محل اقامتشان نیز همراه خود داشته باشند، بنابراین به سراغ رزرو اقامتگاه‌های سنتی یزد می‌روند که تعداد آن‌ها در یزد بسیار زیاد است. برخی دیگر می‌خواهند سنت را در کنار مدرنیته تجربه کنند و به سراغ بهترین هتل های یزد می‌روند. همچنین دسته‌ای هستند که می‌خواهند علاوه بر بهره مندی از خدمات و امکانات هتل، هزینه زیادی را نیز برای اقامت پرداخت نکنند؛ این گروه نیز به سراغ رزرو هتل های میان رده می‌روند که با هزینه‌ای کمتر امکانات و خدمات هتلی را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند.

با مراجعه به قسمت هتل های داخلی در سایت فلای تودی می‌توانید فهرستی از تمامی این اقامتگاه‌ها را مشاهده کرده، از امکاناتی که با اقامت در آن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد، مطلع شده و بعد از مقایسه آن‌ها با هم مناسب‌ترین گزینه که با معیارهای شما همخوانی بیشتری دارد را انتخاب و اتاق مورد نظرتان را در آن رزرو کنید.

هتل های لوکس یزد

رستوران و فست فودهای یزد

در این راهنمای سفر به یزد تنها به معرفی تعداد کمی از بهترین رستوران های یزد خواهیم پرداخت و معیار انتخاب ما خوشنامی این رستوران ها و میزان رضایت مشتریان از آن‌ها بوده است. شاید بتوان گفت بهترین رستوران یزد که تقریبا تمامی اهالی آن را می‌شناسند و معرفی می‌کنند و مسافران دیگر هم درباره آن نظرات مثبتی دادند، رستوران ملک التجار یزد است. این رستوران در مجاورت هتل آنتیک ملک التجار قرار دارد و اولین هتل خشتی در جهان است.

رستوران ترمه و ترنج و هتل باغ مشیرالممالک یزد نیز حال و هوایی شبیه به ملک التجار دارند و کیفیت غذاهای آن‌ها بسیار بالا است. این سه مورد فضایی سنتی را در اختیار گرفته‌اند تا غذاهای سنتی ایرانی را با بالاترین کیفیت برای شما سرو کنند. از دیگر رستوران های یزد که می‌توانید با خیال راحت به سراغ آن‌ها بروید و از کیفیت بالای غذاهای آن‌ها مطمئن باشید، می‌توان به رستوران حمام خان یزد، رستوران زرین یزد، رستوران شاه مردان یزد و رستوران سنتی خوان دوحد یزد اشاره کرد. موارد بسیار دیگری وجود دارد که با کمی گشتن و پرس و جو می‌توانید آن‌ها را بیابید و در اینجا به معرفی آن‌ها نخواهیم پرداخت.

رستوران ملک التجار یزد

مراکز خرید و بازارهای یزد

قطعا وقتی برای مسافرت به یزد برنامه ریزی می‌کنید، نیم نگاهی هم به این موضوع دارید که مراکز خرید این شهر کدام موارد هستند و باید برای بازدید از کدام یک از آن‌ها برنامه ریزی کنید. در واقع، بخشی از دیدنی‌های این شهر را محصولات فرهنگی و سوغاتی‌ های یزد تشکیل می‌دهند. بنابراین گشت و گذار در بازارهای یزد حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، نوعی تفریح به حساب خواهد آمد و بد نیست بخشی از زمان خود را به این کار اختصاص دهید. در ادامه به معرفی مختصر چند مورد از بهترین بازارهای یزد خواهیم پرداخت.

بازار خان یزد

قدمت این بازار به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد و در آن زمان تنها مخصوص خان‌ها بوده و به این دلیل به این نام شهرت پیدا کرده است. بیست تیمچه در این بازار وجود دارد. همچنین بازار خان یزد متشکل از چند بازار دیگر به نام‌های بازار زرگری، بازار پنجه علی، بازار مسگری و بازار قیصریه است. در این بازار علاوه بر بنگاه‌های تجاری و مغازه‌ها می‌توانید از جاذبه‌های دیگر مانند حمام، میدان و مدرسه نیز دیدن کنید.

بازار خان یزد

بازار تبریزیان

معماری این بازار به دوران قاجار باز می‌گردد و نکته مهمی که در مورد آن وجود دارد، طاق‌ها و قوس های آن هستند. وجود درهای چوبی در کنار این سبک معماری جلوه‌ای زیبا به این بازار داده است.

بازار حاجی قنبر

قدیمی ترین قسمت این بازار، بازار امیر چخماق است که ساخت آن به قرن ۹ هجری باز می‌گردد. در کنار این بازار یک مسجد متعلق به دوران تیموریان وجود دارد که با کاشی‌های مختلف تزیین شده است. علاوه بر این بازارهای سنتی، مراکز خرید مدرنی مانند پاساژ کویتی‌ها، مجتمع تجاری آریا و مجتمع تجاری ستاره یزد نیز در این شهر وجود دارند.

بازار قیصریه یزد

سوغات یزد

اما وقتی به بازار می‌روید، علاوه بر اجناسی که به طور معمول به سراغ آن‌ها خواهید رفت، باید بدانید سوغات یزد چه چیزهایی هستند تا نسبت به خرید بهترین و مرغوب‌ترین نوع آن‌ها اقدام کنید. بهترین‌ها را هم با کمی جست و جو و سوال پرسیدن از افراد محلی خواهید یافت. بخش زیادی از سوغات یزد را خوراکی‌ها تشکیل می‌دهند که از آن جمله می‌توان به کیک یزدی، قطاب، باقلوا، حلوا ارده، لوز، پشمک، شیرینی حاجی بادام، نقل و شیرینی پنجره‌ای اشاره کرد. همچنین صنایع دستی یزد شامل ترمه، زیلو، چادر شب، سفال، ظروف مسی و شمد می‌شوند.

سوغاتی های در یزد

جاهای دیدنی و گردشگری یزد

یزد از جمله جاهایی است که تعداد جاذبه‌های دیدنی آن بسیار زیاد هستند و در زمان اندک نمی‌توانید از همه آن‌ها بازدید داشته باشید. با این حال حتی اگر زمان کمی در اختیار دارید، پیشنهاد می‌کنیم فهرستی از جاذبه‌های مورد علاقه خود تهیه کنید و برای بازدید از آن‌ها اقدام کنید.

آتشکده ورهرام در شهر یزد

در ادامه، ما فهرستی جامع از اماکن دیدنی یزد تهیه کردیم و در مطلبی جداگانه به معرفی و بررسی مفصل جاهای دیدنی یزد پرداختیم.

-بافت تاریخی یزد

-مجموعه امیر چخماق

-باغ دولت آباد

-آتشکده ورهرام

-مسجد جامع یزد

-ساباط های یزد

-موزه آب

-موزه مارکار

-آب انبار شش بادگیر

-برج خاموشان

-زندان اسکندر

-خانه لاری‌ها

-قنات زارچ

-خانه هنر یزد

-میدان ساعت یزد

-خانه آقازاده

-چک چک یزد

-کویر کاراکال

-کویر سیاه کوه.

مراسم‌ها و فستیوال های یزد

مردم یزد آیین های باستانی ایرانی را همچنان با شکوه برگزار می‌کنند و تعداد جشن‌ها و مراسمی که در یزد برگزار می‌شود، کم نیست. برای سفر به یزد بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که همزمان با این جشن‌ها در اینجا حضور داشته باشید.

برخی از این جشن ها شامل جشن نوروز، جشن چهارشنبه سوری، جشن شب یلدا، جشن مهرگان و جشن سده می شوند. علاوه بر این جشن ها مراسم مذهبی نیز در یزد حال و هوایی دیگر دارد که از جمله این مراسم می‌توان به مراسم نخل گردانی، چاووشی خوانی، پرسه زنی، پامنبری، پوش کشیدن، کلوخ اندازان و … اشاره کرد.

جشن سده در یزد

چکیده تاریخ و فرهنگ کهن ایران در یزد

در این راهنمای سفر به یزد تلاش کردیم شما را خیلی کوتاه با این شهر آشنا کنیم. در واقع سعی کردیم سفر به یزد را برای شما شبیه سازی کنیم تا قبل از رفتن به این شهر، با تمام جزئیات آن آشنا شوید. در این مطلب تنها اطلاعات کاربردی مسافرت به یزد را ارائه دادیم و برای اینکه بتوانید بهتر این شهر را بشناسید، باید وسایل خود را جمع کرده، چمدانتان را ببندید و راهی یزد شوید.

اگر در شهرهای جنوبی ایران زندگی می‌کنید برای تجربه یک سفر ارزان و آسان می توانید با خرید بلیط قطار بندرعباس به یزد سفر کنید. همچنین اگر قصد سفر زمینی ندارید، برای اینکه بتوانید هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنید، می‌توانید رزرو هتل و خرید بلیط هواپیمای خود را در سایت فلای تودی انجام دهید.

اگر تجربه سفر به یزد را دارید، آن را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به یزد

القاب شهر یزد چه هستند؟

یزد به «شهر بادگیرها»، «عروس کویر»، «دار العلم» و «شهر دوچرخه‌ها» معروف است.

دیدنی‌ های تاریخی یزد برای بازدید شبانه کدامند؟

باغ دولت آباد، کاروانسرای زین‌الدین، عمارت بوستان ناجی و عمارت قصر آینه برای بازدید در شب مناسب هستند.

غذاهای سنتی یزد چیست؟

از غذاهای سنتی یزد می‌توان به آش شولی، قیمه نخود، خورش به آلو، انواع کوفته‌ها، دلمه سیرابی (کله گیپا) و… اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید