اصفهان به عنوان سومین شهر ایران از نظر بزرگی و جمعیت، همواره در کانون توجه قرار دارد. بخش مهمی از تاریخ ایران در این شهر رقم خورده و به دلیل موقعیتی که دارد، برای گردشگران از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی یک راهنمای سفر به اصفهان را به شما ارائه می‌دهیم تا با کاملترین اطلاعات مسافرت خود را آغاز کنید. بدون شک سفر به اصفهان را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد، ولی در این مطلب تنها به موارد بسیار مهمی اشاره می‌کنیم که کاربردی‌تر خواهند بود.

معرفی شهر اصفهان

اصفهان شهری نیمه کویری در استان پهناور اصفهان است و در ناحیه مرکزی ایران قرار دارد. این شهر در طول تاریخ و در سلسله‌های مختلف، بارها و بارها به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده و زمان‌هایی که پایتخت نبوده هم همچنان اهمیت بالای خود را در زمینه‌های مختلف حفظ کرده است. این شهر نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز از جنبه‌های مختلف شهرت دارد. در ادامه اطلاعات کامل برای مسافرت به اصفهان را در اختیارتان می‌گذاریم.

اطلاعات کامل برای مسافرت به اصفهان

آب و هوای اصفهان

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کوتاهی داشتیم، اصفهان شهری نیمه کویری است و دو کویر معروف مرنجاب و ورزنه در نزدیکی این شهر قرار گرفته‌اند. با توجه به این موقعیت جغرافیایی، آب و هوای اصفهان نیز در طول سال خشک خواهد بود و همین خشکی هوا باعث شده تا سردی و گرمی هوا زیاد احساس شود.

راهنمای سفر به اصفهان و آب و هوای اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان

تابستان‌ های بسیار گرم و خشک و زمستان‌هایی که سرمای هوا گاهی تا مغز استخوان شما نفوذ خواهد کرد، باعث می‌شود بهترین فصل برای سفر به اصفهان فصل بهار و پاییز باشد و اگر باز هم بخواهید دقیق‌تر بدانید، بهترین زمان سفر به اصفهان اردیبهشت ماه است.

راه های سفر به اصفهان

علاوه بر اینکه می‌توانید با خودروی شخصی و یا سیستم حمل و نقل جاده‌ای به این شهر سفر کنید. فرودگاه اصفهان و ایستگاه راه آهن اصفهان نیز در دسترس شما هستند و می‌توانید از طریق سفر هوایی و یا با خرید بلیط قطار برای رسیدن به این شهر استفاده کنید. به دلیل خشک و بیابانی بودن جاده‌ها و زمانبر بودن سفر با قطار، بهترین و راحت‌ترین راه سفر، خرید بلیط هواپیما اصفهان است.

هزینه سفر به اصفهان

البته در برخی تعطیلات رسمی مانند عید نوروز، این شهر مملو از گردشگر می‌شود، بنابراین وقت شما در ترافیک و در صف بازدید از اماکن دیدنی تلف خواهد شد. در این زمان‌ها، هزینه سفر به اصفهان نیز به دلیل حضور تعداد بیشتری از گردشگران، بالاتر خواهد بود. اگر به دنبال راهنمای سفر ارزان به اصفهان هستید، یکی از توصیه‌ها برای رسیدن به این هدف این است که در فصل زمستان به این شهر سفر کنید، چرا که هزینه‌ها به طور محسوسی پایین‌تر هستند. از طرفی امکان بازدید از بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان همچنان برای شما مهیا است، فقط از سرسبزی و زیبایی طبیعت در فصل زمستان اثری نیست.

هزینه خرید بلیط هواپیما اصفهان

با توجه به اهمیت شهر اصفهان در حوزه های مختلف صنعت و گردشگری، روزانه پروازهای زیادی از به مقصد اصفهان انجام می‌شود. بلیط هواپیما اصفهان در پایان هفته یا تعطیلات که تقاضا برای سفر است، بالا می‌رود، اما در اواسط هفته می توان همان بلیط را با نرخ کمتری خریداری کرد. البته انتخاب ایرلاین و ساعت پرواز هم در قیمت بلیط هواپیما اصفهان تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه سفر به اصفهان

معرفی بهترین اقامتگاه ها و هتل های اصفهان

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، پس اطلاعات مناسبی درباره زمان سفر و نحوه رسیدن به اصفهان در اختیار دارید. نکته مهم بعدی که پیش از راهی شدن باید به دقت درباره آن برنامه‌ریزی کرد، محل اقامت در اصفهان است. برای رزرو بهترین هتل های اصفهان کار سختی در پیش ندارید، چرا که با توجه به توریستی بودن شهر و خصوصیات فرهنگی و اقتصادی آن، امکانات متنوع بسیاری برای اقامت مسافران اصفهان دارد. می‌توان گفت در اصفهان برای هر سلیقه و هدف و بودجه‎‌ای، اقامتگاهی مناسب وجود دارد و به راحتی می‌توانید از میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزنید.

هتل عباسی اصفهان

اگر به دنبال سفر لوکس به این شهر هستید، سراغ هتل های ۵ ستاره اصفهان بروید که در صدر لیست آن‌ها هتل عباسی اصفهان قرار دارد و از دیگر موارد می‌توان به هتل پارسیان کوثر اشاره کرد. در میان هتل های ۴ ستاره اصفهان نیز می‌توان به هتل پیروزی اصفهان، هتل عالی قاپو اصفهان و هتل آسمان اصفهان اشاره کرد. در مقابل می‌توانید با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از هتل ها، یکی از هاستل های اصفهان را رزرو کرده و تقریبا همان میزان رفاه را با هزینه‌ای کمتر در اختیار داشته باشید.

حمل و نقل عمومی اصفهان

حمل و نقل عمومی اصفهان شامل تاکسی، تاکسی اینترنتی، مترو، اتوبوس‌های تندرو، دوچرخه و در برخی موارد درشکه و اسب می‌شود. متروی اصفهان تنها در خط یک فعال است و شمال و جنوب اصفهان را به هم وصل می‌کند. اتوبوس های تندروی اصفهان نیز تمامی سطح شهر را پوشش می‌دهند. تاکسی‌ها نیز در هر جایی از شهر در دسترس شما خواهند بود.

حمل و نقل عمومی اصفهان

برای پرداخت هزینه این وسایل باید حتما اصفهان کارت داشته باشید تا پرداخت به صورت الکترونیکی انجام شود. اصفهان کارت را می‌توانید از ایستگاه‌های اتوبوس تهیه کنید. در آخر دانستن این نکته شاید جالب به نظر بیاید که در اصفهان، دوچرخه به عنوان عضوی از ناوگان حمل و نقل عمومی، طرفداران بسیاری دارد که شما هم می‌توانید به سادگی از آن‌ها استفاده کنید. برای درشکه سواری در اصفهان هم باید به اطراف میدان نقش جهان بروید تا زیبایی‌های نصف جهان را جور دیگری ببینید.

بازدید از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

حالا باید برای گشت و گذار در اصفهان برنامه‌ریزی کنیم. برنامه‌ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان می‌تواند کار بسیار مشکلی باشد، چرا که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است و اگر محدودیت زمانی داشته باشید، یا باید زمان بسیار کمی را به هر کدام اختصاص دهید و یا از برخی از آن‌ها چشم‌پوشی کنید.

بازدید از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

جاذبه‌های طبیعی اصفهان بی‌شمار هستند، از جمله مهمترین این جاذبه‌ها می‌توان به کویر مرنجاب، کویر ورزنه، غار پریان، آبشار آب ملخ، آبشار نیاسر، آبشار طامه، چشمه و آبشار لادر، پارک ملی کلاه قاضی، منطقه حفاظت شده گلستان کوه و باغ پرندگان اشاره کرد. ولی جاذبه های تاریخی اصفهان شهرت به مراتب بیشتری دارند و بسیاری از گردشگران برای بازدید از این جاذبه‌ها به اصفهان سفر می‌کنند. در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

-میدان نقش جهان اصفهان: این میدان که به میدان امام نیز معروف است، به عنوان نماد شهر اصفهان شناخته می‌شود. تعدادی از جاذبه های گردشگری اصفهان در این میدان و یا در نزدیکی آن قرار دارند. بد نیست بدانید این میدان دومین میدان بزرگ جهان است. در اطراف این میدان می‌توانید جاذبه های تاریخی و مراکز خرید بسیاری را پیدا کنید. برای آشنایی با میدان نقش جهان در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

میدان نقش جهان اصفهان

عمارت عالی قاپو: در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد و با معماری ویژه و خاص خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. امکان بازدید از داخل این عمارت نیز برای عموم وجود دارد.

مسجد شیخ لطف اله: در ضلع شرقی میدان نقش جهان درست روبروی عمارت عالی قاپو قرار دارد.

مسجد امام (مسجد شاه): در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد و آخرین بنایی است که در این میدان می‌توانید به بازدید از آن بپردازید.

مسجد جامع (مسجد عتیق): ساخت این مسجد که اولین مسجد ساخته شده اسلام در ایران است، به قرن دوم بازمی‌گردد. رفته رفته هر سلسله پادشاهی که بر ایران حکمرانی می‌کرد، ساخت بخشی از این مسجد را انجام داده و از این رو می‌توان خلاصه‌ای از تاریخ معماری ایران را در این بنا نظاره کرد.

مسجد جامع اصفهان

بازار بزرگ اصفهان: در ضلع شمالی میدان نقش جهان دروازه‌ای قرار دارد که به سردر بازار قیصریه شهرت دارد. این ورودی ابتدای بازار بزرگ اصفهان به شمار می‌آید که بازار قیصریه قسمت ابتدایی این بازار را شکل می‌دهد و معماری آن نیز از مابقی بازار متمایز است.

کاخ هشت بهشت: سمت غرب میدان نقش جهان قرار دارد و زمانی زیباترین کاخ جهان هم نامیده می‌شد. این کاخ اولین مدرسه اصفهان بوده است و به آن مدرسه همایونی هم می‌گفتند.

کاخ چهل ستون: در باغی به همین نام قرار دارد و دارای آینه کاری، کاشی کاری و نقاشی‌های بسیار است.

سی و سه پل: طولانی‌ترین پل اصفهان روی زاینده رود است که به دلیل ۳۳ دهانه آن به این نام شهرت یافت.

پل خواجو: به پل شاه نیز شهرت دارد و در شرق سی و سه پل قرار دارد

سی و سه پل اصفهان

خرید سوغاتی های اصفهان

با گشت و گذار در اماکن گردشگری اصفهان به این فکر افتاده‌اید که یک سوغاتی از اصفهان با خود به خانه ببرید. تعداد سوغات اصفهان هم مانند جاهای دیدنی آن بسیار زیاد است و قدرت انتخاب بسیار خوبی به شما می‌دهد. اگر بخواهیم سوغاتی های اصفهان را دسته بندی کنیم می‌توان آن‌ها را در دو گروه خوراکی و صنایع دستی قرار داد.

گز اصفهان

از خوراکی‌ها می‌توان به گز اصفهان، پولکی اصفهان، برشتوک اصفهانی، عسل اصفهان، شیرینی کرکی سوهان عسلی اشاره کرد. برای خرید صنایع دستی اصفهان هم می‌توانید خاتم کاری، مینا کاری، پارچه های قلمکار، مسگری، کاشی سازی و سفالگری، فرش و قالی اصفهان و تابلوهای خوشنویسی را خریداری و به عنوان یادگاری از اصفهان، همراه خود بیاورید.

قلمزنی اصفهان

آشنایی با غذا های سنتی اصفهان

اصفهان غذاها و خوراک سنتی بسیار زیاد و خوشمزه‌ای دارد که در سفر به این شهر باید حتما آن‌ها را امتحان کنید. تمامی این غذاها را می‌توان در بهترین رستوران های اصفهان پیدا کرد. معروف ترین غذایی که تقریبا همه با نام آن آشنا هستند بریانی اصفهان است که با نان سنگک و دوغ محلی طعمی خاطره انگیز را برای شما به یادگار می‌گذارد.

راهنمای سفر به اصفهان و آشنایی با غذاهای اصفهان

خورش ماست اصفهان دیگر غذایی است که شهرت زیاد و طرفداران بسیار زیادی هم دارد. آش اوماج اصفهان در قسمت ترک نشین اصفهان معروف بوده و آش شله قلمکار اصفهان تقریبا در تمامی کشور شناخته شده و علاقمندان بسیاری دارد. از دیگر غذاهای سنتی اصفهان باید به کباب مشتی یا کباب زردک اصفهان، اشکنه، شله بریان با زیره و یخمه ترش اشاره کنیم. خوراکی محبوب دیگری که در بین اصفهانی‌ها بسیار رواج دارد دوغ و گوش فیل است که پیشنهاد می‌کنیم دست کم یک بار آن را امتحان کنید.

معرفی بهترین رستوران های اصفهان

همه این غذاهای سنتی را می‌توانید در اکثر رستوران های اصفهان در منو پیدا کنید ولی برای اینکه کار شما را کمی راحت‌تر کنیم، به معرفی چند مورد از بهترین رستوران های اصفهان خواهیم پرداخت. اولین مورد رستوران نقش جهان اصفهان است که در نزدیکی همین میدان قرار دارد و فضا و طراحی سنتی آن لذت غذا خوردن را برای شما چند برابر خواهد کرد.

آشنایی با غذا های سنتی اصفهان

رستوران ترنج اصفهان که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد نیز، منزل شخصی رییس قزاقخانه دولت ایران در زمان ناصرالدین شاه بوده و هم اکنون فضایی دلنشین برای صرف غذا مهیا کرده است. به عنوان مورد آخر نیز باید به رستوران خوان گستر اشاره کنیم که دو شعبه در سیتی سنتر و هتل جلفا دارد و با ارائه غذاهای با کیفیت سنتی و بین‌المللی در خدمت مهمانان هستند.

پاساژ ها و مراکز خرید اصفهان

دو مورد از مراکز خرید اصلی اصفهان که جنبه گردشگری نیز دارند، بازار بزرگ اصفهان و بازار قیصریه در دل همین بازار بزرگ هستند. دیگر بازارهایی که از آن‌ها نام خواهیم برد، بازارهای مدرن و امروزی هستند که تعدادی از آن‌ها فودکورت، سینما و مراکز تفریحی نیز دارند. تعدادی از این بازارها شامل موارد زیر می‌شوند:

سیتی سنتر اصفهان: این مجتمع بزرگ تفریحی، حدود ۷ طبقه دارد که سالن سینما، فودکورت، پارکینگ و بزرگترین شهربازی سرپوشیده از مهم ترین امکانات آن به شمار می‌آید.

مرکز خرید جلفا: یکی از مراکز خرید مدرن در اصفهان به حساب می‌آید که می‌توانید انواع کالا و محصولاتی نظیر پوشاک، جواهرات، پارچه، مبلمان، وسایل تزیینی و… را با بهترین کیفیت خریداری کنید.

مرکز خرید پارک: یکی از قدیمی ترین مرکز خرید در اصفهان است که در آن اجناس باکیفیت را با قیمتی ارزان می‌توانید تهیه کنید.

مرکز خرید شهر: مرکز خرید شهر به دلیل پوشش انواع کالاها از محبوبیت بالایی برخودار است که رستوران و کافی شاپ آن فرصت خوبی برای استراحت کردن خواهد بود.

پاساژ ها و مراکز خرید اصفهان

سفر به اصفهان در تمام فصول!

در این راهنمای سفر به اصفهان سعی ما بر این بود تا سفری مجازی به این شهر داشته باشیم و آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اصفهان همواره در فهرست شهرهای پربازدید ایران نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه برای خارجی‌ها نیز محسوب می‌شود. در هر فصلی که به این شهر سفر کردید، می‌توانید از نکات مهم این مطلب برای لذت بردن هر چه بیشتر از سفر خود استفاده کنید.

اگر پیش از این سفری به این شهر داشته‎‌اید و نکته‌ای به ذهنتان می‌رسد که ما به آن اشاره نکردیم، آن را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به اصفهان

بهترین جاهای تاریخی اصفهان کدامند؟

منار جنبان، کلیسا وانک، مدرسه چهار باغ، عمارت عالی قاپو و… جز بهترین جاهای تاریخی اصفهان به حساب می‌آیند.

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب کدامند؟

پل خواجو و سی و سه پل جز بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب هستند.

بهترین زمان سفر به اصفهان چه زمانی است؟

بهار و مخصوصا اردیبهشت به دلیل آب و هوای معتدل و سرسبزی درختان را می توان بهترین زمان سفر به اصفهان معرفی کرد

فاصله تهران تا اصفهان چقدر است؟

فاصله تهران تا اصفهان حدود ۴۴۰ کیلومتر است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید