اصفهان است و میدان نقش جهانش! میدانی بزرگ با حال و هوای خاص که هیچ جای دیگری آن را تجربه نخواهید کرد. می‌گویند هر شهری عطر خاص خودش را دارد؛ رایحه اصیل اصفهان را هم می‌توان در میدان نقش جهان نفس کشید. جالب است بدانید که این میدان جزء نخستین آثار ایرانی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو هم رسیده است. برای آشنایی با میدان نقش جهان اصفهان، با ما در مجله گردشگری فلای تودی سوار بر پرنده خیال، همقدم شوید تا گوشه به گوشه این میدان زیبا را از قدیم تا به حال، با هم بگردیم.

میدان نقش جهان اصفهان کجاست؟

نقش جهان اصفهان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های ایران و اصفهان است. در طول دوره‌های مختلف، این میدان اسامی مختلفی داشته؛ در دوره پهلوی به آن میدان شاه می‌گفتند و حالا در کنار نام نقش جهان، آن را به عنوان میدان امام اصفهان هم می‌شناسند. نقش جهان، میدان مرکزی اصفهان محسوب می‌شود و خود یک مجموعه کامل تاریخی به شمار می‌رود. وسعت نقش جهان از میدان سرخ مسکو و میدان سلطنتی بروکسل بیشتر و از نظر تاریخی از میدان کنکورد پاریس، کهن‌تر است. این میدان بعد از میدان تیان آمن پکن به عنوان دومین میدان بزرگ دنیا شناخته می‌شود.

میدان نقش جهان اصفهان کجاست؟

شکل ظاهری این میدان برخلاف انتظار، مستطیلی است و بیشتر از ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض دارد. سبک معماری این میدان بسیار مشابه میادین معروف دیگری همچون میدان امیر چخماق یزد و میدان شاه و میدان صاحب آباد قزوین است. دورتادور این میدان با ۲۰۰ حجره دو طبقه‌ای پوشیده شده و اطراف آن را بناها و آثار تاریخی مختلف دیگری پر کرده‌اند. قبل‌تر و در مطلب جاذبه های تاریخی اصفهان درباره بعضی از این آثار برایتان گفته‌ایم؛ مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

در نظر داشته باشید که برای بازدید از این جاذبه تاریخی اصیل ایرانی اسلامی باید راهی اصفهان شوید. قطار یکی از گزینه‌های عالی برای داشتن سفری ارزان و امن است. در حال حاضر از اکثر شهرهای ایران به مقصد اصفهان قطار وجود دارد و می‌توانید با رزرو بلیط قطار اصفهان در هر زمانی به این شهر زیبا سفر کنید.

درباره میدان نقش جهان | تاریخچه

جایی که امروزه آن را میدان نقش جهان می‌نامیم، قبلا باغی بزرگ بوده که بخش مرکزی آن را کوشک می‌نامیده‌اند. در این قسمت، بناهایی وجود داشت که از دوره آق قویونلو و قراقویونلوها به جای مانده بود و جشن‌های بزرگ و اعیاد مهم در آن برگزار می‌شد. زمانی که صفویان به قدرت رسیدند و اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند، این شهر وارد عصر جدیدی از شکوفایی و تمدن شد. در راستای گسترش و آبادانی اصفهان، شاه عباس صفوی در سال ۱۰۱۱ دستور داد که میدان نقش جهان را در اصفهان بسازند. با این اوصاف می توان گفت قدمت میدان نقش جهان به دوره صفویه برمیگردد.

ساخت این میدان و سازه‌های اطرافش در سال ۱۰۲۵ قمری به پایان رسید. سپس تزئین بناهای میدان آغاز شد و تا زمان حکومت شاه عباس دوم طول کشید. شکوه اولیه نقش جهان، درست در زمان حکومت آخرین پادشاه صفوی و با خشک شدن جوی‌های اطراف میدان و در نهایت، حمله اشرف افغان به اصفهان از بین رفت. این میدان در دوران قاجار هم مورد تخریب قرار گرفت و عمارت‌هایی مثل عمارت نقارخانه نیز در این دروه نابود شدند.

درباره میدان نقش جهان

در دوره حکومت پهلوی، حجره‌ها و بناهای تاریخی زیادی در نقش جهان مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفتند و باز هم شکوه و رونق به این میدان بازگشت. نام این میدان در دوره پهلوی اول و در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار تاریخی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۵۸ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

میدان نقش جهان اصفهان که با بازاری دو طبقه احاطه شده، به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است. این میدان مکانی برای تجارت بازرگانان بوده و هنگام عصر، زمانی که همهمه و شلوغی بازار محو می‌شد، این میدان به مکانی برای هنرنمایی شعبده بازها، آکروبات بازها و تماشاچیان کنجکاو و مشتاق تبدیل می‌شد. دیگر رویدادهای مهم ایرانیان مانند مراسم عید نوروز و مسابقات چوگان نیز در میدان نقش جهان برگزار می‌شد.

جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان

علاوه بر معماری میدان نقش جهان که بی‌نهایت زیبا و باشکوه است، از تفریحات و جاذبه‌های اطراف آن نیز نباید غافل شد. با سرزدن به این میدان، می‌توانید کافه و رستوران‌گردی کرده و به درشکه سواری بپردازید و از جاذبه‌های اطراف آن که یکی از یکی دیدنی‌تر و جذاب‌تر هستند، هم بازدید کنید. در ادامه، تمام جاذبه های نقش جهان اصفهان و فضای اطراف آن را به شما معرفی خواهیم کرد:

فضای میدان نقش جهان

میدان نقش جهان، فضایی بزرگ دارد که دقیقا در میانه‌اش، حوضی بسیار بزرگ با فواره‌هایی متفاوت و خاص قرار گرفته‌ است. اگر سفر به اصفهان داشته باشید یا عکس میدان نقش جهان اصفهان را با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که از طریق هر کدام از گذرگاه‌های این میدان می‌توانید به بخش‌های اصلی شهر دسترسی پیدا کنید.

فضای میدان نقش جهان

در دو ضلع میدان، بناهای مذهبی و مساجد و در ضلع دیگر آن، یک کاخ معروف و ورودی بازار اصفهان قرار دارد. برای خرید و بازار گردی می‌توانید به غرفه‌ها و مغازه‌های دور میدان سر بزنید یا برای به برطرف کردن خستگی‌، روی نیمکت‌های سنگی میدان بنشینید و کمی استراحت کنید. برای رزرو هتل در اصفهان هم پیشنهاد می‌کنیم هتل های نزدیک به میدان نقش جهان را انتخاب کنید تا به جاذبه‌ها دسترسی بهتری داشته باشید.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف‌ الله یکی از معروف‌ترین مساجد و جاذبه‌های ایران در میان گردشگران ایرانی و خارجی است. کاشی‌کاری‌ها و تزئینات شگفت‌انگیز این مسجد، آن را از هر سازه دیگری متمایز می‌کند. مسجد شیخ لطف الله، چهار قرن پیش و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این مسجد تا مدت‌ها مخصوص شاه عباس و خانواده‌اش بود و کسی جز آنها، حق ورود به این مسجد را نداشت.

مسجد شیخ لطف الله

زیباترین و مدورترین گنبد جهان، متعلق به مسجد شیخ لطف الله است و طاووسی که در مرکز داخلی گنبد آن طراحی شده، شاهکاری بی‌نظیر در این بنا محسوب می‌شود. پرهای این طاووس، توسط نور تشکیل شده و به وسیله طاق بالای در ورودی مسجد، تکمیل می‌شوند. این مسجد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد امام اصفهان

گنبد و مناره‌های مسجد امام یا همان مسجد شاه، یکی از اولین مناظری هستند که در میدان نقش جهان، به چشم می‌‌آید. مسجد بزرگ عباسی که امروزه آن را به نام مسجد امام می شناسیم، نه تنها یکی از معروف ترین مساجد و سازه های تاریخی اصفهان است، بلکه نامش در میان مهمترین جاذبه های ایران هم به چشم می‌خورد. مسجد امام در سال ۱۰۲۰ هجری و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. مهمترین ویژگی این مسجد، معماری خاص، طاق نماها، کتیبه‌های آن، کاشی کاری و تزئینات و حوض زیبای آن است.

مسجد امام اصفهان

کاخ عالی قاپو

در ضلع غربی میدان نقش جهان، ساختمانی خاص و متفاوت قرار گرفته که کاخ عالی قاپو نام دارد. این کاخ بین سال‌های ۹۷۳ تا ۹۷۷ هجری و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. ارتفاع عمارت عالی قاپو، ۴۸ متر است و در مجموع، شش طبقه با پله‌های مارپیچی دارد. طبقه آخر عالی قاپو اصفهان، جایی که گچ‌بری‌های اتاق موسیقی، چشم هایتان را به خود خیره می‌کند، حال و هوایی دیگر دارد. این گچ‌بری‌ها، هنر دست رضا عباسی، هنرمند معروف عصر صفوی هستند.

کاخ عالی قاپو

سردر قیصریه

یکی از دیگر بناهای اطراف میدان نقش جهان، سردر قیصریه، ورودی بازار قیصریه است. این سازه هم مثل بسیاری از دیگر بناهای ساخته شده در اصفهان، از دوره صفویه به یادگار مانده و بعد از گذشت قرن‌ها، هنوز هم سالم و سلامت سر جای خود قرار دارد. سردر قیصریه قبلا بنایی سه طبقه بوده اما امروزه تنها دو طبقه از آن به جای مانده است. طبقه سوم آن که تخریب شده، به نقارخانه اختصاص داشت و از آن، اوقات مختلف روز به مردم اعلام می‌شد. امروزه سردر قیصریه، دارای یک دروازه اصلی، حوض آب و چهار در فرعی است که در بالای آن، نقاشی‌هایی از رضا عباسی، ساعت قلعه پرتغالی‌ها و ناقوس دیر هرمز قرار دارد.

سردر قیصریه

توحیدخانه

در پشت عمارت عالی قاپو، ساختمانی به نام توحیدخانه قرار دارد که قبلا از آن به عنوان زندان و مطبخ کاخ استفاده می‌شد. البته این کاخ در دوره شاه عباس اول، کاربری متفاوتی داشت و خلیفه الخلفا، پیشوای صوفیان، در آن مستقر بود. قبل از دوره قاجار، توحیدخانه قداست خاصی داشت و هرگاه عدالت‌خواهان اعتراضی داشتند، در این محل اعتصاب می‌کردند؛ همچنین، کسی حق نداشت با سلاح وارد این ساختمان شود. امروزه عمارت توحیدخانه در حیاط دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان قرار دارد.

توحیدخانه

دروازه های چوگان

ستون‌های کوتاه و سنگی که در قسمت جنوبی و شمالی میدان نقش جهان قرار گرفته‌اند، دروازه های چوگان هستند. چوگان یکی از ورزش های کهن ایرانی است که کم کم در سراسر جهان محبوب شد. در این ورزش، ورزشکاران اسب‌سوار برای پیروزی باید با دسته‌های چوبی مخصوص، توپ را وارد دروازه حریف کنند. میدان چوگان نقش جهان، محیطی به مساحت ۸۳۵۰۰ متر مربع بوده و الگوی ساخت بسیاری از زمین های چوگان معروف دنیا قرار گرفته است. به تازگی، سالانه بازی‌های چوگان به صورت نمادین برگزار می‌شود.

دروازه های چوگان

امکانات تفریحی میدان نقش جهان

فارغ از هویت تاریخی میدان نقش جهان، می‌توان اوقاتی خوب و خوش را در این میدان تجربه کرد. برای بازار گردی و خرید سوغاتی های اصیل اصفهان می‌توانید به مغازه‌های اطراف میدان سر بزنید و برای کافه‌گردی، راهی کافه‌های دور میدان شوید. همچنین، می‌توانید کالسکه‌سواری کنید و در یکی از رستوران‌های اصفهان، خوشمزه‌ترین بریانی عمرتان را بخورید. راستی، هر زمان که گذرتان به این بهشت زیبا و تاریخی افتاد، تا می‌توانید عکس یادگاری بگیرید و لحظات خاطره‌انگیز و تکرارنشدنی خود را ثبت کنید.

امکانات تفریحی میدان نقش جهان اصفهان

روش‌های دسترسی به میدان نقش جهان

برای رفتن به میدان نقش جهان، باید از خیابان سپه در غرب و از خیابان حافظ از سمت شرق به سمت آن بروید. خیابان استانداری و کوچه پشت مطبخ هم دسترسی خوبی به میدان نقش جهان دارند. می‌توانید از این خیابان‌ها، پیاده به میدان نقش جهان برسید. همچنین، توجه داشته باشید که خیابان سپه از خیابان‌های پرتردد اصفهان است و پارکینگ‌های زیادی دارد. در نتیجه، اگر با خودرو شخصی‌تان به این میدان می‌روید، نگران جای پارک نباشید.

میدان نقش جهان به صورت ۲۴ ساعته به روی گردشگران باز است، اما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از غروب خورشید از آن دیدن کنید. در این زمان می‌توانید زیباترین عکس‌ها را از گنبد مساجد میدان بیندازید. زمان و ساعت بازدید از کاخ عالی قاپو بین ساعات ۹ تا ۱۸:۳۰ است و ساعات بازدید از مساجد میدان نقش جهان نیز به برنامه عبادتی آن‌ها بستگی دارد.

لوکیشن میدان نقش جهان اصفهان

در میدان نقش جهان کجا غذا بخوریم؟

یکی از مهم‌ترین دانستنی های میدان نقش جهان، آشنایی با رستوران‌های آن است تا اگر هوس غذای محلی به سرتان زد، بتوانید گزینه مناسبی را پیدا کنید. اغراق نیست اگر بگوییم که بهترین رستوران‌های اصفهان همگی اطراف این میدان گرد هم آمده‌اند. می‌توانید به کافه آزادگان (قهوه خانه چاه حاج میرزا) که یکی از رستوران های میدان نقش جهان اصفهان به شمار می‌آید بروید و از خوردن غذاهای محلی آن لذت ببرید.

علاوه بر منوی غذای کافه آزادگان، طراحی داخلی آن هم تمام گردشگران را به خود جذب می‌کند. کافه بستنی و کافه روزگار هم برای لذت بردن از طعم غذای ایرانی مکان‌های مناسبی هستند. برای لذت بردن از طعم قهوه و دسر‌های اصفهان هم می‌توانید سری به کافه لفت (کافه ۴۰۴) بزنید.

نقش جهان، هویت جهانی اصفهان

میدان نقش جهان، بخشی از هویت اصفهان است. اگر روزی خواستید تنها یک نام را به عنوان نماینده‌ای از اصالت و خاص بودن اصفهان مثال بزنید؛ میدان نقش جهان، این اثر جهانی، بهترین گزینه برای شماست. در این مطلب، در مورد میدان نقش جهان، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم. سفر به اصفهان با اقامتی لوکس می تواند سفری خاطره انگیز برای شما باشد. اگر در سفر به اصفهان دنبال یک هتل متفاوت و زیبا هستید، رزرو هتل عباسی اصفهان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در انتها به ما بگویید که توصیف و حس شما از حضور در میدان نقش جهان چیست؟ تجربه و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول درباره میدان نقش جهان اصفهان

جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان چیست؟

کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، توحیدخانه، سر در قیصریه و… از جمله جاهای دیدنی میدان نقش جهان محسوب می‌شود.

ادرس میدان نقش جهان در اصفهان کجاست؟

برای اینکه از این مکان زیبا دیدن کنید باید از خیابان سپه یا از خیابان حافظ پیاده به سمت میدان نقش جهان حرکت کنید.

بهترین کافه های میدان نقش جهان اصفهان کدام است؟

کافه آزادگان (قهوه خانه چاه حاج میرزا) و کافه لفت (کافه ۴۰۴) از بهترین کافه رستوران‌های اصفهان به شمار می‌آید.

میدان نقش جهان اصفهان تا چه ساعتی باز است؟

میدان نقش جهان به صورت ۲۴ ساعته به روی گردشگران باز است، اما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از غروب خورشید از آن دیدن کنید.

میدان نقش جهان را چه کسی ساخت؟

در راستای گسترش و آبادانی اصفهان، شاه عباس صفوی در سال ۱۰۱۱ دستور داد که میدان نقش جهان را در اصفهان بسازند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید