در گرمای تابستان، سفر به مناطق کوهستانی می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد. بوکان شهری در آذربایجان غربی‌ است که قله‌های سربه‌فلک‌کشیده، جنگل‌های بلوط و دیگر زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را می‌توانید یک‌جا در آن تماشا کنید. جاهای دیدنی بوکان کم نیستند؛ شما حتی می‌توانید شاهد منظره‌ای باشید که انگار زمین‌ و آسمان به هم می‌رسند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، تصمیم داریم نگاهی به بهترین جاهای دیدنی بوکان داشته باشیم و همراه با شما، به گشت‌وگذار در این شهر تاریخی برویم.

بوکان کجاست؟ 

پیش از آنکه به‌سراغ جاهای دیدنی بوکان برویم، ابتدا درباره خود شهر صحبت خواهیم کرد تا با این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید. بوکان، شهری در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۳۷۰ متر است و به همین دلیل، از مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید. همسایگی بوکان با کوهستان، باعث شده است تا هوایی خنک‌ و مطبوع بر تابستان‌های این منطقه حاکم شود و مسافران از شهرهای دور و نزدیک برای رهایی از گرمای طاقت‌فرسای تابستان به بوکان پناه بیاورند. به‌علاوه، در این شهر، تاریخ و طبیعت به هم گره‌ خورده‌ و شگفتی‌های بسیاری را به وجود آورده‌اند. 

بوکان کجاست

قله‌های مرتفع، جنگل‌های انبوه درختان بلوط، دشت‌های سرسبز و آبشارها و چشمه‌های جوشان، در کنار مهمان‌نوازی مردم خونگرم‌ و مهربان این منطقه، دلایلی هستند که یک گردشگر باید چمدان خود را ببندد و این شهر را برای تفریح، خاطره‌سازی و کسب تجربه‌ای فراموش‌نشدنی انتخاب کند. 

جالب است بدانید پس از کرج، بوکان دومین شهری است که بیشترین تعداد مهاجر را دارد. امنیت بالای این شهر، باعث شده تا افراد زیادی برای سکونت به آنجا بروند. از جمله القابی که به این شهر داده می‌شود، می‌توان به شهر سرداران کرد، شهر آب‌های جاری، شهر چشمه‌سارها و شهر فرهیختگان اشاره کرد. اکثریت ساکنین بوکان را کردها تشکیل می‌دهند که به زبان کردی سورانی با لهجه شیرین بوکانی صحبت می‌کنند. بوکان، دومین شهر پس از ارومیه است که بیشترین تعداد افراد تحصیل‌کرده را دارد.

ریشه نامگذاری شهر بوکان

ریشه‌یابی نام یک شهر، اولین قدمی است که باید برای اطلاع از گذشته آن برداریم. درباره ریشه نام بوکان نظرات‌ و روایات مختلفی وجود دارند. بعضی از افراد، معتقدند که بوکان برگرفته از دو واژه «بو» به‌معنای سرزمین و «کان» به‌معنای معدن است. این باور نیز می‌تواند به‌دلیل وجود معادن مس، طلا و سنگ آهن در این منطقه باشد. 

گروهی دیگر از افراد، معتقدند که بوکان برگرفته از دو واژه «بوک» به‌معنای عروس و «ان» نشانه جمع است که به‌معنای عروسان یا عروس‌ها می‌شود. بعضی از محلی‌ها می‌گویند که بوکان محل عبور عروس‌ها بوده و به همین دلیل، این نام را روی آن گذاشته‌اند. بعضی دیگر نیز می‌گویند که زیبایی بی‌نظیر و طبیعت خارق‌العاده بوکان، دلیل این نام‌گذاری است و با این کار، بوکان را به‌عنوان عروس شهرهای ایران معرفی کرده‌اند. 

روایت دیگری که از این نام‌گذاری نقل می‌شود، این است که نام بوکان را از نام سردار ساسانی، بوکا گرفته‌اند. البته برای این روایت، سند تاریخی وجود ندارد و نمی‌توان به آن استناد کرد. عده‌ای دیگر از قدیمی‌های این شهر هم گفته‌اند که نام شهرشان را از نام یکی از طوایف ساکن در این منطقه برداشته‌اند. به دلیل قدمت زیاد این شهر و عدم وجود کتیبه یا سندی مدون، نمی‌توان به هیچ‌کدام از این روایات به‌طور قطع اعتماد و بسنده کرد. 

جاهای دیدنی بوکان

نگاهی به تاریخچه و سرگذشت بوکان

پیشینه تاریخی بوکان به دوران قاجار و خاندان «سردار بوکان» بازمی‌گردد. قبل از آنکه آبادانی به این شهر برسد، بوکان تنها یک تپه با چشمه‌های آب و زمین‌های باتلاقی بود. در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار، بوکان روستایی با جمعیت ۶۰ نفر و خانه‌هایی گلی بود که اطراف یک قلعه ساخته شده بودند. قلعه بوکان محل سکونت عزیزخان مکری بود که بعد از آن نیز فرزندان و نوادگانش در آنجا زندگی می‌کردند. اهمیت بالای بوکان نیز به‌دلیل ارتباط آن با خاندان عزیز خان مکری، سپهسالار ناصرالدین‌شاه بود. خانواده مکری شامل عزیز خان، سیف‌الدین خان، محمدحسین خان و علی خان بوده‌اند که نقش مهم‌ و پررنگی در توسعه و پیشرفت بوکان داشتند. 

در دوران قاجار، این روستای کم‌جمعیت، تحت مالکیت عزیز خان مکری و ایل دهبکری بود. سردار سیف‌الدین خان مکری از جمله افرادی است که برای آبادانی این شهر تلاش‌های بسیاری انجام داد. این شخص در سال ۱۲۶۰ اقدام به ساخت حوض‌خانه، مسجد جامع و بازار سرپوشیده کرد. او برای تکمیل این بناهای مهم، چند آبادی از املاک خود را فروخت و از مهندسان روسی کمک گرفت تا به‌نحو‌احسن، ساخت این بناها را به اتمام برساند. علی خان، آخرین سردار این خانواده است که بوکان را در سال ۱۳۰۶ واگذار کرد و از تمام امور دولتی استعفا داد. 

بوکان شهری در آذربایجان غربی‌

بهترین مسیر برای رسیدن به جاهای دیدنی بوکان کدام است؟  

مهاباد در غرب و سقز در جنوب، همسایه‌های این شهر زیبا هستند. فاصله بوکان تا ارومیه، حدود ۲۱۳ کیلومتر است، فاصله تهران تا بوکان نیز حدود ۶۳۶ کیلومتر و زمان تقریبی برای سفر با خودرو به این شهر، حدود ۹ ساعت است. اگر از پایتخت، قصد سفر به این شهر را دارید، ۳ مسیر پیش روی شما هستند.

اولین مسیر، مسیر مستقیم است که کوتاه‌ترین راه نیز به حساب می‌آید؛ اما ترافیک نسبتا سنگینی دارد. دومین مسیر از طریق قزوین است که در آن، کمی راه طولانی می‌شود؛ اما مزیت این مسیر، می‌تواند نبود ترافیک باشد. سومین مسیر نیز سفر از طریق زنجان است؛ این جاده نسبت به دو مورد قبل، طولانی‌تر است؛ اما مزیت آن، وجود جاذبه‌های گردشگری بسیار در بین راه خواهد بود. مثلا در مسیر از جاهای دیدنی قزوین نیز می‌توانید دیدن کنید.

بهترین مسیر برای رسیدن به بوکان

معرفی صنایع دستی و سوغات بوکان 

بوکان نیز مانند دیگر شهرهای ایران، سوغات و صنایع‌دستی خاص خودش را دارد که در هر کدام از آن‌ها، می‌توانید نشانی از فرهنگ، هنر، تاریخ و سلیقه مردم این منطقه را به‌خوبی ببینید. قالی‌بافی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که در بوکان انجام می‌شود و قدمتی دیرینه دارد. فرش‌های بافته‌شده در این شهر، طرح‌ها و رنگ‌های زیبایی دارند و از نظر کیفیت در بالاترین حد ممکن هستند؛ به همین دلیل هم از شهرتی جهانی برخوردارند و به کشورهای مختلفی صادر می‌شوند. 

گلیم و جاجیم نیز از دیگر صنایع‌دستی مربوط به بوکان هستند. تنوع بالای طرح‌ و رنگ در گلیم‌ها و جاجیم‌های این شهر، باعث شده تا گردشگران، علاقه‌مند به خرید هنر دست بی‌نظیر هنرمندان بوکانی باشند و از آن‌ها به‌عنوان زیرانداز، روانداز، رومیزی، پشتی و موارد بسیار دیگر استفاده کنند. 

البته سوغات بوکان تنها فرش، گلیم و جاجیم نیست. خوراکی‌هایی مانند کلوچه محلی بوکان، بامیه، ترشی‌ محلی، عسل، پنیر کوزه، قره‌قروت و لقمه قازی نیز سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از آنجا تهیه کنید. تنوع بالای سوغات و صنایع‌دستی در این شهر، باعث شده تا هیچ مسافری دست‌خالی به شهر خود بازنگردد. با هر بودجه‌ای که داشته باشید، می‌توانید یادگاری از این شهر تهیه کنید. 

 سوغات بوکان

خاطره سازی در جاهای دیدنی بوکان 

بوکان با طبیعت بکر و چشم‌نوازش، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. از دشت‌های سرسبز با گل‌های وحشی گرفته تا کوهستان پوشیده از برف و رودخانه‌های خروشان؛ همگی زیبایی‌های این شهر را به نمایش می‌گذارند. گشت‌وگذار در بازارهای سنتی، چشیدن غذاهای محلی، فتح قله‌های مرتفع، طبیعت‌گردی و بازدید از آثار تاریخی از تفریحاتی هستند که باعث می‌شوند وسوسه شوید تا بوکان را به‌عنوان مقصد بعدی سفرهای خود انتخاب کنید. پس اگر به‌دنبال سفری به‌یادماندنی هستید، مطمئن باشید این شهر با زیبایی‌های وصف‌ناپذیرش، می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

پارک ساحلی بوکان | محبوب ترین تفرجگاه شهر

اولین جاذبه گردشگری که قصد معرفی آن را داریم، پارک ساحلی بوکان است. این پارک در قسمت غربی شهر واقع شده‌ و در کنار رودخانه سیمینه رود قرار دارد. وسعت پارک ساحلی حدود ۱۲ هکتار است و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های این شهر به حساب می‌آید. درختان سربه‌فلک‌کشیده، طبیعتی سراسر سبزی‌ و خرمی، نسیم‌ خنک، آواز پرندگان و گل‌های‌ رنگارنگ، مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت آنجا هستند که توجه هر رهگذری را جلب می‌کنند.

همچنین، امکانات تفریحی مانند زمین‌ بازی کودکان، زمین‌ بازی بسکتبال، زمین‌ بازی فوتسال، مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، سینما چندبعدی و پیست‌اسکی نیز در این پارک وجود دارند. در این جاذبه، هر نوع امکانات تفریحی‌ و رفاهی، برای هر سن‌وسالی که بخواهید، وجود دارد. به همین دلیل آن را در فهرست جاهای دیدنی بوکان قرار داده‌ایم.

پارک ساحلی بوکان
  • استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، بخش غربی شهر.

تپه باستانی قلایچی | یادگاری از عصر آهن

در ۱۵ کیلومتری قسمت شمال‌شرقی بوکان، روستایی به‌نام قلایچی وجود دارد. در این روستا، غاری با همین نام، تبدیل به یکی از جاهای دیدنی بوکان شده است. طی تحقیقات‌ و جست‌و‌جوهای به‌عمل‌آمده در تپه قلایچی و مناطق اطراف آن، مشخص شد که قدمت این تپه تاریخی، به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد. 

از نخستین آثار باستانی کشف‌شده در بوکان، آجرهای صلیبی‌شکل و دارای نقش‌ونگار است که نشان از تاریخی‌بودن این منطقه دارند. در کاوش‌های بعدی که صورت گرفت، آثاری از معبد مرکزی داخل برج‌ها، حیاط پوشیده با سنگ‌فرش، دیوارها، پله‌های اتصال به حیاط و اتاق‌ها نمایان شد. نقوش به‌جای‌مانده روی دیوارها و آجرها، نشان‌دهنده عمر معبد مدفون‌شده است که به دوران ماناها می‌رسد. تپه باستانی قلایچی از دوران عصر آهن یک و دو، به جا مانده و به ثبت ملی نیز رسیده است. 

تپه باستانی قلایچی
  • استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، حدفاصل جاده بوکان و شاهین دژ، روستای قلایچی.

غار قلایچی | از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران

غار قلایچی نیز مانند تپه قلایچی از جاهای دیدنی بوکان به حساب می‌آید. نام دیگر این غار، قالایچی است. فاصله غار قلایچی تا شهرستان بوکان، حدود ۹ کیلومتر است و در قسمت شمال‌شرقی شهرستان واقع شده است. غار قلایچی در واقع از نفوذ آب در طبقاتی از جنس آهک به وجود آمد. 

این غار را می‌توان از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران دانست؛ به‌طوری که پروژه کشف آن از سخت‌ترین پروژه‌های مکشوف به حساب می‌آید. نکته جالب‌توجه درباره غار قلایچی، آثار پیدا‌شده‌ای هستند که نشان می‌دهند، انسان‌های نخستین آنجا زندگی می‌کردند! طول این غار ۱۲۰۰ متر و عمق آن ۱۱۰ متر است و جزو غارهای بزرگ ایران به حساب می‌آید. امکانات رفاهی نسبی نیز در این منطقه تعبیه شده‌اند تا مسافران بتوانند در کمال آرامش، از این روستای‌ زیبا و آثار باستانی آن دیدن کنند. 

غار قلایچی
  • استان آذربایجان غربی، ۹ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان بوکان، محوطه باستانی قلایچی.

دریاچه سد بوکان | نگینی در میان کوهستان

یکی دیگی از زیباترین جاهای دیدنی بوکان، دریاچه سد بوکان است. اگر می‌خواهید نگین فیروزه‌رنگی که در آغوش کوهستان پنهان شده را از نزدیک ببینید، پس باید سری به دریاچه سد بوکان بزنید. دریاچه سد بوکان را با نام‌های دریاچه لگزی و دریاچه سد شهید کاظمی نیز می‌شناسند. این سد از بزرگ‌ترین سدهای ساخته‌شده در ایران محسوب می‌شود که هسته آن رسی است. 

جالب است بدانید سد بوکان در حوزه استحفاظی بوکان است؛ اما دریاچه بوکان، جزو حوزه استحفاظی سقز استان کردستان محسوب می‌شود. منبع تامین‌کننده آب این رودخانه نیز به زرینه رود می‌رسد. دریاچه سد بوکان رکوردی را نیز به‌نام خود ثبت کرده که آن هم تجمع ۷۱۸ میلیون متر مکعب آب است. این مقدار آب را می‌توان بیشترین میزان آب جمع‌شده پشت سد در ایران دانست. سالیان سال است که از آب جمع‌شده پشت سد بوکان، برای پرکردن دریاچه ارومیه و تامین آب نوشیدنی مردم بوکان، تبریز و میاندوآب استفاده می‌شود. وجود این آب باعث شده تا طبیعت زیبایی اطراف سد شکل گیرد و مردم برای فرار از زندگی شهری و انواع آلودگی‌ها به آ‌نجا پناه ببرند.

دریاچه سد بوکان
  • استان آذربایجان غربی، ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بوکان، مرز استان‌های آذربایجان غربی و کردستان.

مسجد جامع بوکان | بنایی باشکوه با قدمت یک قرن

مسجد جامع بوکان از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی بوکان است. کنار این مسجد، تپه‌ای تاریخی به‌نام قلعه سردار و رودی به‌نام سرآب وجود دارد. روبه‌روی مسجد نیز بازاری به‌نام بازار سردار ساخته شده است. این مسجد در سال ۱۲۶۸ به‌دستور حاکم وقت آن زمان، یعنی محمد حسین خان سردار مکری ساخته شد. پی این بنای زیبا از سنگ و دیوارهای آن از گچ، خاک و سیمان ساخته شده است. برای پوشش داخلی مسجد نیز از ملات و تار استفاده کرده‌اند. این جاذبه تاریخی که مساحت بنای آن حدود ۱۸۷۱ متر مربع است، در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. 

معماری این بنا بر اساس معماری دیگر بناهای دوران قاجار، به‌سبک سنتی اسلامی است. ۴۲ ستون ساخته‌شده از سنگ در ۷ ردیف شش‌تایی، شبستان مسجد جامع بوکان را به ۸ ناو تقسیم کرده‌ است. مسجد جامع بوکان هر جمعه میزبان نمازگزارانی است که به آنجا می‌روند. اگر به بازدید از جاذبه‌های تاریخی-مذهبی علاقه‌مند هستید، دیدن این بنا خالی از لطف نیست. 

مسجد جامع بوکان
  • استان آذربایجان غربی، شهر بوکان، ابتدای خیابان انقلاب، خیابان سردار.

آرامگاه استاد حسن زیرک | شاعر بوکانی

استاد حسن زیرک از شاعران به‌نام شهر بوکان بوده و حال، مقبره او از پرطرفدارترین جاهای دیدنی بوکان به حساب می‌آید. استاد زیرک در سال ۱۳۰۰ شمسی متولد شد و با آنکه سوادی نداشت، اما چنان شعرها و ترانه‌هایی می‌سرود که هر شنونده‌ای با شنیدن آن‌ها به وجد می‌آمد. او بیشتر عمر خود را در مناطق کردنشین ایران و عراق زندگی کرد و به همین واسطه، در هر دو کشور ایران و عراق به شهرت رسید. استاد زیرک مدتی نیز برای رادیوی عراق و ایران به ترانه‌سرایی و آهنگ‌سازی می‌پرداخت. مقبره این استاد هنر و ادب هم‌اکنون در بلندای کوه ناله‌شکن قرار دارد و برای بازدید عموم در دسترس است.

آرامگاه استاد حسن زیرک
  • استان آذربایجان غربی، بوکان، پس از فلکه اول، پارکچه حسن زیرک.

آرامگاه سرداران مکری | از بزرگان قاجار

در فهرست جاهای دیدنی بوکان به آرامگاه سرداران مکری می‌رسیم. این مکان نیز از مشهورترین آرامگاه‌ها در استان آذربایجان‌ غربی است. بنای این آرامگاه تاریخی به دوران قاجار بازمی‌گردد. برای رسیدن به این جاذبه، باید از میان درختان بلند‌قامت در پارک ملت بوکان بگذرید تا به بنای مقبره برسید. در زبان کردی نام مقبره سرداران مکری را «گومبه‌زی سردار» می‌گویند. 

در این آرامگاه خانوادگی، تعدادی از بزرگان بوکان به خاک سپرده شده‌اند که از جمله آن‌ها، می‌توان به  سردار عزیز خان مکری، سردار محمدحسین خان مکری، سردار علی خان مکری و قاضی حسین اشاره کرد. به‌واسطه نسبت فامیلی خاندان مکری با ایل قاجار، بزرگان خاندان مکری به‌عنوان مقامات دولتی انتخاب می‌شدند. این افراد طی سال‌هایی که زندگی کردند، خدمات بسیاری به مردم این شهر ارائه دادند و آبادانی را برای بوکان به ارمغان آوردند. 

آرامگاه سرداران مکری
  • استان آذربایجان غربی، بوکان، خیابان شهید بهشتی، پارک ملت.

سیمینه رود | تفرجگاه محبوب بوکانی ها

سیمینه رود یکی‌ دیگر از جاهای دیدنی بوکان است که دیدن آن را به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم. این رود خروشان‌ و پرآب در طول مسیری که از آنجا می‌گذرد، دشت‌های سرسبزی را به وجود آورده و مناظر بی‌نظیری را خلق کرده است. مردم محلی بوکان سیمینه رود را تاتائو می‌نامند. محل عبور این رود از ارتفاعات مهاباد، بانه، سقز و شمال عراق می‌گذرد و مقصد نهایی آن نیز دریاچه ارومیه است. طول سیمینه به ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و سالانه ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب در آن جریان دارد؛ به همین سبب نیز از رودهای مهم آذربایجان‌ غربی است. 

در حاشیه این رودخانه، درختان تنومندی وجود دارند که ترکیب زیبای آن‌ها با صدای دل‌انگیز رودخانه، تداعی‌گر بهشتی ناب روی زمین است. سیمینه رود از آن دسته جاذبه‌هایی‌ است که حتی برای مردم محلی بوکان نیز تفرجگاهی محبوب به‌ حساب می‌آید. موقعیت این رودخانه و مناطق اطراف آن به‌گونه‌ای است که گردشگران می‌توانند در آنجا به انجام فعالیت‌های تفریحی چون رافتینگ، کایاک‌سواری، قایق‌سواری، شنا و ماهی‌گیری بپردازند و از این جاذبه، نهایت لذت را ببرند. خوشبختانه در این منطقه، امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران ایجاد شده‌اند. 

سیمینه رود تفرجگاه محبوب بوکانی ها
  • استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان.

منطقه شکار ممنوع سه کانیان | از سرسبزترین جاهای دیدنی بوکان

جاذبه دیدنی بعدی که قرار است درباره آن صحبت کنیم، منطقه شکار ممنوع سه کانیان از زیباترین جاهای دیدنی بوکان است. طبیعت این منطقه بسیار جذاب‌ و‌ چشم‌نواز است و مانند نگینی سبز در قلب بوکان می‌درخشد. در این منطقه، انبوهی از درختان بلوط وجود دارند که باعث شده‌اند گردشگران شاهد چشم‌اندازی فوق‌العاده باشند. منطقه شکار ممنوع سه کانیان، زیستگاه گونه‌های مختلف جانورانی چون خرس‌ قهوه‌ای، گرگ، پازن، بز، کل، کبک و روباه است. 

تنوع گیاهی این ناحیه نیز مانند تنوع جانورانش بالا است. بلوط، بنه، زالزالک و انواع زیادی از گیاهان‌ دارویی در اینجا یافت می‌شوند. پیاده‌روی و کوهنوردی از جمله تفریحاتی هستند که با سفر به بوکان و بازدید از این منطقه، می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید و به‌همراه خانواده و عزیزان لذت ببرید.

سرسبزترین جاهای دیدنی بوکان
  • استان آذربایجان غربی، کیلومتر ۱۵ جاده شهرستان بوکان به میاندوآب.

کوه طرغه | از بلندترین قله های آذربایجان غربی

جاذبه گردشگری بعدی که در لیست جاهای دیدنی بوکان قرار دارد، کوه طرغه است. کوه طرقه و کوه ترغه دیگر اسامی این کوه بلندبالا هستند. این جاذبه طبیعی، فاصله‌ای ۲۲ کیلومتری با غرب شهر بوکان دارد و ارتفاع آن حدود ۲۲۲۴ متر است؛ به همین سبب، جزو بلندترین قله‌ها در قسمت‌ جنوبی استان آذربایجان‌ غربی به حساب می‌آید. محل قرارگیری طرغه در خط‌الراس اصلی رشته‌کوه زاگرس است. 

اگر به کوه و کوه‌نوردی علاقه دارید، پس به هیچ عنوان نباید بازدید از این جاذبه گردشگری را از دست بدهید. هر ساله تعداد زیادی از کوه‌نوردان به طرغه می‌روند. البته قابل ذکر است که در این منطقه، به‌جز طبیعت‌ بکر، آثار باستانی و سازه‌های تاریخی مربوط به دوران ایلخانیان و مغولان نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.  

جاذبه گردشگری بوکان
  •  استان آذربایجان غربی، ۲۲ کیلومتری غرب بوکان.

منطقه گردشگری کیوه رش | محبوب ترین گردشگاه بوکان

اگر دوستدار طبیعت و اهل گشت‌وگذار در طبیعت باشید، حتما نام کیوه رش بوکان را شنیده‌اید. منطقه گردشگری کیوه رش از جمله مناطق تفریحی محبوب بین مردم بوکان و گردشگرانی است که به این منطقه سفر کرده‌اند. از دیگر نام‌هایی که به این کوه نسبت می‌دهند، پارک طبیعی کوه‌ سیاه یا کوه رش است. البته کیوه رش در لغت، به‌عنوان کوه سیاه معنا می‌دهد. 

وسعت این منطقه بی‌نظیر گردشگری، حدود ۱۰۰ هکتار است و هر ساله خیل عظیمی از جمعیتی را که برای تفریح و گذران‌ اوقات به آنجا رفته‌اند، در خود جای می‌دهد. طبیعت زیبا و ناب این منطقه که پوشیده از درختان زالزالک، بلوط و بنه است، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند و بسیاری آن را یکی از زیباترین جاهای دیدنی بوکان می‌دانند. وجود چشمه‌ای در نزدیکی کیوه رش نیز موجب سرسبزی‌ و آبادانی این منطقه شده است. اگر می‌خواهید تجربه سفر به بوکان را به بهترین شکل رقم بزنید، پس باید سری هم به این جاذبه گردشگری بزنید و از مناظر زیبای آنجا دیدن کنید.  

محبوب ترین گردشگاه بوکان
  • : استان آذربایجان غربی، ابتدای جاده شهر بوکان به مهاباد، روبه‌روی باغ کاک خالد.

مسجد روستای حمامیان | با معماری تماشایی

برای بسیاری، جاذبه‌های مذهبی نیز به‌اندازه طبیعت و مکان‌های تاریخی می‌توانند دیدنی و فوق‌العاده باشند. جاذبه گردشگری بعدی که قصد صحبت درباره آن را داریم، جزو اماکن مذهبی بوکان است. مسجد روستای حمامیان از دیگر جاهای دیدنی بوکان به حساب می‌آید که در شهرستانی با همین نام، یعنی حمامیان واقع شده است. طی تحقیقات صورت‌گرفته، مشخص شده که این مسجد در سال ۱۳۲۸ قمری، پیش از شروع جنگ‌ جهانی دوم ساخته شده‌ است. 

محمود آقا ایلخانی‌زاده، کسی‌ است که به معمار معروف آن زمان، یعنی معمارباشی مراغه‌ای دستور داد تا این بنا را به‌نحواحسن بسازد. در مجاورت این مسجد، آثاری به‌جای‌مانده از بنای یک مدرسه قابل مشاهده است. البته با گذشت تمامی این سال‌ها، بخش عظیمی از بنای مسجد روستای حمامیان همچنان سالم است. در سفر به بوکان، می‌توانید به بازدید از این جاذبه منحصربه‌فرد نیز بروید.

مسجد روستای حمامیان
  • استان آذربایجان غربی، شهر بوکان، جاده بوکان به مهاباد، روستای حمامیان.

قلعه سردار بوکان | یادگاری از دوران قاجار

یکی از عمارت‌های تاریخی به‌جای‌مانده از دوران قاجار، قلعه سردار بوکان است. آرگ بوکان به‌عنوان نام دیگر این قلعه به حساب می‌آید که البته در گویش کردی، به این قلعه «قله‌لای سه‌رداری بوُکان» می‌گویند. قدمت این جاذبه به قرن ۱۹ میلادی و دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد. عزیز‌خان مکری برای آنکه کردهای مکری و عشایر را تحت سلطه خود داشته باشد، در سال ۱۲۴۷ شمسی دستور داد تا این قلعه را بسازند. 

توسعه قلعه نیز تا سال‌ها پس از عزیز‌خان مکری ادامه داشت. این قلعه تا سالیان‌ سال، محل تجمع دولت‌مردان و مقامات بالای کرد بود و به‌نوعی می‌توان گفت از اهمیت‌ و حساسیت بالایی برخوردار بوده است. متاسفانه این روزها از قلعه سردار بوکان، چندان چیزی باقی‌ نمانده و حدود ۹۰ درصد بنای آن از بین رفته‌ است؛ اما بازدید از همان بقایای برجای‌مانده نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی جذاب باشد.  

قلعه سردار بوکان
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، مرکز شهر بوکان.

تالاب قره گل | از جاذبه های بکر بوکان

بسیاری از گردشگران، حضور در طبیعت را برای رسیدن به آرامش و فاصله‌گرفتن از شلوغی‌های زندگی شهری و دغدغه‌های روزمره ارزشمند می‌دانند؛ البته باید بگوییم این ویژگی‌ها، از خواص بی‌چون‌وچرای تمامی جاهای دیدنی بوکان هستند! تالاب زیبای قره گل نیز جزو همین جاذبه‌های گردشگری است. کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای که قله‌هایشان با برف پوشیده شده است، تالابی که مانند الماس می‌درخشد و طبیعت سرسبزی که سندی بر وجود جریان حیات در آنجاست، همه دلایلی بر اثبات این ادعا هستند. 

در مجاورت با روستای قره گل و در ۴۰ کیلومتری جاده شهر بوکان به میاندوآب، تالابی به‌نام تالاب قره گل وجود دارد. مساحت این تالاب حدود ۳۰۰ هکتار است که به‌سبب شرایط مساعد زیست‌محیطی در این منطقه، پرندگان کنار‌آبزی و آبزی بسیاری برای تخم‌گذاری، هر ساله به این تالاب مهاجرت می‌کنند. از طرفی، به‌دلیل وجود خاکستر کوه‌های آتشفشان در بستر تالاب، شاهد دورنمایی سیاه‌رنگ در بستر  آن هستیم؛ به همین علت است که این تالاب را قره گل می‌نامند. 

جاذبه های بکر بوکان
  • استان آذربایجان غربی، ۴۰ کیلومتری جاده شهر بوکان به میاندوآب، نزدیک روستای قره گل.

غار دوکچی بوکان | مقصدی جذاب برای غارنوردان

بدون شک غار دوکچی را هم می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران دانست که در آذربایجان غربی واقع شده است. ارتفاع این غار حدود ۱۷۲۰ متر بالاتر از سطح دریا و قطر دهانه‌ آن نیز حدود یک متر و عرض آن ۶۰ سانتی‌متر است. غار شگفت‌انگیز دوکچی از کم‌نظیرترین جاهای دیدنی بوکان و حتی ایران محسوب می‌شود. در این غار، می‌توانید انواع آبشار سنگ و چکیده ستون را ببینید. 

وجود دو چکیده عظیم در غار دوکچی، باعث شده تا گردشگران، آن‌ها را به نگهبانان و محافظانی برای این غار تشبیه کنند. بلندی چکیده‌های دوکچی به ۱۲ متر و قطر آن‌ها به ۶ متر می‌رسد که همین، موجب شده تا صحنه‌ای شگفت‌انگیز در این جاذبه به وجود بیاید. غار دوکچی در موازات غار قلایچی است که پیشتر درباره آن صحبت کردیم. اگر از افراد علاقه‌مند به غارنوردی هستید، باید بگوییم که تجربه گشت‌وگذار در این غار، با تمام غارهایی که پیش از آن رفته‌اید، متفاوت است و می‌توانید تجربه غارنوردی جذابی را در این جاذبه داشته باشید.  

غار دوکچی بوکان
  • استان آذربایجان غربی، شهر بوکان، ۱۴ کیلومتری شمال‌شرق بوکان.

خانقاه شمس الدین برهانی

در قرن ۱۴ هجری‌ قمری، مردی به‌نام شمس‌الدین برهانی زندگی می‌کرده که این فرد، جزو شیخ‌های معروف نقشبندی محسوب می‌شده است. شیخ برهانی از سال ۱۲۷۷ تا ۱۲۸۰ در منطقه مکریان و در روستای شرفکند زندگی کرد. او در این سال‌ها، اقدام به ساخت یک خانقاه کرده است تا بتواند در مکانی آرام به تدریس پیروانش بپردازد. عالم‌ و عارف بزرگ، شیخ شمس‌الدین برهانی در سال ۱۳۲۵ از دنیا رفت و در خانقاهی که ساخته بود، به خاک سپرده شد. خانقاه شیخ برهان نامی است که بر آرامگاه این مرد بلندمرتبه گذاشته‌اند. اگر از بوکان به‌سمت مهاباد حرکت کنید، آرامگاه شمس‌الدین برهانی را می‌بینید و می‌توانید به این جاذبه دیدنی هم سری بزنید.  

خانقاه شمس الدین برهانی
  • استان آذربایجان غربی، شهر بوکان، روستای برهان.

باغ امیرآباد | تماشایی و پربار

باغ امیر‌آباد در منطقه‌ای با همین نام قرار دارد که مساحت آن حدود ۳۰ هکتار است. این منطقه، در واقع بزرگ‌ترین منطقه شهری در بوکان به حساب می‌آید و قدمت آن به دوران پهلوی برمی‌گردد. حاج محمدامین ایلخانی‌زاده، کسی است که برای احداث این باغ‌ها تلاش کرد. وجود سیمینه رود در نزدیکی باغ امیرآباد، باعث شده تا درختان میوه و سبزی که در این منطقه کاشته‌ شده‌اند، پرمحصول باشند و علاوه بر تامین نیاز بوکان، نیاز شهرهای مجاور را نیز برطرف کنند. اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از باغ امیرآباد نیز خالی از لطف نیست. 

باغ امیرآباد
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، شهر بوکان، امیرآباد.

سفر به بوکان؛ سفر به سرزمین سرداران کرد

در این مطلب، به آذربایجان غربی و بوکان سفر کردیم. در این سفر متوجه شدیم که بوکان کجاست، چه تاریخچه و سرگذشتی داشته و منابع طبیعی، سوغات و صنایع‌دستی آن چه هستند. بوکان می‌تواند یکی از گزینه‌های سفر شما در فصول گرم سال باشد؛ قطعا تجربه سفر هیجان‌انگیزی در انتظارتان خواهد بود. البته که این شهر در عین زیبایی وصف‌ناپذیرش، دنیایی از ناشناخته‌ها را در دل خود دارد که تنها با سفر و گشت‌وگذار در آن، می‌توان به آن‌ها پی‌برد.

پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بلیط و هتل رزرو کنید و راهی این شهر شوید. اگر به شهر بوکان سفر کرده‌اید و تجربه‌ای به دست آورده‌اید که ممکن است به کمک دیگر مسافران بیاید، آن را برای ما در قسمت نظرات بنویسید. 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بوکان

لقب بوکان چیست؟ 

از جمله القابی که به این شهر داده می‌شود، می‌توان به شهر سرداران کرد، شهر آب‌های جاری، شهر چشمه‌سارها و شهر فرهیختگان اشاره کرد.

معروف‌ترین غذای‌ محلی بوکان چیست؟ 

کباب‌ترش اصلی‌ترین و محبوب‌ترین غذای‌ محلی این شهر است. 

بهترین زمان سفر به بوکان چه فصلی است؟ 

بهترین فصول برای سفر به بوکان، بهار و تابستان هستند. 

معروف‌ترین کوه بوکان چه نام دارد؟ 

چهل چشمه، نام معروف‌ترین کوه این شهر است. 

2 نظرات

  1. بسیار مفصل و عالی توصیف شهر بوکان را کرده بودید سپاس. شهری بسیار زیبا و مردمی مهربان اما مردم اکثرا از سبزی های کوهی در بهار روزی خود را به دست می آورند. به امید روزی که صنعت و کارخانه در این شهر زیبا و تاریخی هم توسعه پیدا کند. همیشه رد شدن از کنار کارگران بیکار که تا لنگ ظهر منتظر پیدا کردن کار و لقمه نانی هستند عذابم داده.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید