اغلب مردم، تهران را شهری اداری و تجاری می‌دانند. حتی بسیاری از ساکنین آن هم ممکن است از جاذبه های گردشگری تهران اطلاعی نداشته باشند. روزمرگی و شلوغی زندگی باعث می‌شود که مردمان این شهر، کمتر از جاهای دیدنی تهران دیدن کنند و این درحالی‌ است که آثار و بناهای تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. تهران یک شهر همه چیز تمام است از تاریخ تا طبیعت در این شهر و اطراف آن یافت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی تهران با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید.

جاذبه های گردشگری تهران

بیشتر مردم، با اهداف کاری به تهران سفر می‌کنند، در حالی که جاهای دیدنی تهران از نظرها دور مانده است. در واقع در عین هیاهو و شلوغی‌های روزانه، این شهر گنجینه‌ تاریخی بزرگی را در خود جای داده است. اگر از آن دسته افرادی هستید که از دیدنی های تهران اطلاعی ندارید، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا مکان های جذاب و دیدنی تهران را بیشتر بشناسید.

۱- کاخ گلستان | از معروف ترین جاهای دیدنی تاریخی تهران

کاخ گلستان یکی از آثار تاریخ مهم و زیباترین جای دیدنی تهران به شمار می‌آید. این کاخ قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و شاهان بسیاری مانند ناصرالدین‌ شاه، لطفعلی‌ شاه، احمد شاه، آقا محمد‌خان و مظفرالدین شاه در این آن سکونت داشته‌اند. از این رو یکی از جاهای دیدنی تهران برای توریست ها به شمار می‌آید. کاخ گلستان در حال حاضر وسعتی ۴٫۵ هکتاری دارد. گفته شده که مساحت کنونی کاخ، تنها یک دهم وسعت قبلی آن است!

کاخ گلستان از جاهای دیدنی تهران

کاخ گلستان معماری منحصر به فردی دارد، چرا که با معماری نئوکلاسیک اروپایی تلفیق شده است. دلیل این امر را رفت و آمد ناصرالدین شاه به کشورهای اروپایی می‌دانند. کاخ گلستان بخش‌های مختلفی مانند ایوان تخت مرمر، تالار آینه، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره و کاخ ابیض دارد.

کاشی‌کاری‌های این کاخ در نوع خود منحصر به فرد هستند. هنر به کار برده شده در این کاشی‌ها تلفیقی از هنر غرب (سایه روشن، طبیعت‌گرایی و حجم نمایی) و هنر سنتی ایرانی (تصویرسازی) است. دسترسی به این بنای تاریخی نیز از طریق متروی تهران به سادگی وجود دارد؛ ایستگاه ۱۵ خرداد، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو تهران به کاخ گلستان محسوب می‌شود.

ساعت بازدید از کاخ گلستان: ۹ صبح تا ۶ عصر

آدرس کاخ گلستان: تهران، منطقه ۱۲، خیابان پانزده خرداد، شمال میدان ارگ

۲- موزه ملی ایران | از مهمترین دیدنی های تهران

اگر علاقمند هستید که گذر تاریخ را از دوران پارینه سنگی تا دوران پس از اسلام ببینید، موزه ملی ایران انتخاب مناسبی خواهد بود. موزه ملی ایران یا همان موزه ایران باستان از قدمت بالایی برخوردار است. این موزه یکی از بزرگترین و مهمترین موزه‌ های ایران و از با ارزش‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌‌آید. موزه ملی ایران در سال ۱۳۱۲ توسط معماری فرانسوی به نام آندره گدار طراحی و ساخته شد.

موزه ملی ایران از دیدنی های تهران

این موزه‌ تاریخی ۱۸ هزار متر مربع مساحت دارد. گفته شده که بیش از ۳۰۰ هزار اثر تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود. در طراحی موزه ملی ایران، از طاق ساسانی تیسفون و طاق معروف کسری الهام گرفته است. البته رنگ و بوی معماری ایرانی را می‌توانید در سطوح داخلی ایوان‌ها ببینید.

اگر در سفر به تهران گذرتان به خیابان سی‌تیر افتاد، حتما از موزه‌‌ ملی ایران دیدن کنید البته اطراف این موزه هتل های تهران زیاد هستند که برای اقامت و شما می توانید یکی را انتخاب کنید. راه‌های دسترسی به این موزه نیز از طریق مترو به خوبی فراهم است. ایستگاه حسن آباد و ایستگاه امام خمینی نزدیک ترین ایستگاه های مترو به موزه ملی ایران هستند.

ساعت بازدید از موزه ملی ایران: ۹ صبح تا ۴ عصر

آدرس موزه ملی ایران: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر

۳- آرامستان ظهیرالدوله | جاذبه ای متفاوت در تهران

همیشه تصور می‌شود قبرستان‌ها مناطقی متروکه و غمگین هستند، اما آرامستان ظهیرالدوله نفی کننده‌ تمامی تصورات غمبار از گورستان‌ها است. آرامستان ظهیرالدوله در خوش آب و هوا‌ترین نقطه‌ پایتخت یعنی دربند تهران قرار دارد و به عنوان یکی از جاهای گشتنی تهران شناخته می‌شود. آرامستان ظهیرالدوله تلفیقی از درختان درهم تنیده و مزارهای پر از داستان است. دلیل معرفی این آرامستان به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران قرارگیری آرامگاه بسیاری از مشاهیر سیاسی، هنری و فرهنگ ایران در آن است.

آرامستان ظهیرالدوله

سنگ قبرهای این گورستان شکل و شمایلی متفاوت با دیگر قبرستان‌ها دارد، به طوریکه هر سنگ قبر به خوبی نمایانگر حرفه و جایگاه فرد مدفون شده است. به طور مثال سنگ مقبره‌ حسین صبا از دو کتاب و تصویر آلات موسیقی تشکیل شده است. در اطراف تمامی مقبره‌ها، بوته‌ها و درختان سرسبزی روییده که حال و هوای دل‌انگیزی را رقم زده‌اند.

در آرامستان ظهیرالدوله می‌توانید مقبره‌ مشاهیری مانند فروغ فرخزاد، ایرج میرزا، حسین صبا، ملک الشعرای بهار،رهی معیری، حسین یاحقی و داریوش رفیعی را بیابید. برای دسترسی به آرامستان ظهیرالدوله می‌توانید از طریق مترو تجریش و پس از آن استفاده از تاکسی خود را به آن‌جا برسانید.

ساعت بازدید برای خانم‌ها: ۱۰ تا ۱۲ ظهر

ساعت بازدید برای آقایان:۱۳ تا ۱۵

آدرس آرامستان ظهیرالدوله: تهران، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله

۴- کاخ سعدآباد | از جاهای تفریحی تهران

یکی از زیباترین بناهای تاریخی تهران کاخ سعدآباد است. مجموعه سعدآباد به عنوان یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری تهران هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. کاخ‌ سعدآباد در فضایی به وسعت ۸۰۰۰ متر مربع احداث شد. اگر بازدید از کاخ سعدآباد را برای اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنید، باید بدانید که این کاخ بازمانده‌ اواخر دوران قاجار و حکومت پهلوی است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

کاخ سعدآباد از جاذبه های گردشگری تهران

مجموعه‌ی کنونی کاخ سعدآباد در زمان حکومت پهلوی بنا شده است. به عبارتی ابتدا کاخ مادر در این محوطه‌ سرسبز وجود داشت،‌ اما در حال حاضر می‌توانید در کاخ سعدآباد از آثار تاریخی مانند کاخ موزه ملت (کاخ سفید)، موزه هنر ملل، کاخ موزه سبز، موزه ظروف سلطنتی، موزه پوشاک سلطنتی، موزه هنرهای زیبا، موزه نظامی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه خط، موزه برادران امیدوار، موزه استاد بهزاد، موزه آب و موزه آلبوم‌های سلطنتی دیدن کنید.

هرکدام از بناهای ذکر شده در گذشته متعلق به اعضای خانواده‌ی پهلوی بوده است. اگر به دنبال یکی از جاهای تفریحی تهران هستید که فضای سرسبزی هم داشته باشد، کاخ موزه‌ سعدآباد هم فال است و هم تماشا! برای دسترسی به این کاخ تاریخی، ایستگاه تجریش در مترو بسیار مناسب است.

ساعت بازدید از کاخ سعدآباد: ۹ تا ۷ عصر

آدرس کاخ سعدآباد: زعفرانیه، خیابان طاهری

۵- بازار تهران | آشنایی با فرهنگ مردم تهران

یکی از جاهای دیدنی ایران، بازار تهران است. بازار سنتی تهران در بین مردم ایران طرفداران بسیاری دارد و از زیباترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید. طاق‌های ضربی بازار سنتی به خوبی نمایانگر تاریخی بودن این بناست. گفته می‌شود، این بنا یکی از بازمانده‌های دوران قاجار است.

بازار سنتی تهران تنها کارکرد اقتصادی ندارد، بلکه این مکان تاریخی نقشی اساسی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور داشته است. داخل بازار بزرگ تهران دکه‌ها، حجره‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های بسیاری قرار دارد.

بازار بزرگ تهران از بهترین جاهای دیدنی تهران

خیلی از مردم برای خریدهای اساسی خود از نقاط مختلف کشور به این بازار سنتی می‌آیند، چرا که صرفه‌ اقتصادی اجناس بازار تهران بیشتر است. بازار تهران در اطراف خود آثار و بناهای تاریخی بسیاری دارد. امامزاده زید، مسجد جامع، بازار بین الحرمین، چهارسوق، سرای امیر، کلیسای تادئوس، امامزاده سید اسماعیل و کاخ گلستان از جمله بناهای تاریخی معروف در اطراف بازار تهران هستند. در واقع با رفتن به این بازار تاریخی، با یک تیر با چند نشان زده‌اید. برای دسترسی به این بنای تاریخی و اقتصادی از ایستگاه متروی ۱۵ خرداد استفاده کنید.

ساعت بازدید از بازار بزرگ تهران: همه روزه از صبح تا ۶ عصر

آدرس بازار بزرگ تهران: میدان پانزده خرداد

۶- خانه موزه مقدم | سفری به طهران قدیم

اگر می‌خواهید نمونه‌ای کامل از خانه‌های خاطره انگیز قدیمی تهران را به چشم ببینید، خانه موزه مقدم را پیشنهاد می‌کنیم. خانه مقدم متعلق به خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از درباریان دوران قاجار بود. سپس این خانه‌‌ تاریخی در اختیار پسرش دکتر محسن مقدم استاد باستان شناسی ایران قرار گرفت. دکتر مقدم استاد باستان شناسی بود، از همین رو به آثار و بناهای تاریخی علاقه وافری داشت.

خانه موزه مقدم

با بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی و اسناد تاریخی را مشاهده کنید. خانه موزه مقدم با اصول باغ ایرانی طراحی شده است. حوض آبی، گلدان‌های شمعدانی، کاشی‌کاری‌های لاجوردی، ستون‌های فیروزه‌ای و ظروف قاجاری همگی از خانه مقدم، موزه‌ای منحصر به فرد و تاریخی در دل تهران ساخته و این مکان را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران بدل کرده است. برای دسترسی به این مکان تاریخی می‌توانید از ایستگاه متروی امام خمینی استفاده کنید.

ساعت بازدید از خانه موزه مقدم: ۱۰ صبح تا ۷ عصر

آدرس خانه موزه مقدم: خیابان امام خمینی، بین خیابان ولیعصر و شیخ هادی

۷- عمارت ارباب هرمز | جاذبه ای که کمتر از آن شنیده اید!

بیشتر آثار تاریخی تهران در خیابان‌های مرکزی و شمال این شهر قرار گرفته‌اند. اما عمارت ارباب هرمز جزو معدود مناطق گردشگری تهران است که در شرق قرار دارد. این عمارت بازمانده‌ی دوران قاجار است و با معماری سنتی و غربی طراحی شده و در حال حاضر موزه‌ گرافیک است.

عمارت ارباب هرمز

جالب است بدانید که ارباب هرمز با کمک مهندسان بسیاری، شرق تهران را خیابان‌کشی کرد. او مراکز بسیاری در شرق تهران احداث کرد. عمارت ارباب هرمز ۹۰۰ مترمربع مساحت دارد و در باغی با وسعت ۴۲ هزار مترمربع قرار دارد. در واقع، عمارت ارباب هرمز را می‌توانید علاوه بر یک مکان تاریخی به عنوان باغ تفریحی تهران نیز بشناسید. برای دسترسی به این بنای تاریخی از ایستگاه متروی علم و صنعت استفاده کنید.

ساعت بازدید عمارت ارباب هرمز: ۱۰ صبح تا ۶ عصر

آدرس عمارت ارباب هرمز: اتوبان همت شرق، اتوبان باقری شمال، بلوار استقلال شرق، خیابان قزوینی، محوطه پارک پلیس شمالی، موزه گرافیک ایران

۸- سردر باغ ملی تهران | جلوه هنر و زیبایی

یکی از زیباترین جاهای گردشی تهران را می‌توانید در خیابان‌های پر ترافیک میدان توپخانه (امام خمینی) بیابید. سردر باغ ملی یادگار دوران قاجار است. این سردر در واقع دروازه‌ای به یکی از میدان‌های شهر به نام مشق بوده که در اختیار قشون شاهنشاهی قرار گرفته بود. رضا شاه زمانی که وزیر جنگ دربار فتحعلی شاه بود، دستور ساخت سردر باغ ملی را صادر کرد.

سردر باغ ملی تهران

معماری این بنای تاریخی برگرفته از هنر ایرانی و اروپایی است. کاشی‌کاری‌های کلاه فرنگی به این بنا جلوه‌ای اشرافی تاریخی داده و از این رو آن را به یکی از جاهای دیدنی تهران برای عکس گرفتن تبدیل کرده است. این بنا دو بخش درونی و بیرونی دارد که در نمای درونی آن تصاویری از هخامنشیان و کوروش کبیر دیده می‌شود.

جالب است بدانید که باغ ملی بیش از چندسال دوام نیاورد، اما سردر باغ ملی باقی ماند. در اطراف این بنای تاریخی کتابخانه‌ ملی، موزه ایران باستان و ساختمان وزارت امور خارجه قرار دارد. برای دسترسی به سردر باغ ملی در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید و به سمت غرب حرکت کنید.

ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۷ عصر

آدرس سردر باغ ملی: تهران، خیابان امام خمینی

۹- باغ نگارستان | از جاهای دیدنی تهران در شب

اگر به دنبال باغی تفریحی و گردش در یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران هستید، باغ نگارستان انتخاب مناسبی است. چرا که باغ نگارستان فضایی سرسبز و آرام دارد و به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار نیز به شمار می‌آید. این باغ متعلق به دوران قاجار است و فتحعلی شاه قاجار اقدام به ساخت این بنا کرد. در این بنا عمارت‌های بسیاری مانند دلگشا، سلام، قلمدان و حوضخانه وجود دارد. البته باغ نگارستان را بیشتر با دانشسرای آن و کتابخانه‌‌اش می‌شناسند.

باغ نگارستان از جاهای دیدنی تهران در شب

نام این باغ از موزه هنرهای ملی برگرفته شده که در حوض خانه‌ باغ ایجاد شده است. آثار هنری بسیاری از هنرمندان معاصر در این موزه نگهداری می‌شود. همچنین بر روی دیوار باغ می‌توانید نقاشی‌های نفیسی از پادشاهان را مشاهده کنید. در باغ نگارستان می‌توانید از موزه کمال الملک، دیوار نگاره صف سلام، آثار هنری جهانگیر ارجمند، تالار منیر فرمانفرمائیان، اتاق کاشی‌ها و نقاشی‌های فتح‌الله عباد دیدن کنید. باغ نگارستان یکی از مهمترین جاهای تفریحی تهران به شمار می‌آید که در خیابان بهارستان واقع شده است.

ساعت بازدید از باغ نگارستان: ۱۰ تا ۷ عصر

آدرس باغ نگارستان: میدان بهارستان، جنب متروی بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

۱۰- تئاتر شهر | از جاهای دیدنی تهران برای عکس گرفتن

علاقمندان به تئاتر و هنر به خوبی با این مکان تاریخی آشنا هستند. این بنای تاریخی را در سال ۱۳۴۶ ساخته‌اند. در گذشته و در مکان فعلی تئاتر شهر، مهمان‌خانه بلدیه قرار داشت که مردم برای گذران اوقات فراغت به این مهمانخانه مراجعه می‌کردند. این بنا را هوشنگ سیحون ساخته است.

تئاتر شهر از جاهای دیدنی تهران برای عکس گرفتن

بنای دایره‌ای تئاتر شهر در کناره چهار راه ولیعصر خودنمایی می‌کند. این بنا در پارک دانشجو واقع شده و بسیاری از هنرمندان و دانشجوهای‌ هنر را در این بوستان خواهید دید. برای دسترسی به این بنای نمادین و هنری در ایستگاه تئاتر شهر پیاده شوید و ورودی پارک دانشجو را انتخاب کنید. نمای زیبای تئاتر شهر برای گرفتن عکس جای خوبی است.

آدرس تئاتر شهر: تهران، خیابان انقلاب، ضلع جنوب شرقی چهارراه ولیعصر

۱۱- عمارت مسعودیه | پیاده روی در دل تاریخ

اگر ساکن تهران هستید، لازم نیست برای دیدن آثار زیبای تاریخی راهی شهرهای دیگر شوید، چرا که عمارتی تاریخی در پشت میدان بهارستان وجود دارد که با معماری اروپایی و ایرانی عجین شده و یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران به شمار می‌رود.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا فرزند ارشد ناصرالدین شاه ساخته شد. مجموعه عمارت مسعودیه شامل باغ و عمارت دیوانخانه، سفره خانه و حوضخانه،‌ حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط و عمارت مشیری و عمارت سردر و کالسکه‌رو است. از طریق دو ایستگاه مترو ملت و بهارستان می‌توانید به این بنا دست پیدا کنید. اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی تهران برای پیاده روی هستید، عمارت مسعودیه مناسب است، زیرا در یک باغ بزرگ واقع شده است.

ساعت بازدید از عمارت مسعودیه: ۹ صبح تا ۴ عصر

آدرس عمارت مسعودیه: تهران، خیابان ملت، خیابان اکباتان

۱۲- کاخ نیاوران | از مکان های تفریحی و تاریخی تهران

کاخ نیاوران نامی آشنا برای بیشتر مردم تهران است. در واقع این کاخ در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شد. اما کاخ نیاوران کنونی، به دست خاندان پهلوی تغییر و تحول پیدا کرد. این کاخ در طبیعتی چشم‌نواز احداث شده و در فصول مختلف سال یکی از بهترین منظره‌های تفریحی تهران را دارد. جالب است بدانید که کاخ نیاوران سقفی بازشو دارد!

کاخ نیاوران

در طبقه‌ اول این کاخ سینمای اختصاصی، نیم طبقه دوم آثار باستانی و در طبقه دوم اتاق کار و لباس فرح دیبا قرار دارد. در کاخ نیاوران تالار آبی، کاخ صاحبقرانیه، موزه حوضخانه، موزه جهان‌نما، موزه کتابخانه اختصاصی، باغ موزه کتیبه‌ها و کوشک احمد شاهی به چشم می‌خورد. این کاخ که یکی از زیباترین مکان های دیدنی تهران است که در شمال شهر قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید در ایستگاه تجریش پیاده شوید و با تاکسی‌های دزاشیب به این کاخ زیبا بروید.

ساعت بازدید از کاخ نیاوران: ۹ صبح تا ۵ عصر

آدرس کاخ نیاوران: تهران، زعفرانیه، خیابان باهنر، میدان نیاوران

۱۳- موزه زمان | سفری به سرزمین ساعت ها!

نظاره کردن تاریخ در ساعت‌های قدیمی حکایت ماشین زمان را دارد. موزه تماشاگه زمان در زعفرانیه کلکسیونی از ساعت‌های قدیمی و با ارزش را نگهداری می‌کند. البته با ورود به موزه‌ زمان در وهله‌ اول معماری موزه زمان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. این بنا در اواخر دوران قاجار توسط داماد ناصرالدین شاه احداث شد. در محوطه‌ موزه زمان ساعت‌های آبی، آفتابی، آبی مکانیکی، روغنی، طنابی، شمعی و شنی در معرض نمایش گذاشته شده‌اند. در داخل عمارت ساعت‌های اروپایی اما قدیمی را خواهید دید.

موزه زمان

ساعت‌هایی از قرن هفدهم تا بیستم در این موزه دیده می‌شود. علاوه بر این گچ‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و آیینه‌ کاری‌های این موزه نیز در نوع خود دیدنی و دلچسب است. در طبقه‌ دوم موزه، آثار هوشنگ فروتن را خواهید دید که با ساعت‌های از کار افتاده، آثار هنری دیدنی را ساخته است.

موزه زمان یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی تهران به شمار می‌آید، چرا که علاوه بر موارد ذکر شده کافه‌‌‌‌ رستورانی هم در این عمارت وجود دارد. برای دسترسی راحت به موزه زمان از طریق اتوبوس‌های تندرو راه آهن – تجریش، در ایستگاه زعفرانیه پیاده شوید و خود را به این جاذبه زیبا برسانید.

موزه آبگینه و سفال

ساعت بازدید از موزه زمان: ۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر

آدرس موزه زمان: تهران، خیابان زعفرانیه، خیابان کافی آبادی

۱۴- موزه آبگینه و سفال | هنری که آرامش می بخشد

اگر علاقه‌مند به موزه‌‌‌ها هستید، شهر تهران انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود، چرا که موزه‌ های تهران بیشمار و دیدنی هستند. موزه سفال و شیشه در خیابان سی‌تیر یکی از همین موزه‌ها است. البته خیابان سی‌تیر به خودی خود یکی از تفریحات تهران به شمار می‌آید، چرا که رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری که در بافت تاریخی این منطقه قرار دارند، ترکیب جذابی را برای مردم تشکیل داده‌اند و آن را به یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران تبدیل کرده‌اند. موزه سفال و آبگینه در عمارت قوام السطنه از سال ۱۳۵۰ راه‌اندازی شد.

معماری این عمارت ترکیبی از هنر ایرانی و باروک است. نمای بیرونی معماری ایرانی و سنتی و نمای داخلی معماری غربی دارد. این موزه از تالارهایی به نام سمعی و بصری، مینا، بلور، صدف، زرفام و لاجورد تشکیل می‌شود. سفال‌ها و شیشه‌های تاریخی از هزاره‌ دوم میلاد تا دوران حکومت پهلوی در این موزه دیده می‌شود. برای دسترسی به این موزه‌ دیدنی نیز می‌توانید در ایستگاه مترو امام خمینی از قطار پیاده شده و راهی خیابان سی‌تیر شوید و یا با اتوبوس‌های خیابان جمهوری خود را به این محل برسانید.

ساعت بازدید از موزه سفال و آبگینه: ۸ صبح تا ۴:۳۰ عصر

آدرس موزه سفال و آبگینه: تهران، خیابان سی‌تیر

۱۵- عمارت فخرالدوله | از جاهای دیدنی خیابان بهارستان تهران

اگر به خیابان بهارستان بروید، عمارتی آجری رنگ اما قدیمی توجه شما را به خود جلب می‌کند. این عمارت از دوران قاجار به یادگار مانده و معماری کوشکی شکل دارد. عمارت فخرالدوله که یکی از زیباترین مکان های دیدنی تهران محسوب می‌شود، از دو طبقه و یک نیم طبقه و تالار تشکیل شده است.

عمارت فخرالدوله

پس از در ورودی تالار، ابتدا حوضی مستطیل شکل به همراه گلدان‌های گل در اطراف آن نظرها را به خود جلب می‌کند. عمارت نخودی رنگ در راستای حوض قرار گرفته و معماری این بنا نئوکلاسیک محسوب می‌شود، چرا که از معماری اروپایی هم در آن، الهام گرفته شده است. عمارت فخرالدوله در فاصله کمی از ایستگاه دروازه دولت قرار دارد.

آدرس عمارت فخرالدوله: تهران، خیابان ابن سینا، خیابان مشکی، جنب سفارت رومانی

۱۶- مسجد شاه | از جاهای دیدنی تهران

مسجد شاه یکی از مکان‌های دیدنی تهران بوده که بسیار شناخته شده است. قدمت این مسجد بیش از یک قرن برآورد می‌شود. این مسجد در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع قرار دارد و دارای صحن میانی، ایوان‌های چهارگانه، گنبدخانه، شبستان‌های ستون‌دار، رواق‌ها، سردرها و جلوخان است.

مسجد شاه

معماری این مسجد به مسجد وکیل شیراز نزدیک است. این مسجد دو سردر دارد که سردر شمالی را ورودی اصلی می‌دانند. کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، مقرنس‌ها و نقوش طاق‌بندی‌ها، زیبایی این مسجد را دوچندان کرده است. برای دسترسی به این بنای تاریخی می‌توانید در ایستگاه ۱۵ خرداد مترو پیاده شوید.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد

۱۷- مسجد سپهسالار | با معماری شبیه به ایاصوفیه استانبول

یکی از بناهای تاریخی قدیمی تهران مسجد سپهسالار است. قدمت مدرسه سپهسالار به سده‌ ۱۳ هجری قمری برمی‌گردد. معماری این بنای تاریخی برگرفته از مسجد جامع اصفهان و ایاصوفیه استانبول است. آنچه سبب اهمیت بالای این مدرسه‌ قدیمی شده و آن را به یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران تبدیل کرده، وجود کتابخانه‌ای قدیمی و بزرگ در آن است.

مسجد سپهسالار

۴۲۰۰ جلد از کتب خطی و نزدیک به ۱۰۰۰ کتاب سنگی در مسجد سپهسلار وجود دارد. نمازخانه‌ این مسجد ۴۴ ستون داشته و در صحن آن چهار باغچه، چهار ایوان، چهار خیابان به همراه حوض بزرگی در محوطه وجود دارد. این جاهای دیدنی تهران از معماری قاجاری تاثیر پذیرفته است. در حال حاضر مسجد سپهسالار به نام مسجد شهید مطهری شناخته می‌شود. برای دسترسی به مسجد سپهسالار تهران می‌توانید در ایستگاه میدان بهارستان از مترو پیاده شوید.

ساعت بازدید: همه روزه باز است.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی

۱۸- موزه نقاشی پشت شیشه | تماشای هنر در تهران

موزه نقاشی پشت شیشه تهران یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی تهران به شمار می‌آید، چرا که در این موزه آثار هنری مربوط به دوران زندیه نگهداری می‌شود. شاید ندانید که نقاشی پشت شیشه چیست. در واقع در دوران زندیه با تاثیر از اروپاییان، ایرانیان یادگرفتند که پشت شیشه نقاشی کنند.

موزه نقاشی پشت شیشه

در ابتدای امر هنر گل و مرغ در بیشتر آثار پشت شیشه دیده می‌شد، اما در سده‌ ۱۳ هجری قمری مناظر چشمگیری از طبیعت نیز به این هنر راه یافت. برای علاقمندان به هنر نقاشی، موزه نقاشی پشت شیشه تهران جزو جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی تهران محسوب می‌شود. برای دسترسی به این موزه، ایستگاه دروازه دولت و شمیران گزینه‌های مناسبی هستند.

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس: تهران، خیابان نور محمدی، خیابان هدایت، خیابان سعدی، پلاک ۲۰۲

۱۹- ساختمان جیپ | یک مکان گردشگری تهران

یکی از خانه های معروف با معماری زیبا در تهران، ساختمان جیپ است. اگر به خیابان اکباتان در حوالی لاله زار بروید، ساختمانی چهار طبقه با معماری غربی نظرتان را جلب خواهد کرد. ساختمان اداری جیپ اثر مهندسی معروف به نام وارطان هورانسیان است که ۶۴۰ متر مربع وسعت دارد.

ساختمان جیپ یک مکان گردشگری تهران

پلان ساختمان جیپ با تاثیر از معماری بعد از جنگ جهانی دوم و تلفیقی از معماری سنتی ایرانی ساخته شده است. گوشه‌های مدور این ساختمان، بتنی بودن آن و قرنیز‌های بتنی در وسط شهر، آن را تبدیل به یکی از مکان‌ های دیدنی تهران کرده است. برای دسترسی به این بنای دیدنی می‌توانید در ایستگاه بهارستان یا امام خمینی از مترو پیاده شوید.

آدرس: تهران، خیابان بهارستان، خیابان اکباتان

۲۰- باغ فردوس | از دیدنی های تهران

یکی از باغ های تفریحی تهران، باغ فردوس است. محله باغ فردوس برای بسیاری از مردم خاطره‌انگیز است چرا که طبیعت و آب و هوای این باغ چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیز به محله می‌دهد. همچنین این باغ به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در شب پرطرفدار است، چرا که بسیاری از اغذیه فروش‌ها، فروشندگان صنایع دستی و هنرمندان و موزیسین‌ها در محوطه این باغ حضور دارند و فضایی پرشور و دلنشین را به وجود می‌آورند.

وارد باغ فردوس که شوید، حوضی باریک را در وسط محوطه خواهید دید که در امتداد آن بنایی تاریخی قرار دارد. بنای تاریخی باغ فردوس بازمانده‌ دوران قاجار است. البته اکنون این بنای تاریخی تبدیل به موزه سینما شده و در طبقه‌ زیرین آن فیلم‌های سینما تجربه اکران می‌شود.

باغ فردوس از دیدنی های تهران

باغ فردوس یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در زمستان است و هنگامی که برف می‌بارد، بسیار دیدنی می‌شود.

در محوطه‌ باغ فردوس بعضی از کافه‌های تهران و مغازه‌های کتاب فروشی و صنایع دستی وجود دارد و به همین دلیل جزو جاهای دیدنی تهران برای پیاده روی قرار می‌گیرد. باغ فردوس علاوه بر تاریخی بودن، به عنوان مکانی تفریحی به شمار می‌آید. باغ فردوس جزو معروف‌ ترین مکان های دیدنی تهران است. برای دسترسی به این بنای زیبای تاریخی باید از اتوبوس‌های تندرو راه‌آهن – تجریش استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شوید.

ساعت بازدید از باغ فردوس: ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۱ شب

آدرس باغ فردوس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش

۲۱- پیست اسکی آبعلی | از بهترین مکان های تفریحی اطراف تهران

پیست اسکی آبعلی نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران و کرج در زمستان است. این پیست اولین و قدیمی ترین پیست اسکی کشور است که همچنان استانداردهای جهانی را دارد و از آن به عنوان یکی از پیست‌های بین‌المللی کشور استفاده می‌شود.

پیست اسکی آبعلی

این پیست امکانات تفریحی و رفاهی بسیار مناسبی دارد و حتی اگر قصد اسکی کردن را نداشته باشید نیز منطقه اطراف پیست پر از سرگرمی و تفریح برای شما خواهد بود. فاصله پیست که در منطقه آبعلی دماوند قرار دارد از تهران خیلی زیاد نبوده و حدود ۶۰ کیلومتر است. پس از طی این مسیر در جاده هراز، به منطقه‌ای وسیع خواهید رسید که رستوران‌ها و فروشگاه‌های بسیاری در آن قرار دارند و نوید یک روز پر از سرگرمی و تفریح را می‌دهند.

تهران شهری برای گشت و گذار!

کافی است کمی جستجو کنید تا حتی در تهرانی که به نظر نمی‌رسد هیچ جادبه دیدنی‌ داشته باشد، موارد جذاب بسیاری را بیابید و برای بازدید از آن‌ها برنامه ریزی و اقدام نمایید. تهران پیشینه تاریخی غنی و پر حادثه‌ای دارد و به همین جهت پر از جاذبه‌های گردشگری است. تنها باید کمی زمان صرف کنید تا آن‌ها را بشناسید و به دیدنشان بروید. تهران تنها پایتخت سیاسی ایران نیست، بلکه می‌تواند به نوعی پایتخت فرهنگی ایران نیز به شمار بیاید.

سوالات متداول جاذبه های گردشگری تهران

جاهای دیدنی تهران در شب کدامند؟

ایران مال، خیابان سی تیر، برج میلاد، پل طبیعت و بام محک از بهترین مکان ها برای شب گردی در تهران هستند.

جاهای دیدنی تهران برای کودکان کدام اند؟

پارک دلفین ها، هیومن پارک، دکترلند، ژوراسیک پارک، باغ پرندگان، باغ کتاب و … از جمله هیجان انگیز ترین جاهای دیدنی برای کودکان است.

جاهای دیدنی تهران در تابستان کدام اند؟

 باغ فردوس،باغ پرندگان، خانه کاظمی، دریاچه چیتگر (خلیج فارس)،سورتمه تهران، دربند ، درکه،کارتینگ بین المللی پرند،پارک جمشیدیه و…

کدام جاهای دیدنی تهران در پاییز را می توانیم ببینیم؟

دربند و درکه، اوشان فشم، پارک لویزان، پارک چیتگر، پارک سرخه‌حصار، باغ موزه سعدآباد بهترین انتخاب برای ثبت خاطرات پاییز شما هستند.

جاهای دیدنی تهران با مترو کدام اند؟

کاخ گلستان، کاخ سعدآباد،بازار تجریش، بازار بزرگ تهران،موزه ملی،باغ فردوس و…

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید