انتخاب تهران به عنوان پایتخت و اهمیت و جایگاه سیاسی که این شهر از دوره شاهان قاجار به بعد کسب کرد، باعث به وجود آمدن کاخ‌های بسیاری در تهران شد. شاهان قاجار برای استراحت و پذیرایی از مهمانان ویژه خود کاخ‌های با عظمتی در مناطق خوش آب و هوای تهران به ویژه منطقه شمیرانات بنا کردند. شاهان پهلوی نیز به مراودات سیاسی با کشورهای خارجی و بازگشت به حکومت‌های سیاسی بسیار اهمیت می‌دادند. از این رو بسیاری از کاخ‌های قجری تهران در دوران پهلوی ویران شدند و به جای آن‌ها کاخ‌هایی باشکوه بیشتری در دوران پهلوی بنا شد. کاخ های تهران به دلیل قدمت کمی که دارند، نسبت به سایر کاخ‌های ایران استوارتر مانده‌اند و چندان تخریب نشده‌اند.

کاخ های تهران

معماری کاخ های تهران

معماری کاخ های تهران به معماری معاصر ایران نزدیک‌تر است. کاخ های تهران جایی هستند تلفیق سنت و مدرنیته را به خوبی نشان می‌دهند و همین موضوع کاخ های این شهر را از سایر کاخ های ایران متمایز می‌کند. معماری و نزدیکی این کاخ ها به تاریخ معاصر باعث شده تا گردشگران ایرانی و خارجی در سفر به پایتخت، کاخ های تهران را به عنوان اولین جاذبه این شهر برای بازدید انتخاب کنند. در ادامه شما را با زیباترین کاخ های تهران آشنا می‌کنیم. با فلای تودی همراه باشید.

%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1 %D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF %D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86 آشنایی با بازار بزرگ تهران

کاخ گلستان | بازمانده‌ای از دوران قاجار

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران را می‌توان شاهکاری از دوره قاجار و یکی از زیباترین کاخ های تهران دانست که در سال ۲۰۱۳ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. کاخ گلستان تجسمی از هنر و معماری ایرانی متاثر از فرهنگ غرب است. این ساختمان که محل حکومت شاهان قاجار بوده یکی از قدیمی‌ ترین کاخ های تهران محسوب می‌شود. این کاخ در یک باغ باصفا با چندین استخر ساخته شده است.

کاخ گلستان تهران
کاخ گلستان

تاریخچه ساخت کاخ گلستان به دوران صفویه و شاه عباس صفوی برمی‌گردد، اما این کاخ بعدها توسط خاندان قاجار به عنوان مرکز حکومت انتخاب شد و امروز به اسم یکی از کاخ های ناصرالدین شاه در تهران شناخته می شود. ناصرالدین شاه با تاثیر از کاخ‌های اروپایی بخش‌هایی مانند «کاخ گل‌ها» را به این مجموعه اضافه کرد. در حال حاضر کاخ گلستان شامل هشت بخش اصلی است که از آن جمله می‌توان به موزه‌ها، باغ‌ها و مرکز سرسبز مجموعه که با دیوارها و دروازه‌ای احاطه شده، اشاره کرد.

 

Tehran4 آشنایی با شهر تهران

 

تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، موزه سلطنتی، تالارهای اصلی، حوضخانه، تالار برلیان، شمس العماره، عمارت بادگیر، عکاسخانه، تالار الماس و کاخ ابیض مهم‌ترین بخش‌های کاخ گلستان را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید لذت قدم زدن در یکی از بهترین کاخ های تهران را تجربه کنید، بد نیست نگاهی به آدرس و البته ساعت کاری این کاخ بیندازید.

وب سایت کاخ گلستان تهران

ساعت کاری کاخ گلستان تهران:

بهار و تابستان: از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۸:۳۰ (فروش بلیط شش ماهه اول سال تا ساعت ۱۷:۳۰)

 پاییز و زمستاناز ساعت ۹ لغایت ۱۸:۳۰ (فروش بلیط در شش ماهه دوم سال تاساعت ۱۷:۳۰)

برای بازدید از مجموعه کاخ گلستان حداقل به دو ساعت زمان نیاز است.

شماره تلفن کاخ گلستان تهران: ۰۲۱۳۳۱۱۱۸۱۱

آدرس کاخ گلستان تهران: تهران،خیابان پانزده خرداد،میدان ارگ

map

کاخ سعدآباد | خانه‌ای با وسعت ۱۱۰ هکتار

کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد یکی از کاخ های دیدنی تهران است. این کاخ در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار ساخته شده و در دامنه‌های فرح بخش توچال و دارآباد قرار دارد. امتداد کاخ شاه در تهران از شمال به دامنه‌های البرز، از شرق به گلابدره، از غرب به ولنجک و از جنوب به تجریش می‌رسد. در دوره قاجاره کاخ سعدآباد به عنوان کاخ تابستانی خانواده سلطنتی استفاده می‌شد. این کاخ در دوران پهلوی توسعه پیدا کرد و با الحاق باغ‌های مختلف به آن، به کاخ تابستانی خاندان پهلوی و یکی از گران ترین کاخ های تهران تبدیل شد.

کاخ سعدآباد تهران

بعدها و در ادوار مختلف، ویلاهای دیگری به این مجموعه اضافه شدند. در دوره پهلوی ۱۸ کاخ بزرگ و کوچک با هنر و معماری ایرانی به مجموعه کاخ سعدآباد افزوده شد. پس از انقلاب اسلامی ایران، کاخ شاه تهران تبدیل به موزه شد که در حال حاضر از مجموعه این موزه تنها دو کاخ سفید و کاخ سبز برای بازدید عموم هستند و دیگر کاخ موزه‌ها و ساختمان‌های این مجموعه با توجه به ویژگی خاص خود به قشر خاصی از بازدیدکنندگان اختصاص پیدا کرده‌اند.

کاخ سعدآباد در تهران

از مجموعه کاخ سعدآباد می‌توان به کاخ موزه ملت (کاخ سفید)، موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه سبز، موزه استاد بهزاد، موزه نظامی، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح‌های سلطنتی، موزه ماشین‌های سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه خط و کتابت استاد میرعماد، موزه برادران امیدوار، موزه اسناد و مدارک تاریخی سعدآباد، موزه صنایع دستی و تاریخ معاصر، موزه هنرهای ملی و موزه آب سعدآباد اشاره کرد. کاخ سعد آباد یکی از مهم ترین کاخ های سلطنتی تهران است، اگر قصد دارید با تاریخ قاجار و پهلوی بیشتر آشنا شوید، این مجموعه را در لیست کاخ موزه های تهران از قلم نیندازید.

وب سایت کاخ سعد آباد تهران

ساعات کاری کاخ موزه سعدآباد تهران: همه روزه از ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر

شماره تلفن کاخ سعدآباد تهران: ۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱

آدرس کاخ سعدآباد تهران: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید کمال طاهری

map

کاخ نیاوران | اولین خانه محمد رضا شاه

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع یکی از کوچک ترین و البته بهترین کاخ های تهران است. جایی که می توانید اتاق خواب، لباس ها و وسایل شخصی خاندان پهلوی را از نزدیک ببینید. این کاخ متشکل از چندین ساختمان و موزه است. کاخ صابحقرانیه از زمان ناصرالدین شاه قاجار به این مجموعه اضافه شد. ساختمان اصلی کاخ نیاوران در سال ۱۳۴۷ تکمیل شد و تا انقلاب اسلامی ایران نخستین اقامتگاه محمد رضا شاه و خاندان پهلوی بود. کاخ اصلی در سال ۱۳۳۷ توسط محسن فروغی معمار مشهور ایرانی طراحی شد، اما ساخت آن به تعویق افتاد و تا سال ۱۳۴۶ به طول انجامید.

کاخ نیاوران تهران

در حال حاضر کاخ نیاوران متشکل از ۵ موزه (موزه کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما و کتابخانه شخصی) است. از دیگر جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کاخ نیاوران می‌توان به تالار آبی، سینمای اختصاصی کاخ نیاوران، گالری جهان نما و باغ نیاوران اشاره کرد. اگر بیشتر از آنکه علاقه به دیدن معماری یا حتی تاریخ داشته باشید و مشتاق تماشای سبک زندگی خاندان پهلوی هستید، کاخ نیاوران یکی از بهترین کاخ های تهران برای بازدید است.

وب سایت کاخ نیاوران تهران

ساعت کاری کاخ نیاوران: همه روزه از ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر

شماره تلفن کاخ نیاوران: ۰۲۱۲۲۲۸۲۰۱۲

آدرس کاخ نیاوران تهران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

map

عمارت مسعودیه | قصه‌گوی پیر پایتخت

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در سال ۱۲۵۸ توسط مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان، فززند ناصرالدین شاه قاجار در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع ساخته شد. ظل السلطان حاکم اصفهان بود و این کاخ را به عنوان محل اقامت خود در تهران بنا کرد. عمارت مسعودیه تهران یکی از زیباترین کاخ های تهران است که در نزدیکی میدان بهارستان قرار دارد. نزدیکی عمارت مسعودیه به میدان بهارستان و ساختمان مجلس تهران باعث شده تا این عمارت شاهد حوادث بی‌شماری در تاریخ کشور باشد. اگر از قدم زدن در تونل زمان و تماشای ردپای تاریخ در ساختمان‌ها، پنجره‌ها و نقاشی‌های قدیمی لذت ببرید، بازدید از عمارت مسعودیه را به عنوان یکی از زیباترین کاخ های ناصر الدین شاه در تهران از دست ندهید و برای اقامت در هتل های تهران و دسترسی به مترو تهران یکی بهترین انتخاب برای بازدید می باشد.

ساعات کاری عمارت مسعودیه: یکشنبه تا جمعه از ۹ صبح الی ۸ شب

شماره تلفن عمارت مسعودیه: ۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۲

آدرس عمارت مسعودیه: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

map

باغ موزه نگارستان | کوچک ترین کاخ تهران

باغ موزه نگارستان

قصر نگارستان یکی از بناهای تاریخی ایران است که در دوران فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاهی ییلاقی بین سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ ساخته شد. باغ نگارستان در گذشته یکی از بزرگ ترین کاخ های تهران بوده، اما در طول تاریخ و پس از تخریب‌های بسیار، هم اکنون تنها ۱۱۴۶۹ متر مربع آن باقی مانده است.

باغ موزه نگارستان در تهران

قصر نگارستان در ابتدا شامل باغ، عمارت‌ها و تالارهای باشکوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوضخانه بوده که در حال حاضر تنها از میان عمارت‌های این باغ دو عمارت دلگشا و تالار قلمدان باقی مانده است. این باغ ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه‌ای با چهار سالن و ۶۰۰ متر زیر بنا دارد. تالارهای این باغ مزین به آینه کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های نفیس هستند. اگر عاشق هنر و معماری هستید، باغ نگارستان یکی از بهترین کاخ های تهران برای یک گشت‌وگذار کوتاه است.

وب سایت باغ موزه نگارستان تهران

شماره تلفن باغ موزه نگارستان: ۰۲۱۳۳۱۱۹۰۹۸

اطلاعات کافه و رستوران: ۳۳۹۰۰۱۳۸ و ۳۳۹۴۵۴۶۰

ساعات کاری باغ موزه نگارستان:

مجموعه موزه ها: از ساعت ۹ تا ۱۸
محوطه باغ: از ساعت ۹ تا ۲۲
کافهاز ساعت ۹ تا ۲۲ (شماره تماس: ۳۳۹۰۰۱۳۸)
رستوراناز ساعت ۱۲ تا ۱۷ (شماره تماس: ۳۳۹۴۵۴۶۰)

لازم به ذکر است دوشنبه ها فقط مجموعه موزه های باغ تعطیل است، اما امکان بازدید از فضای سبز و محوطه باغ نگارستان و کافه و رستوران وجود دارد.

آدرس باغ موزه نگارستان: تهران، میدان بهارستان، جنب ایستگاه مترو، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعت‌مدار رفیع

map

 

%DA%A9%D8%A7%D8%AE %DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 جاهای دیدنی تهران

کاخ های تهران، گذشته‌ای که هنوز دور نیست!

وقتی در بناهای تاریخی و ویرانه‌های باستانی قدم می‌زنیم، هرچقدر که تلاش کنیم، نمی‌توانیم ارتباط نزدیکی با صاحبان این کاخ‌ها، یا حتی مردم آن زمان برقرار کنیم. مردمی که صدها یا هزاران سال پیش از ما زندگی می‌کردند. اما کاخ های تهران حس متفاوتی دارند. قدمت بعضی از این کاخ‌ها یا حتی خانه های تاریخی تهران به صد سال پیش برمی‌گردد. عمارت‌هایی که تا ۵۰ سال پیش خانه‌ای بوده که دیگران در آن زندگی می‌کردند، بچه‌ها در حیاطش بازی می‌کردند و همه چیز بوی زندگی می‌داد. بازدید از کاخ های تهران بهترین راه برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران است. تاریخی که خیلی از ما دور نیست، گذشته‌ای نزدیک که نگاه کردن به آن می‌تواند دید ما را به زندگی امروز تغییر بدهد. اگر ساکن تهران هستید و یا اگر روزی گذرتان به پایتخت خورد، کاخ های تهران را در فهرست جاهایی که باید دید، قرار دهید.

سوالات متداول درباره کاخ های تهران

چند کاخ در تهران وجود دارد؟

در شهر تهران بیشتر از ۲۰ کاخ موزه، خانه تاریخی و باغ موزه وجود دارد. اما اگر بخواهید فهرستی از معروف ترین و زیباترین کاخ های تهران برای بازدید داشته باشید، بد نیست با این لیست شروع کنید:
·         کاخ سعد آباد
·         کاخ گلستان
·         کاخ نیاوران
·         باغ نگارستان
·         باغ موزه قصر

کاخ شاه کجاست؟

خاندان پهلوی و همچنین خاندان قاجار کاخ های زیادی در تهران و بیشتر شهرهای ایران داشته‌اند. اما اگر قصد دارید از کاخ های شاه در تهران دیدن کنید، باید به کاخ نیاوران و کاخ سعد آباد بروید.

بزرگ ترین کاخ تهران کدام است؟

کاخ سعد آباد با مساحت ۱۱۰هکتار بزرگ ترین کاخ تهران است.

معروف ترین کاخ های تهران کدام هستند؟

کاخ سعد آباد، کاخ گلستان و کاخ نیاوران به ترتیب زیباترین کاخ های تهران و معروف ترین ساختمان های پایتخت هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید