بی‌شک یکی از فضاهایی که شما را ترغیب می‌کند تا در مسیر حرکت خود از خیابان ولیعصر به سمت تجریش، کمی متوقف شوید، باغ فردوس است. باغ فردوس فرصت قدم‌زدن در یک فضای دنج و خوش آب و هوا را فراهم می‌کند؛ فضایی که در آن می‌توانید لحظاتی از شلوغی شهر جدا شده و در عطر خوش درختان چنار و آوای پرنده‌ها غرق شوید. البته جذابیت‌های باغ فردوس تهران این یادگار زیبای دوران قاجار، به همین‌جا ختم نمی‌شود. موزه‌ سینما، سالن‌های سینما، کتاب‌فروشی، کافه‌ها و غرفه‌های صنایع دستی مختلفی هم در فضای باغ وجود دارند که می‌توانند لذت تجربه‌ یک روز دلچسب را برای شما فراهم کنند. اگر مشتاقید درباره‌ این مجموعه‌ کهن و زیبا بیشتر بدانید، در ادامه‌ این مطلب از مجله گردشگری فلادی‌‌تودی همراه ما باشید.

معرفی باغ فردوس تهران

باغ فردوس یا باغ موزه فردوس، یکی از باغ‌های زیبای ایران و از معروفترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. این باغ که در مسیر خیابان ولیعصر و نزدیک به تجریش واقع شده، از ارزشمندترین آثار به‌جا مانده از دوران قاجار است.

تاریخچه باغ فردوس تهران

تاریخچه باغ فردوس تهران

نقطه‌ پیدایش هر مکانی که امروز در آن قدم برمی‌داریم، یکی از جذاب‌ترین داستان‌هایی است که درباره‌ آن روایت می‌شود؛ این ماجرا درباره‌ باغ فردوس هم صدق می‌کند. در سال ۱۲۶۴ ه.ق به دستور محمد شاه قاجار و توسط حاجی میرزا آقاسی (صدراعظم شاه)، قصری در منطقه‌ محمدیه (باغ فردوس فعلی) ساخته شد، اما به‌دلیل مرگ او نیمه‌تمام باقی ماند. در ابتدا این قصر با دو عمارت شمالی و جنوبی ساخته شد، اما تا پایان دوره‌ قاجار فقط عمارت شمالی باقی ماند.

باغی که عمارت در آن وجود داشت، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه تکمیل شد و در دوره‌ پهلوی به اوج شکوه خود رسید. در این بین، عمارت، مالکان مختلفی داشت تا سرانجام در سال ۱۳۵۲ به موزه‌ باستان‌شناسی دانشگاه تهران واگذار شد، در سال ۱۳۸۱ به موزه سینما تغییر کاربری داده شد و مدیریت آن به عزت الله انتظامی داده شد.

در این عمارت مراسم‌ مختلفی مثل جشن عروسی دختر ناصرالدین شاه و جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ برگزار شده است. البته باغی که امروز دیده می‌شود، تنها بخشی از باغ‌های اشرافی به جا مانده در این منطقه محسوب می‌شود. سایر اراضی، تفکیک شده و به کاربری‌های مختلفی اختصاص داده شده‌اند. عمارت باغ فردوس در ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محوطه باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس تهران در شمال شهر و محله‌ باغ فردوس قرار گرفته شده است. این محله از شمال به میدان تجریش، از جنوب به خیابان توتونچی، از شرق به خیابان دربندی و از غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود. برای پیدا کردن آدرس باغ فردوس روی نقشه، باید خیابان ولیعصر را به سمت شمال دنبال کنید و تقریبا روبه‌روی خیابان زعفرانیه می‌توانید این مجموعه‌ زیبا را پیدا کنید.

مسیر دسترسی به باغ فردوس تهران

برای رسیدن به باغ فردوس تهران، به‌راحتی می‌توانید از وسایل نقلیه‌ مختلفی استفاده کنید.

دسترسی به باغ فردوس تهران با مترو

برای رسیدن به باغ فردوس با مترو، باید سوار خط یک شده و ایستگاه تجریش پیاده شوید. از میدان تجریش به مدت ۲۰ دقیقه پیاده می‌توانید به آن برسید یا سوار تاکسی و بی‌آر‌تی شوید. اگر برای استفاده از مترو مشکل دارید، از راهنمای نقشه مترو تهران برای رفتن به باغ فردوس استفاده کنید.

دسترسی به باغ فردوس با اتوبوس

برای رسیدن به باغ فردوس از شمال و جنوب خیابان ولیعصر می‌توانید سوار بی‌آر‌تی شده و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید.

 باغ فردوس تهران با ماشین شخصی

با ماشین شخصی هم می‌توانید به این باغ زیبا برسید. کافی است از نقشه کمک بگیرید تا بهترین مسیر دسترسی را از منزل خود پیدا کنید. اما باید توجه داشته باشید که جای پارک در این منطقه به‌سختی پیدا می‌شود و باید در کوچه‌های اطراف به‌دنبال جای پارک بگردید. نزدیکترین پارکینگ عمومی به باغ فردوس، در میدان تجریش است. از میدان تجریش و پارک‌وی هم می‌توانید با تاکسی به این باغ برسید.

دسترسی به باغ فردوس تهران

معماری باغ فردوس تهران

با قدم‌گذاشتن به فضای باغ، چنارهای سرسبز و کهنسال و همچنین حوض و فواره‌های وسط آن، راه را به شما نشان می‌دهند. با عبور از این فضا، دو مجسمه‌ برنزی از سهروردی و ابن هیثم (از دانشمندان مطرح ایرانی) را خواهید دید. در نهایت، در برابر چشمان خود، عمارت بی‌نظیر و  باشکوهی را می‌بینید.

گچ‌بری‌های زیبا و خیره‌کننده‌ عمارت، قطعا شما را مبهوت خود می‌کند و ناگزیر چند دقیقه‌ای به جزئیات زیبای آن خیره خواهید ماند. نمای عمارت و داخل آن با مقرنس‌کاری‌های زیبایی تزئین شده و تجلی‌گر هرچه بیشتر شکوه آن است.

معماری باغ فردوس تهران

این باغ ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمارت موزه سینما در ۳.۵ طبقه ساخته شده است. جالب اینجاست که عمارت در شیب تندی بنا شده که طبقه‌ اول آن با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم‌سطح است! شاید شما هم فیلم «باغ فردوس، ۵ بعدازظهر» را دیده باشید؛ خیلی‌ها می‌گویند که با دیدن این فیلم، مشتاق بازدید از این عمارت زیبا شدند.

موزه سینما باغ فردوس

لذت تماشای این باغ در شب را هم نباید از دست داد. نورپردازی‌هایی که در محوطه‌ باغ و همچین روی عمارت انجام می‌شود، زیبایی این فضا را دوچندان می‌کند.

باغ فردوس در شب

موزه سینما باغ فردوس تهران

موزه سینما باغ فردوس تنها موزه‌ سینمای ایران است و به همین دلیل توجه بسیاری از افراد، خصوصا دوستداران سینما را به خود جلب کرده است. موزه سینما در اصل، ابتدا در سال ۱۳۷۷ در خیابان لاله‌زار بنا شد و سپس در سال ۱۳۸۱ به مجموعه‌ باغ فردوس منتقل شد. بخش‌های مختلفی در مجموعه وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

باغ موزه سینما

بخش های مختلف موزه سینما باغ فردوس تهران

  • تالار معاصران: در این فضا هنرمندان معاصر سینما معرفی می‌شوند.
  • تالار بین‌الملل: در این بخش جوایز هنرمندان در عرصه‌ بین‌الملل و پوستر فیلم‌های مربوط به آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.
  • تالار آغازگران: در این تالار اولین‌های سینمای ایران؛ از اولین تجهیزات سینمایی گرفته تا تصاویر اولین اساطیر سینمای ایران به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع در این تالار، مسیر آغازی سینمای ایران به تصویر کشیده می‌شود.
  • سینمای دفاع مقدس: در این بخش تمامی پوسترها و موارد مربوط به فیلم و سریال‌های دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • تالار نام‌آوران: در این تالار نام‌آوران دنیای سینمای ایران معرفی می‌شوند.
  • سینمای کودک و نوجوان: در این بخش عروسک‌ها و تصاویری از هنرمندان دنیای سینمای کودک به نمایش گذاشته می‌شوند و در واقع همان بخش نوستالژیک مجموعه است که حس و حال دوران کودکی را یادآور می‌شود.
  • تماشاخانه: در این فضا، سینمای دهه‌ ۳۰ و ۴۰ ایران بازسازی شده و شما را با خود به دنیای سینمای گذشته‌ ایران می‌برد.
  • صدا و دوبله: در اینجا ابزارهای قدیمی مرتبط با صدا و دوبله در سینما به نمایش گذاشته می‌شود.
  • علی حاتمی: در قسمت شاه‌نشین عمارت، کاراکتر علی حاتمی به‌ شکلی هنرمندانه ساخته شده و در دکور فضای فیلم «حاجی واشنگتن» قرار گرفته است.
  • خانه‌ فرهاد: در این بخش، فضای نمادینی از خانه‌ فرهاد طراحی شده و صدای دلنشین فرهاد هم به گوش می‌رسد. تعدادی از لوازم شخصی او در این فضا نگه‌داری می‌شود.
موزه سینما

امکانات باغ فردوس تهران

باغ فردوس یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذران اوقات خوش در فضای شهر است، زیرا امکانات مختلفی را برای سرگرم‌شدن در اختیار قرار می‌دهد. از سینما و غرفه‌های مختلف گرفته تا کافه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها. در ادامه با تفریحات باغ فردوس تهران آشنا شوید.

امکانات باغ فردوس تهران

سینماهای باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران ۳ سالن سینما با نام‌های «فردوس»، «توگراف» و «تمدن» دارد. برای خرید بلیط باغ فردوس تهران می‌توانید به قسمت ورودی باغ مراجعه کنید و همان‌جا هم می‌توانید روی تابلوی اعلانات، برنامه‌ سینماها را ببینید.

 قیمت بلیط سینماهای باغ موزه فردوس

قیمت بلیط سینماهای مجموعه ۲۲.۵۰۰ تومان است و می‌توانید آن را به‌صورت حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

کافه‌های باغ فردوس 

در مجموعه دو کافه وجود دارد که یکی از آن‌ها «کافه سینما» است و در قسمت غربی عمارت قرار گرفته و دیگری، «کافه ویونا» نام دارد که یکی از شعبه‌های آن در مجموعه‌ باغ فردوس قرار گرفته است. داخل باغ رستورانی وجود ندارد، اما برای صرف غذاهای فست‌فودی می‌توانید از کافه‌های داخل مجموعه استفاده کنید و برای صرف غذاهای ایرانی به رستوران‌های اطراف مجموعه سری بزنید.

کافه‌های باغ فردوس 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کتاب‌فروشی و غرفه‌های صنایع دستی هم از دیگر امکانات این مجموعه به‌شمار می‌روند. اگر طرفدار کتاب یا خرید صنایع دستی هستید، توصیه می کنیم در بازدید از باغ فردوس تهران حتما سری به این مکان ها هم بزنید.

کتاب فروشی باغ فردوس

قیمت ورودی باغ فردوس ۱۴۰۲

ورود به مجموعه‌ باغ فردوس تهران، رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست. آیدی اینستاگرام باغ فردوس bagh.e.ferdos است. با مراجعه به این صفحه می‌توانید اطلاعات کاملتری را درباره این مجموعه کسب کنید.

ساعت بازدید باغ موزه فردوس تهران

ساعت کاری باغ موزه فردوس تهران، هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۳ و ساعت بازدید از موزه سینما، هر روز یکشنبه تا جمعه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ است. این مجموعه در روزهای شنبه‌ و تعطیلات رسمی، تعطیل است.

جاهای دیدنی اطراف باغ فردوس

برای اینکه تفریح یک‌روز خود را تکمیل کنید، می‌توانید علاوه‌ بر بازدید از مجموعه‌ باغ فردوس تجریش، سری به نقاط دیدنی اطراف آن هم بزنید. موزه زمان، مجموعه فرهنگی هنری راش، بوستان قلمستان، موزه دکتر حسابی، موزه زمان، امامزاده صالح و بازار تجریش از نقاط گردشگری اطراف باغ هستند. البته از شکم‌گردی و قدم‌زدن در خیابان ولیعصر هم نباید غافل شد!

باغ فردوس تهران ، تجربه‌ای دلچسب به دور از هیاهوی شهر

فضای دلنشین باغ فردوس و معماری بی‌نظیر عمارت موجود در آن، به یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری در تهران تبدیل شده و کمتر کسی است که از خیابان ولیعصر به سمت تجریش گذر کند و سری به این باغ زیبا نزند. قدم‌زدن در محوطه‌ باغ و گذراندن اوقات در مکان‌های تفریحی داخل مجموعه، قطعا لذت تجربه‌ یک روز دلنشین را برای شما فراهم خواهد زد.

اگر تجربه جالب یا خاطره‌ای از گشت‌زدن در باغ فردوس دارید، حتما با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره باغ فردوس تهران

 آیا موزه سینمای ایران در باغ فردوس است؟

بله؛ موزه سینما باغ فردوس تنها موزه‌ سینمای ایران است که در باغ فردوس قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از باغ فردوس چه زمانی است؟

 باغ فردوس در همه‌ی فصل‌ها زیبایی خاص خودش را دارد، اما شاید بتوان گفت که فصل بهار و پاییز به اوج زیبایی خود می‌رسد.

در باغ فردوس چه فضاهایی وجود دارد؟

موزه سینما، ۳ سالن سینما، ۲ کافی‌شاپ و غرفه‌های صنایع دستی از امکانات باغ فردوس هستند.

آدرس باغ فردوس تهران کجاست؟

خیابان ولی‌عصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، باغ فردوس

جاهای دیدنی اطراف باغ فردوس کدام است؟

از فضاهای دیدنی اطراف باغ فردوس می‌توان به موزه دکتر حسابی، موزه زمان، مجموعه فرهنگی هنری راش، بوستان قلمستان، بازار تجریش و امام‌زاده صالح اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به باغ فردوس تهران کدام است؟

شما می‌توانید با خودروی شخصی، تاکسی، مترو و بی‌آر‌تی به باغ فردوسی تهران دسترسی پیدا کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید