هر گوشه ایران را که جست وجو کنید، شهرهای بسیار زیبایی را برای سفر پیدا خواهید کرد، اما حتی اگر یک بار به شیراز سفر کرده باشید، این شهر را در فهرست زیباترین شهرهای ایران قرار می‌دهید. در این شهر همه چیز رنگ‌وبوی از تاریخ، فرهنگ، شعر و بهار نارنج دارد. اما اگر تا به حال به شیراز سفر نکرده‌اید، شاید سوالات زیادی در ذهن شما نقش بسته باشد. از کجا بلیط بگیرم؟ کجا اقامت کنم؟ کدام جاذبه های شیراز را ببینم؟ به کدام رستوران ها بروم و سوالات متنوعی که حتما باید قبل از سفر به آنها پاسخ دهید. راهنمای سفر به شیراز در مجله گردشگری فلای تودی به همه این سوالات پاسخ خواهد داد.

معرفی شهر شیراز | شهر شعر و ادب

شیراز، شهری در مرکز استان فارس است. اگر چه این شهر در خطه جنوبی ایران قرار گرفته، اما در آن خبری از گرمای سوزان جنوب نیست و تنها خونگرمی مردمان نازنین این خطه از کشور را به ارث برده‌اند. شیراز از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید و یافته‌های تاریخی نشان داده‌اند که نخستین ساکنان این خطه، در دوره ساسانیان می‌زیسته‌اند. کلان‌شهر شیراز در حال حاضر پنحمین شهر بزرگ کشور و قطب صنعت پزشکی در ایران به حساب می‌آید.

Travel Guide to Shiraz 1

آداب و رسوم مردم شیراز

از جاذبه های دیدنی و غذاهای محلی خوشمزه شیراز که بگذریم، از مهم‌ترین دلایلی که گردشگران داخلی و خارجی را به سفر به شیراز ترغیب می‌کند، آداب و رسوم جذاب مردم این شهر است. مردم شیراز به خونگرمی و مهربانی شهرت دارند و امکان ندارد که پس از سفر به شیراز، مهمان‌نوازی آن‌ها ورد زبانتان نباشد. شیرازی‌ها با مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، بسیار مهربان هستند و بخش زیادی از لذت سفر به شیراز در مراوده با مردم این شهر و لهجه زیبای آن‌ها نهفته است.

اگر بخت یارتان باشد و در زمان مسافرت به خانه‌ شیرازی‌ها دعوت شوید، از شما با غذاهای بسیار خوشمزه و سفره‌های رنگارنگ از شما پذیرایی خواهد شد. در کنار غذاهای محلی پرطرفداری مثل کلم‌پلو و آش سبزی، شربت‌های سنتی مانند شربت بهار نارنج و بیدمشک نسترن، سالاد شیرازی و حلوا کاسه‌ای (به‌عنوان دسر) پای ثابت سفره‌ها خواهد بود. بعد از صرف غذا هم احتمالا از شما با چای و یوخه شیرازی پذیرایی شود.

فستیوال‌ها و جشنواره های شیراز

مردم شیراز برای مناسبت‌های مختلف آداب‌ورسوم خاصی دارند. به‌عنوان مثال، شیرازی‌ها شیرینی عید نوروز را خودشان در خانه درست می‌کنند و از یک ماه قبل با خرید لباس رنگی و سبزکردن گندم به استقبال سال نو می‌روند. خیلی از شیرازی‌ها برای تحویل سال در حرم شاه چراغ (ع) حضور پیدا می‌کنند و برای تندرستی در سال نو، چهارشنبه آخر سال به حوض ماهی که در آرامگاه سعدی قرار گرفته است، می‌روند.

هفته بزرگداشت شیراز، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های شهر شیراز است. این جشنواره از ۱۵ اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود و گاه تا پایان این ماه ادامه پیدا می‌کند. در این بازه زمانی، مراسم‌هایی برگزار می‌شود که هدف از آن‌ها، آشنایی بیشتر گردشگران با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم شیراز است.

از دیگر مراسم‌های جالب شیرازی‌ها، عروسی درخت نارنج است. همان‌طور که می‌دانید، شیراز به شهر بهار نارنج معروف است و به هر کوچه و خیابانی از این شهر که پا بگذارید، با انبوهی از درختان نارنج مواجه خواهید شد. در صورتی که درختی در یک سال بار و میوه کمی داشته باشد، مردم محلی مراسم عروسی درخت نارنج برگزار می‌کنند. طی این مراسم، صاحب درخت یکی از شاخه‌های آن را می‌برد و تور نازکی روی آن می‌کشد. زن‌ها در این مراسم، ترانه‌های شاد محلی می‌خوانند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند.  

از دیگر جشنواره‌ها و مراسم‌های محلی شیرازی‌ها، می‌توان به مواردی مثل هفته بزرگداشت حافظ در مهر ماه، آیین‌های عزاداری در ماه‌های محرم و صفر و… اشاره کرد.

راهنمای سفر به شیراز

آب و هوای شیراز

شیراز از شهرهای نیمه‌خشک ایران به شمار می‌رود و آب‌وهوایی مشابه پایتخت دارد. تابستان‌های شیراز گرم و خشک است و میانگین دما در این فصل به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در عوض، این شهر در فصل بهار و پاییز آب‌وهوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد و زمان مناسبی برای گردش در شهر محسوب می‌شود. شیراز زمستان‌هایی سرد و کوهستانی دارد و به طور کلی گردشگران زیادی در این فصل به آن سفر نمی‌کنند.

بهترین زمان سفر به شیراز

از نظر آب‌وهوایی، فروردین و اردیبهشت بهترین زمان سفر به شیراز هستند. در این فصل، علاوه بر هوای معتدل و دلپذیر، کوچه‌های شهر آکنده از عطر بهارنارنج است و همین مسئله هم گردشگران را از سراسر ایران و جهان به سفر به شیراز وسوسه می‌کند. توجه داشته باشید که در فصل بهار مسافران زیادی به شیراز می‌روند و این مسئله به معنای افزایش هزینه‌های سفر و شلوغی بیش از حد شهر است.

بنابراین، اگر طاقت شلوغی را ندارید و مایل هستید که با بودجه کمتری به شیراز بروید، توصیه می‌کنیم پاییز را برای سفر انتخاب کنید. در این فصل علاوه بر وضعیت بسیار دلپذیر آب‌وهوا، تعداد جمعیت گردشگران نیز به حداقل می‌رسد و راحت‌تر می‌توانید به گردش در شهر بپردازید. در فصل زمستان، حجم سفرها به شیراز به کمترین مقدار خود می‌رسد و اگر با سرمای هوا مشکل ندارید، می‌توانید سفر لذت‌بخشی را به این شهر تجربه کنید.

روش های سفر به شیراز

از آنجایی که سفر به شیراز در ۴ فصل سال رونق دارد، شبکه حمل‌ونقل بین شهری آن یکی از کامل‌ترین و گسترده‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید. از این رو، با هر روشی که بخواهید می‌توانید سفر به شیراز را تجربه کنید؛ تنها کافی است بودجه مورد نظر خود برای سفر را تعیین کرده و سپس بر اساس آن، برای سفر خود اقدام کنید.

سفر به شیراز با هواپیما

اگر دوست دارید سفری راحت و بی‌دغدغه را تجربه کنید و در عرض کمتر از ۳-۲ ساعت به شیراز برسید، خرید بلیط هواپیما شیراز قطعا اقدام هوشمندانه‌ای خواهد بود. برای مشاهده تمامی پروازهای شیراز و بررسی قیمت بلیط شیراز، می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید. فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز میزبان پروازها از شهرهای مختلف ایران است. آدرس و اطلاعات ضروری این فرودگاه در ادامه ارائه شده است:

  • آدرس فرودگاه شیراز: بلوار خلیج فارس، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز
  • شماره تماس فرودگاه شیراز: ۰۷۱۳۷۱۱۵۰۰۰ و ۰۷۱۳۷۱۱۸۰۲۰
سفر به شیراز با هواپیما

سفر به شیراز با خودرو شخصی

اگر عاشق لذت‌بردن از زیبایی‌های جاده هستید، می‌توانید با خودرو شخصی خود به شیراز بروید. در صورتی که از تهران به شیراز می‌روید، باید خودتا را برای حداقل ۱۰-۹ ساعت رانندگی آماده کنید. البته شهرهای توریستی زیبایی مثل کاشان و اصفهان سر راه شما هستند که در صورت تمایل، حین سفر می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

سفر به شیراز با قطار

اگر انتخاب شما خرید بلیط قطار شیراز است، باید بدانید که به روشی امن، راحت و ارزان مسافرت به شیراز را تجربه خواهید کرد. در حال حاضر، از اغلب شهرهای مهمی مثل اصفهان، مشهد، تبریز و تهران به مقصد شیراز مسیر ریلی وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر مبدا حرکت شما تهران باشید، تقریبا ۱۵ ساعت را در قطار خواهید بود که البته با توجه به کیفیت بالای قطارهای این مسیر، قطعا سفر برایتان لذت‌بخش خواهد بود. اطلاعات ضروری راه‌آهن شیراز به شرح زیر است:

  • آدرس راه‌آهن شیراز: بزرگراه شیراز، سپیدان، ابتدای بلوار آیت الله علوی
  • شماره تماس راه‌آهن شیراز: ۰۷۱۳۶۲۰۰۳۲۱، ۰۷۱۳۶۲۰۱۸۱۵، ۰۷۱۳۶۲۰۱۲۷۰

سفر به شیراز با اتوبوس

اتوبوس، یکی از ارزانترین راه‌ها برای سفر به شیراز است. هر چند که اتوبوس راحتی هواپیما یا قطار را ندارد، اما به‌واسطه مقرون‌به‌صرفه بودنش، روشی محبوب برای گردشگران این شهر محسوب می‌شود. در صورتی که قرار است از پایتخت به شیراز بروید، باید توجه داشته باشید که فاصله تهران تا شیراز با اتوبوس در عرض ۱۵-۱۳ ساعت پیموده می‌شود و همه روزه اتوبوس‌های زیادی از پایانه جنوب، غرب و بیهقی راهی شیراز می‌شوند. در زیر، اطلاعات ضروری ترمینال‌های مختلف شیراز ارائه شده است:

  • آدرس ترمینال شهید کاراندیش شیراز: خیابان ساحلی شرقی، بلوار کار اندیش، ترمینال کاراندیش
  • شماره تماس ترمینال شهید کاراندیش شیراز: ۰۷۱۳۷۳۲۷۶۵۰
  • آدرس ترمینال شهید مدرس (کاوه): بلوار شهید مدرس، ترمینال مسافربری شهید مدرس
  • شماره تماس ترمینال شهید مدرس: ۰۷۱۳۷۲۶۹۸۸۸
  • آدرس ترمینال امیرکبیر: بلوار امیرکبیر، خیابان توان شیراز، ترمینال امیرکبیر
  • شماره تماس ترمینال امیرکبیر: ۰۷۱۳۸۳۳۵۴۷۰
  • آدرس ترمینال شهید طباطبایی: باهنر، بلوار علامه امینی، بلوارعلامه دهخدا
  • شماره تماس ترمینال شهید طباطبایی: ۰۷۱۳۸۳۳۶۲۸۲

حمل و نقل عمومی در شیراز

از آنجایی که شیراز یکی از کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود، شبکه حمل‌ونقل عمومی گسترده‌ای دارد و شما به‌راحتی می‌توانید به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته باشید. مترو، تاکسی، اتوبوس‌های درون‌شهری و تاکسی اینترنتی، وسایل نقلیه عمومی در شهر شیراز هستند. در ادامه، درباره هر یک از این‌ها اطلاعات بیشتری ارائه شده است:

حمل و نقل عمومی در شیراز

مترو شیراز

مترو شیراز در حال حاضر ۶ خط مترو دارد که تنها یک مورد از آن (خط یک) به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است. خط یک مترو شیراز، در یک مسیر ۲۴ کیلومتری، شرق این شهر را به غرب آن وصل می‌کند و ۲۰ ایستگاه دارد. بعضی از ایستگاه‌های این خط در نزدیکی جاذبه های دیدنی شیراز قرار گرفته‌اند و با استفاده از مترو، می‌توانید دسترسی آسان و ارزانی به آن‌ها داشته باشید.

اتوبوس‌های بین شهری

اتوبوس‌های بین شهری، وسیع‌ترین شبکه حمل‌ونقل عمومی در شیراز را تشکیل می‌دهند. این اتوبوس‌ها در مسیرهای مختلفی فعالیت می‌کنند و با استفاده از آن‌ها، می‌توانید به تمامی نقاط شهر دسترسی داشته باشید. بری استفاده از اتوبوس‌های بین شهری، به کارت اعتباری مخصوص نیاز دارید که از باجه‌های کنار ایستگاه‌ها می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

تاکسی

از طریق تاکسی و تاکسی اینترنتی، به هر نقطه از شهر که بخواهید دسترسی خواهید داشت. اگر چه این روش در مقایسه با مترو و اتوبوس گرانتر است، اما راحت‌ترین روش برای تردد و گشت‌وگذار در سطح شهر به‌حساب می‌آید.

هزینه های سفر به شیراز

اینکه به چه میزان بودجه‌ای برای سفر نیاز دارید، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان رقم دقیقی را برای آن اعلام کرد. طبیعتا هزینه سفر با هواپیما و اقامت در یک هتل لوکس، با هزینه سفر زمینی به شیراز و رزرو هتل ارزان و اقتصادی برابر نیست. در زمان نگارش این مقاله، حداقل بودجه مورد نیاز برای سفر ۴ روزه به شیراز تفریبا ۳ میلیون تومان است. توصیه می‌کنیم پیش از برنامه‌ریزی برای سفر، حتما رقم دقیق هزینه‌ها را خوب بررسی کنید و با آمادگی کامل راهی این شهر شوید. در سایت فلای تودی نیز می‌توانید قیمت بلیط هواپیما شیراز و هتل‌های آن بررسی کنید و هزینه‌های سفر خود را حدودی تخمین بزنید.

هزینه های سفر به شیراز

هتل ها و محل های اقامت در شیراز

شیراز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران و مقصدی که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، میزبان تعدادی از بهترین هتل های ایران است. بنابراین، در زمان سفر، برای رزرو هتل با چالش زیادی مواجه نخواهید بود. در ادامه، تعدادی از بهترین هتل های شیراز از نظر مسافران را معرفی خواهیم کرد:

هتل های ۵ و ۴ ستاره شیراز

در صورتی که هتل های لوکس و مجلل شیراز را در زمان سفر ترجیح می‌دهید، مواردی که در ادامه از آن‌ها نام برده خواهد شد، گزینه‌های بسیار مناسبی برای رزرو هتل شیراز هستند:

  • هتل بزرگ شیراز
  • هتل چمران شیراز
  • هتل پرسپولیس شیراز
  • هتل الیزه شیراز
  • هتل پارسیان شیراز
  • هتل پارس شیراز
  • هتل هما شیراز
  • هل کریم خان زند شیراز
  • و…

هتل های ۳ و ۲ ستاره شیراز

اگر هتل های ارزانتر و اقتصادی شیراز را در زمان سفر به شیراز ترجیح می‌دهید، می‌توانید هتل‌های زیر را برای اقامت انتخاب و رزرو کنید:

  • هتل وکیل شیراز
  • هتل بین الحمرین شیراز
  • هتل پارسه شیراز
  • هتل ساسان شیراز
  • هتل نصیرالملک شیراز
  • و…

اقامتگاه های سنتی شیراز

در چند سال اخیر، اقامتگاه‌های بومگردی با حال و هوای دلنشین و فضای سنتی‌شان بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند و بسیاری از افراد در زمان سفر ترجیح می‌دهند در این مکان‌ها اقامت داشته باشند.

بهترین اقامتگاه های بومگردی شیراز

 

مواردی که در زیر از آن‌ها نام برده شده است، انتخاب‌های بسیار خوبی برای تجربه سکونت در خانه های سنتی شیراز هستند:

  • اقامتگاه بوم‌گردی ماه منیر شیراز
  • اقامتگاه سنتی پنج دری شیراز
  • اقامتگاه سنتی بی بی شیراز
  • اقامگاه سنتی گلشن شیراز
  • اقامتگاه سنتی نیایش
  • اقامتگاه سنتی ماه سلطان شیراز
  • و…

برای مشاهده فهرست بهترین اقامتگاه‌های بومگردی شیراز مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

مکانهای دیدنی شهر شیراز

جاذبه های شیراز به‌اندازه‌ای متنوع و گسترده هستند که حتی اگر یک ماه هم در این شهر اقامت داشته باشید، ممکن است نتوانید از همه آن‌ها بازدید کنید. بناهایی که در ادامه معرفی شده‌اند، تنها بخشی از بناهای تاریخی و دیدنی شیراز هستند و بدون بازدید از آن‌ها نباید این شهر را ترک کنند:

تخت جمشید و پاسارگاد

تخت جمشید یا شهر پارسه در ۶۰ کیلومتری شیراز واقع شده است. این میراث ارزشمند که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، نمادی از عظمت و جلال در ایران باستان محسوب می‌شود. قدم زدن در این مجموعه شکوه‌مند و بازدید از کاخ‌ها، دروازه‌های قدیمی، سرستون‌ها، ستون‌ها و کتیبه‌های بازمانده از حدود ۲۵ قرن پیش، حس و حالی توصیف نشدنی دارد.

محوطه‌ تاریخی نقش رستم نیز در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد که در آن آثار سه دوره تاریخی هخامنشیان، ساسانیان و ایلامی‌ها در آن قابل مشاهده است و بیشتر به دلیل وجود آرامگاه شاهان هخامنشی (آرامگاه خشایار شاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم) برای مسافران جذابیت دارد.

مقصد بعدی که پس از بازدید از تخت جمشید و نقش رستم حتما باید از آن بازدید کنید، مجموعه پاسارگاد خواهد بود. معروف‌ترین بنای این مجموعه که در فاصله ۱۳۲ کیلومتری شیراز قرار دارد، آرامگاه کوروش کبیر است. این مقبره در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و در زمان حیات کوروش و به دستور خود او ساخته شد. این بنا، از جمله محبوب ترین بناهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید.

تخت جمشید شیراز

آرامگاه حافظ

یکی از محبوب‌ترین اماکن دیدنی شیراز آرامگاه حافظ، شاعر و غزل سرا نامی قرن هشتم است؛ شاعری که به دلیل اشعار نافذ و زیبایش، جایگاه ویژه‌ای در دل ایرانیان دارد. نمی‌توان به شیراز سفر کرد و سری به آرامگاه حافظ شیرازی نزد. معماری متفاوت و خاص آرامگاه حافظ اثر آندره گدار، معمار سرشناس فرانسوی است و طراحی زیبا و ظریفی دارد. این مکان که به دلیل قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به حافظیه معروف شده است، شب هنگام، حس و حال متفاوتی دارد. محوطه‌ سرسبز و دلنشین آرامگاه، آرامشی مثال نزدنی به میهمانان هدیه می‌دهد. در بازدیدتان از این آرامگاه، تفال به حافظ را فراموش نکنید.

باغ ارم

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین باغ‌های شیراز و جزو ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مجموعه که نماد کاملی از باغ-کوشک محسوب می‌شود، با محیط سرسبز و دوست‌داشتنی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. وجود یک عمارت قاجاری در وسط این باغ، سروهای سربه فلک‌ کشیده که سن برخی از آن‌ها به ۲۰۰ سال می‌رسد، برکه‌ آب کوچک با ماهی‌های رنگی و انواع مختلف گل و گیاه، زیبایی این مجموعه را دوچندان کرده‌اند.

آرامگاه سعدیه

آرامگاه سعدی شیرازی از آن جاذبه‌هایی هست که بازدید از آن را در سفر به شیراز، نباید از دست داد. سعدی شاعر و نویسنده قرن هفتم هجری قمری است که شهرت جهانی دارد و اهالی شعر و ادب بدون بازدید از آن شیراز را ترک نمی‌کنند. آرامگاه سعدی که ساخت آن به سال ۱۳۳۰ برمی‌گردد، معماری تلفیقی از مدرن و سنتی دارد و چشم بینندگان را به خود خیره می‌کند.

در اطراف آرامگاه سعدی، مقبره شاعران و عارفان زیادی مانند شوریده شیرازی قرار دارد. یکی از جاذبه‌های آرامگاه سعدی که طرفداران زیادی دارد، حوض ماهی است که آب آن از چشمه زلالی در زیر حوض تامین می‌شود. بر اساس باوری قدیمی در این مکان، گردشگران برای برآورده شدن خواسته‌‌ها و آرزوهایشان، نیت کرده و سکه‌هایی را در حوضچه می‌اندازند.

آرامگاه سعدی در شیراز

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز محسوب می‌شود و با وجود محبوبیت بالایی که دارد، به نمادی از جاذبه های گردشگری ایران در نگاه گردشگران خارجی تبدیل شده است. قدمت این مسجد چشم‌نواز که با نام مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود، به دوره قاجاریه تعلق دارد.

بهترین زمان بازدید از این مسجد ساعت ۸ تا ۱۰ صبح است، زمانی که تابش نور خورشید به پنجره‌های رنگی شبستان، تصویری محسور کننده از رقص نور و رنگ‌ها را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. به همین دلیل، بازدید از جاذبه‌ های شیراز با مسجد نصیرالملک شروع می‌شود. اگر در بهترین زمان سفر به شیراز از این جاذبه دیدن کنید، مسحور تماشای نورهای رنگی خواهید شد.

بازار، مسجد و حمام وکیل

مجموعه وکیل که متشکل از یک بازار، مسجد و حمام است، به دوران زندیه تعلق دارد و به دستور کریم خان زند ساخته شده است. بناهای این مجموعه بسیار دیدنی و باشکوه هستند و سفر به شیراز بدون بازدید از آن‌ها ناقص خواهد بود. این ۳ بنا از نظر معماری بسیار زیبا و باشکوه هستند و وجود سرای مشیر در بازار وکیل، ستون‌ها و کاشی‌کاری‌های مسجد وکیل و موزه مردم‌شناسی در حمام وکیل، جذابیت این مجموعه را نزد گردشگران دو چندان کرده است.

ارگ کریم خانی

یکی دیگر از جاذبه‌های معروف دوره زندیه در شیراز، ارگ کریم خان زند است که با دیوار و برج‌های بلندش، چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند. این مجموعه روزگاری محل زندگی و سلطنت کریم خان زند بوده و کاربری مسکونی و نظامی داشته است. وجود خندق دورتادور بنا، از امنیت بالای ارگ کریم خان خبر می‌دهد و بخش‌های مختلف آن شامل باغچه‌های سرسبز و پر از بهار نارنج، ایوان، آب نما، حمام و چند اتاق هستند. بعد از بازدید از این مجموعه، حتما سری به فالوده‌فروشی‌های خیابان پشت ارگ بزنید و طعم لذیذ فالوده شیرازی را هم بچشید.

ارگ کریمخان شیراز

از دیگر جاهای تاریخی شیراز که بی‌نهایت دیدنی و باشکوه هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد جامع عتیق
  • نارنجستان قوام
  • خانه زینت الملوک
  • دروازه قرآن
  • باغ جهان نما
  • باغ دلگشا
  • موزه پارس
  • عمارت شاپوری
  • و….

بازار ها و مراکز خرید شیراز

هیج گردشگری شیراز را بدون بازدید از بازارهای این شهر و خرید سوغاتی از آن‌ها ترک نمی‌کند. در کنار بازارهای سنتی و قدیمی، این شهر مراکز خرید مدرن و تازه‌ساختی هم دارد که برای تجربه گردش و تفریحی تمام‌عیار در شیراز گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. به عقیده اغلب مسافران، مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند، بهترین مراکز خرید شهر شیراز هستند:

  • مجتمع تجاری خلیج فارس
  • مرکز خرید حافظ
  • مجتمع تجاری ستاره فارس
  • مرکز خرید زیتون
  • بازار وکیل
  • سرای مشیر

بهترین رستوران های شیراز | کجا غذا بخوریم؟

شکم‌گردی همواره بخش مهمی از هر سفری است و مهم‌ترین دغدغه اغلب مسافران، پیداکردن رستوران‌های باکیفیت برای صرف غذا در طول مسافرت است. البته با توجه به غذاهای محلی بسیار خوشمزه شیراز، غذاخوردن در این شهر می‌تواند به یک لذت و تفریح تمام‌عیار تبدیل شود.

مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند، بهترین رستوران های شیراز از دید گردشگران هستند:

  • رستوران سنتی شرزه
  • رستوران سنتی خانه پرهامی
  • رستوران هفت خان
  • باغ رستورا خوشا شیراز
  • باغ رستوران راز
  • فست‌فود گابریک
  • و…

راهنمای کامل معروف ترین و بهترین رستوران های شیراز را در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

معرفی بهترین رستوران های شیراز

غذاهای محلی شیراز | از کلم پلو تا قنبر پلو!

حتی اگر تابه‌حال سفر به شیراز را تجربه نکرده باشید، احتمالا آوازه غذاهای محلی شیراز را شنیده‌اید. از بین بهترین غذاهای شیرازی که حتما در زمان مسافرت باید آن‌ها را امتحان کنید، می‌توان به کلم‌ پلو اشاره کرد. کلم پلوی شیرازی با کلم قمری درست می‌شود و همراه با سس انار ترش و سالاد شیرازی سرو می‌کنند. آش سبزی نیز غذای خوشمزه دیگری است که در سراسر ایران طرفدار دارد و شیرازی‌ها آن را در وعده صبحانه میل می‌کنند. شکرپلو، قنبر (غم‌بر) پلو، شیرازی‌پلو، یخنی نخود، آش انار و… از دیگر غذاهای سنتی شیراز هستند.

سوغاتی های شیراز | از کجا بخریم؟

امکان ندارد در راهنمای سفر شیراز از سوغاتی‌های آن یاد نکرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند حین سفر برای خانواده و عزیزانشان سوغاتی بگیرند، شیراز بهشت شما خواهد بود. این شهر صنایع دستی، شیرینی‌های خوشمزه و عرقیات پرخاصیتی دارد که بسیار برای گردشگران جذاب هستند و مقاومت در برابر آن‌ها بسیار سخت است.

مسقطی که با استفاده از زعفران، نشاسته و شکر تهیه می‌شود و نان یوخه که از نظر طعم و ظاهر بسیار مشابه کاک کرمانشاهی است و کلوچه شیرازی، از خوشمزه‌ترین سوغاتی های شیراز هستند. خاتم‌کاری، قلم‌زنی، منبت‌کاری و حکاکی از جمله صنایع دستی شیراز هستند و از محبوب‌ترین عرقیات این شهر نیز می‌توان به عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک عرق نسترن و… اشاره کرد.

سفر به شهر بهار نارنج را از دست ندهید!

بدون شک، شیراز بهترین و جذاب‌ترین مقصدی است که برای سفر داخلی می‌توانید انتخاب کنید. این شهر به‌واسطه برخورداری از جاذبه‌های تاریخی متنوع، غذاهای خوشمزه و مهمان‌نوازی ساکنین خود بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و تجربه بی‌نظیری از مسافرت را برای شما رقم می‌زند. در این مطلب، راهنمای سفر به شیراز را در اختیارتان قرار دادیم و ضروری‌ترین اطلاعاتی را که در زمان سفر باید بدانید، به شما معرفی کردیم. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در زمان رزرو هتل شیراز سراغ هتل ها و اقامتگاه هایی بروید که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد و به جاذبه‌ها نزدیک‌تر هستند.

آیا تا به حال به شهر شعر و ادب شیراز سفر کرده‌اید؟ اگر قرار باشد به شیراز سفر کنید، بازدید از کدام یک از جاذبه های دیدنی شیراز را در اولویت قرار خواهید داد؟

سوالات متداول درباره سفر به شیراز

فاصله تهران تا شیراز چند کلیومتر است؟

فاصله تهران تا شیراز حدود ۸۷۰ کیلومتر است که حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

بهترین هتل های شیراز برای اقامت کدامند؟

هتل بزرگ شیراز، هتل هما، هتل چمران، هتل زندیه، هتل پرسپولیس، هتل ستاره، هتل اطلس، هتل وکیل و … از بهترین هتل‌های شیراز هستند. برای مشاهده و رزرو هتل های شیراز با بهترین قیمت وارد وب سایت فلای تودی شوید.

بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

فصل بهار و خصوصا اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به شیراز است.

1 نظر

  1. ممنون از مقاله کاملتون، من درباره هتل بزرگ شیراز یه مطلبی توی مجله اقتصاد آفرین خوندم واقعا از قشنگ ترین هتل های ایرانه و معماری خیلی زیبایی داره
    مرسی از اطلاعات خوبتون 🙂

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید