شیراز شهر فرهنگ‌وهنر و شعروادب فارسی است که در جنوب‌غربی ایران قرار دارد. این شهر زیبا با باغ‌های سرسبز و باصفا و بناهای تاریخی‌اش یکی از مقاصد محبوب گردشگری در کشور عزیزمان است. بناهای تاریخی، بازارهای سنتی، مردمان مهربان و مهمان‌نواز در کنار سوغات شیراز که پر از عطر و طعم است، تنها بخشی از جاذبه‌های تمام‌نشدنی این منطقه دل‌انگیز هستند. اگر علاقه‌مند هستید تا با خوراکی‌ها و سوغات شیراز بیشتر آشنا شوید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی همراه ما باشید. در این مطلب، ما قصد داریم سفری به دنیای مزه‌ها داشته باشیم و گشتی میان صنایع دستی اصیل شیراز بزنیم.

سوغات شیراز چیست؟

گشت‌وگذار میان بازارهای سنتی و خوش‌آب‌ورنگ شیراز، لذت فراوانی دارد و یکی از تفریحات خاطره‌انگیز مسافران در این شهر است. خرید سوغات شیراز می‌تواند ذره‌ای از این حس‌وحال را به دوستان و خانواده شما منتقل و آن‌ها را در شادی و حال خوش شما شریک کند. اما مهم‌ترین سوغاتی های شیراز کدام‌‌ها هستند و کجا باید آن‌ها را تهیه کنیم؟ با ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

به‌طور کلی، سوغات شیراز را می‌توان به ۳ دسته شیرینی‌ها، عرقیات گیاهی و صنایع دستی تقسیم کرد. فرقی ندارد از طرفداران شکم‌گردی و تجربه خوراکی‌های جدید باشید یا عرقیات سنتی یا صنایع دستی؛ در هر صورت، شیراز مکانی مناسب برای تهیه هر کدام از این محصولات است. در ادامه، برخی از معروف‌ترین سوغاتی های شیراز را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر در سفر به شیراز به راهنما نیاز داشتید، مقاله راهنمای سفر به شیراز را در مجله گردشگری فلای‌تودی مطالعه کنید.

سوغات شیراز چیست

خوراکی های سوغاتی شیراز | تجربه جدیدی از عطر و مزه

یکی از سوغاتی های مهم و البته خوشمزه شیراز، شیرینی‌های خوش‌عطر‌و‌طعم آن است که شهرت بسیاری دارند. این شیرینی‌های سنتی و پرطرفدار، انواع مختلفی دارند که در این بخش، می‌خواهیم آن‌ها را معرفی کنیم.

مسقطی | شیرینی حلوایی محبوب شیراز

مسقطی نوعی شیرینی حلوایی است که سوغات اصلی شهر لار محسوب می‌شود. ترکیبات این شیرینی، شامل نشاسته، شکر، روغن، هل و زعفران است که از مغزیجات مختلف، گل محمدی، کنجد و… در تزیین آن استفاده می‌شود. ویژگی اصلی مسقطی شیرازی، وجود طعم‌های مختلف و متنوع برای انواع سلیقه‌ها است.

مسقطی، ارزش غذایی بالایی دارد و در کنار بافت نرم و طعم بی‌نظیرش، انرژی بدن را افزایش می‌دهد. در بین سوغات شیراز، مسقطی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و انواع‌واقسام آن را می‌توان در این شهر پیدا کرد. اگر سری به بازار وکیل شیراز بزنید، انواع مسقطی با تزیین گل محمدی، پسته، زرشک، بادام و… را مشاهده می‌کنید که معروف‌ترین آن، مسقطی لاری است. 

خوراکی های سوغاتی شیراز

فالوده شیرازی | سوغات معروف شیراز

محال است به شیراز سفر کنید و فالوده‌های معروف این شهر را امتحان نکنید! فالوده، معروف‌ترین سوغات شیراز است که در طعم‌های مختلف تولید می‌شود. معروف‌ترین فالوده‌فروشی‌های شیراز در پشت ارگ کریم‌خان قرار دارند که در آنجا می‌توانید فالوده را در طعم و رنگ‌های متنوع خریداری کنید.

البته این خوراکی خوشمزه را نمی‌توانید در کیفتان قرار دهید و به‌عنوان سوغات شیراز برای دوستان خود ببرید؛ بااین‌حال، می‌توانید همان‌طور که غرق عظمت دیوارهای ارگ کریم‌خان هستید، طعم بی‌نظیر آن را تجربه کنید و یک روز خاطره‌انگیز برای خود بسازید. طعم عالی رشته‌های شیرین فالوده شیراز با چاشنی آب‌لیمو و عصاره‌های معطر مخصوصا در یک روز گرم، از آن تجربه‌هایی است که هرگز فراموش نخواهید کرد.

البته اگر مصر هستید که این رشته‌های باکیفیت را حتما به شهر خود ببرید، می‌توانید از رشته‌های خشکی که در قنادی‌های شهر به فروش می‌رسند، استفاده کنید. هر چند که امتحان آن در شیراز صفایی دیگر دارد.

فالوده شیرازی

بادام سوخته | شیرینی سنتی و خوش طعم شیرازی

یکی دیگر از سوغاتی های شیراز و تنقلات خوشمزه این شهر، بادام سوخته شیرازی است. اگر از طرفداران خوراکی‌های شیرین هستید، حتما این خوراکی لذیذ و خوش‌عطر‌و‌طعم را امتحان کنید. همچنین اگر می‌خواهید یک خوراکی سنتی و محلی و در عین‌ حال، فوق‌العاده را برای اطرافیان خود به سوغات ببرید، بادام سوخته قطعا یکی از گزینه‌های مناسب برای شماست.

این شیرینی از ترکیب آب، بادام و شکر تهیه می‌شود. گاهی می‌توان از گلاب نیز در تهیه بادام سوخته استفاده کرد. با جوشاندن بادام در آب، شکر بلوری می‌شود، در اطراف بادام تبلور پیدا می‌کند و بادام سوخته را تولید می‌کند. از این ترکیب می‌توان در کنار چای استفاده کرد که بسیار مقوی و انرژی‌زا است.

بادام سوخته شیرازی

یوخه | شیرینی ترد و سبک شیرازی

یوخه یکی از شیرینی‌های خوشمزه و محلی شیرازی و بسیار ترد، سبک و پرانرژی است و یک انتخاب عالی برای میان‌وعده به شمار می‌رود. شما می‌توانید یوخه را با چای یا به‌تنهایی نوش جان کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

شیرینی یوخه شیرازی از چند لایه خمیر نازک که به دور هم پیچیده شده‌اند، تهیه می‌شود. در لایه میانی  و رویی آن از پودر قند، پودر پسته و پودر دارچین استفاده می‌شود که همین امر، طعم و عطر آن را دل‌نشین‌تر می‌کند. یوخه شیراز بسیار شبیه به کاک کرمانشاه است؛ با این تفاوت که لایه‌های خمیر یوخه، نازک‌تر از کاک کرمانشاه هستند.

یوخه شیرینی ترد و سبک شیرازی

حلوای کاسه | حلوای اصیل شیرازی

یکی دیگر از سوغات شیراز که بافتی لطیف و عطری بهشتی دارد، حلوای کاسه شیرازی است. این حلوا معمولا به‌عنوان دسر استفاده می‌شود و مردم شیراز در مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. از آنجا که این حلوا اغلب در کاسه سرو می‌شود، نام حلوای کاسه‌ای به آن داده شده است.

برای تهیه حلوای کاسه‌ای از آرد، شکر، روغن، زعفران و گلاب استفاده می‌شود. در برخی از رستوران‌های شهر شیراز می‌توانید حلوا کاسه‌ای را در منوی دسر مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این حلوا، ماندگاری بالایی ندارد و شاید انتخاب آن به‌عنوان سوغات شیراز کمی برای‌تان سختی داشته باشد. اما شما می‌توانید دستور پخت این حلوا را یاد بگیرید و هر وقت که هوس کردید، آن را در منزل خود بپزید.

حلوای کاسه حلوای اصیل شیرازی

کلوچه | سوغات لذیذ شیراز

مگر می‌توان به سراغ سوغات شیراز رفت و یادی از کلوچه شیرازی نکرد؟ این شیرینی خوشمزه و خاص، قطعا یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار و لذیذ شیراز است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. این کلوچه برخلاف کلوچه‌های شمال، ظاهری شبیه به نان برنجی دارد که با تخم خرفه تزیین می‌شود.

در بیشتر مواقع، کلوچه‌های شیرازی با مسقطی در کنار هم بسته‌بندی می‌شوند که انتخابی عالی برای سوغاتی‌دادن به حساب می‌آیند. این شیرینی ماندگاری خوبی دارد و شما می‌توانید به‌راحتی آن را با خود به شهرتان ببرید. مواد تشکیل‌دهنده کلوچه شیراز، آرد سفید و آرد برنج، تخم‌مرغ، گلاب و روغن جامد است.

کلوچه شیرازی

کلوچه نخودچی شیرازی | ترکیبی بی‌نظیر با چای

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه که به‌عنوان سوغات شیراز شناخته می‌شود، کلوچه نخودچی شیراز است. این کلوچه از آرد نخودچی، روغن، پودر قند، هل و خلال پسته تهیه می‌شود که انتخابی مناسب برای عصرانه است. این کلوچه دوست‌داشتنی، همنشین شایسته‌ای برای چای است و طعم و عطری لذیذ دارد. کلوچه نخودچی ماندگاری خوبی در حدود ۳ ماه دارد و برای سوغاتی‌دادن گزینه خوبی است.

رنگینک شیرازی | دسر مقوی و انرژی زای جنوب کشور

یکی از شیرینی‌های محبوب در جنوب کشور که در شیراز نیز به‌وفور دیده می‌شود، رنگینک است. این شیرینی در مغازه‌های مختلف و حتی کافه‌های سطح شهر پیدا می‌شود و یکی از دسرهای خوشمزه، به‌خصوص در ماه رمضان به حساب می‌آید. رنگینک را از آرد، خرما و گردو تهیه می‌کنند و سپس با پسته، پودر نارگیل، کنجد و… تزیین می‌شود.

رنگینک شیرازی

نان مشت | نان شیرین و مغذی شیرازی

یکی دیگر از سوغات شیراز که در میان گردشگران کمتر شناخته شده است، نان مشت است. این نان محلی از آرد، خرما (شیره خرما)، روغن، هل و دارچین تهیه می‌شود و نانی مغذی و سالم برای شروع یک روز پرانرژی است.

برشلیک | سوغات کمتر شناخته شده شیراز

برشلیک نیز جزو سوغات شیراز است که البته در میان بازدیدکنندگان این شهر، شهرت کمتری دارد. برشلیک در اصل سوغات شهرستان فیروزآباد استان فارس است که در برخی از شیرینی‌فروشی‌های شیراز نیز به فروش می‌رسد. این شیرینی سنتی در شیراز پخته می‌شود و عطر دل‌انگیزی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برشلیک را زمانی که داغ و تازه است، مصرف کنید تا از طعم عالی آن، لذت کافی را ببرید. برای پخت برشلیک از آرد گندم، پودر قند، روغن، میخک، زنجبیل و هل استفاده می‌شود. در مواردی از ادویه‌های مخصوص نیز در پخت این شیرینی استفاده می‌شود که طبع آن را گرم‌تر می‌کنند.

حلوای خارک | شیرینی سنتی و پرخاصیت شیراز

حلوای خارک یکی از خوراکی‌های شیرین شیراز است که منشأ آن به جهرم برمی‌گردد. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این حلوا، خرمای خارک است که کمی طعم گس و تلخی دارد. در این حلوا از شکر استفاده نمی‌کنند و شیرینی آن از خرما تامین می‌شود.

حلوای خارک را می‌توان به‌عنوان یکی از سوغاتی های معروف شیراز به حساب آورد که علاوه‌ بر طعم منحصربه‌فردش، فواید بسیاری نیز برای بدن دارد. در این شیرینی از هل و گلاب به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود و برای افرادی که دیابت دارند، انتخاب خوبی است.

حلوای خارک از سوغاتی های شیراز

نان فسا | یکی از بهترین سوغات شیراز

یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه و قدیمی شیراز، نان فسا است که به نام کماج نیز معروف است. این نان طعم بی‌نظیری دارد و به همین دلیل از محبوبیت بسیاری در میان ساکنین شیراز و گردشگران برخوردار است. نان فسا از شیرینی‌های مخصوص نوروز است که از آرد، روغن جامد، زعفران، جوش شیرین، پودر زنجبیل، هل و کنجد تهیه می‌شود. این نان، ماندگاری خوب و خواص فراوانی دارد.

نان فسا

عرقیجات | از معروف ترین سوغات شیراز

از بحث خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی و خوش‌طعم شیراز که بگذریم، به عرقیات آن می‌رسیم. این محصولات در واقع عصاره گیاهان دارویی هستند که خواص فراوانی برای حفظ سلامت بدن دارند. عرقیات گیاهی شیراز از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

عرقیجات از معروف ترین سوغات شیراز

عرق بیدمشک

در میان سوغات شیراز، عرقیات جایگاه ویژه‌ای دارند که یکی از آن‌ها، عرق بیدمشک است. این عرق از گیاه دارویی به همین نام تهیه می‌شود که از نژاد درخت بید است. عرق بیدمشک طبع سرد و تر دارد و مصرف آن برای تقویت قلب و دستگاه گوارش مفید است.

از این محصول برای بهبود گردش خون، درمان بی‌خوابی، آرامش اعصاب و افزایش اشتها استفاده می‌شود. در فصل اردیبهشت، شما می‌توانید تازه‌ترین عرق بیدمشک را در شیراز تهیه کنید.

عرق بهار‌نارنج

همان‌طور که می‌دانید، شیراز به شهر بهار‌نارنج معروف است و درخت‌های نارنج در جای‌جای شهر دیده می‌شوند. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات شیراز، عرق بهار نارنج است که توسط اهالی شیراز تهیه می‌شود.

مصرف این عرق برای از بین‌بردن غم و افسردگی بسیار مفید است و برای آرامش اعصاب توصیه می‌شود. این محصول با خاصیت آرام‌بخشی که دارد، بی‌خوابی را درمان می‌کند و برای تقویت معده نیز مفید است.

از دیگر مزایای استفاده از عرق بهار، جوان‌سازی پوست و کاهش چروک‌های پوستی است. عرق بهار را می‌توان به‌عنوان طعم‌دهنده در انواع دسر و شربت استفاده کرد. اگر سری به شهر بهار‌نارنج زدید، خرید این محصول را اصلا فراموش نکنید.

عرق بهار‌نارنج

عرق نسترن

عرق نسترن را می‌توان یکی دیگر از سوغات شیراز معرفی کرد که خواص بی‌نظیری دارد. این محصول سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است که برای درمان درد و ورم مفاصل مفید است. از عرق نسترن برای تقویت معده و درمان بیماری کلیه استفاده می‌شود. مصرف این محصول در درمان سرطان و افزایش گلبول قرمز نیز موثر است.

اگر سری به فروشگاه‌های شیراز بزنید، حتما می‌توانید عرق نسترن را پیدا کنید. اوایل زمستان زمان مناسبی برای خریداری عرق نسترن تازه از شهر شیراز است.

گلاب شیراز

در میان سوغات شیراز، گلاب محبوبیت فراوانی دارد. این عرق گیاهی به همراه گل محمدی از سوغاتی های معروف شیراز محسوب می‌شود. گل‌‌های محمدی در باغ‌های اطراف شیراز کشت و در فروردین و اردیبهشت جمع‌آوری می‌شوند؛ بنابراین، اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای خرید گلاب تازه در شیراز است.

گلاب شیراز

از گلاب در انواع دسر و شیرینی و حلوا استفاده می‌شود. این محصول علاوه‌ بر عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، از خواص بی‌شماری نیز برخوردار است. مصرف گلاب به آرامش اعصاب و رفع سردرد کمک می‌کند و سبب جوان‌سازی و طراوت پوست می‌شود.

آبلیموی شیراز

شیراز باغ‌های مرکبات فراوانی دارد و لیمو‌ترش شیرازی، یکی از محصولات معروف این شهر است. اگر به سلامت و کیفیت آب‌لیموی مصرفی خود اهمیت می‌دهید، اواخر تابستان و اوایل پاییز شیراز، زمان مناسبی برای تهیه آب‌لیموی تازه است. در این زمان در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌های شهر، آب‌لیموی تازه و باکیفیت به فروش می‌رسد. این محصول را می‌توان یکی از مفیدترین و سالم‌ترین سوغات شیراز دانست.

آبغوره شیراز

اگر به شیراز سفر کرده باشید، تاکستان‌های فراوانی را در اطراف شهر می‌بینید. همچنین اگر دقت کنید، در گوشه‌وکنار شهر و در بسیاری از خانه‌ها، درختان انگور دیده می‌شوند. آبغوره یکی از محصولات طبیعی و خوش‌طعم این شهر است که می‌توانید آن را به‌عنوان سوغات شیراز برای اطرافیان خود تهیه کنید.

آبغوره شیرازی

صنایع دستی | یادگار تمدن ایران و بهترین سوغات شیراز

دسته دیگر از سوغات شیراز که انتخاب بسیاری از گردشگران هستند، صنایع دستی این شهر است. اگر گشتی در بازارهای سنتی شیراز بزنید، انبوهی از صنایع دستی را می‌بینید که چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند و یادگاری از فرهنگ و تاریخ ایران هستند. در ادامه، مهم‌ترین صنایع دستی اصیل و تماشایی شیراز را معرفی خواهیم کرد.

خاتم کاری در شیراز

اگر می‌خواهید یکی از سوغات شیراز را انتخاب کنید که برای همیشه در منزل دوستان و خویشاوندانتان ماندگار شود، بهتر است به سراغ خاتم‌کاری بروید. خاتم‌کاری شیرازی، اصالتی مثال‌زدنی دارد و قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. این هنر به ترکیب تکه‌های کوچک رنگی چوب گفته می‌شود که در ساخت گلدان، ظروف و جعبه‌های تزیینی استفاده می‌شوند.

یکی از نمونه‌های بی‌نظیر خاتم‌کاری، منبر مسجد عتیق شیراز است که هنرمندان ایرانی به‌زیبایی هر چه تمام‌تر، آن را به نمایش گذاشته‌اند. از ویژگی‌های خاتم‌کاری شیراز، می‌توان به استفاده از چسب مرغوب، استفاده از آستر چوبی نرم، سطح یکنواخت و صاف، رنگ و شکل ثابت و استحکام بالای آن اشاره کرد.

سوغات صنایع دستی شیراز

نقره کاری در شیراز

نقره‌کاری ظروف و تجهیزات در شیراز، قدمتی بسیار طولانی‌ دارد. برای این کار ابتدا دوات‌گر نقره، ظروف را شکل می‌دهد و سپس قلم‌زن، طرح‌های زیبا روی آن‌ها ایجاد می‌کند. برای ایجاد طرح مورد نظر روی ظرف از قیر استفاده می‌شود که پس از طراحی، قیر جدا می‌شود. همچنین برای براق شدن و زیبایی بیشتر در پایان کار از روغن جلا استفاده می‌شود.

نقره‌کاری که در شیراز دیده می‌شود، مانندش را در کمتر جایی می‌توان دید. طرح و نقوش زیبا و افسانه‌ای همچون اساطیر شاهنامه، لیلی و مجنون و پادشاهان هخامنشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد نقره‌کاری شیراز است. کیفیت و عیار بالاتر نقره‌کاری‌های شیراز، سبب شده است که قیمت آن در مقایسه با نقره‌کاری اصفهان کمی گران‌تر باشد.

نقره کاری در شیراز

مینا‌کاری شیراز

در میان سوغات شیراز، تجهیزات مزین به هنر زیبای میناکاری، محبوبیت بسیاری دارند. میناکاری قدمتی ۵۰۰۰ ساله در شیراز دارد و اوج این هنر در دوران صفویه دیده می‌شود. ظروف خوش رنگ و لعاب میناکاری شده را می‌توانید در بازارهای سنتی یا جدید شیراز تهیه کنید.

مینا‌کاری شیراز

منبت کاری

محصولات منبت‌کاری هم از دیگر سوغات شیراز است که محبوبیت فراوانی در میان بازدیدکنندگان این شهر دارد. ریشه هنر منبت‌کاری را به شیراز نسبت می‌دهند و اساتید بزرگی در شیراز این هنر را آموزش می‌دهند. اگر می‌خواهید یکی از خاص‌ترین و چشم‌نوازترین سوغاتی شیراز را برای عزیزانتان هدیه ببرید، منبت‌کاری را فراموش نکنید.

منبت کاری شیراز

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی شهر شیراز از خاک رس تهیه و با لعاب مرغوب پرداخته می‌شوند. این ظروف زیبا که در بازارهای شیراز خودنمایی می‌کنند، علاوه‌ بر جنبه تزیینی، قابل‌ استفاده نیز هستند. ظروف سرامیکی شیراز در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده‌اند و هدیه‌ای باارزش به‌عنوان سوغات شیراز محسوب می‌شوند.

سفال گری

سفال‌گری هنر زیبای دیگری است که در شیراز دیده می‌شود. البته این هنر تنها مخصوص به شیراز نیست و هنرمندان در شهرهای مختلف ایران از آن بهره می‌گیرند. برای تهیه ظروف سفالی از خاک رس، ماسه و… استفاده می‌شود. این هنر علاقه‌مندان بسیاری دارد و می‌توان آن را یکی دیگر از سوغات جذاب شیراز معرفی کرد.

کاشی هفت رنگ

یکی از زیباترین یا شاید خاص‌ترین سوغات شیراز که می‌توانید به شهر و خانه خود ببرید، کاشی‌های هفت‌رنگ شیراز هستند که زیبایی آن نفس‌گیر است. نمونه اجرا‌شده این کاشی‌ها در جاهای دیدنی شیراز مانند بناهای تاریخی و مساجد شهر دیده می‌شود که سرشار از رنگ و نقش زیبا هستند. در گوشه‌گوشه بازارهای شیراز، شما می‌توانید این کاشی‌های هفت‌رنگ را با نقش گل و بلبل، اشعار بزرگان، آیه‌های قرآن و… مشاهده و خریداری کنید.

کاشی هفت رنگ شیرازی

گلیم بافی

یکی از هنرهای زیبا و اصیل شیراز، گلیم‌بافی است که از دیرباز در این شهر رواج داشته است. گلیم، کف‌پوش یا زیراندازی است که از پشم گوسفند، موی بز و چهارپایان اهلی و ابریشم تهیه می‌شود. این هنر در میان زنان و دختران ایل قشقایی بیشتر دیده می‌شود و محصولات آن، یکی از بهترین سوغات شیراز محسوب می‌شوند.

گلیم‌هایی که توسط ایل قشقایی بافته می‌شوند، رنگ‌های شاد و طرح‌های زنده‌ای دارند. جالب است بگوییم بافنده‌های قدیمی گلیم از طرح‌های ذهنی استفاده و بدون هیچ نقشه‌ای، نقوشی خاص و جذاب خلق می‌کردند!

گلیم بافی شیرازی

جاجیم بافی

هنگامی که وارد بازارهای سنتی شیراز می‌شوید، با انواع زیرانداز، فرش، قالی، سفره و جاجیم‌ در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع روبه‌رو می‌شوید. جاجیم‌بافی نیز یکی دیگر از هنرهای اصیل و قدیمی ایران است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. اگر به دنبال هدیه‌ای ارزشمند و چشم‌نواز هستید که به‌عنوان سوغات شیراز به دوستانتان تقدیم کنید، جاجیم را از یاد نبرید.

نمدمالی

نمدمالی هنری کهن است که ریشه در تاریخ ایران دارد. نمد پارچه‌ای ضخیم از پشم گوسفند است که الیاف آن بر اثر فشار و رطوبت در هم تنیده‌اند. نمدها توسط نمدمال حسابی ورز داده می‌شوند تا شکل بگیرند. از این هنر در تهیه زیرانداز، کت، جلیقه، پاپوش و… استفاده می‌شود. نمد را می‌توان یکی دیگر از زیباترین سوغات شیراز دانست که به‌آسانی قابلیت حمل دارد.

نمدمالی در شیراز

قالی بافی

قالی‌بافی از هنرهای اصیل و باسابقه در ایران محسوب می‌شود که با فرهنگ ایرانی گره خورده است. سابقه قالی‌بافی در شهر شیراز را می‌توان به قرن سوم هجری نسبت داد که امروزه بیشتر توسط عشایر بافته می‌شود. بااین‌حال، آموزش قالی‌بافی در شیراز طرفداران بسیاری دارد.

قالی شیراز از نظر نوع گره، پودکشی، چله‌کشی، ابعاد و… منحصربه‌فرد است و شهرت خوبی در جهان دارد. این قالی‌ها تنها برای کف‌پوش منزل نیستند؛ بلکه برخی از افراد، آن‌ها را قاب می‌کنند و به دیوار خانه‌های خود می‌آویزند. قالی یکی از اصلی‌ترین سوغات شیراز به شمار می‌رود که بسیار گران‌بها و چشم‌نواز است.

گبه‌بافی

یکی دیگر از سوغات شیراز که بافت آن در میان عشایر فارس متداول است و محصولات آن در سراسر ایران محبوبیت خوبی دارند، گبه‌ است. گبه در اندازه‌های مختلف و برای مصارف متفاوت بافته می‌شود که نقش و رنگ متنوعی دارند.

گبه‌بافی در شیراز

گیوه بافی

یکی دیگر از سوغاتی های شیراز که بسیار مورد توجه است، گیوه‌های این شهر هستند. گیوه پاپوش‌هایی زیبا و رنگارنگ از نخ و چرم است که با گره‌هایی خاص در کنار هم ایجاد می‌شوند. این پاپوش‌ها بسیار سبک و راحت هستند که قابلیت شست‌وشو نیز دارند. گیوه‌های شیراز کیفیت بسیار خوبی دارند و گزینه مناسبی برای سوغات شیراز و هدیه به عزیزان محسوب می‌شوند.

پارچه های رنگی عشایر

در میان سوغات شیراز، پارچه‌های شاد و رنگی با نقوش زیبا و خاص، بسیار مورد توجه گردشگران هستند. از این پارچه‌ها برای دوخت جلیقه، دامن، شلوار و لباس‌های مختلف استفاده می‌شود که زیبایی منحصربه‌فردی دارند. رنگ‌های شاد و زنده و طرح‌های متنوع، از ویژگی اصلی این پارچه‌های رنگی عشایر شیراز است.

پارچه های رنگی عشایر

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

حال که با سوغات شیراز و انواع و اقسام آن آشنا شده‌ایم، زمان آن رسیده است که به سراغ بازارهای شیراز و مکان تهیه این سوغاتی‌ها برویم. بازارهای مختلفی برای تهیه سوغات شیراز در این شهر وجود دارند که در این بخش، برخی از معروف‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

بازار وکیل شیراز

یکی از بازارهای معروف و دوست‌داشتنی شهر شیراز با طاق‌ها و حجره‌های تماشایی، بازار وکیل شیراز است. در این بازار، شما می‌توانید انواع سوغات شیراز را تهیه کنید و در میان حجره‌های رنگارنگ آن به گشت‌وگذار بپردازید. در این بازار سنتی و سرپوشیده، انواع کالاها و محصولات، از خوراکی گرفته تا صنایع‌ دستی و فرش و گلیم به چشم می‌خورند.

اگر قصد دارید به مکانی برای تهیه سوغاتی های شیراز بروید و در عین‌ حال از قدم‌زدن در یک بازار فعال و زنده لذت ببرید، بازار وکیل انتخاب بسیار مناسبی است. این بازار در اکثر زمان‌ها سرشار از گردشگران داخلی و خارجی است که برای خرید و تماشا به آنجا می‌آیند. 

بازار شیراز در مرکز این شهر و در نزدیکی بناهای تاریخی ارگ و حمام وکیل قرار دارد که در زمان کریم‌خان ساخته شده است. این بازار ورودی‌های مختلفی در خیابان‌های زند، لطفعلی‌خان زند و طالقانی دارد. بازار وکیل، بهترین بازار سنتی شیراز و جزو ۱۰ بازار تاریخی کشور است که می‌توان آن را مکانی مناسب برای خرید انواع سوغات شیراز معرفی کرد.

  • ساعت کاری: شنبه تا پنج‌شنبه ۷:۱۵ تا ۲۲:۱۵٫
  • آدرس: فارس، شیراز، خیابان زند، سرای مشیر، بازار وکیل شیراز.
سوغات شیراز را از کجا بخریم

اردو‌بازار

یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای تهیه انواع سوغات شیراز، اردو‌بازار است. این بازار سنتی در زمان قاجار ساخته شده و بین سه‌راهی روح‌الله و سرای مشیر واقع شده است. اردو‌بازار در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. در این بازار، انواع خوراکی، ادویه، صنایع‌ دستی و… مشاهده می‌شوند.

  • آدرس: فارس، شیراز، منطقه ۸ شهری، خیابان لطفعلی‌خان زند، سه‌راه احمدی، اردوبازار.

بازار حاجی شیراز

حال نوبت می‌رسد به معرفی قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده شیراز. در این بازار، انواع خوراکی‌های خوشمزه مانند شیرینی‌های سنتی، خشکبار، عرقیات تازه در کنار محصولاتی مانند صنایع‌ دستی و انواع پوشاک و کالاهای سنتی به چشم می‌خورند.

  • ساعت کاری: از ساعت ۹ صبح تا ۲۱:۰۰٫
  • آدرس: فارس، شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، بازار حاجی‌شیراز.

مرکز خرید حافظ

یکی دیگر از مراکز خرید سوغات شیراز، مجتمع تجاری حافظ است. این مجتمع در نزدیکی برخی از جاذبه‌های گردشگری شیراز قرار دارد و به همین دلیل، مورد استقبال مسافران قرار گرفته است. مرکز خرید حافظ، مکانی مناسب برای بازارگردی و خرید سوغاتی های شیراز است. در این مجتمع ۵۷ واحد و ۱۸ آپارتمان تجاری قرار دارد و امکاناتی مانند پارکینگ دو‌طبقه، سیستم سرمایش و گرمایش، پله‌برقی و آسانسور و… در آن دیده می‌شود.

مرکز خرید حافظ در شیراز
  • ساعت کاری: همه‌روزه از ۶ صبح تا ۲۳:۳۰٫
  • آدرس: فارس، شیراز، خیابان عفیف‌آباد، مجتمع تجاری حافظ.

مرکز خرید هامون

یکی از مراکز خرید مدرن و زیبای شهر شیراز، مجتمع خرید هامون است. در این مجتمع، بیش از ۷۰ واحد تجاری وجود دارند که انواع فروشگاه‌های فروش چرم، پوشاک، جواهرآلات و فروشگاه‌های مخصوص سوغات شیراز در آن فعالیت می‌کنند. در این مرکز خرید، اجناس متنوع با کیفیت خوب به فروش می‌رسند. البته در نظر داشته باشید که قیمت محصولات، ممکن است کمی بالا باشد.

مرکز خرید هامون در شیراز
  • ساعت کاری: همه‌روزه ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۴:۰۰، ۱۷:۰۰ تا ۲۴:۰۰٫
  • آدرس: فارس، شیراز، بلوار ستارخان، نرسیده به چهارراه عفیف‌آباد، مرکز خرید هامون.

مرکز خرید خلیج فارس

یکی از مراکز تجاری و تفریحی در شهر شیراز که جزو بزرگ‌ترین مراکز خرید دنیا قرار دارد، مرکز خرید خلیج‌فارس است. این مجتمع سومین مرکز خرید بزرگ ایران شناخته می‌شود که ۳۵ طبقه دارد. در مجتمع خلیج‌فارس، علاوه‌ بر ۲۵۰۰ واحد تجاری، هایپرمارکت، یک هتل ۵ ستاره، باشگاه بدنسازی، سینما و شهربازی نیز قرار دارند.

در این مرکز خرید، شما می‌توانید انواع سوغات شیراز را پیدا کنید. همچنین اگر به دنبال برند خاصی هستید، بهتر است سری به این مجتمع بزنید. معماری بی‌نظیر ساختمان این بنا در کنار تنوع بالای محصولات و کیفیت خوب آن‌ها، این مجتمع تجاری را به مکانی محبوب برای خرید تبدیل کرده است.

  • ساعت کاری: همه‌روزه ۱۰:۰۰ صبح الی ۲۳:۰۰٫
  • آدرس: فارس، محور شمالی شیراز به سمت سپیدان، بزرگراه دکتر حسابی، شهر صدرا، مرکز تجاری و تفریحی خلیج‌فارس.
مرکز خرید خلیج فارس شیراز

مرکز خرید سلطانیه

مرکز خرید سلطانیه در نزدیکی میدان مطهری واقع شده است. این مجتمع یکی از مدرن‌ترین و معروف‌ترین مراکز خرید شیراز است که در آن، انواع پوشاک، موبایل، عینک، لوازم آرایشی و بهداشتی و… به فروش می‌رسند.

در مرکز خرید سلطانیه، یک مجموعه ورزشی شامل باشگاه بدنسازی، سونا، جکوزی و همچنین دو کافه نیز قرار دارند. دسترسی خوب و کیفیت بالای اجناس، سبب محبوبیت این مکان در میان ساکنین شیراز و مسافران شده است.

  • ساعت کاری: همه‌روزه از ۱۰:۰۰ صبح الی ۲۲:۳۰٫
  • آدرس: فارس، شیراز، منطقه ۱، میدان مطهری، مرکز خرید سلطانیه.

تجربه خرید بهترین سوغات شیراز

بدون شک، شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که هر گوشه‌ای از آن، نشانی از فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. یکی از جذابیت‌های شهر نارنج و ترنج، سوغاتی‌های بی‌نظیر آن است. سوغات شیراز به ۳ دسته شیرینی‌های سنتی، عرقیات گیاهی تازه و صنایع‌ دستی تقسیم می‌شوند. یکی دیگر از سوغات شیراز که محبوبیت زیادی بین مسافران دارد، عرقیات تازه این شهر است که خواص فراوانی برای بدن دارند. اگر به دنبال هدیه‌ای باارزش و ماندگار هستید، بهتر است به سراغ صنایع‌ دستی شیراز بروید و آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی شیراز خریداری کنید. فرقی نمی‌کند بلیط هواپیما می‌خرید، یا سفر زمینی به شیراز را تجربه می‌کنید، در سفر به این شهر خرید سوغاتی را از دست ندهید!

خوشحال خواهیم شد شما نیز تجربه‌های خود را از خرید سوغاتی های شیراز و مراکز خرید آن با ما به اشتراک بگذارید. منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

سوالات متداول درباره سوغات شیراز

انواع سوغات شیراز کدامند؟

به‌طور کلی، معروف‌ترین سوغات شیراز به ۳ دسته شیرینی‌های سنتی، عرقیات گیاهی و صنایع‌ دستی تقسیم می‌شوند.

معروف‌ترین سوغات خوراکی شیراز چیست؟

از معروف‌ترین سوغات خوراکی شیراز می‌توان به مسقطی، فالوده شیرازی، حلوا کاسه‌ای، کلوچه شیرازی، بادام سوخته، رنگینک، نان مشت، یوخه، برشلیک، نان فسا و حلوای خارک اشاره کرد.

عرقیات معروف شهر شیراز کدامند؟

عرق بهارنارنج، گلاب شیراز، عرق بیدمشک و عرق نسترن.

بهترین مکان‌ها برای تهیه سوغات شیراز کجاست؟

بازار وکیل، بازار اردو، بازار حاجی‌شیراز و مراکز خرید حافظ، خلیج‌فارس، هامون و سلطانیه.

قیمت سوغاتی شیراز چقدر است؟

قیمت سوغات شیراز به نوع محصولی که خریداری می‌کنید بستگی دارد. معمولا قیمت محصولات در بازارهای سنتی کمی مناسب‌تر از مراکز خرید مدرن است.

چگونه بلیط هواپیما شیراز را ارزان بخریم؟

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ارزانترین بلیط هواپیما شیراز از سرویس کِی‌کُجا در سایت فلای‌تودی استفاده کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید