ماکو یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران، در شمال غربی کشور و در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این شهر در کنار آثار تاریخی و طبیعی، غذاهای محلی و سوغات بومی مشهوری نیز دارد. شهر ماکو به دلیل نزدیکی به مرز ایران و ترکیه، مسیر عبور مسافرانی است که از راه زمینی قصد رفتن به ترکیه را دارند. مردم ماکو به دو زبان ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. در این شهر مرزی آثار بسیاری از دوره ساسانی و سلجوقیان باقی مانده است، به همین علت جاهای دیدنی ماکو قدمت زیادی دارد و آثار تاریخی فراوانی در آن دیده می‌شود. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی ماکو می‌پردازیم. اگر قصد سفر به ماکو را دارید، مطالعه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را از دست ندهید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

قره کلیسا | قدیمی ترین کلیسای ارامنه جهان

یکی از جاهای گردشی ماکو، قره کلیسا نام دارد که قدیمی‌ترین کلیسای جهان است. این کلیسا در بین ارامنه به عنوان عبادتگاه مقدس تادئوس شناخته می‌شود که با هدف گرامیداشت تادئوس و مسیحیان کشته شده در سال ۳۰۰ میلادی، پس از رسمی شدن دین مسیحیت ساخته شد.

این بنا طراحی مستطیلی شکل دارد و در قسمتی از آن سنگهای سیاه کار شده است، همچنین طرح‌هایی از نقوش سنتی، گل و بوته و حیوانات در قسمت‌های خارجی این بنا دیده می‌شود. این کلیسا در نزدیکی روستای قره کلیسا قرار دارد.

قره کلیسا باکو

قره کلیسا، از مهمترین جاهای دیدنی ماکو و همچنین جزو آثار تاریخی است که به عنوان میراث جهانی یونسکو در ایران شناخته می‌شود.

بام فرهاد | گور دخمه ای در دل ماکو

بام فرهاد یکی دیگر از جاهای گردشی ماکو محسوب می‌شود. به این مکان، گور دخمه ایوان فرهاد هم گفته می‌شود. در بین مردم نیز به نام خانه فرهاد و فرهاد بامو شهرت است. این دخمه دو اتاق دارد که در انتهای ۳۰ پله سنگی قرار گرفته است. اگر می‌خواهید از یک بنای هیجان انگیز در ماکو دیدن کنید، حتما این مکان را در لیست جاهای دیدنی ماکو که قرار است ببینید قرار دهید.

دریاچه سد بارون و کلیسای زور زور

سد بارون که از جاهای دیدنی ماکو است، یکی از سدهای بزرگ آذربایجان غربی محسوب می‌شود که روی رودخانه زنگمار قرار دارد. دریاچه‌ای که در پشت این سد به وجود آمده بسیار زیباست و محلی برای تفریح و استراحت گردشگران و ماهیگیران است. همچنین به علت قرارگیری کلیسای زور زور در کنار این سد، از جاهای دیدنی ماکو به حساب می‌آید. کلیسای زور زور، بنایی ساخته شده از سنگ است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و قدمت آن به قرن ۱۴ میلادی برمی‌گردد. طرح این اثر نیز از یک صلیب الگوبرداری شده است.

کلیسای زور زور از جاهای دیدنی ماکو

آبشار و پل قلعه جوق | ثبت شده در فهرست آثار ملی

آبشار قلعه جوق که یکی دیگر از جاهای دیدنی ماکو است، در جنوب غربی ماکو و در پنج کیلومتری این شهر، در روستایی به همین نام قرار گرفته و ارتفاعی نزدیک به ۸۰ متر دارد. این آبشار آب زیادی ندارد، اما بسیار زیباست و فضای اطراف آن بکر و طبیعی باقی مانده است. پل قلعه جوق ماکو نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این پل ارتفاعی ۹ متری دارد و با مصالحی مثل گچ، آهک و سنگ‌های تراشیده ساخته شده است.

عمارت کلاه فرنگی ماکو | مربوط به دوره قاجار

در قسمت شرقی خیابان امام شهر ماکو، عمارت کلاه فرنگی قرار دارد. بخش زیادی از این بنا متعلق به علی قلی خان بیات ماکوئی و مربوط به دوره قاجار است. در تمامی قسمت‌های این مجموعه، شاهد پنجره‌های ارسی، آینه کاری، گچبری و شیشه‌های رنگی هستیم.

عمارت کلاه فرنگی ماکو، بنایی دو طبقه با نمایی به صورت یک هشت ضلعی است و از داخل نیز شکلی صلیبی دارد. همچنین وجود یک بالکن با ۲۰ ستون چوبی، تزئینات گچبری و پنجره‌های ارسی، این بنا را جزو جاهای دیدنی ماکو کرده است.

عمارت کلاه فرنگی ماکو

پل قره کورپو | از جاهای دیدنی ماکو

در شمال شهر ماکو، پل قره کورپو قرار دارد که یکی از آثار ملی ایران است و به نام پل سیاه نیز شناخته می‌شود. قدمت این پل به دوره صفویه برمی‌گردد. پل قره کوربو بر روی رودخانه‌ای به نام قره سو بنا شده است و سه دهانه جداگانه دارد. سنگ‌های زیبای این پل، معماری خاصی به این اثر تاریخی بخشیده است.

کاخ باغچه جوق ماکو | با الهام از معماری فرنگی

از دیگر جاذبه‌ های گردشگری ماکو می‌توان از کاخ باغچه جوق نام برد. این کاخ زیبا، در باغی به مساحت نزدیک به ۱۱ هزار متر مربع قرار گرفته است. در معماری این بنا الهاماتی از معماری روسی دیده می‌شود و تلفیقی از معماری ایرانی و خارجی است. کاخ باغچه جوق در روستایی به همین نام و در ۶ کیلومتری شهر ماکو قرار دارد. ساخت این اثر تاریخی توسط همت اقبال السلطنه، از سرداران مظفرالدین شاه قاجار صورت گرفته است.

کاخ باغچه جوق از جاهای دیدنی ماکو

روستای گردشگری رند | سرسبز و تماشایی

 در ۱۵ کیلومتری شهر ماکو، روستایی به نام رند واقع شده که جزو جاهای دیدنی ماکو است. این روستای سرسبز که چشمه‌های جوشانی دارد، گردشگران زیادی را جذب این منطقه کرده است. روستای رند به علت قرارگیری در دامنه کوهستان، آب و هوایی خنک و مطبوع دارد. در سال ۱۳۹۳ نیز به عنوان روستای نمونه گردشگری از سوی مسئولین شهر باکو انتخاب شده است.

حمام تاریخی پورناک | با عمری ۲۰۰ ساله

حمام تاریخی پورناک، از بناهای قدیمی در منطقه ماکو است که در روستایی به همین نام قرار دارد. این حمام در دوران خودش مشتریان زیادی داشته است. حمام پورناک با عمر حدود ۲۰۰ سال، مربوط به دوره قاجار است و یکی از جاهای دیدنی ماکو به شمار می‌آید که به عنوان آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

ایلان دره سی | دره مارها

ایلان دره سی، دره‌ای با صخره‌های سنگی زیباست که ستون‌هایی عمودی و افقی دارد و از انجماد گدازه‌های آتشفشانی که در دوره سوم زمین شناسی فوران کرده بودند به وجود آمده است. در گویش محلی نیز به این منطقه، قیرمیزی‌لیخ یا دره مارها می‌گویند.

ایلان دره سی ماکو

تالاب آغ گل ماکو | خانه پرندگان مهاجر

در شمال شرقی ماکو و در مجاورت رود ارس، تالابی واقع شده است که از مناطق زیبا در آذربایجان غربی محسوب می‌شود. این تالاب در فصل سرما پرآب و در زمان‌های گرم سال، خشک و کم آب می‌شود. این تالاب خانه پرندگانی مانند حواصیل، آنقوت، فلامینگو و غازهای وحشی است.

منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو | زیستگاهی ارزشمند

منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو، از زیستگاه‌‎های مهم و ارزشمند در این منطقه به حساب می‌آید. گونه‌های مختلف حیوانات، همچنین پرنده‌های مهاجر در این ناحیه دیده می‌شوند. این منطقه شامل زیستگاه‌های کوهستانی مرتفع، کم ارتفاع و دشت و تالاب می‌شود.

آغگل ماکو به طور کلی به دو بخش تقسیم شده است؛ در یک بخش آن شکار ممنوع است، اما در بخش دیگر با شرایطی مشخص و دریافت مجوز می‌توان اقدام به شکار برخی از حیوانات و پرندگان مانند روباه، گراز، پرندگان شکاری و کبک کرد. اگر به طبیعت بکر علاقه‌مند هستید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو

کلیسای گئورگ مقدس | واقع در منطقه ای متروکه

در نزدیکی روستای مرگن که بین قره ضیاءالدین و ماکو واقع شده است، کلیسایی جذاب قرار دارد که مربوط به قرن ۱۶ میلادی است. در کنار این کلیسا، صلیب‌های حجاری شده و قبرستان ارامنه دیده می‌شود که پس از مهاجرت ارامنه در قرن ۱۹ میلادی از این منطقه، به صورت متروکه درآمده است.

تالاب بورآلان | از مهمترین جاهای دیدنی ماکو

تالاب بورآلان در امتداد مرز مشترک ایران، ترکیه و ارمنستان و در موازات رودخانه قره‌سو قرار گرفته است. این تالاب از  جاهای دیدنی آذربایجان غربی و شهر ماکو است و با ۲۵۰ هکتار مساحت و وجود چشمه‌های آب گرم در این منطقه، اهمیت زیست محیطی بسیاری دارد.

تالاب بورآلان

خانه سنگی جمال خان تیموری | از آثار ثبت شده ملی

خانه سنگی جمال خان تیموری، عمارتی متعلق به زمان قاجار، واقع در شهر ماکو است. این خانه در دو طبقه با مساحت ۶۰۰ متر مربع و از سنگ ساخته شده است و در زمینی چهار هزار متری قرار دارد. خانه سنگی جمال خان تیموری نیز به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه آبگرم شوط | با خاصیت درمانی

از مهمترین جاذبه‌های طبیعی در منطقه آزاد ماکو، چشمه آبگرم شوط است که در حاشیه شهری به همین نام قرار گرفته است. این چشمه در بالای تپه‌ای قرار دارد که از دو طرف آن آبگرم و از وسط آن آب سرد می‌جوشد. این مدل چشمه به دلیل داشتن املاح معدنی، خاصیت درمانی دارد و به همین خاطر مورد توجه توریست‌هایی است که به قصد درمان به این منطقه سفر می‌کنند.

چشمه آبگرم شوط

چشمه ثریا | بهشت گمشده آذربایجان غربی

یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی که بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است، چشمه ثریاست. این چشمه که بسیاری از افراد محلی به نام بهشت گمشده آذربایجان غربی و هزار چشمه می‌شناسند، در شمالی‌ترین بخش از آذربایجان غربی قرار دارد. آب این تالاب از دوهزار چشمه زیر زمین تامین می‌شود که از به هم پیوستن آنها، چشمه ثریا به وجود آمده است.

این چشمه وسعتی حدود یازده هزار هکتار دارد! و هر ساله میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است. بازدید از این چشمه در فصول گرم سال پیشنهاد می‌شود. برای دسترسی به این منطقه نیز باید حدود ۹۰ کیلومتری از ماکو به سمت شمال حرکت کنید.

چشمه ثریا

قلعه قابان ماکو | یادگار دوره تیموریان

قلعه قابان ماکو، بنایی مربوط به دوره تیموریان و ۶۰۰ سال پیش است و به‌‎نام‌های قبان، قپان و کاپان نیز شناخته می‌شود. این اثر با توجه به ارزش تاریخی آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار در بافت تاریخی شهر قرار دارد.

قلعه قابان ماکو شامل بخش‌هایی مثل برج‌ها، ستون، باروها، حمام، شاه نشین، زندان و… می‌شود. همچنین موقعیت قرارگیری آن به صورتی است که می‌توان از داخل آن چشم‌انداز زیبایی از شهر را رویت کرد.

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد | برای خرید پوشاک و سوغات

در ۵ کیلومتری جاده ماکو به بازرگان، بازاری وجود دارد که بیش از ۵۰۰ مغازه در دل این بازار است. از مواد غذایی تا لوازم خانگی و پوشاک را می‌توانید در آنجا پیدا کنید. قیمت‌های مناسب این بازار نسبت به دیگر مناطق باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده است و گشتن در این بازار خالی از لطف نیست.

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد

گشت و گذار در جاهای دیدنی ماکو

در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی ماکو پرداختیم، منطقه‌ای که سفر به آن به هر فردی پیشنهاد می‌شود. اگرچه ممکن است برای دیدن تمام جاذبه‌های ماکو زمان کافی نداشته باشید، از طریق این مطلب می‌توانید مکان‌هایی را که بیشتر دوست دارید، برای خودتان فهرست کنید.

برای گشت و گذار در جاهای دیدنی ماکو، به بیشتر از یک روز زمان نیاز دارید. برای رزرو انواع هتل های ماکو با ارزانترین قیمت به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

اگر به این منطقه سفر کنید، دیدن کدام یک از آثار برایتان جالب‌‍‌تر است؟ برایمان بنویسید. همچنین اگر تا به حال تجربه سفر به ماکو را داشتید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ماکو

بهشت گمشده آذربایجان غربی کجاست؟

این نامی است که افراد محلی به چشمه ثریا می‌گویند، این چشمه در ۹۰ کیلومتری منطقه آزاد ماکو قرار دارد.

کدام یک از جاهای دیدنی ماکو در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؟

آبشار و پل قلعه جوق، پل قره کورپو، خانه سنگی جمال خان تیموری و قلعه قابان ماکو از آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدیمی ترین کلیسای ارامنه جهان در کجا قرار دارد؟

قره کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه جهان است که در روستایی به همین نام و در شهر ماکو قرار دارد.

آیا چشمه آبگرم شوط در ماکو قابل استفاده است؟

بله؛ این چشمه به دلیل داشتن املاح معدنی، خاصیت درمانی دارد و به همین خاطر مورد توجه توریست‌هایی است که به قصد درمان به این منطقه سفر می‌کنند.

در کدام یک از جاهای دیدنی ماکو الهاماتی از معماری روسی دیده می‌شود؟

کاخ باغچه جوق در ۶ کیلومتری شهر ماکو، تلفیقی از معماری ایرانی و خارجی است که در آن الهاماتی از معماری روسی نیز دیده می‌شود.

آیا در تمام بخش‌های منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو، شکار ممنوع است؟

در بخشی از آغگل ماکو، با شرایطی مشخص و دریافت مجوز می‌توان اقدام به شکار برخی از حیوانات و پرندگان مانند روباه، گراز، پرندگان شکاری و کبک کرد.  

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید