احتمالا زمانی که صحبت از جاهای دیدنی ارومیه می‌شود، اولین تصویری که در ذهنتان نقش می‌بندد، دریاچه معروف این شهر تاریخی است؛ دریاچه‌ای فیروزه‌ای‌رنگ با وسعت ۴۸۱۰ کیلومتر مربع که این روزها دیگر حال و هوای گذشته را ندارد! اما دریاچه ارومیه تنها جاذبه این شهر نیست. بناهای تاریخی شگفت‌انگیز در دل این شهر رویایی نهفته که به‌ خاطرش حاضر باشید، خستگی سفری چندصدکیلومتری را به‌ جان بخرید. حال اگر وسوسه سفر به پاریسی‌ترین شهر ایران به‌ جانتان افتاده، چمدان‌تان را ببندید تا از دریچه نگاه مجله گردشگری فلای‌‌تودی، گشت‌وگذاری کوتاه به جاهای دیدنی ارومیه داشته باشیم.

جاذبه های گردشگری ارومیه که شما را شگفت‌زده می‌کنند!

قدمت ۲۰۰۰ ساله ارومیه و رویارویی آن با تمدن‌های متعدد، آن را به شهری هزاررنگ و هزارشکل تبدیل می‌کند و یکی از جاهای دیدنی ایران می باشد. گوشه‌گوشه این شهر، مملو از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، طبیعی و مذهبی است که هر کدام به‌تنهایی می‌توانند اسباب بهت و شگفتی گردشگران را فراهم کند.

جاهای دیدنی ارومیه

دیدنی های ارومیه از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، کشتزارها و باغ‌های انگور آغاز می‌شود و تا غار تمتمه و کلیسای ننه مریم ادامه پیدا می‌کند. روایت‌های نهفته در دل هر یک از جاذبه های گردشگری ارومیه، شما را برای همیشه شیفته این شهر خواهد کرد. حال اگر مایلید غنی‌ترین فهرست از جاهای دیدنی ارومیه را در سفرنامه خود به‌ ثبت برسانید، ادامه مطلب را همراه ما باشید.

جاذبه‌ های ارومیه | از بهترین پارک‌ ها تا زیباترین آبشارها

اجازه دهید معرفی جاهای دیدنی ارومیه را از طبیعت بکر و مناظر طبیعی خیره‌کننده این شهر آغاز کنیم. شهر ارومیه در دل خود، مجموعه‌ای عظیم از کوه‌ها، آبشارها، دره‌ها، دشت‌ها و دریاچه‌ها را دارد. تماشای هر کدام از این مناظر دیدنی، موجب غنای روحیه طبیعت‌شناسانه تک‌تک توریست‌های این شهر می‌شود.

دریاچه‌ ارومیه | بزرگترین دریاچه آب شور در خاورمیانه

ارومیه را نیز می توان به شهر اولین‌ها تشبیه کرد. اولین بیمارستان، اولین نشریه و اولین مدرسه، گزیده‌ای از نخستین و مهم‌ترین افتخارات فرهنگی این شهر است؛ اما ماجرای اولین‌ها به همین جا ختم نمی‌شود!

دریاچه ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه

شما با سفر به شهر ارومیه از موهبت دیدن اولین و بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه بهره‌مند می‌شوید. تماشای غروب در سواحل ماسه‌ای احاطه‌شده در اطراف دریاچه به همراه صدای دلنشین پرندگان مهاجری که از دوردست به گوش می‌خورد، لطف حضور در این منظره طبیعی را دوچندان می‌کند. توصیه ما به شما این است که اگر عزم تماشای این دریاچه زیبا را کردید، از داشتن دوربین شکاری غافل نشوید.

  • آدرس: ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه، مرز بین استان آذربایجان شرقی و غربی

دریاچه‌ مارمیشو | حاصل یک زمین لرزه

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه، باید به دریاچه‌ مارمیشو اشاره کرد. لذت تماشای این دریاچه را باید مرهون زمین‌لرزه‌ای باشیم که پرده از زیبایی‌های چشم‌نواز این قطعه از بهشت برداشته است. بله درست شنیدید! دریاچه مارمیشو به‌واسطه دشت‌های سرسبزی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند، به بهشتی بی‌نظیر در شمال غرب ارومیه تبدیل شده است.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه

دریاچه‌ دالامپر | صدرنشین فهرست زیباترین جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه‌ دالامپر از دیگر جاهای دیدنی ارومیه است که تجربه‌ای بدیع از دیدن مناظر آبی را برای شما رقم می‌زند. این دریاچه زیبا تلفیقی از سرسبزی بهار و سپیدی برف‌های زمستانی را به تصویر می‌کشد. لازمه رسیدن به این دریاچه زیبا، پیمودن مسیری صعب‌العبور و دشوار است؛ اما استشمام عطر و بوی گل‌ها و گیاهان برآمده از دل خاک، سختی گام‌نهادن در این مسیر را برای شما سهولت می‌بخشد.

دریاچه‌ دالامپر یکی از مناظر آبی ارومیه
  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه

دریاچه‌ بوز سینه | یادگار یخچال‌های دیرینه

دیدنی های ارومیه در بخش دریاچه‌ها، با دریاچه بوز سینه تمام می‌شود. بز سینه عنوانی کردی برای این دریاچه است که حکایت از یخچال‌های دیرینه در دل کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده دارد. به‌نظاره‌نشستن کوه‌های پوشیده از برف در اطراف این دریاچه، حرکت عقربه‌های ساعت را برای شما سرعت می‌بخشد!

  • آدرس: ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه

کوه سیر داغی | طبیعت‌گردی با امکانات رفاهی

بخش دیگری از جاهای دیدنی ارومیه را کوه‌های باصلابت این شهر تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر اهل کوهنوردی باشید، با رفتن به کوه سیر داغی به سیاحت کاملی دست پیدا خواهید کرد. شیب ملایم این کوه به همراه چشم‌انداز زیبایی که در اطراف شما به چشم می‌خورد، خاطره‌ای خوش از کوهنوردی را برای‌تان رقم خواهد زد. امکانات مختلف موجود در این کوه مانند رستوران، پارکینگ و کافه، فرصت یک اقامت کوتاه‌مدت لذت‌بخش را برای شما فراهم کرده است.

کوه سیر داغی اماکن مرتفع ارومیه
  • آدرس: ۲ کیلومتری جنوب غرب ارومیه

کوه دالامپر | با چشم اندازی به کشورهای همسایه

از دیگر مکان های دیدنی ارومیه، کوه دالامپر است. چشمانتان را ببندید و خود را در مرتفع‌ترین قلعه‌ای تصور کنید که در آن قادرید خاک سه کشور همجوار یعنی ایران، عراق و ترکیه را به‌ نظاره بنشینید. این توصیفی کوتاه از شگفت‌انگیزترین کوه در ارومیه است که با صعود به قله آن، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ارومیه را مشاهده خواهید کرد.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه

آبشار سوله دوکل ارومیه | زلال‌ترین آبشار ارومیه

لذت بازدید از جاذبه های گردشگری ارومیه با رفتن به کنار آبشارهای موجود در این شهر به اوج خودش می‌رسد. یکی از معروف‌ترین این آبشارها، آبشار سوله دوکل است که از دل کوه دالامپر جاری می‌شود. اگر به ارومیه سفر کردید، خود را به لذت آب‌تنی در زلال‌ترین آبشار این شهر مهمان کنید.

آبشار سوله دوکل ارومیه یکی از جاهای دیدنی ارومیه
  • آدرس: ارومیه، شهر سیلوانه، منطقه مرگور

آبشار شملکان | در دل طبیعت سبز

آبشار شملکان یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که چشم انداز زیبایی دارد. برای رفتن به این آبشار زیبا دو راه پیش‌ روی شما است. اولین راه از دل روستای بند می‌گذرد که مطمئن‌ترین مسیر برای گردشگران به حساب می‌آید و دومین راه دسترسی به این آبشار، پیمودن دامنه‌های سرسبز روستای سیر است.

  • آدرس: ارومیه، روستای شملکان

آبشار سولک | از دل کوه‌های همیشه برفی سولک

اگر با گروهی از دوستان و نزدیکان به ارومیه سفر کردید، احتمالا بهترین جایی که می‌توانید در آن بساط کمپ گردشگری را دایر کنید، روستای سولک خواهد بود. این روستا که از بهترین جاهای دیدنی ارومیه است، منحصربه‌فردترین آبشار را در دل خود دارد. آب این آبشار از ذوب برف کوه‌های سلوک تامین می‌شود. برای رسیدن به این آبشار زیبا لازم است سختی یک ساعت کوه‌نوردی را به‌ جان بخرید. البته حالت پلکانی این روستا لذت قدم‌گذاشتن در این مسیر طولانی را برای شما خاطره‌انگیز می‌کند.

آبشار سولک در روستای پلکانی سولک
  • آدرس: ۳۲ کیلومتری غرب ارومیه، واقع در روستای سولک

دره‌ قاسملو | دشت درختان سیب

حیف است به ارومیه سفر کنید و از دیدن زیبایی‌های چشم‌نواز دره‌ قاسملو محروم بمانید. این دره، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است که می‌تواند مکانی مناسب برای اقامت گردشگران باشد. با اقامت در این مکان زیبا، ضمن لذت‌بردن از دشت‌های باطراوات آنجا، حظ تماشای برداشت سیب را هم از نزدیک تجربه خواهید کرد.

  • آدرس: ۳۵ کیلومتری ارومیه، واقع در جاده ارومیه به سمت اشنویه

ییلاق سیلوانا | از معروف ترین جاهای دیدنی ارومیه

زندگی شهری ریه‌های ما را با اکسیژن بیگانه کرده است. ییلاق سیلوانا شاید یکی از بهترین جاهایی باشد که در آن بتوان لذت نفس‌کشیدن در هوایی با اکسیژن خالص را تجربه کرد. جاذبه‌ های گردشگری ارومیه در این منطقه با دیدن دشت‌های مملو از لاله‌های وحشی و شنیدن طنین خوش آب رودخانه به اوج خودش می‌رسد. راستی اگر در جست‌وجوی خالص‌ترین و مرغوب‌ترین عسل ارومیه باشید، آن را در هیچ‌کجا بهتر از ییلاق سیلوانا نخواهید یافت!

ییلاق سیلوانا جای برای نفس کشیدن
  • آدرس: ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه

چشمه‌ آب معدنی کوه زنبیل | چشمه‌ای با خواص درمانی

در فهرست جاهای دیدنی ارومیه، چشمه‌ آب معدنی کوه زنبیل جایگاه خاص خودش را دارد؛ حوضچه‌ای کوچک با عمق ۲۵ سانتی‌متر و قطر ۴ متر که در حوالی دریاچه ارومیه واقع شده است. املاح معدنی موجود در آب زلال این چشمه، خستگی ساعت‌ها کوهنوردی را از جسم و جان شما می‌زداید.

  • آدرس: ارومیه، روستای نازلو چای، جاده پل دریاچه ارومیه

معرفی ۶ مورد از جاذبه‌‌ های تفریحی ارومیه

برای گردشگران یک شهر، هیچ‌چیز به‌اندازه اقامتی کوتاه در یکی از پارک‌های شهر، نمی‌تواند لذت دوباره گشت‌وگذار میان مناظر دیدنی را برانگیزد. خوشبختانه ارومیه از نظر داشتن این موهبت، بالاترین امتیاز را از آن خود کرده است. در ادامه مطلب به معرفی بهترین جاهای دیدنی ارومیه که از جاذبه تفریحی برخوردار هستند، می‌پردازیم.

معروف ترین پارک های شهر ارومیه

پارک دانشجو | تماشای شکوه جشنواره گل لاله

به دوست‌داران گل و گیاه، تماشای مناظر خیره‌کننده و طبیعی پارک دانشجو را پیشنهاد می‌کنیم. از دل این پارک باطراوت، بیش از ۵۰۰ هزار بوته گل سر از خاک درآورده است که عطر مسحورکننده هر کدام، ارومیه را برای گردشگران به شهری جادویی تبدیل می‌کند. اگر دست‌ بجنبانید و تا اردیبهشت‌ماه خود را به ارومیه برسانید، می‌توانید شکوه جشنواره گل لاله در این پارک را به تماشا بنشینید.

  • آدرس: ارومیه، خیابان آزادگان، چهارراه آزادگان، تقاطع امام علی

پارک جنگلی شیخ تپه | از بهترین جاهای دیدنی ارومیه در بهار

بدون شک یکی از جاهای دیدنی ارومیه در بهار، پارک جنگلی شیخ‌تپه است. دلیل این جذابیت هم چشم‌انداز پانورامایی یا ۳۶۰ درجه‌ای است که به گردشگران هدیه می‌دهد؛ بنابراین، اگر شیفته حضور در بلندترین بام شهر ارومیه باشید، پارک جنگلی گزینه‌ای مشعوف‌کننده‌ای برای شما خواهد بود.

پارک جنگلی شیخ تپه

این پارک که در بلوار نبوت شهر ارومیه واقع شده است، تصویری از باستانی‌ترین تپه با عنوان شیخ‌تپه را برای شما به‌ نمایش می‌گذارد. دیدن این تپه باستانی در کنار فضای سبز و رویایی پارک، صحنه‌ای رمانتیک را در سفر برای شما رقم می‌زند. پارک جنگلی شیخ‌تپه دارای امکانات رفاهی متعددی نظیر کافه، رستوران و شهربازی است که موجب حظ کامل تک‌تک اعضای خانواده می‌شود.

  • آدرس: ارومیه، خیابان البرز، خیابان شهید بیابانی

دهکده‌ ساحلی چی‌ چست | از بهترین مکان های دیدنی ارومیه

در فهرست بهترین جاهای دیدنی ارومیه باید جایی را هم برای دهکده ساحلی چی‌چست خالی بگذاریم. اگر طالب هیجان‌خواهی در مناظر گردشگری ارومیه باشید، احتمالا دهکده ساحلی بهترین جایی است که پیدا می‌کنید. در این دهکده زیبا، ضمن تجربه تفریحات ورزشی متعدد، می‌توانید خود را برای حضور در هیجان‌انگیزترین پیست رالی آماده کنید. این دهکده در نزدیکی بندر گلمانخانه واقع شده است و می‌تواند میزبان خوبی برای اقامت شبانه شما باشد.

دهکده ساحلی چی جاذبه تفریحی ارومیه
  • آدرس: ۱۸ کیلومتری ارومیه به سمت دریاچه، واقع در جاده چی‌چست

پیست اسکی خوشاکو | زیباترین پیست اسکی ایران

دیدنی های ارومیه به فصل بهار محدود نمی‌شود. اگر دلتنگی برای این شهر سر از سرمای زمستان درآورد، چمدان‌تان را ببندید و عازم زیباترین پیست اسکی ایران شوید. پیست اسکی خوشاکو چشم‌نوازترین منظره برای عکاسی است و تا جایی که چشم کار می‌کند، سپیدی برف و سوزش سرمای زمستان است که صحنه‌ای کارت‌پستالی و زیبا را پیش چشمتان می‌گذارد. از طرفی، همواربودن جاده به شما این امکان را می‌دهد تا ضمن سفر با خودروی شخصی‌تان، از جذابیت‌های بصری موجود در مسیر هم لذت ببرید.

پیست اسکی خوشاکو با جاذبه های دیدنی
  • آدرس: ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، منطقه راژان، روستای خوشاکو
  • ساعت بازدید: روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدظهر

مجتمع گردشگری ساحلی باری | اولین دهکده سلامت ایران

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه، مجتمع گردشگری باری است. کلنگ این مجتمع، زمانی زده شد که هنوز صدای دل‌نواز آب در دریاچه ارومیه به گوش می‌رسید. این دهکده که به اولین دهکده سلامت در ایران شهرت دارد، در ۵۵ کیلومتری شهر ارومیه و در نزدیکی روستایی به نام باری واقع شده است.

در این دهکده، آغوش هر نوع تفریحی که فکرش را بکنید، به‌روی شما باز است؛ از تماشای فیلمی عاشقانه در سینمایی سرپوشیده گرفته تا گشت‌وگذار با قدیمی‌ترین درشکه در مکان‌های تودرتوی این دهکده! این جاذبه در نزدیکی شهر سلماس قرار دارد، بنابراین اگر قصد سفر دارید، می‌توانید یکی از هتل های سلماس را برای اقامت انتخاب کنید.

مجتمع گردشگری ساحلی باری
  • آدرس: منطقه قوشچی واقع در ۴۰ کیلومتری جاده ارومیه به سمت سلماس

جاذبه‌ های تاریخی ارومیه | قصه گوی داستان این شهر!

آجر به آجر دیوارهای شهر ارومیه روایت‌های شنیدنی از تاریخ را برای گردشگران بازگو می‌کند که شنیدن آن‌ها برای تاریخ‌دوستان خالی از لطف نیست. قدمت چندهزارساله این شهر، موجب شده است که شما با قدم‌گذاشتن به هر کوچه و دیدن هر منظره‌ قدیمی، به دل تاریخ سفر کنید. حال اگر آماده شنیدن روایت‌های تاریخی نهفته در دل این شهر هستید، با ما هم‌قدم شوید.

یخچال دو قوز پله و نمایشگاه آبگینه | یادگار دوره قاجار

یخچال نه پله که قدیمی‌ترهای این شهر آن را با عنوان دو قوز پله می‌شناسند، بنایی به‌جامانده از زمان قاجار است. در روزگاری که بشر هنوز به کشف یخچال‌های صنعتی نائل نشده بود، این بنای تاریخی بهترین مکان برای نگهداری یخ بود. امروزه اما به مکانی دیدنی از هنرهای دستی مردمان خوش‌ذوق این شهر تبدیل شده است.

معماری باشکوه این بنا اگرچه فاقد کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده است؛ بااین‌حال، نمای سنگی، سقف‌های طاق‌دار و پنجره‌های قوس‌مانند این مکان تاریخی، شما را سوار بر قطار زمان کرده و جایی حوالی سال ۱۲۹۰ پیاده می‌کند. اگر هوس رفتن به این بنای تاریخی به‌سرتان زد، کافی است از محلی‌های این شهر آدرس محله دوقوز پله را جویا شوید.

یخچال دو قوز پله و نمایشگاه آبگینه
  • آدرس: ارومیه، خیابان حافظ، بلوار مدنی، خیابان مفتح
  • ساعت بازدید: در تمام ایام سال به‌صورت تمام‌وقت

کلیسای ننه مریم | آتشکده قدیمی شهر

جاهای دیدنی ارومیه کم نیست؛ یکی از بهترین آن‌ها همین کلیسای ننه مریم یا همان آتشکده قدیمی است که همچون نامش، صفا و سادگی را مهمان روح و جانمان می‌کند. معماری این بنای تاریخی در نهایت سادگی انجام شده است. با واردشدن به این کلیسا، جز دیدن چند تابلوی نقاشی و کوبلن‌دوزی که تصویری محو از حضرت عیسی و حواریون را به‌نمایش می‌گذارد، چیز دیگری قابل رویت نخواهد بود.

در عوض تا دلتان بخواهد در این کلیسای قدیمی، مسحور فضای معنوی در محراب و تالان‌های تودرتوی آن خواهید شد. عمق این معنویت را هم باید مرهون ستاره‌ای درخشان در حوالی اورشلیم بود که به این آتشکده قدیمی، تصویری کلیسامانند بخشید. این کلیسا در خیابان امام خمینی واقع شده است. برای رسیدن به این خیابان، اتوبان دکتر باهنر در شمال و غرب ارومیه و اتوبان خاتم‌النبیا در شرق آن، مسیرهایی آسان و بی‌ترافیک هستند.

کلیسا قدیمی ننه مریم که به آتشکده قدیمی معروف است
  • آدرس: ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک
  • ساعت بازدید: همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب
  • هزینه بازدید: رایگان

مسجد جامع ارومیه | از بهترین دیدنی های ارومیه

مسجد جامع ارومیه از دیگر جاذبه‌ های گردشگری ارومیه است که نیازی به معرفی ندارد. این مسجد، که شاهکاری از معماری اسلامی را به تصویر می‌کشد، هم‌جوار با بازار قدیمی این شهر است. شهرت خاص این مسجد به‌واسطه گچ‌بری‌های خیره‌کننده در قسمت محراب است؛ اما شکوه و جلال این مسجد قدیمی به‌ همین جا ختم نمی‌شود.

کتیبه‌های لاجوردی موجود در شبستان چهل‌ستون، تصویری ساده اما باوقار را از این بنای تاریخی به‌ نمایش می‌گذارند. خط‌های کوفی نگاشته‌شده بر قلب دیوارها و نقوش جالب و گچ‌کاری‌های ماهرانه‌ای که در ستون به ستون این مسجد کار شده‌اند، هر گردشگری را جادو می‌کنند! این مسجد قدیمی از سه گذرگاه اصلی به بازار ارومیه راه دارد. بنابراین، شما در هر جایی از بازار که باشید، می‌توانید عزم رفتن به این مسجد را کنید.

مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری اسلامی
  • آدرس: ارومیه، خیابان شهید منتظری، خیابان اقبال

خانه انصاری | تماشای معماری دوره قاجار

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه خانه انصاری است که به دلیل معماری فیروزه‌ای‌شکل آن، بهتر است به آن خانه فیروزه‌ای بگوییم. این بنای تاریخی قدمتی ۷۰ ساله دارد و یادگاری از دوران قاجار است. از راه‌پله‌های سنگی و طاق‌های هلالی‌شکل این خانه که گذر کنید، وارد حیاط باصفای آن خواهید شد.

باغ زیبای موجود در این خانه و تصویری از قاب فیروزه‌ای پنجره‌ها که در آب حوض افتاده است، نمایی فوق‌العاده به این خانه قدیمی بخشیده است. گشت‌وگذارتان میان باغچه‌ها که تمام شد، به درون عمارت بروید و از دل تابلوهای قدیمی آنجا بوی تاریخ را استشمام کنید.

  • آدرس: ارومیه، میدان امام حسین، ابتدای خیابان شهید مدنی واقع در کوچه انصاری
  • ساعت بازدید: همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب

کلیسای مارسرگیز | یادگار زمان خسرو و شیرین

کلیسای مارسرگیز را می‌توان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه دانست که به دستور شیرین همسر خسروپرویز ساخته شده است. اگر قرار باشد شنیدنی‌ترین روایت تاریخی را در ارومیه برای شما بازگو کنیم، بهترین جا همین کلیسای مارسرگیز خواهد بود. این کلیسا، مزار دو قدیس با نام‌های مارسرگیز و ماربرگوس است که با اهداکردن جان عزیزشان در راه خدا، اسباب تقدس و معنویت این فضای تاریخی را فراهم کردند.

کلیسای مارسرگیز یادگار شیرین و خسرو پرویز

سرتان را که بالا بگیرید، احتمالا اولین چیزی که مشاهده می‌کنید، سوراخ‌های تعبیه‌شده در سقف این کلیساست. حکمت این سوراخ‌ها هم پخش طنین خوش مناجات قدیس است که گوش‌های مردم بیرون از کلیسا را به‌خوبی نوازش می‌دهد. بی‌دردسرترین راه برای رفتن به این بنای تاریخی، تاکسی‌های آنلاین است. درعین‌حال، اگر خواستید با خودروی شخصی‌تان از این معماری خاص دیدن کنید، لازم است از دامنه کوه سیر گذر کنید. تابلوهای نصب‌شده در مسیر، شما را به‌راحتی هدایت می‌کنند.

  • آدرس: ارومیه، روستای بند، انتهای روستای بند، کوه سیر

غار تمتمه | قدیمی‌ترین اقامتگاه انسان

جاهای دیدنی ارومیه هنوز تمام نشده است! غار تمتمه یکی دیگر از آن‌هاست. دیدن قدیمی‌ترین اقامتگاه انسان در دل تاریخ، هیجان خاص خودش را دارد. با ورود به این غار، احتمالا اولین چیزی که روحتان را نوازش می‌کند، دهانه مثلثی‌شکل موجود در قسمت ورودی آن است. دیدن این صحنه زیبا شما را برای لحظاتی هرچند کوتاه به دوران زندگی اجداد غارنشین‌تان می‌برد. این غار در نزدیکی روستای تمتمان قرار دارد.

  • آدرس: ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه

معرفی موزه‌های ارومیه | قدم زدن در میان تمدن و فرهنگ

در میان جاهای دیدنی ارومیه، موزه‌ها بهترین مکان برای رویارویی با تمدن و فرهنگ هزارساله این شهر هستند. شما با قدم‌نهادن در هر موزه، نشانی از فرهنگ و تمدن اصیل این شهر را به‌ نظاره خواهید نشست.

موزه های معروف ارومیه

موزه ارومیه | دومین موزه غنی ایران

موزه ارومیه دومین موزه غنی در ایران است که با جای‌دادن بیش از ۳۰ هزار شی گرانبها، داستان‌های نگفتنی از تاریخ را برای شما روایت می‌کند. با ورود به این موزه، ۳ ساعت زمان دارید تا خوب به سیروسیاحت آثار باستانی در دوره‌‌های تاریخی متعدد بپردازید.

  • آدرس: ارومیه، خیابان دانشکده، روبه‌روی بانک تجارت، موزه ارومیه
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۷ بعدظهر
  • هزینه ورودی: ۴۰۰۰ تومان برای بازدیدکنندگان ایرانی

موزه تاریخ طبیعی ارومیه | موزه ای برای طرفداران محیط زیست

برای طرفداران محیط زیست، هیچ‌جا به‌اندازه موزه تاریخ طبیعی ارومیه نمی‌تواند نشاط‌انگیز و شادی‌بخش باشد. در جای‌جای این موزه وسیع می‌توان رد و نشانی از تنوع اقلیم جانوری در ایران پیدا کرد.

  • آدرس: ارومیه، فلکه آذربایجان، انتهای پارک دانشجو
  • ساعت بازدید: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب
  • هزینه ورودی: رایگان

موزه مردم‌ شناسی | شرکت در یک مهمانی باشکوه

موزه مردم‌شناسی که به‌حق یکی از بهترین دیدنی‌ های ارومیه است، تنها یک موزه نیست؛ رفتن به این بنای تاریخی، معادل شرکت در مهمانی باشکوهی است که در آن می‌توانید لذت هم‌صحبتی با مردمانی با عقاید و سنت‌های متفاوت را بچشید. تلفیق معماری ایرانی و غربی در ساخت این بنای تاریخی، جذابیت بصری آن را دوچندان کرده است.

موزه مردم شناسی ارومیه

مقابل این عمارت تاریخی که بایستید، تصویری از عقاب در جلوی چشمانتان نقش می‌بنند که ثمره ذوق و هنر معماران آن روزگار است. اگر دلتان برای گشت‌وگذار در دوره‌های تاریخی متعدد تنگ شده است، تالارهای موجود در این موزه، بهترین پناهگاه برای شما خواهند بود.

  • آدرس: ارومیه، میدان انقلاب
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۴ بعدازظهر
  • هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان برای گردشگران ایرانی

بازار تاریخی ارومیه | از صفویه تا به امروز

قلب تپنده اقتصاد ارومیه در دل یکی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه یعنی بازار تاریخی این شهر پنهان شده است. این بازار قدیمی که گوهری نایاب از روزگار صفویه است، دیدنی‌های بسیاری برای گردشگران در آستین دارد. با ورودتان به این بازار و عبورکردن از مغازه‌های لبنیاتی، پای در راسته مسگرها خواهید گذاشت. صدای پرهیاهوی مسگری در این بازار، حظ تماشای این راسته را به اوج خودش می‌رساند! کمی آن‌طرف‌تر، عطر و بوی گیاهان دارویی به‌ مشام می‌رسد که چشم هر مسافری را به سمت خود سوق می‌دهد. اگر خستگی راه بر شما غالب نشده باشد، می‌توانید در طرف دیگر بازار نقش‌ونگار نهفته در دل فرش‌های ابریشمی را مشاهده کنید.

بازار تاریخی و سنتی ارومیه

از دیگر راسته‌های این بازار، باید به راسته زرگری، چاقوسازی، بلورفروشی و کفاشی اشاره کرد که هر کدام به‌ نوع خود، می‌توانند گردشگران را غافلگیر و هیجان‌زده کنند. بعد از اینکه از تماشای هنر دست مردم این شهر دل کندید، به سقف بالای سرتان نگاهی بیندازید. احتمالا طاق‌های بلند به همراه سقف‌های گنبدی‌شکل این بازار، شما را در حس‌و‌حالی دل‌انگیز فرو خواهند برد!

  • آدرس: ارومیه، واقع در میان خیابان امام و بعثت

قلعه هلاکوخان | تصویری از مشقت جنگ

قلعه هلاکوخان از دیگر جاذبه های گردشگری ارومیه است که با پای‌نهادن در آن، سختی و مشقت روزگار جنگ را به‌خوبی درک خواهید کرد. اطراف این قلعه، پر از پرتگاه‌های مخوفی است که دسترسی به آن را برای دشمن تقریبا غیر ممکن کرده است. دیوارهای بلند سنگی این قلعه در کنار گل‌های لاله‌ای که اطراف قلعه وجود دارند، موجب نقش‌بستن تصویری متمایز در ذهن گردشگران می‌شود.

قلعه هلاکوخان عکسی از مشقت جنگ
  • آدرس: واقع در شرق دریاچه ارومیه

قلعه کاظم داشی | نماد مقاومت

کاظم‌خان مردی دلاور در زمان جنگ جهانی اول بود که با پناه‌بردن به قلعه سنگی که یک صخره طبیعی است، جان یک نسل را از یورش و گزند وحشیانه روس‌ها نجات داد. او تا سال‌ها،  به مقاومت و مبارزه با اشغال‌گران روس و دفاع از مردم منطقه پرداخت. این روایتی کوتاه از یکی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه یعنی قلعه کاظم داشی است.

  • آدرس: ارومیه، شهر قوشچی، روستای گورچین

مدرسه هدایت | با نمایی چشم نواز

هرچه تصویر از مدارس تنگ و تاریک ایرانی در ذهن دارید، دور بریزید و جای آن را با نمای شگفت‌انگیز مدرسه هدایت پر کنید. ستون‌های فیروزه‌ای در میان دیوارهای آجری و پنجره‌های قدی که با شیشه‌های رنگی تزیین شده‌اند، بهترین تصویری است که از این مدرسه قدیمی می‌توانیم برای شما بازگو کنیم.

مدرسه هدایت ارومیه با فضای سنتی و جذاب
  • آدرس: ارومیه، بافت قدیمی شهر، خیابان امام، کوچه امیرنظمی
  • ساعت بازدید: همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ بعدظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

جاهای دیدنی اطراف شهر ارومیه | پیوند طبیعت و تاریخ

پای زیبایی‌های چشم‌نواز شهر ارومیه به اطراف آن هم باز شده است. بخش انتهایی این مطلب را از دست ندهید تا با بهترین دیدنی‌های اطراف شهر ارومیه آشنا شوید.

گردشگاه نازلو | چشم‌ اندازی تماشایی به اطراف شهر

از جاهای دیدنی اطراف شهر ارومیه، بایستی به گردشگاه نازلو اشاره کرد. این مکان خوش‌آب‌وهوا، چشمه‌ وسیعی از چشم‌اندازهای طبیعی را در دل خود جای داده است. شنیدن طنین خوش آب رودخانه که از میان باغ‌های انگور و سیب به گوش می‌رسد، لذتی وصف‌نشدنی برای گردشگران به‌ ارمغان می‌آورد.

گردشگاه نازلو جاذبه های اطراف ارومیه
  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال ارومیه، مجاور با دهستان نازلو

روستای باراندوز | نگین باغ های سیب ارومیه

کارت‌پستال‌های قدیمی را به‌ یاد دارید؟ بهترین جایی که می‌توانید تصویر رویایی این کارت‌پستال‌ها را به‌ نظاره بنشینید، روستای باراندوز است. این روستا به نگین باغ سیب این شهر شهرت دارد. شکوفه‌های سیبی که در میان درختان سربه‌فلک‌کشیده باغ‌های باراندوز چشمک می‌زنند، احتمالا بهترین دلیل برای بازدید از این روستا خواهند بود!

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری ارومیه واقع در نزدیکی روستای هفت‌آباد

روستای بند | فهرست بهترین جاهای دیدنی ارومیه

چشمانتان را ببندید و روستایی سرسبز با باغ‌های بزرگ و درختان سربه‌فلک‌کشیده را تصور کنید که در دل رشته‌کوه‌های باصلابت ارومیه واقع شده است. این تصویر، وصفی کوتاه از روستای بند؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است.

روستای بند یکی از روستاهای سرسبز ارومیه
  • آدرس: ۱۲ کیلومتری ارومیه، بلوار جام‌جم، جاده بند، روستای بند

چشمه‌ آب گرم هفت‌آباد | در میان روستایی ۳هزار ساله

یکی دیگر از معروف‌ ترین جاهای دیدنی ارومیه، چشمه آب گرم هفت‌آباد است. مسیر رسیدن به این چشمه زلال از دل روستای هفت‌آباد گذر می‌کند. بخش هیجان‌انگیز این چشمه، تغییر دمای آبی است که در بخش‌های مختلف آن احساس می‌شود. این روستا با قدمتی ۳۰۰۰ ساله، یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید از جاذبه‌ های گردشگری ارومیه است.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه واقع در روستای هفت‌آباد

ارومیه، شهر محبوب شمال غرب ایران

جاهای دیدنی ارومیه آنقدر جذاب و متنوع هستند که به‌تحریر‌درآوردن آن‌ها در یک مقاله، قدری سخت و دشوار است. بااین‌حال، ما تلاش کردیم راهنمایی جامع از بهترین دیدنی های ارومیه را برای شما روایت کنیم. چه اهل گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخ باشید و چه شیفته تماشاکردن غروب در سواحل ماسه‌ای، این راهنما قطعا به‌ کارتان خواهد آمد. برای سفر به ارومیه می‌توانید بلیط هواپیما ، بلیط قطار و هتل خود را از فلای تودی به صورت آنلاین رزرو کنید.

شما برای سفر به ارومیه کدام جاذبه را در صدر اولویت‌های خود قرار داده‌اید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ارومیه

آبشارهای ارومیه کدامند؟

از معروف‌ترین آبشارهای ارومیه، می‌توان به آبشار سوله دوکل ارومیه، آبشار شملکان و آبشار سولک اشاره کرد.

مناطق تفریحی ارومیه کدامند؟

پارک‌ها را می‌توان از بهترین مکان‌های تفریحی در ارومیه دانست که دو مورد از بهترین آن‌ها، پارک دانشجو و پارک جنگلی شیخ‌تپه است.

بهترین زمان سفر به ارومیه چه زمانی است؟

ارومیه شهری با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که بازدید از آن در هر فصلی، می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد. بااین‌حال، بهترین زمان سفر به این شهر اواخر خردادماه و اوایل تیرماه است.

چطور بلیط ارزان ارومیه رزرو کنیم؟

با مراجعه به سایت فلای تودی، می‌توانید به ارزان‌ترین بلیط و هتل ارومیه دسترسی داشته باشید.

3 نظرات

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید 💓
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم

    یاشاسین ایران‌
    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

    ارومیه قلب آذربایجان

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید