مسجد سردار – بنایی از قاجار در ارومیه

0
4222
مسجد سردار ارومیه
مسجد سردار ارومیه

آشنایی با مسجد سردار ارومیه

مسجد سردار ارومیه از مکان‌های دیدنی و گردشگری شهر ارومیه است که در کنار خیابان امام خمینی و امتداد راسته غلام‌خان قرار دارد. این مسجد در دوران قاجار و توسط عبدالصمدخان پدر آقامحمد جد اعظم عظیم‌السلطنه سردار ساخته شده است. سردار سال ۱۳۳۰ این مسجد را مرمت و سال ۱۳۳۱ در بالای سردر آن ساعتی بزرگ نصب می‌کند که پس از آن مسجد سردار به مسجد ساعت یا ساعتلو نیز معروف می‌شود.

مسجد سردار ارومیه
مسجد سردار ارومیه

مسجد سردار از دو شبستان مجزا تشکیل شده است؛ یکی شبستان بزرگ و دیگری شبستان کوچک. شبستان بزرگ، مهمترین و اصلی‌ترین قسمت مسجد است. این شبستان مستطیل شکل بوده اما در قسمت جنوب‌شرقی آن ۱۲ ستون سنگى هشت ضلعى با سرستون‌های تراش کاری شده وجود دارد که شبستان را از حالت مستطیل شکلی خارج کرده است. بخش‌های پایین دیوارهای شبستان بزرگ مسجد سردار با کاشی‌های سبز رنگ تا ارتفاع یک متری کاشی کاری شده است، همچنین دور تا دور مسجد را یک حاشیه باریک به اندازه عرض یک کاشى با کاشی‌های هفت رنگ شامل نقوش گل و بوته و با رنگ‌هاى زرد، صورتى، آبى، سبز و سفید پوشیده شده است. طاق‌هاى سقف شبستان نیز به رنگ سبز هستند البته در سال‌‌هاى اخیر تمام فضاهاى داخلى سقف سفیدکارى شده است. یک تیغه باریک شبستان بزرگ را به دو بخش مساوی و شمالی و جنوبی تقسیم کرده است که در هر کدام از آنها پنجره‌ای قرار دارد که از این پنجره‌ها نور به داخل شبستان راه پیدا می‌کند.

در قسمت غربی و انتهای شبستان یک بالکن کوچک چوبی که با نقاشی و کتیبه تزئین شده است را برای استفاده بانوان ساخته‌اند. محراب مسجد ساعت ارومیه نیز با کاشی‌های هفت رنگ با زمینه زرد و سفید تزئین شده و بر روی کتیبه آن، آیت‌الکرسی و تاریخ ۱۳۳۰ ه.ق؛ سال مرمت مسجد ثبت و در بالای قوس محراب در یک کادر مربع‌مستطیل شکل اسامی الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نوشته شده است.

شبستان بزرگ مسجد سردار
شبستان بزرگ مسجد سردار ارومیه

انتهای شبستان بزرگ، شبستان کوچک قرار دارد که از طریق یک در ورودی به هم راه دارند. شبستان کوچک از نظر شکل مانند شبستان بزرگ است ولی ساده‌تر و بدون هیچگونه تزئینات و کاشی‌کاری است همچنین در انتهای قسمت جنوبی آن یک محراب آجری ساده ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

قدمگاه امام رضا در آبادان – ناشناخته‌ای در جنوب ایران

مقبره شیخ امین ‌الدین جبرئیل کجاست؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید