اصفهان زیبای ما درست به اندازه نصف جهان، جذابیت دارد و قدم زدن در این شهر تاریخی چیزی از سفر به زمان کم ندارد. آشنایی با بناهای تاریخی اصفهان به مسافران این شهر تماشایی کمک می‌کند تا از دیدن جاذبه های مهم آن جا نمانند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، قصد داریم تا چند مورد از جاهای دیدنی اصفهان را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

کاخ های معروف اصفهان

اصفهان در دوره‌های تاریخی مختلفی، پایتخت سلسه‌های گوناگون در ایران بوده و همین باعث شده تا کاخ‌های باشکوهی در زمان‌های مختلف در این شهر بنا شود. اما از میان آنها، سه کاخ از بقیه معروف‌ترند و به مهمترین جاذبه های اصفهان تبدیل شده‌اند. در ادامه این سه کاخ را که از بناهای تاریخی اصفهان نیز به شمار می‌روند به شما معرفی خواهیم کرد.

کاخ عالی قاپو اصفهان

با یکی از شاهکارهای معماری ایران، کاخ عالی قاپو آشنا شوید. این کاخ در ضلع غربی میدان امام (نقش جهان) قرار گرفته و یکی از بناهای دوره صفویه است. کاخ عالی قاپو عضوی از مجموعه تاریخی نقش جهان محسوب می‌شود که نامش در فهرست آثار ایران در میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد.

عالی قاپو، عمارتی شش طبقه‌ است و در مجموع ۳۶ متر ارتفاع دارد. گچ‌بری‌ها و نقوش میناتوری این کاخ منحصر به فرد هستند و با وجود ناملایمات روزگار، هنوز هم به قوت خود باقی مانده‌اند. از نکات قابل توجه در مورد کاخ عالی قاپو این است که از ایوان این بنا می‌توانید چشم‌انداز زیبایی را از میدان نقش جهان ببینید.

کاخ عالی قاپو اصفهان از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

ساعات بازدید از کاخ عالی قاپو: هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۶:۳۰

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

آدرس کاخ عالی قاپو روی نقشه گوگل

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون و نقاشی‌های بی‌مثالش را دیده‌اید؟ دیدن انعکاس تصویر خود در آینه‌کاری بی‌نظیر این عمارت را چطور؟ این بنای فوق‌العاده از مکان های دیدنی اصفهان است که در دوره شاه عباس اول و شاه عباس دوم صفوی در اصفهان ساخته شده و در میان باغی سرسبز و بزرگ قرار گرفته است. نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و آینه‌کاری‌های این کاخ بسیار زیبا و دیدنی هستند و گنجینه‌ای از نسخ خطی قرن چهارم هجری قمری و آثار دوران صفوی نیز در آن قرار دارد.

کاخ چهلستون اصفهان از دیدنی های اصفهان

باغی که کاخ چهلستون در آن قرار گرفته است، از بهترین باغ‌های ساخته شده در دوران صفویه به شمار می‌رود و یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این بنا ۲۰ ستون دارد، اما به دلیل انعکاس تصاویر آنها در آب، به ۴۰ ستون تبدیل می‌شوند و به همین دلیل این کاخ زیبا به چهلستون شهرت دارد. این مکان از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز نیز محسوب می‌شود و منظره بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای در این فصل دارد.

ساعات بازدید از کاخ چهلستون اصفهان: هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

نقشه مترو اصفهان را ببینید و به راحتی به این کاخ زیبا برسید.

آدرس کاخ چهلستون اصفهان روی نقشه گوگل

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت، زیباترین کاخ جهان در دوره صفوی و تنها کوشک باقی مانده از منطقه چهار باغ اصفهان از این دوره است. این کاخ در پارکی زیبا قرار دارد و نامش در فهرست آثار ملی ایران دیده می‌شود. سبک معماری کاخ هشت بهشت اصفهان با دیگر سازه‌های این شهر متفاوت است. عمارت‌های تو در تو، تزئینات خاص و تماشایی این بنا و باغ اطراف آن باعث شد تا جهانگردانی که در دوره صفوی از این باغ دیدن کرده‌اند آن را با عبارت «فرح‌انگیزتر از مجلل‌ترین کاخ‌های ممالک اروپایی» توصیف کنند.

کاخ هشت بهشت اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان

ساعات بازدید از کاخ هشت بهشت: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی

آدرس کاخ هشت بهشت روی نقشه گوگل:

میدان های معروف اصفهان

اگر از بیشتر کسانی که به اصفهان سفر کرده‌اند بخواهید که بدون فکر کردن یکی از جاذبه های تاریخی اصفهان را نام ببرند؛ قطعا بیشتر آنها به عنوان گزینه اول، به یکی از میادین معروف اصفهان یعنی نقش جهان اشاره خواهند کرد. اما این میدان تنها میدان معروف این شهر نیست. در ادامه، برخی از معروف ترین میدان های اصفهان را معرفی خواهیم کرد.

میدان نقش جهان

در اصفهان، تقریبا همه راه‌ها به میدان نقش جهان، ختم می‌شوند! میدانی بزرگ با حال و هوایی تاریخی و خاص که معماری آن چشم‌های شما را به خود خیره می‌کند. نام میدان نقش جهان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از میدان‌های بزرگ دنیا است. نقش جهان برای خودش یک دنیای کامل است. با حضور در این میدان می‌توانید خرید کنید، از کالسکه‌سواری لذت ببرید، عکس‌های زیبا بیندازید و در یکی از کافه‌های آن قهوه‌ای میل کنید. همچنین می‌توانید با رزرو هتل اصفهان در اطراف میدان نقش جهان از این میدان زیبا بازدید کنید

نقش جهان که امروزه به نام میدان امام هم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای تاریخی است که دور تا دور آن جاذبه‌هایی همچون کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سردر قیصریه، بازار قیصریه، دروازه های چوگان، توحید خانه و … قرار دارد و از جاهای دیدنی اصفهان در شب هم محسوب می‌شود و زیبایی خیره‌کننده‌ای در هر ساعت از شبانه‌روز دارد.

میدان نقش جهان از جاذبه های گردشگری اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

آدرس میدان نقش جهان روی نقشه گوگل:

میدان عتیق اصفهان

در نزدیکی میدان نقش جهان، میدان عتیق اصفهان یا کهنه میدان اصفهان قرار گرفته است. این میدان که حالا آن را به نام میدان امام علی اصفهان می‌شناسند؛ تاریخی غنی دارد و ظاهری نو و مدرن! میدان عتیق در دوره سلجوقیان ساخته شد و در دوران خود از رونق بسیاری برخوردار بود. با ساخت میدان نقش جهان، این میدان کم کم از رونق افتاد و امروزه تلاش‌هایی برای احیای آن انجام شده است. میدان عتیق، معماری شبیه به میدان نقش جهان و ساختاری شبیه به ذوزنقه دارد. این مجموعه تاریخی در نزدیکی اماکنی همچون مقبره هارون الرشید و محله‌های جوباره، طوقچی و دردشت قرار گرفته است.

میدان عتیق اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان عتیق

آدرس میدان عتیق اصفهان روی نقشه گوگل

مساجد تاریخی اصفهان

مساجد تاریخی در اصفهان، حکم تیری را دارند که دو نشان را هدف گرفته‌اند؛ هم جاذبه‌ای دیدنی هستند و هم جایگاهی برای عبادت. با شروع دوره اسلامی در ایران، مساجد بسیاری در اصفهان ساخته شدند اما پیشینه بیشتر آنها به دوران صفویان باز می‌گردد. در اینجا نگاهی داریم به مساجد اصفهان که دارای ارزش بالای تاریخی هستند.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان و اثری با ارزش از دوره حکومت صفویان است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند. مسجد امام، نماینده‌ای تمام عیار از هنر قرن‌ها مسجدسازی در ایران است و بسیاری از مساجد ایرانی با الگوی این مسجد، ساخته شده‌اند. این مسجد در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بخشی از مجموعه میراث جهانی نقش جهان هم به شمار می‌‍‌‌آید.

مسجد امام اصفهان

ساعات بازدید از مسجد امام: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۱۱:۳۰ و ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۳۰

آدرس: اصفهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان

آدرس مسجد امام روی نقشه گوگل

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران است که نزد گردشگران داخلی و خارجی، محبوبیت بسیار زیادی دارد. این مسجد، سوژه محبوب بسیاری از عکاسان است و نمای بیرونی و گنبد نخودی رنگ آن توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. معماری بی‌نظیر این مسجد و تزئینات و کاشی‌کاری‌های آن، بی‌بدیل است. گنبد این مسجد عنوان مدورترین گنبد جهان را دارد و یکی از زیباترین گنبدهای دنیا به شمار می‌رود. یکی از شگفتی‌های مسجد شیخ لطف الله نبود مناره در کنار گنبد و نبود شبستان در بنای مسجد است. وجود تونل مخفی، نورپردازی با روزنه‌های گنبد و وجود پله در ورودی مسجد، از دیگر نکات قابل توجه در معماری مسجد شیخ لطف الله هستند. این بنای زیبا از جاهای دیدنی اصفهان در روز محسوب می‌شود، به این خاطر که زیبایی خیره کننده این مکان و جزئیات زیبای آن در نور روز جلوه‌ای دیگر دارد.

ساعات بازدید از مسجد شیخ لطف الله: هر روز از ۰۹:۰۰ صبح تا ۱۱:۳۰ و ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۳۰

آدرس: اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان

آدرس مسجد شیخ لطف الله روی نقشه گوگل

مسجد جامع اصفهان

یکی دیگر از مساجد معروف و تاریخی اصفهان، مسجد جامع اصفهان است. این مسجد در بافت قدیمی شهر و بازار اصفهان قرار گرفته و نامش در لیست قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای مذهبی ایران قرار دارد. اهمیت و ارزش بالای مسجد جامع اصفهان، دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به وجود کتیبه‌های ارزشمند و گچ‌بری زیبای محراب این مسجد در دوره ایلخانی اشاره کرد. نام این مسجد نه تنها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، بلکه نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم می‌خورد.

مسجد جامع اصفهان

ساعات بازدید از مسجد جامع اصفهان: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: اصفهان، میدان امام علی، خیابان مجلسی

آدرس مسجد جامع اصفهان روی نقشه گوگل:

کلیساهای تاریخی اصفهان

شهر اصفهان از دیرباز تاکنون یکی از شهرهای مورد علاقه ارامنه برای زندگی بوده و هست. در این شهر کلیساهای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها اکنون به یکی از جاهای دیدنی و مهم این شهر تبدیل شده‌اند. بد نیست با بعضی از این کلیساها، آشنا شوید. کلیسای بیت اللحم را می‌توان هم از نظر نقاشی‌های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان دانست. به خصوص اینکه دارای بزرگ‌ترین گنبد در میان کلیساهای محله جلفا اصفهان است. روزنامه دیلی تلگراف در مقاله‌ای که در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داد.

موزه و کلیسای وانک

کلیسای وانک، یکی از ۱۳ کلیسای اصفهان و بزرگ‌ترین کلیسای شهر محسوب می‌شود. تلفیق سبک معماری، هنر ایرانی و ارمنی در این کلیسا جلوه‌ای خاص دارد و شاید به همین دلیل است که وانک به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای ایران شناخته می‌شود. نقاشی‌های روی دیوارهای کلیسا بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند و هر یک داستانی مذهبی و تاریخی را روایت می‌کنند. وانک در منطقه جلفا قرار دارد و با نام دیر آمنا پرگیچ مقدس هم شناخته می‌شود. در حال حاضر این کلیسا، مرکز خلیفه‌گری ارمنیان ساکن اصفهان و جنوب ایران است و خلیفه ارمنیان در آن اقامت دارد.

مجموعه موزه و کلیسای وانک از بخش‌هایی همچون کلیسا و صحن اصلی، کتابخانه، دیر، اتاق‌های مخصوص اسقف‌ها، موزه، تالارهای اجتماعات، برج ساعت و … تشکیل شده است. در موزه این کلیسا آثار قابل توجهی به نمایش درآمده که از جمله آنها می‌توان به نسخ خطی ارزشمند، نخستین دستگاه چاپ در ایران، تار موی منقش به جملاتی از کتاب مقدس یهودیان و … اشاره کرد.

کلیساهای تاریخی اصفهان

ساعات بازدید از موزه و کلیسای وانک: هر روز از ۰۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰

آدرس: اصفهان، محله جلفا

آدرس موزه و کلیسای وانک روی نقشه گوگل:

کلیسای میناس مقدس اصفهان

کلیسای میناس مقدس اصفهان در سال ۱۶۵۹ در محله تبریزی‌ها ساخته شد. این کلیسا که قبل‌تر آن را با نام کلیسای مریم مقدس می‌خواندند؛ پناه هموطنان ارمنی بود که به دستور شاه عباس دوم به این بخش شهر، کوچ کرده بودند. طراحی کلیسای میناس مقدس، بسیار زیباست و سراسر آن پر از نوشته‌هایی بوده که نسخه اصلی آنها نزدیک به یک قرن پیش در جریان مرمت از بین رفته است.

کلیسای میناس مقدس اصفهان

ساعات بازدید از کلیسای میناس مقدس اصفهان: هر روز از ۰۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: اصفهان، محله جلفا، محله تبریزی‌ها، کوچه تبریزی‌ها

آدرس کلیسای میناس مقدس اصفهان روی نقشه گوگل:

بازارهای اصفهان

بازارهای اصفهان، قصه‌ها برای گفتن دارند. قصه‌هایی از تجار ایرانی و خارجی، نوایی از قلم‌زنی و خاتم‌کاری، کودکانی که تکه‌ای گز تازه دلشان را آب انداخته و چشم‌هایی که به میناکاری اصیل اصفهان، خیره شده‌اند. حافظه تاریخی این بازارها پربار هستند و وجب به وجبشان، محل گذر فصل‌ها، نسل‌ها و وقوع اتفاقات مهم بوده است. در ادامه دو بازار قدیمی و معروف اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد که بهترین جاها برای خرید سوغاتی اصفهان هستند.

بازار اصفهان

به یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران خوش آمدید! بازار اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه هم به حساب می‌آید و شهرتی جهانی دارد. می‌خواهید حس واقعی اصفهان را تجربه کنید؟ به بازار اصفهان بروید و آن چیزی که به نام «نصف جهون» می‌شناسید را از نزدیک ببینید، احساس کنید و نفس بکشید. بازار سلطانی که آن را با نام بازار قیصریه هم می‌شناسند؛ بخش مهمی از بازار اصفهان است. این بازار دو طبقه‌ای، چندین سرا و مدرسه دارد و میدان نقش جهان را به میدان کهنه اصفهان متصل می‌کند.

در بازار اصفهان می‌توانید محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر را با بهترین قیمت بخرید و به کافه‌ها و بهترین رستوران‌های اصفهان بروید و دست آخر از بناهای تاریخی مختلفی مانند سردر قیصریه، بازدید کنید؛ هم فال است و هم تماشا!

بازار اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان

ساعات بازدید از بازار اصفهان: هر روز از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۲۱:۰۰

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار اصفهان

آدرس بازار اصفهان روی نقشه گوگل:

بازار مسگرهای اصفهان

بازار مسگرها، بازار تاریخی و به جای مانده از دوران شاه عباس صفوی در اصفهان است. این بازار در میدان نقش جهان و شمال کاخ عالی قاپو قرار گرفته و در اصل آن را به عنوان مرکز فروش ظروف مسی می‌شناسند. حضور در  بازار مسگرها، شبیه گوش کردن موسیقی عجیب اما ستودنی است. هنگامی که در این بازار راه می‌روید، گوش‌های ذهنتان را تیز کنید و با صدای بازار هماهنگ شوید؛ ریتم منظم قلم‌زنی، صدای بادی که در طاق‌های بلند بازار می‌پیچد، نوای قدم‌های رهگذران و گذر با عجله چرخ‌های باربری…، همه و همه ترانه‌ای می‌سازند که تا به حال به آن گوش نکرده‌اید؛ این است جادوی بازار مسگرهای اصفهان.

بازار مسگرهای اصفهان

ساعات بازدید از بازار مسگرهای اصفهان: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

آدرس: اصفهان، شمال کاخ عالی قاپو

آدرس بازار مسگرهای اصفهان روی نقشه گوگل:

پل های معروف اصفهان

پل‌ها، ماهیت اصفهان هستند. تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که از هر کسی بخواهید تا ۵ ویژگی یا جاذبه از اصفهان را بدون فکر کردن نام ببرند؛ بی‌شک یکی از گزینه‌هایشان، پل‌های این شهر خواهد بود. پل های اصفهان، دارای معماری اصیل و ممتاز هستند و هر کدام داستانی برای شنیدن دارند. با ما همراه باشید تا دو پل بسیار معروف اصفهان را به شما معرفی کنیم.

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل یکی از مشهورترین جاذبه های تاریخی اصفهان است که گاهی از آن به عنوان نماد تاریخی اصفهان هم یاد می‌شود. این پل یکی از مراکز تفریحی و مشهور شهر است و غروب‌های بسیار زیبایی را روی آن می‌توان دید. سی و سه پل در دوران صفویان ساخته شده و از عمر آن، بیش از چهار قرن می‌گذرد. این اثر با شماره ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل های معروف اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

آدرس سی و سه پل روی نقشه گوگل:

پل خواجو اصفهان

پل خواجو، زیباترین پل اصفهان و زاینده رود است. قدم زدن روی این پل، از دیرباز یکی از سرگرمی‌های مردم بوده و اکثر کسانی که به شهر اصفهان سفر کرده‌اند؛ با آن خاطره دارند. پل خواجو به دستور شاه عباس دوم توسط حسن بیک بنا در شرق سی و سه پل ساخته شد و اهمیت تاریخی زیادی دارد.

سرتاسر پل خواجو، پر است از معماری و کاشی‌کاری‌هایی بی‌نظیر که زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند. این پل به دلیل رمز و رازهایش هم شهرت دارد و وجود علامت‌های عجیب و غریب، کشف قبرهای مرموز در اطراف آن از جمله این رمز و رازها محسوب می‌شوند. نام پل خواجو در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خواجو، زیباترین پل اصفهان

آدرس: اصفهان، پل خواجو

آدرس پل خواجو روی نقشه گوگل:

مقبره و آرامگاه های تاریخی اصفهان

آرامگاه‌های اصفهان، یکی از آثار تاریخی دیدنی و با ارزش پایتخت سنگ جهان محسوب می‌شوند. این مقبره‌ها، جایگاه ابدی بزرگان تاریخ اصفهان و بناهایی ارزنده و زیبا هستند. در ادامه دو مقبره بسیار معروف اصفهان را خواهید شناخت.

منارجنبان اصفهان

به منارجنبان معروف اصفهان رسیدیم؛ مقبره‌ای با یک سازه پر رمز و راز که از دیرباز، یکی از معروف‌ترین جاذبه های تاریخی اصفهان بوده و هنوز هم مورد توجه گردشگران قرار دارد. منارجنبان، آرامگاه عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی است که یکی از پارسایان مشهور در هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری بود.

خاص‌ترین ویژگی منارجنبان، لرزیدن و تکان خوردن مناره‌های ۱۷ متری آن است؛ ویژگی خاصی که هنوز هم در این بنا وجود دارد. مناره‌های این مقبره بسیار سبک و نازک ساخته شده‌اند و موقع بالا رفتن از پله‌های آن، شروع به لرزیدن می‌کنند. همین ویژگی این بنا باعث شده تا شهرت زیادی پیدا کند. نام منارجنبان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مقبره و آرامگاه های تاریخی اصفهان

ساعات بازدید از منارجنبان: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰

آدرس: اصفهان، جاده آتشگاه به سوی نجف آباد

آدرس منارجنبان روی نقشه گوگل:

آرامگاه بابا رکن الدین

آرامگاه بابا رکن الدین، مقبره‌ای تاریخی با معماری زیباست که قدمتش به دوره صفویه باز می‌گردد. این مقبره، جایگاه ابدی مسعود بن عبدالله بیضاوی معروف به بابا رکن‌الدین، عارف بزرگ قرن هشتم است. سرتاسر مقبره بابا رکن‌الدین، پر از کاشی‌کاری‌های برجسته سبک صفوی و همین ویژگی، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان تبدیل می‌کند.

آرامگاه بابا رکن الدین

ساعات بازدید از آرامگاه بابا رکن الدین: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰

آدرس: اصفهان، تخت فولاد، خیابان آزادگان

آدرس آرامگاه بابا رکن الدین روی نقشه گوگل

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی یکی از شعرای معروف قرن یازدهم هجری است که نسبتش به شمس تبریزی، مرشد و مراد مولوی می‌رسد. صائب تبریزی با شمار زیادی از اشعار، روزگاری ملک‌الشعرای دربار بود. پس از مرگ او، مدت‌ها قبر وی ناشناخته ماند و نهایتا در قرن اخیر، کشف و بنای زیبایی برای آن ساخته شد. سنگ قبر او تاریخ ۱۰۸۷ ه‍.ق را بر خود دارد. آرامگاه صائب مربوط به دوره پهلوی است و در لیست آثار ملی قرار دارد.

آرامگاه صائب تبریزی

آدرس آرامگاه صائب تبریزی در گوگل مپ

آدرس: اصفهان، خیابان صائب، باغ تکیه

آرامگاه شیخ نطنزی

در ورای باغستان‌های سرسبز مرکز شهر نطنز، مناره و گنبدی هرمی شکل قرار دارد. این مناره بخشی از مجموعه مسجد جامع و آرامگاه عارف سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی و سر در خانقاه وی است. این مجموعه شامل شبستان هشت ضلعی گنبددار، مسجد و آرامگاه شیخ عبدالصمد می‌شود. به استثنای شبستان گنبددار مربوط به دوره دیلمی، بقیه مربوط به دوره ایلخانان است. این مقبره به وسیلهٔ مرید وی، زین‌ الدین ماستری وزیر ایلخانی ساخته و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آرامگاه شیخ نطنزی

آدرس: اصفهان، نطنز، خیابان مالک اشتر، مسجد جامع نطنز

آدرس آرامگاه شیخ نطنزی روی نقشه گوگل

موزه های معروف اصفهان

سرتاسر اصفهان، موزه‌ای دیدنی است اما موزه‌های این شهر، تکه تکه هویت تاریخی این شهر را با موضوع‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا دو موزه بسیار معروف که از جاذبه های اصفهان هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان، تجربه‌ای متفاوت از موزه‌گردی را برای هر کسی به وجود می‌آورد. این موزه در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده و بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی در آن به نمایش درآمده است که بیشتر آنها کمیاب و حتی نایاب هستند. ویژگی‌های خاص این موزه مانند پخش صدای سازها، به نمایش درآمدن نحوه ساخت سازها و … باعث شده‌اند تا موزه موسیقی اصفهان مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی باشد. این موزه پنج بخش مختلف دارد که شامل تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، سرای سرآهنگان، موسیقی سرا و کارگاه ساخت ساز می‌شوند.

موزه موسیقی اصفهان

ساعات بازدید از موزه موسیقی اصفهان: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک ۷۴

آدرس موزه موسیقی اصفهان روی نقشه گوگل:

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

از دیگر دیدنی های اصفهان، موزه هنرهای تزئینی است. بنای این موزه در دوره شاه عباس اول ساخته شده و با عنوان عمارت رکیب خانه شهرت دارد. در این موزه، آثار هنری مختلفی از نقاشی‌هایی به سبک قهوه خانه‌ای، خوشنویسی، آثار لاکی و روغنی، خط و کتابت، آثار چوبی، آثار فلزی، دستبافته‌ها و آبگینه و سفال و چینی به نمایش در آمده است.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

ساعات بازدید از موزه هنرهای تزئینی اصفهان: هر روز از ۰۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰

آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، رو‌به‌روی دانشگاه پردیس

آدرس موزه هنرهای تزئینی اصفهان روی نقشه گوگل:

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی اصفهان در محل تالار تیموری قرار دارد. تالار تیموری مربوط به دوره تیموریان و سده نهم خورشیدی (سده پانزدهم میلادی) است. تالار تیموری که به عمارت چهارحوض نیز شهرت دارد، زمانی دارالحکومه و ساختمان دیوانی بود و در دوره پهلوی به عنوان باشگاه افسران استفاده می‌شد. این موزه دارای ۷ سالن به نام‌های سالن راهنمای موزه، سالن بی‌مهرگان، سالن گیاه‌شناسی، سالن زمین‌شناسی، سالن جغرافیای طبیعی، سالن مهره‌داران و سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت است.

موزه تاریخ طبیعی

ساعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی اصفهان: این موزه موقتا تعطیل است و امکان بازدید از آن وجود ندارد

آدرس: اصفهان، خیابان سپه، چهارراه استانداری

آدرس موزه تاریخ طبیعی اصفهان روی نقشه گوگل:

حمام شیخ بهائی

یکی از زیباترین و بهترین آثار تاریخی ایران، حمام شیخ بهایی است. اگر در اصفهان به دنبال معروف‌ ترین حمام تاریخی هستید باید سراغ حمام شیخ بهائی بروید، حمامی که در زمان صفوی و در سال ۱۰۲۵ قمری به دستور شاه عباس اول و توسط شیخ بهائی بنا شده و به دلیل ویژگی منحصربفرد به حمام اسرار آمیز مشهور شده است. راز حمام شیخ بهایی، گرم شدن مخزن آن با یک شمع و روشن بودن دائمی آن بود. حمام شیخ بهایی در طول زمان آسیب‌های زیادی را متحمل شده، به طوری که در سال ۱۳۸۶ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و اکنون در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

حمام شیخ بهائی

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرازق، کوچه شیخ بهائی

آدرس حمام شیخ بهایی اصفهان روی نقشه گوگل:

حمام علی قلی آقا

در منطقه بیدآباد اصفهان به وسیله علی قلی آقا از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی در مجموعه‌ای که خود بانی آن بوده، در سال ۱۱۲۵ هجری قمری ساخته شد. این حمام از نوع معماری سبک اصفهان است که تاریخ آن به اواخر عصر صفوی بازمی‌گردد. بنای حمام، دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال‌حوض دارد. هر یک از این دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل شده، به‌طوری‌که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده نمایند.

حمام علی قلی آقا

ساعات بازدید از حمام علی قلی آقا: هر روز از ساعت ۰۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰

آدرس: اصفهان، میدان شهدا، خیابان فروغی، خیابان تگریان

آدرس حمام علی قلی آقا اصفهان روی نقشه گوگل:

آتشکده تاریخی

آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تاریخی شهر اصفهان و خمینی شهر (بلوک ماربین) و از یادگارهای ایران باستان به شمار می‌رود. این آتشکده محل دفن طهمورث پیامبر بوده که در حدود سده ششم پیش از میلاد (بنا بر گفته طبری) زندگی می‌کرد. همچنین یک تونل مخفی به کهندژ خمینی شهر داشته و یکی از مراکز مهم نگهداری گنجینه‌ها در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران بوده است.

آتشکده تاریخی اصفهان

ساعات بازدید از آتشکده تاریخی اصفهان: هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: اصفهان، ماربین

آدرس آتشکده تاریخی اصفهان روی نقشه گوگل:

خانه های تاریخی اصفهان

خانه‌های تاریخی اصفهان، نمادی از اصالت و شکوه معماری این شهر هستند. تاریخ اصفهان را باید در دل خانه‌های تاریخی این شهر جستجو کرد. اگر به اقامت در یکی از این خانه‌های سنتی اصفهان علاقه دارید، می‌توانید در مطلب بهترین و تمیزترین هتل های اصفهان، با بعضی از خانه‌های تاریخی این شهر که حالا یکی از بهترین اقامتگاه‌های آن محسوب می‌شوند؛ آشنا شوید. در ادامه، دو خانه تاریخی که حالا از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه ملک التجار اصفهان

خانه ملک التجار یا خانه انگورستان، یکی از خانه‌های معروف تاریخی اصفهان است که قدمتش به دوره حکومت قاجار باز می‌گردد. گچ‌بری‌ها و خاتم‌کاری‌های خانه امین التجار در کنار آیینه‌کاری و شیشه‌های رنگی این عمارت، جلوه بی‌نظیری به آن بخشیده‌اند. این خانه، متعلق به یک تاجر معروف بوده و بنای آن در مجموع، دو طبقه و ۱۴ اتاق دارد.

خانه امین التجار اصفهان

ساعات بازدید از خانه ملک التجار: هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۴:۰۰

آدرس: اصفهان، خیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

آدرس خانه ملک التجار روی نقشه گوگل:

خانه مشروطیت اصفهان

در کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم اصفهان، جاذبه‌ای مهم به نام خانه مشروطیت اصفهان قرار دارد. تصور کنید؛ بیش از ۱۰۰ سال پیش، بزرگان شهر در این خانه به دور هم جمع می‌شدند و آینده مشروطیت را رقم می‌زدند! سبک تزئین عمارت مشروطیت ترکیبی از شیشه‌های رنگی و تزئینات دیواری است و شکل خاص معماری بنای آن، ویژگی‌های تمام عیار عمارتی فاخر و به جای مانده از دوران قاجار را دارد.

خانه مشروطیت اصفهان

ساعات بازدید از خانه مشروطیت اصفهان: هر روز از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

آدرس: اصفهان، ضلع شرقی نقش جهان، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (مقصود بیک)

آدرس خانه مشروطیت اصفهان روی نقشه گوگل:

خانه جواهری

این خانه متعلق به دوران قاجار بوده و این موضوع را از نوع معماری مربعی آن دریافته‌اند. این خانه به دلیل ارزش تاریخی‌ که دارد در سال ۱۳۸۴ از مالک اصلی آن خریداری شده و در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. خانه جواهری اصفهان در سال ۱۳۸۶ پس از مرمت و بازسازی های گسترده، به کارگاه صنایع دستی هنرمندان ‏این شهر تبدیل شد.

خانه جواهری اصفهان

ساعات بازدید از خانه جواهری اصفهان: هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه مسجد آقانور ‏

آدرس خانه جواهری اصفهان روی نقشه گوگل:

اصفهان تاریخی به وسعت نصف جهان!

دیدنیهای اصفهان تمام نشدنی هستند و توصیف شکوه و زیبایی این شهر، کار ساده‌ای نیست. اما با این حال، در این مطلب سعی کردیم تا گوشه‌ای از آثار تاریخی و شاهکار فرهنگی اصفهان را برایتان شرح دهیم. یادتان باشد که همیشه برای خرید بلیط هواپیما و بلیط قطار و سفر به این شهر بی‌نظیر، زمان خوبی است و درنگ در سفر به این شهر، جایز نیست!

به نظر شما، جای کدام جاذبه سفر به اصفهان در این لیست خالیست؟ با ما و دیگر خوانندگان مجله گردشگری فلای‌تودی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اصفهان

آیا جاهای دیدنی اصفهان براساس ساعات اعلامی فعالیت می‌کنند؟

این ساعات روی سایت یا شبکه‌های اجتماعی جاذبه‌ها اعلام می‌شود ولی بهتر است پیش از رفتن حتما بررسی کنید.

برای بازدید از جاذبه های اصفهان نیاز به مجوز خاصی هست؟

بازدید از تمامی این جاذبه‌ها برای عموم آزاد است.

بهترین هتل اصفهان کجاست؟

هتل عباسی اصفهان یکی از زیباترین هتل های اصفهان است که عنوان زیباترین هتل ایران را از آن خود کرده است.

جاهای دیدنی اصفهان کدامند؟

جاهای دیدنی شهر اصفهان شامل پل خواجو، کاخ چهلستون، سی و سه پل، هشت بهشت، مسجد شیخ لطف الله و .. می‌شود.

جاهای دیدنی اصفهان در زمستان کجاست؟

پیست اسکی فریدون شهر از تفریحاتی است که می‌توانید در زمستان اصفهان به آنجا بروید.

20 نظرات

  1. چقدر کامل بود. مرسیییی. لذت بردم واقعا

    خانه مشروطیت بازدیدش برای عموم آزاده؟ خیلی برای عکاسی عالی میشه

    • سلام کاملیا عزیز
      ممنون بابت توجهی که به این مطلب داشتی
      بله، بازدید از خانه مشروطیت آزاده و اجازه عکاسی هم در اون دارین.

    • سلام محمود عزیز
      در حال حاضر خیر ولی مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنین، آخرین اخبارها درباره فلای تودی رو اونجا براتون میزاریم

    • سلام طناز عزیز
      ممنون از توجهتون
      بله باز هستن، هرچند که پیشنهاد می کنیم قبل از رفتن به این دیدنیها، برنامه های بازدید از اونهارو در وب سایت یا شبکه های اجتماعیشون چک کنید

  2. خیلی عالیه که انقدر کامل معرفی کردید جاذبه ها رو. کاش یه مطلب هم به معرفی جاذبه های تفریحی اصفهان اختصاص میدادین. دیگه آدم خسته میشه! همش تاریخی.

    • سلام حسام عزیز
      ممنون ازتوجهتون و مرسی که پیشنهادتون رو با ما در میون گذاشتین. حتما به زودی درباره جاذبه های تفریحی اصفهان هم براتون می نویسیم.

  3. سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    چرا همه ی جا های دیدنی تا ساعت ۱۷ هست یعنی بعد از اون ساعت تعطیله
    جاهای تفریحی که بچه ها هم استفاده کنند معرفی کنید

    • با سلام
      کاربر گرامی، اکثر جاهای دیدنی با ورودی دارای قانون شروع و پایان زمان بازدید هستند. از همین رو شما می توانید از قبل برای خرید بلیط اقدام و در زمان مورد نظر از مکان مورد نظر دیدن کنید. البته جاهای دیدنی بدون محدودیت زمانی نیز در این شهر وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید. به زودی جاهای تفریحی کودکان در اصفهان نیز به مطلب اضافه خواهد شد.

  4. ممنون از سایت خوبتون
    خانه انگورستان ملک به نام خانه ملک التجار هست نه امین التجار
    خانه امین التجار در خیابان عبدالرزاق واقع است خانه ای تاریخی و زیبا
    که البته فقط تا دوازدهم فروردین جهت دیدار عمومی باز بود

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید