جابه‌جایی در شهرهای بزرگ معضل همیشگی شهروندان و مسافران است. هرچه ترافیک‌ بیشتر باشد، دغدغه رفت‌وآمد هم پررنگ‌تر می‌شود. راه‌اندازی متروی درون‌شهری بهترین امکاناتی بود که در اختیار مردم سرتاسر جهان قرار گرفته و البته یکی از بهترین اتفاق‌ها برای محیط‌زیست نیز محسوب می‌شد. اصفهان به‌عنوان شهری فرهنگی و صنعتی، جمعیت زیادی دارد و در ایام سفر نیز این جمعیت بیشتر می‌شود. افتتاح متروی اصفهان برای تردد شهروندان و گردشگران، رفت و آمد در این شهر را آسانتر از پیش کرده است. از این رو ما در مجله گردشگری فلای تودی به سراغ مترو اصفهان رفته‌ایم تا اطلاعات کاملی درباره خطوط، مسیرها، ساعت فعالیت و غیره در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه و اطلاعات تکمیلی مترو اصفهان

فکر ایجاد شبکه راه‌آهن شهری در اصفهان بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ مطرح شد. سازمان قطار شهری که با هدف اجرای خطوط درون‌شهری نیز در سال ۱۳۷۸ در اصفهان تاسیس و برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد خطوط مترو داخل شهر اصفهان کلید خورد، اما متاسفانه با چالش‌های زیادی روبه‌رو بود و همین امر باعث شد متروی اصفهان تا سال‌ها به سرانجام نرسد.

اطلاعات مترو اصفهان

کار ساخت قطار شهری اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد، اما به دلایل مختلفی که مهم‌ترین آن وجود آثار تاریخی ثبت‌شده ملی و جهانی در مسیر خطوط ریلی مترو بود، این طرح به کندی پیش رفت. سرانجام در سال ۱۳۹۴، مترو اصفهان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. درحال حاضر متروی اصفهان با یک خط فعالیت دارد و به شهروندان و مسافران خدمت رسانی می‌کند. خطوط دو و سه مترو اصفهان نیز درحال طراحی، ساخت و تکمیل است.

نگاهی به نقشه متروی اصفهان

اگر همین حالا نگاهی به نقشه مترو اصفهان بیندازید، متوجه خواهید شد که سه خط با سه رنگ متفاوت روی آن وجود دارد. خط یک مترو اصفهان که در حال حاضر فعال است روی نقشه به رنگ آبی درآمده و شمال این شهر را به جنوب آن متصل می‌کند. از سمت شرق به غرب اصفهان هم می‌توانید با خط دو به رنگ قرمز تردد کنید و خطوط جنوب غربی شهر نیز به رنگ سبز مشخص شده است.

 نقشه متروی اصفهان

آشنایی با خطوط متروی اصفهان

به‌طور کلی برای متروی اصفهان ۵ خط درون‌شهری و شش خط بین شهری طراحی شده که در آینده به بهره‌برداری می‌رسد. از این تعداد فقط خط یک مترو فعال است و مابقی خطوط در مرحله ساخت ایستگاه یا طرح‌ریزی هستند.

خط ۱ مترو اصفهان | خط قدس – دفاع مقدس

برنامه متروی اصفهان برای خط یک به این صورت است که مسیر شمال به جنوب شهر را تحت پوشش خود قرار دهد. این خط آبی رنگ درحال حاضر ۲۰ ایستگاه فعال دارد و ۴ ایستگاه نیز درحال ساخت هستند. طراحی و ساخت خط ۱ متروی اصفهان زمان زیادی برد. به دلیل اینکه این خط از محور تاریخی میدان نقش جهان و ۳۳ پل عبور می‌کرد، کارشناسان نگران آسیب‌دیدن آثار تاریخی این محدوده بودند، اما درنهایت با مهندسی‌های دقیق طراحی مسیر انجام شد و اکنون می‌توانید با مترو به تماشای جاهای دیدنی اصفهان بروید.

ایستگاه‌های خط یک متروی اصفهان شامل قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیجانی، جابر، پایانه کاوه، شهید چمران، شهید باهنر، شهدا، تختی، امام حسین(ع) (دروازه دولت)، انقلاب، سی و سه پل، دکتر شریعتی، آزادی (دروازه شیراز)، دانشگاه، کارگر، کوی امام (خوابگاه دانشگاه اصفهان) و دفاع مقدس (پایانه صفه) است. در میان ایستگاه های متروی اصفهان که در این خط فعالیت دارند، ایستگاه‌های امام حسین(ع) و آزادی محل تلاقی سایر خطوط مترو با خط یک هستند.

خط ۲ مترو اصفهان | خمینی‌شهر – دارک

خط دو مترو اصفهان از سمت شرق این شهر به سمت غرب اصفهان کشیده است و ۲۳ ایستگاه را در بر می‌گیرد. با وجود اینکه کار ساخت این خط مترو بلافاصله پس از افتتاح خط یک آغاز شد، اما به خاطر اینکه این خط در ایستگاه میدان امام حسین(ع) تغییر مسیر می‌داد و درست از زیر میدان نقش جهان عبور می‌کرد با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد و درنهایت با تغییر مسیر، کار ساخت این خط را ادامه دادند.

ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان شامل خمینی‌شهر، ماربین، شمس تبریزی، پیام نور، رهنان، صمدیه، جاوان، کهندژ، شهید خرازی، کاشانی، خلجا، امام حسین (دروازه دولت)، فلسطین، نقش جهان، امام علی(ع)، ابن سینا، قدس، شاهد، لاله، عمان سامانی، عاشق اصفهانی، زینبیه و دارک (شهید غفاری) می‌شود.

خط ۳ مترو اصفهان | میدان آزادی – هفت تخت‌ رستم (کوه دنبه)

خط سه مترو اصفهان از میدان آزادی (دروازه‌ شیراز) آغاز می‌شود و به سمت هفت تخت‌رستم یا کوه دنبه می‌رود. این خط ۸ ایستگاه دارد که شامل میدان آزادی، حکیم نظامی، ارتش، سیمین، چهارباغ فردوس، کشاورز، قائمیه و هفت تخت رستم (کوه دنبه) است. درحال حاضر تمام خطوط و ایستگاه‌های این خط در مرحله طراحی است.

سایر ایستگاه های مترو اصفهان

همانطور که گفته شد به جز خط یک، فعلا هیچکدام از این خطوط فعال نیستند. هرچند بیشتر ایستگاه‌های خط دو نیز طراحی و درحال است، اما هنوز تا پایان کار و آغاز تردد بین‌شهری در این مسیرها زمان زیادی باقیمانده است. خط چهار متروی اصفهان نیز در مسیر ابن سینا تا فرودگاه شهید بهشتی و خط پنج مترو اصفهان نیز در مسیر سپاهان شهر تا نمایشگاه بین‌المللی این شهر ساخته می‌شود.

ایستگاه های مترو اصفهان

متروی برون شهری اصفهان

از مزایای فعالیت متروی شهر اصفهان این است که دسترسی به شهرهای اطراف اصفهان را هم آسان و سریع‌تر می‌کند. با راه‌اندازی کامل خطوط متروی اصفهان، شهروندان و مسافران می‌توانند از شهرهای بهارستان، شاهین‌شهر، فلاورجان، خمینی‌شهر، فولادشهر، مبارکه، زرین‌شهر، خوراسگان و مجلسی نیز با استفاده از مترو خودشان را به مرکز شهر اصفهان برسانند. درحال حاضر (شهریور ۱۴۰۲) هیچکدام از خطوط متروی برون شهری اصفهان بهره‌برداری نشده است.

متروی اصفهان – زرین شهر

این خط متروی برون‌شهری اصفهان در امتداد خط سه مترو ساخته خواهد شد و نقطه اتصال زرین‌شهر به اصفهان است. از مزایای این خط مترو می‌توان به این مورد اشاره کرد که پس از ساخت و بهره‌برداری از خط متروی اصفهان – زرین شهر، کارکنان ذوب آهن نیز می‌توانند برای رفت و آمدشان به محل کار از این وسیله حمل و نقل پاک استفاده کنند.

متروی اصفهان – شاهین شهر

شاهین شهر یکی از شهرهای اطراف اصفهان است که همه روزه ترددهای زیادی از آن صورت می‌گیرد. شهروندان شاهین‌شهر اگر بخواند از مترو استفاده کنند باید به سراغ ایستگاه قدس در ابتدای خط یک بروند و بعد از آن به عبور از سایر ایستگاه‌ها به این شهر برسند.

متروی اصفهان – بهارستان

متروی بهارستان یکی از خطوط پرطرفدار متروی برون شهری اصفهان است که سال‌هاست منتظر راه‌اندازی آن هستند. این خط در امتداد خط یک مترو اصفهان خواهد بود و پس از گذشتن از سپاهان شهر به بهارستان می‌رسد. هم‌اکنون کار ریل‌گذاری مترو اصفهان بهارستان انجام شده و در مراحل پایانی است.

متروی بهارستان – مجلسی

مجلسی، شهری در ۵۰ کیلومتری اصفهان است که در سال‌های اخیر به خاطر آرامش منطقه مورد استقبال قرار گرفته و بسیاری از افراد برای اجاره خانه به مجلسی می‌روند. در صورتیکه متروی مجلسی راه اندازی شود، در ادامه مسیر بهارستان خواهد بود و پس از عبور از ده سرخ، زیباکنار و مبارکه به این شهر می‌رسد.

سایر خطوط متروی برون شهری اصفهان

هرچند هنوز بسیاری از خطوط درون‌شهری مترو اصفهان هم راه اندازی نشده‌اند، اما با این حال طرح توسعه متروی برون شهری نیز ارائه شده است. مترو اصفهان نجف آباد و مترو اصفهان فولادشهر از سایر خطوط برون شهری مترو در شهر گنبدهای فیروزه‌ای محسوب می‌شود.

 خطوط متروی برون شهری اصفهان

 ساعات کار مترو اصفهان

برای استفاده از متروی اصفهان باید از جدول زمانبندی حرکت قطارها مطلع باشید تا بدون معطلی بتوانید در ایستگاه مدنظرتان حاضر شوید. ساعات کاری مترو اصفهان از ۵:۵۵ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۲۱:۰۶ ادامه دارد. تمام روزهای هفته می‌توانید از مترو در این ساعات استفاده کنید، اما مترو اصفهان ساعت کار روزهای جمعه را از ۹ صبح تا ۲۱  در نظر گرفته است. مترو اصفهان زمانبندی خوبی برای حرکت قطارها در نظر گرفته و تقریبا با فاصله زمانی ۱۰ دقیقه یک قطار وارد ایستگاه‌ می‌شود.

مترو اصفهان در روزهای تعطیل رسمی فعالیت ندارد، مگر اینکه از قبل اطلاع‌رسانی شده باشد، برای مثال در ایام عید و ۲۲ بهمن و… با اطلاع‌رسانی قبلی مترو باز است. توجه داشته باشید که قطارهای مترو اصفهان در روزهای جمعه نیز در تمام ایستگاه‌های خط یک توقف ندارند و فقط در ایستگاه‌های قدس، شهید علیخانی، باهنر، امام حسین(ع)، سی‌و‌سه پل، آزادی و دفاع مقدس فعال هستند.

بلیط متروی اصفهان

شهروندان و مسافران می‌توانند از دو طریق بلیط متروی اصفهان را تهیه و از آن استفاده کنند. اولین راه خرید اصفهان کارت است که به وسیله آن می‌توانند با کلیه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تردد داشته باشند. روش دوم نیز خرید بلیط تک‌سفره است که برای گردشگران توصیه می‌شود.

قیمت بلیط مترو برای هر سفر با استفاده از اصفهان کارت ۳۱۰۰ تومان و بهای بلیط تک‌سفره ۳۹۰۰ تومان است. البته گردشگران می‌توانند بسته‌های ۲۲ سفره بلیط را خریداری کنند تا قیمت کمتری بپردازند. هزینه این بلیط نیز ۲۸۰۰ تومان بابت هر بلیط است. البته بلیط مترو اصفهان روزهای تعطیل مناسبتی مانند ۲۲ بهمن، روز دانشجو و… رایگان می‌شود. (این قیمت‌ها متعلق به شهریور ۱۴۰۲ است).

با نصب اپلیکیشن مترو اصفهان روی گوشی موبایل می‌توانید بلیط مترو را تهیه و از QR کد روی آن استفاده کنید. همچنین برنامه متروی اصفهان شامل ساعات رفت‌وآمد، اطلاعات ایستگاه‌ها و آخرین اطلاع‌رسانی‌های مترو است و با استفاده از آن می‌توانید راهنمای مترو اصفهان بهره‌مند شوید.

بلیط متروی اصفهان

دسترسی به جاهای دیدنی با متروی اصفهان

خط یک مترو دسترسی گردشگران و شهروندان به گذرهای فرهنگی و تماشایی اصفهان را فراهم کرده است. با استفاده از این خط می‌توانید به دیدن این جاهای دیدنی بروید.

  • برای قدم زدن در زیر سایه درختان پیاده‌راه چهارباغ باید در ایستگاه امام حسین(ع) پیاده شوید.
  • اگر می‌خواهید در حاشیه زاینده‌رود پیاده‌روی کنید، می‌توانید در ایستگاه میدان انقلاب از مترو خارج شوید.
  • برای رفتن به محله جلفا نیز می‌توانید از ایستگاه سی‌وسه پل یا شریعتی استفاده کنید.

جاهای تاریخی با متروی اصفهان

خوشبختانه بخشی از اماکن تاریخی شهر اصفهان در مسیر خط یک مترو قرار دارد. برای دیدن جاهای تاریخی با متروی اصفهان می‌توانید در چند ایستگاه پیاده شوید.

  • میدان نقش جهان، کاخ عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، موزه هنرهای معاصر، کاخ چهل ستون، مسجد جامع عباسی و بازار قیصریه در نزدیکی ایستگاه امام حسین(ع) قرار دارند.
  • برای رفتن به کاخ هشت‌بهشت می‌توانید از ایستگاه میدان انقلاب یا ایستگاه امام حسین(ع) استفاده کنید.
  • سی‌وسه پل در مسیر بین ایستگاه انقلاب و ایستگاه سی‌وسه پل قرار گرفته است.
  • کلیسای وانک و کلیسای بیت‌اللحم نیز در محدوده ایستگاه متروی شریعتی و سی‌وسه پل هستند.

جاهای تفریحی با مترو اصفهان

در کنار اماکن باستانی و تاریخی، بسیاری از پارک‌های اصفهان نیز در محدوده مترو هستند.

  • برای رفتن به پارک رجایی می‌توانید از ایستگاه امام حسین(ع) یا میدان انقلاب استفاده کنید.
  • ایستگاه مترو دفاع مقدس (صفه) نیز در چند کیلومتری پارک کوهستانی صفه است.
  • متروی تختی و متروی امام حسین(ع) هم دسترسی خوبی به بازار اصفهان دارند.

متروی اصفهان، هم‌پای شهروندان در مسیر گردشگری نصف‌جهان

تردد در شهرهای بزرگ با مترو هم صرفه‌جویی در وقت است و هم سریع‌تر رسیدن به مقصد. راهنمای مترو اصفهان برای شمایی است که می‌خواهید از سیستم حمل و نقل پاک استفاده کنید تا زمین همیشه سبز بماند و آیندگان نیز از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوند. مترو این شهر در مقایسه با مترو تهران خیلی ساده‌تر است و خطوط کمتری دارد که حداقل استفاده از آن را راحتتر می‌کند.

اگر تجربه سفر با متروی اصفهان را دارید برای ما از اطلاعات کاربردی آن بگویید.

سوالات متداول درباره متروی اصفهان

ساعت فعالیت مترو اصفهان چند است؟

مترو اصفهان در روزهای هفته از ۵:۵۵ تا ساعت ۲۱:۰۶ فعالیت دارد. ساعت کاری مترو در روزهای جمعه از ۹ صبح تا ۲۱ است.

متروی اصفهان چند خط دارد؟

متروی اصفهان در مجموع ۱۱ خط درون‌شهری و برون‌شهری دارد؛ اما درحال حاضر تنها خط ۱ مترو قابل استفاده است و مابقی خطوط درحال طراحی یا ساخت هستند.

قیمت بلیط مترو اصفهان چقدر است؟

قیمت بلیط مترو در شهریور ۱۴۰۲ برای هر سفر با اصفهان کارت ۳۱۰۰ تومان و بهای بلیط تک‌سفره ۳۹۰۰ تومان است.

خط یک مترو اصفهان در کدام ایستگاه‌ها توقف دارد؟

خط یک متروی در ایستگاه‌های قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیجانی، جابر، پایانه کاوه، شهید چمران، شهید باهنر، شهدا، تختی، امام حسین(ع) (دروازه دولت)، انقلاب، سی و سه پل، دکتر شریعتی، آزادی (دروازه شیراز)، دانشگاه، کارگر، کوی امام (خوابگاه دانشگاه اصفهان) و دفاع مقدس (پایانه صفه) توقف دارد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید