سفرهای خارجی به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است. این سفرها به منظورهای مختلفی از جمله تجارت، گردشگری، آموزش، درمان و یا دیدار با اقوام و دوستان انجام می‌شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر، تهیه ارز مورد نیاز برای سفرهای خارجی به یکی از دغدغه‌های مسافران تبدیل شده و یکی از راهکارها دریافت ارز دولتی است. ارزی که با نرخی پایین‌تر از نرخ ارز آزاد در بازار به متقاضیان ارائه می‌شود و این امر می‌تواند به کاهش هزینه‌های سفر آنها کمک کند. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری فلای‌تودی، به شرایط دریافت ارز دولتی و همچنین مدارک مورد نیاز برای آن خواهیم پرداخت.

ارز دولتی چیست؟ | ارز دولتی چقدر است؟

ارز دولتی یا ارز ترجیحی، نوعی ارز است که توسط دولت با نرخی پایین‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد به متقاضیان خاص ارائه می‌شود. هدف از ارائه ارز دولتی، حمایت از اقشار خاص جامعه و یا کنترل قیمت برخی از کالاها و خدمات است. از سال ۱۳۹۷ و در پی تک نرخی شدن قیمت ارز، چالش‌هایی به وجود آمد و باعث به وجود آمدن نرخ‌های متفاوت ارز شامل ارز دولتی، توافقی و حواله ارزی، نیمایی و… شد. در نهایت ارز دولتی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کاهش هزینه‌های سفرهای خارجی تخصیص داده شد. در حال حاضر، میزان ارز دولتی سالانه ۲۰۰۰ یورو (یا معادل این مبلغ به دلار) در نظر گرفته شده است.

قیمت ارز دولتی با کارت ملی

قیمت ارز دولتی، نوسان چندانی ندارد. با این حال، برای اطلاع از قیمت می‌توانید به سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی در این زمینه، مانند اقتصادنیوز، مراجعه نمایید. مثلا در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، دلار در صرافی ملی با تغییر صفر درصدی نسبت به ۴ روز پیش، ۴۳,۵۶۷ تومان معامله شد.

نرخ ارز دولتی

نحوه تخصیص ارز دولتی | ارز دولتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

ارز دولتی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به متقاضیان تخصیص پیدا می‌کند. در روش مستقیم، ارز دولتی به طور مستقیم به متقاضیان مانند مسافران خارجی، دانشجویان و بیماران تحویل داده می‌شود. این در واقع همان ارز دولتی با کارت ملی است. در روش غیرمستقیم، ارز دولتی به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خاص مانند واردکنندگان دارو و نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد تا آنها بتوانند این کالاها را با قیمت ارزان‌تر به مردم عرضه کنند.

مزایای استفاده از ارز دولتی

استفاده از ارز دولتی مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های سفرهای خارجی: مسافران خارجی می‌توانند با استفاده از ارز دولتی، هزینه‌های سفر خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
  • کنترل قیمت کالاها و خدمات: ارائه ارز دولتی به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خاص می‌تواند به آنها در واردات کالاهای مورد نیاز با قیمت ارزان‌تر کمک کند و این امر به نوبه خود منجر به کنترل قیمت این کالاها در بازار می‌شود.
  • حمایت از اقشار آسیب‌پذیر: دولت می‌تواند با ارائه ارز دولتی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مانند دانشجویان و بیماران، به آنها در تامین نیازهای ضروری خود کمک کند.
اخذ ارز دولتی

شرایط ثبت نام دلار دولتی با کارت ملی ۱۴۰۳

شرایط خرید دلار با کارت ملی ممکن است از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. در ادامه شرایط گرفتن دلار دولتی در سال جاری (۱۴۰۳) را مشاهده کنید.

  1. داشتن سن بالای ۱۸ سال اجباری است.
  2. افراد تنها یک بار در سال امکان درخواست این ارز دولتی را دارند و در صورت عدم دریافت سهمیه کامل نمی‌توانند، باقی مانده را در تاریخی دیگر اخذ نمایند.
  3. حساب ارزی باید حداقل ۶ ماه باز باشد و باید حداقل ۱۰۰ دلار یا یورو در حساب بماند.
  4. سقف تراکنش روزانه ۱۰۰ میلیون تومان است و کارت‌ باید به نام شخص خریدار باشد.
  5. سیم‌کارت به نام شخص خریدار ضروری است.
  6. حدودا ۵ روز پس از واریز ارز به حساب خریدار، امکان برداشت اسکناس از شعب ارزی وجود دارد.
  7. بانک ارائه دهنده اگر دلار نداشته باشد به افراد یورو می‌دهد.
ثبت نام ارز دولتی

نحوه و مدارک مورد نیاز دریافت ارز دولتی

متقاضیان در صورتی که واجد شرایط اخذ ارز دولتی باشند، به چند طریق می‌توانند برای دریافت آن اقدام نمایند. ثبت نام ارز دولتی به چند روش امکانپذیر است. در ادامه، نحوه دریافت ارز دولتی را توضیح می‌دهیم. همچنین، نوع دیگری از ارز دولتی که مسافران می‌تواند از آن استفاده کنند، ارز مسافرتی است؛ در مطلبی مجزا در مجله گردشگری فلای‌تودی به نحوه دریافت ارز مسافرتی پرداخته‌ایم.

ثبت نام ارز دولتی با برنامه بله

یکی از راه‌های دریافت ارز دولتی نوبت گرفتن در اپلیکیشن بله به شمار می‌رود. پیام‌رسان بانکی بله، شبکه اجتماعی‌مالی بانک ملی ایران است که همزمان امکان گفتگو و پرداخت را برای شما فراهم می‌کند. برای گرفتن ارز دولتی وارد سایت «بله» شوید. اگر سیستم عامل تلفن همراه شما اندورید است از بازار یا مایکت برنامه بله را دانلود کنید و اگر سیستم عامل ios دارید، از وب اپلیکیشن استفاده کنید. وارد اپلیکیشن شوید و مراحل ثبت نام ارز دولتی را به این ترتیب انجام دهید. توجه داشته باشید که باید راس ساعت ۱۶ این عملیات را انجام دهید.

  • گزینه صرافی ملی را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه نوبت‌گیری ارز کلیک کنید.
  • قوانین و مقررات را با دقت مطالعه نمایید.
  • کد ملی خود را وارد کنید.
  • سال تولد خود را وارد کنید. (بعد از وارد کردن روز و ماه، سیستم از سامانه ثبت احوال استعلام می‌گیرد و در صورت صحیح بود اطلاعات، انجام ادامه فرآیند امکان‌پذیر می‌شود)
  • نوع ارز را انتخاب کنید. (دلار، یورو…)
  • مبلغ ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید و منتظر تایید بمانید.
  • از بین شعب صرافی ملی، شعبه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
دریافت ارز دولتی از بله

ثبت نام ارز دولتی با کارت ملی در سال ۱۴۰۳

نحوه دریافت ارز دولتی بانک ملی به این صورت است که طبق مصوبه دولت برای خرید ارز دولتی با کارت ملی، شخص خریدار به همراه کارت ملی هوشمند و سیمکارت به نام او باید حضور داشته باشند. هر فرد در سال می‌تواند با شرایط دریافت ارز دولتی زیر، ۲۰۰۰ یورو دریافت کند:  

  1. افتتاح حساب در بانک ملی برای خرید دلار دولتی
  2. ثبت نام در اپلیکیشن ایوا
  3. افتتاح حساب ارزی برای دریافت ارز دولتی در اپلیکیشن ایوا
  4. مراجعه به شعبه ارزی و دریافت شماره شبا حساب ارزی
  5. مراجعه به صرافی و پرداخت هزینه معادل ارز دولتی
  6. پرداخت ۶ درصد کارمزد برداشت از حساب
  7. مراجعه به شعب ارزی بانک ملی برای دریافت ارز دولتی به صورت فیزیکی
دلار با کارت ملی

نکاتی برای دریافت ارز دولتی

برای دریافت ارز دولتی باید به این نکات توجه داشته باشید. مثلا هر فرد ایرانی در سال فقط می‌تواند یک بار از ارز دولتی استفاده کند. همچنین، ارز دولتی فقط برای مصارف خاص مانند سفرهای خارجی، تحصیل و درمان قابل استفاده خواهد بود و خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد ممنوع است.

نحوه پرداخت ارز دولتی

  • واریز به حساب ارزی: ارز دولتی به صورت واریز به حساب ارزی متقاضی پرداخت می‌شود. این حساب باید در یکی از بانک‌های مورد نظر بانک مرکزی افتتاح شده باشد و حداقل به مدت شش ماه فعال بماند.
  • موجودی حساب: در زمان واریز ارز دولتی، باقیمانده موجودی حساب ارزی باید حداقل ۱۰۰ دلار باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت ارز دولتی و شرایط و مدارک مورد نیاز، می‌توانید به وب سایت بانک مرکزی مراجعه نمایید.

سفر خارجی کم هزینه با ارز دولتی

ارز دولتی یا ارز مبادله‌ای، نوعی ارز است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با نرخی پایین‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد به متقاضیان خاص ارائه می‌شود. این ارز به منظور کنترل نوسانات ارزی و حمایت از اقشار خاص جامعه در نظر گرفته شده است. ارز دولتی در حال حاضر به صورت سالانه به هر فرد ایرانی یک مرتبه تعلق می‌گیرد. مبلغ این ارز طبق آخرین مصوبات بانک مرکزی، دو هزار یورو تعیین شده که به روشی که در این مطلب توضیح داده شد قابل دریافت است.

تجربه شما از گرفتن ارز دولتی چیست؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره گرفتن ارز دولتی

آیا گرفتن ارز دولتی محدودیت دارد؟

بله، هر فرد سالانه یک بار تا سقف ۲۰۰۰ دلار می‌تواند ارز دولتی دریافت کند.

چگونه ارز دولتی بخریم؟

با مراجعه به اپلیکیشن بله یا ایوا و انجام مراحل ثبت نام می‌توانید ارز دریافت کنید.

قیمت ارز دولتی چقدر است؟

قیمت روز ارز دولتی را می‌توانید در سامانه‌های مربوطه مشاهده نمایید.

ارز مسافرتی با ارز دولتی فرق دارد؟

بله. ارز مسافرتی ۵۰۰ دلار است و با خرید بلیط هواپیما به شما اختصاص می‌یابد. در صورتی که ارز دولتی را می‌توان سالی یک بار درخواست داد و ۲۰۰۰ دلار یا یورو ارائه می‌شود.

78 نظرات

  1. سلام من از اول سال برای ثبت نام اقدام میکنم اما همش میگه نوبت وجود ندارد اول از سایت صرافی ملی اقدام میکردم بعد از طریق اپلیکیشن بله اقدام کردم اما همش میگه نوبت تخصیص داده نشده. میشه بگین داستان چیه؟ اصلا الان ارز میدن یا نه؟

    • سلام دوست عزیز
      ارز دولتی تا پیش از این ارائه می‌شد اما چون در حال حاضر ارائه آن متوقف شده است، امکان نوبت دهی وجود ندارد.

  2. سلام
    بعد از باز نمودن حساب ارزی با اپلیکیشن ایوا یا بله، بعد از افتتاح حساب، باید ۶ ماه تا دریافت ارز منتظر باشیم؟

    و سوال دوم اینکه در متن گفته ۱۰۰ دلار در حساب باشه، موقع ثبتنام در ایوا، آن ۱۰۰ دلار واریز میشه یا چطور؟

  3. سلام وقت بخیر
    من امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ساعت ۱۶در آپ بله هر چی زدم نیاورد و در ایوا هم گزینه ای برای درخواست یا ثبت نام نبود
    میشه لطفا بیشتر راهنمایی کنین. ممنون میشم

    • سلام دوست عزیز
      در حال حاضر دریافت ارز دولتی هیچ تاثیری بر یارانه ندارد. همچنین، برای دریافت ارز دولتی، بانک ۵ درصد کارمزد دریافت می‌کند.

      • من گرفتم سال پیش یارانمم مرتب میاد میگن که ملت کارت ملی دراختیار دلال نذارن ضمن اینکه توصیه میکنم از صرافیای بانکی اقدام کنید

    • من گرفتم سال پیش یارانمم مرتب میاد میگن که ملت کارت ملی دراختیار دلال نذارن ضمن اینکه توصیه میکنم از صرافیای بانکی اقدام کنید

  4. سلام و درود
    من از اسفند ماه دقیقا راس ساعت وارد اپیلیکشن بله میشه و به هیچ عنوان نوبت نمیده به پشتیبانی هم تماس گرفتم میگه به ما مربوط نیست دسته ما نیست
    آیا راه دیگری نداره ؟

    • سلام دوست عزیز
      راه دیگر، ثبت نام از طریق اپلیکیشن ایوا است. اما توجه داشته باشید که در حال حاضر ارز دولتی ارائه نمی‌شود.

  5. سلام من هر صرافی از تهران میدان فردوسی گرفته تا خود کرج رفتم همه میگن فعلا خبری نیست لطفا اگه کسی می دونه کی ارز دولتی می دن یا کدوم صرافی انجام می دهد لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر

    • سلام دوست عزیز
      در حال حاضر بنا به تصمیم بانک مرکزی از ارائه ارز دولتی جلوگیری شد‌ه است. به محض اعلام تاریخ، در همین مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

    • سلام دوست عزیز
      از طریق اپلیکیشن بله هم می‌توانید اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر ارز دولتی ارائه نمی‌شود.

  6. من رفتم تو سامانه بله مینویسه که به دلیل عدم اعلام نوبت جدید در سامانه ، امکان ثبت درخواست وجود ندارد باید چیکار کنم ؟!

    • سلام دوست عزیز
      زمان ارائه ارز دولتی سال ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده است. به محض اعلام تاریخ انتشار ارز از طرف بانک مرکزی، در همین مقاله، اطلاع رسانی می‌کنیم.

  7. سلام من وارد برنامه بله شدم ولی نوشت که به‌دلیل عدم اعلام نوبت جدید در سامانه، امکان ثبت درخواست وجود ندارد. لطفا بعدا تلاش نمائید باید چیکار کنم ؟!

    • سلام دوست عزیز
      زمان ارائه ارز دولتی سال ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده است. به محض اعلام تاریخ انتشار ارز از طرف بانک مرکزی، در همین مقاله، اطلاع رسانی می‌کنیم.

  8. یه سوال دارم اگه ۱ اردیبشت من برم صرافی برای ارز دولتی بهم میدن یا نه . رفتم بانک ارزی بهم گفتن دولت فعلا نمیده درسته یا نه

  9. یه سوال داشتم اینکه وقتی افتتاح حساب میکنیم باید به اندازه ی ۲۰۰۰ دلار حسابمون رو شارژ کنیم و ۶ ماه نگه داریم که بتونیم بعدش ۲۰۰۰ دلار برداشت کنیم یا نه اینکه همون ۱۰۰ دلار حسابمون رو شارژ کنیم کافیه و بعد ۲۰۰۰ دلار بتونیم برداشت کنیم؟

    • با سلام
      کاربر گرامی، در حال حاضر پرداخت ارز دولتی متوقف شده در صورت اعلام قوانین و نحوه پرداخت آن، اطلاعات دقیق را اعلام خواهیم.

    • خیر، اصلا در زمان افتتاح حساب ارزی نیازی نیست هیچ دلاری واریز کنید. افتتاح حساب ارزی در بانک ملی با ۱۰ هزار تومن انجام میشه.
      و نیازی نیست ۲۰۰۰ دلار رو ۶ ماه در حساب نگهدارید.
      ۵ روز بعد از اینکه ۲۱۰۰ دلار (ارز سهمیه ای) به حساب شمار واریز شد به شعبه بانکی که حساب ارزی دارید مراجعه میکنید و مبلغ ۲۰۰۰ دلار رو (پس از دریافت کارمزد) بهتون پرداخت میکنند و ۱۰۰ دلار (از ۲۱۰۰ دلار) در حساب شما باقی میمونه که بعد از ۶ ماه از تاریخ واریز وجه میتونید اون ۱۰۰ دلار رو هم برداشت کنید.

  10. سلام
    بیکارید شما؟
    من جای شما بودم پاک میکردم مطلب رو.
    واقعا هیچکس نمیخونه که شونصد هزار نفر پرسیدن و این بنده خدا ادمین سایت به همه گفته آقایون خانوما فعلا ارائه نمیشه.
    آخه کِی خیر این چیزا بما رسیده؟ این مصوبات برای در رفتن از دست قیمت ارز آزاد برای ژن های برتره نه ماها.
    حالا اینا هیچ تعجب من از اونایی که فکر میکنن همه اینا دست ادمین بنده خداست و ازش طلبکارند چرا نوبت بما نمیده و چرا پس الکی میگین و چه و چه هست.
    واقعا نمیدونند کجا اومدن؟ همینه وضع ما اینه. اینجا برای خرید بلیطه و در راستای شغلشون یکسری اطلاعات هم میدن والا اینا هیچکدومشون پخش ارز ندارند بیچاره ها😂

  11. با سلام
    در سال جاری (۱۴۰۳) این پیام در اپلیکیشن بله داده میشه:
    “به‌دلیل عدم اعلام نوبت جدید در سامانه، امکان ثبت درخواست وجود ندارد. لطفا بعدا تلاش نمائید”
    لطفاً مطالب سایت رو آپدیت کنید برای اینکه صرفاً page تون کلیک خور داشته باشه، ملت رو سر کار نذارید!

    • با سلام
      کاربر گرامی، در حال حاضر بنا به تصمیم بانک مرکزی ارز دولتی ارائه نمی‌شود. از همین رو پرداخت ارز دولتی متوقف شده در صورت اعلام قوانین و نحوه پرداخت آن، اطلاعات دقیق را اعلام خواهیم.

  12. با سلام
    من از طریق سایت بام برای افتتاح حساب ارزی ثبت نام کردم الان برای دریافت ارز به هر صرافی میرم میگن نوبت نمیدیم من از طریق دیگه ای میتونم نوبت بگیرم؟

    • با سلام
      کاربر گرامی، در حال حاضر بنا به تصمیم بانک مرکزی ارز دولتی ارائه نمی‌شود. از همین رو پرداخت ارز دولتی متوقف شده است.

  13. سلام وقت بخیر، من برج ۹ سال ۱۴۰۲ ارز مسافری گرفتم، اردیبهشت۱۴۰۳ میتونم ارز مسافری بگیرم؟ یا باید ۱ سال از زمان گرفتن ارز بگذره؟

    • با سلام
      کاربر گرامی، تاکنون پرداخت ارز مسافرتی براساس سال بوده نه مدت زمان دریافت آن از سوی افراد. به این معنی که امکان دریافت ارز مسافرتی برای شما باید وجود داشته باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید