تا سخن از سوغات اصفهان به میان می‌آید، ناخودآگاه گزهای خوشمزه و بی‌نظیر این شهر در ذهن همه ما نقش می‌بندند! اما این تنها بخشی از سوغاتی ‌های اصفهان است. اصفهان زیبا که در هر فصلی از سال، میزبان گردشگران بسیاری است، سوغات بسیار متنوعی دارد. در این شهر، انواع و اقسام خوراکی‌های لذیذ و محلی پیدا می‌شود که در کنار صنایع‌دستی آن، یک بسته کامل برای هدیه به عزیزانتان خواهد بود.

در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، ما قصد داریم به سراغ بهترین سوغات اصفهان برویم و چرخی در بازارهای آن بزنیم. اگر می‌خواهید تا با این محصولات بیشتر آشنا شوید و با آگاهی کامل، بهترین هدایا را برای اطرافیان خود به ارمغان ببرید، تا پایان ما را همراهی کنید.

سوغاتی های شهر اصفهان

خرید سوغات در بازارهای اصفهان حس‌و‌حال دیگری دارد. مغازه‌های رنگارنگ، خوراکی‌های خوشمزه و محصولات سنتی متنوع و اصیل از ویژگی‌های جذاب بازارهای این شهر است. فرقی ندارد قصد شما خرید خوراکی محلی باشد یا صنایع‌دستی؛ در هر صورت، بازارهای اصفهان گزینه‌های خاصی برای شما دارند. سوغات این شهر همچون بسیاری از شهرهای ایران در دو دسته خوراکی و صنایع‌دستی قرار می‌گیرد که در ادامه مطلب، هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

سوغات خوراکی اصفهان

یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز سفر به نصف جهان، در کنار بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، تجربه طعم خوراکی‌های لذیذ آن است. در اصفهان خوراکی‌های متنوعی پیدا می‌شوند که مخصوص این شهر هستند. شما می‌توانید بسیاری از این خوراکی‌ها را در چمدان خود قرار دهید و برای عزیزان خود ببرید تا آن‌ها نیز در این تجربه شیرین با شما سهیم شوند. اما سوغات خوراکی اصفهان کدام‌اند؟ آیا جز گز و پولکی، خوراکی دیگری نیز به‌عنوان سوغات اصفهان در این شهر پیدا می‌شود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید و با انواع خوراکی‌های خوش‌طعم اصفهان آشنا شوید.

سوغات خوراکی اصفهان

گز اصفهان

گز، محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات اصفهان است که قدمتی چندین‌و‌چندساله دارد. تولید این شیرینی خوشمزه با طعم و بافتی منحصربه‌فرد به ۴۵۰ سال پیش برمی‌گردد. گز در دوران صفویه که زمان شکوفایی فرهنگ ایرانی بود، به وجود آمد. محبوبیت این خوراکی به‌حدی بود که به‌عنوان شیرینی سنتی ایران صادر و به پادشاهان سایر کشورها هدیه داده می‌شد.

این شیرینی لذیذ هنوز هم طرفداران بسیاری دارد و همچون گذشته، جای خود را به‌خوبی میان خوراکی‌های اصفهان پیدا کرده است. امروزه واحدهای تولیدی بسیاری در اصفهان مشغول تولید گز هستند و بیش از ۹۰ درصد از گز تولیدی کشور در این شهر به وجود می‌آید.

جالب است بدانید که هنوز هم بسیاری از برندهای قدیمی این محصول که در دوران قاجار یا پهلوی مشغول به کار بودند، در این حوزه فعال‌اند. شاید شما نیز قدیمی‌ترین برند گز که در سال ۱۲۸۱ در اصفهان ثبت شده است را بشناسید. گز کرمانی را می‌توان اولین برند تولید گز در اصفهان دانست که هنوز هم یکی از مشهورترین برندهای تولیدی این محصول است.

گز اصفهان از سوغاتی های اصفهان

در گذشته در فرمولاسیون گزها از گزانگبین استفاده می‌شد. گزانگبین عصاره گیاهی به همین نام است که ساختاری خشک و شکننده دارد. استفاده از این ماده در گز، سبب افزایش قیمت آن می‌شود و به همین دلیل، معمولا در گزهای سفارشی آن را به کار می‌برند.

امروزه برای تولید گز از گلوکز، شکر، گلاب، سفیده تخم‌مرغ، بیدمشک و انواع مغزی‌جات استفاده می‌شود. همچنین محصولاتی مانند ترنجبین، شیرخشت، بیدخشت و بادکا به‌عنوان جایگزین گزانگبین در تهیه گز به کار گرفته می‌شوند. اگر قصد دارید برای دوستان و عزیزان خود به‌عنوان سوغات اصفهان، گز تهیه کنید، باید بدانید این محصول انواع مختلفی دارد. در ادامه، انواع گز اصفهان آورده شده است:

  • گز لقمه‌ای؛
  • گز آردی؛
  • گز برشی؛
  • گز سکه‌ای؛
  • گز شکن‌دار؛
  • گز روکش شکلات؛
  • سوهان گزی؛
  • گز انگشت‌پیچ؛
  • گز بدون قند؛
  • گز خرمایی؛
  • گز انگبینی.

پولکی اصفهان

یکی دیگر از سوغاتی های معروف اصفهان، پولکی است. پولکی نوعی آب‌نبات شیرین و خوش‌عطر محسوب می‌شود که قدمتی طولانی دارد. اگر در میان سوغات اصفهان به‌ دنبال یک خوراکی جذاب و متفاوت هستید که آن را با نوشیدنی‌های گرم یا به‌تنهایی میل کنید، قطعا پولکی انتخاب مناسبی برای شماست. این آب‌نبات ظاهری شفاف و شکننده دارد و در انواع مختلفی تولید می‌شود که عبارت‌اند از:

  • عسلی؛
  • کنجدی؛
  • زعفرانی؛
  • لیمویی؛
  • گل سرخ؛
  • زنجبیلی؛
  • نارگیلی؛
  • کاکائویی؛
  • دارچینی؛
  • گشنیزی و نعنایی؛
  • آویشن؛
  • زیره و… .
پولکی اصفهان

جوزقندی

قطعا یکی از گران‌ترین خوراکی‌های سوغات اصفهان، جوزقندی است. این شیرینی محلی در استان‌های مرکزی ایران تهیه می‌شود. جوزقندی را از میوه‌ای به نام الگ که نوعی هلوی محلی است، تولید می‌کنند؛ الگ طعم ترش و شیرینی دارد و بسیار خوشمزه است.

برای تهیه جوزقندی، الگ یا هلو را ابتدا پوست می‌گیرند و آن را در آفتاب، خشک می‌کنند. پس از نیم‌خشک‌شدن، هسته آن را جدا می‌کنند و میان آن را با گردوی آسیاب‌شده یا پودری مخصوص پر می‌کنند. این ترکیب را مجددا در آفتاب، خشک می‌کنند تا محصول نهایی حاصل شود. جوزقندی را در برخی شهرها از گلابی، انجیر، آلو و… نیز تهیه می‌کنند.

این خوراکی خوشمزه و متفاوت، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که از آن به‌عنوان بمب انرژی یاد می‌کنند. استفاده از این محصول هنگام پیاده‌روی‌های طولانی یا کوه‌نوردی بسیار مناسب است.

جوزقندی سوغات اصفهان

سوهان عسلی اصفهان

سوهان عسلی ترکیبی از آرد جوانه گندم، عسل، شکر، کره، خلال بادام و پسته، گلاب، زعفران و آب است که طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. این شیرینی خوشمزه از سوهان قم نازک‌تر است و سطح آن از انواع مغزی‌جات پر شده است.

استفاده از آرد جوانه گندم در ترکیبات این محصول، سوهان عسلی را به ترکیبی غنی با ارزش غذایی بالا تبدیل کرده است. این شیرینی لذیذ به‌صورت برش‌خورده یا ورقه‌ای تولید می‌شود. اگر یک‌بار سوهان عسلی را امتحان کنید، قطعا از طرفداران همیشگی این شیرینی خواهید شد.

سوهان عسلی اصفهان

عسل فریدون شهر

اگر از هواداران عسل باکیفیت و مرغوب هستید، عسل فریدون‌شهر یک گزینه عالی است. در فریدون‌شهر اصفهان، زنبورداری، حرفه‌ای قدیمی است. تنوع بالای گونه‌های گیاهی و استفاده از گیاهان دارویی در عسل فریدون‌شهر، آن را به محصولی مرغوب با خواص دارویی بسیار تبدیل کرده است. در میان انواع سوغات اصفهان، این عسل فوق‌العاده می‌تواند انتخابی پرخاصیت و خوشمزه برای اطرافیان شما باشد.

اگر برای خرید سوغات اصفهان و همچنین بازدید از این شهر تاریخی، نیازمند یک راهنما هستید، راهنمای سفر به اصفهان را درمجله گردشگری فلای‌تودی بخوانید.

نبات

از آنجا که نبات، محصولی پرکاربرد برای مادران ایرانی است، معمولا آن را زیاد در خانه‌های ایرانیان می‌بینیم. به همین دلیل، امروزه این خوراکی را در همه شهرهای ایران می‌توان پیدا کرد. نبات‌های اصفهان از جمله محصولات خوراکی باکیفیت این شهر هستند که مصرف آن‌ها، شما را به مشتری دائمشان تبدیل می‌کند. در اصفهان انواع نبات‌های خوش‌عطر در طعم‌های زعفرانی، زنجبیلی، نعناع، دارچین، لیمو و… پیدا می‌شود.

نبات سوغاتی اصفهان

شیرینی برنجی

اگر سری به شیرینی‌پزی‌های اصفهان بزنید، نوعی شیرینی محلی و خوشمزه به چشمتان می‌خورد که نامش شیرینی برنجی است. این شیرینی سبک و خوشمزه، یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است که خوردنش خالی‌ از لطف نیست.

شیرینی برنجی در برخی از شهرهای ایران تولید می‌شود که اصفهان یکی از آن‌هاست. در پخت این خوراکی از آرد برنج، گلاب، شکر، کره، تخم‌مرغ و زعفران استفاده می‌شود. همچنین دانه‌های سیاه خرفه نیز برای تزیین، روی آن اضافه می‌شوند.

شیرینی برنجی اصفهان

شیرینی برشتوک

یکی دیگر از انواع شیرینی‌های محلی اصفهان برشتوک است. با توجه‌ به اینکه چه آردی در ترکیب این خوراکی جذاب به کار می‌رود، برشتوک در انواع مختلف برشتوک گندم یا نخودچی به فروش می‌رسد. این سوغات اصفهان را می‌توانید به‌شکل لوزی یا در سایر اشکال تهیه کنید. برشتوک دو‌رنگ، مغزدار، شکلاتی و… از انواع متنوع برشتوک در اصفهان هستند.

شیرینی کُرکی

یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات اصفهان که در میان مسافران و البته مردم این شهر بسیار محبوب است، شیرینی کرکی نام دارد. شیرینی کرکی از ترکیب چند آرد تهیه می‌شود و بسیار مقوی و پرانرژی است. اگر به اصفهان سفر کردید، فراموش نکنید که حتما طعم شیرینی کرکی را تجربه یا آن را به‌عنوان سوغات اصفهان خریداری کنید.

شیرینی کُرکی اصفهان

خورش ماست

در اصفهان خوراکی‌های محلی بسیاری با ترکیبات خاص به چشم می‌خورند که خورش ماست یکی از آن‌هاست. اگرچه خورش ماست را نمی‌توان همچون سایر سوغاتی های اصفهان به شهر خود برد؛ اما می‌توان طعم متفاوت آن را در رستوران‌های شهر تجربه کرد.

خورش ماست طعمی ترش و شیرین دارد که سال‌هاست مردم اصفهان، آن را در مهمانی‌ها و در کنار غذای اصلی به‌عنوان دسر، سرو می‌کنند. این پیش‌غذای خوش‌رنگ و خوش‌طعم، یک غذای محلی محبوب در این شهر است. در ترکیب این دسر از گوشت گردن گوسفند، ماست چکیده، گلاب، شکر، مغز گردو، خلال بادام و زعفران استفاده می‌شود. برای تزیین خورش ماست نیز معمولا از پسته و زرشک استفاده می‌کنند.

خورش ماست

بریانی اصفهان

نام بریانی را مطمئنا بارها شنیده‌اید. بریانی، یکی دیگر از آن سوغاتی های اصفهان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما یک‌بار خودتان را به‌ صرف آن در رستوران‌های شهر مهمان کنید. مسافران بسیاری برای خوردن این سوغات اصفهان، لحظه‌شماری می‌کنند.

برای تهیه بریانی از گوشت گوسفندی، پیاز، جگر سفید، زعفران و ادویه استفاده می‌شود. اگر مشکلی با غذای گوشتی ندارید، بد نیست برای یک‌بار هم که شده، این غذای لذیذ و محلی اصفهان را امتحان کنید.

اگر قصد دارید غذاهای سنتی این شهر را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین رستوران های اصفهان را در مجله گردشگری فلای‌تودی بخوانید.

بریانی اصفهان

دوغ و گوش فیل

دوغ و گوش‌فیل از آن خوراکی‌هایی است که شاید در ابتدا، ترکیبشان کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما این میان‌وعده در اصفهان محبوبیت زیادی دارد و با ذائقه بسیاری از افراد سازگار است. اگر می‌خواهید یک طعم جدید را تجربه کنید، دوغ و گوش‌فیل اصفهان را امتحان کنید.

ترکیب شیرینی گوش‌فیل با ترشی و شوری دوغ، طعمی متفاوت دارد که بسیاری از گردشگران آن را می‌پسندند. اگر به‌ دنبال یکی از خاص‌ترین خوراکی‌ها و سوغات اصفهان هستید، ما ترکیب این دو خوراکی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

دوغ و گوش فیل

سوغات صنایع دستی اصفهان

مگر می‌توان به شهری که نصف‌جهان لقب دارد، سفر کرد و سراغ صنایع‌دستی اصیل و سنتی آن نرفت؟ سوغات صنایع‌دستی اصفهان نمایان‌گر ذوق و سلیقه هنرمندان اصفهانی است که نمود آن را می‌توان در جای‌جای این شهر دید.

شکوه و ظرافت صنایع‌‌دستی این شهر، مدیون اساتید ماهر و هنرمندان خوش‌ذوق اصفهان است. اگر موافقید، برویم با هم گشتی در کوچه‌پس‌کوچه‌های اصفهان و بازارهایش بزنیم و با صنایع‌دستی‌ متنوع آن بیشتر آشنا شویم. شناخت این آثار سنتی، می‌تواند به شما کمک کند که بهترین سوغات اصفهان را برای عزیزان خود هدیه ببرید.

فرش دستبافت اصفهان

یکی از ارزشمندترین و در عین‌ حال، گران‌قیمت‌ترین سوغات اصفهان، فرش دستباف این شهر است. این فرش‌های بی‌نظیر، نشان‌دهنده تلاش قالی‌بافان هنرمند اصفهانی‌اند که شکوه و زیبایی آن‌ها را در کمتر جایی می‌توان دید.

بلوغ قالی‌بافی اصفهان در دوره صفویه خود را نشان داد که در آن، طرح‌ها و رنگ‌ها جان دوباره‌ای گرفتند. ظرافت، دوام، رنگ‌های سنتی و طرح‌های تماشای و استفاده از ابریشم، پنبه و پشم در تارهای قالی دستباف اصفهان از ویژگی‌ها مهم آن است. اگر می‌خواهید یکی از باارزش‌ترین و ماندگارترین سوغات اصفهان را به خانه‌های خود ببرید، فرش دستباف اصفهان انتخاب بسیار شایسته‌ای است.

سوغات صنایع دستی اصفهان

محصولات خاتم کاری

آثار خاتم‌کاری یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. در خاتم‌کاری تکه‌های کوچک چوب را که به‌صورت اشکال هندسی برش شده است، در کنار هم قرار می‌دهند.

از این هنر در ساخت انواع محصولات مانند جعبه‌های تزیینی، تابلو، جعبه دستمال کاغذی، ساعت و انواع ظروف می‌توان استفاده کرد. در خاتم‌کاری از استخوان حیوانات، طلا، نقره، برنج و آلومینیوم نیز می‌توان در کنار چوب بهره گرفت. ظرافت و زیبایی محصولات خاتم‌کاری اصفهان، قطعا توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند.

ظروف و محصولات میناکاری

هنر میناکاری، زاده شهر اصفهان است و محصولات این هنر یکی از مهم‌ترین سوغات اصفهان به شمار می‌روند. میناکاری رونق بسیاری در این شهر دارد و گردشگران زیادی مات و مبهوت این ظرافت و زیبایی می‌شوند.

این هنر به تزیین و نقاشی روی فلزاتی همچون طلا، مس و نقره با رنگ لعاب‌دار اشاره دارد. محصولات پس از آماده‌سازی اولیه، پخته می‌شوند تا رنگشان تثبیت شود. میناکاری را هنر ترکیب خاک و آتش می‌دانند که اوج هنر استادان این رشته در محصولات میناکاری قابل‌ مشاهده است. از این هنر برای تزیین محصولات سفالی و چینی نیز استفاده می‌شود.

در میان سوغات اصفهان، محصولات میناکاری هدایایی ارزشمند، با‌کیفیت و با قیمت مناسب محسوب می‌شوند. اگرچه بیشتر محصولات میناکاری اصفهان، رنگ آبی لاجوردی دارند، اما می‌توان محصولاتی به رنگ‌های قرمز، بنفش، قهوه‌ای، مشکی، سبز، زرد و… را نیز پیدا کرد.

ظروف و محصولات میناکاری اصفهان

پارچه های قلمکار اصفهان

در میان سوغات صنایع‌دستی اصفهان، پارچه‌های قلمکار از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آثار محسوب می‌شوند. پارچه قلمکار به پارچه‌هایی از جنس پنبه، کرباس و کتان گفته می‌شود که روی آن‌ها با استفاده از قالب‌های چوبی، مهر یا قلم‌مو، طرح‌های زیبا ایجاد می‌شود. قلم‌کاری هنری کهن در اصفهان است و قدمت آن به اوایل قرن هفتم برمی‌گردد. خرید پارچه قلم‌کار در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها، قطعا جزو بهترین سوغات اصفهان به شمار می‌رود.

پارچه های قلمکار اصفهان

محصولات مسی

مسگری هنری رایج در اصفهان است که در گوشه‌وکنار بازارهای شهر به چشم می‌خورد. در این شهر، انواع ظروف و محصولات مسی به فروش می‌رسند که کیفیت بسیار خوبی دارند. اگر کسی را دارید که محصولات سنتی، او را خوشحال می‌کند، می‌توانید با هدیه‌دادن ظروف مسی به‌عنوان سوغات اصفهان او را غافلگیر کنید!

محصولات مسی اصفهان

آثار قلم زنی

استادکاران ماهر بسیاری در اصفهان در عرصه قلم‌زنی مشغول به فعالیت هستند. قلم‌زنی به کنده‌کاری و ایجاد نقوش زیبا روی مس و سایر فلزات مانند برنج، نقره و طلا گفته می‌شود.

در این هنر، نقوش مختلف با ظرافتی تماشایی روی فلزات حک می‌شوند. سینی، انواع ظروف، گلدان، سماور و… از انواع آثار قلم‌زنی هستند. این آثار یکی از زیباترین سوغاتی های اصفهان به حساب می‌آیند و هدیه‌ای ماندگار هستند.

آثار فیروزه کوبی اصفهان

فیروزه‌کوبی هنری زیبا و تماشایی است که زیباترین آثار آن را در اصفهان می‌توان دید. در این هنر از تکه‌های فیروزه برای تزیین انواع فلزات مانند مس، برنج و نقره استفاده می‌شود. محصولات فیروزه‌کوب، بسیار باارزش و زیبا هستند و در دسته محبوب‌ترین سوغات اصفهان قرار دارند.

فیروزه کوبی اصفهان

آثار منبت‌ کاری

هنر دیگری که میان هنرمندان اصفهانی طرفداران بسیاری دارد، منبت‌کاری است. منبت‌کاری به هنر کنده‌کاری و حکاکی روی چوب گفته می‌شود که منجر به خلق آثار بی‌نظیری خواهد شد. در این هنر از طرح‌های اصیل و سنتی ایرانی، برای ایجاد آثار تماشایی روی چوب‌های فشرده و مستحکم استفاده می‌شود.

محصولات ملیله کاری

ملیله‌کاری هنری تماشایی است که در آن با استفاده از مفتول‌های نازک نقره، طلا و مس، انواع محصولات، با طرح‌های متنوع تولید می‌شوند. ظروف و محصولات ملیله‌کاری، در دسته پرفروش‌ترین سوغات اصفهان هستند که در قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. از این هنر برای تهیه انواع زیورآلات، ظروف و محصولات تزیینی استفاده می‌شود.

محصولات ملیله کاری اصفهان

آثار معرق کاری

معرق به معنی تکه و رگه است که از هنرهای باستانی در ایران محسوب می‌شود. در این هنر با استفاده از تکه‌های چوب، کاشی، فلز یا سایز ابزار، محصولاتی زیبا و تماشایی خلق می‌شوند. معرق‌کاری از قرن ششم و دوره سلجوقیان به یادگار مانده است و از آن زمان تا به امروز، محبوبیت بسیاری دارد. محصولات معرق نیز دسته‌ای دیگر از محبوب‌ترین سوغات اصفهان به شمار می‌روند.

کاشی های رنگارنگ اصفهان

کاشی‌سازی هنری قدیمی در اصفهان است و کاشی‌های رنگارنگ و چشم‌نواز این شهر، یکی از خاص‌ترین سوغاتی‌های اصفهان هستند. اگر به مکان‌های تاریخی شهر سری بزنید، انواع کاشی‌های زیبا و خوش‌نقش‌ونگار را بر دیوارهای آن‌ها می‌بینید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. شما می‌توانید انواع کاشی‌های زیبا یا ظروف و سایر محصولات کاشی‌کاری‌شده را به‌عنوان سوغات اصفهان به شهر و دیار خود هدیه ببرید. این محصولات معمولا برای صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاشی های رنگارنگ اصفهان

محصولات طلاسازی و طلاکوبی

اصفهان شهری پیشتاز در زمینه طلاسازی و طلاکوبی است. در این شهر، انواع زیورآلات از طریق دستگاه‌های پیشرفته روز و نیروهای ماهر، تولید می‌شوند. علاوه‌بر طلاسازی، هنر طلاکوبی روی فولاد نیز از صنایع محبوب در اصفهان است. اگر می‌خواهید یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین سوغات اصفهان را هدیه ببرید، بی‌شک زیورآلات طلا و محصولات طلاکوبی، گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

محصولات قلاب دوزی

قلاب‌دوزی هنری قدیمی در اصفهان است که به هنر ایجاد نقوش زیبا روی پارچه گفته می‌شود. برای این کار از نخ قلاب‌دوزی که معمولا از جنس پنبه است، استفاده می‌شود. قلاب‌دوزی اصفهان بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است و در ترکیب با سکمه‌دوزی به کار گرفته می‌شود. به‌کارگیری این رودوزی بومی روی پارچه‌ها، زیبایی آن‌ها را چند برابر می‌کند.

محصولات قلاب دوزی از صنایع دستی اصفهان

نقاشی های خوشنویسی

اصفهان پایتخت خوش‌نویسی ایران در دوره‌های مختلف بوده است. در این شهر، خوش‌نویسانی همچون میرعماد هنرنمایی می‌کردند. تابلوهای خوش‌نویسی اصفهان، بدون شک جزو ارزشمندترین سوغاتی های اصفهان هستند که هدیه‌ای عالی برای هنردوستان محسوب می‌شوند.

سوغات اصفهان را از کجا بخریم؟

حال که با انواع خوراکی و صنایع‌دستی سوغات اصفهان آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده که سری به بازارهای این شهر بزنیم. اصفهان شهری بزرگ با انواع بازارهای سنتی و مجتمع‌های تجاری شیک و مدرن است. در ادامه، برخی از بازارهای معروف این شهر که جای مناسبی برای خرید سوغاتی اصفهان محسوب می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم.

بازار نقش جهان

اگر به اصفهان سفر کرده باشید، احتمالا موافق هستید که یکی از قسمت‌های جذاب و دیدنی میدان نقش‌جهان، بازارهای دورادور بازارچه هستند. گشت‌وگذار در این میدان زیبا، تماشای مغازه‌های جورواجور و خرید انواع خوراکی و سوغات اصفهان، یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به این شهر است. در بازار نقش‌جهان انواع خوراکی‌ها و صنایع‌دستی را می‌توانید تهیه کنید. اگر دسترسی نزدیکی به این جاذبه ندارید، به راحتی می‌توانید با مترو اصفهان خودتان را به میدان نقش جهان برسانید.

  • آدرس: اصفهان، میدان نقش‌جهان.
بازار نقش جهان برای خرید سوغاتی اصفهان

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان که به نام‌های بازار قدیم یا بازار تاریخی نیز شناخته می‌شود، یکی از مراکز خرید دیدنی و جذاب این شهر است. در این بازار، انواع سوغات اصفهان از ظروف مسی گرفته تا انواع خوراکی‌های سنتی و محلی پیدا می‌شوند و مکانی مناسب برای خرید و تماشای انواع سوغاتی‌های اصفهان است. در بازار بزرگ اصفهان می‌توانید انواع محصولات را با قیمت مناسب تهیه کنید.

  • آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اصفهان است که نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد! این بازار تاریخی در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و شهرت بسیاری دارد. ورودی بازار قیصریه دارای سردری زیبا با سقفی دیدنی و دیواره‌هایی مزین به نقاشی‌های چشم‌نواز است که توجه هنردوستان را به خود جلب می‌کند.

در این بازار، حجره‌های فرش، مغازه‌های انواع صنایع‌دستی و فروشگاه‌های طلا و نقره دیده می‌شوند. معماری سنتی، آثار باستانی و واحدهای تجاری بازار قیصریه از جاهای دیدنی شهر اصفهان است که گشت‌وگذار در آن، قطعا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان خواهد ساخت.

  • آدرس: اصفهان، سمت شمالی میدان نقش‌جهان.
بازار قیصریه اصفهان

خرید سوغات اصفهان | از خوراکی تا صنایع دستی

یکی از تجربه‌های شیرین و خاطره‌انگیز در سفر به اصفهان، گشت‌وگذار در بازارهای زیبا و سنتی این شهر است. بافت سنتی، محصولات متنوع و معماری خاص و چشم‌نواز بازارهای اصفهان، همان چیزی است که هر مسافر و گردشگری را به سمت خود می‌کشاند. برای خرید سوغات اصفهان، شما گزینه‌های زیادی پیش رو دارید که در این مطلب به معروف‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

در بازارهای این شهر، انواع سوغات اصفهان از خوراکی‌های لذیذ گرفته تا صنایع‌دستی مناسب و متناسب با سلیقه و بودجه شما وجود دارند که می‌توانید برای دوستان‌ و عزیزانتان به ارمغان ببرید. شما چه محصولات دیگری را به‌عنوان سوغاتی اصفهان می‌شناسید؟ در بخش نظرات به ما معرفی کنید. منتظر خواندن تجربه‌های ارزشمند شما از خرید سوغاتی‌های این شهر هستیم. 

چنانچه قصد سفر به اصفهان و تهیه بلیط هواپیما یا خرید بلیط قطار را دارید می توانید از طریق وب سایت فلای تو دی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

سوغات قزوین | از خوراکی تا صنایع دستی

معروفترین سوغات تبریز را بشناسیم

سوالات متداول درباره سوغات اصفهان

سوغات خوراکی اصفهان کدامند؟

انواع شیرینی‌ها مانند گز، پولکی، سوهان عسلی، برشتوک، شیرینی برنجی و کرکی، جوزقندی و خوراکی‌هایی مانند عسل، خورش ماست، گوش‌فیل و دوغ  و بریانی.

گرانترین سوغات خوراکی اصفهان چیست؟

جوزقندی، گز و عسل.

عسل مرغوب اصفهان مربوط به کدام شهر است؟

فریدون‌شهر.

سوغات صنایع‌دستی اصفهان چیست؟

فرش دستباف، آثار میناکاری، معرق‌کاری، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، ملیله‌کاری، قلم‌کاری، قلم‌زنی، تابلوهای خوش‌نویسی، طلاسازی، محصولات مسی، فیروزه‌کوبی و محصولات قلاب‌دوزی.

سوغات اصفهان را از کجا بخریم؟

بازار اصفهان، بازار قیصریه، بازار نقش‌جهان، سیتی‌سنتر اصفهان و بازار هنر اصفهان.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید