سوغات کرمان | از کرمان چه چیزی بخریم؟

0
1638

کرمان یکی از شهرهای پهناور ایران است که به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی‌اش، انواع محصولات در آن یافت می‌شوند. سوغات کرمان مجموعه‌ای بی‌نظیر از انواع شیرینی‌های سنتی و لذیذ، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی است. تنوع بالای سوغاتی کرمان ممکن است شما را هنگام خرید، سردرگم کند و قدرت انتخاب را از شما بگیرد. به همین دلیل در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، ما قصد داریم سراغ انواع سوغات کرمان برویم و بهترین محصولات آن را به شما معرفی کنیم. اگر می‌خواهید با بهترین سوغاتی‌های این شهر آشنا شوید، در این سفر جذاب و دل‌انگیز با ما همراه شوید.

سوغاتی های خوراکی کرمان

خوشمزه‌ترین بخش سفر به کرمان، تجربه طعم خوراکی‌های خوش‌طعم و خوش‌عطر این شهر است. در کرمان انواع خوراکی‌های محلی و محصولات کشاورزی و گیاهی به چشم می‌خورند که هر کدام، ویژگی خاص خود را دارند. چنانچه می‌خواهید یک تجربه شکم‌گردی به‌یادماندنی در این شهر داشته باشید و خوراکی‌های خوشمزه آن را به‌عنوان سوغات کرمان تهیه کنید، بهتر است این بخش را از دست ندهید.

برای گشت و گذار در کرمان، اگر به یک راهنمای کامل و جامع نیاز داشتید، مقاله‌ای با عنوان راهنمای سفر به کرمان را در مجله فلای‌تودی مطالعه کنید. بلیط کرمان را نیز می‌توانید از سایت و اپلیکیشن فلای تودی رزرو کنید.

قطاب | شیرینی اصیل کرمانی

یکی از اصیل‌ترین و معروف‌ترین سوغات کرمان، قطاب است. مهم نیست کجای ایران زندگی می‌کنید؛ حتما تابه‌حال نام این شیرینی را شنیده‌ یا طعم بی‌‌نظیر آن را چشیده‌اید. قطاب، سوغاتی معروف کرمان و یزد است که در هر یک از شهرها، طعم مخصوص به خود را دارد.

این شیرینی از دو قسمت بیرونی و داخلی تشکیل شده است. بخش بیرونی آن خمیری از آرد گندم، زرده تخم‌مرغ و شیر یا ماست است که در روغن سرخ می‌شود. در مغز داخلی این شیرینی لذیذ نیز از ترکیب پودر بادام با پودر قند استفاده می‌شود. همچنین برای طعم‌دهی بیشتر، هل و گلاب را نیز در ترکیب قطاب به کار می‌برند.

توجه کنید که در کرمان به‌ دلیل فراوانی پسته، برای مغز میانی قطاب، پسته و شکر آسیاب‌شده یا گردو با شکر را جایگزین می‌کنند. این شیرینی با پودر قند و پودر پسته تزیین می‌شود و در بسته‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسد. اگر به کرمان سفر کردید، خرید قطاب تازه و خوشمزه این شهر را اصلا فراموش نکنید.

قطاب سوغات کرمان

کماچ سهن | تجربه طعمی لذیذ و متفاوت

کماچ سهن نوعی شیرینی خوشمزه و متفاوت شهر کرمان است که در میان سوغات کرمان، هواداران خاص خود را دارد. در تهیه خمیر این شیرینی محلی از ترکیب آرد گندم با آرد جوانه گندم استفاده می‌شود. همچنین میان لایه‌های خمیر آن خرما، مغز گردو، مغز پسته یا بادام قرار می‌گیرد. مصرف ادویه‌هایی همچون دارچین و زیره، تخم شوید، زردچوبه، سیاه‌دانه، جوز و بادام، طعم منحصربه‌فرد و  خواص شگفت‌انگیزی به این شیرینی محلی داده است.

اگر به‌ دنبال یک شیرینی مقوی و پرانرژی هستید، کماچ سهن همان چیزی است که شما نیاز دارید. مصرف این شیرینی به همراه یک لیوان شیر، ترکیب بی‌نظیری است که انرژی شما را در طول روز تامین می‌کند. اگرچه در این سوغات کرمان از نگهدارنده استفاده نمی‌شود، اما می‌توان آن را برای مدت زیادی در خارج از یخچال نگهداری کرد.

کماچ سهن کرمان

قاووت | قووتوی معروف کرمان

قاووت که آن را به‌ نام‌های مختلفی از جمله قووتو، قُوت، قووَت و… می‌شناسند، یکی از مقوی‌ترین سوغات کرمان است. این خوراکی، نوعی شیرینی پودری و آمیزه‌ای از طعم‌های مختلف است. در ترکیب قووتو از موادی مانند گندم، جو، گیاهان دارویی، کنجد، نخود، قهوه، شکر، بذر گیاهان مانند خرفه، گشنیز، سیاه‌دانه، بذر کاهو، هل و… استفاده می‌شود.

قووتو با توجه‌ به ترکیبات غنی و ویژه‌ای که دارد، به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. این پودر قهوه‌ای‌رنگ پرخاصیت، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی و تقویت معده مناسب است. همچنین مصرف آن ضعف و بی‌حالی را از بین می‌برد و به تقویت اعصاب کمک می‌کند.

قاووت انواع و طعم‌های مختلفی دارد که مواد تشکیل‌دهنده آن در مواردی با یکدیگر متفاوت است. این سوغات کرمان را می‌توانید در آب‌جوش یا شیر گرم حل و به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا و مقوی نوش جان کنید.

قاووت از سوغاتی های کرمان

کلمپه | کلوچه مغزدار و جذاب کرمانی

اگر به کرمان سفر کنید، از میزان تنوع محصولات و خوراکی‌های آن متعجب می‌شوید. در این شهر، انواع و اقسام شیرینی‌های محلی و سنتی پیدا می‌شوند که کلمپه یکی دیگر از آن‌ها است. این شیرینی سنتی خوش‌طعم به‌خوبی جای خود را در میان سوغات کرمان باز کرده است و یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آید.

کلمپه نوعی کلوچه است که در لایه‌های میانی آن از خرما، گردو، پودر هل و طعم‌دهنده‌هایی همچون میخک، دارچین و گلاب استفاده می‌شود. مواد اصلی این شیرینی خوش‌عطر، آرد گندم، خرما، گردو و روغن است که برای تزیین آن از کنجد یا پودر پسته استفاده می‌شود. کلمپه یکی از محبوب‌ترین سوغات کرمان است که در کنار عطر و طعم ویژه‌اش، ظاهر بسیار جذابی نیز دارد. برای تهیه این شیرینی، قالب‌های مختلفی موجود هستند که در ایجاد ظاهر وسوسه‌انگیز آن مؤثراند.

کلمپه سوغات کرمان

فالوده کرمانی | با ظاهر و طعم متفاوت

احتمالا تا نام فالوده را می‌شنوید، ذهنتان خودکار به سمت شیراز و فالوده‌های پشت ارگ می‌رود؛ اما باید بدانید در کرمان نیز نوعی فالوده کرمانی وجود دارد که از سوغات مهم این شهر به شمار می‌رود. در فالوده‌های کرمانی اصیل، به‌جای رشته‌رشته‌کردن نشاسته، آن را به‌شکل گلوله در می‌آورند.

همچنین در ترکیب این سوغاتی کرمان، از گلاب و انواع عرقیات مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک و عرق نسترن استفاده می‌کنند. برای تزیین فالوده کرمانی نیز تخم شربتی و خرفه به آن اضافه می‌شود که ظاهرش را جذاب‌تر می‌کنند. مزه فالوده کرمانی تا حد زیادی به سلیقه و مذاق شما بستگی دارد. اگر از طرفداران عرقیات گیاهی هستید، این دسر قطعا برای‌تان جذاب خواهد بود. فالوده کرمانی معمولا در ظروف سنتی سرو می‌شود و خواص بی‌نظیری دارد. 

فالوده کرمانی

نان پر | شیرینی محلی کرمان

یکی دیگر از سوغات کرمان که شاید کمتر نامش را شنیده باشید، نان پر است. نان پر نوعی شیرینی محلی است که در مناسبت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی را می‌توانید در شیرینی‌فروشی‌های کرمان پیدا کنید.

لذت چشیدن طعم خاص نان پر، تجربه‌ای متفاوت و خوشایند در کرمان برای‌تان رقم می‌زند. مواد اصلی نان پر، آرد، زرده تخم‌مرغ، روغن، شیر، زعفران، پودر هل و پسته است. این شیرینی در رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی تولید می‌شود.

نان پر شیرینی محلی کرمان

حلوا پسته | خوراکی جذاب کرمان

از آنجا که کرمان، خاک مناسبی برای کشت پسته دارد، ردپای این خوراکی خوشمزه در بسیاری از غذاها و شیرینی‌های محلی کرمان دیده می‌شود. حلوا پسته نیز یکی از این شیرینی‌های محبوب و لذیذ است که در آن از آرد، کره، پودر پسته، پودر قند، نشاسته، زعفران، هل و گلاب استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم هنگام خرید سوغات کرمان، اصلا از حلوا پسته غافل نشوید. رنگ و طعم خاص این حلوا که در شکل‌های مختلف پخت می‌شود، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خوراکی هیجان‌انگیز است.

حلوا پسته کرمان

سوهان زرند | سوهانی ترد و محبوب در کرمان

حال که تنور شیرینی‌های محلی سوغات کرمان گرم است، حیف است یادی از سوهان زرند نکنیم. سوهان زرند یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کرمان با شهرتی جهانی است و در آثار ملی یونسکو به ثبت رسیده است. این سوهان بی‌نظیر نسبت به سوهان قم، کمی نرم‌تر و نازک‌تر است و لطافت و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

همچنین در سوهان زرند، روغن کمتری نسبت به سوهان قم استفاده می‌شود که همین امر، ماندگاری آن را بیشتر کرده است. یکی از مزیت‌های این سوهان، تردبودن آن است که باعث می‌شود به دندان نچسبد. این خوراکی، همه خواسته‌هایی که شما از یک سوهان دارید را برآورده می‌کند.

خوراکی های معروف کرمان

مسقطی سیرجان | از معروف ترین سوغات کرمان

مسقطی یکی از شیرینی‌هایی است که در شهرهای مختلف ایران تولید می‌شود و سوغات اصلی شهر لار به شمار می‌رود. مسقطی سیرجان، یکی از معروف‌ترین سوغات کرمان است که طعم متفاوتی با مسقطی‌های سایر شهرها دارد. اگر از هواداران این شیرینی سنتی هستید، بد نیست در سفر به کرمان، مسقطی این شهر را نیز امتحان کنید. مواد اصلی مسقطی، نشاسته، گلاب، شکر، خلال بادام، پودر پسته، زعفران، گلاب و هل است. استفاده از طعم‌دهنده‌های سنتی کرمان، طعمی اصیل و خاص به این سوغات کرمان داده است.

خرما بریز | یک شیرینی مقوی

خاک و شرایط آب‌وهوایی کرمان، این منطقه را به مکانی مناسب برای کشت خرما تبدیل کرده است. فراوانی خرماهای خوشمزه و دلچسب در این شهر، سبب شده است که از این محصول در خوراکی‌های مختلف استفاده شود. خرما بریز یکی از این شیرینی‌های محلی لذیذ است که انرژی بسیار بالایی دارد. برای تهیه خرما بریز از آرد گندم، خرما، زعفران، هل، پودر دارچین، تخم گشنیز و رازیانه استفاده می‌شود. این شیرینی مقوی، پای ثابت سفره‌های سحر و افطار کرمانی‌ها است که خوردنش، احساس سیری به فرد می‌دهد.

بهترین سوغات کرمان

حاج پسته | شیرینی نوروزی

یکی دیگر از خوراکی‌های لذیذ کرمان که از پسته‌های اعلای کرمانی تولید می‌شود، حاج پسته است. حاج پسته کرمان تا حد زیادی به حاج بادام یزد شباهت دارد که البته به‌جای بادام در آن از پسته استفاده می‌شود.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده حاج پسته، پودر پسته، تخم‌مرغ، گلاب، پودر قند و هل است. این شیرینی خشک در مراسم مختلف مانند عید نوروز و جشن‌ها استفاده می‌شود. در کنار حاج پسته، نوع نارگیلی و بادامی آن نیز در کرمان موجود است. حاج پسته می‌تواند یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کرمان برای خانواده و اطرافیان شما باشد.

حاج پسته بهترین سوغاتی های کرمان

خرما کرمان | ارگانیک و با کیفیت

شاید نام خرما را هم به‌عنوان سوغاتی کرمان، زیاد شنیده باشید که البته در این میان، خرمای بم شهرت فراوانی دارد. بم و جیرفت تولیدکنندگان اصلی خرمای مضافتی هستند که کیفیت و طعم محصولات این شهرها، مثال‌زدنی است. خرما در کرمان به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود و از لحاظ کیفیت، یکی از مرغوب‌ترین خرماهای تولیدشده در کشور است. جالب است بدانید که حدود ۳۰ درصد از کل خرمای کشور در استان کرمان تولید می‌شود.

نوع دیگری از خرمای صادراتی نیز در کرمان پرورش می‌یابد که کلوته نام دارد. این خرما از لحاظ ظاهری شبیه به خرمای مضافتی است و بهترین مکان برای پرورش آن، جیرفت است. پرورش ارگانیک خرمای کلوته سبب شده است که محصولات این منطقه، ارزش غذایی و محبوبیت بالایی داشته باشند.

در مجموع، خرما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوغات کرمان است که طعم دلچسب و کیفیت بالای آن را در کمتر جایی می‌توان یافت. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید سوغات کرمان، این محصولات مقوی و مرغوب را در برنامه خود قرار دهید.

خرما کرمان

زیره کرمان | با خواص شگفت انگیز

یکی دیگر از بهترین سوغات کرمان که می‌توانید برای عزیزان خود به ارمغان ببرید، زیره کرمان است. زیره، گیاهی با خواص فوق‌العاده است که در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد. دانه‌های زیره به‌عنوان ادویه‌ای خوش‌طعم و ضد نفخ در غذاها استفاده می‌شوند. این دانه‌های ریز، سرشار از آهن هستند و استفاده از آن‌ها در درمان کم‌خونی موثر است.

در مجموع، زیره، گیاهی با خواص درمانی فوق‌العاده است که بررسی تمام خواص آن از حوصله این مطلب خارج است. اما این را بدانید که استفاده از آن در برنامه غذایی‌، مزایای فراوانی را برای‌ سلامتی‌تان به همراه خواهد داشت. بهترین و مرغوب‌ترین زیره کشور در کرمان تولید می‌شود. آب‌وهوای خشک و گرم کرمان، بستر مناسبی برای رشد و پرورش زیره سیاه و سبز فراهم آورده است.

مرغوب‌ترین زیره‌های این استان از کوهستان‌های شهرستان بافت جمع‌آوری می‌شوند که بیشترین سهم تولید زیره در استان کرمان را به خود اختصاص داده است. فصل برداشت زیره سیاه در کرمان از اواسط بهار تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه است. توصیه می‌کنیم زیره‌های مرغوب کرمانی، حتما یکی از سوغاتی‌های شما هنگام بازگشت به شهرتان باشند.

زیره کرمان

پسته | سوغات ارزشمند کرمان

محبوبیت پسته‌های کرمان آنقدر زیاد است که شاید تا نام پسته را می‌شنوید، کرمان به خاطرتان می‌آید. بدون شک یکی از ارزشمندترین سوغات کرمان که در لیست محصولات صادراتی این استان قرار دارد، پسته است. کرمان یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های پسته در کشور است که حدود ۷۰ درصد از پسته‌های تولیدی کشور را تامین می‌کند.

احتمالا بارها تعریف پسته رفسنجان را شنیده‌اید که محصولاتش در سطح جهانی معروف‌اند. کیفیت بالای پسته‌های کرمان و به‌خصوص رفسنجان و تنوع بالای آن‌ها از بارزترین خصوصیات پسته در این استان است. به همین دلیل، شهرت این سوغات کرمان از مرزهای ایران نیز فراتر رفته است و محبوبیت بسیاری در جهان دارد.

پسته کرمان

گردو | دومین محصول صادراتی کرمان

دومین محصول صادراتی در کرمان پس از پسته، گردو است که در شهرستان‌های مختلف این استان کشت می‌شود. در این میان، گردوی بافت به‌ دلیل رشد در باغ‌های مرتفع این شهرستان، کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. کرمان دومین استان تامین‌کننده گردوی کشور پس از تویسرکان همدان است. اگر سری به این شهر زدید، خود را از خرید گردوی مرغوب این شهر به‌عنوان سوغات کرمان محروم نکنید.

گردو  بهترین سوغات کرمان

مرکبات | از بهترین مرکبات کشور

از دیگر محصولات کشاورزی کرمان که طعم و کیفیت خوبی دارند، مرکبات این استان هستند. کرمان سومین تولیدکننده مرکبات در کشور است که علاوه‌ بر تامین نیازهای کشور، نقش مهمی در صادرات مرکبات به کشورهای همسایه ایفا می‌کند.

مرکبات کرمان با توجه‌ به آب‌وهوای این استان، طعم خاصی دارند و جزو یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کرمان محسوب می‌شوند. مهم‌ترین شهرستان‌های پرورش‌دهنده مرکبات در این استان، شهرهای کرمان، شهداد و بم هستند. اگر در آبان تا اواخر سال به کرمان سفر کنید، می‌توانید انواع پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و لیموی تازه را در این شهر خریداری کنید.

مرکبات کرمان

گیاهان دارویی

کرمان به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آب‌وهوای ویژه‌ای که دارد، مکان مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی، محصولات طبیعی برای تسکین برخی از دردها هستند که طرفداران بسیاری خصوصا در طب سنتی دارند. برخی از انواع گیاهان دارویی که در این استان می‌رویند و محصولات مناسبی به‌عنوان سوغات کرمان به‌ حساب می‌آیند، عبارت‌اند از:

  • زیره کوهی؛
  • اسطوخودوس؛
  • حنا؛
  • بیدمشک؛
  • گز شهداد؛
  • کتیرا؛
  • سدر؛
  • آنغوزه.
گیاهان دارویی کرمان

برای تهیه این گیاهان دارویی، کافی است که به عطاری‌های سطح شهر مراجعه کنید. در این فروشگاه‌ها انواع گیاهان دارویی پیدا می‌شوند که از برخی از آن‌ها به‌عنوان محصول صادراتی استفاده می‌شود. گیاهان دارویی را می‌توان مستقیم استفاده کرد یا عرق و روغن آن‌ها را برای کاربردهای متفاوت مورد مصرف قرار داد.

عرقیات گیاهی کرمان

به‌ دلیل وجود انواع گیاهان دارویی در کرمان، یافتن انواع عرقیات گیاهی در این شهر، دور از انتظار نیست. در کرمان عرقیات گیاهی متنوعی پیدا می‌شوند که بهترین آن‌ها از گیاهان دامنه کوه‌های هزاره در روستای زیبای لاله‌زار به دست می‌آیند. برخی از این عرقیات گیاهی که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید عبارت‌اند از:

  • گلاب؛
  • عرق نعنا؛
  • عرق زیره؛
  • عرق گل نسترن؛
  • عرق بیدمشک.
عرقیجات کرمان

سوغات صنایع دستی کرمان

کرمان یکی از شهرهای مهم تاریخی در کشور است که در حال‌ حاضر، پهناورترین استان ایران نیز محسوب می‌شود. این شهر دارای ۶۵۰ اثر ثبت‌شده در لیست آثار ملی و ۳ اثر جهانی ثبت‌شده در یونسکو است. در این شهر تاثیرگذار تاریخی، انواع صنایع‌دستی به چشم می‌خورند که گزینه‌های مناسبی به‌عنوان سوغات کرمان هستند. حال که با بهترین خوراکی‌های کرمان آشنا شده‌ایم، زمان آن رسیده است که به سراغ صنایع‌دستی اصیل و چشم‌نواز این شهر برویم. اگر به فکر تهیه یک سوغات و هدیه ماندگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این بخش را دنبال کنید.

قالی کرمان

بعید است کسی ایرانی باشد و شهرت قالی‌های ارزشمند کرمان به گوشش نرسیده باشد. یکی از باارزش‌ترین و زیباترین سوغات کرمان، قالی دست‌بافت این شهر است که با گره‌های خاص و ویژه‌ای که دارد، جزو محصولات بسیار ظریف و بادوام محسوب می‌شود. قدمت قالی‌بافی در کرمان به سال‌های دور و زمان صفویه بازمی‌گردد. طرح و نقوش پرکار و ریز، رنگ‌های شاد و طبیعی و تنوع بالا در طرح و رنگ، سبب شده است که قالی کرمان، شهرت جهانی پیدا کند.

قالی کرمان

قالیچه های افشار

از دیگر سوغاتی‌های مطرح کرمان، قالیچه‌های افشار است که توسط عشایر ایل افشار بافته می‌شوند. این ایل در دشت‌های میان سیرجان و بافت، اقامت دارند و همچون سابق به زندگی کوچ‌نشینی خود ادامه می‌دهند. اصلی‌ترین تولیدکنندگان قالیچه افشار، هنرمندان روستاهای نجف‌آباد، بلورد، اسطور، پاریز و زیدآباد هستند. بدون شک قالیچه افشار، یکی دیگر از نفیس‌ترین سوغات کرمان محسوب می‌شود که محبوبیت زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

شال‌ کرمان

شال‌بافی یک هنر قدیمی در کرمان است که قبل از قالی‌بافی در این استان رواج داشته است؛ به‌طوری که برخی از طرح‌های قدیمی قالی‌های کرمانی از طرح‌های متداول در این صنعت الهام گرفته شده‌اند. شال‌های کرمانی طرح و نقش سنتی دارند و یک سوغات زیبا و اصیل برای خانواده و دوستانتان محسوب می‌شوند.

این شال‌ها معمولا ۳ متر طول دارند و عرضشان یک‌چهارم طولشان است. شال‌های کرمان بر اساس طرح و رنگی که دارند، در دسته‌های مختلف مانند ترمه، زنگاری، لاکی، لاجوردی، بوته‌ای، شاخ‌گوزنی و احرامی قرار می‌گیرند. در میان سوغات صنایع‌دستی کرمان، این شال‌ها محصولاتی باکیفیت هستند که قیمت معقولی هم دارند.

صنایع دستی کرمان

پته‌ کرمان

پته‌دوزی هنری ظریف و زیباست که جایگاه ویژه‌ای در کرمان دارد. این هنر سنتی، توسط زنان و دختران استان کرمان انجام می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین انواع سوزن‌دوزی در ایران است. این رودوزی معمولا روی پارچه‌های ضخیم و پشمی که عریض نام دارند، با نخ‌های پشمی و رنگی به نام «ریس» صورت می‌گیرد.

در کرمان آثار پته‌دوزی را می‌توان روی انواع روتختی‌ها، کوسن، رومیزی، بالش و لباس مشاهده کرد. پته سوغاتی کرمانی است که نقوش باستانی ایران را به تصویر می‌کشد. در مجموع، این هنر سابقه‌ای طولانی در کرمان دارد؛ به‌طوری که افراد بسیاری در سفرنامه‌های خود به کرمان در دوران صفوی، از پته کرمان نام برده‌اند.

پته کرمان

گلیم شیریکی پیچ | ثبت شده در یونسکو

گلیم شیریکی‌پیچ نوعی گلیم منحصربه‌فرد و زیباست که در شهرستان‌های سیرجان و بافت تولید می‌شود. این گلیم محبوبیت بسیاری دارد و دارای نوعی بافت گره‌دار است که این ویژگی، سبب می‌شود آن را ترکیبی از قالی و گلیم به‌ حساب آورند. در گلیم شیریکی‌پیچ، پود نقشی در بافت و شکل‌گیری محصول ندارد و فقط تارها را به هم متصل می‌کند. این گلیم را معمولا ذهنی می‌بافند و طرح و رنگ آن، نمایانگر احساسات بافنده آن است.

از اصلی‌ترین نقش‌های گلیم شیریکی‌پیچ، نقوش گل‌وگلدان، ترنج، خشتی، کوه‌پنج، بندی‌لوزی و سه‌کله هستند. از این محصول برای دوخت کیف، دیوارکوب، زیرانداز، رویه صندلی و سایر محصولات استفاده می‌شود. گلیم شیریکی‌پیچ در جهان بسیار پرطرفدار است و به سبب بافت، طرح و رنگ خاصی که دارد، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. جالب است بدانید سیرجان و روستای دارستان که قطب اصلی این محصول هستند در سال ۹۶ به‌عنوان دهکده جهانی گلیم در سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند. گلیم شیریکی‌پیچ یکی از خاص‌ترین و باارزش‌ترین سوغات کرمان است.

گلیم کرمان

خورجین

اگرچه امروزه خورجین دیگر کاربرد زیادی در زندگی مردمان شهرنشین ندارد، اما در میان عشایر و روستاهای کشور، هنوز هم استفاده می‌شود. به همین دلیل، خورجین‌بافی هنری سنتی است که میان عشایر و اهالی روستاهای کرمان رواج دارد.

در بافت خورجین، معمولا از اشکال هندسی و پشم‌های رنگی استفاده می‌شود. البته گاهی به‌جای پشم، نخ پنبه‌ای و موی بز نیز به کار می‌برند. از این محصول در پشت چهارپایان استفاده می‌شود؛ البته گاهی برخی از افراد، آن را پشت موتورسیکلت یا دوچرخه خود نیز استفاده می‌کنند. بسیاری از مسافران و گردشگران، شیفته طرح و رنگ خورجین‌ها می‌شوند و آن‌ها را به‌عنوان سوغات کرمان به شهر خود می‌برند.

محصولات آجیده دوزی

یکی از بهترین سوغات صنایع‌دستی کرمان، محصولات آجیده‌دوزی است. آجیده‌دوزی هنری با قدمت فراوان در کرمان است که آن را با نام‌های لایه‌دوزی یا پنبه‌دوزی نیز می‌شناسند. در این هنر، پنبه را میان دو لایه از پارچه قرار می‌دهند و سپس روی آن، طرح‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. وجود پنبه سبب ایجاد طرح‌ و نقش برجسته می‌شود که زیبایی خاصی دارد. ظرافت و زیبایی محصولات آجیده‌دوزی، شما را متقاعد می‌کند که آن را به‌عنوان سوغات کرمان برای خانه خود یا هدیه به دیگران خریداری کنید.

سوغات کرمان صنایع دستی

گبر | هنر زرتشتی دوزی

یکی دیگر از سوغات کرمان که قدمتش به دوران زرتشتیان بازمی‌گردد، گبر است. گبردوزی یکی از صنایع اصیل و زیبای متداول در کرمان است که به آن، زرتشتی‌دوزی نیز می‌گویند. در این هنر از رنگ‌های روشن و پرشورو‌نشاط مانند قرمز، سبز و سفید استفاده می‌شود. طرح‌هایی که به‌طور معمول در گبردوزی استفاده می‌شوند، شامل اشکال هندسی، سرو، گل میخک، طاووس، هدهد، مرغ و خروس هستند.

عریض‌ | پارچه مخصوص پته دوزی

عریض پارچه‌ای است که برای پته‌دوزی توسط هنرمندان کرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بافت این پارچه‌های دست‌بافت از دستگاه‌های بافنده چوبی استفاده می‌شود. البته این روزها، دستگاه‌های بافندگی چوبی جای خود را به دستگاه‌های اتوماتیک و برقی داده‌اند و سخت می‌توان عریض دست‌بافت پیدا کرد. عریض‌بافی هنری قدیمی در کرمان است. عریض‌های ماشینی که این روزها توسط دستگاه‌ها بافته می‌شوند، کیفیت عریض‌های دست‌بافت را ندارند و ظاهرشان نیز دستخوش تغییرات شده است. 

ظروف و اشیای مسی

ظروف و اشیای مسی، سوغات بسیاری از شهرهای ایران مانند اصفهان و زنجان هستند که در کرمان نیز به چشم می‌خورند. هنرمندان کرمانی به‌واسطه هنر و تجربه‌ای که در زمینه تولید اشیای مسی دارند، محصولاتی باکیفیت، مرغوب و خوش‌ساخت تولید می‌کنند. از انواع این محصولات، می‌توان به ظروف مسی، گلدان و تابلوهای مسی اشاره کرد. محصولات مسی هم یکی دیگر از زیباترین سوغات کرمان هستند که می‌توانید برای عزیزان خود هدیه ببرید.

ظروف مسی کرمان

سوغات کرمان را از کجا بخریم؟

تا اینجا با معروف‌ترین سوغات کرمان که شامل شیرینی‌های محلی، محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، عرقیات گیاهی و صنایع‌دستی بودند، آشنا شدید. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که سوغات کرمان را باید از کجا تهیه کنیم و به کدام بازارهای شهر برویم؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ و برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بازارهای کرمان را معرفی کرده‌ایم.

بازار بزرگ کرمان یا بازار گنجعلی خان

بازار بزرگ کرمان یا بازار گنجعلی‌خان، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر محسوب می‌شود که در آثار ملی به ثبت رسیده است. این بازار جزو جاهای دیدنی کرمان است که از میدان ارگ شروع می‌شود و تا میدان مشتاقیه ادامه می‌یابد.

از طرفی، بازار بزرگ کرمان، عنوان طولانی‌ترین راسته بازار در ایران را به نام خود کرده است که در آن، انواع سوغاتی های کرمان پیدا می‌شوند. در این بازار، علاوه‌ بر محصولات مختلف، بناهایی تاریخی مانند مسجد و حمام نیز قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از دیگر ویژگی‌های جذاب میدان بزرگ کرمان، وجود بادگیر بلند و مشهور شهر در آن است.

بازار کرمان

نقطه عطف این بازار بزرگ نیز وجود مجموعه گنجعلی‌خان است که یکی از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود. این بازار بخش‌های مختلفی دارد که شامل بازار مسگری، بازار نقاره‌خانه، بازار قیصریه، بازار بختیاری، بازار گنجعلی‌خان، بازار ارگ، چهارسوق گنجعلی‌خان، بازار وکیل، بازار مظفری، بازار میدان قلعه، بازار کفاش‌ها، بازار قلعه محمود و بازار سردار می‌شود.

  • آدرس: کرمان، میدان ارگ.

مرکز خرید اطلس کرمان

مرکز خرید اطلس با نمای معماری مدرن و زیبای خود، یک مجتمع تجاری بزرگ در کرمان است. در مجتمع اطلس، علاوه‌ بر ۴۴۰ واحد تجاری، فضای بازی، فودکورت، رستوران و هایپرمارکت نیز قرار گرفته است. این مرکز خرید مکان مناسبی برای تهیه انواع لباس، وسایل ورزشی، لوازم آرایشی و هنری است. توجه کنید قیمت اجناس و سوغات کرمان در این مکان، ممکن است کمی بالا باشد.

  • آدرس: کرمان، بم، خیابان امام خمینی.

مجتمع تجاری صالح المهدی

مجتمع صالح‌المهدی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید کرمان است که مکانی مناسب برای تهیه انواع سوغات کرمان به شمار می‌رود. در این مجتمع، علاوه‌ بر فروشگاه‌های مختلف، امکانات رفاهی مانند رستوران، کافی‌شاپ، شهربازی و سالن بولینگ نیز در نظر گرفته شده است. اگر می‌خواهید به خرید سوغاتی‌های کرمان بروید و در کنارش، یک غذای خوب میل کنید و کمی به تفریح و استراحت بپردازید، این مجتمع گزینه خوبی می‌تواند برای‌تان باشد.

مراکز خرید کرمان
  • آدرس: کرمان، محله جهاد، خیابان بهشتی سیزدهم.

مجتمع تجاری شفا

مجتمع تجاری شفا یک مرکز خرید دو‌طبقه با ۳۵ واحد تجاری است. این مرکز خرید، جای مناسبی برای خرید محصولات چرمی است. از امکانات مجتمع خرید شفا، می‌توان به پارکینگ با ظرفیت ۱۰۰۰ خودرو، کافی‌شاپ، پله‌برقی، آسانسور و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

  • آدرس: کرمان، محله مطهری، خیابان سلسبیل.

مرکز خرید فایتون

فایتون یک مرکز خرید بزرگ است که در آن، هر چیزی که بخواهید، پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید مقداری خوراکی بخرید یا به‌ دنبال خرید دکوراسیون و مبلمان یا حتی سوغات کرمان هستید، فایتون مرکز مناسبی برای خرید شما است.

بهترین مراکز خرید کرمان

آدرس: کرمان، بلوار شهید صدوقی.

سایر مراکز خرید کرمان

از سایر مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید برای تهیه سوغات کرمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاساژ ایران؛
  • پاساژ ولیعصر کرمان؛
  • مجتمع تجاری خلیلی؛
  • پاساژ زمرد کرمان.

برای دیدن جاذبه‌های کرمان و خرید سوغات در این شهر، به بیشتر از یک روز برای اقامت نیاز دارید. هتل های کرمان را می‌توانید با ارزانترین قیمت از سایت یا اپلیکیشن فلای‌تودی رزرو کنید.

تجربه خرید سوغات کرمان در شهری تاریخی

خرید سوغات کرمان، قطعا یکی از بخش‌های جالب و سرگرم‌کننده در سفر به این شهر است. کرمان شهری با انواع خوراکی و محصولات متنوع است که دست مسافران را برای انتخاب سوغات کاملا باز گذاشته است. در این شهر در کنار شیرینی‌های متنوع و خوشمزه، انواع صنایع‌دستی و همچنین محصولات کشاورزی دیده می‌شوند که هر یک، می‌توانند انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات کرمان باشند.

در این مطلب، ما سعی کردیم بهترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های کرمان را به شما معرفی کنیم. انتخاب و خرید هر یک از این سوغاتی‌های جذاب، به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. خوشحال خواهیم شد شما نیز از تجربه سفر و خرید خود در کرمان برای‌مان بنویسید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره سوغات کرمان

انواع سوغات کرمان کدام است؟

خوراکی و شیرینی‌های سنتی، محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، عرقیات گیاهی و انواع صنایع‌دستی.

سوغات خوراکی کرمان کدام‌اند؟

قطاب، کلمپه، کماچ سهن، قووتو، فالوده کرمانی، سوهان زرند، حاج پسته، خرمای بریز، نان پر، حلوای پسته.

محصولات کشاورزی سوغات کرمان چیست؟

زیره، پسته، گردو، خرما، مرکبات.

سوغات صنایع‌دستی کرمان چیست؟

پته، آجیده، اشیای مسی، قالی، قالیچه افشار، گلیم شیریکی‌پیچ، شال، خورجین، گبر، عریض.

پسته کدام شهر کرمان مشهور است؟

پسته رفسنجان.

برای خرید سوغات کرمان به کجا برویم؟

بازار بزرگ کرمان، مرکز خرید الماس، مجتمع تجاری صالح‌المهدی، مرکز خرید شفا، پاساژ ایران، پاساژ ولیعصر کرمان، مجتمع تجاری خلیلی، پاساژ زمرد کرمان.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید