اگر به تاریخ و فرهنگ پیشینیان علاقه داشته باشید، حتما به شهرهای تاریخی ایران سری زدید. در شیراز سیر تاریخی هخامنشیان، در اصفهان شکوه و جلال صفویه، در یزد بادگیرها و آیین‌های زرتشیتیان را می‌توانید ببنید اما برای تماشای باغ شازده ماهان باید راهی کرمان شوید. این شهر زیبا و پهناور جنوب ایران، صنایع ارزشمند و جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است که برای گشت و گذار به چند روزی اقامت در آن نیاز خواهید داشت. به همین خاطر ما این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را به راهنمای سفر به کرمان اختصاص دادیم، تا نگفته‌ای از این شهر در ذهنتان باقی نماند. همراه ما باشید.

معرفی کرمان | شهر قالی، قوتو و شازده ماهان

قدمت پیدایش و تاریخی شهر کرمان به زمان‌های دور باز می‌گردد، به گونه‌ای که نام این شهر در کتیبه‌های داریوش مشاهده شده است. وسعت کرمان به ۲۴۰ کیلومتر مربع می‌رسد که از آن به عنوان یکی از پهناورترین شهرهای ایران نام برده می‌شود. این شهر به دلیل برخورداری از معادن و صنایع گران بها، همواره از اهمیت بالایی در طول ادوار تاریخی برخوردار بوده است. در ادامه بیشتر با این شهر دیدنی آشنا خواهید شد.

معرفی کرمان

آب و هوای کرمان

شهر کرمان با ارتفاع ۱۷۵۶ متر از سطح دریا، یکی از استان های مرتفع ایران به شمار می‌آید که این موقعیت جغرافیایی باعث شده تا نسبت به شهرهای کویری همسایه، از آب و هوای خنک‌تری برخوردار باشد. احاطه شدن کرمان توسط کوه‌های جوپار، پلوار، لاله زار و جفتان موجب می‌شوند تا یخچال‌های طبیعی در جنوب آن، حتی در تابستان نیز پابرجا باشند که همین موضوع باعث معتدل بودن هوا می‌شود.

آب و هوای کرمان

این شهر به دلیل پهناور بودن، اقلیم‌های گوناگونی را در طول سال تجربه می‌کند، به طور مثال در شهرهای جیرفت و کهنوج شاهد آب و هوای نیمه استوایی، در نواحی کوهستانی آب و هوای معتدل و سردسیری و در بم و شهداد نیز آب و هوای کویری را تجربه خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به کرمان

همانند سایر شهرهای ایران، بهترین زمان سفر به کرمان هم، بهار است. در این فصل می‌توانید می‌توانید از آب و هوای بهاری کرمان لذت ببرید و جاذبه های گردشگری این شهر را ببینید. اما اگر قصد سفری ارزان به کرمان دارید، تابستان که هوا گرمتر است را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کویر نوردی در شهداد و لوت هم باید مهر و آبان و یا زمستان را برای سفر به کرمان انتخاب کنید.

راه های سفر به کرمان

کرمان یکی از شهرهای جنوبی ایران محسوب می‌شود و اگر از هر نقطه‌ای از ایران بخواهید به آن سفر کنید، باید مسافت زیادی را بپیمایید. فاصله تهران تا کرمان حدود ۱۰۰۰ کیلومتر  است که شما برای سفر به آن هم می‌توانید به صورت زمینی و هم به صورت هوایی اقدام کنید.

سفر زمینی به کرمان

برای سفر زمینی انتخاب‌های متنوعی نظیر ریلی و جاده‌ای خواهید داشت. اگر سفرتان را با قطار ‌می‌خواهید آغاز کنید می‌توانید بلیط قطار کوپه‌ای یا سریع السیر را خریداری کنید که پیمودن این مسافت توسط قطار حدود ۱۴-۱۵ ساعت طول خواهد کشید. گزینه بعدی که می‌توانید به کرمان سفر کنید، ماشین شخصی و اتوبوس است. سفر زمینی با اتوبوس در یکی از ترمیال های اتوبوسرانی بین شهری نظیر بیهقی تهران به مقصد ترمینال اتوبوسرانی کرمان انجام می‌شود که این مسافت حدود ۱۱-۱۲ ساعت طول می‌کشد. سفر با ماشین شخصی هم حدود ۱۱-۱۲ ساعت خواهد بود.

راه های سفر به کرمان

سفر با ماشین شخصی تنها مزیتی که دارد این است که می‌توانید با ماشین شهرهای اطراف را بگردید و دیگر هزینه‌ای بابت کرایه تاکسی نپردازید اما راه کرمان بسیار طولانی است و بودن ۱۲ ساعت در ماشین بسیار خسته کننده خواهد بود. ما در ادامه به شما می‌گوییم چگونه ارزان به کرمان سفر کنید، همراه ما باشید.

سفر هوایی به کرمان

سفر هوایی به کرمان، بهترین و سریع ترین راه برای رسیدن به کرمان محسوب می‌شود. فرودگاه بین المللی کرمان که حدود ۲۰ دقیقه با مرکز شهر کرمان فاصله دارد، محل فرود هواپیماهایی از شهرهای مختلف ایران است. مدت زمان پرواز تهران کرمان، حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد که شما می‌توانید با توجه به تاریخ و ساعت موردنظر، بلیط هواپیما کرمان خود را از ایرلاین مربوطه خریداری کنید.

فرودگاه بین المللی کرمان

اوایل تابستان تا مرداد، به دلیل گرمی هوا، گردشگران کمتری، کرمان را برای سفر انتخاب می‌کنند، به همین دلیل بلیط هواپیما خود را با نرخ ارزنتری می‌توانید خریداری کنید. به خاطر داشته باشید اوایل هفته هم قیمت بلیط هوایپماها کاهش می‌یابند، پس اگر محدودیتی ندارید، می‌توانید در یکی از بازه‌های اعلام شده سفر کنید.

هزینه های سفر به کرمان

سفر یکی از مقاصد جذاب و دیدنی است که هنوز جاهای بکر زیادی برای کشف و گشت و گذار دارد. از این رو هزینه های سفر به کرمان خیلی بالا نیست و شما با یک برنامه ریزی، می‌توانید هزینه های سفر کرمان را مدیریت کنید.

هزینه بلیط هواپیما کرمان

هزینه بلیط هواپیما کرمان به عوامل مختلفی نظیر چارتری یا سیستمی بودن، ایرلاین انتخابی و تاریخی که قصد سفر دارید، بستگی دارد. بلیط های چارتری کرمان معمولا نسبت به بلیط سیستمی کرمان ارزانتر هستند، البته اگر در آن تاریخ، تقاضا برای بلیط کم باشد و شما کودکی همراه خود نداشته باشید. قیمت بلیط چارتری برای کودک و بزرگسال یکسان در نظر گرفته می‌شود. اغلب ایرلاین های داخلی نظیر ماهان، آتا و… به کرمان پرواز دارند که با توجه به تاریخی انتخابی، قیمت‌های آن متغیر خواهند بود.

هزینه های سفر به کرمان

هتل ها و اقامتگاه کرمان

پس از خرید بلیط هواپیما، وقت آن رسیده تا به دنبال رزرو هتل های کرمان باشید. خوشبختانه شهر کرمان با داشتن انواع هتل های ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و حتی اقامتگاه بومگردی توانسته توجه همه گردشگران را به خود جلب کند و با ارائه امکانات و خدمات کامل، اوقات خوشی را در کرمان به ارمغان آورد. اگر محدودیتی در بودجه ندارید و کیفیت و امکانات هتل برایتان اهمیت دارد، ما به شما هتل های پنج ستاره کرمان نظیر هتل پارس کرمان و کاروانسرای وکیل (کاروانیکا) کرمان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای سفرهای اقتصادی هم هتل جهانگردی کرمان، هتل آسام کرمان و هتل ناز کرمان هم با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، گزینه های خوبی برای سفر هستند.

هتل و اقامتگاه کرمان

حمل‌ و ‌نقل عمومی در کرمان

کرمان شهر بزرگی است، اگر محل اقامتتان به جاذبه های گردشگری کرمان نزدیک باشد، می‌توانید پیاده از جاهای دیدنی کرمان بازدید کنید. اما اگر هتلتان کمی به مرکز شهر دور است و یا جاذبه های خارج از شهر را بخواهید ببینید می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی در کرمان نظیر اتوبوس و یا تاکسی استفاده کنید. خطوط اتوبوسرانی تقریبا تمام نقاط مهم شهر کرمان را پوشش می‌دهند. کرایه تاکسی در کرمان نسبت به تهران ارزانتر است و شما می‌توانید با تاکسی یا تاکسی اینترنتی به مقصد موردنظرتان سفر کنید.

هزینه های سفر به کرمان

جاهای دیدنی و گردشگری کرمان

جاهای دیدنی و گردشگری کرمان به سه دسته اماکن تاریخی، موزه و جاذبه های طبیعی تقسیم می‌شوند که برخی از آنها در شهر و برخی خارج از شهر کرمان قرار گرفتند. در مقاله جاهای دیدنی کرمان به طور مفصل درباره جاذبه های کرمان صحبت کردیم، در ادامه تنها به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

مجموعه گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان کرمان شامل میدان گنجعلی خان، بازار گنجعلی خان، حمام گنجعلی خان (موزه مردم شناسی) و ضرابخانه گنجعلی خان (موزه سکه) می‌شود. این مجموعه توسط حاکم مشهور صفوی گنجعلی خان ساخته شد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

مجموعه گنجعلی خان کرمان

آتشکده آناهیتا

آتشکده آناهیتا (قلعه دختر)، قدیمی ترین اثر تاریخی کرمان به حساب می‌آید که در شرق این شهر قرار دارد. این بنا از خشت خام و گل رس ساخته شده که شامل دو بخش می‌شود که بخشی از آن بر فراز قلعه (قلعه کوه) و بخشی دیگر در تپه‌های کوتاه‌تر (قلعه دختر) واقع شده است.

آتشکده آناهیتا

ارگ بم

ارگ بم، مهمترین و زیباترین جاذبه گردشگری کرمان به حساب می‌آید که لقب بزرگترین بنای خشتی جهان را به خود اختصاص داده است. متاسفانه بخش عظیمی از این بنا در زلزله از بین رفت اما در حال بازسازی است.

ارگ بم یکی از جاذبه های بم

موزه های کرمان

بخشی دیگر از تاریخ و هنر کرمان را در موزه های آن می‌توانید تماشا کنید. در موزه زرتشتیان می‌توانید کهن ترین کتاب دست نویس گاتا و آتشدان دستی و در موزه هنرهای معاصر آثار اصیل هنرمندان را ببینید.

موزه های کرمان

جاذبه های طبیعی کرمان

جنگل پردیسان قائم کرمان به عنوان بزرگترین جنگل دست کاشت ایران، باغ شازده ماهان به عنوان بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایران، دره شنگستان که منطقه‌ای ییلاقی در کرمان به حساب می‌آید و آبشارهای سیمک، پیست سیرچ و کلوت های کویر شهداد از مهمترین جاهای طبیعی کرمان به شمار می‌روند و کویرهای کرمان جز بهترین بیابان های ایران حساب می شوند.

جاهای دیدنی و گردشگری کرمان

غذاهای محلی کرمان

هر شهری غذاهای محلی و سنتی خود را دارد که با استفاده از مواد محلی آن شهر و طبق دستور خاصی پخته می‌شود. غذاهای محلی کرمان نظیر بزقورمه، خورش آلوچه، لپه پلو و زیره، ابگوشت کرمانی، کورماست و… که عطر و طعم آنها را باید بچشید.

غذاهای محلی کرمان

رستوران های کرمان

برای سرو غذا در سفر حتما رستوران های خوب و باکیفیت را انتخاب کنید، زیرا غذای بد می‌تواند موجب مسمویت و مشکل در سفر شود. بنابراین برای سرو غذاهای محلی خوب می‌توانید به هتل جهانگردی کرمان، سفره خانه سنتی خان سالار، سفره خانه سنتی هفت باغ و… که جز بهترین رستوران های کرمان هستند، بروید و غذای دلخواه خود را سفارش دهید.

رستوران های سنتی کرمان

مراکز خرید و بازارهای کرمان

بازارهای کرمان شریان اقتصادی این شهر و بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ و مردمان محلی کرمان هستند. بازار کرمان دارای چندین راسته به نام‌های راسته ارگ، گنجعلی خان، اختیاری، سرداری، وکیل، عطاری، قدمگاه و مظفری است که می‌توانید سوغات و صنایع دستی کرمان را خریداری کنید. بازار ستاره کرمان، پاساژ اطلس و مجتمع تجاری شفا جز مراکز خرید مدرن در کرمان به حساب می‌آیند که کالای موردنیاز خود از وسایل الکترونیکی گرفته تا پوشاک و عطر را تهیه کنید.

مراکز خرید و بازارهای کرمان

سوغاتی های کرمان

حتما شهرت قالی های کرمان به گوشتان خورده است، این قالی‌ها که شهرت جهانی دارند، یکی از مهم ترین سوغاتی های کرمان به حساب می‌آیند. البته برای خرید سوغاتی کرمان می‌توانید کلمپه که یکی از شیرینی های خوشمزه کرمان به شمار می‌رود را خریداری کنید. از دیگر صنایع دستی کرمان می‌توان به ظروف مسی، پته دوزی، ترمه و شال بافی، زیره کرمان و حاج پسته اشاره کرد.

سوغاتی های کرمان

کرمان شهری کویری با تاریخی کهن

نوشتن از کرمان و وصف دیدنی‌های آن، به همین مطلب خلاصه نمی‌شود، این شهر، دیدنی‌ها و جذابیت های زیادی برای سفر دارد، به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن! ما در راهنمای سفر به کرمان فلای تودی تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی راجع به سفر، هزینه‌ها و جاذبه های گردشگری کرمان به شما بدهیم.

آیا شما به کرمان سفر کردید؟ اگر تجربه‌ای دارید در اختیار ما و خوانندگانمان قرار دهید.

سوالات متداول درباره سفر به کرمان

بهترین زمان سفر به کرمان چه زمانی است؟

بهار، مخصوصا بهار و اردیبهشت بهترین زمان سفر برای کرمان محسوب می شود.

بهترین رستوران های کرمان کدامند؟

هتل جهانگردی کرمان، سفره خانه سنتی خان سالار، سفره خانه سنتی هفت باغ جز بهترین رستوران های کرمان محسوب می‌شوند.

فاصله تهران تا کرمان چقدر است؟

فاصله تهران تا کرمان حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است.

بهترین جاذبه های گردشگری کرمان کدامند؟

ارگ بم، باغ شازده ماهان، مجموعه گنجعلی خان، موزه های معاصر کرمان و… در فهرست بهترین جاهای دیدنی کرمان قرار دارند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید