در دل کویر پهناور ایران، در استان کرمان، شهر تاریخی بم خودنمایی می‌کند. در میان این شهر کهن، گویی نگینی از جنس خشت و تاریخ بر تپه‌ای بلند جا خوش کرده است. این گوهر ارزشمند، ارگ بم کرمان نام دارد، بزرگترین سازه خشتی جهان که حکایات زیادی از شکوه و عظمت در سینه خود دارد. ارگ بم پس از زلزله شدیدی که سال‌های قبل پشت سر گذاشته شد، دیگر به نامی آشنا برای همه ایرانیان تبدیل شده است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی هر آنچه لازم است در مورد ارگ بم کرمان بدانید، خواهیم گفت.

ارگ بم کرمان کجاست؟

ارگ تاریخی بم در شهر بم، قسمت شرقی استان کرمان واقع شده است. این بنای تاریخی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب استان کرمان و ۸۰ کیلومتری شمال شرق شهر جیرفت قرار دارد. فاصله تهران تا این بنای تاریخی حدود ۱۱۶۰ کیلومتر است. پس اگر بخواهید با خودروی شخصی به شهرستان سفر کنید، راهی طولانی پیش رو دارید. بهترین زمان بازدید از این بنای تاریخی فصل پاییز و بهار است، پس تا فصل بهار تمام نشده می‌توانید به کرمان سفر کنید، جاهای دیدنی کرمان را ببینید و یک روز از سفرتان را به دیدن بنای تاریخی ارگ بم اختصاص دهید.

ارگ بم در دوران رونق خود یکی از بناهای مهم در مسیر جاده ابریشم محسوب می‌شده از همین رو در طول تاریخ اهمیت زیادی داشته است. تخمین باستان‌شناسان گویای قدمت این سازه از دوران حکومت هخامنشان است. ارگ بم در قسمت شمال شرقی بم واقع شده است؛ جایی در مسیر چهارراه جاده ابریشم به آسیای میانه، خلیج فارس و مصر قرار دارد.

ارگ بم کرمان کجاست؟

اصلی‌ترین دوران رونق ارگ بم به قرون هفتم تا یازدهم شمسی بر می‌گردد که تجار داد و ستد کالاهای خود را در آن انجام می‌دادند. ارگ بم مساحتی به طول ۳۱۵ متر در قسمت شمال شرقی، ۲۷۰ متر در امتداد شمال به جنوب دارد. این سازه زیبا سالیان سال محبوبیت زیادی در میان گردشگران داشت اما حادثه تلخ زلزله سال ۱۳۸۲ ورق را برگرداند. به طوری که تقریبا تمام بنا تخریب شد. با این وجود کماکان تلاش‌ها برای مرمت آن ادامه دارد.

  • هزینه ورودی ارگ بم کرمان: ۵ هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۱۰۰هزار تومان برای خارجی‌ها
  • ساعت بازدید: از ۷ونیم صبح تا ۷ عصر
  • آدرس: کرمان، شهرستان بم، خیابان بهمن

آدرس ارگ بم استان کرمان روی نقشه گوگل

ارگ قدیم بم | شکوهی جا مانده در ویرانه‌ها

ارگ بم در طول تاریخ، زلزله‌های متعددی را تجربه کرده بود، اما هیچکدام به اندازه زلزله هولناک دی ماه سال ۱۳۸۲ ویرانگر نبودند. این زلزله به شدت ۶٫۶ ریشتر رسید و شد، آنچه نباید! پس از این اتفاق می‌توان تاریخ ارگ بم را باید به دو زمان قبل از زلزله سال ۱۳۸۲ و پس از آن تقسیم کرد. این سازه تاریخی هر بیننده‌ای را حیرت زده می‌کرد. دژی محکم که شاهراه ارتباطی ایران با آسیای مرکزی و خلیج فارس به شمار می‌آمده و پس از آن یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی بود.

ارگ قدیم بم

ارگ بم کرمان در شهری باستانی قرار داشته که ساکنان آن شامل بخش حکومتی و رعیت نشین بوده است. جالب است بدانید این بنا ۱۸ هزار مترمربع وسعت داشت و کوچه پس کوچه‌های تودرتوی آن لذت حضور در این مکان را برای شما بیش از پیش افزایش می‌داد. زیبایی خیره‌کننده و عظمت چشمگیر ارگ زیبای بم باعث شد تا در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد.

متاسفانه با زلزله سال ۱۳۸۲ بیش از ۸۰ درصد این بنای عظیم تخریب شد. میزان تخریب این بنا به حدی زیاد بود که با مقایسه عکس‌های قبل و بعد می‌توانید آن را مشاهده کنید. اما از همان زمان به سرعت عملیات مرمت ارگ شروع شد و حالا بیش از ۹۰ درصد آن مجددا بازسازی شده است. در این فرایند سه کشور فرانسه، ژاپن و ایتالیا مشارکت دارند.

ارگ بم بعد از زلزله

تاریخچه ارگ بم کرمان | دژی استراتژیک

ارگ بم، با قدمتی که به دوران پیش از اسلام می‌رسد، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در طول تاریخ بوده است. گفته می‌شود که نخستین هسته‌های این ارگ در دوره هخامنشیان شکل گرفته و در طول دوران مختلف، توسعه یافته است. با شکست ساسانیان از اعراب این شهر آسیب زیادی دید اما در نهایت صفاریان توانستند مجدد این شهر را تصاحب کنند و پس از آن به عنوان مرکز حکومتی و تجاری منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. صفویان و قارجاریان این بنا را تبدیل به نقطه‌ای استراتژیک برای شرق ایران کردند و رونق آن را افزایش دادند.

معماری ارگ بم کرمان | ارگ بم چه بخش‌هایی دارد؟

ارگ بم که در مساحتی بیش از ۱۸۰ هزار متر مربع بنا شده، از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

حاکمیتی: این بخش که در قسمت مرکزی ارگ قرار دارد، محل زندگی حاکمان و افراد ثروتمند بوده است. اندرون ارگ شامل بخش‌های مختلفی مانند عمارت چهارفصل، عمارت سردار، بادگیر، مطبخ، اصطبل و حمام بوده است.

رعیت نشین: این بخش که در اطراف اندرون قرار دارد، محل زندگی مردم عادی و کسبه بوده است. در این بخش، خانه‌ها، مغازه‌ها، کارگاه‌ها و مساجد متعددی وجود داشته است.

ارگ بم با دیوارهای بلند به ارتفاع ۶ تا ۷ متر و برج‌های متعدد، یک دژ نظامی مستحک نیز به شمار می‌رفته است.

معماری ارگ بم کرمان

مصالح ارگ بم کرمان

ارگ بم تماماً از خشت خام، خاک رس، کاه، آب و سنگ ریزه ساخته شده است. این نوع از معماری، سازگاری بالایی با آب و هوای کویری منطقه دارد. دیوارهای ضخیم ارگ، در تابستان خنکای مطبوعی را به داخل بنا هدایت می‌کنند و در زمستان، از ساکنان در برابر سرما محافظت می‌کنند.

اقامت در ارگ بم کرمان | بم کجا بمانیم؟

اگر دوست دارید شبی را در بم اقامت داشته باشید و مدت زمان بیشتری از جاهای دیدنی آن بازدید کنید، رزرو هتل‌های این شهر گزینه مناسبی است.

هتل ارگ جدید بم

هتل ارگ جدید بم یکی از هتل‌های چهارستاره‌ای است که در سفر به بم می‌توانید رزرو کنید. این هتل یکی از هتل‌های قدیمی به شمار می‌آید که از سال ۱۳۷۴ به مسافران خدمات اقامتی ارائه می‌کند. مهمترین مزیت این هتل دسترسی مناسب به ارگ بم و قلعه تاریخی دختر است.

اقامت در ارگ بم کرمان

آدرس: کرمان، بم، کیلومتر۱۰ جاده بم – زاهدان، شهرک ارگ جدید

هتل پارسیان بم

یکی دیگر از هتل‌های چهارستاره‌ای که با رزرو آن می‌توانید اقامت خوبی را تجربه کنید، هتل پارسیان بم است که از سال ۱۳۷۸ افتتاح شده و در این سال‌های بهترین خدمات اقامتی را به مهمانان خود ارائه کرده است. این هتل با ۸۳ واحد اقامتی در ۳ طبقه ظرفیت خوبی برای پذیرایی از مسافران دارد. این هتل دسترسی خوبی به جاهای دیدنی کرمان مانند ارگ بم، بازار سنتی بم و تا حدودی قلعه تاریخی برج معاذ دارد.

پارسیان بم

آدرس: کرمان، بم، بلوار خلیج فارس

هتل جهانگردی بم

هتل جهانگردی بم، از جمله هتل‌های قدیمی و باسابقه شهر بم به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شده است. این هتل در سال ۱۳۹۳ مورد بازسازی قرار گرفته و با ارائه امکانات رفاهی مطلوب، پذیرای مسافران است. نکته قابل توجه در خصوص این هتل، مقاومت آن در برابر زلزله مخرب سال ۱۳۸۵ بم است. این امر نشان از استحکام و اصول صحیح معماری در ساخت این بنا دارد که آن را به گزینه‌ای امن و مطمئن برای اقامت تبدیل می‌کند. هتل جهانگردی بم با ساختاری تک طبقه، دارای ۱۷ باب اتاق بوده و با ارائه خدمات متنوع اقامتی، آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران محترم است. این هتل پارکینگ، رستوران و اینترنت دارد.

جهانگردی بم

آدرس: کرمان، بم، بلوار امام خمینی، جنب میدان ۱۷ شهریور

 گشت و گذار درکوچه‌های ارگ بم کرمان

اطلاعات در مورد ارگ بم کرمان بی‌شمار است. این سازه تاریخی برگ زرینی از هنر ایرانی است که در تمام ادوار توانسته ردی از تاریخ را به جا بگذارد. ارگ بم کرمان، یادگاری از دوران پرفراز و نشیب تاریخ ایران است. این بنای باشکوه که از خاکستر زلزله دوباره متولد شده است، نمادی از صبر و استقامت مردم ایران به شمار می‌رود. بازدید از ارگ بم، سفری به اعماق تاریخ و تمدن ایران است. سفری که بدون شک، خاطرات به یاد ماندنی را در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت. برای سفر به بم بلیط قطار و هتل بم را آنلاین رزرو کنید و راهی این شهر شوید.

آیا تا بحال از این بنای تاریخی بازدید کرده اید؟ تجربیات خود را از تماشای این سازه تاریخی با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره ارگ بم کرمان

ارگ بم کرمان کجاست؟

آدرس این بنای تاریخی واقع در کرمان، شهرستان بم، خیابان بهمن است.

مناسب‌ترین موقع بازدید از ارگ بم کرمان چه زمانی است؟

ساعت بازدید از ارگ بم کرمان در شش ماه اول سال از  ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر و در شش ماه دوم سال از ۷:۳۰ الی ۱۷ بعدازظهر است.

ساخت ارگ بم کرمان به چه زمانی بر می‌گردد؟

درباره زمان ساخت این بنا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما بنا به مطالعات باستان‌شناسان ارگ بم کرمان بیش از هزاران سال قدمت دارد.

چطور به بم سفر کنیم؟

با خودروی شخصی یا قطار می‌توانید به شهر تاریخی بم سفر کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید