وقتی صحبت از تماشای مکان های دیدنی کرمان می‌شود، شاید هیچ جاذبه‌ای به جز ارگ معروف بم به ذهن‌تان نرسد؟ اما سفر به کرمان فقط بازدید از ارگ بم نیست! کرمان از جمله شهرهای ایران است که احتمالا هنگام شنیدن نام آن، گرما و خرماپزان به ذهن‌تان خطور می‌کند؛ با وجود دمای بالا در این شهر، جاهای دیدنی کرمان کم نیستند و شما می‌توانید برای مدت طولانی در آن گشت و گذار کنید و به جاذبه‌هایی سر بزنید که حتی بعضی از آن‌ها از جاهای عجیب ایران به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب، برای آشنایی با زیباترین جاهای دیدنی کرمان با ما همراه شوید تا شما را با جاذبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهر آشنا کنیم.

کرمان کجا بریم؟

فراز و فرودهای شهر کرمان در طول تاریخ فراوان بوده و همیشه مسائلی مانند قحطی و حمله بیگانگان آرامش را از مردم این شهر می‌گرفت. به این دلیل، دژهای محکم و بزرگی در این شهر ساختند تا اجازه ندهند دشمنان آسیبی به مردم و اموال آنها وارد کنند. علاوه‌ بر این، شهر کرمان در دوره‌های مختلف تاریخ پایتخت حکومت‌های مختلفی مانند سلجوقیان و زندیه بود. در طول تاریخ با تغییر حکومت‌ها نام این شهر هم دستخوش تغییر می‌شد؛ به همین خاطر، ممکن است با نام‌هایی مانند کریمان، کرمانیا و گواشیر هم به این شهر اشاره کنند.

با اشاره به این تاریخچه کوتاه، حتما متوجه شدید که جاهای دیدنی کرمان با توجه به تاریخ غنی این شهر کم نیستند. اگر قصد سفر به این شهر و کرمان گردی را دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

بناهای تاریخی کرمان | از ارگ بم تا بازار

اگر تاریخ و اتفاقاتی که در طول زمان برای یک منطقه و افراد آن رخ داده ‌است، برایتان اهمیت داشته باشد، سر زدن به این مناطق تاریخی حتما شما را به وجد می‌آورد و تماشای آن‌ها شما را به دوره‌های مختلف تاریخ می‌برد. در ادامه، جاهای دیدنی کرمان را که نقش بسزایی در ساختن تاریخ این شهر داشته‌اند، به همراه توضیح مختصری راجع‌به هر کدام آورده‌ایم.

ارگ بم | بزرگترین بنا خشتی در جهان

بدون شک یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان ارگ بم است. اگر می‌خواهید بدانید مردم این شهر چه ساختار هوشمندانه‌ای برای دفاع در برابر دشمنان طراحی کرده بودند، به ارگ بم کرمان سر بزنید. این ارگ از جمله آثار تاریخی کرمان است که حتما باید به آن سر بزنید. کافی است ۲ تا ۳ ساعت زمان بگذارید تا از تمام بخش‌های آن دیدن کنید و جزو محبوبترین جاهای دیدنی ایران به حساب می آید .

البته قسمت قابل توجهی از ارگ بم در زلزله سال ۱۳۸۲ از بین رفت که در حال حاضر بخشی از آن بازسازی شده است. ارگ بم کرمان در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده و از این رو تلاش زیادی برای بازسازی آن صورت گرفت.

ارگ بم
  • آدرس: کرمان، بم، آسپیکان، خیابان معقول، خیابان بهمن
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ عصر
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۵ هزار تومان و گردشگر خارجی ۱۰۰ هزار تومان

گنبد جبلیه | با معماری عجیب و متفاوت

به سازه‌های تاریخی که نگاه کنید، می‌بینید اغلب آن‌ها ظاهری ساده و مکعبی دارند؛ اما این ساختمان برخلاف سایر بناهای معمولی، هشت‌‌ضلعی است و در هر طرف آن دری برای وارد شدن به داخل وجود دارد. این بنا در قسمت شرقی شهر قرار دارد که به آن، گنبد جبلیه، زیگ، گنج و بنای گبری هم می‌گویند. گنبد جبلیه قبل از ورود اسلام به ایران، آتشکده‌ای بود که زرتشتیان در آن عبادت می‌کردند. در حال حاضر، این مکان به موزه سنگ شهر تبدیل شده ‌و شما برای دیدن سنگ‌های مختلف می‌توانید به آن سر بزنید.

  • آدرس: قسمت شرقی کرمان، خیابان شهدا
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۸ شب به‌ جز دوشنبه‌ها
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۴ هزار تومان و گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان
گنبد جبلیه

مجموعه گنجعلی‌ خان | جاذبه ای در بازار بزرگ کرمان

در دوران شاه عباس صفوی، حاکم شهر کرمان زمینی ۱۱ هزار متر مربعی را به بخش‌های مختلف خدماتی و رفاهی تبدیل کرد که اکنون از جاهای دیدنی کرمان است. استاد سلطان محمد معمار یزدی این مجموعه را در بازار بزرگ شهر و در بخش‌های مختلفی مانند حمام، مدرسه، کاروانسرا، آب انبار و ضرابخانه ساخت تا مردم از آن استفاده کنند. در حال حاضر این مجموعه در لیست آثار ملی ایران است و می‌توانید در خیابان امام و شریعتی به تماشای آن بروید.

آدرس: خیابان امام خمینی، بازار بزرگ کرمان، میدان گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلی‌ خان

ضرابخانه گنجعلی‌ خان | تماشای سکه‌ های سنتی ایران

هنگام بازدید از مجموعه گنجعلی‌خان، ساختمانی مربع شکل در ضلع شمالی آن مشاهده خواهید کرد که گنبدی بزرگ توجه شما را به سوی خود جلب می‌کند. ۴ طاق در گوشه‌های سقف این بنا وجود دارد که روی آن‌ها عمارت کلاه‌فرهنگی قرار گرفته است. این ساختمان ضرابخانه مجموعه گنجعلی‌خان محسوب می‌شود که داخل آن، سکه‌های سنتی و مدرن مختلفی را تماشا خواهید کرد. این سکه ها از دوره‌های مختلف مانند اشکانی، صفوی، ساسانی، زندیه، قاجار و پهلوی به جا مانده‌اند. هنگام حضور در این مکان، علاوه‌بر سکه‌های تاریخی، گچ‌بری‌های خاص آن هم حتما توجه شما را جلب می‌کند که نمای آن بدون به کار بردن آجر، طرح آجری دارد.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، مجموعه گنجعلی‌خان
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ شب
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۴ هزار تومان و گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان

حمام گنجعلی‌ خان | بنایی با طرح هنر معماری ایرانی

مقابل همان ضرابخانه‌ای که سکه‌های عصرهای مختلف در آن به نمایش عموم درآمده‌اند، حمامی قرار دارد. بنایی با راهروی طولانی که اگر بیرون آن بایستید، امکان دیدن داخل آن وجود ندارد. برای تماشای این حمام عمومی تاریخی باید از سردر آبی‌رنگ آن با سنگ‌های مرمری بگذرید تا وارد حمام اصلی آن شوید. دیوارهای کاشی‌کاری‌شده حمام توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ چراکه با نقش و نگارهای مختلفی مانند طرح زیبای پرندگان و خطاطی با خط نستعلیق تزئین شده‌اند.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، بازار بزرگ کرمان، ضلع جنوبی مجموعه گنجعلی‌خان
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۴ هزار تومان و گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان
حمام گنجعلی‌ خان

یخدان مویدی | بزرگترین مخزن آب خنک شهر

در کرمان، یخدان‌هایی وجود دارند که مخزن آب خنک شهر به حساب می‌آیند. مویدی، بزرگترین یخدان این شهر است که از دوران صفوی به جامانده که مردم هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. برای سرد ماندن آب، سقف این مکان را به‌صورت مخروطی ساخته‌اند و دیوارهای ۲۰ متری در اطرافش کشیده‌اند. اگر در خیابان ابوحامد کرمانی این شهر حضور دارید، می‌توانید به این یخدان تاریخی در سفر به کرمان سر بزنید.

یخدان مویدی
  • آدرس: خیابان رجایی، خیابان کامیاب، خیابان ابوحامد کرمانی
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۵ بعدازظهر

قلعه دختر | پرستشگاه آناهیتای ایران باستان

آناهیتای ایران باستان در قسمتی از تپه‌های شرقی شهر کرمان به عبادت می‌پرداخت که به قلعه دختر معروف شده ‌است. حالا این قلعه یکی از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند . قلعه دختر که افراد محلی آن را با نام گواشیر هم می‌شناسند، ساختمانی ۳ طبقه است که آن را از خشت خام و خاک رس ساخته‌اند. البته این قلعه در طول تاریخ تخریب شد و اکنون بنایی نیمه‌ویران از آن به‌جا مانده است. بعد از ورودی، پلی متحرک شما را به پلکان‌های داخلی قلعه می‌رساند. حتما به آن‌جا سر بزنید و هیجان و تاریخ را با هم تماشا کنید.

  • آدرس: خیابان انقلاب کرمان، جنب پارک انقلاب
  • ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۸ شب
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۵ هزار تومان و گردشگر خارجی ۲۰ هزار تومان

مجموعه ابراهیم‌ خان کرمان | محلی برای رفاه مردم

ابراهیم خان ظهیرالدوله فرد عادلی بود که در دوران سلطنت فتحعلی شاه بر ایران، حاکم شهر کرمان شد. او به معمارها دستور داد که زمین‌های اطراف میدان گنجعلی خان به مساحت ۴ هزار متر مربع را به ساخت مکان‌هایی مانند مسجد، مدرسه، آب‌انبار و حمام اختصاص دهند تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند. زمانی‌که به دیوار و سقف‌های این مجموعه که از بهترین مناطق دیدنی کرمان به شمار می‌رود، نگاه کنید؛ در نشانه‌های طبیعت غرق می‌شوید. تمام بخش‌های این مجموعه با کاشی‌های خشتی ۷ رنگ تزیین شده‌اند که روی آن‌ها طرح‌هایی مانند کبک کوهی و گل مینا کشیده ‌شده‌ است.

مجموعه ابراهیم‌ خان کرمان

آدرس: بازار بزرگ کرمان، بعد از کلاه‌مال، میدان گنجعلی‌ خان

ارگ راین | دومین ارگ بزرگ خشتی کرمان

ارگ راین از نظر بزرگی در رتبه دوم بعد از ارگ بم قرار می‌گیرد و یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. این بنا که یادگار دوران ساسانی است، در گذشته محلی بود که افراد کالاهای خود را با دیگران معامله می‌کردند و معماری آن به‌گونه‌ای طراحی شده بود که بتوانند تمام حرکات دشمن را برای وارد شدن به آن خنثی کنند. داخل این ارگ بخش‌های مختلفی وجود دارد که دو بخش عامه‌نشین و اعیان‌نشین یکی از طبقه‌بندی‌های آن شناخته می‌شود و از بعضی از قسمت‌های آن تنها ویرانه‌ای به جا مانده است.

  • آدرس: کرمان، شهر راین، جاده راین-جیرفت، خیابان ولیعصر
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ عصر
ارگ راین

حمام وکیل کرمان | از حمام های تاریخی معروف ایران

یکی از جاهای دیدنی کرمان که هنگام بازدید از آن، زیبایی کاشی‌های دیوار و سقفش شما را مجذوب می کند، حمام وکیل شهر کرمان است. این حمام در خیابان طالقانی شهر قرار گرفته و برای حفظ گرمای آب، آن را در ارتفاع کمتر از سطح زمین ساخته‌اند. وقتی وارد این ساختمان می‌شوید، جذابیت‌های روی کاشی‌های دیوار و سقف آن توجه شما را به خود جلب می‌کند. امروزه گردشگران زیادی برای تماشای این حمام و عکاسی به آن سر می‌زنند. در واقع دیگر از حمام عمومی خبری نیست و حالا به چایخانه سنتی تبدیل شده است ‌که پیشنهاد می‌کنیم حتما فالوده آن را امتحان کنید.

آدرس: کرمان، میانه بازار بزرگ، بعد از حمام مجموعه گنجعلی‌خان

بازار بزرگ کرمان | طولانی ترین بازار ایران

اگر می‌خواهید به یکی از طولانی ترین و بزرگترین بازارهای ایران بروید، نباید بازدید از بازار بزرگ که یکی از جاهای دیدنی کرمان است را از دست بدهید. بازار بزرگ کرمان جایی است که هرگز از آن دست خالی برنمی‌گردید. این بازار تاریخی با راسته‌های متعدد و معماری دوره‌های مختلف، نگاه شما را به سمت خود خیره می‌کند. از این بازار می‌توانید انواع ادویه، ظروف مسی، پارچه و صنایع دستی و… را خریداری کنید. مجموعه‌های ابراهیم‌خان، گنجعلی‌خان و بازار وکیل این شهر هم بخشی از این بازار بزرگ به حساب می‌آیند .

  • آدرس: کرمان، خیابان امام خمینی، میدان ارگ
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۹:۳۰ شب
بازار بزرگ کرمان

قلعه اردشیر | دژ محکم شهر

وقتی به تماشای قلعه اردشیر می‌روید، ممکن است در همان نگاه اول متوجه شوید که معماری این بنا متفاوت و مستحکم‌تر از بخش‌های دیگر شهر است؛ چرا که خشت‌های خام بیشتری در ساخت آن به کار گرفته‌اند که ضخامت آن‌ها با خشت‌های معمولی تفاوت زیادی داشتند. حاکم شهر، قلعه اردشیر یا قلعه کوه را میان بافت شهری و روستایی کرمان ساخت تا به روستاها اشراف کامل داشته ‌باشد. قلعه اردشیر یکی از جاذبه های گردشگری کرمان است که برخی می‌گویند اردشیر بابکان آن را بعد از فتح شهر ساخت و تعدادی هم معتقدند که اردشیر ساسانی برای دفاع از شهر در برابر دشمنان دستور ساخت این قلعه را داد.

  • آدرس: جنوب شرقی شهر کرمان

سفر در تاریخ | بازدید از موزه‌ های کرمان

برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این شهر تاریخی به موزه های آن سر بزنید. موزه‌ها یکی از جاهای گردشگری کرمان هستند که در آن‌ها متوجه می‌شوید این شهر جنوبی چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته ‌است. با چند ساعت گشت و گذار در موزه های مهم کرمان با بخش بزرگ سبک زندگی و گذشته این شهر آشنا می‌شوید البته برای بازدید همه امکان تاریخی و گردشگری باید چندین روز در این شهر اقامت داشت و برای اقامت بهتر است از قبل رزرو هتل در کرمان را به صورت آنلاین انجام دهید.

موزه سکه کرمان | محل نگهداری سکه‌ های ادوار مختلف

می‌خواهید بدانید که سکه و اسکناس‌ها چه تغییراتی داشته‌اند تا به این شکل درآمده‌اند؟ حتما به موزه سکه که یکی از جاهای دیدنی کرمان است، سر بزنید. این موزه همان ضرابخانه مجموعه بزرگ گنجعلی‌خان است. در واقع، اینجا ضرابخانه‌ای از دوران صفوی تا قاجار بود و حالا دیگر از ضرب‌کردن سکه‌ها در آن خبری نیست و به کلکسیونی از سکه‌های دوران مختلف از عصر ساسانی تا پهلوی تبدیل شده‌ که عموم افراد می‌توانند از آن بازدید کنند.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، مجموعه گنجعلی‌ خان
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ شب
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۴ هزار تومان و گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان

باغ موزه هرندی | تماشای هنر و لذت از طبیعت

وقتی وارد باغ موزه هرندی می‌شوید، مجموعه‌ای از گل‌های رنگانگ و درختان میوه را می‌بینید که باعث می‌شود آرامش بیشتری در این سفر همراه شما باشد. علاوه‌ بر این، باغ هرندی موزه‌ای هم دارد که ساختمان آن تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی است. در داخل این مکان مجموعه‌ای از سازهای سنتی را می‌بینید که در کنارشان اطلاعات مربوط به هر کدام نوشته شده ‌تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. علاوه‌ بر این سازها، ظروف مختلفی که افراد در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردند نیز در بخش دیگر این موزه به چشم می‌خورند.

باغ موزه هرندی
  • آدرس: خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، خیابان فردوسی ۱۸
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ شب
  • هزینه ورودی: گردشگر ایرانی ۴ هزار تومان و گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان

موزه زرتشتیان کرمان | آشنایی با فرهنگ و تاریخ شهر

اگر می‌خواهید آتشی را ببینید که از همان ابتدای ساختن معبد زرتشتی هنوز هم شعله‌ور است، به موزه زرتشتیان شهر کرمان سر بزنید. زمانی‌که به این مکان بروید، با آداب و رسوم زرتشتیان آشنا خواهید شد. در کنار این موزه، بنای دیگری هم وجود دارد که به موزه مردم‌شناسی معروف است. لباس‌هایی که افراد این شهر می‌پوشیدند و کتاب‌هایی که می‌خواندند، در این مکان قابل تماشا هستند و لوازم امرار معاش مانند وسایل کشاورزی هم در این بنا وجود دارند که شما را با فرهنگ تاریخی این شهر بیشتر آشنا می‌کنند.

  • آدرس: کرمان، محله دارلک، خیابان دادبین، خیابان برزو آمیغی

موزه صنعتی کرمان | تماشای هنر معاصر

اگر به دنبال تماشای هنر هستید، بهتر است به موزه هنرمندان قرن اخیر در موزه صنعتی کرمان بروید که یکی از جاهای دیدنی ایران است. نیمی از هنرهای حاضر در آن متعلق به سید علی اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی است. بخش دیگر آثار هم برای ۸۳ هنرمند ایرانی و ۶ هنرمند خارجی است که در این مکان گردآوری شده‌اند. این موزه در خیابان شریعتی شهر قرار دارد که تابلوهای رنگ روغن، سیاه‌قلم و آبرنگ همراه با مجسمه‌های گچی، برنزی و چوبی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

  • آدرس: کرمان، خیابان شریعتی، بین میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب
  • ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۲:۲۰ ظهر و ۴:۳۰ الی ۶ عصر

جاهای تفریحی کرمان | از باغ شازده ماهان تا روستای میمند

اگر می‌خواهید زمان حضورتان در شهر کرمان به استراحت بپردازید، می‌توانید به جاهای تفریحی این شهر بروید. در ادامه به برخی از بهترین جاهای تفریحی کرمان می‌پردازیم که پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به آنها بزنید.

باغ شازده کرمان | باغی زیبا در دل کویر!

باغ شازده ماهان یکی از مهمترین جاهای دیدنی کرمان است. این باغ متعلق به نوه دختری ناصرالدین شاه بوده که مدتی بر این شهر حکومت می‌کرد. شاید وجود چنین باغ زیبایی در میان یک شهر کویری تعجب برانگیز باشد، اما باغ شازده متفاوت‌ترین جاذبه‌ای است که می‌توانید در چنین آب و هوایی مشاهده کنید. از درب ورودی باغ که وارد شوید روبروی خود، جوی آب پلکانی را مشاهده خواهید کرد که از روبروی عمارت آغاز شده و در طول باغ جاری است. دو طرف این مسیر آبی را درختان سرسبز و زیبا پوشانده‌اند و اطراف باغ هم اتاق‌های قدیمی خودنمایی می‌کنند.

  • آدرس: ۲ کیلومتری شهر کرمان
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ عصر
  • هزینه بازدید: گردشگر ایرانی ۲ هزار تومان و گردشگر خارجی ۱۵ هزار تومان
باغ شازده کرمان

باغ فتح‌ آباد کرمان | لذت تماشای غروب آفتاب

برای دور شدن از شلوغی‌های زندگی ماشینی امروز، از شهر کرمان ۲۵ کیلومتر دور شوید تا به اختیار آباد برسید. البته ممکن است هنگامی که سراغ این باغ را می‌گیرید، از افراد محلی نام بیگلر بیگی را هم بشنوید؛ چرا که حاکم این شهر فضل علی خان بیگلر بیگی بود که آن را ساخت. این بنا از دوران قاجار در این شهر به جا مانده و از جمله جاهای دیدنی کرمان است که هنگام غروب آفتاب منظره جذاب و خاصی را با نورپردازی خود می‌سازد.

  • آدرس: کرمان، شهر اختیارآباد
  • ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۰ شب

باغ سنگی درویش‌ خان | درختانی با میوه های سنگی!

اگر بگوییم که باغی در ذهن‌تان مجسم کنید، حتما به طبیعت سبزی فکر می‌کنید که پرندگان در حال آواز خواندن در آن هستند. از جمله مناطق دیدنی کرمان باغ درویش خان است که برای فردی با نام درویش خان اسفندیارپور بود. در همان لحظه ورود به آن متوجه می‌شوید که این منطقه با تمام باغ‌هایی که در ذهن‌ دارید، فرق دارد. در این‌جا دیگر از شکوفه‌ها و میوه‌ها خبری نیست و محصولی که درختان بار می‌دهند، سنگ است!

درباره قصه این باغ باید بگوییم، فردی از زندگی ناامید شده ‌بود و تصمیم گرفت به درختانی که مدت زیادی به آن‌ها نمی‌رسید، سنگ آویزان کند تا صدای خودش را بابت اعتراض به تفکیک زمین‌هایش با خلاقیت منحصربه‌فرد خودش به گوش دیگران برساند.

باغ سنگی درویش‌ خان
  • آدرس: کرمان، جنوب شرقی سیرجان، میاندوآب

روستای صخره‌ای میمند | خانه‌های دست‌ساز در میان سنگ‌ها

به روستای صخره‌ای میمند یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان خوش آمدید! مردم روستای میمند خانه‌هایشان را به دست‌های خود در میان کوه‌ها و سنگ‌ها ساخته‌اند. این روستای کوچک در شهر بابک کرمان است و تاریخ طولانی ۸ تا ۱۲ هزار ساله به همراه خود دارد.

به خانه‌ها که نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مردم این روستا آداب دوره‌های گذشته خود را حفظ کرده‌اند. خانه‌هایی که سقف یکی بام خانه دیگر است و سعی کرده‌اند تا حد امکان مدرنیته را به میان خودشان کمتر راه دهند. زمان سر زدن به این روستا حتما به مسجد، آتشکده و حمام آن هم سر بزنید که یادآور گذشته‌های دور هستند.

آدرس: کرمان، شهر بابک، روستای میمند

آبشار کشیت | تجربه طبیعتی متفاوت در کویر

کرمان شهری در دل کویر است و همه آن را با گرمایش می‌شناسند؛ اما همین شهر خشک و گرم، آبشاری در بخش گلباف دارد که گزینه مناسبی برای آب‌تنی در تابستان است. آبشار کشیت در روستایی به همین نام یکی از جاهای دیدنی کرمان است که با بقیه مکان‌ها تفاوت دارد و آب از دیوارهای بلند کوه به درون دره می‌ریزد. علاوه‌بر این، فضای خنک برای شنا، حضور درختان مرکبات و انواع میوه‌های دیگر باعث شده‌اند تا این قسمت شبیه جزیره‌ای خاص در قلب منطقه کویری باشد.

  • آدرس: کرمان، شهر گلباف، روستای کشیت
آبشار کشیت

کلوت شهداد کرمان | تجربه کویرنوردی در کرمان

تابه‌حال شنیده‌اید که باد باعث خرابی و آسیب‌رساندن به محیط شده باشد؟ فرسایش بادی یکی از اتفاقات طبیعی است که باعث شده ‌است کلوت های کویر لوت شکل بگیرند. این بناهای بلند با زیبایی خاص خودشان سبب شده‌اند که در تمام فصول سال افراد مختلفی از قسمت‌های مختلف این کره خاکی به تماشای آن‌ها بیایند. کل و لوت دو بخش این واژه به ترتیب به آبادی و کویر لوت اشاره می‌کنند. هنگام حضور در این مکان علاوه‌بر این‌که به هر جا نگاه کنید، زیبایی می‌بینید؛ کلوت، وحشتی هم در دل شما خواهد انداخت. سکوت و کوه‌های بلند این منطقه آن‌جا را به شهری متفاوت و هیجان‌انگیر شبیه کرده‌ است.

  • آدرس: جاده قدیم بم به کرمان، شهر سیریچ، جاده شهداد
کلوت شهداد کرمان

غار ایوب | حوضچه برآورده‌ کننده آرزوها

غار ایوب از بهترین جاهای دیدنی کرمان است که افسانه آن افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این غار که در شهر بابک کرمان قرار دارد، دارای چاله آبی است که آن را به هاونگ یا حوض آرزوها می‌شناسند. شنیدن این افسانه باعث می‌شود که هنگام سفر به کرمان حتما به آن سر بزنید و حتی امتحانش کنید. می‌گویند اگر درون آن آب سنگی بیندازید و آرزو کنید، حتما برآورده می‌شود. علاوه‌بر این افسانه، دست طبیعت با کوبیدن ماسه‌ها به درون این غار باعث شده ‌که داخل آن شبیه لانه‌های زنبورها شود. همین شکل ظاهری دیوارها و دهانه بزرگ ورودی آن هم دو مورد دیگر از جذابیت‌های این غار است.

  • آدرس: کرمان، شهرستان بابک، شهر دهج

سفر به کرمان، شهر تاریخ و طبیعت

وقت برنامه‌ریزی برای انتخاب گزینه‌های جذاب سفرتان رسیده ‌است؛ چراکه حالا با تعداد زیادی از مناطق دیدنی کرمان آشنا شده‌اید. کافی است یک بلیط هواپیما یا بلیط قطار بخرید و با رزرو هتل راهی یکی از زیباترین شهرهای ایران شوید؛ شهری که تاریخ و طبیعت را با هم به شما ارائه می‌دهد.

اگر قبلا به کرمان سفر کرده‌اید برای ما و دوستان دیگر بگویید که به کجا سر زده‌اید و چه تجربه‌ای از آن برایتان به جا مانده ‌است؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی کرمان

مکان‌های تفریحی در کرمان کدامند؟

افراد بومی کرمان به صخره‌نوردی در آبشار سیمک علاقه بسیاری دارند. پیشنهاد ما تجربه این تفریح هیجان‌انگیز برای عاشقان هیجان است.

مکان‌های تاریخی در کرمان کدامند؟

از بهترین جاهای دیدنی کرمان که ریشه در تاریخ دارند می‌توان به به ارگ بم، ارگ راین، مجموعه گنجعلی خان و مجموعه ابراهیم خان، قلعه اردشیر و گنبد جبلیه اشاره کرد.

مکان‌ها و جاذبه‌ های گردشگری طبیعی کرمان کدام‌ است؟

آبشار سیمک و کلوت های کویر لوت از جمله آثار گردشگری در کرمان است که با فرسایش طبیعی ایجاد شده‌اند.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید