سفر یعنی کشف ناشناخته‎‌ها و هر سفر حتی کوتاه، فرصتی برای تجربه کردن اتفاقات جدید است. هر مقصدی که برای بار اول به آن سفر کنیم، پر از جاذبه‌ها و ناشناخته‌هایی است که انتظار ما را می‌کشند. اما گاهی، این موارد ما را راضی نمی‌کند و به دنبال جاذبه‌ها و هیجان بیشتری هستیم. در این مواقع باید به سراغ مقاصد خاص برویم که در کشور خودمان هم مواردی از این دست، کم نداریم و مثال‌های بسیاری را می‌توانیم در این زمینه ذکر کنیم. با همین توضیح، قصد داریم در این متن به معرفی برخی از جاهای باورنکردنی ایران بپردازیم و تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا شما هم پس از این اطلاعات کاربردی و مفیدی درباره عجیب ترین مکان های ایران در اختیار داشته باشید.

عجیب ترین جاذبه های ایران

شاید با بسیاری از این موارد از پیش آشنا شده یا از آن‌ها بازدید کرده باشید ولی در اینجا سعی شده کامل‌ترین لیستی که از جاهای باور نکردنی ایران در دسترس است را در اختیار شما قرار دهیم.

تالاب ارواح نوشهر

در ۵۰ کیلومتری نوشهر، در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا و در میان جنگل‌های انبوه و بکر ممرز، دریاچه‌ای با همین نام وجود دارد که به اعتقاد بسیاری، یکی از وهم آلود ترین مناطقی است که در ایران وجود دارند. تالاب ارواح نوشهر نامی است که این دریاچه را با آن می‌شناسند و با این نام در لیست جاهای باورنکردنی ایران قرار گرفته است. اگر در هر فصلی به غیر از تابستان به این دریاچه بروید، شاهد مهی غلیظ خواهید بود که تمامی سطح دریاچه را پوشانده است. همچنین در تمام سطح تالاب ارواح درخت های پوسیده‌ای سر از آب بیرون آورده‌اند و صدای حیوانات و پرندگانی که از میان سکوت و مه دریاچه به گوش می‌رسد، به وهم‌آلودتر کردن این فضا دامن می‌زند.

تالاب ارواح نوشهر

دره کال جنی طبس

در شهرستان طبس دره‌ای وجود دارد که به آن دره جن ها و یا به صورت مصطلح‌تر کال جنی می‌گویند. این دره که قدمت پیدایش آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد، به دلیل ظاهر خاصی که دارد و خرافه‌هایی که به مرور بین محلی‌ها درباره آن شکل گرفته است، به یکی از عجیب ترین مکان های ایران تبدیل شده است. فرسایش آب و باد طی سالیان دراز در دیواره‌های این دره نقش‌هایی را به وجود آورده که باعث شده محلی‌ها این دره را جایی ساخته شده به دست جنیان بدانند و آن را به عنوان یکی از جاهای باورنکردنی ایران معرفی کنند. کف این دره به غیر از فصول بارانی و زمان‌هایی که باران‌های شدید ببارد، خشک است. تنها توصیه‌ای که قبل از بازدید از این دره باید به شما بکنیم این است که با یک راهنمای محلی برای بازدید از آن اقدام کنید.

دره کال جنی طبس

دره ستارگان قشم

یکی دیگر از جاهای باورنکردنی ایران که در جزیره قشم قرار دارد و به احتمال زیاد نام آن را شنیده‌اید، دره ستارگان است. این دره دارای صخره‌های سنگی با اشکال عجیب است که به اعتقاد محلی‌ها توسط فرازمینی‌ها و پس از برخورد یک ستاره به آن‌جا ساخته شده‌اند. به دلیل گردش باد در این دره‌ها گاهی صداهایی از درون آن‌ها به گوش می‌رسد که فضایی ترسناک را به وجود می‌آورد.

گورستان سفید چاه بهشهر

در بخش یانه سر روستای بهشهر قبرستانی وجود دارد که حتی با دیدن تصاویر آن هم پی خواهید برد که چرا آن را جزو عجیب ترین جاهای دیدنی ایران قرار داده‌اند. سنگ‌های مزاری که در این قبرستان قرار دارند همگی به صورت عمودی کار گذاشته شده‌اند و بر روی آن‌ها نقش و نگارهای عجیبی نقش بسته است. همچنین خاک این قبرستان سفید رنگ است و به اعتقاد محلی‌ها اجساد در این خاک پوسیده نمی‌شوند. بد نیست بدانید این گورستان پیش از آن که در لیست جاهای باورنکردنی ایران قرار بگیرد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گورستان سفید چاه بهشهر

جنگل جیغ مشهد

در منطقه طرقبه و در نزدیکی مشهد جنگل بسیار سرسبزی وجود دارد که بسیاری از گردشگران برای فرار از گرما و وقت گذرانی در طبیعت به آن‌جا می‌روند. تا زمانی که خورشید در آسمان بوده و هوا روشن باشد، این جنگل شرایطی عادی دارد ولی با نزدیک شدن به غروب خورشید و زمان تاریکی، این جنگل چهره وهم‌آلود خود را به نمایش می‌گذارد. با تاریکی هوا صداهای جیغ مانندی از درون این جنگل به گوش می‌رسد که باعث ترس و آزار خواهد بود. تا سال‌ها دلیل این امر مشخص نبود ولی به تازگی کارشناسان وجود یک گونه جیرجیرک را به عنوان دلیل اصلی آن بیان کرده‌اند.

جنگل جیغ مشهد

کویر ریگ جن مثلث برمودا ایران

این کویر به اعتقاد زمین شناسان فاقد هرگونه آب و نشانه‌های حیات است و به دلیل عدم دسترسی به بسیاری از بخش‌های آن تا سال‌ها به آن لقب مثلث برمودای ایران داده‌اند. وجود باتلاق‌ها و نمکزارهای گسترده این منطقه را به یکی از اسرارآمیزترین مناطق کشور ما تبدیل کرده است و بنا به گفته محلیان بسیاری از گردشگران در سفر به این کویر هرگز بازنگشته‌اند.

در طول شب به دلیل اختلاف دمای بالا، سنگ‌ها دچار شکستگی شده و صداهای از این کویر به گوش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در بازدید از کویر ریگ جن، تغییر دائمی شکل تپه‌های ماسه‌ای در این منطقه است که سبب اشتباه گردشگران و گم کردن مسیر می‌شود. در گذشته دلیل گمراهی مسافران در این کویر را وجود نیروهای اهریمنی و جن‌ها می‌دانستند که کاملا ریشه در جهل و خرافات داشت و به همین دلیل بوده که آن را یکی از عجیب ترین مکان ایران می‌دانند.

کویر ریگ جن مثلث برمودا ایران

روستای سراخیه ونیز ایران

دلیل اینکه این روستا جزو عجیب ترین جاهای دیدنی ایران قرار گرفته است این بوده که سبک زندگی در این روستا مانند ونیز ایتالیا است؛ به این شکل که تمام جابجایی‌ها در آن بر روی آب انجام می‌شود. این مکان برای گردشگری جذاب خواهد بود ولی برای زندگی مکان مناسبی نیست چرا که میزان آلودگی آب در آن رو به افزایش است و همچنین سطح آب نیز در آن در حال پایین رفتن است.

قلعه جنی

این قلعه در جزیره کیش و در نزدیکی کشتی یونانی قرار دارد. داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره آن وجود دارد که پایه و اساس آن‌ها مشخص نیست. اما در اتفاقی مستند، در دهه ۴۰ هنگامی که از قلعه به عنوان پاسگاه استفاده می‌شد، مرگ چهار سرباز، باعث شد فرماندار وقت دستور تخلیه این قلعه را بدهد. این قلعه تا به امروز متروکه بوده و هیچ گونه استفاده‌ای از آن نمی‌شود و تنها به عنوان یکی از جاهای باورنکردنی ایران شناخته می‌شود.

قلعه جنی

روستای دوقلوها

در یکی از روستاهای ابرکوه یزد پدیده جالبی را شاهد خواهید بود که این روستا را جزو عجیب ترین جاذبه های ایران قرار داده است. در این روستا بیشتر کودکانی که به دنیا می‌آیند، دوقلو هستند. جمعیت این روستا بسیار کم است و اکثر ازدواج‌ها در آن به صورت فامیلی انجام می‌شود. شاید این پدیده به خاطر ژن خاصی باشد که مردم این روستا دارند.

روستای لی لی پوت ها

روستای ماخونیک در خراسان جنوبی به این دلیل یکی از جاهای باور نکردنی ایران است که قامت تمام اهالی آن‌جا کوتاه است. نکته جالب‌تر و عجیب‌تر اینکه تا چند وقت پبش مردم این روستا با ورود هرگونه تکنولوژی مانند برق و گاز به آن مخالف بودند و حتی لباس تنشان را هم خودشان می‌دوختند.

غار قاتل

در استان کرمانشاه و بر روی کوه پراو در ارتفاع ۳۰۰۰ متری ورودی غاری وجود داشته که به صورت عمودی امتداد دارد. این غار به دلیل سختی مسیر و شرایط خاصی که دارد تا به امروز جان ورزشکاران بسیاری را که سعی کرده‌اند در آن پیمایش داشته باشند گرفته است. تا حدود ۳۰ سال پیش هیچ گروه یا فردی موفق نشده بود مسیر غار را به طور کامل طی کند. برای این کار نیاز به آمادگی جسمانی بالا وجود خواهد داشت؛ داخل این غار نیز گذرگاه‌های باریک افقی و عمودی وجود دارد و برای سلامت عبور کردن از این مسیر تجربه بالای کوهنوردی و غارنوردی لازم است.

غار قاتل

روستای کندوان

نام کندوان را هم به احتمال زیاد تا حالا شنیده‌اید. خانه‌های این روستا بر روی صخره‌های آتشفشانی کنده شده‌اند. ارتفاع هر خانه و شکل کلی آن با خانه‌های دیگر کاملا متفاوت است. اما تمامی آن‌ها همه بخش‌های یک خانه کامل را دارند. بازدید از این روستا می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد و یکی از جاهای دیدنی ایران است. این روستا در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان اسکو قرار دارد.

روستای کندوان

دریاچه گنج یکی از ناشناخته ترین جاهای باورنکردنی ایران

دریاچه گنج یا دریاچه تخت سلیمان در یک مجموعه با همین نام قرار داشته و به عنوان یکی از جاهای باورنکردنی ایران شهرت بسیار زیادی دارد. آب این دریاچه آهک بسیار زیادی دارد و به همین دلیل امکان غواصی و شنا در آن وجود ندارد و به دنبال آن تا به امروز کمتر شناخته شده و عملیات اکتشاف کاملی روی آن انجام نشده است. به گفته بسیاری از مردم منطقه، هر فردی که به این دریاچه رفته، بازگشتی در کارش نبوده است. کاوش در این دریاچه به دلیل شرایط خاص آن به سختی صورت می‌گیرد و همین موضوع به افسانه‌هایی که پیرامون آن وجود دارد، قوت می‌بخشد.

دریاچه گنج

سفری برای علاقمندان به هیجان

اگر فرد کنجکاوی هستید و همواره از ماجراجویی استقبال می‌کنید، مقاصدی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، برای شما ایده‌آل خواهند بود. اما اگر فرد آرامی هستید و آرامش خیال و آسایش در سفر برایتان اهمیت بالایی دارد، مقاصدی که معرفی کردیم، خیلی برای شما مناسب نخواهند بود. اگر شما هم جاذبه‌ای را می‌شناسید که می‌توان آن را جزو جاهای باور نکردنی ایران قرار داد، آن را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد جاهای باور نکردنی ایران

آیا باغ سنگی سیرجان جزو عجیب ترین جاهای دیدنی ایران است؟

این باغ توسط درویش خان و به صورت مصنوعی ساخته شده و علیرغم زیبایی و جذاب بودن، جاذبه طبیعی به شمار نمی‌رود.

آیا امکان بازدید از تمامی این جاذبه ها وجود دارد؟

بازدید از بسیاری از مواردی که از آن‌ها نام بردیم، برای عموم آزاد است ولی برای بازدید از تعدادی از آن‌ها باید از راهنمای با تجربه استفاده کرد و بازدید از برخی از آن‌ها تنها به صورت گروهی امکان پذیر است.

آیا بازدید از غار پراو امکان پذیر است؟

تنها در صورتی که غارنورد حرفه‌ای باشید، آن هم در فصول گرم امکان غارنوردی را خواهید داشت.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید