کویرنوردی یکی از هیجان انگیزترین و منحصر به فردترین تجربه‌ها محسوب می‌شود. در ایران کویرهای زیادی با داستان‌ها و روایت‌های مختلفی وجود دارند که فرصت خوبی را برای کویرنوردها و طبیعت‌گردها فراهم کرده‌اند. هرکدام از این کویرهای معروف ایران دارای جاذبه ها و امکاناتی برای گردشگران هستند. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم به معرفی بهترین و زیباترین کویرهای ایران به همراه جاذبه‌های گردشگری آنها بپردازیم؛ پس همراه باشید.

اسامی کویرهای ایران

بخش زیادی از ایران پوشیده از بیابان‌‌های کویر لوت و دشت کویر است که ‌ معروفترین کویرهای ایران هم در دل این بیابان‌ها قرار گرفته‌اند. کامل شدن تجهیزات کویرها موجب شد تا گردشگران بیشتری به این مقاصد سفر کنند. اسامی کویرهای ایران به همراه توضیحات آنها به شرح زیر هستند.

۱- کویر شهداد

کویر شهداد یا کلوت شهداد یکی از بزرگترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. کویر شهداد در دشت لوت به طول ۱۴۵ کیلومتر و عرض ۴۰ کیلومتر با قدمتی ۲۰ هزار ساله قرار گرفته است. این کویر به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین در یونسکو شناخته می‌شود. اشیای کشف شده مربوط به چهار تا پنج هزار سال پیش توسط باستان شناسان، حکایت از زیست پذیر بودن این منطقه در زمان‌های دور دارد.

تقسیم بندی کویر لوت به سه رنگ سبز، قرمز و نارنجی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به گردشگران صورت گرفته است. پس از پیمودن دو کیلومتر از جاده شهداد نهبندان به منطقه سبز می‌رسید که تمامی امکانات گردشگری و تفریحی کویر لوت در این منطقه قرار گرفته است. برای سفر به این منطقه نیازی به راهنما یا تجهیزات خاصی ندارید. اما برای سفر به مناطق نارنجی و قرمز باید حتما بهمراه یک راهنما و تجهیزات کاملی راهی این کویر شوید.

کویر شهداد

جاذبه های گردشگری در کویر لوت تنها محدود به کلوت‌ها نمی‌شود، رود شوری که از کوه‌های بیرجند سرچشمه گرفته و در چاله معدن نمک می‌ریزد. شوری آب این دریاچه به حدی است که هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند از آن استفاده کند. پلی گون‌ها (رسوبات نمکی شش ضلعی شبیه کندوی زنبور) یکی دیگر از جاذبه‌ های کویر لوت به حساب می‌آیند که در اطراف نمکزارها قابل مشاهده هستند. دریاچه کلوت یکی دیگر از عجایب کویر لوت به شمار می‌روند که وسعت زیادی هم دارند.

با رزرو اقامتگاه اکو کمپ ستاره لوت ایران می‌توانید شبی خاطره‌انگیز را در کویر سپری کرده و پس از استراحت به سراغ تفریحات کویر لوت بروید. از امکانات کویر لوت می‌توان به شترسواری، سافاری یا آفرود سواری و موتور سواری چهارچرخ اشاره کرد. تماشای آسمان پرستاره شب کویر را حتما در برنامه کویرگردی خود قرار دهید.

۲- پارک ملی کویر

پارک ملی کویر نخستین و بزرگ ترین منطقه حفاظت شده در ایران به شمار می‌رود. پارک ملی کویر به دلیل گونه‌های جانوری کمیاب آن نظیر یوزپلنگ آسیا، پلنگ ایرانی، روباه قرمز، شغال، قوچ و میش شهرت دارد. آب‌ و هوای پارک ملی کویر خشک و بیابانی همراه با بارندگی در ماه‌های آبان است.

پارک ملی کویر

از جاهای دیدنی پاک ملی کویر می‌توان به دریاچه نمک، چشمه سفیدآب، چشمه آبشار نمک اشاره کرد. پارک ملی کویر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران قرار گرفته و جز توابع استان سمنان محسوب می‌شود. برای کویر نوردی در پارک ملی کویر حتما، بنزین کافی، کلاه، مقدار کافی مواد غذایی و آب به همراه داشته باشید.

 

Header در پاییز به کدام مناطق ایران سفر کنیم؟

 

 

۳- کویر زردگاه

سرسبزترین کویر ایران، کویر زردگاه نام دارد. وجود چشمه‌های آبگرم و باغ‌های میوهدر دل کویر، زردگاه را از سایر کویرهای ایران متمایز می‌کند.

برای رسیدن به کویر زردگاه باید خود را به طبس برسانید، فاصله طبس تا تهران حدود ۱۲ ساعت است که جاده خطرناکی دارد، با خرید بلیط ارزان هواپیما طبس می‌توانید براحتی به طبس سفر کرده و پس از پیمودن مسافتی دو ساعته به روستای زردگاه خواهید رسید.

کویر زردگاه

کوه نایبند یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کویر زردگاه به حساب می‌رود که سرسبزی روستای زردگاه ناشی از آن است. تفریحات کویر زردگاه عبارت‌اند از : آفرود سواری، سند بوردینگ (شن سواری) و کمپ‌.

۴- کویر درک

یکی از زیباترین کویرهای ایران، کویر درک نام دارد. این کویر که محل تلاقی کویر و دریا است، آنرا به یکی از منحصر به فردترین کویرهای ایران تبدیل کرده است. ناشناخته بودن این کویر در میان گردشگران باعث شده که  کویر درک جز تمیزترین و بکرترین سواحل ایران به شمار بیاید.

کویر درک

پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به روستای درک به حساب می‌آید که فرصت مناسبی را برای شنا در دریا و دوچرخه سواری در امتداد خط ساحلی فراهم می‌کند.

۵- کویر حلوان

یکی از جاهای دیدنی طبس، کویر حلوان نام دارد. این کویر در ۹۰ کیلومتری شمال غربی طبس قرار گرفته است. مسیر رسیدن به کویر حلوان به دلیل وجود معادنی که در این کویر وجود دارد، صاف و به نسبت راحتتر است. پوشش گیاهی و حیوانی قوی در کویر حلوان وجود دارد.

کویر حلوان

کویر حلوان یکی از مقاصد کویری و جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود و گردشگران می‌توانند از تفریحات کویر حلوان نظیر شترسواری، رصد ستارگان، حمام شن، پیاده روی، آفرود سورای و کمپینگ لذت ببرند.

۶- کویر ریگان

کویر نوردی یکی از بهترین تفریحات پاییز محسوب می‌شود و اگر مقصد کویری ناشناخته‌تر باشد تجربه هیجان انگیز‌تری خواهد بود. کویر ریگان یکی از کویرهای ناشناخته‌تر و بکرتر به شمار می‌رود. این کویر در جنوب شرقی کرمان واقع شده است. روشن بودن شنزارهای کویر ریگان موجب تمایز آن با سایر کویرهای ایران شده است.

کویر ریگان

اهالی روستای ریگان عقیده دارند که کویر ریگان خاصیت درمانی دارد، به همین دلیل مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. ارتفاع بلند شنزارهای این کویر به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کویر ریگان به حساب می‌آید. از تفریحات کویر ریگان هم می‌توان آفرود، موتور سواری، پاراگلایدر و اسکی روی شن را نام برد.

پوشش سرسبز جنگل‌های کهور در حاشیه کویر ریگان، شرایط مناسبی را برای زندگی حیواناتی مانند سوسمار دم‌تیغی، روباه و گربه شنی، آگاما و گکو از معروف ترین حیوانات کویر ریگان به شمار می‌روند.

۷- کویر زمان آباد

کویر زمان آباد یکی از جاهای دیدنی شاهرود محسوب می‌شود که وجود جاذبه های تاریخی در دل این کویر آنرا تبدیل به یکی از مقاصد محبوب در میان گردشگران کرده است. از جاهای دیدنی کویر زمان آباد شامل چشمه آب گرم، امامزاده پیر زمان‌آباد، قلعه حصار، جرجیس نبی، آبشار فصلی و صد هیرمی می‌شوند.

کویر زمان آباد

برای رسیدن به کویر زمان آباد، باید از میامی به سمت بیارجمند حرکت کنید و پس از پیمودن مسافت ۱۳۰ کیلومتری به زمان آباد خواهید رسید.

۸- کویر کاراکال

کویر کاراکال به عنوان یکی از بهترین کویرهای ایران در یزد شناخته می‌شود. کویر کاراکال در روستای صادق آباد از توابع بافق به شمار می‌رود. وجود نخلستان‌های خرما به همراه درختان پسته و انار بر جذابیت ‌های کویر کاراکال افزوده‌اند.

کویر کاراکال

گربه کاراکال که یکی از نادرترین گونه‌های گربه ایران به شمار می‌رود در این کویر زندگی می‌کند و از دلایل شهرت کویر کاراکال محسوب می‌شود. از جاذبه های گردشگری کاراکال یزد می‌توان به خانه وحشی بافقی، آب انبار و حمام کاکامیر و قلعه باقرآباد اشاره کرد. برای رسیدن به کویر کاراکال می‌توانید بلیط هواپیما یزد را با تخفیف ویژه از سایت فلای تودی خریداری نمایید سپس از آنجا راهی کویر کاراکال شوید.

۹- کویر متین آباد

اگر کویرنورد حرفه‌ای نیستید یا قصد سفر خانوادگی به کویر دارید، کویر متین آباد یکی از مجهزترین کویرهای ایران برای سفر محسوب می‌شود. دسترسی نزدیک کویر متین آباد به تهران و اصفهان موجب شده تا افراد زیادی این کویر را برای سفر انتخاب کنند.

کویر متین آباد

تماشای آسمان پرستاره در شب و پیاده روی بر روی رمل‌های طلایی از جذابیت های کویر متین آباد به شمار می‌رود. اکوکمپ متین آباد برای عدم آسیب به محیط زیست با استفاده از باد و خورشید انرژی خود را تامین می‌کند. به هنگام سفر به کویر متین آباد بازدید از قلعه مرنجاب و جزیره سرگردان هم در برنامه سفر خود قرار دهید.

۱۰- کویر مرنجاب

استان اصفهان کویرهای زیادی را در خود جای داده است؛ یکی دیگر از کویرهای معروف استان اصفهان که قصد معرفی آنرا داریم، کویر مرنجاب نام دارد. نام کویر مرنجاب متشکل از سه کلمه “مرد”، “رنج” و “آب”  است، این نام حکایت از رنج مردی دارد که به دنبال آب می‌گشت.

کویر مرنجاب

اقلیم آب و هوایی کویر مرنجاب با سایر کویرها تفاوت دارد و همین موضوع این کویر را به زیستگاهی برای گیاهان و جانوران متنوع فراهم کرده است. جاهای دیدنی کویر مرنجاب کم نیستند، پس از استراحتی کوتاه می‌توانید از جزیره سرگردان اصفهان، کوه کلنگ، چاه کنجه، خطب شکن و چاه هندوانه بازدید کنید.

۱۱- کویر مصر

کویر مصر به عنوان معروف ترین کویر ایران در میان گردشگران شناخته می‌شود. این کویر در ۴۵ کیلومتری جندق در اصفهان قرار دارد. پس از قدم زدن در رمل‌های شنی کویر مصر و تماشای بی حد و حصر کویر، سری هم به جاهای دیدنی کویر مصر بزنید.

کویر مصر

با ایستان بالای تخت عروس می‌توانید تپه‌های شنی را از بالا تماشا کنید و با تماشای دریاچه نمک کویر مصر حیرت زده شوید. شترسواری، موتورهای چهارچرخ و اجاره خودرو آفرود از تفریحات هیجان انگیز کویر مصر به شمار می‌روند.

نکات مهم برای کویرنوردی

  • به هنگام سفر به کویر، حتی الامکان سبک و ساده سفر کنید، چون احتمالا در مسیر پیاده روی خواهید داشت.
  • مواد غذایی و آب زیاد به همراه خود داشته باشید.
  • کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و کرم گزیدگی برای حشرات احتمالی به همراه خود ببرید.
  • حتما با راهنمای مسلط به مسیر و منطقه سفر کنید.
  • از مسیرهای جدید و ناشناخته که ممکن است باعث گم شدنتان شود، خودداری کنید.
  • حتما از جی‌پی‌اس، قطب نما و نقشه برای پیداکردن مسیر استفاده نمایید.

کویر، مقصدی بی انتها برای سفر

همیشه لمس تجربه‌های جدید هیجان انگیز است. کویرها به دلیل مرموز بودن و بکر بودن جذابیت خاصی در میان مقاصد گردشگری دارند. اگر نگاهی به کویر ایران در نقشه بیندازید، می‌توانید عظمت و گوناگونی کویرهای ایران را مشاهده کنید. ما در این مطلب بهترین کویرهای ایران از نظر گردشگران را به شما معرفی کردیم. شما تجربه کویرنوردی به کدام کویرها را دارید؟ خوشحال می‌شویم با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بزرگترین کویر ایران کجاست؟

کویر شهداد و دشت کویر

بهترین کویر ایران کجاست؟

کویر درک

دو کویر معروف ایران کدامند؟

متین آباد و مصر

کویرهای ایران در کدام استان‌ها قرار دارند؟

خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، کرمان، سمنان و سیستان و بلوچستان

نزدیک‌ترین کویر به اصفهان کجاست؟

کویر روزنه

بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران در کدام کویر قرار دارد؟

کویر مصر

 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید