سفر به کویر مرنجاب | کویرنوردی زیر آسمان پرستاره

0
403
راهنمای سفر به کویر مرنجاب

اگر تجربه سفر به دریا و جنگل و کوه را بهترین تجربه طبیعت‌گردی خود بدانید، سفر به کویر را حتما امتحان نکرده‌اید. کویر مرنجاب به عنوان یکی از زیباترین و البته خاص‌ترین کویر‌های ایران است که سالانه هزاران نفر لذت غلتیدن روی شن‌های این کویر زیبا، خوابیدن زیر آسمان پرستاره آن و دورهمی‌های کنار آتش را تجربه می‌کنند. اگر هنوز کویرنوردی را به شکل حرفه‌ای یا تفریحی امتحان نکردید، این مطلب برای شما نوشته شده است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی هر آنچه لازم است درباره سفر به کویر مرنجاب بدانید، به شما خواهیم گفت.

کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مرنجاب نامی است که در زمره بهترین‌ها و البته معروف‌ترین کویر‌های ایران است. این کویر در استان اصفهان واقع شده و یکی از خاص‌ترین تجربه‌های طبیعت گردی محسوب می‌شود که می‌توانید آن را در لیست تفریحات بیادماندنی خود ثبت کنید.

کویر مرنجاب در ارتفاع ۸۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و نام آن برگرفته از کاروانسرا و قناتی است که در دوره صفویه در این کویر راه‌اندازی شد. این کویر تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاغ دارد. طی سال‌های اخیر این کویر یکی از محبوبترین مقاصد برای طبیعت گردان بوده و از این رو، امکانات زیادی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است. این کویر در استان اصفهان شهرستان کاشان واقع شده است، پس می‌توانید قبل یا بعد از دیدن جاذبه‌ها و زیبایی‌های مرنجاب، جا‌های دیدنی کاشان را نیز ببینید.

کویر مرنجاب کجاست؟

در کویر مرنجاب، تنوع گونه‌های جانوری از شغال، گرگ، کفتار، آفتاب پرست و… گرفته تا انواع مار، خرگوش و تیهو را مشاهده خواهید کرد. شاید جالب باشد که بدانید حتی گونه‌ای یوزپلنگ نیز در این کویر دیده شده است. از آنجا که آب این منطقه شور و هوای آن گرم است، از همین رو گونه‌های گیاهی آن اغلب از نوع گز، تاغ، اسکنبیل و… هستند.

بهترین راه دسترسی به کویر مرنجاب

اما سوال مهم این اینکه، کویر مرنجاب کجاست؟ اگر بخواهید سفری به یادماندنی به این کویر زیبا داشته باشید، کافی است، راهی شمال شهرستان آران بیدگل از توابع کاشان شوید. این کویر تا کاشان ۶۲ کیلومتر فاصله دارد و راه دسترسی نیز از طریق مسیر جاده‌ای است. برای این منظور اگر از مبدا تهران به سمت مرنجاب حرکت می‌کنید باید مسافت ۲۷۰ کیلومتری آن را طی کنید. شما می‌توانید از مسیر آزادراه قم تهران، عبور کرده و پس از عوارضی قم وارد آزادراه قم کاشان شوید.

با عبور از روستا‌های آب شیرین و مشکلات، از فرعی به سمت روستای یزدل می‌روید. از نوش آباد می‌گذرید تا به آران و بیدگل برسید. ۵۳ کیلومتر به سمت شمال آران و بیدگل بروید تا به ورودی کویر مرنجاب برسید. جالب است بدانید سفر به کویر مرنجاب با ماشین شخصی نیز برای شما امکان‌پذیر است و به راحتی در هر زمان که بخواهید می‌توانید برای سفر به این کویر اقدام کنید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

با جستجو در اینترنت می‌توانید تصاویر ناب و زیبا از این کویر را مشاهده کنید، اما نکته مهم انتخاب زمان مناسب است. بهترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب فصل پاییز است. در فصل پاییز دمای هوای مرنجاب به حدود ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد می‌رسد، از همین رو سردی و گرمی هوا بسیار حس خوشایند و دلپذیری دارد. به ویژه اگر قصد اقامت چند روزه داشته باشید، بهترین زمان آبان ماه و دقیقا اواسط پاییز است.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

تفریحات کویر مرنجاب | از آفرود تا شترسواری

شاید برای شما مهم باشد که بدانید بجز دیدن کویر آیا تفریحات دیگری هم وجود دارد؟ بله. تفریحات کویر مرنجاب می‌تواند تجربه سفر به این مکان زیبا را چند برابر کند. در ادامه بهترین و جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در کویر مرنجاب تجربه کنید، را به شما معرفی می‌کنیم.

تفریحات کویر مرنجاب


آفرود: یکی از جذاب‌ترین تفریحات در مرنجاب آفرود سواری است که برخی با ماشین افرود خود به این منطقه سفر می‌کنند و یا آن را کرایه می‌کنند.
موتورسواری: تجربه جذاب دیگری که می‌توانید در مرنجاب تجربه کنید، موتورسواری با موتور‌های چهارچرخ روی شن‌های کویر مرنجاب است. هیجان این تجربه قطعا پر از احساس خوشایند برای شما خواهد بود.
شتر سواری: این تجربه نیز قطعا یکی از تجربه‌های بی‌نظیر خواهد بود. گذر از ناهمواری‌های مرنجاب با شتر بسیار هیجان‌انگیز است.

تماشای آسمان کویر مرنجاب


تماشای آسمان: یکی از زیباترین، بی‌نظیرترین و البته منحصر به فرد‌ترین تجربیات شما در سفر، تماشای آسمان کویر مرنجاب است که شب‌ها خیره‌کننده می‌شود، به طوری که انگار فاصله زمین تا آسمان در شب‌های مرنجاب خیلی کم شده است. یک بار هم که شده باید زیبایی شب‌های کویر مرنجاب را از نزدیک ببینید. در این کویر امکانات رصدخانه‌ای نیز وجود دارد، به ویژه در مناسب‌های مختلف مانند بارش شهابی و… تور‌های سفر به کویر می‌تواند تماشای این زیبایی‌ها را برای شما دو چندان کند.

جا‌های دیدنی کویر مرنجاب

شاید تصویر شما از سفر به کویر مرنجاب، محدود به زمینی پوشیده از رمل و شن است که تا چشم کار می‌کند، خاک می‌بینید. اما این تصور اشتباه است. در این کویر جا‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در طول سفر خود از آن‌ها دیدن کنید.

جزیره سرگردان دریاچه نمک

جزیره سرگردان دریاچه نمک | جزیره‌ای متحرک در دل کویر

این جزیره در دل دریاچه نمک قرار دارد، اما چرا به آن سرگردان گفته می‌شود؟ مردم در گذشته بر این باور بودند که این جزیره متحرک است، اما در واقع خطای دید و سراب بوده که باعث شده مردم آن را متحرک و سرگردان ببینند. خشک شدن دریاچه اگرچه چشم انداز کوچکی از آن ایجاد کرده اما زمین‌های اطراف آن با ردی از نمک نمای زیبایی به خود گرفته که مسافران و گردشگران از دیدن آن لذت می‌برند.

پارک ملی کویر مرنجاب

پارک ملی کویر | پارکی احاطه شده با کوه‌های رنگین کمانی

این کویر که مساحتی ۶۷۰۰ هکتاری دارد، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود دارد. نام دیگر این پارک، آفریقای کوچک است که وجود کوه‌های رنگین کمانی و کاروانسرای قصر بهرام زیبایی آن را دوچندان می‌کند. برای رفتن به پارک ملی کویر باید مسیر شمال کویر را در پیش بگیرید. ۵۰ کیلومتر پس از بیابان بند ریگ و جنوب دریاچه مسیله به محیط بانی سفیداب می‌رسید. پارک ملی در این منطقه قرار گرفته است.

چاه دستکند کویر مرنجاب

چاه دستکند | تنها منبع آب شیرین در دل کویر

این چاه تنها منبع آب شیرین این منطقه محسوب می‌شود. از همین رو طی سالیان متمادی به عنوان منبع آب شیرین مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت. یکی از جاهای دیدنی کویر مرنجاب که حتما باید از آن دیدن کنید، همین چاه دستکند است.

کوه کلنگ

کوه کلنگ | تجربه عکاسی در کویر

این کوه زیبا نیز از جاذبه‌ های دیدنی مرنجاب به شمار می‌آید، از همین رو گردشگران برای بازدید از آن و عکاسی به این منطقه سفر می‌کنند. در این کوه زیبای شنی، در واقع تپه‌هایی است که می‌توانید شن‌های روان را لمس کنید و از تجربه حضور در کویر لذت ببرید.

تپه های شنی

تپه‌های شنی | خلق تصاویر چشم نواز با تپه‌هایی از شن روان

این تپه‌ها یکی از زیباترین و جذابترین جاذبه‌های کویر مرنجاب به شمار می‌روند. این تپه‌ها که دارای شن روان هستند، محیطی زیبا برای عکاسی در کویر محسوب می‌شوند. البته مراقب باشید، امکان مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در این تپه‌ها زیاد است.

قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی | یادگاری مقاومت ایرانیان در برابر مغول‌ها

این قلعه که از جا‌های تاریخی مرنجاب به شمار می‌آید، در دوران ساسانیان ساخته شده و به عنوان دژی محکم در برابر حمله مغول استفاده می‌شده است. مساحت این قلعه ۸ هزار هکتار بوده و ۱۰ برج اصلی و ۵ برج فرعی دارد. ارتفاع دیوار‌های این قلعه به ۲۱۰ متر می‌رسد. برای بازدید از این قلعه کافی است به روستای ابوزیدآباد در نزدیکی کویر مرنجاب بروید.

چاه هندوانه

چاه هندوانه | کشت میوه تابستانی در دل کویر

جالب است بدانید وسط کویر بی‌آب و علف مرنجاب هم کشت هندوانه انجام می‌شود! میوه‌ای که نیاز شدید به آب دارد اما در دل کویر کشت می‌شود. دلیل آن هم همین چاه هندوانه یا چاله سنبک است. این چاه ساختار خاصی دارد که امکان آبیاری این مزارع را برای کشت هندوانه فراهم می‌کند.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی | دژ محکم صفویان در حمله ازبک‌ها و افغان‌ها

این کاروانسرا نیز در دوره صفویان و برای مقابله با حمله ازبک‌ها و افغان‌ها ساخته شده است. این کاروانسرا در دوران خود، یکی از نقاط استراتژیک و حیاتی برای ایران بوده، از این رو بازدید از آن خالی از لطف نیست.

اقامت در کویر مرنجاب

اقامت در کویر مرنجاب

یکی از مهمترین مواردی که می‌توانید در سفر به مرنجاب به آن فکر کنید، انتخاب اقامتگاه در مرنجاب برای داشتن اقامت شبانه است. در حال حاضر چندین اقامتگاه در مرنجاب وجود دارد که می‌توانید، با رزرو این اقامتگاه‌ها از قبل، تجربه شب‌های کویر مرنجاب را نیز در خاطرات خود ثبت کنید.

کاروانسرای لیلی و مجنون

کاروانسرای لیلی و مجنون

این اقامتگاه که در ۱۰ کیلومتری مرنجاب واقع شده با ۳۰ اتاق و سوییت ظرفیت پذیرش ۴۰۰ مهمان را دارد. در اتاق‌های این کاروانسرا از کرسی و رختخواب استفاده می‌شود. علاوه بر محل خواب، در کاروانسرای لیلی و مجنون پارکینگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، رستوران و کافی شاپ و… نیز تعبیه شده است.

کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب

یکی از زیباترین جا‌های دیدنی مرنجاب، کاروانسرای تاریخی این کویر است که در سال ۱۰۱۲ قمری در دوران شاه عباس صفوی ساخته شد. از مهمترین ویژگی‌های این کاروانسرا قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم است. این کاروانسرا امروزه به عنوان یکی از اقامتگاه‌ های بومگردی مرنجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاروانسرای مرنجاب دارای ۲۹ اتاق است و یک اتاق به عنوان سفره خانه برای سرو غذا و چای استفاده می‌شود.

اگر بخواهید شب‌های پرستاره کویر را تماشا کنید، پشت بام کاروانسرای کویر مرنجاب می‌تواند برای شما مناسب باشد. با این ویژگی‌ها می‌توان گفت این کاروانسرا، بهترین اقامتگاه کویر مرنجاب به شمار می‌آید.

مجتمع گردشگری ستاره شب های کویر

مجتمع گردشگری ستاره شب‌های کویر

به این مجتمع گردشگری، کمپ احمد نیز گفته می‌شود که در ۱۱ کیلومتری مرنجاب قرار دارد. این مجتمع با ۲۰ اتاق سه تخته، چهار تخته و ۵ تخته و نیز اتاق‌های کف خواب گروهی امکان اقامت شبانه را برای مسافران فراهم کرده است.
اگر به دنبال بهترین هتل کویر مرنجاب هستید، بجز این اقامتگاه‌ها، فضای دیگری وجود ندارد. در صورتی که برای اقامت در این کاروانسرا‌ها راحت نیستید، می‌توانید اقدام به رزرو هتل در آران و بیدگل کنید.

صفر تا صد سفر به کویر مرنجاب

سفر به کویر قطعا یکی از تجربیاتی است که باید یکبار آن را امتحان کنید. به ویژه اینکه کویر مرنجاب در قلب مرکز ایران راه دسترسی‌های زیادی دارد و می‌توانید در فصل‌های بهار و پاییز آن را امتحان کنید. فرقی نمی‌کند با خودروی شخصی به سراغ کویر بروید یا با تور‌های گروهی کویر، جاذبه‌های دیدنی کویر مرنجاب شما را مسحور می‌کند.
اگر شما هم تجربه سفر به کویر مرنجاب را دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول درباره سفر به کویر مرنجاب

بهترین تفریحات کویر مرنجاب چیست؟

آفرود، موتور سواری، شتر سواری و تماشای آسمان کویر

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به این کویر فصل پاییز است.

بهترین جاهای دیدنی کویر مرنجاب کدام هستند؟

قلعه کرشاهی، کاروانسرای شاه عباسی، پارک ملی مرنجاب، کوه کلنگ، چاه هندوانه، چاه دستکند، تپه‌های شنی و…

اقامتگاه‌های مرنجاب کدام هستند؟

کاروانسراهای مرنجاب، لیلی و مجنون و مجتمع گردشگری ستاره شب‌های کویر.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید