برای بسیاری از افراد، سفر به معنای کشف ناشناخته‌ها و کسب تجربه‌های جدید است. قدم زدن در سواحل بکر، تماشای جنگل‌های مه‌آلود، بالا رفتن از دیوارهای صخره‌ای یا پیش رفتن در غارهای نمکی هرکدام به نوبه خود می‌توانند یک تجربه فراموش نشدنی باشد. اگر اهل سفر هستید یا دوستان ماجراجویی دارید حتما جاهای زیادی را می‌شناسید و عکس‌های خوبی هم از آنها ثبت کرده‌اید؛ اما آیا نام باداب سورت به گوشتان خورده است؟ اصلا می‌دانید باداب سورت کجاست؟ برای پاسخ به این سوال با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

چشمه پلکانی باداب سورت یا پاموکاله ترکیه؟

تصور کنید در گوشه‌ای از پهنه یک دشت سرسبز ایستاده‌اید و روبه‌روی شما یک چشمه پلکانی رنگانگ است که از دو طرف به بوته‌زارهای زرشک وحشی و از بالا به جنگل‌های سوزنی می‌رسد. پله‌های پایینی چشمه، آبی و سفید هستند و هرچه رو به بالا می‌رود، رنگ زرد، نارنجی، کرمی و قرمز به خودش می‌گیرد. بازتاب نور روی سطح آب، نمایی شفاف و شیشه‌ای به آن داده و بستر آن سنگ‌ رسوبی و حفره‌دار تراورتن است. مثل یک پالت رنگ سنگی که در دامنه البرز جا خوش کرده است.

از شگفتی‌های باداب سورت این است که اگر به آب دست بزنید دمای معتدلی دارد و اگر آب حوضچه‌ها را بچشید با هم تفاوت دارند؛ بعضی شور و بعضی ترش مزه هستند. برای دیدن این منظره تماشایی و مسحور کننده نیازی نیست به پاموکاله ترکیه بروید؛ چون چشمه باداب سورت از جاهای دیدنی مازندران در شمال کشور است. اگر مایل هستید درباره این چشمه و راز رنگارنگ بودن آن بیشتر بدانید یا در مورد نحوه سفر کردن به این منطقه و اقامت کردن در آن اطلاعاتی کسب کنید با ما همراه شوید.

چشمه پلکانی باداب سورت

ریشه‌یابی نام باداب سورت

اولین بار که این نام به گوش می‌خورد شاید کمی نامتعارف به نظر برسد. کلمه باداب ترکیب دو واژه باد و آب است. در لغت، باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت و تندی است. البته در زبان محلی، سورت معنی سوت نیز دارد. بعضی از افراد محلی معتقد‌ هستند دلیل نام‌گذاری باداب سورت این است که وقتی در قسمت عمیق آب شور شیرجه می‌زنید، گوش شما سوت می‌کشد و این به دلیل وجود حباب‌های گاز موجود در آب است.

اما تشبیه دیگری که برای انتخاب نام چشمه های باداب سورت وجود دارد، کمی شاعرانه‌تر است. سورت را به رقص، و باداب سورت را به رقص باد و آب تشبیه کرده‌اند. به این دلیل که باد به هر سمتی که می‌وزد، آب هم به همان سمت می‌رود و روی پلکان جاری می‌شود.

ویژگی‌ های چشمه باداب سورت

چشمه های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در دامنه سرسبز البزر قرار دارند. اطراف آن دشتی پوشیده از درختچه‌های زرشک است و در قسمت‌های بالاتر، جنگل‌های سوزنی به چشم می‌خورند. این چشمه، در دامنه کوهستان واقع شده و حوضچه‌های آن از جنس سنگ‌های رسوبی است که در گذر زمان به شکل طبقاتی و حوضچه شکل گرفته‌اند.

چشمه‌ها از زمین می‌جوشند اما دلیل به‌وجودآمدن این پلکان رنگین کمانی چیست؟ یکی از عجایب این چشمه این است که، جنس سنگ‌ها و مواد معدنی موجود در آنها باعث شده تا رنگ و حتی طعم آب در حوضچه‌های مختلف متفاوت باشد. حوضچه‌های پایین باداب سورت بسیار عمیق و شور هستند و حوضچه‌های بالایی که رسوب آهن دارند قرمز و نارنجی هستند و طعم ترش دارند.

چشمه پلکانی باداب سورت مازندران

چشمه‌های باداب سورت که به نوعی ژئوپارک است، از چند سال گذشته، تحت حفاظت میراث فرهنگی و محیط زیست قرار گرفته است. سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند، باداب سورت را به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرد. همچنین، از سال ۱۳۹۳ برای محافظت از حریم این چشمه، ضوابط حفاظتی برای آن تعیین شده است.

روش های دسترسی به باداب سورت

از توصیف زیبایی‌های باداب سورت که بگذریم اولین سوال این است که چشمه های باداب سورت کجاست؟ و چگونه می‌توانیم به چشمه سورت برویم؟ راه ساده این است که در نقشه گوگل آن را پیدا کنید و از مسیری که به شما نمایش می‌دهد به آن سمت حرکت کنید. به طور کلی برای دیدن این چشمه دو راه اصلی وجود دارد:

۱-می‌توانید از جاده کیاسر به ساری بروید. سپس از شهر چهاردانگه که در جنوب ساری واقع شده است، وارد دهستان پشت‌کوه شوید و از آنجا به روستای ارست بروید. بعد به سمت روستای مال‌خواست حرکت کنید. در مسیر حدفاصل این دو روستا به باداب سورت می‌رسید.

۲-راه دیگر این است که از سمت سمنان به روستای ارست بروید، از شهرهای مهدی‌شهر، شهمیرزاد، فولادمحله و سه‌راه تلمادره بگذرید تا به روستای ارست و سپس این چشمه‌های زیبا برسید.

بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت

باداب سورت از جاهای دیدنی ساری است که از دیدنش سیر نمی‌شوید و در تمام فصول سال می‌توان از زیبایی آن لذت برد. اگر گرمای هوا را دوست دارید و تابش مستقیم آفتاب شما را اذیت نمی‌کند، تابستان به تماشای این چشمه بروید. البته توجه داشته باشید که در این فصل گرم، کمی سطح آب پایین‌تر است. برعکس، در پاییز و زمستان چشمه‌ها پرآب هستند و قرمزی آنها بیشتر است اما به دلیل سردی هوا و بارندگی باید در مسیر بیشتر احتیاط کنید. بهترین زمان سفر به باداب سورت، فصل بهار است. زمین سرسبز، چشمه‌ها پرآب و هوا مطبوع و دلپذیر است و لذت این ماجراجویی را برای شما دوچندان می‌کند.

چشمه های رنگی باداب سورت

نکات مهم برای بازدید از چشمه های باداب سورت

اگر تجربه رفتن به جاهای بکر را دارید باید بدانید که معمولا مسیر آسفالت شده و همواری ندارند. این قضیه در مورد باداب سورت نیز صدق می‌کند و از چند کیلومتر مانده به چشمه باید وارد مسیر خاکی شوید. برای بازدید از این منطقه باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اول از همه اینکه، برای ثبت دیدنی‌ های چشمه سورت، دوربین عکاسی را فراموش نکنید که قطعه پشیمان می‌شوید. همچنین حتما آب و خوراکی با خودتان به همراه داشته باشید اما زباله‌ها را با خود نگه دارید و در سطل‌هایی که در محل قرار دارند، بریزید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که تشکیل این حوضچه‌های رسوبی سال‌ها زمان برده است؛ بنابراین وارد چشمه و محدوده حوضچه‌ها نشوید و لبه آنها راه نروید. همچنین باید بدانید که بردن حیوانات خانگی به این محل ممنوع است. علاوه بر این‌ها اگر در فصل سرد به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم و مناسب با خود به همراه داشته باشید زیرا روشن کردن آتش در این محدوده مجاز نیست.

اگر قصد ماندن در آن حوالی دارید یا در جستجوی اقامتگاه و هتل در باداب سورت هستید، می‌توانید از اقامتگاه‌های روستاهای مجاور آن استفاده کنید. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که تماشای چشمه در نور روز لذت‌بخش‌تر است و زیبایی آن در هنگام غروب خورشید به اوج می‌رسد. به علاوه، برای اینکه یک دل سیر باداب سورت را تماشا کنید و در اطراف آن به گشت و گذار بپردازید، ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

دیدنی های چشمه باداب سورت

می‌توانید پیش از رفتن به چشمه های باداب سورت، از روستای تاریخی اروست دیدن کنید. این روستای تاریخی و زیبا، چندین محله قدیمی دارد و وسعت آن زیاد است. گفته می‌شود که در گذشته یک محله زرتشتی به نام سورت لنگه در آن وجود داشته که اهالی‌اش برای عبادت، با آداب و رسوم خاصی، به باداب سورت می‌رفتند. علاوه بر این‌ها، اطراف باداب سورت دشت‌ سرسبزی پر از بوته‌های زرشک وحشی است که قدم زدن در آن حال و هوای خوبی دارد.

مکان های مشابه باداب سورت در جهان

تنها تعداد انگشت شماری از این پدیده طبیعی در دنیا وجود دارد. باداب سورت دومین چشمه آب شور ثبت شده در جهان است. اولین چشمه، پاموکاله در دنیزلی ترکیه است. به پاموکاله قلعه پنبه‌ای هم می‌گویند که دلیل آن بافت سفید و نمکی بستر چشمه است. اما آنچه باداب سورت را متمایز می‌کند، حوضچه‌های رنگی آن محسوب می‌شود. از دیگر مکان‌های مشابه باداب سورت ساری می‌توان به ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزلند، منطقه یلو استون یا سنگ زرد در آمریکا، هیرو ال آگوارا در مکزیک، باگنی سان فلیپو در ایتالیا و بایشوایتای در چین را نام برد.

چشمه های رنگی دیدنی کنار دریاچه چورت

باداب سورت، شگفتی طبیعت در مازندران

ایران زیبای ما پر از دیدنی‌های شگفت انگیز است. از جنگل‌های سرسبز شمال، تا سواحل مرجانی جنوب، از شن‍زارهای کویر  و آسمان پرستاره‌اش، تا مناطق سردسیر کوهستانی همه و همه پر از مکان‌های دیدنی هستند. برای رفتن به بسیاری از این مکان‌ها نیازی به صرف هزینه زیادی نیست، تنها چند روز وقت آزاد لازم دارد، یک کوله‌پشتی و وسیله‌ای که ما را برساند. در واقع باید اهل سفر و ماجراجو باشید. شما از مکان‌های بکر و کمتر دیده کشورمان، چه جاهایی را می‌شناسید؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره باداب سورت

باداب سورت مازندران کجاست؟

باداب سورت نام چشمه‌ای پلکانی واقع در روستای ارست (اروست) بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری در استان مازندران است

چطور می‌‌توانیم از تهران به چشمه‌های باداب سورت برویم؟

۱-می‌توانید از جاده کیاسر به ساری بروید. سپس از شهر چهاردانگه که در جنوب ساری واقع شده است، وارد دهستان پشت‌کوه شوید و از آنجا به روستای ارست بروید. بعد به سمت روستای مال‌خواست حرکت کنید. در مسیر حدفاصل این دو روستا به باداب سورت می‌رسید.
۲-راه دیگر این است که از سمت سمنان به روستای ارست بروید، از شهرهای مهدی‌شهر، شهمیرزاد، فولادمحله و سه‌راه تلمادره بگذرید تا به روستای ارست و سپس این چشمه‌های زیبا برسید.

چشمه‌های باداب سورت چه امکاناتی دارند؟

در نزدیکی این چشمه سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد اما بهتر با خودتان خوراکی به همراه داشته باشید.

ساعت بازدید از باداب سورت چه زمانی است؟

به طور معمول از ۶ صبح تا ۹ شب است. اما ممکن تغییر طول روز و شب در فصول مختلف سال بر این ساعت تاثیرگذار باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید