شمال ایران آنقدر وسیع و زیباست که حقیقتا انتخاب‌کردن از میان شهرهای آن کاری دشوار است. بااین‌حال، ما میان شهرهای شمالی قرعه انداختیم و این بار، قرعه به‌ نام ساری، این شهر زیبا و دوست‌داشتنی افتاد. حال اگر چمدان‌تان را بسته‌اید و آماده سفر هستید، همراه ما باشید تا گذری کوتاه، اما رویایی بر جاهای دیدنی ساری داشته باشیم. فراموش نکنید آنچه لذت سفر به این شهر را دوچندان می‌کند، دانستی‌های گردشگران از جاهای دیدنی ساری است. مجله گردشگری فلای‌ تودی در این بخش، فهرستی جامع از دیدنی های ساری را گردآوری کرده است. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را با دقت هرچه تمام، مطالعه کنید. جهت اطمینان بیشتر هم می‌توانید یک رونوشت از آن را در کوله‌پشتی خود داشته باشید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

تالاب حمیدآباد | خانه نیلوفرهای آبی

احتمالا اولین چیزی که می‌تواند شما را برای سفر به ساری وسوسه کند، تالاب حمیدآباد است؛ خانه‌ نیلوفرهای آبی روی آب که چشم‌اندازی فوق‌العاده را مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. خود را درون قایقی تصور کنید که میان نیلوفرهای آبی در حرکت است. لمس نیلوفران موجود در آب و شنیدن صدای پرندگانی که از دوردست‌ها به گوش می‌رسد، لذت این لحظه از سفر را برای شما صدچندان می‌کند. تالاب زیبای حمیدآباد، یادگاری ۵۰۰ ساله از دوران صفوی است که در استان مازندران و در روستای حمیدآباد قرار دارد.

تالاب حمیدآباد ساری خانه نیلوفرهای آبی
  • آدرس: استان مازندران، جاده فرح‌آباد، شهرستان ساری، روستای حمید‌آباد

سد سلیمان تنگه | بهترین انتخاب در میان جاهای تفریحی ساری

از دیگر جاهای دیدنی ساری که باید بازدید از آن را در اولویت قرار دهید، سد سلیمان تنگه است. این سد زیبا، در جنوب غربی شهر ساری و جایی در حوالی ۴۵ کیلومتری آن قرار دارد. سد سلیمان تنگه این روزها نه‌تنها به اصلی‌ترین تفرجگاه اهالی ساری تبدیل شده است، بلکه با زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش، هر گردشگری را به سوی خود فرامی‌خواند. با اقامت شبانه خود در این مکان دیدنی، می‌توانید خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفر به ساری را برای خود رقم بزنید.

بهتر است بدانید که در حوالی این سد، دهکده‌ای با امکانات تفریحی و اقامتی ناب، تحت عنوان دهکده آرامش شهید رجایی وجود دارد. شما می‌توانید در آنجا ضمن لذت‌بردن از تفریحات هیجان‌انگیز آبی، اقامتی ناب و خاطره‌انگیز را هم را تجربه کنید.

سد سلیمان تنگه
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش دودانگه، دهکده آرامش

چشمه های باداب سورت | اعجازی از رنگ در دل طبیعت

قطعا یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ساری، چشمه‌های باداب سورت است. هر چه تصویر از چشمه در ذهن دارید، دور بریزید و به باداب سورت سفر کنید تا جلوه‌ای دیگر از چشمه‌ها را در طبیعت تماشا کنید. جالب است بدانید که این چشمه، عمری چندصدمیلیونی دارد!

نکته جالب دیگر در مورد این چشمه، رنگ و مزه متفاوت آن است؛ باداب سورت دارای دو چشمه با ویژگی‌های کاملا متفاوت است. یکی از این چشمه‌ها، آبی شورمزه دارد که از آن در جهت درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. دیگری آبی ترش‌مزه و نارنجی‌رنگ دارد که باعث حیرت و غافلگیری تمام گردشگران می‌شود. جاری‌شدن آب‌های رنگارنگ بر حوضچه‌های این چشمه، زیبایی وصف‌ناپذیری را به این مکان دیدنی بخشیده است.

اگر مایلید درباره باداب سورت، موقعیت مکانی و امکانات آن بیشتر بدانید، مقاله‌ای با عنوان چشمه های رنگی و پلکانی باداب سورت را در مجله فلای تودی مطالعه کنید.

چشمه های باداب سورت
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، روستای سورت، حد فاصل بین روستای اروست و مال خواست

چشمه ورگینه‌ وا | نگین گردشگری ساری

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ساری، چشمه ورگینه‌وا است که در حوالی روستای خوش‌نشان در جنوب ساری واقع شده است. در اطراف این چشمه، طبیعتی بکر و چشم‌نواز وجود دارد؛ از درختان بلندقامت گرفته تا چشمه‌های خروشان و رودهای پرآب که همه این‌ها در کنار هم، جلوه‌ای خارق‌العاده و زیبا به این منطقه دیدنی بخشیده‌اند. خواص درمانی نهفته در آب این چشمه هم از دیگر جذابیت‌های این مکان دیدنی است که از آن می‌توان به‌عنوان یک داروی تسکینی برای امراض مختلف یاد کرد.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، روستای خوش نشان

دریاچه الندان | حاصل قطره های باران

از دیگر مکان های دیدنی ساری که نباید آن را از قلم انداخت، دریاچه الندان است. سلیقه‌ شما در طبیعت‌گردی هر چه که باشد، زیبایی‌های موجود در دریاچه الندان، شما را برای همیشه شیفته و مجذوب این منطقه دیدنی خواهد کرد. این دریاچه مساحتی به وسعت ۱۷ هکتار دارد و آب آن فقط و فقط از قطرات باران تامین می‌شود. اطراف این دریاچه هم پر است از درختان بلند بلوط و ممرز که صحنه‌ای زیبا و تماشایی را خلق کرده‌اند. گشت‌وگذار در دل دریاچه الندان هم با وجود چند قایق پدالی و موتوری امکان‌پذیر است. اگر اهل قایق‌سواری باشید، می‌توانید خودتان را به این لذت وصف‌نشدنی مهمان کنید.

اگر بهار را برای سفر به الندان انتخاب کرده‌اید، شاهد رویش گل بنفشه خواهید بود. زمستان این دریاچه هم با حضور اردک‌های وحشی، دیدنی خواهد بود. خلاصه هر فصلی از سال را که برای بازدید از دریاچه زیبای الندان انتخاب کنید، خوب است. کافی است کوله‌تان را ببندید و رهسپار این دریاچه شوید تا از زیبایی‌های هر فصل آن بهره‌مند شوید.

دریاچه الندان با اردک های وحشی
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، منطقه جنگلی پله الندان، روستای ازنی

پارک شهید زارع | برای پیک نیک و کمپ

اگر در میان جاهای دیدنی ساری به دنبال مکانی برای پیک‌نیک هستید، پارک شهید زارع بهترین انتخاب است. این پارک در ۳ کیلومتری شهر ساری قرار دارد و از فضایی فوق‌العاده دلباز و سرسبز برخوردار است. با کمپ‌زدن در این پارک جنگلی، لذت طبیعت‌گردی در کنار عزیزانتان کامل خواهد شد. این پارک امکانات گردشگری بسیاری از قبیل آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران، کافه و دسترسی به موارد خوراکی دارد. شهربازی، زمین‌های ورزشی و پیست اسکی از جمله امکانات تفریحی این پارک هستند.

  • آدرس: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری شهرستان ساری به سمت بابلسر، روستای سید محله

دشت ناز | پناهگاه گوزن‌های زرد ایرانی

در میان جاذبه‌های گردشگری ساری، می‌توان جایی را هم برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش یافت. دشت‌ ناز، یکی از بهترین این مکان‌ها است که در آن، می‌توان شانس ملاقات با گونه‌ نادری از گوزن ایرانی را داشت. این مکان دیدنی در شمال شرق ساری قرار گرفته است و مساحتی به وسعت ۵۵ هکتار دارد. وجود جنگل و کوهستان در حیات‌وحش دشت ناز، از آن مکانی فوق‌العاده دیدنی و جذاب ساخته است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه، وجود پرندگان زیبایی همچون قرقاول و کبوتران وحشی است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. خوب است بدانید که برای بازدید از دشت ناز، باید برگه مجوز سازمان محیط زیست را همراه خود داشته باشید.

دشت ناز ساری پناهگاه گوزن زرد
  • آدرس: استان مازندران، ۲۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ساری، واقع‌شده در  جاده اصلی ساری به سمت گهرباران

خزرآباد | ساحلی آرام و چشم‌نواز

مگر می‌شود شمال رفت و لذت بودن کنار ساحل دریا را تجربه نکرد؟ اگر به ساری سفر کردید، حتما جایی برای بازدید از ساحل زیبای آن هم خالی بگذارید. خود شهر ساری دریا ندارد؛ اما در ۲۷ کیلومتری آن، ساحلی بی‌نظیر و آرامش‌بخش با عنوان ساحل خزرآباد وجود دارد که با رفتن به آنجا می‌توانید از تماشای دریای خزر، نهایت لذت را ببرید.

در حوالی ساحل خزر، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارند. ضمن اینکه مجموعه‌ای متنوع از تفریحات آبی هم برای گردشگران ورزش‌دوست تدارک دیده شده است که تجربه هر کدام از آن‌ها، می‌تواند اوقات سفر را برای شما خوشایند و خاطره‌انگیز کند.

خزر آباد با ساحلی زیبا
  • آدرس: استان مازندران، ۲۸ کیلومتری شمال شهر ساری، ورودی خزرآباد در ۳ کیلومتری ساحل دریای خزر
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان

دریاچه چورت | زیباترین نقش و نگار از طبیعت سرسبز ساری

یکی از جاهای دیدنی ساری که بیشتر به تابلوهای نقاشی شباهت دارد، دریاچه چورت است. البته قدیمی‌ترها به آن، دریاچه میانشه می‌گفتند؛ اما نزدیکی آن با روستای چورت، این عنوان را بیشتر در ذهن‌ها ماندگار کرده است. دریاچه چورت مساحتی بالغ بر دو نیم هکتار دارد و در اثر زمین‌لرزه‌ای قدیمی به‌ وجود آمده است. برای رسیدن به این دریاچه زیبا، لازم است رهسپار مسیری جنگلی شوید. بدون شک، لذت عبور از میان درختان انبوه، زحمت پیاده‌روی در این مسیر را برای شما شیرین می‌کند. در نهایت با رسیدن به دریاچه چورت، با منظره‌ای بکر و ناب روبه‌رو می‌شوید که نظیر آن را در کمتر جایی دیده‌اید. بخش مهمی از زیبایی این منطقه هم مربوط به پدیدارشدن درختان از دل دریاچه است که حقیقتا صحنه‌ای باشکوه و حیرت‌انگیز را مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد.

دریاچه چورت با بیعت سرسبز
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، واقع‌شده در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورت

تالاب سراندون و بالندون | پناهگاهی امن برای پرندگان مهاجر

اگر در مسیر جاده ساری بابلسر قرار گرفتید، حتما به روستای زیبای سید سری بزنید. در مجاورت این روستا، یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی مازندران، یعنی تالاب سراندون و بالندون وجود دارد. این تالاب همان‌طور که از نام آن پیداست، دارای ۲ بخش شمالی با نام سراندون و جنوبی با عنوان بالندون است. آب شیرین این تالاب، این منطقه‎ را به پناهگاهی امن برای پرندگان مهاجر تبدیل کرده است که اگر در پاییز یا زمستان به ساری سفر کنید، شانس ملاقات با آن‌ها را خواهید داشت. از جلوه‌های شگفت‌انگیز دیگر این تالاب، وجود پوشش‌های گیاهی متنوع است که منظره‎ای کاملا دیدنی و ناب را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. 

تالاب سراندون و بالندون ساری
  • آدرس: آدرس: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری شهرستان ساری به طرف بابلسر، واقع‌شده در روستای سید محله

رودخانه تجن | پرآب‌ ترین رودخانه در شمال کشور

یکی از رودهای پرآب و معروف شمال کشور در شهر ساری قرار دارد و برای ماهیگیری بسیار مناسب است. تجن، نام این رود پرآب و زلال است که در آن می‌توان، گونه‌های متنوعی از آبزیان را از جمله ماهی‌های کپور و قزل‌آلا مشاهده کرد. سرچشمه این رود زیبا، کوه‌های نیرآباد است. رود تجن، بعد از گذر از مسیری سخت و کوهستانی، وارد دره تجن می‌شود و از آنجا به سمت شرق ساری حرکت می‌کند تا خود را به دریای خزر برساند. اگر اهل ورزش باشید، احتمالا بهترین جایی که می‌توانید در آن لذت پیاده‌روی را تجربه کنید، همین مسیر رودخانه تجن است.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، رودخانه تجن

پناهگاه حیات‌ وحش سمسکنده | از بکرترین جاهای دیدنی ساری

یکی دیگر از دیدنی های ساری که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، پناهگاه حیات وحش سمسکنده است. این پناهگاه، محل رویش گونه‌های متنوع گیاهی و مکانی امن برای زایش گونه‌های جانوری متعدد است. پناهگاه سمسکنده در ۱۰ کیلومتری جنوب ساری واقع شده است و تنها راه رسیدن به آن از جاده ساری به سمت نکا گذر می‌کند. از گونه‌های مشهور گیاهی این پناهگاه، توسکا، تمشک، لیلکی و ممرز است و از گونه‌های خاص جانوری در آن، می‌توان به گربه جنگلی، جغد، سنجاب، سمور جنگلی، گراز، گرگ، شغال و عقاب جنگلی اشاره کرد.

پناهگاه حیات‌ وحش سمسکنده ساری
  • آدرس: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ساری

پارک ملل | مکانی تفریحی در جاهای دیدنی ساری

از دیگر دیدنی های شهر ساری، پارک ملل است که در حاشیه رودخانه تجن قرار دارد. قطعا یکی از جذابیت‌های بصری ساری، عبور رودخانه تجن از میان این شهر است که نمایی فوق‌العاده زیبا به بوستان آن بخشیده است. از زیبایی‌های این بوستان که بگذریم، باید به امکانات تفریحی و رفاهی جذاب آن اشاره کنیم که شرایط اقامتی خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را برای گردشگران فراهم کرده است. ماهیگیری، قایق‌رانی، دوچرخه‌سواری و جت‌اسکی، تنها گوشه کوچکی از تفریحات جذاب این بوستان هستند. 

  • آدرس: استان مازندران، مرکز شهرستان ساری

میدان ساعت | نماد ارزشمند شهر ساری

اجازه دهید جاهای تاریخی ساری را با معرفی نماد معروف و ارزشمند این شهر، یعنی میدان ساعت آغاز کنیم. میدان ساعت دارای برج سفیدرنگ بلندی با ساعت عقربه‌ای‌شکل است که با تغییر هر فصل، رنگ دیگری به خود می‌گیرد. همین امر هم جذابیت توریستی این میدان را دوچندان کرده است. از جذابیت‌های دیگر این میدان، مجهزبودن ساعت آن به صدای ناقوس‌مانندی است که با تغییر ساعت، می‌توان آن را شنید. شما در هر جایی از این شهر که ایستاده باشید، می‌توانید صدای ناقوس ساعت را بشنوید.

میدان ساعت ساری
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، خیابان جمهوری، میدان ساعت

برج رسکت | یادگاری تاریخی از روزگاران بسیار قدیم

اگر مایلید در سفرنامه خود به شهر ساری، جذاب‌ترین بخش را به آثار تاریخی این شهر اختصاص دهید، به برج رسکت سر بزنید. این برج تاریخی یادگاری از سال‌های ۵ هجری قمری است و در جنوب غربی شهرستان ساری قرار دارد. روایت‌های زیادی در باب تولد این برج وجود دارند که معروف‌ترین آن، فرود شهاب‌سنگ به این منطقه است. برخی معتقدند این برج تاریخی، یادمانی از شهاب سنگ سقوط‌کرده در این منطقه است. روایت دیگری هم وجود دارد که در آن، ساخت برج رسکت را به دوران شاهنشاهی خاندان باوندیان نسبت می‌دهند.

در هر حال، علت احداث این بنای تاریخی هرچه که باشد، رسکت از جمله جاهای دیدنی ساری است که لذت تماشای آن را نباید از دست داد. وجود کتیبه‌هایی به قلم کوفی و پهلوی ساسانی و تزیینات مقرنس‌کاری موجود در این برج، ارزش تماشای این بنای تاریخی را دوچندان کرده است.

  • آدرس: استان مازندران، ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری، بعد از سلیمان تنگه، خروجی رسکت

عمارت فاضلی | از شگفت‌ انگیزترین جاهای تاریخی ساری

قطعا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ساری را باید عمارت فاضلی دانست؛ عمارتی باشکوه و چشم‌نواز که متعلق به خاندان فاضلی در زمان قاجار بوده است. گفته می‌شود صاحب این عمارت یعنی آقای فاضلی در منصب معلمی مشغول به‌ فعالیت بوده است. از آنجایی که در آن روزگار، کمتر معلمی می‌توانست چنین عمارت باشکوه و چشم‌نوازی از خود به‌ یادگار بگذارد، عمارت آقای فاضلی باید دیدنی باشد. پنجره‌های چوبی، دیوارهای آجری و شیشه‌های رنگی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده این عمارت زیبا هستند که امروزه کمتر در معماری ایرانی به‌ چشم می‌خورند. عمارت فاضلی به دست معماران خوش‌ذوق ایرانی، جایی در محله آب‌انبار ساری احداث شده است.

عمارت فاضلی ساری
  • آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان ۱۸ دی، خیابان آب‌انبار نو
  • هزینه ورودی: رایگان

خانه رمدانی‌ ها | تلفیقی از معماری پهلوی و قاجار

بهترین بخش تاریخ را می‌توان خانه‌های قدیمی آن دانست که انسان را به سال‌های بسیار دور می‌برند. شهر ساری از این حیث، بهترین مجموعه تاریخی را در دل خود دارد. خانه رمدانی‌ها هم نشان این ادعاست که با نمای فوق‌العاده خاطره‌انگیز خود، یاد و خاطره ایام قدیم را در دل زنده می‌کند. از سردر جذاب و باشکوه این عمارت که وارد شوید، چشمتان به دو عمارت می‌افتد. یکی از این عمارت‌ها در زمان قاجار و دیگری در دوره پهلوی ساخته شده است که هر کدام، جذابیت‌های بصری خاص خودش را دارد. نورگیرهای گچی، پنجره‌های ارسی و تزیینات چوبی هم به نمای کلی این بنای تاریخی، جلوه‌ای خاص و جذاب داده‌اند. برای بازدید از خانه قدیمی رمدانی‌ها، باید راهی محله آب‌انبار در شهر ساری شوید.

خانه رمدانی ها
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، خیابان انقلاب، محله آب‌انبار نو
  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعدازظهر

موزه کلبادی | یادگار قاجار

محله قدیمی آب‌انبار نوی ساری را بدون بازدید از عمارت باشکوه کلبادی ترک نکنید. این عمارت قدیمی هم از دیگر جاهای دیدنی ساری است که با گشت‌وگذار در آن، می‌توان نشانه‌هایی از تاریخ دوران قاجاری را پیدا کرد. در گوشه‌گوشه این عمارت، می‌توانید اوج زیبایی و ظرافت معماری قاجاری را تماشا کنید. خانه کلبادی که این روزها به اسم موزه کلبادی شناخته می‌شود، نظیر سایر عمارت‌ها دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. نمای اصلی این عمارت با تمام متعلقات تزیینی‌اش در بخش درونی آن قرار دارد. نمای بیرونی این عمارت هم به لطف حوض و درختان بلندقامتی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند، دیدنی است.

  • آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان ۱۸ دی، خیابان آب‌انبار نو
  • ساعات بازدید، همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ بعدازظهر به جز ایام سوگواری
  • هزینه ورودی: رایگان

حمام وزیری | شاهکاری تاریخی از دوران قاجار

اگر به دهه پنجاه یا شصت تعلق داشته باشید، حتما ساختار حمام‌های قدیمی را به‌ خاطر دارید؛ بناهایی مرموز و سحرانگیز با خزینه‌های آب سرد و گرمی که هیجان حضور در آنجا را برای کودکان دوچندان می‌کردند. حال از آن ایام، تنها یاد و خاطره آن باقی مانده است که همه آن‌ها، با بازدید از حمام ویزی دوباره زنده می‌شود.

حمام وزیری با ظرافتی خاص و هنرمندانه، جلوه‌ای کامل از حمام‌های قدیمی را مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. وجود بخش‌های مختلف نظیر ورودی، سربینه، خزینه آب گرم و سرد و گرم‌خانه، همگی از جذابیت‌های معماری این حمام هستند که آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ساری تبدیل کرده‌اند. حمام وزیری هم از آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوران قاجار است که در محله معروف آب‌انبار نو و در مجاورت با خانه کلبادی‌ قرار دارد.

حمام وزیری ساری شاهکار دوره قاجار
  • آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان ۱۸ دی، خیابان آب‌انبار نو
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان

مسجد جامع شاه‌عباسی | شکوه و زیبایی معماری اصفهانی

هنوز معرفی جاهای دیدنی ساری که رنگ‌و‌بوی تاریخ به‌ خود گرفته‌اند، تمام نشده است. مسجد جامع شاه‌‌عباسی یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی این شهر است که به دوران شاه‌عباس اول صفوی تعلق دارد. در آن روزگار، شاه‌عباس اول دستور به ساخت مسجدی داد که ضمن زنده‌کردن یاد و خاطره مادرش، خیرالنساء بیگم، از آن برای تفرجگاه هم استفاده شود. حال آن مسجد قدیمی به یکی از پرجاذبه‌ترین مکان‌های تاریخی در ساری تبدیل شده است. جالب است بدانید که در این مسجد، می‌توانید شکوه و زیبایی معماری اصفهانی را به‌ نظاره بنشینید. همین امر هم لطف دیدن این بنای تاریخی را دوچندان کرده است.

مسجد جامع شاه‌عباسی در ۲۵ کیلومتری شهر ساری و در روستای خزرآباد واقع شده است. از آنجایی که فاصله‌ اندکی بین این مسجد و ساحل خزر وجود دارد، شما می‌توانید زمانی کوتاه را میان‌گشت‌گذارهایتان کنار ساحل زیبای خزر به تماشای شکوه و عظمت این بنای تاریخی اختصاص دهید.

مسجد جامع شاه عباسی
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، روستای خزرآباد یا فرح‌آباد
  • هزینه ورودی: برای گردشگران ایرانی ۴۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۳۰۰۰۰ تومان

آب‌انبار نو | میراث به جای مانده از خورشید خانم

نوبتی هم که باشد، نوبت معرفی بهترین مکان از جاذبه‌های گردشگری ساری یعنی آب‌انبار نو است. آب‌انبار نو همان محله‌ قدیمی و محبوب با بافت تاریخی است که اکثر دیدنی‌ های ساری را در دل خود جای داده است. نام این محله از تاریخی‌ترین بنای موجود در آن، یعنی آب‌انبار نو، برگرفته شده است که قدیمی‌ترها به آن نوانبار هم می‌گویند.

حتما می‌دانید که در روزگار قدیم، آب‌انبارها بهترین و اصلی‌ترین مکان برای تامین آب نوشیدنی مردم بوده‌اند. پشت هر آب‌انبار در این کشور، داستان‌های بسیاری نهفته است که آب‌انبار نو هم از این قاعده مستثنی نیست. کافی است سری به بخش‌های مختلف آن نظیر مدخل، مخزن ساروجی یا پاشیر بزنید تا سر از داستان‌ها و روایت‌های تاریخی آن درآورید. 

آب انباز نو ساری
  • آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان ۱۸ دی، خیابان آب‌انبار نو

بازار سنتی ساری | جایی برای خرید سوغات

بخش جذاب سفر به ساری، بازارگردی آن است که لذت آن را به‌ هیچ قیمتی نباید از دست داد. بازار سنتی ساری، بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ و اندیشه مردمان باصفای این شهر است. راز جذابیت این بازار هم در این است که ساده و دست‌نخورده باقی مانده و آثار تکنولوژی، هنوز در آن دیده نمی‌شود.

از جمله کالاهایی که در این بازار به فروش می‌رسند، می‌توان به میوه، سبزی، ظروف، کیف و کفش و انواع ترشیجات اشاره داشت. قاعدتا قدم‌زدن در بازاری قدیمی که بتوانید در آن، عطر‌و‌بوی سبزیجات محلی را استشمام کنید، لذتی وصف‌نشدنی دارد. توصیه ما به شما، این است که حتما زمانی از سفرتان به ساری را فقط به بازارگردی آن و خرید سوغات محلی اختصاص دهید.

بازار سنتی و قدیمی ساری
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، خیابان ملا مجدالدین، مقابل آتش‌نشانی، بازار ملا مجدالدین

بازار ترکمن‌ها | بازاری تماشایی در ساری

یکی دیگر از بازارهای جالب و جذاب ساری را می‌توان بازار ترکمن‌ها دانست. در این بازار، محصولات اصیل و صنایع دستی ترکمنی به دست ترکمن‌های باانصاف و خوش‌مشرب به فروش می‌رسند. گشت‌وگذار در این بازار و دیدن صنایع دستی این شهر، آنقدر جذاب است که نمی‌توان آن را با خرید از سایر مراکز تجاری این شهر مقایسه کرد.

بازار ترکمن ها

●      آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، پل تجن

سفر به ساری | سفر به دل طبیعت بکر و سرسبز شمال

جاهای دیدنی ساری کم نیستند. برای ثبت تمام دیدنی‌های این شهر در سفرنامه خود، باید ماه‌ها زمان بگذارید. نگران تکراری‌شدن اوقات سفر خود هم نباشید؛ جای‌جای این شهر، پر است از جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی که هر کدام، جذابیت و هیجان خاص خود را دارند. ما در این مطلب، تلاش کردیم تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری ساری را به شما نشان دهیم. حال منتظر تجربه‌های ارزشمند شما از سفر به ساری می‌مانیم. به این شهر باصفا و خوش‌آب‌وهوا سفر کنید و بیابید برای ما و کاربران فلای تودی از دیدنی‌های جذاب آن بگویید.

در صورتی که قصد سفر به ساری را دارید، بلیط ساری را می‌توانید با ارزان‌ترین قیمت از فلای تودی رزرو کنید. همچنین در فلای تودی به تمام هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های ساری دسترسی خواهید داشت.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ساری

بهترین زمان سفر به ساری چه زمانی است؟

بهار و پاییز، بهترین زمانی است که می‌توانید برای سفر به شهر ساری انتخاب کنید. در این دو فصل، رطوبت هوا کاهش پیدا کرده است و ساری آب‌و‌هوای معتدل‌تر و ملایم‌تری دارد.

بهترین هتل های ساری کدام‌ها هستند؟

از جمله بهترین هتل‌های ساری که می‌توانید اقامتی خاطره‌انگیز را در آن‌ها تجربه کنید، عبارتند از:
-هتل جنگلی سالار دره
-هتل نوید
-هتل بادله
-هتل اسرم
-هتل نارنج
-هتل آسمان شهر

معروف ترین جاهای دیدنی ساری کدام‌ها هستند؟

جاهای دیدنی ساری را می‌توان به دو بخش دیدنی‌های طبیعی و دیدنی‌های تاریخی تقسیم‌بندی کرد. در بخش دیدنی‌های طبیعی، باید به تالاب حمیدآباد، سد سلیمان تنگه، چشمه‌های باداب سورت، دریاچه الندان، دشت ناز، خزرآباد و دریاچه چورت اشاره کرد. از دیدنی‌های تاریخی این شهر هم می‌توان از خانه کلبادی، حمام وزیری، میدان ساعت، عمارت فاضلی، مسجد شاه‌عباسی و آب‌انبار نو یاد کرد.

6 نظرات

    • تابستان را برای شمال پیشنهاد نمی کنیم چون بسیارند و شرجی که آدم را کلافه می کند و با توجه به مطالب بالا بخصوص حضور پرندگان مهاجر در فصل سرما و استفاده از دیدنی های موجود حتی الامکان بهار و پاییز و زمستان بهترین گزینه می کند و تشکر می کنم از مطالب ارزشمند نگارنده محترم

  1. در کنار مسجد شاه عباسی قصر شاه عباس هم هست که اگه اشتباه نکنم اسمش جهان نما هستش. ولی متاسفانه امکان بازدید آن برای عموم نیست

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید