فرودگاه های شمال ایران را می‌شناسید؟ بسیاری از ما برای رفتن به شهرهای شمالی، سفرهای جاده‌‎ای را ترجیح می‌دهیم، اما به علت آنکه افراد زیادی سفر به شهرهای شمالی را انتخاب می‌کنند و در بیشتر مواقع نیز در تعطیلات به این شهرها می‌روند، جاده‌های شمال کشور معمولا شلوغ است و مجبورید ساعت‌ها در ترافیک بمانید تا به مقصد برسید. اما گزینه دیگری برای سفری راحت‌تر وجود دارد.

شما می‌توانید از طریق مسیر هوایی خودتان را به مقصد موردنظر رسانده و به این وسیله مدت زمان سفر خود را بسیار کوتاه کنید. در حال حاضر فرودگاه‌های زیادی در شهرهای شمال کشور وجود دارد که در ادامه این مطلب درمورد هرکدام از آنها توضیح می‌دهیم.

فرودگاه های مازندران

استان مازندران چند فرودگاه داخلی و بین‌المللی دارد. این فرودگاه‌ها در شهرهای ساری، رامسر، نوشهر و بیشه کلا هستند. همچنین مجوز تاسیس فرودگاه آمل صادر شده است و در لیست ردیف بودجه قرار دارد، اگرچه ممکن است ساخت این فرودگاه زمان ببرد، اما با توجه به اینکه تصویب شده است، ساخت آن صورت خواهد گرفت.

با توجه به فرودگاه‌هایی که نام برده شد، برای سفر به هر منطقه‌ای از مازندران می‌توانید نزدیکترین فرودگاه را انتخاب کرده و سفری راحت را تجربه کنید. در ادامه هر کدام از این فرودگاه‌ها را  به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

فرودگاه های مازندران

فرودگاه ساری

فرودگاه دشت ناز ساری یک فرودگاه بین‌المللی است. این فرودگاه با نام فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری نیز شناخته می‌شود. فرودگاه ساری در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ساری قرار دارد. در صورت نداشتن خودروی شخصی، تنها راه دسترسی به فرودگاه، استفاده از خدمات تاکسیرانی فرودگاه است.

فرودگاه ساری از نظر رتبه پرترددترین فرودگاه ایران است و سه ترمینال دارد که ویژه پروازهای داخلی، خارجی و حج می‌شود. امکانات فرودگاه با وجود کوچکتر بودن آن نسبت به فرودگاه‎‌های دیگر زیاد است و شامل شهربازی، غرفه اسباب بازی و صنایع دستی، رستوران و کافی شاپ، غرفه بسته‌بندی بار، فروشگاه‌های سالن عمومی و شعبه بانک ملی دارای خدمات ارزی می‌شود.

همچنین فرودگاه ساری یک پارکینگ غیرمسقف دارد که شبانه‌روزی است. جالب است بدانید که فرودگاه رامسر و نوشهر از فرودگاه‌های وابسته به ساری هستند و فعالیت این دو فرودگاه زیر نظر فرودگاه ساری قرار دارد. از جاذبه‌های دیدنی ساری می‌توان به دشت ناز، تالاب حمیدآباد، سد سلیمان تنگه، چشمه‌های باداب سورت و دریاچه الندان اشاره کرد.

پروازهای داخلی فرودگاه ساری

پرواز ساری تهران

پرواز تهران ساری

پرواز ساری مشهد

پرواز مشهد ساری

پرواز ساری عسلویه

پرواز عسلویه ساری

پرواز شیراز ساری

پرواز ساری شیراز

پرواز ساری بندرعباس

پرواز بندرعباس ساری

پرواز ساری کیش

پرواز کیش ساری

پرواز ساری اهواز

پرواز اهواز ساری

فرودگاه بین المللی ساری

پروازهای خارجی فرودگاه ساری

پرواز بغداد ساری

پرواز ساری بغداد

پرواز مکه ساری

پرواز ساری مکه

فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر که با نام شهدای رامسر هم شناخته می‌شود، در دوران قاجار در ایران ساخته شده است. این فرودگاه در گذشته، یک فرودگاه تشریفاتی بود که برای خاندان سلطنتی، مهمانان ویژه و مسافران خارجی استفاده می‌شد و پس از انقلاب مورد استفاده عموم قرار گرفت.

امکانات فرودگاه شامل پایانه تاکسی، رستوران، بوفه، فروشگاه، دستگاه خودپرداز، دفتر فروش بلیط هواپیما و پارکینگ است و دو باند پرواز در این فرودگاه وجود دارد. فرودگاه رامسر، در جاده تنکابن-رامسر در مجاورت میدان شهید خلعتبری و در نزدیکی ساحل قرار گرفته است. مسیر دسترسی به فرودگاه نیز با تاکسی‌های مستقر در فرودگاه امکان‌پذیر است که فاصله آن تا مرکز شهر با خودرو حدود یک ربع زمان می‌برد. از جاهای دیدنی رامسر می‌توان از هتل قدیم رامسر، بلوار معلم، قلعه مارکوه و چشمه‌های آب گرم رامسر نام برد.

مسیرهای پروازی فرودگاه رامسر

پرواز تهران – رامسر – تهران همه روزه با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)

پرواز اصفهان – رامسر- اصفهان در روزهای شنبه و چهارشنبه با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)

پرواز رامسر- مشهد – رامسر در روزهای یکشنبه و چهارشنبه با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)

فرودگاه رامسر

فرودگاه نوشهر

فرودگاه نوشهر یکی از قدیمی‌ ترین فرودگاه‌های ایران است که به صورت یک باند خاکی در سال ۱۳۳۲ ساخته و پس از آن در سال ۱۳۶۲ ترمینال جدید آن افتتاح شد. امکانات فرودگاه نوشهر شامل جایگاه سوخت، سالن همایش، مجتمع رفاهی کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور است. همچنین، سرویس تاکسیرانی، پارکینگ، رستوران و کافه هم دارد و بزرگترین فرودگاه استان مازندران پس از فرودگاه بین‌المللی ساری است.

فرودگاه نوشهر حدود ۳ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در جاده نوشهر به چالوس قرار گرفته است. برای رسیدن از فرودگاه تا مرکز شهر، فقط حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم دارید. پروازهایی که در حال حاضر در این فرودگاه صورت می‌گیرد داخلی بوده و فقط به شهرهای کیش و مشهد است. از جاهای دیدنی نوشهر در نزدیکی فرودگاه نیز می‌توان به تالاب ارواح نوشهر و پارک جنگلی سی‌سنگان اشاره کرد.

فرودگاه شهدای نوشهر

فرودگاه بابلسر

فرودگاه بابلسر، درواقع فرودگاه نظامی بیشه کلا است که در بزرگراه سرخرود محمودآباد و در نزدیکی درمانگاه اردوگاه نهاجا قرار دارد. فرودگاه بیشه کلا، فرودگاه کوچکی است که در کنار دریا واقع شده است و مالک آن نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. امکانات فرودگاه شامل رستوران، کافه، فروشگاه، دستگاه خودپرداز و پارکینگ می‌شود.

 فرودگاه های گلستان

استان گلستان دو فرودگاه دارد. یکی از این فرودگاه‌ها در گرگان و دیگری در کلاله قرار گرفته است. برای سفر به هر کجای گلستان یا اطراف آن می‌توانید هر کدام از این فرودگاه‌ها که نزدیکتر است را انتخاب کنید تا سفری کوتاه و راحت را تجربه نمایید. در ادامه به معرفی هر کدام از این فرودگاه‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

فرودگاه بین المللی گرگان

فرودگاه گرگان یکی از مرزهای هوایی مهم ایران است که در حد فاصل آق قلا و گرگان و در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. مسیر دسترسی به فرودگاه از طریق تاکسی‌های ویژه در فرودگاه امکان‌پذیر است. فرودگاه گرگان دو ترمینال داخلی و خارجی دارد و امکانات آن شامل پارکینگ، کافه، رستوران و شعبه بانک ملی است.

پروازهای داخلی این فرودگاه در حال حاضر به شهرهای تهران، مشهد، عسلویه و زاهدان و پروازهای خارجی به شهر اکتائو در قزاقستان صورت می‌‎گیرد. از جاهای دیدنی گرگان می‌توان به ناهارخوران، النگدره، آبشار زیارت، دریاچه توشن، جنگل توسکستان و مسجد جامع گرگان اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی گرگان

فرودگاه کلاله

فرودگاه کلاله در سال ۱۳۵۰ و قبل از انقلاب به عنوان یک فرودگاه اختصاصی برای پروازهای اختصاصی و پروازهای شرکت خدمات هوایی وابسته به وزارت کشاورزی تاسیس شد. این فرودگاه بسیاری از زیرساخت‌های پروازی شامل باند، برج مراقبت، ساختمان اداری و آتش نشانی را دارا بود و پس از انقلاب منجر به فعال ماندن این فرودگاه شد.

در سال ۱۳۸۴ فرودگاه کلاله به طور رسمی به شرکت فرودگاه‌های کشور تحویل داده شد تا اقدامات اساسی و پایدار زیرساختی در جهت توسعه، تکمیل و راه‌اندازی این فرودگاه صورت گیرد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ بود که این فرودگاه رسما افتتاح شد و تا به امروز در حال توسعه و بازسازی کامل ترمینال قدیمی و نصب تجهیزات موردنیاز است.

فرودگاه کلاله

فرودگاه های گیلان

در حال حاضر در استان گیلان فقط شهر رشت فرودگاه دارد. به همین خاطر برای سفر به هر منطقه‌ای از گیلان از طریق هوایی باید در فرودگاه رشت فرود آمده و از آنجا خودتان را به مقصد مورد نظرتان برسانید. در ادامه به معرفی تنها فرودگاه گیلان می‌پردازیم.

فرودگاه رشت

فرودگاه رشت به نام فرودگاه سردار جنگل شناخته می‌شود. این فرودگاه در ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری بندر انزلی قرار دارد. فرودگاه سردار جنگل رشت سال‌ها با نام سلیمان داراب خوانده می‌شد، سالها بعد در سال ۱۳۴۴ به محل کنونی منتقل گردید و به عنوان اولین فرودگاه مدرن استان گیلان افتتاح شد.

این فرودگاه شامل چند ترمینال است که برای پروازهای داخلی و VIP مورد استفاه قرار می‌گیرد. همچنین با بهره‌‎برداری از ترمینال جدید، به زودی ترمینال قدیمی با بهسازی برای پروازهای خارجی استفاده خواهد شد.

فرودگاه بین المللی سردار جنگل

بخش VIP این فرودگاه برای مسافران ویژه و پروازهای اختصاصی دولتی و تجاری با رعایت کامل آداب تشریفات مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکانات فرودگاه شامل پارکینگ اختصاصی، حمل و بسته‌بندی بار مسافران، رستوران و کافه، فروشگاه، شعبه‌های صرافی ارزی و ریالی و بخش اشیای گمشده می‌شود. برای رسیدن به مرکز شهر می‌‎توانید از تاکسی یا اتوبوس‎‌های موجود در فرودگاه استفاده کنید. از جاهای دیدنی رشت می‌توان از موزه و خانه میرزا کوچک خان، میدان شهرداری، موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی رشت و خانه ابریشمی را نام برد.

پروازهای داخلی فرودگاه رشت

پرواز رشت تهران

پرواز تهران رشت

پرواز رشت عسلویه

پرواز عسلویه رشت

پرواز رشت شیراز

پرواز شیراز رشت

پرواز رشت مشهد

پرواز مشهد رشت

پرواز رشت بندرعباس

پرواز بندرعباس رشت

پرواز رشت اهواز

پرواز اهواز رشت

پرواز رشت تبریز

پرواز تبریز رشت

پرواز رشت اصفهان

پرواز اصفهان رشت

پرواز رشت کیش

پرواز کیش رشت

پروازهای خارجی فرودگاه رشت

پرواز رشت نجف

پرواز نجف رشت

فرودگاه سردار جنگل رشت

فرودگاه های شمال کشور، تجربه سفری لذتبخش

در این مقاله به معرفی کامل فرودگاه‌های شمال ایران پرداختیم و در مورد فعالیت هر کدام از آنها و امکاناتی که دارند گفتیم. شما گردشگران عزیز با توجه به منطقه‌ای که می‌خواهید به آن سفر کنید، اطلاعات و مسیرهای پروازی نزدیکترین فرودگاه را در این متن مشاهده کرده و سفری راحت را انتخاب کنید و لذت ببرید. همچنین برای خرید بلیطی ارزان و به صرفه و رزرو هتل یا اقامتگاهی مناسب می‌‎توانید به سایت فلای‌تودی مراجعه کنید.

شما تا به حال تجربه استفاده از کدام یک از فرودگاه های شمال را داشته‌اید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره فرودگاه های شمال ایران

آدرس فرودگاه بندرانزلی کجاست؟

در حال حاضر بندرانزلی فرودگاه ندارد، اما در ۱۵ کیلومتری بندرانزلی در شهر رشت، فرودگاه سردار جنگل وجود دارد که برای سفر به بندرانزلی می‌توانید از این فرودگاه استفاده کنید.

کدام فرودگاه های شمال به جزیره کیش پرواز دارند؟

فرودگاه‎های ساری، نوشهر و رشت به جزیره کیش پرواز دارند.

کدام فرودگاه های شمال ایران پروازهای خارجی هم دارند؟

فرودگاه ساری و رشت از فرودگاه‌هایی هستند که پرواز خارجی هم دارند. 

از فرودگاه های نظامی در شمال ایران کدامند؟

فرودگاه بابلسر، در واقع فرودگاه نظامی بیشه کلا است که در بزرگراه سرخرود محمودآباد و در نزدیکی درمانگاه اردوگاه نهاجا  قرار دارد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید