بندر نوشهر در استان مازندارن واقع شده است و از بنادر مهم ایران محسوب می‌شود. در گذشته این شهر حبیب آباد و بعد دهنو نام داشته اما بعد از نوسازی‌هایی که در آن انجام شد، نوشهر نام گرفت. جاهای دیدنی نوشهر متعدد و متنوع هستند. از بناهای تاریخی منطقه کجور تا طبیعت سرسبزی که چشم شما را می‌نوازد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی به نوشهر سفر می‌کنیم تا دیدنی های نوشهر را بهتر بشناسیم؛ پس با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی نوشهر | شهر بندری در خطه سرسبز مازندران

نوشهر، یک شهر بندری مهم در خطه سرسبز مازندران است که در کنار بهره بردن از آب و هوای معتدل، تاریخ و فرهنگی غنی دارد. این شهر از زمان پهلوی اول، با تاسیس بندر و ایجاد ارتباطات تجاری با کشورهای دیگر که منجر به نوسازی‌های بسیاری در آن شد، نوشهر نام گرفت و مقصد گردشگری بسیاری از افراد شد.

اگر سوال‌تان این است که کدام شهرهای شمال فرودگاه دارند ، باید نوشهر را در این فهرست قرار دهید. بنابراین به راحتی با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های نوشهر می‌توانید سفری به این شهر سرسبز و پرطرفدار در شمال کشور داشته باشید.

جاذبه های تاریخی نوشهر

نوشهر، شهری که تاریخش در ساحل دریای خزر رقم خورده است. قدیمی‌ترین آثار تاریخی نوشهر به دوره ساسانیان تعلق دارد. در این دوره، نوشهر یک منطقه مسکونی کوچک بود که به دلیل موقعیت استراتژیک خود، مورد توجه حکومت ساسانیان قرار داشت. سپس، در دوره قاجار، نوشهر به یک منطقه مهم تجاری تبدیل شد. این شهر به دلیل موقعیت خود در مسیر جاده ابریشم، مرکز مهم تجارت بین ایران و روسیه شد. بعد از آن، در دوره پهلوی، نوشهر به یک منطقه توریستی تبدیل شد. در ادامه جاذبه‌های تاریخی نوشهر را معرفی خواهیم کرد.

قلعه ملک کیومرث

این اثر تاریخی که از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می‌شود، در روستای کجور شهرستان نوشهر قرار دارد. این قلعه، مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام به شمار می‌رود و در خرداد ماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این قلعه باستانی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و افراد بسیاری سالانه از آن بازدید می‌کنند.

قلعه ملک کیومرث از جاهای دیدنی نوشهر

موزه کندلوس

این موزه در روستای کندلوس از توابع نوشهر واقع شده است و ساخت آن به دهه ۶۰ بازمی‌گردد. البته اشیای موجود در موزه مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح و همچنین دوره ورود اسلام به ایران هستند. در موزه کندلوس آثار تاریخی و هنری بسیاری از خوشنویسی و نقاشی تا ابزارهای باستانی و کتب خطی را می‌توانید مشاهده کنید.

امامزاده نوح

یکی از جاهای دیدنی نوشهر که مورد توجه عده زیادی قرار گرفته، امامزاده نوح واقع در بخش کجور نوشهر است. زمانی که وارد محوطه این امامزاده می‌شوید، یک بنای هشت ضلعی سفید با سقف شیروانی سبز رنگ را در میان طبیعت سبز کجور مشاهده می‌کنید. مردم بومی عقیده دارند که این امامزاده از نوادگان نوح پیامبر است.

برای بازدید از این بنا، در جاده ساحلی نوشهر یک تابلو راهنما نصب شده که باید آن را دنبال کنید و بعد با کمک دیوارنویسی‌های مسیر آبشار چلندر به این امامزاده برسید. آبشار چلندر، در نزدیکی این امامزاده واقع شده است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

امامزاده نوح از دیدنی های نوشهر

آرامگاه امامزاده سید علی کیا سلطان

در فاصله ۴ کیلومتری سوادکوه شمالی، در روستای سیدعلی کیا، یکی از اماکن مذهبی نوشهر که جزو جاهای دیدنی آن محسوب می‌شود، واقع شده است. بازدید از این امامزاده با حاشیه جنگلی بکری که دارد، برای بسیاری از گردشگران جذاب است.

دزد قلعه

یکی از اماکن دیدنی نوشهر، در روستای دوآب بخش کجور قرار دارد. قدمت دزد قلعه مربوط به عصر آهن دو بازمی‌گرد که به عنوان آخرین دوره در اعصار پیشا تاریخ دسته ‌بندی می‌شود. این بنا، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازدید از این بنا به عنوان یکی از جاهای دیدنی نوشهر خالی از لطف نیست.

امامزاده طاهر مطهر

در روستای هزار خال کجور، یکی از مناطق دیدنی نوشهر به نام امامزاده طاهر مطهر قرار دارد. بنای این امامزاده چهارضلعی و آجری و مزین به کتیبه و تزئینات دیگر است. این بنا  که مربوط که سده نهم هجری است، در سال ۱۳۶۴ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده و از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می‌شود.

امامزاده طاهر مطهر از جاذبه های نوشهر

جاذبه های طبیعی نوشهر

نوشهر آنقدر سرسبز و زیباست که نمی‌توان یک یا چند جای دیدنی نوشهر را به عنوان جاذبه‌های آن نام برد. گوشه گوشه این خاک سرسبز تماشایی است. جنگل‌های راش با درختان سر به فلک کشیده، سواحل زیبا، آبشارهای خروشان، دشت‌ها و دریاچه‌های بکر و روستاهای باصفا هرکدام گوشه‌ای از زیبایی نوشهر هستند. در ادامه جاذبه‌های طبیعی نوشهر را معرفی خواهیم کرد.

روستای حیرت

یکی از زیباترین روستاهای شمال کشور، روستای حیرت است. این روستا، بهترین جای نوشهر برای بهره بردن از طبیعت بکر و فضای روستایی محسوب می‌شود. روستای زیبای حیرت، در ۵۰ کیلومتری نوشهر واقع شده و با روستاهای عالیدره، کینس و دشت نظیر همجوار است.

بخشی از این روستا خانه‌های قدیمی و تقریبا خالی از سکنه دارد، اما بخش دیگر آن با باغ‌های پر از میوه بسیار پر رونق است. کوهستان‌ تماشایی، طبیعت بکر، رودهای خروشان و چشمه‌های آب گرم باعث شده‌اند که روستای حیرت یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر باشد. زمستان این روستا سرد و پر برف و باران است اما در دیگر فصول سال می‌توانید از آنجا دیدن کنید. روستای حیرت که از جاهای دیدنی نوشهر است، شما را حیرت‌زده خواهد کرد!

روستای حیرت از جاذبه های طبیعی نوشهر

غار چلک

در ۱۱ کیلومتری نوشهر، روستای چلک یا چیلک واقع شده که از مناطق گردشگری نوشهر است. برای رسیدن به روستای چیلک باید خود را به نوشهر برسانید و بعد در فاصله ۱۰ کیلومتری به سمت رویان به سوی روستای چیلک بروید. یکی از جاذبه‌های این روستای باصفا، غار چلک نام دارد که به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

دیو چشمه

یکی از جاهای گردشگری نوشهر، دیو چشمه است. آب شفاف این چشمه از یک دهانه سنگی به بیرون می‌ریزد. اهالی روستا می‌گویند این دهانه مانند دهان دیو است و به همین دلیل به این چشمه، دیو چشمه گفته می‌شود. این چشمه، با آب زلال و فضای سبز باصفایی که دارد نظر گردشگران بسیاری را جلب می‌کند. آب و هوای منطقه معتدل و آب چشمه حتی در تابستان هم خنک است. همین مساله باعث شده که اطراف چشمه برای پیک نیک رفتن در فصول مختلف سال مناسب باشد.

دیو چشمه در نوشهر

چشمه گردو

در فاصله ۴ کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر، روستای سنگ تجن قرار دارد که از مکان های گردشگری نوشهر به شمار می‌رود. در این روستا، یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های مازندران به نام چشمه گردو قرار دارد. در گذشته اطراف این چشمه پر از باغ‌های گردو بوده و به همین دلیل به آن چشمه گردو می‌گویند. اطراف این چشمه پوشیده از گونه‌های مختلف گیاهی است که برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد.

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یکی از مهمترین جاهای دیدنی نوشهر است که مردم محلی به آن دریاچه ممرز می‌گویند. این دریاچه در ارتفاعات جنگلی در حد فاصل نوشهر و نور قرار دارد. طبیعت اطراف این دریاچه بکر و درست نخورده است. اطراف دریاچه با درخت توسکا و ممرز احاطه شده و احتمالا یکی از دلایلی که مردم محلی به آن دریاچه ممرز می‌گویند همین است.

درون این دریاچه، درختان شکسته سر از آب بیرون آورده‌اند و معمولا هوا در این منطقه مه آلود است. همین منظره وهم‌آوری که درختان شکسته در مه ایجاد کرده‌اند باعث شده که به آن دریاچه ارواح می‌گویند. یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر در زمستان دریاچه ارواح محسوب می‌شود، زیرا محیط دریاچه در این فصل وهم‌آورتر است!

دریاچه ارواح

جنگل ارواح، نه تنها از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر است، بلکه در فهرست جاهای باورنکردنی در ایران نیز قرار دارد.

سی سنگان

پارک جنگلی و ساحل سیسنگان از مراکز تفریحی نوشهر هستند. از نظر توزیع گیاهی، محوطه پارک به سه بخش جنوبی، غربی و ساحلی تقسیم می‌شود. در جنگل، گونه حفاظت شده شمشاد هیرکانی را می‌توانید ببینید و خط ساحلی، ساحل سی سنگان که به جنگل می‌رسد منظره‌ای تماشایی را پیش روی گردشگران می‌گذارد. منطقه سی سنگان با امکانات رفاهی که دارد از جاهای دیدنی نوشهر است و گردشگران بسیاری برای تفریح به این منطقه می‌روند.

دریاچه فراخین

فراخین، یکی از دریاچه‌های بکر استان مازندران و از مکان های دیدنی نوشهر است. این دریاچه، در نزدیکی روستای ویسر و در پنج کیلومتری روستای چلندر قرار دارد. دریاچه فراخین، با جنگل انبوه هیرکانی محاصره شده و همین موضوع باعث شده که آب دریاچه را زمردی رنگ ببینید. آبی آسمان را به سختی از میان درختان سبز می‌توان دید اما منظره‌ای که در بازدید از دریاچه فراخین پیش روی شما قرار می‌گیرد تماشایی و کم‌نظیر است. مساحت دریاچه حدود نیم هکتار است و آب آن با باران‌های فصلی و برف آب شده مناطق بالادست تامین می‌شود.

دریاچه فراخین بهترین جای دیدنی نوشهر

اطراف دریاچه برای کمپ و شب‌مانی مناسب است. همچنین می‌توانید در محیط اطراف دوچرخه سواری کنید یا با خود قایق بادی ببرید و در دریاچه قایق سواری کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که اطراف دریاچه موبایل شما احتمالا آنتن‌دهی خوبی ندارد.

دریاچه خضر نبی

این دریاچه که در میان یکی از مناطق جنگلی قرار دارد، از دیگر جاهای دیدنی نوشهر است. چون این دریاچه در منطقه‌ای حفاظت شده در دامنه البرز قرار دارد، بکر و دست نخورده باقی مانده است. انواع پرندگان و جانوارن مختلفی در محوطه اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند. وسعت دریاچه حدود نیم هکتار است و آب شیرین دارد. مردم محلی این منطقه معتقدند که دریاچه خضر نبی مقدس است.

تنگه میخساز

در نزدیکی روستای کندلوس نوشهر، تنگه میخساز قرار دارد که به آن گذرگاه رستم هم می‌گویند. مردم بومی منطقه می‌گویند رستم، قهرمان اسطوره‌ای ایران باستان، در سفر خود چند روزی را در این تنگه اطراق کرده است. تجربه پیک‌نیک در این منطقه خوش و آب و هوا و خوش منظره را از دست ندهید.

تنگه میخساز در نوشهر

جنگل نیرنگ

پارک جنگی خانیکان که به جنگل نیرنگ معروف است، به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می‌شود. این پارک جنگلی در روستای کوشک‌سرا در نوشهر قرار دارد. محوطه پارک جای مناسبی برای یک پیک نیک خانوادگی محسوب می‌شود و اگر قصد کمپ کردن دارید، با کمی پیاده‌روی می‌توانید به مکان مناسب کمپ کردن برسید.

در فصل بهار، این پارک جنگلی پوشیده از گل‌های رنگارنگ از جمله پامچال و بنفشه می‌شود و پاییز این جنگل رنگارنگ تماشایی است. اما در تابستان گرما و رطوبت هوا می‌تواند شما را اذیت کند.

سد آویدر یا آبیدر

اگرچه تابستان نوشهر گرم و شرجی است، نقاط خنک و ییلاقی نیز دارد. مثلا دریاچه سد آبیدر یا آویدر، یکی از جاهای دیدنی نوشهر است و یکی از بهترین مقاصد تابستانی محسوب می‌شود. البته دریاچه آبیدر در پاییز هم جذابیت خودش را دارد اما در تابستان به واسطه وجود تفریحات آبی و هوای مطبوعش، بسیار مورد توجه است.

اطراف دریاچه برای چادر زدن و کمپ کردن مناسب است. از تفریحات دریاچه سد آبیدر می‌توان اسب سواری، دوچرخه‌سواری، قایق سواری، روستاگردی، پیاده‌روی و ورزش‌های آبی را نام برد.

سد آویدر یا آبیدر از زیبایی های نوشهر

آبشار زانوس

این آبشار در روستایی به همین نام از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر قرار دارد. آبشار زانوس به اوپاچ یا همان آب‌پاش نیز معروف است. این آبشار ۴۰ متر ارتفاع دارد و آب آن از ملک چشمه تامین می‌شود. برای رسیدن به روستای زانوس، در محور تهران چالوس و در ۲۰ کیلومتری چالوس به سمت کجور بروید. زمانی که به روستا رسیدید، یک مسیر خاکی ۱۵ کیلومتری را باید طی کرده و بعد از طی کردن مسافت کوتاهی با پای پیاده به آبشار زانوس خواهید رسید.

جاهای تفریحی نوشهر

تفریحات نوشهر محدود به جنگل و دریاچه نیست. نوشهر، چندین مرکز تفریحی دارد که در سفر به این شهر شمالی می‌توانید به آنها سر بزنید. در ادامه با چند مورد از جاهای تفریحی نوشهر آشنا خواهیم شد.

منطقه گردشگری سیترا

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر، منطقه گردشگری سیترا است. این منطقه سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است و در فصل تابستان این شلوغی به اوج خود می‌رسد. مساحت منطقه نمونه گردشگری سیترا، حدود ۱۹ هکتار است. از تفریحات این منطقه می‌توان والیبال ساحلی، قایق سواری و جت اسکی را نام برد.

منطقه گردشگری سیترا

موزه دریایی نوشهر

اولین موزه تخصصی دریایی در شمال کشور، موزه دریایی نوشهر است. در این موزه ماکت کشتی‌های قدیمی و تاریخی در کنار عکس‌های قدیمی مربوط به ساخت اسکله بندر نوشهر به نمایش درآمده که این عکس‌ها به سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ تعلق دارد. اگر به کشتی‌ها و دریانوردی علاقمند هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

موزه گیاهان دارویی

یکی از جاهای دیدنی نوشهر که مورد توجه گردشگران واقع شده، موزه گیاهان دارویی نوشهر است. موزه گیاه‌شناسی کندلوس که به نام موزه گیاهان دارویی نیز شهرت دارد، ۱۰ هکتار مساحت داشته و با هدف پرورش و تولید گیاهان دارویی و معطر در سال ۱۳۶۵ افتتاح شد. محصولات این موزه که شامل ۲۵۰ گونه گیاهی و ژنتیکی ارزشمند است، به سراسر ایران و کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

بازار روز نوشهر

یکی از دیدنی های نوشهر، همین بازار روز است. اگر از گشتن در میان بازارچه‌های کوچک محلی لذت می‌برید، حتما به بازار روز نوشهر سر بزنید. در این بازار انواع میوه و مرکبات شمال، سبزیجات محلی، سیر، برنج، ترشی و انواع ماهی‌های تازه و شور را می‌توانید تهیه کنید.

بازار روز نوشهر

بهترین زمان سفر به نوشهر

نوشهر به طور کلی آب و هوای معتدل و مرطوب دارد. میزان بارش‌های زمستانی در نوشهر نسبتا زیاد است و فصل زمستان برای بازدید از جاذبه های طبیعی نوشهر مناسب نیست. فصل تابستان اگرچه نوشهر میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور است، هوای گرم و شرجی آن می‌تواند اذیت‌کننده باشد. به طور کلی، بهار و پاییز بهترین زمان سفر به نوشهر محسوب می‌شود که نوشهر هوای خنک و مطبوعی دارد.

سفر به نوشهر | نگین سبز مازندران

نوشهر فرهنگ غنی و متنوعی دارد. این فرهنگ تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلف ایرانی، ترک، و ارمنی قرار گرفته است. به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی متنوعی در آن وجود دارد. جاذبه‌های طبیعی آن هم به قدری زیباست که در کلام نمی‌توان توصیف کرد. بهتر است از نزدیک ببینید! برای سفر به نوشهر، می‌توانید از مسیرهای زمینی یا هوایی استفاده کنید. اگر قصد دارید با خرید بلیط قطار سفر کنید، باید به یکی از شهرهای نزدیک به نوشهر مانند ساری یا نکا بروید و سپس با اتوبوس یا تاکسی به نوشهر برسید.

آیا تا به حال به نوشهر سفر کرده‌اید؟ کدامیک از جاهای دیدنی نوشهر را بیشتر از بقیه دوست داشتید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی نوشهر

-بهترین زمان سفر به نوشهر چه فصلی است؟

بهار و پاییز

-معروفترین روستاهای نوشهر کدام‌اند؟

روستای حیرت، روستای کندلوس و روستای انگاس

-دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟

در کیلومتر ۱۲ جاده نور به نوشهر وارد جاده ونوش شوید. مسیرتان را در جاده فرعی روستای چلندر و صلاح‌الدین کلای سفلی ادامه دهید.

-بهترین ساحل نوشهر کدام است؟

از جمله سواحل محبوب نوشهر می‌توان به ساحل سیترا، ساحل نور و ساحل نمک چال اشاره کرد.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید