تاریخ و فرهنگ غنی و طبیعت زیبای ایران آن را به کشوری با جاذبه‌های گردشگری فراوان و ارزشمند تبدیل کرده است. به همین دلیل شاید هنگام سفر دانستن اینکه بازدید از کدام یک از جاذبه های توریستی ایران را در اولویت قرار دهید کمی دشوار باشد. در این مطلب لیستی از مهم‌ترین و محبوب‌ ترین جاهای دیدنی ایران را آماده کرده‌ایم تا به شما در انتخاب بهترین مکان‌ها برای سفر در ایران کمک کنیم. با فلای تودی همراه باشید.

معرفی بهترین جاهای دیدنی ایران

از شرق تا غرب، شمال تا جنوب، جاذبه های گردشگری زیادی در ایران وجود دارد. همین موضوع، ایران را در میان سایر کشورهای توریستی، منحصربه فرد کرده است. برای دیدن هر شهر و بازدید از تمام جاذبه‌ های آن، باید چندروز زمان بگذارید. اما با این حال، شاید در سفرهای کوتاه، این امکان برای همه فراهم نباشد. در این صورت، دست کم باید محبوب ترین جاذبه‌ های گردشگری ایران را بشناسید. به کمک فلای تودی می توانید از طریق خرید بلیط قطار و بلیط هواپیما به این جاذبه ها سفر کنید و اقامتگاه یا هتل نیز رزرو کنید!

۱- تخت جمشید پرسپولیس شیراز

توصیه می‌شود که در سفر به ایران، اولین اولویت‌تان بازدید از تخت جمشید، به‌عنوان نخستین پایتخت امپراطوری و مهد فرهنگ ایران، باشد. این مکان بی‌نظیر به‌عنوان نمادی از افتخارات تاریخی کشور شناخته می‌شود. اگر این فرصت را از دست دهید و به دیدن تخت جمشید نروید و در ویرانه‌های این مکان باستانی قدم نگذارید، به‌طور قطع از زیبایی‌ها و تاریخ ایران بهره مند نخواهید شد.

تخت جمشید آز جمله جاهای دیدنی ایران

بازدید از تخت جمشید درک خوبی از وضعیت فرهنگی، روابط بین فردی، معماری، آداب و رسوم و حتی پوشش مردم ایران باستان ایجاد می‌کند. پس از بازدید از تخت جمشید، می‌توانید از مکان‌های تاریخی دیگری چون نقش رستم، نقش رجب و مجموعه پاسارگاد در نزدیکی تخت جمشید که از مهمترین مکان های دیدنی ایران هستند، دیدن کنید.

۲- دره ستارگان قشم

قشم طبیعتی بکر و دنیایی رازآلود دارد، اما اگر یکی از جاذبه های گردشگری قشم را از دست بدهید می‌توان گفت که از این شهر زیبا دیدن نکرده‌اید و این مکان جایی نیست جز دره ستارگان قشم. این دره ۲ میلیون ساله یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی قشم و ایران است.

دره ستارگان قشم یکی جاهای دیدنی ایران

بومی‌های قشم معتقد هستند روزگاری ستاره‌ای با قلب جزیره برخورد کرده و این دره زیبا را پدید آورده. گردش هوا و تولید صدا در دره ستارگان باعث شده تا بسیاری از بومیان شب‌های این دره را محل رفت و آمد ارواح بدانند و از رفتن به آن هنگام شب خودداری کنند.

تماشای تندیس‌ها و ستون‌های بلند در این دره، خرید صنایع دستی در غرفه‌های کوچکی که در دره هستند، بازدید از موزه سنگ و روستای برکه خلف از جمله فعالیت‌هایی است که در بازدید از دره ستارگان می‌توانید انجام دهید.

۳- چغازنبیل شوش

چغازنبیل نخستین مناطق دیدنی ایران است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. زیگورات چغازنبیل که در استان خوزستان قرار دارد مربوط به قرن ۱۳ پیش از میلاد است. یکی از موارد جالب و دیدنی در چغازنبیل جای پای کودکی است که از ۳۰۰۰ سال پیش بر روی خشت خام جا مانده است.

چغازنبیل شوش از مناطق دیدنی ایران

معماری شهر چغازنبیل به گونه‌ای است که امکان بهره‌برداری از آب رودخانه را فراهم می‌کرده است و قرار گرفتن شهر روی برجستگی‌ها، از طغیان آب و سیل جلوگیری می‌کرده است. جالب است بدانید اولین نمونه شیشه‌گری در ایران، در چغازنبیل یافت شده است.

 

۴- قلعه بابک تبریز

برای دستیابی به قلعه بابک، به یک مقدار از شجاعت و توان فیزیکی نیاز خواهد شد. این قلعه در ارتفاعی بین ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ متری واقع شده و به وسیله دره‌های عمیقی احاطه شده است. در گذشته، قلعه بابک به عنوان یک قلعه حفاظتی در نبردها و جنگ‌هایی بین رهبران خرمدینان و عباسیان بنا شد.

اگر از افرادی هستید که ارتفاع برایتان ترسناک است، پیشنهاد می‌شود که به عنوان یک تماشاگر از دور به تماشا و تحسین این قلعه تاریخی و زیبا بپردازید. در غیر اینصورت، برای تجربه ماجراجویی و دستیابی به بالاترین نقطه‌های قلعه، نیازمند توانایی‌های ورزشی و شجاعت بیشتری خواهید بود.

قلعه بابک تبریز یکی از مکان های دیدنی ایران

 

 

قلعه بابک از مهمترین دیدنی‌های استان آذربایجزه بر اهمیت تاریخی که دارد، به دلیل چشم‌انداز زیبایی که به کوه و طبیعت دارد، از دیدنی ترین جاهای ایران است. از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا مهر زمان خوبی برای بازدید از قلعه بابک است. بهارها در این منطقه بسیار دیدنی است.

۵- مسجد نصیر الملک شیراز

قدم زدن در مسجد نصیرالملک مانند قدم زدن در شهر فرنگ است. شیشه‌های رنگی پنجره‌های این مسجد همراه با تلالوء آفتاب فضایی مملو از نور و رنگ در این مسجد زیبا پدید می‌آورند. مسجد نصیرالملک که با نام مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود با زوایای پنهانی که در هر گوشه خود دارد قطعا مکانی جذاب برای گردشگران است. مسجد نصیرالملک را می‌توان زیباترین مسجد ایران دانست.

مسجد نصیر الملک شیراز از مکان های دیدنی در ایران

۶- تالاب انزلی از محبوب ترین مناطق گردشگری ایران

تالاب انزلی در شمالی‌ترین بخش بندر انزلی قرار دارد. کافی است که در تالاب انزلی قایقی کرایه کنید و به تماشای خانه چوب‌پایان، گونه‌های متنوع پرندگان و البته نیلوفرهای آبی که از دل آب‌های تاریک شکوفه می‌کنند بنشینید.

تالاب انزلی از محبوب ترین مناطق گردشگری ایران

بد نیست بدانید که تالاب انزلی یک تالاب منحصر به فرد در ایران و حتی جهان است. این تالاب ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰۰ گونه آبزی دارد. این تالاب را خواهرخوانده تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو ژاپن می‌دانند. تالاب انزلی از مناطق دیدنی ایران است که متاسفانه با مشکلات زیست محیطی بسیاری مواجه است. اگر قصد سفر به انزلی را دارید پیشنهاد می کنیم مقاله جاهای دیدنی بندر انزلی را مطالعه کنید.

%DA%A9%D8%A7%D8%AE %DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 1 بهترین جاهای دیدنی تهران

۷- میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان که زمانی زمین چوگان خانواده سلطنتی بوده است، کاخ عالی قاپو، مسجد امام (مسجد شاه عباس)، مسجد شیخ لطف الله و بازار سلطنتی را در برگرفته. قطعا برای بازدید از این همه جاذبه تاریخی در کنار هم حداقل به یک روز زمان احتیاج خواهید داشت.

میدان نقش جهان اصفهان از دیدنی ترین جاهای ایران

میدان نقش جهان از معروف‌ترین جاهای گردشگری ایران است. بازدید از این میدان گردشگری ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و این به دلیل دیدنی‌های اطراف میدان است؛ در میدان نقش جهان می‌توانید از بازار خرید کنید، در کافه‌ها و رستوران‌ها غذا و نوشیدنی میل کنید، درشکه سواری کنید و از جاذبه‌های تاریخی شامل سر در قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو و مسجد امام دیدن کنید.

۸- سیستم هیدرولیکی آبرسانی شوشتر

سیستم آبرسانی باستانی شوشتر یکی از شاهکارهای مهندسی دوره هخامنشیان است. قطعا از دیدن این سیستم آبیاری باستانی که مربوط به قرن ۵ پیش از میلاد است، مبهوت خواهید شد. قبل از اینکه به کشف جزئیات مکانیزم این سیستم آبرسانی و محل زندگی گونه‌های مختلف پرندگان که در این مکان زندگی می‌کنند بپردازید، از تپه‌ پشت این سازه بالا بروید و از تماشای منظره آن از بالای تپه متحیر شوید.

سیستم هیدرولیکی آبرسانی شوشتر از مناطق دیدنی ایران

۹- پل‌های اصفهان

چه سی و سه پل باشد، چه پل خواجو و یا هر یک از نه پل دیگر اصفهان، گردشی رمانتیک در میان شاهکار معماری پل‌های اصفهان بر روی زاینده رود یکی از بایدهای سفر به اصفهان محسوب می‌شود.

پل‌های اصفهان از مکان های زیبای ایران

اصفهان یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت است، زیرا در هر گوشه شهر می‌توانید یک جاذبه گردشگری زیبا پیدا کنید. پل‌های اصفهان همگی قدیمی هستند و البته معماری اعجاب برانگیزی دارند. سی و سه پل طولانی‌ترین پل زاینده رود، پل خواجو یکی از پل‌های پرطرفدار اصفهان، پل شهرستان که در قدیم کارکرد نظامی داشته، پل مارنان که روستاهای زیادی را به هم متصل می‌کرده است. جهت آشنایی بیشتر با استفاده پیشنهاد می کنیم مقاله جاهای دیدنی اصفهان را مطالعه کنید.

۱۰- خانه‌های تاریخی کاشان

سقف‌های زیبا، نقاشی‌های دیواری باشکوه، و حیاط‌های مملو از درختان انار همگی دلایل خوبی هستند تا شما را به خانه‌های تاریخی و باشکوه شهر کویری کاشان بکشانند. می‌توانید فصل بهار و قبل از گرم شدن هوا به کاشان سفر کنید و در فستیوال گلاب‌گیری این شهر نیز شرکت کنید.

خانه‌های تاریخی کاشان

اگر نگاهی به عکس مکان های دیدنی ایران بیندازید، محال است در آنها نشانی از یکی از خانه‌های قدیمی کاشان نباشد. خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه شریفیان، خانه منوچهری، خانه رئیسیان تنها تعدادی از خانه‌های تاریخی کاشان است.

۱۱- خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین، عارف و پایه گذار خانقاه صفوی در شهر اردبیل قرار دارد. مقبره شیخ صفی الدین، کتابخانه، مسجد و مدرسه این سازه را تشکیل می‌دهند و معماری این بنا در تعامل کامل با اصول تصوف است. این مقبره یکی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مناطق گردشگری ایران

این مکان در عصر صفوی به دلیل ارادت شاهان صفوی به خصوص شاه عباس اول به شیخ صفی الدین، چنان به زیور آراسته شد که پس از گذشت چندین قرن هنوز به عنوان یکی از مفاخر تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می‌آید.

۱۲- برج‌ کبوترخانه میبد

با وجودی که بیشتر مردم به خصوص شهرنشینان، کبوتر را مایه دردسر می‌دانند، اما این پرنده حدود ۵ قرن پیش حیوانی کاملا ارزشمند در ایران بوده است، به خصوص فضولات این حیوان! برج‌های کبوترخانه به عنوان خانه این کبوتران ساخته می‌شد و در هر یک از این برج‌ها بیش از ۱۴۰۰۰ کبوتر نگهداری می‌شدند.

برج‌ کبوترخانه میبد

فضولات کبوترها را در این برج‌ها جمع آوری می‌کردند و از آن به عنوان کود استفاده می‌کردند. برج کبوتر خانه میبد با چهار هزار لانه کبوتر یک شکل یکی از معروف‌ترین برج‌های کبوتر خانه ایران است.

۱۳- چک چک اردکان

چک چک یا چکچکو معبدی زرتشتی در اردکان یزد است. این معبد مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان در ایران محسوب می‌شود. بسیاری از زرتشتیان هر ساله از ۲۴ خرداد به مدت چهارده روز در این معبد جمع می‌شوند و به نیایش می‌پردازند. معابد زرتشتی بسیاری در یزد وجود دارند، اما معبد چک چک در میان زرتشیان شهرت فراوانی دارد.

چک چک اردکان از بهترین جاهای دیدنی ایران

به اعتقاد زرتشتیان در زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاهی ساسانی همراه بود، نیک بانو دختر یزدگرد از دست اعراب به این کوه گریخت، اما در این کوه ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان بنا شد. از دیدگاه زرتشتیان کسی که وارد این عبادتگاه می‌شود باید کاملا پاک باشد‌، کفش‌هایش را از پا درآورد و سر خود را بپوشاند. نام چک چک نیز برگرفته از صدای قطره‌های آبی است که از صخره‌های این کوه می‌چکد.

۱۴- قلعه رودخان رشت

این مجموعه نظامی ابتدا در عصر ساسانی بنا شد و ساخت آن دو ماه طول کشید. اما چندین قرن بعد این قلعه دوباره بازسازی شد. قلعه رودخان به “قلعه هزار پله” نیز شهرت دارد چرا که برای رسیدن به بالای این قلعه باید پله‌های بسیاری را طی کنید، اما دیدن این قلعه زیبا در طبیعتی بی نظیر ارزش این پله نوردی را دارد.

قلعه رودخان رشت

قلعه رودخان از زیباترین مکان های ایران است و زیبایی آن در فصل بهار چندین برابر می‌شود و در پاییز هم با رنگارنگ شدن درختان، زیبایی آن مسحورکننده است.

۱۵- غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان کمتر از یک قرن پیش کشف شد اما گفته می‌شود که قدمت این غار مربوط به عصر ژوراسیک است. غار کتله خور در خارج از زنجان قرار دارد و گرچه مردم از غار علی صدر بیشتر دیدن می‌کنند اما می‌توان گفت غار کتله خور زیباترین غار ایران و بهشتی پنهان در دل کوه‌های زنجان است.

غار کتله خور زنجان از جاهای دیدنی ایران

 

 

۱۶- مقبره حافظ شیراز

اگر قصد دارید به دیدن مقبره یکی از شاعران ایران بروید، بدون شک آن شاعر، حافظ خواهد بود. در بهترین زمان سفر به شیراز، می‌توانید هنگام عصر اطراف مقبره و باغ پیرامون آن قدم بزنید و به جمع گردشگرانی که برای ادای احترام به این شاعر بلند آوازه ایرانی شعرهای حافظ را می‌خوانند بپیوندید و از بودن در این جمع لذت ببرید. حتی این شانس را هم دارید که در کناره مقبره، فال حافظ بگیرید و ببینید که این شاعر بزرگ در فال خود چه اتفاقاتی را برایتان پیش بینی می‌کند.

مقبره حافظ شیراز در ایران

۱۷- جزیره هرمز بندرعباس

جزیره هرمز جزیره‌ای کوچک در بندرعباس است که با طبیعت رویایی و آرامشی بی نظیر گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. سایه‌های قرمز، زرد و نارنجی در تضادی زیبا با آب‌های نیلگون خلیج فارس این جزیره را رنگ آمیزی می‌کنند. جزیره هرمز مکانی رویایی برای زمین شناسان و دوستداران طبیعت است چرا که زیستگاه گوزن‌ها و دیگر گونه‌های حیوانی است.

جزیره هرمز بندرعباس

جزیره هرمز از بهترین جاهای دیدنی ایران است. در بازدید از این جزیره، دیدن دره مجسمه‌ها، غار الهه نمک، ساحل سرخ، موزه دکتر نادعلیان و قلعه پرتغالی‌ها را از دست ندهید.

۱۸- کویر لوت از محبوب ترین مناطق گردشگری ایران

کویر لوت نخستین جاذبه طبیعی ایران است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده و به مدت هفت سال گرم‌ترین نقطه جهان شناخته شد. این دشت لم یزرع و خالی از سکنه آرامشی غیرعادی و ژرف به همراه دارد.

کویر لوت از مناطق گردشگری ایران

پشته‌های شن و ماسه در این کویر با وزش باد دائما در حال جابجایی هستند، بنابراین اگر برای بار دوم به همان جایی که قبلا سفر کرده بودید بروید ممکن است تغییر شکل داده باشد و شکلی کاملا متفاوت با دفعات پیش داشته باشد. کویر لوت بی شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است و آرامش آن هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

۱۹- بیستون و طاق بستان کرمانشاه

بیستون و طاق بستان دو مکان تاریخی از جاهای دیدنی ایران هستند که در نزدیکی یکدیگر و در استان کرمانشاه قرار دارند. نقوش برجسته بر روی سنگ‌های بیستون و مجسمه هرکول بقایای دیدنی این بنای ارزشمند هستند. گفته می‌شود “غار شکارچیان” در دامنه کوه بیستون که مربوط به دوران ماقبل تاریخ است، حدود ۴۰۰٫۰۰۰ سال پیش مسکونی بوده است.

طاق بستان از دیدنی های ایران

طاق بستان هم دیگر مکان تاریخی و با ارزش این منطقه است. بر روی سنگ های طاق بستان که بازمانده از دوران ساسانیان است، تصاویر دیدنی و قابل توجهی از آخرین پادشاه ساسانی همراه با اهورامزدا (خدای زرتشتیان) و آناهیتا (ایزدبانوی آب‌های جهان در دین زرتشت) نقش بسته است.

دیدنی ترین جاهای ایران کم نیست!

در این مطلب تلاش کردیم تعدادی از مکان‌ های دیدنی ایران با عکس به شما معرفی کنیم. اما دیدنی‌ های ایران به همین لیست محدود نمی‌شود و در شهرهای مختلف کشورمان تعداد زیادی اماکن دیدنی وجود دارد که باید دید و تجربه کرد. حتما شما هم تعداد بیشتری مکان های دیدنی در ایران می‌شناسید که دوست دارید بازدید از آن را به دیگران پیشنهاد بدهید. پس لطفا در قسمت نظرات، مکان‌های پیشنهادی خود را معرفی کنید.

سوالات متداول درباره بهترین جاهای دیدنی ایران

بهترین جاهای دیدنی ایران برای سفر تفریحی کجاست؟

از شمال تا جنوب ایران، همه جای این سرزمین پر از جاذبه است، اما اگر دوست دارید تا یک سفر طبیعت گردی متفاوت تجربه کنید، به جنوب کشور و به جزیره قشم سفر کنید، طبیعت قشم شما را شگفت زده خواهد کرد.

بهترین جاذبه ایران برای یک سفر زمستانی کجاست؟

اگر در استان های گرمسیری زندگی می‌کنید و دلتان برای دیدن برف لک زده، در فصل زمستان به استان های شمال غربی کشور مثل اردبیل، یا تبریز سفر کنید و زمستانی متفاوت و سرد سپری کنید.

بهترین جاذبه تاریخی ایران کجاست؟

شهر شوش، دارای قدیمی ترین آثار کشف شده از تمدن ایران است، اگر دوست دارید، تاریخ ایران را از بدو شکل گیری تمدن دنبال کنید، به شوش در خوزستان سفر کنید.

18 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون. خیر جاذبه‌های گردشگری و دیدنی ایران به قدری زیاده که از حوصله یک یا چند مطلب خارجه. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم تا برای هر شهر، در یک مطلب جداگانه به معرفی جاذبه‌های اون شهر بپردازیم. در صفحه اصلی وبلاگ فلای تودی می‌تونید مطالب مختلف که معرفی جاذبه های شهرهای ایران و جهان هستن رو ببینید.

  1. عالی بود .لذت بردم .واقعا ایران چقدر زیباست و متاسفانه ایران خودمون رو نمی شناسیم 😞 و مرغ همسایه غازه

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از حُسن نظرتون. امیدواریم که از بقیه مطالب معرفی جاذبه های گردشگری ایران و جهان هم لذت ببرید..

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید