برای بسیاری از ما سفر به اروپا به هزاران دلیل شبیه یک رویاست، اما رویایی که می‌شود با سفر به یکی از همین شهرهای شمالی ایران آن را محقق کرد. جاهای دیدنی بندر انزلی با پوشش گیاهی و پرندگان منحصربه‌فردش، این شهر را به‌ نام «اروپای کوچک ایران» معروف کرده و به راستی هم این لقب برازنده این شهر ساحلی است. بندر انزلی بزرگترین شهر ساحلی ایران است که در فاصله ۴۰ کیلومتری رشت قرار دارد و تقریبا با یک ساعت رانندگی می‌توانید به آنجا برسید. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی به سراغ یکی دیگر از شهرهای توریستی خطه‌ شمال کشور رفته‌ایم؛ همراه ما شوید تا با جاذبه‌های دیدنی بندر انزلی بیشتر آشنا شوید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

مکان های دیدنی بندرانزلی کجاست؟

بندر انزلی، دومین شهر پر جمعیت استان گیلان و یکی از راه‌های مهم تجاری در زمان گذشته بوده است. در زمان جنگ جهانی، بندر انزلی پناهگاه بسیاری از مهاجران ارمنی و اروپایی بود، به خاطر همین این شهر زودتر سایر شهرهای ایران با فرهنگ غربی آشنا شد و جنبه استراتژیک و اقتصادی پیدا کرد.

تعداد جاهای دیدنی منطقه آزاد انزلی اصلا کم نیست، این شهر در تمام طول سال به‌ویژه فصول بهار و تابستان مقصد گردشگران است و تقریبا همه مسافرانی که برای تعطیلات به شمال و رشت می‌روند، در طول سفرشان حتما زمانی را برای دیدن مرداب انزلی خالی می‌کنند و به هوای دیدن این تالاب به شهر ساحلی انزلی هم سر می‌زنند.

جاهای دیدنی بندر انزلی

بهترین زمان سفر به بندر انزلی

به‌دلیل اینکه بندر انزلی آب‌وهوای گرم و مرطوب دارد. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به بندر انزلی است؛ چون در این زمان‌ها میزان رطوبت هوا کمتر از سایر فصل‌هاست. البته برای دیدن برخی از جاذبه‌ های بندر انزلی بسیار مهم محسوب می‌شود که شما چه زمانی به این شهر سفر می‌کنید؛ برای مثال از اواخر خرداد تا شهریور بهترین زمان برای تماشای مرداب انزلی است. فصل زمستان هوای این بندر معتدل می‌شود؛ اما چون فصل‌ پر بارانی است باید حواستان به تجهیزات لازم سفر باشد.

منطقه محافظت‌شده سرخانکل، بلوار ساحلی انزلی، موج‌شکن انزلی، حافظیه انزلی، دهکده ساحلی و کاخ میان‌پشته و برج ساعت تنها چند جای دیدنی از بندر انزلی محسوب می‌شود که می‌توان چشم بسته حال و هوای گشت‌وگذار در آن‌جا را تصور کرد و بعد چمدان بست و راهی سفر شد.

بهترین جاهای دیدنی بندر انزلی

بازارهای بندر انزلی

در تکمیل جاذبه‌ های سفر به انزلی می‌توان به بازارهای پررونق و پر از سبزیجات و ماهی تازه اشاره کرد که دل هر بیننده‌ای را آب می‌کند. در کنار بازارهای سنتی می‌توانید به سراغ مجتمع‌های تجاری مدرنی بروید که در بندر انزلی ساخته شده‌اند و برای خرید پوشاک گزینه مناسبی هستند. مرکز خرید ونوس یکی از مراکز تجاری شیک بندر انزلی است که بیش از ۸۰۰ فروشگاه دارد. برای خرید در مجتمع تجاری ستاره شمال نیازی به پرداخت هزینه گمرکی نیست و می‌توانید با قیمت بسیار مناسب از این مجتمع تجاری خرید کنید.

هپی مارت و بازار کاسپین نیز از بهترین مراکز خرید بندر انزلی هستند. همچنین شما می‌توانید برای لمس فرهنگ مردم بومی بندر انزلی به شنبه بازار و بازار کپورچال (دوشنبه بازار بندر انزلی) که جزو بازارهای سنتی و قدیمی انزلی هستند بروید و  هرچیزی که به دنبالش هستید را داخل این بازارها پیدا کنید.

بازارهای بندر انزلی

بهترین جاهای دیدنی بندر انزلی

شهر جلگه‌ای انزلی با طبیعت سبز و بندر زیبایش، برای هر مسافری پر از شگفتی است. فرقی نمی‌کند چند سالتان باشد، جاهای دیدنی بندر انزلی برای هرکسی با هر سلیقه‌ای و هر سنی مناسب خواهد بود و می‌تواند مثل یک رویا شما را سرزمین قصه‌های خیالی ببرد.

تالاب انزلی | همبازی با آب‌ و باد

به نظر شما لذت نشستن در یک قایق و شناور شدن روی مردابی که با گل‌های نیلوفر و لاله پوشانده شده، با چه چیز دیگری قابل مقایسه است؟ بسیاری از مسافران تنها هدفشان از سفر به انزلی بازدید از این تالاب بین‌المللی است. جایی که بیش از صدها گونه پرندگان بومی و مهاجر را در دل خود جای داده و منظره خارق‌العاده‌ای از طبیعت را به رخ شما می‌کشد. برای اینکه گردش خود در مرداب انزلی ماندگارتر شود، می‌توانید قبل یا بعد از قایق‌سواری روی مرداب، خودتان را مهمان کافه‌های اطراف تالاب کنید و با خوردن یک شیرینی شمالی و چای چند ساعت خوشحالی بخرید.

تالاب انزلی از جاهای دیدنی بندر انزلی

منطقه حفاظت‌ شده سرخانکل | پهنه صورتی مرداب

یکی از جاهای دیدنی منطقه آزاد انزلی، منطقه حفاظت‌شده سرخانکل است که تقریبا در میانه‌های مرداب انزلی قرار دارد. مسافران برای تماشای گل‌های نیلوفری که روی آب شناور شده‌اند، باید خودشان را به این نقطه از مرداب برسانند تا با صحنه‌ای عجیب و زیبا روبه‌رو شوند.

فرشی از گل‌های صورتی و سفید نیلوفر که بر صفحه مرداب پهن شده و در میان رگبرگ‌های سبز و آبی چشمک می‌زند. اگر فقط یکبار به تماشای این صحنه بروید، مطمئن باشید که دلتان را در مرداب انزلی جا می‌گذارید و بخشی از روحتان را همانجا کنار گل‌های شناور روی آب رها می‌کنید.

در منطقه سرخانکل می‌توانید بسیاری از گونه‌های پرندگان را ببینید که شاید در هیچ‌کجای دیگر ایران نمونه مشابه آن‌ها پرواز نکند. همچنین در این منطقه پرندگان مهاجری ازجمله انواع مرغابی‌ها، کاکایی، پرستوی دریایی، طاووسک و قو به‌همراه ۸۰ نوع ماهی نیز حضور دارند و از جاذبه‌های دیدنی بندر انزلی محسوب می‌شوند.

مرداب انزلی

بلوار ساحلی بندر انزلی | نخستین پارک اروپایی ایران

همانطور که گفته شد، بندر انزلی یکی از اولین شهرهایی بود که حال و هوای اروپایی را به خود دید. بلوار ساحلی بندر انزلی نیز به‌عنوان اولین بوستان ساحلی ایران به این سبک ساخته شد و با چشم‌اندازی رو به دریای خزر و تاسیسات دریایی مامن مسافران و شهروندان بندر انزلی است.

بلوار ساحلی بندر انزلی

اگر چند قدمی در بلوار ساحلی انزلی راه بروید، می‌توانید همزمان رقص موج‌های آرام دریا، پرواز پرندگان ساحلی و رفت‌وآمد کشتی‌ها و تفریحات آبی را به چشم نظاره کنید. اگر مسافر این شهر بارانی هستید، حتما چند ساعتی برای راه‌رفتن میان درختان کاج و مرکبات، بوییدن گل‌های رنگارنگ و عکاسی با مجسمه زیبای شیر را از دست ندهید. برای استراحت نیز می‌توانید از آلاچیق‌های کنار حوضچه‌های بوستان ساحلی بندر انزلی استفاده کنید و از بودن در این مکان لذت ببرید.

%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86 %D9%87%D8%AA%D9%84 %D9%87%D8%A7%DB%8C %DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86 بهترین و تمیزترین هتل های گیلان از نظر مسافران

حافظیه انزلی | به یاد شیراز و در پناه موسیقی

اگر گذرتان به ساختمان شهرداری بندر انزلی افتاد، حتما متوجه یک بنای سفید بسیار شبیه به حافظیه خواهید شد. اشتباه نکنید! اینجا شیراز نیست، اما به‌قدری شباهت این بناها به یکدیگر پررنگ است که آن را حافظیه بندر انزلی نامیده‌اند و مسافران برای عکاسی به اینجا می‌روند. این مکان که جیگا نام دارد، در گذشته محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده و امروز نیز به‌عنوان محل برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و نقاشی از شهروندان و گردشگران میزبانی می‌کند. حافظیه بندر انزلی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بهترین جاهای دیدنی بندر انزلی

موج‌ شکن انزلی | تقابل دریا و ساحل

برای مسافران دوستدار دریا، مکان های دیدنی بندر انزلی محدود نیست، اما هرکسی که مسافر انزلی باشد، حتما سری هم به موج‌شکن ۱۰۴ ساله انزلی می‌زند و از تماشای دریای آرامی که پشت این منطقه را گرفته لذت می‌برد. موج‌شکن انزلی را می‌توان قدیمی‌ترین سازه این شهر نامید که در سال ۱۹۱۴ میلادی (۱۲۹۳ خورشیدی) برای محافظت از کشتی‌هایی که در ساحل انزلی کناره گرفته بودند، ساخته شد. موج‌شکن انزلی در امتداد مسیر بلوار ساحلی قرار دارد و شما می‌توانید با پیاده‌روی در این بلوار خودتان را به موج شکن برسانید.

دیدنی های بندر انزلی

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان | شبی مهمانِ دریا

اگر می‌خواهید سفری رمانتیک به انزلی داشته باشید و مانند فیلم تایتانیک در یک کشتی تفریحی بمانید، حتما به سراغ کشتی تفریحی میرزا کوچک خان در بندر انزلی بروید. این کشتی ۵ طبقه دارای ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض، ۲۰ متر ارتفاع و ۲۷ کابین درجه‌یک و دو است و می‌تواند حدود ۲۵۰ مسافر را مهمان خود کند و لذت اقامت یک شبه روی دریای خزر را به شما هدیه دهد. امکاناتی که در این کشتی دریافت می‌کنید در حد یک هتل چهار ستاره است!

تفریحات بندر انزلی

روستای اشپلا | لذت کمپینگ در پارک جنگلی

مگر می‌شود به شمال کشور رفت و جنگل را تجربه نکرد؟! اگر به‌دنبال گزینه متفاوتی از جاهای دیدنی بندر انزلی هستید، بهتر است در حاشیه سفرتان برای یک کمپ چندساعته به سراغ روستای اشپلا بروید. برای رسیدن به این روستا باید چند یلومتری از انزلی فاصله بگیرید و در پارک جنگلی انتهای روستا نیز کمپ کنید و از فضای دل‌انگیز طبیعت لذت ببرید.  

روستاهای بندر انزلی

کاخ میان پشته یا کاخ موزه نظامی | جایی که زمان می‌ایستد!

کاخ میان پشته بین انزلی و غازیان قرار دارد. مکانی بازمانده از دوره قاجار که حالا به موزه‌ای برای نگهداری سلاح‌های دوره صفوی تبدیل شده است. معماری این بنا بسیار چشمگیر و زیباست و با نمای رو به ساحل شما را میخکوب خود می‌کند. این ساختمان دو طبقه ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی بزرگ با اشیای مختلف تاریخی دارد.

داخل هر بخش مجموعه‌ای از سلاح‌ها، لوازم شخصی گذشتگان، نقاشی‌ها و گلدان‌ها، مبلمان و چینی‌های ارزشمند تاریخی و تمساح تاکسیدرمی شده‌‌ای که از طرف هندی‌ها به ناصرالدین شاه قاجار اهدا شده بود را ببینید. در محوطه بیرونی کاخ میان پشته نیز ماکت انواع کشتی‌ها و تجهیزات دریایی را قرار داده‌اند تا هم از درون و هم از بیرون موزه‌ای تمام‌عیار برای اهالی ماجراجوی انزلی باشد.

بهترین جاهای دیدنی بندر انزلی

کلبه وحشت انزلی | چاشنی ترسناک سفر به انزلی!

کلبه وحشت انزلی جایی مخوف و ترسناک در دل‌ جنگل‌های انزلی و صومعه‌سراست و به تعبیر مردم محلی، مکانی نفرین‌شده است! اما این کلبه آنقدرها هم ترسناک نیست و درحال حاضر با تمام داستان‌های که درباره‌اش می‌گویند، یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید کمی ترس و هیجان را چاشنی سفرتان به انزلی کنید می‌توانید در روستای هفت دغنان اسکان پیدا کنید.

بهتر است برای ماجراجویی در این کلبه روز را انتخاب کنید و شب را در روستا بمانید تا اتفاق بدی برایتان رخ ندهد. محلی‌های این منطقه می‌گویند صداهای عجیب و ترسناکی از داخل این جنگل و کلبه شنیده می‌شود و روایت‌های مختلفی درباره اتفاقاتی که در این مکان رخ داده، گفته می‌شود که نمی‌توان برچسب واقعی را به همه آن‌ها زد.

تفریحات بندر انزلی

آکواریوم انزلی | گردش‌‌‌ در دنیای زیر آب

آکواریوم انزلی با وجود ۴۰ آکواریوم بزرگ، نه‌تنها یکی از بهترین آکواریوم های ایران است. یک تونل ۴۰ متری را تصور کنید که می‌توانید زیر حجم ۳ میلیون لیتر آب راه بروید و آبزیان ۵ قاره دنیا را از نزدیک نگاه کنید. بعد هم روی صندلی‌های سینمای چندبعدی بنشینید یا در مراکز تجاری اطرافش بای عزیزانتان سوغات بخرید. در این آکواریوم ۲۰۰ گونه مختلف آبزیان، بیش از ۵۰۰۰ هزار خزنده، آبزی و پرنده به نمایش گذاشته شده‌اند.

آکواریوم بندر انزلی

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%86 %D8%AE%D8%B2%D8%B1 بهترین هتل های ساحلی شمال ایران

گورستان لهستانی بندر انزلی | دومین گورستان خارجی ایران!

برای دیدن دومین گورستان بزرگ لهستانی‌ها در ایران باید مقصدتان بندر انزلی باشد. این گورستان که به‌خاطر تفاوت سنگ قبورش با سایر گورستان‌ها تبدیل به یک مکان دیدنی شده است، ۶۳۹ قبر از لهستانی‌هایی که طی جمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ به ایران پناهنده شده بودند را در بر دارد.

جاهای دیدنی بندر انزلی

برج ساعت انزلی | فانوس راهنمای کشتی‌ ها

یکی از قدیمی‌ ترین بناهای دیدنی بندر انزلی برج ساعت است که آن را با عنوان مناره انزلی نیز می‌شناسند. این برج که با گذشت سال‌های زیاد هنوز ساعت را بسیار دقیق نمایش می‌دهد، در سال ۱۱۹۴ شمسی به دستور خسروخان گنجی، حاکم ناصرالدین‌ شاه در انزلی ساخته شد. این مکان در اصل به‌عنوان فانوس کاربرد داشته و شب‌ها با روشن کردن چراغی بر فراز آن مسیر را برای کشتی‌ها مشخص می‌کردند. این بنا با شماره ۱۵۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

 مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین | هیجانِ بازی با دریا

سفر به شهرهای ساحلی همیشه با تفریحات دریایی گره خورده است. اگر مسافر بندر انزلی باشید می‌توانید همه‌جا کمی از بازی‌های ساحلی را تجربه کنید، اما برای تجربه تفریحات دریایی در انزلی، بهتر است به مجموعه مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین بروید. این مجموعه با فضایی کاملا خانوادگی، کلوپ تفریحات دریایی را راه انداخته و با رستوران، نمازخانه، کافی شاپ و استراحتگاه به یکی از بهترین جاهای دیدنی بندرانزلی تبدیل شده است.

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین

بندر انزلی، از محبوب ترین شهرهای شمال ایران

سفر به شمال کشور هم سیاحت است و هم زندگی. وقتی پای طبیعت شمال و ساحل در میان باشد، تمام حواس آدمی پی یک چیز می‌رود و آن لذت زندگی در لحظه حال است. بندر انزلی با مکان‌های دیدنی متنوع و تفریحات مختلفی که دارد همیشه یکی از پر مسافرترین مقصدهای شمالی بوده است. به ویژه اگر به رشت سفر کنید حتما به سراغ مرداب بندر انزلی هم خواهید رفت و تماشای لاله‌های روی آب و نیلوفرهای مرداب را از دست نخواهید داد. می‌توانید با خرید ارزانترین بلیط هواپیما خودتان را به شهر رشت برسانید و از آنجا راهی بندرانزلی شوید.

شما برای ما از سفرتان به اروپای کوچک ایران بگویید؛ کدام یک از تفریحات و جاهای دیدنی بندر انزلی را تجربه کرده‌اید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بندر انزلی

بندر انزلی کجاست؟

بندر انزلی در استان گیلان و نزدیکی شهر رشت قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به بندر انزلی چه زمانی است؟

فصل بهار و پاییز که هم رطوبت کمتر می‌شود و هم هوا خنک‌تر است.

بهترین زمان دیدن تالاب بندر انزلی و نیلوفرهای مرداب چه زمانی است؟

اواخر خرداد تا اواخر شهریور بهترین زمان برای دیدن تالاب بندر انزلی و نیلوفرهای مرداب است.

کدام یک از جاهای دیدنی بندر انزلی در بهار قابل دسترس است؟

در این فصل تماشای تالاب بندر انزلی، دهکده ساحلی و منطقه حفاظت‌شده سرخانکل توصیه می‌شود.

معروف ترین بازار های بندرانزلی کدام هستند؟

بازار بزرگ کاسپین، مجتمع تجاری ستاره شمال، بازار بزرگ سپه، شنبه بازار، بازار کپورچال، بازار ماهی فروشان  و مرکز تجاری هپی مارت از معروف‌ترین بازارهای بندر انزلی هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید