اگر از جاذبه‌های دیدنی کردستان چیزی به گوشتان خورده باشد، احتمالا می‌توانید حس بزنید در روستای اورامانات چه حال‌وهوای بی‌نظیری در انتظارتان است! این روستا که به‌عنوان بهترین قطب گردشگری در غرب ایران شناخته می‌شود، دهکده‌ای تاریخی با رمزورازهای فراوان است. بنابراین در سفر به اورامانات کردستان، باید خود را برای دیدن مناظر شگفت‌انگیز تاریخی آماده کنید. سفر به این منطقه می‌تواند خیلی به‌یادماندنی‌تر شود؛ اگر همراه با فردی کارکشته و بلدراه باشید. بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه چمدانتان را ببندید و راهی روستای اورامانات شوید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، همراه ما باشید و روایت‌های شنیدنی ما از این منطقه را بخوانید.

روستای اورامانات کجاست؟

روستای اورامانات کجاست؟ این سوال از آن دسته سوالاتی است که ما جواب واضح و مشخصی برایش نداریم! دلیل آن هم وسعت و گستردگی بسیار زیاد این منطقه است؛ تا جایی که برای ترسیم دقیق آن، باید نگاهی به نقشه جهان داشته باشیم.

اورامان نام منطقه‌ای دوبخشی در غرب ایران و شرق عراق است که بخش اعظم و بزرگ‌تر آن در کردستان و کرمانشاه قرار دارد و بخش کوچکش در حلبچه عراق جا خوش کرده است. در کردستان شهرهایی همچون سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه شهرهایی مانند پاوه، جوانرود، نوسود و نودشه زیر سایه منطقه اورامان قرار دارند. بنابراین، اورامان، این دشت زیبا و پرپیچ‌وخم را بایستی جاذبه‌ای مشترک میان ایران و عراق دانست.

اگر کردستان را به خوبی نمی‌شناسید، در مقاله جاهای دیدنی کردستان، با جاذبه‌های این منطقه زیبا آشنا شوید.

مسیر دسترسی به روستای اورامان

مسیر رسیدن به دشت باصفای اورامان به دشواری ترسیم نقشه آن نیست! برای سفر به اورامانات کردستان، کافی است سوار خودروی شخصی خود شوید و از تهران مقصدی ۶۶۰ کیلومتری را به سمت ساوه، همدان، سنندج، سروآباد و اورامان پیش بگیرید. اگر هم قصد سفر به این منطقه را با هواپیما دارید، ابتدا یک بلیط هواپیما از تهران به سنندج خریداری کنید، سپس از سنندج با خودروهای مختلفی که در دسترس هستند، خودتان را به این دهکده باشکوه برسانید.

تاریخچه روستای اورامانات

در باب تاریخچه درخشان منطقه اورامانات، می‌توان ساعت‌ها حرف زد و باز هم برای نشان‌دادن تاریخ باستانی این منطقه زمان کم می‌آوریم! آنطور که از شواهد و آثار تاریخی پیداست، روستای اورامانات بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارد. این را از روی آثار و کتیبه‌های برجای‌مانده در این منطقه و به‌ویژه روستای هجیج کاملا می‌توان درک کرد. استخوان‌های بز کوهی، کتیبه‌های آشوریان، ابزارهای سنگی غارنشینان، گورهای سنگی بزرگ و باقی‌مانده اجاق‌ها، همگی ما را به دوره‌ای از ماقبل تاریخ می‌برند؛ دوره‌ای که به عصر پارینه‌سنگی و عصر آهن تعلق داشته و تقریبا در آن، هیچ نشانی از اختراع خط وجود نداشته است.

روستای اورامانات

جالب است بدانید که اورامانات کردستان بسیاری از حکومت‌های تاریخی همچون هخامنشیان، یونانیان، آشوریان و مادها را به خود دیده است. اصلا به همین دلیل هم به نام اورامان تخت شهرت دارد؛ چراکه محلی‌ها معتقدند این منطقه روزگاری تخت حکومتی پادشاهان مختلف بوده است.

دلیل نامگذاری اورامان

از نام اورامان تخت یاد کردیم، بد نیست اشاره‌ای هم به ریشه و معنای اورامان داشته باشیم. روایت‌ها در باب نام‌گذاری این منطقه و چون‌وچرایی آن بسیار است. ما قرار نیست با ردیف‌کردن تمام این روایت‌ها، زیاده‌گویی کنیم.

از ما تنها این روایت معروف را قبول کنید که اورامان که با نام هورامان هم شناخته می‌شود، ترکیب دو واژه هورا و مان است. هورا را اگر به زبان اوستایی ترجمه کنیم، به معنای خورشید خواهد بود و اگر اعتقاد بومیان این منطقه را مرجع قرار دهیم، اهورامزدا معنا می‌شود. بنابراین، اورامان را می‌توان خانه اهورامزدا یا خانه خورشید معنا کرد.

سفر به روستای اورامانات

گویش و دین مردم اورامان

گاهی به‌غلط، گویش مردم روستای اورامانات را زبان کردی قلمداد می‌کنند. اما در واقع، گویش مردم اورامان، زبان اورامانی یا هورامانی است که به‌لحاظ تقسیم‌بندی در دسته گویش‌های گورانی و زازا قرار می‌گیرد. مردم روستای اورامانات قبل از اسلام، پیرو آیین زرتشتی بوده‌اند. در حال حاضر، اکثریت مردم این روستا اهل تسنن هستند. ضمن اینکه در این منطقه، هنوز تعداد اندکی از صوفیان و دراویش نیز زندگی می‌کنند.

اقامت در اورامانات

معماری روستای اورامان

شاید فکر کنید کوهستانی‌بودن این منطقه، موجب محدودیت‌عمل سازندگان و معماران خانه‌های بومی آن شده است. اما باید در کمال شگفتی و حیرت، بگوییم که درست همین محدودیت، از سازندگان خانه، معمارانی خوش‌ذوق و خوش‌فکر ساخته است؛ آنقدر که نتیجه هنر آن‌ها را می‌توان از بی‌نظیرترین شاهکارها در کل ایران دانست.

معماری خانه‌های روستایی اورامان به‌شکلی پلکانی اجرا شده است. به همین دلیل هم بیشتر از اینکه با نام اورامان شناخته شود، به روستای هزارماسوله ایران شهرت دارد. در این سبک از معماری، همان‌طور که می‌دانید، پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه دیگری است. نکته اعجاب‌انگیز این سبک معماری، سنگ‌های تراشیده‌شده کوه است که مصالح هر خانه را تشکیل می‌دهند؛ سنگ‌هایی که برای اتصال به یکدیگر به هیچ ملاتی احتیاج ندارند و این بیشتر باعث تعجب گردشگران می‌شود!

از دور که به خانه‌های پلکانی روستای اورامانات نگاهی بیندازید، یک هرم می‌بینید که در راس آن، قلعه باستانی قرار دارد. قرارگرفتن خانه‌ها در شیب تند کوهستان نیز تصویری دیگر از دورنمای این روستاست که به‌شکل اعجاب‌آمیزی با مناظر طبیعت آن همسو و هماهنگ است.

آب و هوای روستای اورامان

روستای اورامانات منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوای نسبتا سرد است. به فضای کوهستانی این منطقه، تصویری از دشت‌های سرسبز و باغات پر از چشمه را هم اضافه کنید تا شکلی کامل از این منطقه در ذهنتان مجسم شود.

روستای اورامان تنوعی بی‌نظیر از گونه‌های گیاهی را دارد که موجب پدیدآیی آب‌وهوایی معتدل در فصول گرم سال می‌شود. درختان پسته وحشی، بلوط، انجیر، گردو، کنگر، ریواس و ترشکه از جمله درختان و پوشش‌های گیاهی این منطقه باصفا به‌حساب می‌آیند. به همه این زیبایی‌ها، وجود جنگل‌های بزرگ با درختان زیبای بلند را هم اضافه کنید که در گوشه‌گوشه این سرزمین، وجود دارند و اسباب طراوت و نشاط بیشتر را برای این منطقه فراهم می‌کنند.

آب و هوای روستای اورامان

بهترین زمان سفر به اورامانات

همان‌طور که گفتیم، روستای اورامان جزو مناطق کوهستانی کشور است که گاهی هوای سرد آن تا فصل بهار نیز ادامه دارد. بنابراین، بهترین زمانی که می‌توان برای سفر به این منطقه انتخاب کرد، اواخر فصل بهار و فصل تابستان است.

بهترین زمان سفر به اورامانات

بی‌انصافی است اگر در کنار هوای کوهستانی این منطقه، ما به توصیف مناظر زیبا و خیره‌کننده آن نپردازیم. فصل بهار که می‌شود، اورامان را می‌توان تکه‌ای از بهشت در غرب ایران دانست. بنابراین، توصیه می‌کنیم در برنامه‌ریزی سفر به اورامانات کردستان، به‌گونه‌ای عمل کنید که اردیبهشت‌ماه را در این منطقه رویایی باشید. در اردیبهشت‌ماه اورامان، تصویری دیگر از فصل بهار را که تابه‌حال ندیده‌اید، خواهید دید!

جاهای دیدنی اورامانات | مجموعه‌ ای از جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی

مگر می‌شود که روستای اورامان تخت کردستان با این همه وسعت و این تاریخچه درخشان، خالی از هرگونه جاذبه گردشگری باشد؟ این منطقه پر است از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی که برای تماشای هر کدام، باید ساعت‌ها زمان بگذارید تا به درکی عظیم از جزئیات چشم‌نواز آن‌ برسید. ما در ادامه، معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری که سفر به اورامانات کردستان را برای‌تان خاطره‌انگیز می‌کنند، به شما معرفی خواهیم کرد. پس همراه ما باشید.

قلعه اورامان | برجی باستانی متعلق به دوره پیش از اسلام

به خانه‌های پلکانی و هرمی‌شکل روستای اورامانات که نگاه کنید، قلعه‌ای باستانی را می‌بینید که درست در راس هرم قرار دارد. این قلعه، اولین و بهترین جاذبه گردشگری است که در سفر به اورامانت کردستان، می‌توانید از آن بازدید کنید.

گویا این قلعه باشکوه در زمان بسیار قدیم، پناهگاه صفویان برای حمله به عثمانی‌ها بوده است. در حال حاضر، روایت‌های متعددی از تاریخ این قلعه بیان می‌شوند. برخی آن را تنها یک راهنمای مسیر می‌دانند و گروهی معتقدند این قلعه، جنبه حفاظتی و امنیتی داشته است. چیزی که قطعی‌ست، این است که قلعه اورامان از قدمتی بسیار طولانی برخوردار است و به دوره تاریخ پیش از اسلام تعلق دارد.

جاهای دیدنی اورامانات
  • آدرس: استان کردستان، شهرستان سروآباد، بخش اورامان.

پل گاران | جاذبه‌ ای تاریخی از روزگاران قدیم

از دیگر جاذبه‌های تاریخی روستای اورامان، می‌توان به پل گاران اشاره کرد که نمای ظاهری آن، به‌خوبی گویای تاریخ باستانی‌اش است. این پل که با نام پل کردلان هم شناخته می‌شود، در ۱۰ کیلومتری ضلع شمال‌شرقی شهر مریوان قرار دارد. قدمت این پل را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند؛ اما روایت‌هایی از مرمت آن در دوره صفوی توسط پادشاه حکومتی آن زمان، یعنی اردلان نیز بازگو می‌شود.

جاهای دیدنی اورامانات
  • آدرس: استان کردستان، ۱۰ کیلومتری ضلع شمال‌شرقی شهرستان مریوان.

مسجد جامع اورامانات | شکوهی از معماری ایرانی اسلامی

یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های گردشگری روستای اورامانات، مسجد جامع این منطقه است که تقریبا در هیچ‌کجای ایران نظیر ندارد! این بنای قدیمی از چوب گردو ساخته شده است. اگر خوب دقت کنید، می‌توانید در معماری نمای داخلی آن، آثاری از طرح‌های اسلیمی و منبت‌کاری‌های ظریف را مشاهده کنید. مسجد جامع اورامانات برای تمام گردشگران با هر اعتقاد و سلیقه‌ای، یک جاذبه گردشگری خارق‌العاده محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی اورامانات
  • آدرس: استان کردستان، منطقه اورامان، شهرستان سروآباد، خیابان هجیج، خیابان نودشه.

آرامگاه پیرشالیار | مقبره بزرگ‌ مردی از تاریخ

در سفر به اورامانات کردستان، با بنایی سنگی مزین به گنبدی سبزرنگ مواجه خواهید شد که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری مذهبی در این منطقه یاد می‌شود. این بنای سنگی که میان کوه‌های تخت ثانی، پیررستم، مله اسب و کوسالان جا خوش کرده است، به آرامگاه یکی از بزرگ‌مردان روستای اورامان، یعنی پیرشالیار تعلق دارد.

مردم این منطقه به پیرشالیار ارادت بسیار خاصی دارند و معتقدند از برکت وجود او، معجزات بسیار عظیمی در این منطقه رخ داده است. این بزرگ‌مرد از مریدان خاص صوفی و شاعر معروف ایرانی شیخ عبدالقادر است؛ ضمن اینکه جزو نوادگان امام جعفر صادق (ع) نیز محسوب می‌شود. مجموعه تمام این نسبت‌ها، موجب شده است تا مردم محلی اورامان، احترام بسیار زیادی برای این شخص قائل باشند. این ارادت و احترام را می‌توان به‌خوبی در مناسک و آداب‌ورسوم مردم این منطقه مشاهده کرد.

جاهای دیدنی اورامانات
  • آدرس: استان کردستان، شهرستان سروآباد، خیابان هجیج، خیابان نودشه.

جاذبه‌ های دیدنی در اطراف روستای اورامانات

حیف است در سفر به اورامانات کردستان، نامی از جاذبه‌های گردشگری موجود در اطراف این منطقه نبریم. شما نیز اگر به این دشت زیبا سفر کردید، حتما در برنامه سفرتان، زمانی را به بازدید از جاذبه‌های اطراف اورامان اختصاص دهید. در ادامه، می‌توانید با برخی از دیدنی‌های معروف اطراف اورامان آشنا شوید.

چشمه بل | از بهترین دیدنی های اطراف روستای اورامانات

یکی از دیدنی‌های اطراف اورامان در فصل بهار، چشمه بل است که فرصت بازدید از آن را نباید به هیچ قیمتی از دست داد. این چشمه که هم‌نام یکی از خدایان بابلی است، در ۲ کیلومتری روستای هجیج قرار دارد. سرچشمه این چشمه طبیعی، کوه‌های شاهو کرمانشاه است؛ اما به کردستان نیز راه پیدا می‌کند. گوش‌دادن به صدای زیبای جوش‌وخروش آب و لمس آب خنک این چشمه از بهترین لذت‌هایی است که می‌توانید به لطف چشمه پرآب بل، آن را تجربه کنید.

جاهای دیدنی اورامانات
  • آدرس: استان کردستان، منطقه اورامان تخت، شهر کرمانشاه، ۲ کیلومتری روستای هجیج.

رود لیله | رودخانه گل‌ آلود محلی‌ها

یکی دیگر از جاهای دیدنی در حوالی روستای اورامانات، رود لیله است که طولی به اندازه ۵۰ کیلومتر دارد. جالب است بدانید که لیله در گویش کردی رودخانه گل‌آلود معنا می‌دهد. سرچشمه این رود زلال از کوه بندگاز در دهستان دولت‌آباد آغاز و مسیر آن به سد دربندیخان عراق منتهی می‌شود.

  • آدرس: استان کردستان، دهستان دولت‌آباد.

گردنه ژالانه | از شگفت‌ انگیزترین دیدنی‌ ها در سفر به اورامانات کردستان

در سفر به اورامانات کردستان، گردنه ژالانه را نیز به لیست دیدنی‌های خود اضافه کنید. این گردنه که درست در مسیر سروآباد به روستای اورامانت قرار گرفته است، عمقی چند متری دارد. نقطه آغازین مسیر این جاذبه دیدنی، روستای درکی است که تا شمال‌غرب روستای کماله در دهستان اورامانات تخت ادامه پیدا می‌کند. این گردنه در فصل زمستان، غالبا پوشیده از برف است و گذر از آن، دشواری‌های خاص خود را دارد. اما با رسیدن فصل گرم سال، گردنه ژالانه تبدیل به یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی روستای اورامان می‌شود.

اورامانات کردستان
  • آدرس: استان کردستان، مسیر سروآباد به روستای اورامانات.

رودخانه سیروان؛ پهناورترین رودخانه در اورامانات

از دیگر جاذبه‌های اطراف روستای اورامانات، رودخانه سیروان است که این منطقه را از سروآباد جدا می‌کند. سرچشمه این رود پهناور، زراب و مریوان کردستان است. رودخانه سیروان بعد از عبوری پرپیچ‌و‌خم و طولانی از غرب، جنوب‌غرب و مرکز کردستان، به رودخانه لیلی می‌پیوندد و از آنجا راهی عراق می‌شود. قطعا عراق مسیر آخر این رودخانه عریض و طویل نیست. رودخانه دیاله، رود دجله و خلیج همیشه فارس از مقاصد نهایی سیروان هستند.

رودخانه سیروان دیدنی‌های بسیاری را برای عوض‌کردن حال‌وهوای گردشگران در دل خود پنهان کرده که شاید بهترینش، گونه‌های جانوری و گیاهی خاص این منطقه باشد. دیدن سنجاب ایرانی و درختان بلوط، تنها یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این منطقه است. قایق‌رانی نیز از دیگر تفریحات ناب آنجا است که اگر آن را تجربه نکنید، پشیمان می‌شوید!

رود سیروان در روستای اورامانات
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر مریوان.

غار قوری قلعه | عظیم‌ ترین غار آبی خاورمیانه

اگر در گلچین‌کردن جاهای دیدنی روستای اورامانات مردد هستید، بی‌معطلی غار قوری قلعه را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهید. قدمت این غار به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد. ضمن اینکه به‌عنوان بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه نیز شناخته می‌شود. تمام این موارد از غار قوری قلعه، جاذبه‌ای دیدنی و بکر ساخته است. این غار تنها ارزش تاریخی و باستانی ندارد؛ وجود خفاش‌های نادر با نام موشی گوشی، جنبه زیست‌شناسی این منطقه را نیز بااهمیت کرده است.

اورامانات کردستان
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر روانسر کرمانشاه، نزدیک به روستای قوری قلعه.

روستای درکی | از بهترین جاذبه های سفر به اورامانات کردستان

در دل رشته‌کوه‌های زاگرس و در بخش مرکزی شهرستان سروآباد، روستایی خوش‌آب‌وهوا، تحت‌ عنوان روستای درکی قرار دارد. این روستا صاحب دو رشته‌کوه مرتفع به نام عوالان و دالانی است که می‌توانند گزینه‌ای جذاب برای کوهپیمایی گردشگران باشند.

جاهای دیدنی اورامانات
  • آدرس: ساتان کردستان، منطقه اورامان، بخش مرکزی شهرستان سروآباد.

آداب و رسوم و سنت مردمان منطقه اورامان

یکی از بخش‌های جذاب سفر به اورامانات کردستان، شرکت‌کردن در مراسم باشکوه پیرشالیار است که هر سال در بهمن‌ماه برگزار می‌شود. داستان این مراسم، به حدود ۶۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

در آن زمان، شخصی به نام سیدمصطفی، ملقب به پیرشالیار می‌زیسته که گویا از مغان زرتشتی و از نوادگان جاماسب بوده است. ماجرای محبوبیت این شخص در میان مردم اورامانات از مراسم عروسی‌اش آغاز می‌شود. نقل است که در آن زمان، حاکم بخارا صاحب دختری ناشنوا و لال بوده که پزشکان از درمان او عاجز بوده‌اند. حاکم در شهر اعلام می‌کند هر مردی اسباب شفای دخترش را فراهم کند، او را برای همسری دخترش انتخاب می‌کند.

در همین زمان، شهرت پاکدامنی و درستکاری پیرشالیار به گوش حاکم می‌رسد. حاکم نیز به همراه دختر راهی خانه پیرشالیار می‌شود؛ اما نرسیده به خانه این بزرگ‌مرد، دختر حاکم، یعنی بهارخاتون، هم شنوایی خود را به‌ دست می‌آورد و هم می‌تواند به‌خوبی صحبت کند! حاکم نیز که از شفای دخترش بسیار خوشحال است، بهارخاتون را به عقد پیرشالیار درمی‌آورد و از مردم می‌خواهد تا سال‌های سال، این روز خجسته را جشن بگیرند.

سفر به اورامانات 12

مردم اورامان که ارادت بسیار ویژه‌ای به پیرشالیار دارند، هر سال در بهمن‌ماه با برپایی جشن و سرور، محبت قلبی خود را به این شخص بزرگ ابراز می‌کنند. آن‌ها طی مراسمی سه‌روزه، بساط خوراکی‌های خوشمزه را برپا و با انجام رقص‌های سماع و عرفانی و دف‌زدن، شادی را به این منطقه دعوت می‌کنند. در آخر مراسم نیز، راهی آرامگاه پیرشالیار می‌شوند و با بوسه‌زدن بر خاک مزار این مرد شریف، از او حاجات قلبی خود را طلب می‌کنند. در آخر هم با ماست و نان از اهالی روستا پذیرایی و اینگونه پایان مراسم عرفانی خود را اعلام می‌کنند.

غذاهای محلی روستای اورامان

منوی غذایی روستای اورامانات تنوع بی‌نظیری دارد. در این روستا، می‌توانید مزه‌های مختلفی از نان‌های معروف روستا نظیر شلکینه، برساق و کلانه را تجربه کنید. برای کسانی که از طرفداران آش هستند هم خبرهای خوبی داریم! اهالی این منطقه در طبخ آش‌های مختلفی همچون آش دوغ و آش عدس بلغور تبحر بسیار بالایی دارند. اما از همه این‌ها جذاب‌تر، کباب و خورشت اورامان است که اگر طعم آن را یک‌بار امتحان کنید، برای همیشه شیفته دستپخت زنان هنرمند این روستا خواهید شد! ماهی کباب، کباب کردی، خورش کنگر، خورش ریواس، کنگر و کرفس سوخاری (قایرمه) از جمله غذاهای محلی روستای اورامانات هستند.

غذاهای محلی روستای اورامان

سوغات روستای اورامان

روستای اورامانات در کنار جاذبه‌های دیدنی و مراسم تماشایی خود، سوغات معروفی هم دارد. حیف است این شهر بهشتی را بدون خرید سوغات ارزشمند آن ترک کنید. ما در ادامه، با معرفی چند مورد از خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی ارزشمند این منطقه، شما را در امر خرید سوغات همراهی خواهیم کرد:

  • گلیم، نمد و جاجیم؛
  • سبد؛
  • گیوه (کلاش)؛
  • ظروف چوبی؛
  • عصا؛
  • دف؛
  • سجاده؛
  • شال با کرک بز؛
  • پارچه‌ها و لباس‌های منجوق‌دوزی‌شده؛
  • لباس محلی شامل کلاش، چوخه، شال کلکه و دستار؛
  • نان ساجی؛
  • انواع آش‌های محلی مانند آش دوغ، آش رشته، آش کشک و…؛
  • کلوچه محلی؛
  • نان محلی کلانه؛
  • محصولات دامی و باغی.
سوغات اورامانات

اقامت در روستای اورامان

برای اقامت در اورامان تخت، گزینه‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به سلیقه، بودجه و نیازتان، یکی از آن‌ها را گلچین کنید. این منطقه هم دارای هتل‌های شیکی است و هم خانه‌های ویلایی، سوییت‌ها، مهمان‌سراها و خانه‌های بوم‌گردی دارد. انتخاب با خودتان است که کدامیک از این موارد را برای اقامتتان در این منطقه انتخاب می‌کنید. ما در ادامه، فهرستی کوتاه از بهترین هتل‌های این شهر را در اختیارتان می‌گذاریم.

هتل زریوار مریوان

یکی از بهترین هتل‌هایی که می‌توانید در روستای اورامانات انتخاب کنید، هتل زریوار مریوان است. این هتل با ۷ طبقه و ۴۲ اتاق در شهر مریوان و در مجاورت دریاچه زریوار قرار گرفته و تنها به‌مدت ۲ ساعت با روستای اورامان فاصله دارد. دریاچه زریبار یکی از زیباترین جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌رود.

شاید امکانات معمولی این هتل، انتظار شما از اقامت در یک هتل لوکس را به‌خوبی برآورده نکند؛ اما قطعا نمای رو به کوه و جنگل و دریاچه اتاق‌ها، شما را برای همیشه از اقامت در این هتل راضی نگه می‌دارد. از امکانات رفاهی هتل زریوار، باید به رستوران، خشک‌شویی، سیستم تهویه، آسانسور، مبلمان، پارکینگ، کمد لباس، مینی‌بار با هزینه، سرویس بهداشتی فرنگی و صبحانه اشاره کرد.

هتل اورامانات
  • آدرس: کردستان، مریوان، واقع در بلوار دریاچه، هتل زریوار مریوان.

هتل شادی اورامان

اگر هیچ‌چیز به‌اندازه نظافت اتاق‌های هتل برای‌تان اهمیت ندارد، هتل شادی گزینه‌ای مناسب برای اقامت در اورامانات خواهد بود. هتل شادی نمایی سنگی دارد و در منطقه اورامانات واقع شده است. از امکانات رفاهی این هتل می‌توان به حمام، یخچال، مبلمان، کمد لباس و دراور، تلویزیون و تلفن، سیستم سرمایش و گرمایش و صبحانه اشاره کرد.

  • آدرس: کردستان، مریوان، شهرستان سروآباد، شهر اورامان تخت.

هتل سلین اورامان

یکی دیگر از هتل‌های معروف منطقه روستای اورامان، هتل سلین است که با این منطقه، تنها ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. این هتل در ۲۰ کیلومتری روستای هجیج و در دل روستای سلین واقع شده است. با اقامت در هتل سلین، می‌توانید هر صبح را با منظره دلنواز طبیعت سرسبز و باصفای این منطقه آغاز کنید. امکانات رفاهی این هتل بسیار معمولی هستند؛ اما فضای گرم و صمیمانه و نمای زیبای آن، باعث جذابیت این هتل می‌شوند.

اقامت در اورامان
  • آدرس: ۲۰ کیلومتری روستای هجیج، واقع در روستای سلین.

روستای اورامانات | جلوه‌ای کامل از نقاشی طبیعت

در سفر به اورامانات کردستان، جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی در انتظارتان است. این جاذبه‌ها آنقدر باشکوه و خیره‌کننده هستند که یقین داریم با دیدن آن‌ها، نه‌تنها شمال و جنوب، بلکه غرب ایران را هم برای سفر انتخاب خواهید کرد. ما همه تلاش خود را کردیم تا با شرح تمام جاهای دیدنی روستای اورامانات، گوشه‌ای از زیبایی‌های این منطقه بهشتی را برای شما به‌ تصویر بکشیم. حال دیگر نوبت به ادامه این مسیر و ملاقات واقعی با بهشتی‌ترین منطقه غرب ایران رسیده است! ما نیز بی‌صبرانه منتظر خواندن تجربه‌های ناب شما از سفر به اورامانات کردستان هستیم. 

سوالات متداول درباره سفر به اورامانات

روستای اورامانات در کجا قرار دارد؟

اورامان منطقه‌ای دوبخشی است که یک بخش آن در کردستان و کرمانشاه و بخش دیگرش در عراق قرار دارد.

فاصله روستای اورامانات با تهران چقدر است؟

از تهران تا اورامان، حدود ۶۶۰ کیلومتر فاصله است.

بهترین مسیر دسترسی به اورامان از تهران کدام است؟

ساوه، همدان، سنندج، سروآباد و اورامان، بهترین مسیری است که از تهران می‌توانید راهی این منطقه شوید.

بهترین زمان سفر به اورامانات کردستان چه موقع است؟

اواسط فصل بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به اورامانات کردستان است.

غذاهای محلی منطقه اورامان کدام است؟

از غذاهای محلی اورامان، می‌توان به انواع نان، انواع آش و غذاهایی همچون ماهی کباب، کباب کردی، خورش کنگر، خورش ریواس، کنگر و کرفس سوخاری (قایرمه) اشاره کرد.

بهترین هتل‌ها برای اقامت در منطقه اورامان کدامند؟

بهترین هتل‌ها برای اقامت در منطقه اوارمان هتل زیروار، هتل سلین و هتل شادی هستند.

سوغات محلی روستای اورامان کدامند؟

از سوغات معروف این منطقه، می‌توان به گلیم، نمد و جاجیم، گیوه، ظروف چوبی، دف، شال با کرک بز، پارچه‌ها و لباس‌های منجوق‌دوزی‌شده، لباس محلی شامل کلاش، چوخه، شال کلکه و دستار، نان ساجی و نان محلی کلانه اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید