جاهای دیدنی مریوان که باید آنها را بشناسید!

0
1174

ما در این مطلب، تصمیم داریم شما را به یکی از متفاوت‌ترین نقاط کشور، یعنی جاهای دیدنی مریوان ببریم. آیا تابه‌حال به کردستان سفر کرده‌اید؟ اصلا از جاذبه‌های دیدنی موجود در غرب کشور خبر دارید؟ شمال و جنوب ایران درصد زیادی از قطب‌های گردشگری را دارند. از همین‌ رو هم کمتر کسی فرصت می‌کند به دیدنی‌های غرب و شرق ایران فکر کند.

اما درست در غربی‌ترین نقطه در نقشه کشور، شهری با نام مریوان وجود دارد که جاذبه‌های آن برای هر گردشگری جذاب و خیره‌کننده است! کافی‌ست یک بار به این شهر مرزی سفر کنید تا برای همیشه، شیفته آن شوید. برای تجربه سفری کوتاه به جاهای دیدنی مریوان، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی همراه ما باشید تا در آینده، بتوانید برنامه‌ای کامل‌تر برای سفر به این شهر زیبا بچینید.

معرفی شهر مریوان | شهری مرزی استان کردستان

بگذارید معرفی شهر مریوان را با ذکر دلیل نام‌گذاری آن آغاز کنیم. به این شهر مریوان می‌گویند؛ چون مریوا در گویش کردی به معنای مرغابی است و دریاچه زریوار که از جاهای دیدنی مریوان به حساب می‌آید، زیستگاهی امن از گونه‌های مختلف مرغابی محسوب می‌شود.

روایت دیگری از دلیل نام‌گذاری مریوان هم وجود دارد که به رفت‌وآمد تجار مروی به این شهر نسبت داده می‌شود. گویا در زمان‌های قدیم، محصولات جنگلی مریوان مانند مازوج و کتیرا میان تجار مروی خریدار زیاد داشته است. از همین‌ رو، پای این تجار به شهر مریوان باز شده و کم‌کم در آن ساکن شده‌اند.

جاهای دیدنی مریوان 6

مریوان شهری مرزی در استان کردستان است که به دلیل داشتن مرز مشترک با عراق، رونق اقتصادی بسیار خوبی دارد. کافی‌ است به بازارهای مرزی مریوان قدم بگذارید تا ببینید این بازارها چه نقشی در جذب گردشگر دارند. مریوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کردستان است که باید در برنامه سفر خود زمانی برای بازدید از آن اختصاص دهید.

آب‌وهوای مریوان نیز کاملا مدیترانه‌ای است. بنابراین، در این شهر تا می‌توانید، ریه‌هایتان را از هوایی پاک پر کنید. همین آب‌وهوای خوب هم موجب خلق زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر شده است. شهر مریوان جمعیت بسیار کمی دارد و گویش بسیاری از مردمان آن، کرد سورانی است. در ادامه، همراه ما باشید تا به معرفی برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مریوان بپردازیم.

قلعه مریوان یا قلعه ایمام | اثری باشکوه از تاریخ کردستان

اگر از ضلع جنوب‌شرقی مریوان به اندازه ۳ کیلومتر برانید، با یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های تاریخی این شهر، یعنی قلعه مریوان مواجه می‌شوید. این قلعه که قدمت آن به قرن دهم هجری بازمی‌گردد، پایگاه حکومت کردستان در زمان سرخاب بیگ اردلان بوده است. با گذشت زمان، قدرت دفاعی قلعه در زمان حکومت سرخاب بیگ افزایش پیدا می‌کند و تغییرات متعددی نظیر ساخت مسجد در اطراف این قلعه رخ می‌دهد. نتیجه این امر هم تغییر  پایگاه حکومت از قلعه مریوان به قلعه پالنگان است.

در حال حاضر از قلعه مریوان تنها یک آب‌انبار و پله بر جای مانده و بخش زیادی از آن تخریب شده است. بااین‌حال، بقایای این قلعه هنوز هم از نظر تاریخی یک جاذبه بسیار مهم محسوب می‌شود. شایان ذکر است که قلعه مریوان میان محلی‌ها بیشتر به قلعه ایمام یا هلاکوخان شهرت دارد.

جاهای دیدنی مریوان 17
  • آدرس: استان کردستان، ۳ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مریوان.

دشت ناوطاق | از زیباترین جاهای دیدنی مریوان در فصل بهار

نمایی از بهشت زیبای مریوان را می‌توانید در دشت ناوطاق آن مشاهده کنید. این دشت زیبا و رنگارنگ که در حصار کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد، زیستگاهی از گونه‌های گیاهی مختلف است. فصل بهار که از راه می‌رسد، اهالی شهر مریوان، همت می‌کنند و راهی این دشت زیبا می‌شوند تا با چیدن قارچ، پیچک و ریواس، برکت را روانه خانه و کاشانه خود کنند. این نوع گیاهان در بازار محلی مریوان طرفداران بسیار زیادی دارند. اگر می‌خواهید از تماشاچیان خوش‌شانس زیبایی‌های این دشت باشید، فصل بهار بهترین زمان خواهد بود.

جاهای دیدنی مریوان 8
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر مریوان.

دشت بیلو مریوان | جلوه ای کامل از زیبایی های این شهر

از دیگر جاهای دیدنی مریوان که از آن به‌‌عنوان محبوب‌ترین تفرجگاه میان مریوانی‌ها یاد می‌شود، دشت بیلو است. اگر این دشت زیبا و سرسبز را یک نقاشی تمام‌عیار از طبیعت بدانیم، بیراه نگفته‌ایم. کوه‌های پوشیده از درختان بلند، چشمه‌های روان و جنگل‌های سرسبز، رونق و آبادانی خاصی به این دشت زیبا بخشیده‌اند. اگر آخر هفته خود را در شهر مرزی مریوان باشید، می‌توانید بیشترین معاشرت را با محلی‌های این شهر تجربه کنید؛ ضمن اینکه لک‌لک‌های مهاجر به این منطقه را نیز خواهید دید.

جاهای دیدنی مریوان 7
  • آدرس: استان کردستان، ۱۵ کیلومتری شهر مریوان.

روستای قلقله | پایگاه مهم توتون در ایران

شاید دیدن مزارع توتون و سیفی‌جات مریوان که در کل ایران نظیر ندارد، برای‌تان جالب باشد. برای بازدید از این مزارع، باید راهی یکی از زیباترین جاهای دیدنی مریوان، یعنی روستای قلقله شوید. این روستا از همه‌طرف در محاصره جنگل است. بنابراین، خودتان را برای دیدن زیباترین چشم‌انداز کوهستانی آماده کنید. در این روستای باصفا و خوش‌آب‌وهوا، به‌غیر از توتون و سیفی‌جات، محصولات دیگری مانند گندم، نخود و جو هم کشت می‌شوند.

جاهای دیدنی مریوان 15
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۲۸ کیلومتری مریوان، دهستان خاو و میرآباد مرویان.

آبشار گویله | از دلپذیرترین دیدنی های مریوان

در سفر به مریوان، باید زمان را به‌خوبی مدیریت کنید تا بتوانید همه یا درصد قابل توجهی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را ببینید. یکی از مهم‌ترین این جاذبه‌ها که فرصت بازدید از آن را به هیچ قیمتی نباید از دست بدهید، آبشار گویله است. فصل بهار که می‌شود، این آبشار هم جوش‌و‌خروش بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین، بهار بهترین زمان برای مشاهده این جاذبه دیدنی است. البته یادتان باشد برای بازدید از آبشار مرتفع گویله، باید خود را برای چند ساعت کوهنوردی آماده کنید؛ اما مطمئن باشید با رسیدن به مقصد و تماشای زیبایی‌ها، تمام خستگی راه از تنتان به‌در می‌شود.

جاهای دیدنی مریوان 9
  • آدرس: استان کردستان، ۲۰ کیلومتری مریوان، در مسیر جاده مریوان-سقز.

پل تاریخی گاران | یادگار دوران ساسانیان

در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال‌شرق شهر مریوان، روی رودخانه دائمی گاران، پلی قدیمی به همین نام قرار دارد که جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری مریوان محسوب می‌شود. قدمت این پل تاریخی به عصر ساسانیان بازمی‌گردد. جالب است که در ایام قدیم، این پل راه ارتباطی میان سنندج و مریوان محسوب می‌شده است. مصالحی که در ساخت پل تاریخی گاران به کار رفته‌اند، آجر، سنگ و ساروج هستند. وجود مناظر سرسبز و دلباز در اطراف پل، نمایی خاص و دیدنی به این منطقه بخشیده است.

جاهای دیدنی مریوان 14
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر مریوان.

منطقه قمچیان | تفرجگاهی در دل طبیعت زیبای مریوان

همان‌طور که در حال بازدید از آبشار زیبای گویله هستید، نگاهی هم به منطقه تفریحی قمچیان داشته باشید. زیبایی‌های بی‌حدوحصر این منطقه تفریحی نیز قطعا شما را شگفت‌زده می‌کنند. کوه‌های بلند، رودها و جویبارهای خروشان و درختان زیبا، از این منطقه، بهشتی خیره‌کننده ساخته‌اند. در منطقه تفریحی قمچیان می‌توانید شاهد حضور گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی همچون خرس، روباه، گرگ، خرگوش و قارچ، ریواس و پیچک باشید.

  • آدرس: استان کردستان، ۲۰ کیلومتری مریوان، در مسیر جاده مریوان-سقز.

غار کونا شم شم | ماجراجویی در دل تاریخ

به کسانی که اهل ماجراجویی در سفر هستند، بازدید از غار سحرانگیز کونا شم‌شم را پیشنهاد می‌کنیم. این غار رمزآلود که از بهترین جاهای دیدنی مریوان است، در حوالی روستای تراق‌تپه و در ارتفاعات چهل‌چشمه قرار دارد.

طبیعت زیبا به همراه تاریخ، دست‌به‌دست هم داده‌ و موجب به‌وجود‌آمدن این غار شگفت‌انگیز شده‌اند. از تاریخ این غار صحبت کردیم؛ چراکه شواهد و بقایای تاریخی به‌دست‌آمده، نشان می‌دهند که این غار زمانی سکونتگاه مردم بوده است. اگر جسارت به خرج دهید و وارد غار کونا شوید، می‌توانید نقاشی‌های باستانی را روی دیوارهای آن مشاهده کنید. البته قبل از ورودتان به این غار، باید بگوییم که کونا زیستگاه خفاش‌های این منطقه است. در واقع، واژه کونا در گویش کردی یعنی غار و شم‌شم به معنای خفاش است. بنابراین، اگر تحمل دیدن خفاش را ندارید، به تماشای منظره بیرونی این غار اکتفا کنید.

  • آدرس: استان کردستان، شهر مریوان، نزدیک به روستای تراق‌تپه.

کوه برقلا | از بهترین دیدنی های مریوان

کوه‌ها همیشه در هر جایی، جذابیت گردشگری خود را حفظ می‌کنند. بهترین این جاذبه را شاید بتوانید در روستای برقلعه و با ایستادن در دامنه کوه برقلا مشاهده کنید. مناظر سبزی که دورتادور این کوه را احاطه کرده‌اند، زیبایی و صلابت بیشتری را به این کوه بلند داده‌اند.

جاهای دیدنی مریوان 11
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۲ کیلومتری شهر مریوان.

زیارتگاه ملاقوبی | از دلچسب ترین جاهای دیدنی مریوان

در میان جاهای دیدنی مریوان، می‌توانید مناظری با فضای روحانی و معنوی نیز پیدا کنید. یکی از بهترین این مناظر، تفرجگاه ملاقوبی است که به دلیل وجود آرامگاه ملاقوبی در همین مکان، به یکی از بهترین دیدنی های مریوان تبدیل شده است. مناظر زیبای موجود در اطراف این زیارتگاه در تلاقی با حال معنوی که کل فضا را پر کرده است، لذتی دوچندان به گردشگران می‌بخشد.

  • آدرس: استان کردستان، شهر مریوان، ضلع جنوب‌شرقی روستای برقلعه.

بازارچه مرزی باشماق | فضایی پرشور از تجارت

یکی از بهترین دیدنی های مریوان که تقریبا همه گردشگران، برای بازدید از آن لحظه‌شماری می‌کنند، بازار مرزی باشماق است. در این بازار مرزی، هر چیزی که فکرش را کنید، با قیمتی کاملا ارزان و منصفانه یافت می‌شود. جالب است بدانید که این بازار در کل کردستان، نظیر ندارد و از آن به‌‌عنوان بزرگ‌ترین بازار در غرب کشور یاد می‌شود. بازارچه مرزی باشماق به شما این فرصت را می‌دهد تا از آثار هشت سال دفاع مقدس هم دیدن کنید.

جاهای دیدنی مریوان 18
  • آدرس: استان کردستان، ۱۵ کیلومتری مریوان.

پارک ساحلی مریوان | تفرجگاهی دلنشین در شهر

از دیگر جاهای دیدنی مریوان که در آن، می‌توانید بساط پیک‌نیک را برپا کنید، پارک ساحلی مریوان است. امکانات رفاهی و تفریحی موجود در این پارک ساحلی، اوقات بسیار خوشی را برای شما رقم خواهند زد. ضمن اینکه با ممنوعیت ساخت‌وساز در اطراف این منطقه، پارک ساحلی مریوان چشم‌اندازهای طبیعی خود را همچنان حفظ کرده است.

  • آدرس: استان کردستان، شهر مریوان.

جاده دور دریاچه | از خیره‌کننده ترین جاذبه های گردشگری مریوان

دورتادور دریاچه فیروزه‌ای مریوان، جاده‌ای کشیده شده است که جاذبه‌های آن کمتر از این دریاچه نیست. در حاشیه این جاده بسیار زیبا ۶ روستا با نام‌های کانی سپیکه، پیرصفا، کانی سانان، برده‌رشه، نی، ینگجه و دره تفتی قرار دارند. وجود همین ۶ روستای سرسبز و باصفا هم موجب شده است تا در فصل چیدن میوه با ازدحامی از جمعیت در جاده مواجه شوید. عطر توت‌فرنگی‌های تازه که در فضا می‌پیچید، تقریبا هر رهگذری را به توقف در این جاده دعوت می‌کند.

جاهای دیدنی مریوان 19
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۲ کیلومتری شهر مریوان.

ارتفاعات چهل چشمه | از باصلابت ترین دیدنی های مریوان

عنوان یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری مریوان هم به ارتفاعات چهل‌چشمه آن تعلق دارد. ارتفاعات چهل‌چشمه از ۲۰ قله تشکیل شده که مشهورترین آن، قله شاه‌نشین است. آنچه بیش از همه ارتفاعات چهل‌چشمه را در قلب گردشگران محبوب کرده، مناظر حیرت‌انگیزی است که در اطراف این کوه‌ به چشم می‌خورند. توصیه می‌کنیم در برنامه بازدیدتان از جاهای دیدنی مریوان، ساعات زیادی را به گشت‌وگذار در ارتفاعات چهل‌چشمه اختصاص دهید. این منظره آنقدر بکر و زیباست که با دیدن آن، تا مدت‌ها پرانرژی و بانشاط خواهید بود.

جاهای دیدنی مریوان 2
  • آدرس: استان کردستان، شمال‌شرقی شهر مریوان.

دریاچه زریوار | نگین فیروزه ای مریوان

دریاچه زریوار را بایستی شناسنامه شهر مریوان دانست که از تمام دنیا برای دیدن آن، راهی این شهر مرزی می‌شوند! این دریاچه فیروزه‌ای‌رنگ در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۲ کیلومتری از شهر مریوان قرار دارد.

دریاچه زریوار جزو بزرگ‌ترین و شیرین‌ترین دریاچه‌ها در غرب ایران و در کل جهان است که هر ساله پای گردشگران زیادی را به این منطقه باز می‌کند. وجود جنگل‌های انبوه با گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف در این منطقه، زیبایی و جذابیت این دریاچه را دوچندان کرده است. نیلوفر آبی، جگن، بزواش، نعناع، پرندگان، پستانداران و ماهی‌ها از جمله گونه‌های گیاهی و جانوری هستند که در این منطقه به‌ چشم می‌خوردند.

جالب است بدانید که داستان‌ها و افسانه‌‌های بسیار زیادی پشت این دریاچه زیبا پنهان شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را از محلی‌های این منطقه جویا شوید. قابل ذکر است که عمق این چشمه در فصول مختلف سال، تغییر اندازه می‌دهد. کمترین عمق ۲ متر و بیشترین عمق ۶ متر است.

جاهای دیدنی مریوان 16
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۲ کیلومتری شهر مریوان.

تپه قلعه ننه | یادگاری باستانی از روزگاران قدیم

از دیگر جاذبه های گردشگری مریوان که حال‌وهوای تاریخی و باستانی دارد، تپه قلعه ننه است. این تپه در روستایی با نام تپه قرار دارد که گویا محلی‌ها، آن را بیشتر با عنوان تپه قلا می‌شناسند. با کشف آثار زندگی پیش از دوره تاریخی در این تپه، این مکان باستانی در سال ۱۳۷۸ به ثبت آثار ارزشمند ملی ایران درآمد.

  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شهر مریوان.

روستای اورامان تخت | بکرترین منظره در میان جاهای دیدنی مریوان

روستای اورامان تخت که به روستای هزارماسوله شهرت دارد، منطقه‌ای دیدنی در غرب کردستان است. رودهای پرپیچ‌وخم، دشت‌های سرسبز و چشمه‌های روان، این منطقه را به بهشتی در کردستان تبدیل کرده‌اند. البته شهرت این روستا، تنها به دلیل عمر چندین هزارساله‌ و رود و چشمه‌های آن نیست؛ در واقع، خانه‌های سنگی این روستا هستند که با قرارگیری پلکانی روی یکدیگر، صفا، آبادانی و زیبایی را برای این منطقه رقم زده‌اند.

جاهای دیدنی مریوان 20
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله جنوب‌شرقی شهرستان مریوان، هورامان تخت.

تپه ترخان آباد | جاذبه ای برای تاریخ دوستان

تپه ترخان‌آباد هم از آن دسته دیدنی های مریوان است که بازدید از آن برای تاریخ‌دوستان جذابیت خاص خودش را دارد. این تپه باستانی حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد و قدمت آن به دوره ساسانی و اشکانی بازمی‌گردد. با کشف بقایای انسانی و آثار تاریخی موجود در این منطقه نظیر ۳ گور خمره، این تپه نیز در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان.

رودخانه سیروان | از دلپذیرترین جاهای دیدنی مریوان

بدون شک یکی دیگر از بهترین مناطق کردستان که فاصله کمی با مریوان دارد، منطقه اورامان تخت محسوب می‌شود که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این جاذبه‌ها، رودخانه سیروان است که به‌عنوان طولانی‌ترین رودخانه در کردستان و در غرب ایران شناخته می‌شود.

رودخانه سیروان از به‌هم‌پیوستن آب‌های گاوه‌رود، گردلان و قشلاق شکل می‌گیرد و در مسیری پرپیچ‌وخم جاری می‌شود. سیروان در طول مسیر طولانی خود، تقریبا تمام زمین‌ها را آباد می‌کند و در نهایت با پیوستن به رودخانه دیاله راهی خلیج فارس می‌شود.

از تفریحات هیجان‌انگیز رودخانه سیروان، قایق‌سواری است که توصیه می‌کنیم در بازدید از رودخانه، حتما آن را امتحان کنید. شایان ذکر است که مسیر این رودخانه پر از جاذبه‌هایی است که برای هر گردشگری، جذاب و دیدنی هستند.

جاهای دیدنی مریوان 12
  • آدرس: جنوب‌غربی استان کردستان، در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر مریوان.

آبشار بل | آبشاری تماشایی در دل کوه

آبشار بل، یکی دیگر از زیباترین دیدنی های مریوان به حساب می‌آید و در دل روستایی تحت عنوان روستای بل قرار دارد. این آبشار خروشان از دل یک کوه به سمت پایین سرازیر می‌شود و صحنه‌ای باشکوه از طبیعت را در این منطقه به نمایش می‌گذارد. سرچشمه اصلی آبشار، چشمه کانی بل و مقصد نهایی آن رودخانه سیروان است.

  • آدرس: استان کردستان، شهر مریوان، منطقه اورامانات، روستای بل.

روستای دره تفی | زیستگاه امن حاجی لک لک ها

وقتی صحبت از جاهای دیدنی مریوان به میان می‌آید، ممکن است نام روستای دره تفی به گوشتان رسیده باشد. این روستا نیز یکی دیگر از شاخص‌ترین جاذبه های گردشگری مریوان به حساب می‌آید که هر ساله، میزبان لک‌لک‌های مهاجر است. این پرندگان که مهربانی و صمیمیتی وصف‌ناپذیر از اهالی این روستا دیده‌اند، حالا خود از ساکنان دائمی روستا تلقی می‌شوند.

جالب است بدانید که اهالی این روستا انس زیادی با این لک‌لک‌ها گرفته‌اند؛ تا جایی که آن‌ها را حاجی لک‌لک یا حاجی لق‌لق صدا می‌زنند. اهالی مهربان روستا با ساخت لانه و مداوای پرندگان، در میزبانی از این مسافران مهاجر سنگ‌تمام گذاشته‌اند. همه این موارد در کنار هم، موجب شده است تا روستای دره تفی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین دیدنی های مریوان شناخته شود.

جاهای دیدنی مریوان 3
  • آدرس: استان کردستان، ۱۵ کیلومتری غرب شهر مریوان.

مقبره پیر شالیار | قلب تپنده تاریخ و فرهنگ در مریوان

یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی مریوان، مقبره پیر شالیار است که در منطقه اورامانات قرار دارد. این مقبره آرامگاه شخصی با نام سید مصطفی، از نوادگان امام جعفر صادق (ع) ملقب به پیر شالیار است که محلی‌ها آن را اسطوره فرهنگ و ایمان می‌دانند. وجود این بنای سنگی با گنبد سبزرنگ میان طبیعت زیبای اورامان، منظره‌ای بسیار دیدنی با حال‌وهوایی کاملا عرفانی در این منطقه خلق کرده است.

مقبره پیر شالیار به لحاظ معماری فضایی بسیار ساده و خودمانی دارد. بااین‌حال، هر ساله در دو نوبت میزبان مراسم کومسای در مریوان است. در این مراسم، مردم سنگی را به سنگ مقدس موجود در مقبره پیر شالیار می‌کوبند و بخش‌های جداشده از آن را به‌عنوان تبرک با خود می‌برند. اعتقاد محلی‌ها این است که این سنگ مقدس، هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و دوباره بخش‌ جداشده آن رشد می‌کند.

جاهای دیدنی مریوان 1
  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر مریوان، منطقه اورامانات.

آبشار سلور | زیباترین جاذبه گردشگری مریوان در فصل بهار

یکی دیگر از دیدنی های مریوان آبشار سلور است که ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر دارد. با آمدن فصل بهار، این آبشار زیبا و خروشان در محاصره باغات گردو و میوه قرار می‌گیرد. همین امر هم موجب می‌شود تا آبشار نمایی بسیار شکوهمند و چشم‌نواز به خود بگیرد. این آبشار زیبا در مجاورت با روستای دره کی و در فاصله ۵۰ کیلومتری جاده مریوان به سمت روستای اورامان تخت قرار دارد. جالب است بدانید که آبشار سلور بیشتر با نام آبشار وه زه ن میان محلی‌ها شناخته می‌شود.

  • آدرس: استان کردستان، در فاصله ۵۰ کیلومتری مریوان، نزدیک به روستای دره کی.

مریوان | جاذبه ای تمام عیار در غرب ایران

کردستان یکی از استان‌های بسیار زیبا در غرب ایران است که در گوشه‌گوشه آن، می‌توان نشانی از زندگی را پیدا کرد. در سفر به این استان، در کنار جاهای دیدنی سنندج حتما سری هم به شهر مریوان بزنید. بیشتر از زیبایی‌های مریوان، این خونگرمی و مهمان‌نوازی مریوانی‌هاست که سفر به این شهر را برای گردشگران خاطره‌انگیز می‌کند.

در صورتی که به این شهر زیبا و دوست‌داشتنی سفر کرده‌اید، از تجربه‌های سفر خود برای‌ ما و کاربران فلای‌تودی بنویسید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی مریوان

مریوان کجاست؟

مریوان از شهرهای مرزی در استان کردستان است که با سنندج ۱۲۸ کیلومتر فاصله دارد.

از بهترین جاهای دیدنی مریوان کدامند؟

پل تاریخی گاران، دشت ناوطاق، روستای قلقله، ارتفاعات چهل‌چشمه، جاده دور دریاچه، دریاچه زریوار، روستای اورامان تخت و… برخی از بهترین جاهای دیدنی مریوان هستند.

سوغات معروف مریوان کدامند؟

بهترین سوغات مریوان عسل است. شال‌های دستبافت، گیوه و محصولات چوبی را نیز می‌توان از دیگر سوغات این شهر دانست. 

بهترین هتل برای اقامت در شهر مریوان کدام است؟

هتل زریوار، هتل قصر و هتل نوروز از بهترین هتل‌ها برای اقامت در شهر مریوان هستند.

بهترین رستوران‌های شهر مریوان کدامند؟

رستوران ژه مه ن، ساباتی هاوالان و رستوران ساحلی زریوار از بهترین رستوران‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توانید طعم غذاهای محلی شهر مریوان را امتحان کنید.

برخی از غذاهای محلی شهر مریوان کدامند؟

کلانه، قایرمه، ماهی‌کباب و کباب کردی از معروف‌ترین غذاهای محلی مریوان هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید