سنندج، شهری در غرب کشور و مرکز استان زیبای کردستان است. این شهر کوهستانی، هوایی مطبوع دارد و یکی از بهترین مقاصد تابستانی به شمار می‌رود. در شهر کهن و تاریخی سنندج، تعداد زیادی آثار قدیمی از گذشته‌ تا به امروز به‌زیبایی می‌درخشند. دیدنی های سنندج به آثار تاریخی و غنی آن محدود نمی‌شوند و شما با سفر به این شهر، فرصت گردش در طبیعتی چشم‌نواز را هم پیدا خواهید کرد. مثل همیشه، برای آغاز یک سفر به مکانی خاص، نیاز به شناخت آن دارید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، می‌خواهیم راهنمایی کامل از جاهای دیدنی سنندج را در اختیار شما قرار دهیم. همراهی با ما در این مقاله، گزینه جدیدی را به جاهایی که دوست دارید به آن‌ها سفر کنید، اضافه خواهد کرد.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

پارک جنگلی آبیدر | زیباترین تفرجگاه سنندج

می‌خواهیم یکی از معروف‌ترین و زیباترین تفرجگاه‌ها و جاذبه های گردشگری سنندج را به شما معرفی کنیم. مجموعه تفریحی آبیدر یک پارک جنگلی در دامنه کوهی به نام آبیدر است. در این پارک کوهستانی با چشمه‌های جوشیده در دل کوه آبیدر، طبیعتی سبز و دلنشین در میان زمین و هوا، روی دامنه کوه‌ها به‌ زیبایی هر چه تمام‌تر، ترسیم شده است.

این کوه و پارک، نام خود را از این چشمه‌ها گرفته‌اند و به دلیل آبی که از آن‌ها جاری است، با نام آبیدر خوانده می‌شوند. این پارک، بامی وسیع است که از آنجا کل شهر در پیش چشمانتان خواهد بود. در این مجموعه تفریحی، می‌توانید به کوهنوردی و گشت‌وگذار در طبیعتی باصفا بپردازید و در کنار آن از امکاناتی مانند تله‌کابین و آلاچیق هم بهره ببرید. در سفرتان به شهر سنندج، حتما زمانی را به تفریح و ساخت خاطراتی خوش در این پارک جذاب اختصاص دهید.

پارک جنگلی آبیدر زیباترین تفرجگاه سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، میدان اقبال، انتهای خیابان آبیدر، کوه آبیدر

دریاچه سد قشلاق | دریاچه‌ ای میان کوه‌ها و درختان سر‌سبز

در میان جاهای دیدنی سنندج، دریاچه‌ای بسیار وسیع وجود دارد که یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردش در طبیعت است. سد ساخته‌شده روی رودخانه قشلاق، دریاچه‌ای زیبا را ایجاد کرده است که به آن، دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت گفته می‌شود. دریاچه سد قشلاق در میان درختان، دشت‌های انبوه و کوه‌هایی سبز، فضایی را ایجاد کرده است که هر بیننده‌ای را مدهوش خواهد کرد. در کنار این زیبایی‌های طبیعی، می‌توانید از تفریحاتی مثل قایق‌سواری و ماهی‌گیری هم لذت ببرید. جالب است بدانید این دریاچه، زیستگاه جانوران دریایی بسیاری از جمله ماهی عروس، سیاه‌ماهی، شاه‌کولی و آلبورنوس کاپیتو است. اگر حتی عکسی از این منطقه دیده باشید، در سفرتان به شهر سنندج قطعا بازدید از آن را در برنامه گردش خود قرار خواهید داد.

دریاچه سد قشلاق در سنندج
  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال سنندج، مسیر جاده سقز، کوه‌های منطقه ساتله و تیرگران

دریاچه زریوار | دریاچه‌ای افسانه‌ای

دریاچه‌ای در اطراف شهر سنندج وجود دارد که به دلیل زیبایی مسحورکننده‌اش، بازدید از آن را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. دریاچه زریوار، دارای آب شیرین و زیستگاه بسیاری از ماهی‌ها و دیگر موجودات آبی است. در این دریاچه، امکان ماهی‌گیری و قایق‌رانی هم وجود دارد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن، وجود جزیره‌های کوچک و سبز متحرکی است که مانند قایق می‌توانند روی سطح دریاچه حرکت کنند. چشم‌انداز این دریاچه در تمام فصول سال زیباست؛ حتی دیدن سطح یخ‌زده آن در فصل سرما هم بسیار دلنشین خواهد بود. در فصل سرما سطح دریاچه یخ می‌زند و مکان وسیعی را برای اسکی و لیزخوردن روی یخ ایجاد می‌کند.

افسانه‌هایی درباره این دریاچه وجود دارند که بسیار شنیدنی هستند. بعضی معتقدند این دریاچه با نفرین درویشی ایجاد شده است. زمانی که درویش و همسرش از شهری می‌گذشتند، توسط نگهبانان و مردم شهر مورد آزار قرار گرفتند و حتی حاکم شهر هم به آن‌ها رسیدگی نکرد. گفته می‌شود این شهر با نفرین درویش، همراه با مردمش توسط دریاچه زریوار غرق شد و قبر درویش در پای کوه باقی ماند. بعضی هم معتقدند این دریاچه، گنجی را در اعماق خود مخفی نگه داشته است.

دریاچه زریوار در سنندج
  • آدرس: ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر سنندج
Header لیست کامل جاهای دیدنی کردستان

محله چهار باغ | محله‌ای با تاریخچه‌ کهن

محله چهار باغ جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی سنندج است. این محله بافتی تاریخی دارد و بسیاری از بناها و عمارت‌های تاریخی شهر در آن قرار دارند. این محله، داستان‌های زیادی را طی سالیان دراز در پس این خانه‌ها و بناهای قدیمی در قلب خود نگه داشته است. محله چهار باغ متعلق به دوران قاجار است و گزینه بسیار خوبی در میان جاذبه های گردشگری سنندج برای گشت‌وگذار خواهد بود.

محله چهار باغ در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، محله چهار باغ

پارک جنگلی کشاورز | از تفریحات محبوب سنندج

شاید گمان می‌کنید آبیدر تنها پارک جنگلی سنندج است؛ اما اینطور نیست. توجه شما را به پارک جنگلی کشاورز، از دیگر پارک‌های بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهوای این شهر جلب می‌کنیم. در این مکان زیبا، می‌توانید در هوایی خوب و طبیعتی باطراوت، یک پیاده‌روی سالم داشته باشید؛ همچنین به همراه دوستان یا خانواده خود به یک پیک‌نیک بروید یا همراه گروهی کوهنوردی کنید. امکان انجام همه این تفریحات در کنار امکاناتی مانند پارکینگ، آلاچیق و سرویس بهداشتی، زمانی شاد و آرام را برای شما رقم خواهند زد.

پارک جنگلی کشاورز در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، بزرگ‌راه سنندج _ همدان  

پارک لاله | فضایی زیبا و آرام

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج که می‌توانید اوقات فراغت خود را به‌خوشی در آن بگذرانید، پارک لاله است. این پارک با طبیعتی زیبا و امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه و کافی‌شاپ از دیگر پیشنهادهای بسیار خوب برای تفریح و گردش در سفر به شهر سنندج است. پارک لاله با فضای آرامش‌بخش و زیبای خود، مکانی عالی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، عکاسی و یک پیک‌نیک تمام‌عیار خواهد بود.

پارک لاله در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان لاله

سینمای روباز سنندج | بزرگترین سینمای روباز جهان

یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری سنندج، سینمای روباز این شهر است. سنندج، بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان را دارد و این سینما نزدیک مجموعه تفریحی آبیدر قرار گرفته است. سینمای روباز سنندج، با ابعاد ۲۵ در ۱۲ متر در فضایی بسیار زیبا واقع شده است و تا ۱۰ هزار نفر می‌توانند در مقابل آن به تماشا بنشینند. صدای آن از طریق موج اف‌ام رادیو از تمام مجموعه وسیع آبیدر قابل شنیدن است. در این سینما علاوه‌ بر فیلم سینمایی، برخی مسابقات مهم ورزشی هم پخش می‌شوند.

سینمای روباز سنندج بزرگترین سینمای روباز جهان
  • آدرس: شهر سنندج، مجموعه تفریحی آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

پل تاریخی قشلاق | پلی میان گذشته و امروز

قطعا یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی سنندج را می‌توان پل تاریخی قشلاق دانست. این پل، جزو جاذبه‌های ارزشمند این شهر و دارای چشم‌اندازی خیره‌کننده است. پل قشلاق در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به دستور سلیمان خان اردلان، روی رودخانه زیبای قشلاق بنا شد. در بازدید از این پل زیبا نه‌تنها یکی دیگر از آثار تاریخی باشکوه سنندج را نظاره خواهید کرد، بلکه با تماشای رشته کوه‌های سبز اطراف آن و رودخانه جاری قشلاق مسحور خواهید شد. این پل که به نام پل شیخ هم معروف است، طی عمر طولانی خود، چندین بار بازسازی شده و حالا جزو جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدنی است.

پل تاریخی قشلاق در سنندج
  • آدرس: شرق شهر سنندج، روی رودخانه قشلاق

کلیسای سنندج | از دیدنی‌های خاص شهر

ارمنی‌های مسیحی که در دوره صفویه توسط حکومت عثمانی تبعید شدند، به یکی از محله‌های سنندج نقل‌مکان کردند. آن محله به نام آغه زمان به یک محله مسیحی‌نشین تبدیل شد و آن‌ها کلیسایی را برای محل عبادت خود در این محله ساختند. این کلیسا، هنوز هم پابرجاست و به دلیل معماری زیبا و قدمت زیاد خود، در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. شبستانی با ۶ ستون، ۱۲ طاق، قبر دو تن از کشیش‌ها و محرابی بزرگ، در میان حیاطی قرار دارد که آرامگاه تعدادی از مسیحیان است. کلیسای سنندج، متعلق به دوران قاجار است و به دلیل عمر دراز و بنای خاص خود، امروزه از جاهای دیدنی سنندج به حساب می‌آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این کلیسا، مطلب کلیسای فراموش شده کردستان را در مجله فلای تودی مطالعه کنید.

کلیسای سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

موزه تاریخ طبیعی کردستان | مجموعه‌ای خاص در سنندج

موزه تاریخ طبیعی کردستان از جاهای دیدنی و متفاوت شهر سنندج است. اگر جایی را ‌می‌خواهید که از گشتن در آن خسته نشوید و به‌ دنبال تجربه‌ای خاص هستید، حتما از این موزه دیدن کنید. موزه تاریخ طبیعی کردستان دارای ۴۷۰ گونه جانوری شامل پرندگان از انواع مختلف، بسیاری از پستانداران، انواع زیادی از حشرات، بی‌مهرگان، دوزیستان، آبزیان و خزندگان است. دیدنی‌های این موزه به همین‌جا ختم نمی‌شوند. در این موزه، همچنین می‌توانید شاهد نمونه‌هایی خاص از سنگ‌ها و کانی‌های زیبا و اسکلت‌هایی از پرندگان و آبزیان باشید.

موزه تاریخ طبیعی کردستان
  • آدرس: شهر سنندج، بلوار پاسداران، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان
  • ساعت بازدید: همه روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۴:۰۰

عمارت آصف خان وزیری | مشهور به خانه کرد

از مهمترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی سنندج، عمارت آصف خان وزیری است. این عمارت در دوره صفویه بنا شده و در دوره‌های قاجار و پهلوی اول هم قسمت‌هایی به آن اضافه شده است. در واقع این بنای ۴ هزار متر مربعی، معماری خاص و دیدنی سه دوره متفاوت تاریخی را در دل خود دارد. موزه مردم‌شناسی قوم کرد در این عمارت زیبا قرار دارد؛ به همین دلیل، به نام خانه کرد هم معروف است. این عمارت از بخش‌های متفاوتی با کاربردهای مختلف تشکیل شده که در کنار معماری زیبا، بازدید از آن‌ را بسیار لذت‌بخش می‌کنند. عمارت آصف وزیری مجموعه‌ای کامل از هنر، تاریخ و فرهنگ را در مقابل چشمان عموم به نمایش می‌گذارد.

عمارت آصف خان وزیری در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان امام خمینی
  • ساعت بازدید: همه روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۳:۰۰ و ۱۵:۳۰ الی ۱۹:۳۰

عمارت خسرو آبادی | از مهمترین بناهای تاریخی کردستان

یکی از جاهای دیدنی سنندج، عمارت خسرو‌آبادی است که مهم‌ترین عمارت تاریخی استان کردستان به حساب می‌آید. این عمارت باشکوه، شامل قصری بی‌نظیر در میان باغی سبز است و در وسط باغ، حوضی بزرگ و زیبا جا خوش کرده است. عمارت خسروآبادی در زمان قاجار به دستور امان‌الله خان، والی حاکم کردستان ساخته شده و سال‌های درازی میزبان بسیاری از افراد مهم و سرشناس آن دوران بوده است. مراسم عروسی پسر امان‌الله خان و دختر فتحعلی شاه هم در همین عمارت برگزار شده است. این عمارت طی سالیان دراز، محل زندگی و حکومت این خاندان بزرگ قاجاری یعنی خاندان اردلان بوده است. دیدن معماری این بنای تاریخی با گچ‌بری‌ها و آجرکاری‌های زیبایش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

عمارت خسرو آبادی از مهمترین بناهای تاریخی کردستان
  • آدرس: شهر سنندج، بلوار خسروآباد
  • ساعت بازدید: همه‌روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ 

عمارت وکیل‌ الملک | درمجاورت باغی زیبا

عمارتی دیگر از دوران زندیه در میان دیدنی های سنندج وجود دارد که به خاندان اصیل و قدرتمند وکیل تعلق دارد. این عمارت، سال‌های سال، میان این خاندان دست‌به‌دست شده و طی همه این سال‌ها، علاوه‌بر مرمت، بخش‌هایی هم به آن اضافه شده است. ستون‌هایی با طرح‌های طناب پیچیده در دور آن‌ها و ارسی‌های زیبا، نمونه‌هایی از معماری توصیف‌ناپذیر این عمارت بزرگ هستند.

این عمارت به‌طور کلی از ۳ بخش با نام‌های وکیل‌الملک، وکیل‌الممالک و وکیل‌السلطان تشکیل شده و حمامی در بخش وکیل‌الممالک قرار دارد که معماری داخلی آن هم بسیار دیدنی و زیباست. در مجاورت این عمارت هم باغی به نام باغ سپیدار وجود دارد که امروزه از زیباترین جاهای دیدنی سنندج محسوب می‌شود. این باغ که خانه درخت‌های سپیدار زیبا با عمرهایی طولانی است، در زمان قاجار حیاط چاپارخانه بوده است.

عمارت وکیل‌ الملک در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان کشاورز

عمارت مشیر دیوان | عمارتی وسیع با هفت حیاط

از دیگر عمارت‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری سنندج، عمارتی است که در دوره قاجار به دستور میرزا یوسف مشیر دیوان، مشاور و جانشین حاکم وقت این منطقه ساخته شد. این عمارت عظیم، ۷ حیاط دارد که هر کدام از آن‌ها به بخش‌های تشریفاتی، خدماتی، بهداشتی، عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. آب‌نماهایی زینت‌بخش هر کدام از این حیاط‌ها هستند و کل عمارت، جلوه‌گر شکوه و زیبایی معماری کلاسیک ایرانی است.

وجود شیشه‌های رنگی، ارسی‌هایی با طرح‌های اسلیمی، ایوان پرشکوه ستون‌دار و زیبایی‌های بی‌شمار دیگری از معماری کهن ایرانی در این عمارت، موجب پدید آمدن یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های دیدنی و تاریخی کشور شده است. بازدید از این عمارت زیبا را به برنامه سفر هیجان‌انگیز خود به سنندج اضافه کنید.

عمارت مشیر دیوان از جاذبه های گردشگری سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان شهدا (خیابان فرح سابق)، محله قدیمی سرتپوله

عمارت سالار سعید | موزه‌ای ارزشمند از فرهنگ و تاریخ

در اینجا از مکانی سخن خواهیم گفت که فرهنگ و تاریخ را در کنار هم به افراد مشتاق ارائه می‌دهد. شما در این مکان شاهد موزه‌ای خواهید بود که خود درون یک بنای تاریخی ارزشمند قرار گرفته است. عمارت زیبا و باشکوه سالار سعید، به دوره قاجار تعلق دارد و در کنار معماری مسحورکننده خود، موزه شهر سنندج هم محسوب می‌شود.

موزه شهر سنندج، ۲ بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دارد. پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی بخشی از زیبایی مثال‌زدنی این عمارت قدیمی هستند. پیش از تبدیل عمارت سالار سعید به موزه، این عمارت کاربردهای فراوانی از قبیل دانش‌سرا و کتابخانه داشته است. در سفرتان به سنندج، در عمارت سالار سعید، شاهد یکی دیگر از بناهای تاریخی و کم‌نظیر سنندج و همین‌طور موزه این شهر باشید.

عمارت سالار سعید در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی
  • ساعت بازدید: تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۳:۰۰ و ۱۵:۳۰ الی ۲۰:۰۰

حمام خان | تماشای یک معماری خیره کننده

یکی از جاهایی که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر سنندج، بازدید از آن را به هیچ عنوان از دست ندهید، حمام تاریخی خان است. این حمام باشکوه طبق کتیبه‌های آن، به دستور امان‌الله خان اردلان، از حاکمان دوره قاجار، ساخته شده است. این حمام مانند بسیاری از حمام‌های تاریخی دیگر، قسمت‌هایی مانند هشتی، سردر ورودی، بینه (حمام گرم)، سربینه (حمام سرد)، میان در، خزینه، خلوتی، تونه، آب‌انبار اضافی و سرویس بهداشتی دارد. کاشی‌کاری‌های داخل این حمام و به‌طور کلی معماری آن، به‌قدری زیباست که توصیه می‌کنیم در سفر خود به این شهر پر‌جاذبه، حتما حمام خان را به لیست جاهای دیدنی سنندج برای بازدید اضافه کنید.

حمام خان در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، بخش شمالی بازار سنندج، کنار مسجد داروغه

حمام صلاحی | حمامی در زیر زمین

در نزدیکی بازار قدیمی سنندج، حمامی تاریخی به نام حمام صلاحی قرار دارد. این حمام عمومی تاریخی هم از دیگر دیدنی های سنندج به حساب می‌آید. این حمام زیرزمینی که جزو دیگر بناهای تاریخی و ارزشمند شهر سنندج محسوب می‌شود، دارای سقف‌هایی گنبدی‌شکل با طرح‌هایی دیدنی است. در سفرتان به شهر سنندج و زمانی که برای خرید و تفریح به بازار قدیمی و زیبای سنندج می‌روید، از این حمام هم دیدن کنید.

حمام صلاحی در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان فردوسی، پاساژ کفش‌فروش‌ها 

مسجد جامع سنندج | از بناهای باشکوه شهر

از دیگر بناهای باشکوهی که به دستور امان‌الله خان، از والیان کردستان در دوره قاجار، ساخته شده و امروزه جزو جاهای دیدنی سنندج به حساب می‌آید، مسجد جامع سنندج است. این مسجد، که به دارالاحسان هم شهرت دارد، شامل شبستانی زیبا با ۲۴ ستون، دو ایوان، حیاط و حجره‌هایی دورتادور آن می‌شود. این شاهکار تاریخی با کاشی‌کاری، آجرکاری، مقرنس‌کاری، حجاری و بسیاری از هنرهای معماری کهن ایرانی دیگر، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

مسجد جامع سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، بخش شمالی خیابان امام

امامزاده پیر عمر | از فرزندان امام علی (ع)

امامزاده پیرعمر از فرزندان امام علی (ع) از دیگر جاهای دیدنی سنندج با ارزشی تاریخی و زیارتی به شمار می‌رود. این امامزاده هم به دستور خاندان اردلان ساخته شده و طی این سال‌ها، مورد بازسازی قرار گرفت. این بنا با وجود بازسازی‌های انجام‌شده، هنوز هم بافت تاریخی و معماری کهن و دیدنی خود را حفظ کرده است.

کل امامزاده، سه بخش دارد که یک بخش آن مسجد است. از آنجایی که تاریخ، جزو جدایی‌ناپذیر اکثر جاذبه‌های این شهر زیبا محسوب می‌شود، در بازدید از این امامزاده هم می‌توانید شاهد یکی دیگر از زیبایی‌های بر‌جای‌مانده از بناها و معماری‌های کهن و خیره‌کننده کشور باشید.

امامزاده پیر عمر در سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، خیابان امام، کوچه امامزاده پیرعمر

امامزاده هاجر خاتون | خواهر امام رضا (ع)

از دیگر زیارتگاه‌های شهر سنندج که جزو جاهای دیدنی سنندج هم به حساب می‌آید، امامزاده هاجر خاتون نام دارد. این امامزاده بر اساس روایات، آرامگاه یکی از خواهران اما رضا (ع) است که در سفر ایشان به کردستان درگذشته‌اند. امامزاده هاجر خاتون، علاوه‌ بر اینکه از مکان‌های زیارتی سنندج محسوب می‌شود، به دلیل سبک معماری کردستانی، نقش‌های خیره‌کننده گل‌و‌گیاه، گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌های چشم‌نواز خود، جزو زیباترین دیدنی های سنندج هم به حساب می‌آید. این امامزاده که می‌توان آن را از مهم‌ترین مساجد شهر هم دانست، به دست یکی از عارفان شناخته‌شده به نام حاج شیخ شکرالله ساخته شد.

امامزاده هاجر خاتون
  • آدرس: شهر سنندج، محله قدیمی سرتپوله، خیابان صلاح‌الدین ایوبی

بازار سنندج | بسیار قدیمی و همچنان فعال

قدیمی‌ترین بازار سنندج در مرکز آن قرار دارد. بازار قدیمی سنندج، برخلاف بسیاری از بازارهای قدیمی که به‌صورت خطی ساخته شده‌اند، مستطیل‌شکل است. امروزه با احداث خیابان انقلاب، این بازار به دو قسمت تقسیم شده و هنوز هم کاربرد تجاری دارد و فعال دارد. این بازار قدیمی که از دوران صفویه، چراغ مغازه‌هایش روشن مانده، جزو جاهای دیدنی سنندج به حساب می‌آید.

خرید در دل بازاری که دارای معماری زیبای کهن ایرانی باشد، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. گفته می‌شود این بازار با الهام از بازار میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. بازدید از این بازار قدیمی، یکی دیگر از گزینه‌های دیدنی در سفر به سنندج خواهد بود.

بازار سنندج
  • آدرس: شهر سنندج، دو سوی خیابان انقلاب
  • ساعت کاری: همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۹:۰۰

روستای پالنگان و نگل | از روستاهای دیدنی اطراف سنندج

روستاهای پالنگان و نگل از روستاهای دیدنی نزدیک به سنندج هستند که در سفرتان به این شهر، نباید بازدید از آن‌ها را از دست دهید. هر دوی این روستاها در مناطقی کوهستانی و شیب‌دار واقع شده‌اند. طبیعتی که این روستاها در دل آن‌ها قرار دارند، هر چشم و عقلی را جادو می‌کند؛ تا جایی که زیبایی روستای پالنگان را می‌توان با روستای پلکانی ماسوله مقایسه کرد.

در کنار برخورداری از طبیعت بکر و زیبا در روستای نگل، می‌توانید شاهد موزه‌ای بسیار پراهمیت باشید که یکی از ارزشمندترین نسخه‌های خطی قرآن در جهان در آن نگهداری می‌شود. داستانی شنیدنی درباره کشف این قرآن وجود دارد.

گفته می‌شود نزدیک به هزار سال پیش، چوپانی که در کنار گوسفندانش در یک دره در حال استراحت بود، با بوی خوش گلی به خود می‌آید. چوپان تلاش می‌کند که گل را از ریشه از دل خاک بیرون بیاورد که با کندن زمین، چشم‌هایش به یک صندوقچه می‌افتد. این قرآن خطی نوشته‌شده با خط کوفی، درون آن صندوقچه قرار داشته است. همین قرآن نیز امروزه جزو دیدنی‌ های مهم سنندج به حساب می‌آید.

روستای پالنگان و نگل در سنندج
  • آدرس روستای پالنگان: مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه، منطقه کوهستانی و ارتفاعات شاهو
  • آدرس روستای نگل: ۶۵ کیلومتری شهر سنندج، مسیر سنندج _ مریوان

بازدید از جاذبه های گردشگری سنندج را از دست ندهید!

سنندج شهری است که شما را وارد دنیایی سبز و خوش‌آب‌وهوا و از طرف دیگر، وارد بخش عظیمی از تاریخ کشور می‌کند. این شهر، سرشار از آثار و بناهای تاریخی بسیار ارزشمند است که از بازدید آن‌ها خسته نخواهید شد. شهر سنندج با طبیعتی سبز و بکر و مکان‌هایی با زیبایی‌های منحصربه‌فرد بدون شک یکی از بهترین مقاصد برای سفر در تابستان محسوب می‌شود.

اگر تا‌به‌حال به سنندج سفر کرده‌اید یا قصد سفر به آن را دارید، از تجربه خود درباره بازدید از دیدنی‌های این شهر در قسمت نظرات بنویسید.

شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به صورت آنلاین به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی سنندج

آب‌ وهوای شهر سنندج چگونه است؟

شهر سنندج آب‌وهوایی سردسیری دارد و هوای این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار سرد است. در فصل‌های دیگر هوای سنندج گرمتر می‌شود؛ اما حتی در فصل تابستان هم هوای سنندج گرمای آزاردهنده‌ای نخواهد داشت.

بهترین فصل برای سفر به شهر سنندج و بازدید از جاهای دیدنی سنندج کدام است؟

بهترین زمان سفر به این شهر، از اواسط فصل بهار تا پایان تابستان است. در این زمان‌ها، شهر سنندج هوایی معتدل و خنک دارد.

معروف‌ ترین غذاهای سنندج کدامند؟

از معروف‌ترین غذاها و خوردنی‌های محلی سنندج، می‌توان به قایرمه، شلکینه، خورش ریواس، خورش تره کردی، آش عدس بلغور، آش دانه کولانه، آش سه نگه سیر، آش برویشین تورش، که لانه، شیش کباب، خورش گیلاخه، کوفته شوروا و قیماغ اشاره کرد.

چه رستوران‌هایی در شهر سنندج جزو بهترین رستوران‌ها هستند؟

رستوران‌های مروارید، جهان‌نما، خاطره خوب، ترک دنر، آبیدر، فردو، دهکده، سیرانگاه، شیدای کردستان، لیندو، باغ سیب، باغ بهشت، رستوران سنتی خان و رستوران‌های ایتالیایی چاو و هفت دریا از بهترین رستوران‌‌های سنندج هستند.

8 نظرات

    • یه کوه دارن به اسم آبیدر که چنگی به دل نمیزنه، فقط اورامانات و پالنگان خوبه اونم تو فروردین اردیبهشت باید بری که خیلی شلوغ میشه با کرایهای خیلی بالا

    • سنندج نفس کوردستان هست یکی از شهرهای زیبا با صفا، آداب ورسوم خاصی دارد مردمانش واقعا دوست داشتنی هستن هر بژی کوردستان

  1. خسرو آباد یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج بوده که قدمت آن به سال ۱۲۲۳ و دوران قجرها میرسد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید