سنندج در گذشته میزبان اقلیت‌های مذهبی بوده است. کلیسای سنندج یکی از یادگاری‌های همان دوران محسوب می‌شود که اگرچه همچنان پابرجا باقی مانده اما کلیسایی فراموش شده به شمار می‌رود. فراموش شده به این دلیل که دیگر از مسیحیان سنندج تقریبا فردی باقی نمانده و به همین دلیل درب کلیسا به روی عموم مردم بسته شده است. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا با این کلیسا بیشتر آشنا شوید.

درباره کلیسای سنندج | از آثار ملی ایران

قدمت کلیسای سنندج به دوره صفویان می‌رسد. اواخر سلسله صفویان و حکومت شاه عباس دوم زمانی که ارامنه توسط عثمانی‌ها به ایران تبعید شدند، عده‌ای از آنها شهر سنندج را برای سکونت انتخاب کردند و از آن زمان به بعد، ساخت کلیسا در این شهر را شروع کردند. کلیسایی قدیمی که هم اکنون در خیابان نمکی و در محله‌ای قدیمی و مسیحی‌نشین سنندج به نام «آغه‌زمان» خودنمایی می‌کند. معماری کلیسا، به سبک معماری اصفهانی و تلفیقی از نماسازی سبک بومی مانند طاق نما و ستون‌های آجری است.

گفتنی است که کلیسای سنندج، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حتما این کلیسا را در فهرست جاهای دیدنی سنندج قرار دهید.

ویژگی‌ های کلیسای سنندج

این کلیسا دارای درب بزرگ چوبی است که با عبور از آن وارد یک دالان می‌شوید. برای رسیدن به درب قهوه‌ای رنگ سالن کلیسا با صلیبی در راس آن، باید دالان را پشت سر بگذارید. سالن بزرگ کلیسا ستون‌هایی با گچ‌‌بری‌‌هایی زیبا دارد و در قسمت انتهایی آن تصویری بزرگ از حضرت عیسی‌ و مجسمه‌ای آبی رنگ از مریم مقدس و تعدادی فانوس بر روی طاقچه‌های اطراف عکس‌ها قرار دارند.

کلیسای سنندج1

با عبور از سالن کلیسا و چندین پله به حیاط می‌رسید، حیاطی که در قسمت غربی کلیسا قرار دارد و در آن حوضی وجود دارد که چهار درخت بزرگ با عمری بیش از ۵۰ سال آن را احاطه کرده‌اند. البته حوض خالی از آب است و تنها برگ درختان در آن ریخته است. در قسمت شمالی حیاط نیز تعدادی سنگ قبر متعلق به اقلیت دینی مسیحیان وجود دارد. این قبرهای رنگ و رو رفته احتمالا متعلق به کشیش‌هایی است که پیش از این در کلیسا ساکن بوده‌اند.

در قسمت شمالی سالن کلیسا، یک مجسمه از حضرت مریم و چند تصویر از مسیح قرار دارد. اطراف آنها با چند دسته گل مصنوعی تزیین شده و چند صندلی رو به این محراب چیده شده‌اند. دیوارهای کلیسا دارای گچ‌کاری سفید هستند اما گچ دیوار نیز در بعضی از قسمت‌ها ریخته است. اگر از انتهای تالار محراب به سالن کلیسا نگاه کنید، شش ستون در امتداد هم مشاهده خواهید کرد. دیوارها نیز مزین به هشت پنجره هلالی چوبی، ۱۲ طاق و ۱۵ چراغ رودیواری هستند.

کلیسای سنندج2

امکانات کلیسای سنندج

اگر برای بازدید از کلیسای سنندج به محله اغازمان می‌روید، خوب است بدانید که این کلیسا امکانات خاصی ندارد. به دلیل اینکه آخرین خانواده‌های مسیحی ساکن سنندج سال‌ها پیش این شهر را ترک کرده‌اند و کسی برای عبادت از این کلیسا استفاده نمی‌کند. تنها می‌توانید از تماشای حجاری‌های سردر ورودی، نمای محراب و قنات فعالی که در حیاط کلیسا قرار دارد لذت ببرید.

Header لیست کامل جاهای دیدنی کردستان

کلیسای سنندج کجاست؟

آدرس دقیق کلیسای سنندج در استان کردستان، سنندج، محله آغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان بازدید کلیسای سنندج می‌توانید با شماره تماس کلیسای سنندج تماس بگیرید.

کلیسای سنندج3

بازدید از کلیسای سنندج

کلیسای سنندج سال‌ها است که به بنایی متروکه تبدیل شده و زمان زیادی می‌گذرد که مسیحیان برای دعا دیگر به این کلیسای تاریخی نمی‌روند و فقط تعدادی از علاقمندان به آثار قدیمی و دانشجویان از کلیسا بازدید می‌کنند. همچنین در این کلیسا پیرزنی که سال‌های جوانی خود را به نگهبانی از آن گذرانده به همراه خانواده خود در کلیسا زندگی می‌کند.

بازدید از کلیسای سنندج تا پیش از این فقط با مجوز و برای عده معدودی امکانپذیر بود اما برای بازدید از این کلیسا در سنندج، دیگر نیازی نیست پشت درهای بسته بمانید. این کلیسا به موزه کلیسا تبدیل شده و عموم مردم امکان بازدید از آن را دارند.

سوالات متداول درباره کلیسای سنندج

کلیسای سنندج کجاست؟

کلیسای سنندج، در شهر سنندج، محله آغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا قرار دارد.

آیا بازدید از کلیسای سنندج برای عموم آزاد است؟

بله، کلیسای سنندج به موزه کلیسا تبدیل شده است و همه می‌توانند از آن دیدن کنند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید