شهر کرمانشاه یکی از مقاصد مهم برای علاقمندان به تاریخ، فرهنگ و البته طبیعت گردان است. شهری که طبیعت زیبا در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورد و مردم مهمان‌نوازش در بدو ورود توجهتان را جلب می کنند. جاهای دیدنی کرمانشاه ترکیبی از آثار و بناهای تاریخی و طبیعت بکر است.

همین موضوع باعث شده که سفر به کرمانشاه تجربه‌ای چندگانه برای گردشگران رقم بزند. اما برای لذت بردن از دیدنی های کرمانشاه و غرق شدن در دل طبیعت کرمانشاه، باید از زیر و بم جاذبه های کرمانشاه بیشتر بدانید تا سفری دلپذیر و خاطره‌انگیزی داشته باشید. اگر دوست دارید سفری کوتاه به دل تاریخ و طبیعت این شهر داشته باشید در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید.

گذر تاریخ از کرمانشاه

قبل از بررسی جاهای دیدنی کرمانشاه ابتدا باید بررسی کنیم که مکان های دیدنی کرمانشاه مربوط به چه دوره و تاریخی هستند و از چه فرهنگی ریشه گرفته‌اند. قدمت کرمانشاه به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، اگر به تاریخچه کرمانشاه نگاهی بندازیم متوجه می‌شویم که این شهر دوره‌های تاریخی مهمی را از سرگذرانده است.

کرمانشاه در دوران ساسانیان به عنوان دومین پایتخت و اقامتگاه پادشاهان بود؛ در دوره پس از اسلام نیز حکومت‌های حسنویان و بنی عیاران در کرمانشاه قدرت را به دست گرفتند. تحولات تاریخی بسیاری در کرمانشاه رخ داده و باعث تغییر آن شده است. به طوری که در دوران جنگ جهانی اول و دوم توسط نیروهای انگلیسی و روسی تصرف شد و برخلاف اعلام بی طرفی ایران در این اتفاق بزرگ جهانی، کرمانشاه از گزند حوادث در امان نماند.

تاریخچه کرمانشاه

این شهر در سال‌های بعد باز هم درگیر جنگ ایران و عراق شد و خسارت‌های بسیاری به آن وارد آمد. شهر کرمانشاه در طول دوره‌های تاریخی مختلف بارها تغییر نام داده و از این شهر با نام‌هایی مانند کامبادن، کارمیشین، کرمینشان و باختران یاد شده است. در گویش محلی به این شهر کرمانشان می‌گویند و ریشه این کلمه از کرمانج گرفته شده که به معنی رعیت است و ریشه در باور عموم مردم دارد.

آب و هوای کرمانشاه

بسیاری از مسافران قبل از خرید بلیط هواپیما کرمانشاه و سفر به این شهر، به آب و هوای این شهر توجه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شهر باستانی و تاریخی کرمانشاه، آب و هوای مطلوب آن است که سالانه گردشگران بسیاری به خود جلب می‌کند. آب و هوای کرمانشاه در بیشتر فصل‌های سال سرد و خنک است و در فصل بهار و تابستان بهترین وضعیت آب و هوا را دارد.

اگر می‌خواهید سفری ارزان به کرمانشاه داشته باشید، فصل‌ پاییز و زمستان بهترین انتخاب خواهد بود. توجه داشته باشید که سفر در زمستان با وجود سردی هوا جذابیت‌های خودش را دارد. در حقیقت سفر در فصل سرد به این معنا نیست که شما نمی‌توانید از مکان های تفریحی کرمانشاه لذت ببرید، چرا که طبیعت کرمانشاه با تغییر فصل، رنگ و لعابش تغییر می‌کند و جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

آب و هوای کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

تنوع جاذبه‌ های گردشگری کرمانشاه تمامی سلیقه‌ها را راضی می‌کند، زیرا آثار و بناهای تاریخی این شهر در ترکیب طبیعت بکر آن ترکیب شده و جذابیت این مقصد را بیشتر کرده‌اند. در ادامه، از جاذبه های دیدنی کرمانشاه خواهیم گفت. قبل از هرچیزی پیشنهاد می کنیم که در زمان سفر به این شهر، یکی از هتل های خوب و باکیفیت مثل هتل جمشید کرمانشاه را رزرو کنید تا دغدغه ای در خصوص محل اقامت نداشته باشید.

طاق بستان کرمانشاه

قرن سوم میلادی بود که پادشاه ساسانی تصمیم گرفت یکی از مناطق مهم شهر به نام طاق بسطام را انتخاب کند تا کتیبه‌های دوران حکومت خود را روی دیواره‌های آن بتراشد. دلیل انتخاب این منطقه هم موقعیت جغرافیایی آن بود زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و طبیعت آن بکر و زیبا بود.

نقش و نگاره‌های طاق بستان حکایت از چند دوره تاج‌گذاری شاهان ساسانی دارد. در این طاق شما می توانید تصویرهایی از نقاشان، موسیقدانان، صحنه‌های شکار شاهان، سربازان زره پوش و نوشته‌های به زبان پهلوی را مشاهده کنید. طاق بستان از دو طاق کوچک و بزرگ تشکیل شده که در سنگ‌تراشه‌های طاق کوچک تصویری از شاپور دوم و سوم و سخنان آنان دیده می‌شود. علاوه بر طاق بستان و کتیبه‌هایش، چشمه زلال روبه‌روی طاق بستان نیز یکی از دیدنی های کرمانشاه به شمار می‌آید که در طول قرن‌ها دستخوش تغییر نشده و همچنان می‌جوشد و چشم‌انداز بینظیری برای این منطقه ایجاد کرده است.

طاق بستان کرمانشاه

بیستون کرمانشاه

یکی از آثار تاریخی که در فاصله ۳۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و قدمت آن به بیش از چهارهزار سال پیش برمی‌گردد، بیستون است. این بنا در دوران پارینه سنگی محلی برای شکار حیوانات و زندگی انسان‌های اولیه در داخل غارها و صخره‌ها بوده است. البته بیستون بارها در دوره‌های مختلف تاریخی دستخوش تغییرات شده است.

بد نیست بدانید که بسیاری از جاذبه های کرمانشاه درون مجموعه بیستون قرار دارند. این مجموعه شامل محوطه‌های تاریخی مانند مجسمه هرکول، پل بیستون، کارونسرای شاه عباس، نقش برجسته مهرداد دوم، فرهاد تراش، نیایشگاه مادی و بسیاری دیگر از دیدنی های کرمانشاه می‌شود. این مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دیواره بیستون ۱۳۰۰ متر ارتفاع و ۵۰۰۰ متر عرض دارد و یکی از فنی‌ترین دیواره‌ها برای صخره‌ و سنگ‌نوردی در دنیا محسوب می‌شود؛ به طوری که آن را اورست صخره‌های دنیا می‌دانند. جالب است بدانید که سنگ نوشته‌های کوه بیستون تنها به عنوان یکی از دیدنی های کرمانشاه شناخته نمی‌شوند بلکه جزو مهمترین اسناد تاریخی به حساب می‌آیند و به زبان‌های ایلامی، اکدی، فارسی باستان و خط میخی نوشته شده‌اند.

بیستون از جاهای دیدنی کرمانشاه

معبد آناهیتا کرمانشاه

معبد آناهیتا یکی از بناهای سنگی و محلی برای پرستش الهه آب و آناهیتا بوده است. قدمت این اثر به دوران پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و از نظر قدمت، بعد از تخت جمشید از این معبد یاد می‌شود. معبد آناهیتا روی تپه‌ای به ارتفاع ۳۲ متر ساخته شده است. طراحی و مهندسی ایرانی و یونانی این معبد می‌تواند شما را شگفت زده کند.

از جذابیت‌های معبد آناهیتا کرمانشاه می‌توان به جوی‌های سنگی معبد که آب به آنها سرازیر می‌شود و دشت وسیع کنگاور اشاره کرد که منظره‌ای فوق‌العاده را پیش روی گردشگران می‌گذارد. اگر به معبد آناهیتا رفتید بازدید از دشت کنگاور را به عنوان یکی از سبزترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه فراموش نکنید.

معبد آناهیتا از جاهای دیدنی کرمانشاه

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران و مکان های دیدنی کرمانشاه است. این غار با ۱۲ کیلومتر طول، طولانی‌ترین غار ایران به شمار می‌آید. غار قوری قلعه دمای خنکی دارد و دمای آن در تمامی فصل‌های سال از ۱۷ درجه بالاتر نمی‌رود. این غار در کنار کوه‌های سرسبز شاهو قرار گرفته و فضایی دلپذیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. اگر به فکر بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان هستید، غار قوری و طبیعت اطراف آن مقصد مناسبی برای پیک نیک چندساعته هستند.

غار قوری قلعه کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه

اگر می‌خواهید تصویری منحصربه فرد از عکس جاهای دیدنی کرمانشاه ثبت کنید، سراب نیلوفر یکی از بهترین گزینه‌ها است. در این سراب می‌توانید غنچه و برگ‌ نیلوفرهای آبی را ببینید که از آب زلال بیرون زده و سطح وسیعی از آن را پوشانده است. این سراب برای مردم بومی کرمانشاه جایگاه ویژه‌ای دارد و برخی از آنها معتقدند که خسرو پرویز گنجی بزرگ را در کف این دریاچه پنهان کرده است. اگر به دنبال یکی از بهترین مکان های تفریحی کرمانشاه برای یک سفر کوتاه با خانواده هستید، سراب نیلوفر گزینه مناسبی برای شما است. در سراب نیلوفر امکان قایق سواری و استفاده از امکاناتی مانند آلاچیق، باربیکیو، بوفه، پارکینگ وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سراب نیلوفر کرمانشاه، مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله فلای تودی مطالعه کنید.

سراب نیلوفر از جاهای دیدنی کرمانشاه

باغ گلها کرمانشاه

باغ گل ها از آن دسته جاهای دیدنی به هنگام کرمانشاه گردی است که حال و هوای متفاوتی برایتان ایجاد می کند. با ورود به این باغ گلهای کرمانشاه احساس می‌کنید وارد بهشت شده‌اید زیرا در هر قسمتی از این باغ، طبیعت و بافت گیاهی متفاوتی با شکل و شمایل ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی وجود دارد. اگر به گل و گیاه علاقه دارید، یا به دنبال محلی مناسب برای عکس گرفتن می گردید، باغ گلها یکی از بهترین مناطق دیدنی کرمانشاه برای ثبت لحظات رنگارنگ است.

باغ گلها از جاهای دیدنی کرمانشاه

سراب صحنه کرمانشاه

یکی دیگر از مکان های تفریحی کرمانشاه، سراب صحنه است. اگر به دنبال رهایی از شلوغی شهر هستید با کمتر از ۱ ساعت رانندگی از مرکز شهر می‌توانید به منظره‌‌ای بکر برای پیک‌نیک کردن به هنگام کرمانشاه گردی برسید. سراب صحنه تمامی جلوه های طبیعت کرمانشاه را در خود جای داده است. این مکان ترکیبی از کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های میوه، درختان بلند قامت سرسبز و آبشاری پرقدرت است.

طراوت این سراب حس سرزندگی را در شما بیدار خواهد کرد و آرامشی مثال زدنی را برایتان فراهم می‌کند. علاقمندان به غارنوردی و کوه‌نوردی می‌توانند از غار کیکاووس دیدن کنند. در نهایت فراموش نکنید که سراب صحنه تنها بخشی از طبیعت کرمانشاه نیست. شهر صحنه یکی از مهم ترین مناطق دیدنی کرمانشاه است و قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. در این منطقه علاوه بر لذت بردن از طبیعت می‌توانید گوردخمه‌هایی از دوران هخامنشی را نیز مشاهده کنید.

سراب صحنه کرمانشاه

تکیه معاون الملک

تکیه‌ معاون الملک یکی از بناهای دوران قاجار در کرمانشاه است. این تکیه در دوران مشروطه دست خوش تغییرات زیادی شده است و درحال حاضر به عنوان یکی از مکان های دیدنی کرمانشاه به حیات خود ادامه می‌دهد.

تکیه معاون الملک ابتدا به نام معین الرعایا شناخته می‌شد اما پس از آتش سوزی در دوران مشروطه و ترمیم‌هایی که روی آن انجام شده به معاون الملک تغییر نام داد. در این تکیه کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز و هنر و معماری ایرانی به کار رفته است.

تکیه معاون الملک از سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده که روی دیوار آنها کاشی‌های نقاشی شده از صحنه عزاداری ، سینه زنی، اشعار کرمانشاهی، تخت سلیمان و پادشاهان به چشم می‌خورد. هر کاشی‌کاری، قصه‌ای تاریخی یا مذهبی را روایت می‌کند و به همین دلیل، این تکیه به بنایی با کاشی‌های قصه‌گو شهرت یافته است. توجه داشته باشید که در قسمت عباسیه تکیه معاون الملک موزه پوشاک و زیورآلات و مردم شناسی قرار دارد. اگر به بازدید از جاهای تاریخی در سفر علاقه دارید، تکیه معاون الملک یکی از بهترین جاذبه های کرمانشاه برای شما است.

تکیه معاون الملک از جاهای دیدنی کرمانشاه

حمام حاج شهباز خان

ساخت و ساز آثار و بناهای تاریخی کنونی کرمانشاه بیشتر در دوران محمد علی میرزا انجام گرفته و حمام حاج شهباز خان هم یکی از این نمونه‌ها است. اگرچه نمی توان حمام حاج شهباز خان را یکی از جاذبه های دیدنی کرمانشاه با معماری یا نقاشی معاصر به حساب آورد، با این وجود حمام حاج شهناز به نسبت بسیاری از جاهای دیدنی کرمانشاه حال و هوای مدرن تری دارد.

روی دیوارها و سقف این حمام می‌توانید معماری و تزئینات بیشماری را مشاهده کنید، از طرفی داخل حمام گنبدهایی مقرنس کاری وجود دارد که با کاشی‌کاری و نقاشی‌های دیواری تزئین شده است. در این بنای تاریخی شما می‌توانید تمام بخش‌های یک حمام سنتی مانند گرمخانه، خزینه آب سرد و گرم، سربینه و رختکن را مشاهده کنید.

حمام حاج شهباز خان از دیدنی های کرمانشاه

مسجد عماد الدوله

یکی دیگر از دیدنی های کرمانشاه که از دوران قاجار به یادگار مانده، مسجد عماد الدوله است. این مسجد، قدمتی بیش از یک قرن دارد. با ورود به صحن مسجد عمادالدوله معماری ایرانی و اسلامی به خوبی توجهتان را جلب خواهد کرد، تمامی ایوان‌های مسجد با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و رنگی تزئین شده‌اند.

در کنار معماری داخلی، حوض کوچکی در وسط صحن مسجد عمادالدوله وجود دارد که به جلوه زیبایی این مکان مقدس و تاریخی اضافه کرده است. مسجد عماد الدوله در نزدیکی بازار بزرگ کرمانشاه قرار گرفته و شما می توانید پش از بازدید از این بازار به عنوان یکی دیگر از جاذبه های کرمانشاه از قسمت بازار زرگرها وارد مسجد عمادالدوله شوید.

مسجد عمادالدوله از دیدنی های کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه

بازار کرمانشاه یکی از جذابترین تونل‌های تاریخ و مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌آید. دالان‌های تو در تو با طاق‌های ضربی حال و هوای چند صد سال پیش را برایتان زنده می‌کنند. بازار سنتی کرمانشاه جزو بزرگترین بازارهای سرپوشیده ایران به شمار می‌آید.

این بازار از راسته‌ها و سراهای متفاوتی مانند بازار مسگرها، بازار زرگرها، بازار توپخانه، بازار ترک‌ها، کلیمی‌ها، بازار بنکدارها، بازار بزازها و بازار چال حسن خان تشکیل شده است. اگر به دنبال یکی از مناطق دیدنی کرمانشاه هستید که در کنار تماشا بتوانید خرید و تفریح هم داشته باشید، بازار سنتی این شهر یکی از دیدنی های کرمانشاه برای شما خواهد بود.

بازار سنتی کرمانشاه

غذاهای معروف کرمانشاه

کرمانشاه دریایی وسیع از دیدنی‌ها و چشیدنی‌ها است که با تجربه هرکدام خاطره‌ای منحصربفرد در ذهنتان حک خواهد شد. یکی از قسمت‌های خوشمزه سفر به کرمانشاه چشیدن غذاهای محلی این منطقه است که در نوع خود خاص و ناب هستند. اگر اهل شکم گردی در سفر هستید، یکی از اولین مکان های دیدنی کرمانشاه که باید از آن بازدید کنید، طاق بستان است؛ چرا که در این منطقه می‌توانید از دنده کباب‌های خوشمزه در رستوران‌های اطراف لذت ببرید. علاوه بر دنده کباب کرمانشاهی که بسیار معروف است، غذاهایی مانند خورش خلال، دست پیچ و آش ترخینه از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار هستند.  

غذاهای معروف کرمانشاه

کرمانشاه | سفر به دل تاریخ و طبیعت

برای اینکه تجربه خوب و خاطره انگیزی در سفر به کرمانشاه داشته باشید، باید زمان مناسبی را برای گشت و گذار انتخاب کنید تا با خیال راحت به تمامی جاذبه های دیدنی کرمانشاه سر بزنید. اگر به این شهر سفر کرده‌اید خوشحال می‌شویم که از مناطق دیدنی کرمانشاه که در این مطلب بیان نشده است برایمان بگویید.

در سفر به کرمانشاه، اگر به دنبال هتل یا اقامتگاه با قیمت مناسب بودید، به بخش هتل های کرمانشاه در سایت فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی کرمانشاه

مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه کجاست؟

مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به ترتیب طاق بستان، مسجد جامع شافعی، مسجد عماد الدوله، تکیه معاون الملک و بازار سنتی کرمانشاه هستند.

بیستون چقدر از کرمانشاه فاصله دارد؟

فاصله شهر تاریخی بیستون تا کرمانشاه کمتر از ۴۰ کیلومتر است و شما می توانید با نیم ساعت رانندگی از مرکز کرمانشاه به مجموعه تاریخی بیستون بروید.

بهترین فصل برای سفر به کرمانشاه کدام است؟

کرمانشاه زمستان های سرد و هماره با بارش دارد. اگر می‌خواهید از طبیعت کرمانشاه لذت ببرید، بهترین زمان برای سفر به این شهر اواخر زمستان و بهار است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید