تابه‌حال به غربی‌ترین شهر ایران یعنی کرمانشاه زیبا سفر کرده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، آیا لذت گشت‌وگذار در بازارهای قدیمی این شهر و مزه‌کردن معروف‌ترین سوغات کرمانشاه را زیر دندان چشیده‌اید؟ کرمانشاه مهد تمدن بشری است که سفر به آن، می‌تواند حکم سفر به دنیای حوادث تاریخی را داشته باشد. این شهر سرشار از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، تفریحی و خوراکی‌های خوشمزه است.

شاید کمی تعجب کنید؛ اما ما سوغاتی های کرمانشاه را نیز از جاذبه‌های مهم این شهر می‌دانیم که تنها تماشای آن‌ها، می‌تواند برای گردشگران بسیار لذت‌بخش باشد. سوغاتی کرمانشاه تنها به خوردنی‌هایش هم محدود نمی‌شود. بازی رنگ و لعاب را می‌توان در هنرهای دستی مردمان این شهر نیز مشاهده کرد. حال اگر می‌خواهید با سوغات کرمانشاه آشنا شوید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی، برای‌تان گفتنی بسیار داریم.

سوغاتی های خوراکی کرمانشاه

تمام خوراکی‌های محبوب و پرطرفدار میان ایرانی‌ها، یکجا در دل کرمانشاه جمع شده است! از نان برنجی معروف آن گرفته تا روغن حیوانی‌اش که عطری تازه را چاشنی غذاهایمان می‌کند. هنوز راز خوشمزگی سوغات کرمانشاه کشف نشده است؛ ولی ما گمان می‌کنیم این ذوق و قریحه مردمان این سرزمین است که عطر و طعمی بهشتی به خوراکی‌های این شهر بخشیده است. برای خرید خوشمزه‌های کرمانشاه، باید با فهرستی کامل از موارد زیر قدم به بازارهای این شهر بگذارید.

برای سفر به این شهر زیبا، بلیط ارزان کرمانشاه را از فلای‌تودی رزرو کنید.

نان برنجی کرمانشاه

گل سرسبد سوغات کرمانشاه، نان برنجی است که اگر طعم آن را تنها یک‌ بار چشیده باشید، برای همیشه عاشق و شیفته این شیرینی خواهید شد. نان برنجی از ترکیب آرد برنج مرغوب، هل، زرده تخم‌مرغ، گلاب، خرفه، نمک و زعفران درست می‌شود. این شیرینی بافتی بسیار نرم و لطیف دارد؛ از همین رو هم می‌توان آن را شیرینی مناسبی برای هر نوع ذائقه و سلیقه‌ای دانست. اگر دلتان یک برنامه سفر درست و حسابی می‌خواهد پیشنهاد می‌کنیم که یکی از هتل ها مثل هتل جمشید کرمانشاه را رزرو کنید و لذت تماشای دیدنی های این شهر و چشیدن طعم خوش خوراکی‌هایش را به خودتان هدیه دهید.

نان برنجی کرمانشاه از سوغاتی های کرمانشاه

شهرت نان برنجی آنقدر فراگیر شده است که تقریبا در هر گوشه‌ای از ایران، می‌توان بساط پخت این شیرینی را مشاهده کرد. بااین‌حال، تنها یک نسخه اعلا از نان برنجی وجود دارد که آن هم در کرمانشاه یافت می‌شود. جالب است بدانید که نان برنجی یک نوع شیرینی قجری در روزگاران بسیار قدیم بوده که اصالت و هویت خود را نسل‌به‌نسل حفظ کرده است. امروز از این نوع شیرینی در محافل شادی و مهمانی‌های خودمانی استفاده می‌شود.

شیرینی کا‌ک کرمانشاه

یکی دیگر از سوغات کرمانشاه شیرینی کاک است که آن را می‌توان جزوی از میراث معنوی ایران به حساب آورد. این شیرینی شباهت زیادی به یوخه شیراز دارد؛ با این‌ تفاوت که در کاک کرمانشاه، سنت‌های این شهر، چاشنی عطر و طعم دلپذیر آن شده است. شیرینی کاک ترکیبی از چند لایه نازک خمیر آغشته به هل یا گلاب است که روی آن را با بادام، پسته، نارگیل یا پودر قند تزیین می‌کنند. این شیرینی که حالتی ترد و شکننده دارد، در کنار یک لیوان چای، می‌تواند بهترین ترکیب برای بعدازظهرهای کسل‌کننده ما باشد.

شیرینی کا‌ک کرمانشاه

نان خرمایی کرمانشاه

از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین سوغاتی های کرمانشاه، نان خرمایی این شهر است که در گویش محلی با نام نان خانقی شناخته می‌شود. خرما، گردو، گلاب، روغن حیوانی و آرد گندم از اصلی‌ترین مواد اولیه این شیرینی مغذی هستند. کرمانشاهی‌های باذوق، این شیرینی را گاهی به‌صورت بیضی، گاهی به‌شکل گل چندبرگ و گاهی هم به‌حالت گرد قالب می‌زنند.

اگر کلمپه‌ کرمان را خورده باشید، احتمالا طعم و مزه این نان خرمایی برای‌تان آشنا خواهد بود. در عین‌ حال، این را هم باید بدانید که زادگاه اصلی نان خرمایی به کرمانشاه بازمی‌گردد. بنابراین، می‌توان کمی تفاوت را در عطر و مزه این نام خرمایی با سایر شیرینی‌های مشابه آن در شهرهای دیگر ایران یافت.

نان خرمایی کرمانشاه

نان شکری کرمانشاه

روغن حیوانی پای ثابت تمام شرینی‌های کرمانشاه است. به همین جهت هم، طعم و عطر شیرینی‌های کرمانشاه با هیچ‌کجای ایران قابل قیاس نیست! یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های این شهر که در پخت آن از همین روغن اصیل کرمانشاهی استفاده می‌شود، نان شکری است. نمک، شکر، آرد گندم، تخم‌مرغ و وانیل نیز از دیگر مواد تشکیل‌دهنده نان شکری هستند. اگر در سفر به کرمانشاه، طعم دلچسب این شیرینی را نچشیده‌اید، حتما در سفرهای بعدی‌تان آن را امتحان کنید. 

نان شکری کرمانشاه از سوغاتی های کرمانشاه

نان برساق

نان‌های محلی هیچ‌وقت محبوبیت خود را در میان ما ایرانی‌های خوش‌خوراک از دست نمی‌دهند. نان برساق یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات کرمانشاه است که مردمان این شهر از آن به‌عنوان بهترین نان محلی این منطقه یاد می‌کنند. برای پخت این نوع نان محلی، ابتدا شیر، شکر، تخم‌‌مرغ، آرد، نمک، زردچوبه و روغن حیوانی را با هم ترکیب و سپس ترکیب آن‌ها را در روغن سرخ می‌کنند. این نان محلی نه‌تنها خوشمزه و مقوی است، بلکه هضمی بسیار آسان و سبک دارد. از همین‌ رو هم در سفره‌های افطار مردم کرمانشاه، جایگاه محبوب‌ترین خوراکی را از آن خود کرده است.

نان برساق از ماندگاری بسیار بالایی هم برخوردار است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم اگر به کرمانشاه سفر کردید، با خرید این نان محلی، عزیزان جامانده از سفر را هم در طعم دلپذیر آن سهیم کنید.

نان برساق

شیرینی بژی

یکی از ناشناخته‌ترین سوغات کرمانشاه که نام آن را شاید کمتر شنیده باشید، شیرینی بژی است. این شیرینی علی‌رغم هویت گمنام و ناشناخته‌ای که دارد، بسیار خوشمزه و دلچسب است. کافی است یک‌ بار آن را امتحان کنید تا طعم آن، برای همیشه در خاطرتان بماند. در پخت این شیرینی از آرد، روغن محلی، شکر، وانیل، شیر، زردچوبه، گلاب و پودر رازیانه استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که شیرینی بژی، بهترین توشه راه برای سربازان و مسافران جهت رفع خستگی و گرسنگی بوده است. از همین‌ رو هم به آن عنوان بژی، یعنی “زنده باشی یا زنده بمانی” را داده‌اند!

جالب است بدانید آنچه موجب طعم به‌یادماندنی این شیرینی شده، عطر رازیانه‌ای است که همان لحظه اول، توجه فرد را به خود جلب می‌کند. کرمانشاهی‌های اصیل از این شیرینی در وعده صبحانه خود استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید با خرید شیرینی بژی، تحولی اساسی به وعده‌های یکنواخت صبحانه‌تان دهید.

شیرینی بژی در کرمانشاه

قاووت‌ کرمانشاه

بهترین سوغاتی کرمانشاه که با آن، می‌توان قوای جسمی خود را برای همیشه حفظ کرد، قاووت است. احتمالا نام قاووت برای شما آشنا باشد؛ چراکه کرمان نیز سوغاتی مشابه همین را دارد. این خوراکی ترکیب پودرمانندی از زنجبیل، هل، میخک، پودر قند، جوز هندی، تخم کتان، تخم کاهو، تخم گشنیز، بادام، پسته، گردو، رازیانه و آرد نخودچی است.

مواد مغذی زیادی در قاووت کرمانشاه استفاده شده‌اند. به همین جهت هم محلی‌ها از قاووت به‌عنوان بمب انرژی کرمانشاه یاد می‌کنند. جالب است بدانید که کرمانشاهی‌ها قاووت را بهترین غذا برای مادر بعد از به‌دنیاآمدن فرزند می‌دانند. توصیه می‌کنیم اگر به کرمانشاه سفر کردید، مقداری از این خوراکی مغذی را خریداری کنید تا به وقت خستگی‌ها از انرژی آن استفاده کنید.

قاووت‌ کرمانشاه

روغن حیوانی

نوبتی هم که باشد، نوبت به معرفی گرانبهاترین سوغاتی کرمانشاه، یعنی روغن حیوانی کرمانشاهی می‌رسد. این روغن که در بین محلی‌ها به رون دان معروف است، طعمی بسیار جادویی به غذاها می‌بخشد.

طعم بی‌نظیر روغن حیوانی را باید مدیون آب‌وهوای خوب کرمانشاه بدانیم که فرصت دامداری در مراتع سرسبز را برای تمام اهالی این منطقه فراهم کرده است. این سوغاتی خوش‌عطر، محصول جداسازی روغن از شیر گاو یا گوسفند است که تنها از دستان توانمند و هنرمند بومیان این شهر برمی‌آید. در بساط آشپزی زنان کرمانشاهی، روغن نباتی هیچ‌جایی ندارد. شما نیز می‌توانید با خرید روغن حیوانی کرمانشاه از سنت دیرینه زنان این شهر پیروی کنید و طعمی نو به غذاهایتان ببخشید.

روغن حیوانی کرمانشاه

سوغات صنایع دستی کرمانشاه

همان‌طور که گفتیم، سوغات کرمانشاه تنها به خوشمزه‌های رنگارنگ آن خلاصه نمی‌شوند. هنرهای دستی این شهر که بیانگر ذوق و ظرافت مردمان کرمانشاه هستند، بخش دیگری از سوغاتی‌های کرمانشاه را تشکیل می‌دهند. چکیده صنایع‌دستی ایران را می‌توان در کارگاه‌های هنری کرمانشاه مشاهده کرد. بنابراین، توصیه می‌کنیم در برنامه سفر به کرمانشاه، جایی هم برای بازدید از صنایع‌دستی آن خالی بگذارید. قطعا با دیدن نقوش ظریف و هنرمندانه حک‌شده روی محصولات هنری این شهر، نگاه عمیق‌تری به کرمانشاه پیدا خواهید کرد. در ادامه، نگاهی اجمالی به صنایع‌دستی کرمانشاه خواهیم داشت.

اگر برای گشت و گذار در جاهای دیدنی کرمانشاه به یک راهنما احتیاج داشتید، مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله فلای‌تودی مطالعه کنید.

گیوه های کرمانشاه

بدون شک، یکی از بهترین و چشم‌نوازترین سوغات کرمانشاه گیوه‌های این شهر است. گیوه همان پاپوش‌های سنتی قدیم به حساب می‌آید که امروزه جای خودش را به کفش‌های چرمی داده است. ۵ مدل معروف از گیوه‌های کرمانشاه وجود دارند که با نام‌های گیوه تخت چرمی، گیوه تخت آجیده، گیوه تخت لاستیکی، گیوه زیرپارچه‌ای و گیوه رویه ابریشمی شناخته می‌شوند. گیوه‌ها شامل دو بخش کفی و رویی هستند که کفی آن‌ها از چرم گاومیش و رویی آن‌ها از نخ خالص ابریشم است. جالب است بدانید که تقریبا در تمام شهرهای ایران، هنر گیوه‌بافی دوباره احیا شده است؛ اما نودشه از شهرهای کرمانشاه است که برای نخستین‌بار، هنر گیوه‌بافی را به ثبت جهانی رساند.

سوغات صنایع ‌دستی کرمانشاه

محصولات موج بافی

محصولات موج‌بافی یا همان رختخواب‌پیچ محلی‌ها را می‌توان از دیگر سوغاتی های کرمانشاه معرفی کرد. محصولات این هنر در کرمانشاه، پارچه‌ای با طرح‌های هندسی رنگارنگ هستند که از پشم گوسفند تولید می‌شوند. آنچه موجب جذابیت این هنر زیبا شده، موج‌هایی رنگین‌کمانی است که قطعا دیدن آن‌ها، برای هر بیننده‌ای جذاب است. بهترین طرح‌هایی را هم که در موج‌بافی می‌توانید مشاهده کنید، طرح کشکولی، شطرنجی، سیاه‌وسفید، چهارخانه، برمالی و تخت قرمز است.

این هنر زیبا و اصیل، کاربری‌های بسیار متنوعی دارد. شما می‌توانید از محصولات آن به‌عنوان جانماز و سجاده، زیرانداز، رویه کرسی، پرده، بقچه و فرش استفاده کنید. شایان ذکر است که با به‌روزشدن صنعت موج‌بافی در عصر حاضر، می‌توان محصولاتی همچون کیف موبایل، قاب آیینه یا کفش را هم در تولیدات موج‌بافی مشاهده کرد.

محصولات موج ‌بافی در کرمانشاه

محصولات گلیم بافی

بدون شک یکی دیگر از ناب‌ترین سوغات کرمانشاه، محصولات گلیم‌بافی هستند که شهرتی جهانی پیدا کرده‌اند. مرکز تولید این هنر در کرمانشاه شهر هرسین است که نمونه گلیم‌بافی‌های آن را می‌توان در بهترین موزه‌های جهان مشاهده کرد. این هنر در شهرهای دیگری همچون گیلان غرب، ریجاب و جوانرود هم رواج دارد؛ اما همه مردم دنیا، گلیم کرمانشاه را با هرسین آن می‌شناسند.

گلیم کرمانشاهی را باید مدیون هنر دست زنان این منطقه بدانیم. از نقوش معروف گلیم‌بافی هم می‌توان به نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک، مار، مرغابی، عروسک، خطوط عمودی‎، افقی، نقش قرقره راه‌راه، پنجه گربه، قیچی قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی و نقوش چشمه نظامی اشاره کرد.

محصولات گلیم بافی کرمانشاه

محصولات نمد مالی

از دیگر سوغات کرمانشاه، محصولات نمدمالی هستند که از این هنر، می‌توان به‌عنوان قدیمی‌ترین هنر این شهر یاد کرد. بیشترین و بهترین محصولات حاصل از هنر نمدمالی را می‌توان میان عشایر این منطقه، جایی در کف سیاه‌چادرها یا بر دوش چوپانان پیدا کرد. نمدهای بافته‌شده در کرمانشاه، غالبا در دو رنگ سیاه و سفید تولید می‌شوند. بااین‌حال، از رنگ‌های دیگر همچون قرمز، سبز، پرتقالی و بنفش نیز برای تزیین نمدها استفاده می‌کنند.

محصولات نمد‌ مالی کرمانشاه

محصولات ارغوان بافی

محصولات ارغوان‌بافی هم از دیگر سوغات کرمانشاه هستند که شاید آن‌ها را با نام محصولات سبدشناسی نیز بشناسید. بافت سبد با شاخه‌ نازک درختان، هنری اصیل و قدیمی در ایران است که قدمتی به اندازه عمر آدمیزاد دارد! از آنجایی که هنرمندان کرمانشاه در سبدبافی از شاخه‌های محکم و تنومند درخت ارغوان استفاده می‌کنند، به آن ارغوان‌بافی هم می‌گویند. بهترین روستایی هم که در آن، می‌توانید شاهد هنرنمایی‌های زنان در سبدبافی باشید، روستای داریان از توابع شهرستان پاوه است.

محصولات ارغوان ‌بافی در کرمانشاه

محصولات قلم‌ زنی

قلم‌زنی نیز از دیگر هنرهای چشم‌نواز کرمانشاهی است که با الهام از دوران‌های پرحادثه هخامنشی و ساسانی پدید آمده است. استاد علی اکبر عین‌القضایی را هم باید از قلمزنان مشهور کرمانشاه دانست که با آموزش‌های خود، هنر و محصولات قلم‌زنی در این شهر را زنده و پررونق نگه داشته‌اند.

محصولات قلم‌ زنی کرمانشاه

جاجیم‌ کرمانشاه

جاجیم نیز از خانواده گلیم است که مشابه گلیم‌بافی، از پشم گوسفند تولید می‌شود. با این‌ تفاوت که از گلیم به‌عنوان زیرانداز و از جاجیم به‌عنوان رواندازی بسیار گرم استفاده می‌کنند. تفاوت دیگری را هم می‌توان بین گلیم و جاجیم متصور شد و آن، طرز بافت این دو است. جاجیم را غالبا در ابزاری چهارتخته می‌بافند. سپس چهار‌گوشه آن را به هم وصل می‌کنند و از آن، بالاپوشی گرم می‌سازند. احتمالا بهترین جایی که در آن، می‌توانید مرغوب‌ترین جاجیم کرمانشاه را پیدا کنید، منطقه‌ای به‌نام اورامانات و ثلاث باباجانی است.

محصولات چیغ بافی کرمانشاه

از بومی‌ترین و خاص‌ترین سوغات کرمانشاه که نظیر آن را در هیچ‌کجای ایران نمی‌توانید بیابید، محصولات چیغ‌بافی است. چیغ‌ها حصیرهای تزیین‌شده به نقوش رنگارنگی هستند که از آن‌ها برای محافظت از سیاه‌چادرها استفاده می‌شود. نی و نخ، دو عنصر اولیه در تولید چیغ‌ها هستند که بافت آن‌ها به یکدیگر، نیازمند صبر و حوصله زیادی است.

محصولات چیغ ‌بافی کرمانشاه

فرش و قالی کرمانشاه

بدون شک، یکی از هنرهای اصیل ایران که هنوز هم بعد از سال‌ها، جایگاه ویژه خودش را بین ما ایرانی‌ها حفظ کرده، قالی‌بافی است. این هنر را در میان مردمان گوشه‌گوشه کشورمان می‌توان مشاهده کرد. بااین‌حال، هر شهر و روستایی در قالی‌بافی اصول و قوانین خاص خودش را دارد که این اصول، برگرفته از اقلیم و فرهنگ خاص همان منطقه است. هنر قالی‌بافی در کرمانشاه نیز این اصل را تمام و کمال رعایت کرده است. به همین جهت هم در نقش‌ونگار قالی‌های زیبای کرمانشاه، می‌توانید آیین و رسوم مردم این شهر را به‌خوبی مشاهده کنید.

از جمله نقوش محلی قالی‌بافی در کرمانشاه، می‌توان به معینی، سماوری، دارگل، عبداللهی، کیونانی، اکبرآبادی و حسینی‌آبادی اشاره کرد. این نقوش محلی از پرطرفدارترین نقوش در بین مردم کرمانشاه هستند؛ بااین‌حال، محبوبیت هیچ‌کدام به پای نقش بازوبندی، مهم‌ترین نقش در قالی‌بافی‌ کرمانشاه نمی‌رسد! در حال حاضر، بیشترین روستاهایی که هنر قالی‌بافی را مثل روز اول زنده نگه داشته‌اند، روستای سنقر، دینور، بیستون، کنگاور و صحنه هستند.

فرش و قالی کرمانشاه

چرم کرمانشاه

شاید شهرت چرم‌های کرمانشاه، بارها به گوشتان خورده باشد. چرم‌سازی از هنرهای اصیل و زیبای این شهر است که مردمان هنرمند کرمانشاهی در تولید آن،  راهی پرفرازونشیب را طی می‌کنند. آب‌زدن پوست، آهک‌زدن و عورام‌کاری، متورم‌کردن، نمک‌پاشیدن، مازوکاری، کاشی‌کاری، رنگ‌ریزی و صیقل‌زنی، تنها چکیده‌ای از پروسه سخت و دشوار تولید چرم در کرمانشاه است! اگر گذرتان به کرمانشاه افتاد، حتما از محصولات چرمی این شهر دیدن کنید.

چرم کرمانشاه

ساز و آلات موسیقی

اگر دستی در موسیقی دارید، می‌توانید با خرید بهترین سوغاتی کرمانشاه، یعنی سازوآلات موسیقی، تجربه‌ای جدید و جذاب از نوازندگی را به خود هدیه دهید. دف و تنبور از جمله سازهای بسیار رایج کرمانشاه هستند که در گویش محلی، به آن تمبره هم گفته می‌شود. از دیگر سازهای تولیدشده در کرمانشاه، می‌توان به چگور، دیوان و سه‌تار اشاره کرد که تفاوت‌های ظریفی با تنبور دارند.

ساز و آلات موسیقی در کرمانشاه

سوغات کرمانشاه را از کجا بخریم؟

حال که با انواع و اقسام سوغات کرمانشاه آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است تا مراکز معروف خرید سوغات این شهر را هم بشناسید. سوغاتی کرمانشاه را از هر جایی از این شهر می‌توان خریداری کرد. بااین‌حال، اگر قرار باشد دست روی بهترین و مرغوب‌ترین سوغاتی کرمانشاه بگذاریم، ناچار هستیم به مراکز خرید اصلی آن مراجعه کنیم. در ادامه، همراه ما باشید تا معروف‌ترین مراکز خرید سوغات کرمانشاه را به شما معرفی کنیم.

سوغات کرمانشاه را از کجا بخریم

جمعه بازار کرمانشاه

یکی از بهترین مراکز خرید صنایع‌دستی در کرمانشاه، بازار جمعه این شهر است که هر جمعه در پارک شرقی کرمانشاه برپا می‌شود. جالب است بدانید که این بازار، خود به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در فهرست دیدنی‌های کرمانشاه وجود دارد. بنابراین، هم محلی برای خرید است و هم از جاذبه‌های گردشگری!

  • آدرس: کرمانشاه، واقع‌شده در بخش شرقی کوه طاق بستان، پارک شرقی.

مرکز خرید الهیه

اگر اقامتتان در کرمانشاه کوتاه است و فرصت خرید از چند فروشگاه را ندارید، به مرکز خرید الهیه آن سر بزنید. در این مرکز خرید، هر چیزی که فکرش را بکنید، وجود دارد. بنابراین، با مراجعه به آن، می‌توانید تمام سوغاتی‌های مد نظرتان را یکجا و با صرف کمترین زمان ممکن خریداری کنید.

  • آدرس: کرمانشاه، شهرک الهیه، خیابان کاشانی.

بازار سنتی یا تاریکه بازار

از دیگر مراکز خرید مهم و قدیمی برای خرید سوغات کرمانشاه، بازار سنتی این شهر است که با نام تاریکه بازار هم شناخته می‌شود. این بازار که یادگاری از دوران فتحعلی‌شاه قاجار است، به‌تنهایی بخش زیادی از جاذبه‌های بصری کرمانشاه را به خود اختصاص داده است. داشتن ساختار منظم و یکپارچه از ویژگی‌های بارز این بازار است. دالان‌ها، حجره‌ها، قهوه‌خانه‌ها، کاروان‌سراها، تکایا و مساجد نیز از دیگر جلوه‌های زیبای معماری در این بازار هستند.

بازار سنتی یا تاریکه بازار در کرمانشاه
  • آدرس: کرمانشاه، میدان انقلاب، خیابان مدرس.

بازار نان برنجی کرمانشاه

مگر می‌شود به کرمانشاه سفر کرد و خرید از بازار نان برنجی این شهر را از قلم انداخت؟ بازار نان برنجی کرمانشاه مهم‌ترین مرکز پخش شیرینی‌های سنتی این شهر است. پایتان را در این بازار که بگذارید، احتمالا اولین چیزی که برای‌تان خوشایند خواهد بود، رایحه بی‌نظیر هل، گلاب و روغن حیوانی پیچیده در فضا است.

این بازار ترکیب چند کارگاه شیرینی‌پزی کوچک است که همانجا شیرینی را داغ‌ به شما عرضه می‌کنند. بازار نان برنجی کرمانشاه در همسایگی با بهترین جاذبه‌های این شهر قرار دارد. بنابراین، با بازدید از آن، هم می‎‌توانید سوغات کرمانشاه را داغ و تازه نوش‌ جان کنید و هم لذت سیاحت و گردشگری میان دیدنی‌های این شهر را به خود هدیه دهید.

بازار نان برنجی کرمانشاه
  • آدرس: کرمانشاه، بلوار مطهری، خیابان مدرس.

سوغات کرمانشاه، بهترین شکل از بازی رنگ، نقش و مزه

نام کرمانشاه که به زبان می‌آید، معمولا شکوه و عظمت بناهای باستانی این شهر در ذهن افراد نقش می‌بندد. بی‌شک کرمانشاه یکی از زیباترین شهرهای غربی ایران است. سوغات کرمانشاه نیز کم از آثار باستانی شگفت‌انگیز این شهر ندارند. کافی است به کارگاه‌های هنری زنان و مردان هنرمند کرمانشاهی سری بزنید تا شاهد زیبایی و عظمت تمدن و فرهنگ دیرینه این شهر باشد. ما در این مطلب، هر آنچه از بهترین سوغات کرمانشاه می‌دانستیم، بی‌هیچ‌ کم‌وکاستی در اختیار شما گذاشتیم. فرقی نمی‌کند با خرید بلیط هواپیما راهی این شهر می‌شوید یا بلیط قطار را می‌خرید، تجربه سوغاتی‌های آن را فراموش نکنید!

حالا نوبت شماست که با بازگوکردن تجربیاتتان از سفر به این شهر در بخش نظرات، راهنمای مخاطبان ما در فلای‌ تودی شوید.

سوالات متداول درباره سوغات کرمانشاه

سوغات کرمانشاه چیست؟

سوغات شامل خوراکی‌ها و صنایع‌دستی می‌شوند. از بهترین خوراکی‌ها، نان برنجی، نان خرمایی و روغن حیوانی و از بهترین صنایع‌دستی آن گلیم، جاجیم، چیغ‌ و محصولات موج‌بافی است.

بهترین جایی که می‌توان شیرینی تازه کرمانشاه را خریداری کرد، کجاست؟

بازار نان‌ برنجی کرمانشاه، از بهترین مرکز خرید شیرینی تازه و مرغوب این شهر است.

روغن اصل حیوانی کرمانشاه را از کجا می‌توان خریداری کرد؟

فروشگاه بیستون، شکرریز و نوروزی از معروف‌ترین مراکز فروش روغن حیوانی در کرمانشاه هستند.

شیرینی‌ها و دسرهای محبوب کرمانشاه کدام‌ها هستند؟

نان برنجی، شیرینی کاک، نان خرمایی، نان شکری، نان برساق، شیرینی بژی.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید