کاخ سعدآباد یکی از مجموعه‌های باشکوه و زیبا در شمالی‌ترین بخش تهران است. این مجموعه که یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین کاخ‌موزه‌های پایتخت است، روزگاری اقامتگاه تابستانی شاهان قاجار و پهلوی بوده است. آب‌وهوای خوب، سبزی و سرزندگی طبیعت، صدای آب و آواز پرندگان، سعدآباد را به مکانی دیدنی برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است. فرقی ندارد از علاقه‌مندان به تاریخ باشید یا از طرفداران پیاده‌روی‌های طولانی در طبیعت؛ در هر صورت، بازدید از کاخ سعدآباد را به شما توصیه می‌کنیم. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، ما تصمیم گرفته‌ایم سری به مجموعه سعدآباد بزنیم و با این کاخ باصفا و تاریخی بیشتر آشنا شویم. از شما دعوت می‌کنیم که در این سفر لذت‌بخش، با ما همراه شوید.

معرفی کاخ سعدآباد | تلفیق معماری اصیل ایرانی با معماری اروپایی

کاخ سعدآباد یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی تهران است که فضایی دل‌انگیز و باصفا دارد. این مجموعه با مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار، شامل عمارت‌ها، کاخ‌ها، باغ‌ها، قنات‌ها و گل‌خانه‌های زیبا و چشم‌نواز است که توسط بهترین مهندسان داخلی و خارجی طراحی شده‌‌اند.

مجموعه سعدآباد، به‌اندازه‌ای وسیع و دل‌باز است که هیچ‌گاه از قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های آن سیر نخواهید شد. ۱۱۰ هکتار از این مجموعه، به کاخ‌ها و عمارت‌های آن تعلق دارد. در ساخت ساختمان‌های کاخ سعدآباد از تلفیق معماری اصیل ایرانی با معماری اروپایی استفاده شده است که همین موضوع، شکوه و جذابیت آن را چند برابر کرده است.

یکی از ساختمان‌های برجسته مجموعه، کاخ سفید است که معماری آن، حاصل تلاش مهندس بوریس روسی و مهندس خرسندی است. در مقابل این بنا، چکمه‌های رضاخان قرار دارد که نمادی از این کاخ به‌ شمار می‌رود. این مجسمه در ابتدا کامل بود و در شهر دزفول قرار داشت؛ اما پس از انقلاب، توسط مردم تخریب و آثار باقی‌مانده آن به کاخ سعدآباد منتقل شد.

معرفی کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد کجاست؟

کاخ سعدآباد در قسمت شمالی تهران و در محله شمیرانات قرار گرفته است. این مجموعه در یکی از ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوای تهران واقع شده که قسمت شرقی آن در همسایگی با گلاب‌دره، غرب آن در مجاورت ولنجک، بخش جنوبی آن در مجاورت تجریش و شمال آن در همسایگی رشته‌کوه‌های البرز  قرار دارد. این مجموعه بر کوهپایه‌های توچال واقع شده است که ارتفاع آن از ۱۶۵۰ متر از سطح دریا آغاز می‌شود و به ۱۸۰۰ متر می‌رسد.

  • آدرس ورودی زعفرانیه: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه سابق)، خیابان شهید طاهری
  • آدرس ورودی دربند: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، قسمت جنوبی میدان دربند

درهای کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد، ۸ در اصلی دارد که در حال‌ حاضر، تنها امکان تردد از در زعفرانیه و دربند برای گردشگران فراهم است. درهای اصلی کاخ عبارتند از:

  • دروازه زعفرانیه
  • دروازه خیابان دربند
  • دروازه میدان دربند
  • دروازه جعفرآباد
  • دروازه کاخ سفید
  • دروازه رودخانه
  • دروازه نظامیه
دسترسی به کاخ سعدآباد

دسترسی به کاخ سعدآباد

برای دسترسی به کاخ سعدآباد، باید خود را به دو در اصلی زعفرانیه یا دربند برسانید. اگر قصد دارید از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید و نیازی به مراجعه به واحدهای حراست و روابط‌ عمومی ندارید، ورودی دربند برای شما انتخاب بهتری است. اما اگر قصد دارید با خودروی شخصی به دیدن این مکان تماشایی بروید، ورودی زعفرانیه به‌ دلیل داشتن جای پارک، انتخاب بهتری است. در ادامه، مسیرها و راه‌های دسترسی به کاخ سعدآباد را با هم بررسی خواهیم کرد. 

دسترسی به ورودی دربند کاخ سعدآباد

آدرس ورودی دربند کاخ سعدآباد، تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، بخش جنوبی میدان دربند است. برای رسیدن به ورودی دربند، چند راه وجود دارد که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • مترو: برای رسیدن به کاخ سعدآباد با مترو، از هر جای پایتخت که هستید، خود را به ایستگاه مترو برسانید و سوار بر خط یک مترو شوید. سپس در ایستگاه تجریش، از مترو پیاده شوید و با تاکسی‌های مخصوص دربند، خود را به در دربند کاخ سعدآباد برسانید.
  • اتوبوس: برای آنکه با BRT به ورودی دربند برسید، سوار اتوبوس شوید و در میدان تجریش پیاده شوید. سپس با تاکسی‌هایی که در میدان قدس یا ایستگاه تاکسی تجریش قرار دارند، به ورودی دربند بروید.
  • ماشین شخصی: اگر قصد دارید با ماشین شخصی به کاخ سعدآباد برسید، قبل از هر چیز، بهتر است بدانید که این مسیر پارکینگ ندارد. بااین‌حال، می‌توانید با ماشین به تجریش و سپس میدان دربند بروید. ماشین خود را در جایی نزدیک میدان و خیابان‌های اطراف پارک کنید و تا ورودی مجموعه پیاده‌روی کنید.
جاهای دیدنی تهران

دسترسی به ورودی زعفرانیه کاخ سعدآباد

اگر انتخاب شما برای بازدید از کاخ سعدآباد، ورودی زعفرانیه است، از راه‌های زیر می‌توانید به آن برسید.

  • مترو: در ایستگاه مترو، سوار بر خط یک شوید و در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. سپس در ضلع غربی میدان و در خیابان شهید ملکی، سوار بر تاکسی شوید و در ابتدای طاهرآباد از تاکسی پیاده شوید. برای اطلاع از مکان دقیق، حتما با راننده مشورت کنید. سپس حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به ورودی زعفرانیه برسید.
  • اتوبوس: سوار بر BRT خط راه‌آهن- تجریش شوید و در میدان تجریش از اتوبوس پیاده شوید. مانند روش قبل، در ضلع غربی میدان، سوار بر تاکسی شوید و در ابتدای خیابان طاهری پیاده شوید.
  • ماشین شخصی: ورودی زعفرانیه کاخ سعدآباد پارکینگ دارد و برای پارک کردن خودرو شخصی مسیر مناسب‌تری است. برای رسیدن به کاخ، با ماشین از میدان تجریش به سمت خیابان ولی‌عصر تهران بروید. سپس خیابان شهید فلاحی را تا انتها برانید و پس از عبور از چراغ راهنمایی، وارد خیابان شهید طاهری شوید. خودرو را در مکان مناسبی پارک کنید و به سمت ورودی کاخ بروید. (آدرس کاخ سعدآباد روی نقشه)

ساعت بازدید از کاخ سعدآباد

ساعات بازدید از این مجموعه در بازه‌های زمانی مختلف، به قرار زیر است:

  • ساعت بازدید کاخ سعدآباد در ۶ ماه اول: از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ – تهیه بلیط: تا ساعت ۱۷:۰۰
  • ساعت بازدید کاخ سعدآباد در ۶ ماه دوم: از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ – تهیه بلیط: تا ساعت ۱۵:۳۰
  • روزهای تعطیل: رحلت امام (۱۴ خرداد)، شهادت امام علی (ع) (۲۱ رمضان)، شهادت امام جعفر صادق (ع) (۲۵ شوال)، رحلت پیامبر (ص) (۲۸ صفر)، تاسوعا و عاشورا.
ساعت بازدید از کاخ سعدآباد

قیمت بلیط کاخ سعدآباد در سال ۱۴۰۲

قیمت بلیت برای بخش‌های مختلف مجموعه، با هم متفاوت است که با مراجعه به سایت مجموعه می‌توانید جزئیات آن را مشاهد کنید. در ادامه این بخش نیز قیمت بلیت‌های کاخ سعدآباد در سال ۱۴۰۲ آورده شده است.

  • بلیط ورودی مجموعه: ۵ هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۱۰۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • بلیط موزه ملت: ۵ هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۱۰۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • بلیط کاخ سبز: ۵ هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۱۰۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • بلیط موزه ملل: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه ظروف سلطنتی: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه هنرهای زیبا: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه استاد فرشچیان: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه پوشاک سلطنتی: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه نظامی: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه آشپزخانه سلطنتی: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه اتومبیل سلطنتی: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه سلاح درباری: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه خط و کتابت میرعماد: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه آب: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه بهزاد: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه برادران امیدوار: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی؛
  • موزه آلبوم و اسناد کاخ سعدآباد: ۴هزار تومان برای گردشگران داخلی – ۵۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی.

تاریخچه کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد، پیوندی میان چند دوره تاریخی در ایران است. این مجموعه در دوران قاجار بنا شده و در دوره‌های بعدی، مورد استفاده قرار گرفته است. در دوران پهلوی اول و دوم، بناهای جدیدی به این مجموعه تاریخی اضافه شده است و این کاخ، شاهد رویدادهای بزرگی در دل خود بوده است. پس از انقلاب نیز سعدآباد به محل برگزاری اتفاقات مهم و تشریفات دولت، تبدیل و بسیاری از مراسم‌ مهم سیاسی در آن انجام شد. در ادامه، به شرح وضعیت کاخ سعدآباد در هر یک از این دوره‌ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد در دوره قاجار

کاخ سعدآباد در محله‌ای به نام شمیرانات در تهران قرار گرفته است که آب‌وهوای بسیار خوش و مطبوعی دارد. این منطقه پیش از دوره قاجار، از بیشه‌زارهای طبیعی و آبادی‌های پراکنده تشکیل شده بود که فضای بین آبادی‌ها، با زمین‌های خالی یا علفزارهای طبیعی پوشانده می‌شد.

در دوره قاجار، این منطقه ییلاقی مورد توجه خاندان قاجار قرار گرفت و این محله به اوج سرسبزی و آبادی خود رسید. باغ‌های شمیران گسترش پیدا کرد و درخت‌های جدیدی به این منطقه اضافه شد. سعدآباد در دوران قاجار به ییلاقی برای سکونت تابستانی شاهان قاجاری تبدیل شد و بناهای اولیه مجموعه، در این دوران در باغ‌های سعدآباد پایه‌گذاری شد. قدیمی‌ترین عمارتی که امروزه در کاخ سعدآباد می‌توان دید، کاخ احمدشاهی است که ساخت آن به دوران احمدشاه قاجار برمی‌گردد.

کاخ سعدآباد در دوران قاجار، بسیار متفاوت با آن چیزی بود که امروزه در این مجموعه می‌بینیم. این مجموعه در آن زمان، عمارتی برای تفریح و استراحت شاهان قاجار و پناهگاهی برای فرار از گرما بود که بعدها در دوره پهلوی، گسترش پیدا کرد و کاخ‌های جدید در آن بنا شد.

کاخ سعدآباد در دوران پهلوی اول

پس از کودتای سال ۱۲۹۹ و به‌قدرت‌رسیدن رضاشاه، بخشی از باغ‌های سعدآباد و عمارت‌های آن، در اختیار پهلوی اول قرار گرفت. سعدآباد در آن زمان، باغی با مساحت حدود ۸۰۰۰ متر مربع بود که یک عمارت اندرونی و بیرونی در آن دیده می‌شد.

کاخ سعدآباد در دوره قاجار

رضاشاه به تدریج باغ‌های مجاور را نیز خریداری کرد و این مجموعه را به‌صورت باغی یکپارچه درآورد. وسعت کاخ سعدآباد در دوره پهلوی، به‌شکل چشم‌گیری افزایش یافت و بخش زیادی از باغ‌های اطراف به او واگذار شد. بیشتر باغ‌هایی که در آن زمان خریداری می‌شدند، اراضی بی‌آب‌وعلف و متروکه‌ای بودند که در دوران پهلوی آباد شدند.

درختان بسیاری در باغ‌های سعدآباد کاشته و عمارت‌هایی برای خاندان پهلوی در آن بنا شدند. به‌تدریج این منطقه، به کاخ سعدآباد امروزی تبدیل شد. البته هنوز هم می‌توان برخی از درختان قاجاری را در این باغ پهناور در مجاورت درختان رضاشاهی دید که در کنار هم، سرسبزی و تازگی را برای سعدآباد به ارمغان می‌آورند.

در دوران پهلوی، ضمن حفظ و بازسازی عمارت‌های قابل‌ استفاده دوران قاجار، بالغ بر ۱۸ کاخ در نقاط مختلف باغ ساخته شد. هر یک از این عمارت‌ها، مخصوص به یکی از خاندان پهلوی بود. کاخ ملکه مادر از نخستین بناهای موجود در این باغ بود.

کاخ سعدآباد در دوران پهلوی اول

در کنار عمارت‌های قابل‌ سکونت در مجموعه سعدآباد، در دوران پهلوی، واحدهایی برای پرورش گل، اصطبل، ورزش و… نیز تعبیه شده بود که پاسخ‌گوی نیازهای روزانه خاندان سلطنتی بود. همچنین ساختمان‌هایی نیز برای امور نظامی، اداری، خدماتی و برگزاری مراسم‌ سیاسی در نظر گرفته شد. این کاخ در دوران پهلوی، شاهد رویدادهای سیاسی و اجتماعی فراوانی بوده و بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی در گوشه‌وکنار آن رقم خورده است.

کاخ سعدآباد در زمان پهلوی دوم

در دوره پهلوی دوم، هر یک از کاخ‌های سعدآباد در اختیار یکی از اعضای خاندان سلطنتی پهلوی قرار گرفت و با به‌دنیا آمدن اعضای جدید، کاخ‌های جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شد. آخرین کاخی که در باغ‌های سعدآباد ساخته شد، متعلق به لیلا پهلوی است که کوچک‌ترین دختر محمدرضا شاه بود. محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۰ در کاخ سعدآباد ساکن شد و این کاخ، محل زندگی و کار خاندان پهلوی شد.

کاخ سعدآباد در زمان پهلوی دوم

کاخ سعدآباد پس از انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، کاخ‌های سلطنتی مجموعه سعدآباد به‌ دستور امام خمینی در اختیار دولت قرار گرفت تا از آن به‌عنوان موزه استفاده شود. پس از تغییرات به‌عمل‌آمده و آماده‌سازی ساختمان‌ها، درهای کاخ سعدآباد برای بازدید و سفری دل‌انگیز در تاریخ، به روی عموم مردم باز شد.

امروزه کاخ ریاست‌جمهوری در کنار این مجموعه قرار گرفته است و چند کاخ و ساختمان سعدآباد برای برگزاری مراسم‌ سیاسی و تشریفاتی جمهوری اسلامی در اختیار دولت قرار دارند. بااین‌حال، هنوز هم امکان بازدید از برخی از عمارت‌های باغ‌موزه سعدآباد، برای همه مردم فراهم است.

در کاخ سعدآباد چه می گذرد؟

کاخ سعدآباد با وسعت زیادی که دارد، از ۱۸ ساختمان اصلی تشکیل شده است. در این موزه‌باغ، کاخ‌های کوچک و بزرگ با معماری منحصربه‌فرد خود قرار گرفته‌اند که امکان بازدید برخی از آن‌ها برای عموم مردم آزاد است. همان‌طور که گفته شد، کاخ سعدآباد پس از انقلاب اسلامی، تغییر کاربری داد و بخش عمده آن به موزه فرهنگ و هنر ایران معاصر تبدیل شد. با این‌ وجود، برخی از ساختمان‌ها نیز برای کارهای اداری و مراسم سیاسی در اختیار دولت قرار گرفت. در این بخش، ما قصد داریم شما را با کاخ‌موزه‌هایی که در سعدآباد واقع شده‌اند، بیشتر آشنا کنیم.

محوطه کاخ سعدآباد | گردشی خاطره انگیز میان درختان کهنسال

جدای از معماری بی‌نظیر عمارت‌هایی که در کاخ سعدآباد قرار دارند، محوطه دل‌باز و زیبای این باغ، مکان مناسبی برای پیاده‌روی و لذت‌بردن از طبیعت است. این باغ به شما این فرصت را می‌دهد که در میان درختان ۱۰۰ ساله محوطه قدم بزنید و در حالی‌ که از هوای مطبوع باغ لذت می‌برید، به صدای پرندگان خوش‌آواز هم گوش دهید.

محوطه کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد مکانی مناسب و دل‌انگیز برای گشت‌وگذاری عالی و لذت‌بخش در پایتخت است. طراحی و فضاسازی این باغ به‌گونه‌ای است که پیاده‌روهایی که در آن ایجاد شده‌اند، هیچ آسیبی به بافت باغ وارد نکرده‌اند. در قسمتی از باغ، چند صندلی قدیمی نیز قرار دارند که زمان خستگی، می‌توانید مدتی روی آن‌ها استراحت کنید. اگر از شلوغی و هوای گرم پایتخت خسته شده‌اید و به‌ دنبال مکانی هستید که هوایی تازه کنید، حتما سری به کاخ سعدآباد بزنید.

کاخ شهوند | نگینی سبز در کاخ سعدآباد

کاخ شهوند که آن را به نام کاخ سبز نیز می‌شناسند، ساختمانی نیمه‌کاره متعلق به «علی‌خان والی» بود که رضاخان، آن را در سال ۱۳۰۱ به‌ مبلغ ۷۰۰۰ تومان خریداری کرد و سپس گسترش داد. در ساخت این کاخ زیبا از مرمرهای سبز استفاده شده است که از معدن خمسه زنجان استخراج شده‌اند. دلیل اصلی که این عمارت با نام کاخ سبز شناخته می‌شود نیز، وجود همین مرمرهای سبز چشم‌نواز و زیبا است.

نگینی سبز در کاخ سعدآباد

ساخت کاخ سبز هم‌زمان با به‌قدرت‌رسیدن رضاشاه به پایان رسید. این عمارت، محل زندگی و سکونت‌گاه ییلاقی رضاشاه بود. در زمان رضاشاه این ساختمان، قصر سنگی نام داشت که پس از بازسازی در زمان محمدرضا شاه، به شهوند مشهور شد. ساختمان شهوند در ضلع شمال‌غربی کاخ سعدآباد واقع شده و نمای آن با سنگ‌های سبز که لکه‌های صورتی و قهوه‌ای‌رنگ دارند، تزیین شده است. این کاخ نسبت به سایر کاخ‌ها، در بخش مرتفع‌تری قرار گرفته است و منظره‌ای زیبا از رشته‌کوه‌های البرز را پیش روی شما قرار می‌دهد.

کاخ شهوند سعدآباد

جالب است بدانید که پس از ساخت قصر سنگی، معدن خمسه زنجان تخریب شد تا نما و زیبایی این سنگ، تنها در انحصار کاخ سبز باقی بماند. این مجموعه، معماری بی‌نظیری دارد که ساخت آن به سرپرستی جعفرخان معمارباشی انجام شده است. در ساخت این بنا از سنگ‌های تزیینی زیبا، نرده‌های چوبی با منبت‌کاری‌های فوق‌العاده و درهای پرنقش‌ونگار استفاده شده است که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

کاخ سبز، دو در ورودی با نرده‌های چوبی دارد که طرح‌های برجسته‌ای از داستان‌های شاهنامه، سربازان هخامنشی و ساسانی، نقش نادرشاه افشار و… روی آن‌ها حک شده‌اند. هر یک از اجزای این عمارت، خود یک اثر هنری ارزشمند است که ساعت‌ها چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. گوشه‌گوشه این کاخ، پر از آثار دیدنی و تماشایی است که به‌ دست بهترین هنرمندان ایرانی به وجود آمده‌اند.

جاهای دیدنی کاخ سعد آباد

کاخ سبز از دو بخش تشکیل شده است. طبقه اول این کاخ، شامل تالار آینه، سرسرای ورودی، اتاق‌ خواب، تالار ناهارخوری، دفتر کار رضاشاه، اتاق انتظار و… می‌شود. بخش دیگر این عمارت، زیرزمین آن است که در آن، یک تالار پذیرایی، دو اتاق‌ خواب و یک تالار ناهارخوری وجود دارند.

کاخ شهوند، در اواخر دهه ۴۰ مرمت و بازسازی شد. سپس در سال ۱۳۵۷ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با نام کاخ‌موزه سبز به موزه‌ای برای بازدید عموم در کاخ سعدآباد تبدیل شد. این کاخ به دلیل اینکه معماری ایرانی را در دوره قاجار و پهلوی در خود دارد، دارای اهمیت فراوانی است.

در این موزه، اسباب و اثاثیه تاریخی زیبا و باارزش فراوانی مانند ظروف نفیس و زیبای چینی، نقره و سرامیک، مبلمان مربوط به لویی شانزدهم، قالی دست‌بافت، میز کنسول زمان ناپلئون و… به چشم می‌خورند. همچنین شاهکار آینه‌کاری‌های چشم‌نواز استاد شیخ‌خان و آخوندی، خاتم استاد صنیع‌خاتم و تذهیب استاد حسین طاهرزاده بهزاد نیز در این عمارت دیده می‌شوند.

کاخ سعدآباد در تهران

کاخ سفید یا موزه ملت

موزه ملت که به‌ دلیل نمای سفیدرنگش، به کاخ سفید شهرت دارد، یکی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین ساختمان‌های موجود در کاخ سعدآباد است. این عمارت زیبا، بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ ساخته شده است و وسیع‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد است. این کاخ جهت اقامت تابستانی محمدرضا شاه و همسرش فرح دیبا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاخ سفید دارای ۵۴ واحد و ۱۰ تالار بزرگ تشریفاتی است که طراحی دکوراسیون آن با ظرافت و دقت بسیار بالایی صورت گرفته است. در ساخت و معماری این عمارت باشکوه، اساتید حرفه‌ای و به‌نام ایرانی و خارجی دخالت داشتند که نتیجه این همکاری، کاخی زیبا با معماری تلفیقی ایرانی – اروپایی است.

پس از ترور نافرجام محمدرضا شاه در سال ۱۳۲۷، کاخ سفید محل اقامت دائمی او در نظر گرفته شد. اتاق کار محمدرضا پهلوی در این عمارت قرار داشت و این مکان، محل دیدارهای دوستانه او بود. در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹ تغییراتی به سلیقه فرح دیبا در کاخ سفید صورت گرفت و این عمارت بازسازی شد.

کاخ سفید یا موزه ملت

آثار به‌جای‌مانده و دیدنی در کاخ‌موزه ملت به شرح زیر هستند:

  • گچ‌بری‌های ظریف هنرمندان ایرانی همچون استاد شیخ‌خان، رضا ملائکه، غلام‌رضا پهلوان و حسین کاشی؛
  • پرده‌های بزرگ و تماشایی رنگ‌روغن استاد حسین بهزاد؛
  • کریستال‌ها، لوسترها و چلچراغ‌های باارزش و اروپایی؛
  • میزتحریر ملکه سابق فرانسه، ماری آنتوانت؛
  • فرش دست‌بافت ایرانی؛
  • پارچه‌های نفیس ابریشم و اطلس اروپایی برای پوشش دیوارها؛
  • چینی‌های فرانسه و… .
کاخ سفید یا موزه ملت در سعدآباد

این کاخ پر از هنر و جذابیت است که تا آن را از نزدیک نبینید، شکوه و عظمت آن را درک نخواهید کرد. کاخ‌موزه ملت که گل سرسبد کاخ سعدآباد است، از زیرزمین، طبقه هم‌کف و طبقه اول تشکیل شده است.

  • زیرزمین: این بخش شامل آبدارخانه، سالن سینما، تاسیسات، انبار لباس و رختکن، انبار ظروف، موزه هنری فرح و… است.
  • طبقه همکف: طبقه همکف این مجموعه، شامل سرسرای ورودی، دفتر کار شاه، تالار پذیرایی، اتاق محافظین، اتاق بیلیارد و… می‌شود.
  • طبقه اول: طبقه اول به تالار غذاخوری تشریفاتی، دفتر کار فرح، اتاق نشیمن خانوادگی، تالار موسیقی و پذیرایی، حمام، رختکن، سرسرای بزرگ اصلی، ساختمان اختصاصی شاه و فرح و… تعلق دارد.
کاخ سفید سعدآباد

کاخ شمس | موزه مردم شناسی سابق و موزه پوشاک سلطنتی امروزی

کاخ شمس متعلق به فرزند ارشد رضاشاه و خواهر بزرگ محمدرضا پهلوی، شمس پهلوی است. ساختمان این عمارت در ضلع شمال‌غربی کاخ سعدآباد و محله دربند واقع شده است. ساخت کاخ شمس در سال ۱۳۱۴ آغاز شده است و حدود ۴ سال طول کشید تا ساخت این بنا به اتمام برسد. معماری این عمارت دوطبقه، تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است که در نوع خود، بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است.

پس از اینکه شمس پهلوی در سال ۱۳۴۲ به کاخ خود در مهرشهر کرج نقل‌مکان کرد، از ساختمان این کاخ برای نگهداری هدایای سلطنتی و اشیای گران‌بها استفاده شد. پس از انقلاب، کاخ شمس به موزه‌ مردم‌شناسی و پس از آن به موزه تاریخ معاصر تبدیل شد. امروزه این کاخ، مکانی برای نگهداری پوشاک سلطنتی است و از آن به‌عنوان موزه پوشاک سلطنتی یاد می‌شود. در این موزه، پوشاک خاندان سلطنتی پهلوی مانند محمدرضا پهلوی، فرح دیبا، اشرف پهلوی و… و عکس‌هایی از آن‌ها نگهداری می‌شود.

کاخ شمس در سعدآباد

موزه خط و کتابت میرعماد

هنگامی‌ که در کاخ سعدآباد قدم می‌زنید، در بخش مرکزی آن، بنای زیبایی را مشاهده خواهید کرد که در گذشته، فرزندان محمدرضا شاه، یعنی علی‌رضا و فرحناز پهلوی در آن سکونت داشتند. پس از انقلاب، این ساختمان تا مدت‌ها بدون استفاده رها شده بود تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۷۶ سازمان میراث‌ فرهنگی آن را به موزه خط و کتابت میرعماد تبدیل کرد. این ساختمان دوطبقه پس از تغییراتی، به موزه تبدیل شد و آثار ارزشمند هنرمندان مختلف در سبک‌های متفاوت در آن نگهداری شد.

کاخ فرح پهلوی یا موزه نگارستان

کاخ فرح با معماری بسیار زیبا در شمال کاخ سعدآباد قرار دارد. این کاخ در سال‌های اخیر، به محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مانند نمایشگاه لباس‌های سنتی، نمایشگاه رنگ‌روغن روی بوم و آثار نگارگری تبدیل شده است. از این‌ رو، کاخ فرح را با نام موزه نگارستان می‌شناسند. از هنرمندان معروفی که در این موزه نمایشگاه داشتند، می‌توان به مینا قوی‌دل، نادر یاسمی و رضا صمدی اشاره کرد.

کاخ فرح پهلوی یا موزه نگارستان

موزه استاد حسین بهزاد در کاخ کرباسی

کاخ کرباسی متعلق به کار و استراحت رضاشاه بود که قدمت ساختمان آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد. جالب است بدانید که پس از برکناری پهلوی اول و در زمان سلطنت محمدرضا شاه، بخشی از دوران کودکی و نوجوانی ولیعهد (نوه رضاشاه) نیز در این کاخ سپری شده است؛ به‌ همین دلیل، به این عمارت، کاخ ولیعهد نیز گفته می‌شد.

پس از انقلاب، این بنا به انباری کاخ سعدآباد تبدیل و از آن برای نگهداری وسایل و لوازم اضافی کاخ استفاده می‌شد. تا اینکه پس از چندی، این بنا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در روز جهانی موزه‌ها در سال ۱۳۷۳ و در صدمین سالگرد استاد حسین بهزاد، کاخ کرباسی به موزه استاد بهزاد تغییر کاربری داد. طبق قرارداد و تفاهمی که بین سازمان میراث‌ فرهنگی و فرزند استاد بهزاد صورت گرفت، آثار مینیاتور این استاد برجسته در موزه‌ای به نام خودش در معرض نمایش عموم گذاشته شد.

موزه استاد حسین بهزاد

موزه استاد بهزاد از ۵ سالن تشکیل شده است که در آن، آثار ارزشمندی در سبک‌های مختلف، طراحی‌های مدادی، نگارگری‌های رنگی، ترسیم چهره بزرگان و… نگهداری می‌شود.

موزه چهره های ماندگار | کاخ ملکه توران امیرسلیمانی

این ساختمان، متعلق به توران امیرسلیمانی، همسر سوم رضاشاه و مادر غلام‌رضا پهلوی بود. ساختمان این کاخ، مربوط به دوران قاجار است که در زمان پهلوی اول، مورد مرمت قرار گرفت. بعدها بخش بیرونی این کاخ به ملکه عصمت (همسر چهارم شاه) تعلق گرفت و بخش درونی ساختمان در اختیار توران قرار داده شد.

پس از انقلاب، کاخ بیرونی به موزه استاد فرشچیان و کاخ درونی به موزه چهره‌های ماندگار تبدیل شد که در آن، مجسمه مشاهیر و دانشمندان ایرانی قرار دارد.

موزه چهره های ماندگار

موزه مسلح سعدآباد | کاخ قدیمی غلامرضا پهلوی

غلام‌رضا پهلوی، برادر محمدرضا شاه است که محل اقامتش، عمارتی در ضلع شمالی کاخ سعدآباد بود. پس از آنکه ساختمان‌های کاخ سعدآباد به‌مرور به موزه تبدیل شدند، این عمارت نیز به‌عنوان موزه سلاح‌های درباری در نظر گرفته شد.

در موزه سلاح‌های دربار، بیش از ۱۱۰ قبضه سلاح جنگی، شکاری، کمری و انواع سلاح‌های گرم قرار دارد که بخشی از آن‌ها از سوی رجال نظامی و سیاسی به محمدرضا پهلوی اهدا شده‌اند. سلاح‌هایی که در این موزه در معرض نمایش قرار گرفته‌اند، همگی ساخت شرکت‌های مطرح اسلحه‌سازی مانند رمینگتون، برنو، وینچستر و… هستند که از ارزش بالایی برخوردارند.

موزه مسلح سعدآباد

همچنین اولین سلاحی که توسط کارخانه‌جات شاهنشاهی ساخته شده است را می‌توانید در این موزه ببینید. خاص‌ترین سلاحی که در این موزه جلب‌ توجه می‌کند، یک تفنگ سرپر تک‌لول ساخت هندوستان است که با سنگ چخماق کار می‌کند و متعلق به قرن ۱۷ میلادی است.

موزه آشپزخانه سلطنتی کاخ سعدآباد

در قسمت مرکزی کاخ سعدآباد، ساختمانی قرار دارد که در زمان محمدرضا شاه به آن آشپزخانه مخصوص سلطنتی می‌گفتند. در این بنا با اجاق‌های زغال‌سنگی برای درباریان غذا تدارک دیده می‌شد. اگر علاقه‌مند به هنر آشپزی هستید و می‌خواهید با تجهیزات آشپزی دوران پهلوی آشنا شوید، حتما سری به موزه آشپزخانه سلطنتی بزنید.

این موزه جایی است که برای بیش از ۵۰ سال، برای خاندان سلطنتی پهلوی غذا طبخ می‌شد و در آن از امکانات به‌روز استفاده می‌شد. آشپزخانه سلطنتی در سال ۱۳۵۴ به‌ لطف شرکتی آلمانی با تجهیزات مدرن، مجهز و امکاناتی مانند فر، سرخ‌کن، قابلمه برقی و… به آن اضافه شد. آشپزخانه مخصوص، تنها وظیفه طبخ غذا برای خانواده شاه و کاخ سفید را بر عهده داشت.

موزه آشپزخانه سلطنتی کاخ سعدآباد

موزه برادران امیدوار

در قسمت شمال‌غربی کاخ سعدآباد، بنایی آجری و قرمزرنگ قرار گرفته است که ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا در گذشته، محل اقامت و استراحت سورچی‌ها یا به‌نوعی کالسکه‌خانه بوده است. در سال ۱۳۸۱ بنای این ساختمان بازسازی شد و در سال ۱۳۸۲، هم‌زمان با هفته جهان‌گردی، این بنا به موزه برادران امیدوار تبدیل شد.

برادران امیدوار، نخستین جهان‌گردان ایرانی هستند که در سال ۱۳۳۳ سفر خود را به دور دنیا با موتورسیکلت آغاز کردند. آثار جذابی در این موزه قرار گرفته است که در کنار معماری زیبای بنا، به مکانی تماشایی برای بازدیدکنندگان تبدیل شده است.

موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد

از گلخانه تا موزه هنر ملل

موزه‌ای که امروزه به نام ملل شناخته می‌شود، در گذشته گل‌خانه بوده است که در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ تغییراتی در بنا ایجاد شد و گل‌خانه سابق کاخ سعدآباد، تبدیل به موزه شد. اما موزه‌ای که در آن زمان و پیش از انقلاب ایجاد شده بود، به‌طور اختصاصی به فرح دیبا تعلق داشت و با شکل امروزی‌اش متفاوت بود.

امروزه موزه ملل به آثار هنرمندان مختلف ایرانی و خارجی مزین شده است و آثار تمدن پیش از اسلام نیز در آن دیده می‌شود. موزه ملل مکانی مناسب برای آشنایی با هنر دوره‌ها و ملل مختلف است که در آن، آثاری از هنرمندانی چون برنارد بوفه، مک آووی، ایران درودی و… به نمایش گذاشته شده است.

موزه هنر ملل در سعدآباد

کاخ سیاه یا موزه هنرهای زیبا

کاخ سیاه نام ساختمانی است که شروع ساخت آن، به سال ۱۳۱۹ برمی‌گردد. این کاخ به دستور رضاشاه در جنوبی‌ترین ضلع کاخ سعدآباد ساخته شد. هنوز از آغاز ساخت این بنا، خیلی نگذشته بود که در سال ۱۳۲۰ ماجرای تبعید پهلوی اول پیش آمد و این کاخ، نیمه‌کاره رها شد.

پس از روی‌کارآمدن پهلوی دوم، این بنای نیمه‌کاره در سال‌های بین ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ تکمیل شد و یک ساختمان زیبا با مرمر سیاه که از معدن ولی‌آباد چالوس استخراج شده بود، نمایان شد. نام این کاخ به‌ دلیل مرمرهای سیاه و مجلل، کاخ اسود یا کاخ سیاه گذاشته شد و برای وزارت دربار از آن استفاده می‌شد.

موزه هنرهای زیبا

پس از انقلاب، این ساختمان دوطبقه در سال ۱۳۶۱ تغییر کاربری داد و به موزه هنرهای زیبا تبدیل شد. این موزه، آثار گران‌بهایی از هنرمندان داخلی و خارجی مانند پروانه اعتمادی، سالوادور دالی، ژول برتون و… را در دل خود حفظ کرده است. همچنین در طبقه دوم موزه ملل، آثار هنرمندان برجسته دوران مختلف ایران از صفویه تا قاجار در معرض نمایش قرار داده شده است.

موزه استاد فرشچیان | ساده اما چشم نواز

در قسمتی از کاخ سعدآباد، ساختمانی ساده و صمیمی جا خوش کرده است که حس‌وحال نوستالژی را در شما زنده می‌کند. سادگی این ساختمان، سبب تمایز آن با سایر عمارت‌های کاخ سعدآباد شده است. همین کاخ ساده و زیبا، گنجینه‌ گران‌بها و ارزشمند هنری و فرهنگی را در دل خود دارد که با ورود به آن، شگفت‌زده خواهید شد.

این ساختمان در گذشته، محل سکونت رضاشاه با همسر چهارمش «ملکه عصمت دولت‌شاهی» بود که با درخت‌های اطراف و حوض آبی زیبایش، فضایی رمانتیکی داشت. کاخ عصمت پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۸۰ به موزه استاد فرشچیان تبدیل و فضای ساده و صمیمی این ساختمان به آثار مینیاتوری استاد فرشچیان مزین شد.

موزه استاد فرشچیان

موزه آب

در ضلع جنوب‌شرقی کاخ سعدآباد، ساختمان ساده و سفیدرنگی در دل طبیعتی سرسبز قرار گرفته است که در گذشته، دفتر رئیس تشریفات کاخ سعدآباد بود. پس از آن نیز مدتی این بنای زیبا، میزبان تیمسار کسرائیان شد و سپس به موزه‌ای برای نمایش ارزشمندترین عنصر در طبیعت تبدیل شد.

در این موزه، تاریخچه و سوابق تاریخی آب و آبیاری، اهمیت آب، معرفی تکنیک‌های آبیاری، فرهنگ و مردم‌شناسی، نحوه آب‌رسانی در تهران قدیم، سیر تحول موزه آب و سایر موضوعات مهم در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفته است و از مستندات تاریخی برای اطلاع و آگاهی‌بخشی بیشتر مردم استفاده شده است.

موزه آب

موزه آلبوم سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد

موزه آلبوم سلطنتی سعدآباد، بنایی کوچک و زیباست که در زمان پهلوی اول به‌عنوان دفتر نگهبانی ساخته شد. در دوره پهلوی دوم، این بنا مرمت و بازسازی و محلی برای فرماندهی ضد اطلاعات گارد شاهنشاهی شد. این واحد نظامی، وظیفه حفاظت از جان ساکنین کاخ سعدآباد را بر عهده داشت و از اهمیت بالایی برخوردار بود.

پس از انقلاب که «گارد جاویدان» دیگر جایی در کشور نداشت، این بنا برای کارهای اداری مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۹۱ به موزه آلبوم سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد تغییر کاربری داد. این ساختمان زیبا، شامل ۲ سالن و ۹ اتاق است که اسناد و تصاویر مختلف از دوران پهلوی اول و دوم در آن یافت می‌شود.

موزه آلبوم سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد

این بخش از موزه با هدف آشنایی مردم با اتفاقات تاریخی ایران معاصر شکل گرفته و نتیجه ۵ سال تحقیق و تلاش کارشناسان مرکز اسناد است. قدیمی‌ترین آلبوم این مجموعه، تصاویری از تاج‌گذاری رضاشاه را در سال ۱۳۰۸ نشان می‌دهد و آخرین آلبوم سلطنتی، مربوط به اشرف و خانواده او در سال ۱۳۵۷ است.

موزه ظروف سلطنتی یا کاخ اشرف

موزه ظروف سلطنتی، پیش از انقلاب، محل اقامت اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضا شاه بود. کاخ اشرف در سال ۱۳۱۵ به دستور رضاشاه در شرق سعدآباد ساخته شد و تکمیل آن تا سال ۱۳۱۸ به طول انجامید.

اشرف پهلوی در سال ۱۳۵۰ با همکاری طراحان خارجی، تغییراتی در این بنا انجام داد و از معماری فرانسوی در بازسازی کاخ خود استفاده کرد. پس از انقلاب، این کاخ به موزه ظروف سلطنتی تبدیل شد و مجموعه‌ای از ظروف قیمتی و زیبا در آن قرار گرفت.

موزه ظروف سلطنتی یا کاخ اشرف

در سال ۱۳۸۴، سازمان میراث‌ فرهنگی این بنا را به محلی برای نمایش آثار صنایع‌ دستی تبدیل کرد؛ اما این وضعیت، تنها ۴ سال ادامه داشت و در سال ۱۳۸۸ مجددا این بنا محل نمایش ظروف سلطنتی شد. در این موزه کاخ سعدآباد، ظروف و اشیای سلطنتی دوران قاجار و پهلوی دوم به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه اتومبیل سلطنتی کاخ سعدآباد

اگر از طرفداران اتومبیل‌های کلاسیک هستید، حتی لحظه‌ای شک نکنید و سری به موزه اتومبیل سلطنتی کاخ سعدآباد بزنید. در این موزه، اتومبیل‌های سلطنتی دوران پهلوی قرار دارند که محصولات شرکت‌های خودروسازی معروف هستند. این موزه از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش آن، مربوط به اتومبیل‌های رولزرویس است و در بخش دیگر، خودروهای بنز به چشم می‌خورند.

در جایی میان این دو سالن، شما می‌توانید مرسدس‌بنز اس‌ال۳۰۰ را مشاهده کنید که یکی از خودروهای کلاسیک کمیاب در جهان است. صاحب این خودرو، فرح دیبا بود؛ اما خودروی محمدرضا شاه از این هم خاص‌تر بوده است؛ او یک مرسدس‌بنز ۶۰۰ داشت که بدنه و شیشه‌های آن ضد گلوله بود.

موزه اتومبیل سلطنتی کاخ سعدآباد

موزه نظامی یا کاخ شهرام

ساختمان این موزه در سال ۱۳۱۷ برای تاج‌الملوک، همسر دوم رضاشاه و مادر محمدرضا شاه، به‌ دستور پهلوی اول ساخته شد. این بنا بین سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ مرمت شد و به شهرام، پسر اشرف پهلوی هدیه داده شد. علت اینکه این بنا را به نام کاخ شهرام می‌شناسند نیز همین امر است. پس از انقلاب، این بنا به موزه نظامی تبدیل و سلاح‌های مختلف، مدال و نشان‌های ارتش، پوشاک دوران مختلف ارتش ایران و… در آن به نمایش گذاشته شد.

موزه نظامی یا کاخ شهرام

کاخ هایی از مجموعه سعدآباد که قابل بازدید نیستند

در کاخ سعدآباد، عمارت‌هایی وجود دارند که امکان بازدید از آن‌ها، برای عموم مردم وجود ندارد. برخی از این ساختمان‌ها در دست نهاد ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌اند و برخی دیگر، مکانی برای انجام امور اداری کاخ سعدآباد هستند. در ادامه، به برخی از این کاخ‌ها اشاره خواهیم کرد.

کاخ احمدشاهی

قدیمی‌ترین عمارتی که در کاخ سعدآباد دیده می‌شود، کاخ احمدشاهی است که ساخت آن از زمان احمدشاه قاجار آغاز شد. پس از روی‌کارآمدن پهلوی، ساخت این کاخ تاریخی در زمان رضاشاه به پایان رسید. امروزه، این عمارت در دست بازسازی و مرمت قرار دارد و امکان بازدید از آن وجود ندارد. اما پس از بازسازی، کاخ احمدشاهی نیز مانند سایر موزه‌ها، مورد بازدید عموم مردم قرار خواهد گرفت.

جاهای دیدنی تهران

کاخ ملکه مادر

کاخ ملکه مادر در گذشته، متعلق به تاج‌الملوک، مادر رضاخان بود. این کاخ، اکنون در اختیار ریاست‌جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و از آن برای پذیرایی از مهمانان رسمی استفاده می‌شود. ساختمان ملکه مادر، امروزه به ساختمان جمهور مشهور است. امکان بازدید از این بنا، برای مردم وجود ندارد.

کاخ اختصاصی

کاخ اختصاصی در مجموعه سعدآباد، از جمله ساختمان‌هایی است که به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار شده است و بازدید از آن، برای مردم امکان ندارد. این کاخ در قسمت غربی موزه هنرهای زیبا قرار دارد و در گذشته، موزه تاریخ طبیعی بوده است.

کاخ بهمن

کاخ بهمن متعلق به بهمن، پسر غلام‌رضا پهلوی و برادرزاده محمدرضا شاه است که یکی از بناهای زیبای این مجموعه به شمار می‌رود. این کاخ که در نزدیکی در شمالی کاخ سعدآباد واقع شده است، محل استقرار مدیریت کاخ سعدآباد و دفتر یونسکو در ایران است.

کاخ بهمن تهران

کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی

ساختمان جدید کاخ رضا پهلوی (ولیعهد) در سال‌های اولیه انقلاب به موزه دفینه تبدیل شده بود که امروزه به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار شده است و امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

کاخ فریده دیبا

این ساختمان متعلق به مادر فرح دیبا بوده است. این عمارت نیز در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

کاخ احمدرضا

کاخ احمدرضا متعلق به برادر محمدرضا شاه بود. امروزه، این ساختمان نیز در دست نهاد ریاست‌جمهوری است.

ساختمان عبدالرضا

عبدالرضا فرزند رضاشاه بود که علاقه زیادی به امور درباری نداشت و فعالیت عمده او در زمینه کشاورزی و شکار بود.

کاخ لیلا

این کاخ، جدیدترین ساختمان در کاخ سعدآباد است که پس از انقلاب به موزه آبکار تبدیل شد. امروزه این موزه، جای خود را به کانون برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان داده است.

کاخ لیلا در سعدآباد

قنات‌های کاخ سعدآباد

در گذشته، از رودخانه دربند برای آبیاری باغ‌های سعدآباد استفاده می‌شد؛ اما با افزایش وسعت باغ، این رودخانه دیگر برای آبیاری مجموعه کافی نبود. به‌ همین دلیل، قنات‌هایی در کاخ سعدآباد احداث شد تا آبیاری گیاهان با مشکل روبه‌رو نشود. قنات‌های کاخ سعدآباد عبارتند از:

  • قنات هراش‌آباد؛
  • قنات قوام‌الدوله؛
  • قنات کاخ‌سنگی؛
  • قنات جعفرآباد؛
  • قنات آب‌نما؛
  • قنات کاخ سفید؛
  • قنات جوادیه؛
  • قنات گلخانه؛
  • قنات خوابگاه؛
  • قنات کاخ شمس؛
  • قنات‌های مخصوص دفتر.
قنات‌های کاخ سعدآباد

امکانات کاخ سعدآباد

در کاخ سعدآباد، علاوه‌ بر موزه‌های تاریخی و فرهنگی-هنری، امکانات دیگری نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده‌اند. به برخی از امکانات مجموعه سعدآباد در زیر اشاره شده است.

  • عکاس‌خانه قاجاری؛
  • نمازخانه؛
  • سالن سینما کاخ ملت؛
  • کافه‌ و رستوران سعدآباد؛
  • پارک؛
  • سرویس حمل‌ونقل در باغ سعدآباد؛
  • ایستگاه رادیو؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • کتاب‌خانه؛
  • مرکز امور هنری مستقل.

کاخ سعدآباد، نمایانگر تاریخ ایران

کاخ سعدآباد، مجموعه‌ای عظیم و تماشایی در شهر تهران است. این مجموعه ارزشمند، یکی از مکان‌های تاریخی ایران است که گنج‌های بسیاری را در دل خود حفظ کرده است. در این مطلب، ما سعی کردیم به بخشی از شگفتی‌ها و تاریخی که پشت این بناهای مجلل و باغ‌های باصفا وجود دارند، اشاره کنیم. بااین‌حال، کاخ سعدآباد هنوز هم پر از حرف‌های ناگفته و جزئیات خیره‌کننده است که خود باید بروید تا کشفشان کنید. اگر به پایتخت ایران رفتید، بازدید از این مجموعه تاریخی شگفت‌انگیز را فراموش نکنید. اگر می خواهید درباره دیگر کاخ‌های تهران مانند کاخ گلستان بیشتر بدانید، به مجله گردشگری فلای تودی سر بزنید.

شما چه تجربه‌ای در مورد کاخ سعدآباد دارید؟ آیا تابه‌حال به این مجموعه سفر کرده‌اید؟ خوشحال خواهیم شد تجربه‌های خود را در خصوص بازدید از این کاخ باشکوه، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد کجاست؟

کاخ سعدآباد در شمالی‌ترین بخش تهران در محله شمیران و در کوهپایه رشته‌کوه‌های البرز و قله توچال واقع شده است.

درهای قابل تردد کاخ سعدآباد برای گردشگران کدام‌ها هستند؟

مجموعه ۸ در اصلی دارد که در حال‌ حاضر، ورودی دربند و زعفرانیه قابل‌ تردد هستند.

هتل‌های نزدیک کاخ سعدآباد کدامند؟

هتل لوتوس (۲/۲ کیلومتر)- هتل ویستریا (۳/۲ کیلومتر)- هتل آسا (۹/۲ کیلومتر)- هتل سپهر (۵/۳ کیلومتر)- هتل دیاموند (۸/۳ کیلومتر)

جاهای دیدنی اطراف کاخ سعدآباد کدامند؟

میدان تجریش (۶/۱ کیلومتر)- امام‌زاده صالح (۷/۳ کیلومتر)- توچال (۸/۳ کیلومتر)- سورتمه تهران (۳ کیلومتر)- پارک گلاب‌دره (۲ کیلومتر)- دربند (۱ کیلومتر)- باغ فردوس (۴ کیلومتر)- موزه دکتر حسابی (۳/۳ کیلومتر)

چگونه بلیط کاخ سعدآباد را تهیه کنیم؟

برای خرید اینترنتی بلیت: به سایت ir.Sadmu مراجعه کنید.
برای خرید حضوری بلیت: از گیشه‌های مجموعه سعدآباد با کارت بانکی خرید را انجام دهید.

ساعت بازدید از کاخ سعدآباد چه زمانی است؟

۶ ماه اول: ساعت ۹ صبح تا ۱۹. زمان تهیه بلیت تا ساعت ۱۷:۰۰.
۶ ماه دوم: ساعت ۸ صبح تا ۱۷. زمان تهیه بلیت تا ساعت ۱۵:۳۰.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید