دربند تهران، پناهگاهی در دل پایتخت برای فرار از شلوغی، آلودگی و ترافیک است. اگر از دغدغه‌های زندگی مدرن و پیچیدگی‌های زندگی در تهران خسته شده‌اید، نیازی نیست راه دوری بروید. جاهای دیدنی دربند، بهترین گزینه برای تفریح و کوهنوردی است که به‌راحتی می‌توانید سری به آن بزنید و با مناظر شگفت‌انگیز آن، روح خود را جلا دهید. این محله با آب‌وهوای عالی، مناظر طبیعی دلنشین، خوراکی‌های خوشمزه‌ و رستوران‌های متنوع‌اش، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی تهران است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی، خود را برای یک گردش خاطره‌انگیز به دربند تهران آماده کنید.

دربند تهران کجاست؟

دربند تهران منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا با کوچه‌باغ‌هایی سرسبز و تماشایی در شمال تهران است. این منطقه از میدان قدس در تجریش با ارتفاع ۱۶۰۰ متر آغاز و به میدان سربند با ارتفاع ۱۸۰۰ متر ختم می‌شود. این محله، انتخاب اول بسیاری از پایتخت‌نشینان برای تفریح و میزبانی از مسافران داخلی و خارجی خود است.

دربند تهران در گذشته، روستایی از توابع شمیران بوده است و امروزه نیز یکی از چند محله‌ پرطرف‌دار آن محسوب می‌شود. این منطقه به‌ دلیل نزدیکی به کوه‌های مرکزی البرز و دارابودن مسیرهای مختلفی که به کوه‌های تهران ختم می‌شوند، در هر فصلی، پذیرای کوهنوردان زیادی است.

برای رسیدن به دربند، کافی‌ست از هر جای تهران، خود را به میدان تجریش برسانید. میدان تجریش، هم ایستگاه مترو دارد و هم پایانه BRT؛ بنابراین، حتی اگر ماشین شخصی نداشته باشید هم، به‌راحتی با مترو و اتوبوس می‌توانید خود را به تجریش برسانید.

دربند تهران کجاست

پس از رسیدن به تجریش، شما می‌توانید از تاکسی‌های خطی مخصوص دربند تهران استفاده کنید و در میدان سربند پیاده شوید. اگر هم تمایل دارید که با ماشین شخصی خود وارد دربند تهران شوید، می‌توانید از خیابان فناخسرو به دربند برسید.

البته فرقی ندارد با تاکسی‌های میدان تجریش یا با ماشین شخصی خود به دربند بروید؛ در نهایت، باید گردش خود را از میدان سربند شروع کنید. از آنجا که ممکن است پیداکردن جای پارک برای‌تان سخت باشد، بهتر است که ماشین خود را در کوچه‌های فرعی قبل از میدان، پارک کنید و چند قدمی را پیاده بروید.

نقشه دربند تهران 

دربند تهران در میان اکثر گردشگران و اهالی پایتخت، شناخته‌شده است و مسیر آسانی برای دسترسی به آن وجود دارد. این محله در شمال باغ سعدآباد تهران قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی است؛ از این‌ رو، بیشتر افراد، نحوه رسیدن به آن را به‌خوبی می‌دانند. بااین‌حال، اگر تابه‌حال به این منطقه نرفته‌اید، ما نقشه آن را برای شما قرار دادیم تا مشکلی در راه رسیدن به دربند، برای‌تان پیش نیاید.

تاریخ پر فراز و نشیب دربند تهران از گذشته تا به امروز

حال که تا حدودی با دربند آشنا شده‌ایم، بد نیست کمی به عقب بازگردیم و نحوه شکل‌گیری این محله را با هم مرور کنیم. دربند تهران که هر نقطه از آن، زیباهای خاص خود را دارد، از گذشته تا به امروز، تغییرات فراوانی را به خود دیده است.

این محله در حدود ۲۰۰ سال پیش بنا شده است. به گفته‌ مردمان محلی، اولین کسانی که دربند را برای زندگی انتخاب کردند و در آن ساکن شدند، زوجی از طالقان بودند. با گذشت زمان، دربند تهران، کم‌کم حال‌وهوای متفاوتی به خود گرفت و افراد بیشتری، این منطقه‌ خوش‌آب‌وهوا را برای زندگی انتخاب کردند. 

این محله در ابتدای شکل‌گیری، روستای کوچک و کم‌جمعیتی بود که مردم، توسط یک پل چوبی از رودخانه میان ده عبور می‌کردند و به باغ‌هایشان می‌رسیدند. ساکنان روستا، اغلب دامدار یا کشاورز بودند و به‌ همین‌ دلیل، دربند تهران با درختان سیب، گردو و آلبالویش شناخته می‌شد. رود پرآب دربند، مهم‌ترین رودخانه شهر تهران است که از آب‌شدن برف‌ کوه‌های البرز جاری می‌شود. این رود، اغلب سال پرآب و خروشان است.

عکس قدیمی و دیدنی دربند

سفری به گذشته | دربند تهران در دوران قاجار

دربند، آن‌گونه که باید، دیده و شناخته نشد تا زمانی که حکومت قاجار روی کار آمد. در این دوره، تهران پایتخت کشور شد و دربند تهران به‌عنوان منطقه‌ای تفریحی و ییلاقی مورد توجه پادشاهان و شاهزادگان قرار گرفت.

در همین دوران، روزی ناصر‌الدین‌شاه که قصد سفر به قلعه خود در شمیران را داشت، از دربند عبور کرد. هوای خنک و طبیعت زنده و زیبای آنجا، چنان توجه شاه خوش‌ذوق را جلب کرد که او دستور داد تا یک عمارت ناهارخوری در این محل بسازند. ناصرالدین‌شاه در مدت پادشاهی‌اش، بارها برای فرار از گرما و به قصد تفریح و تفرج به دربند رفت.

هوای مطبوع، باغ‌های سرسبز و البته آسیابی که در ده بود، توجه پایتخت‌نشینان را به‌ خود جلب کرد. در آن زمان، با وجود اینکه دربند تهران، تفرج‌گاه درباریان شده بود، اما هم‌چنان حال‌وهوای سابق و بافت محلی خود را حفظ کرده بود. مردم دربند در گذشته به زبان تاتی حرف می‌زدند که هنوز هم این زبان، در روستای پس‌قلعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمستان‌های سرد و سخت این محله و فاصله آن با پایتخت، از مهم‌ترین دلایلی بود که افراد را از سکونت دائمی در این منطقه منصرف می‌کرد. اکثر افراد برای اقامت کوتاه‌مدت به این محله می‌آمدند و در هوای کوهستانی آن، به عیش‌ونوش می‌پرداختند. این وضعیت تا زمانی ادامه پیدا کرد که حکومت پهلوی سرکار آمد.

دربند تهران | پناهگاهی خوش آب و هوا در دوران پهلوی

در دوران پهلوی، به دستور رضاشاه، بخشی از زمین‌های شمال سعدآباد خریداری و چند ویلای اختصاصی در این منطقه ساخته شد. این ساختمان‌های مدرن که به سبک مهمان‌خانه‌های اروپایی بودند، سبب شدند تا راه برای ساخت‌وسازهای بعدی باز شود. «هتل دیپلمات» یکی از این ساختمان‌های زیبا، گران‌قیمت و بزرگ بود که برای پذیرایی از مهمانان خارجی ساخته شد.

تصویر قدیمی از هتل دیپلمات

پس از پیداشدن نخستین بناها، به تعداد ویلاها و ساختمان‌های دربند تهران اضافه شد. به‌طوری‌ که بافت منطقه، تغییرات زیادی کرد و رفته‌رفته، دربند امروزی شکل گرفت. این محله که روستایی کوچک در دل کوهستان بود، به محله‌ای با ساختمان‌های مدرن و مغازه‌های بزرگ تبدیل شد.

دربند تهران، در دوران محمدرضاشاه نیز یکی از روستاهای آباد و زیبای پایتخت بود. این محله چیزی حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت داشت که در محله‌های مشهور به نام مرغ‌محله (مغ‌محله)، کلاغ‌بند، کنارمحله و سربند زندگی می‌کردند. بسیاری از خانواده‌ها و ساکنان پایتخت، برای فرار از گرما و شلوغی، در روزهای تعطیل سراغ دربند تهران می‌رفتند. به‌همین دلیل، همیشه مسیر تجریش تا دربند از ماشین‌های مختلف از سواری گرفته تا اتوبوس، پر بود.

متاسفانه در یک روز تابستانی در سال ۱۳۶۶، بر اثر بارش شدید باران، سیلابی در دربند تهران جاری شد. این سیل معروف، بسیاری از مغازه‌ها را در خود غرق کرد و تلفات مالی و جانی فراوانی به‌جای گذاشت.

عکس های قدیمی از میدان اصلی دربند

بااین‌حال، آن روزهای سیاه سپری شد و دربند با کمک مردم، دوباره جان گرفت و رونق پیدا کرد. دربند تهران، امروزه یکی از بهترین و محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی تهران است که همواره پذیرای گردشگران داخلی، خارجی و کوهنوردان بسیاری است.

میدان اصلی دربند تهران

در واقع، همین که وارد دربند تهران می‌شوید، شروع به پیاده‌روی می‌کنید و کمی پیش می‌روید، میدان نسبتا بزرگی را روبه‌روی خود خواهید دید. این میدان، سربند نام دارد که دلیل شهرت آن، وجود مجسمه خاطره‌انگیز کوهنورد است. میدان سربند، پایان مسیر ماشین‌روی دربند تهران است که سرآغاز مسیرهای اصلی کوهنوردی به کوه‌های تهران و جاهای دیدنی دربند محسوب می‌شود.

ارتفاع میدان سربند از سطح دریا ۱۸۰۵ متر است و در شمال دربند و محدوده منطقه یک تهران واقع شده است. این میدان از شمال به دربند، از جنوب به موزه‌باغ سعدآباد و از شرق به باغ معروف شاطر راه دارد. میدان سربند را می‌توان نقطه‌ پایان خیابان دربند در نظر گرفت.

اما داستان این مجسمه کوهنوردی که بیش از ۵۰ سال است در این میدان قرار دارد چیست؟ با ما باشید تا در ادامه، به این سوال پاسخ دهیم.

دربند1

مجسمه کوهنورد و شکوه بی نظیر و تماشایی آن

محال است که سری به دربند تهران بزنید و مجسمه معروف آن را نبینید. همان‌طور که گفتیم، این مجسمه در میدان اصلی محله، به‌ نام میدان سربند واقع شده است. این مجسمه ۳ متری که در میدان محله دربند تهران قرار دارد، توسط رضا لعل ریاحی، پیشکسوت نقاشی و مجسمه‌ساز ایرانی، در سال ۱۳۴۱ ساخته شد.

ایده اولیه ساخت مجسمه کوهنورد، در سال ۱۳۳۷ توسط حسن وجدان‌خوش، یکی از کوهنوردان خوش‌نام ایرانی، مطرح شد. سرهنگ بیات، رئیس وقت مرکز آموزش کوهستانی ارتش، با این ایده موافقت کرد و مسئول پیگیری ساخت آن شد. او امیر شاه‌قدمی را به‌عنوان مدل این کار پیشنهاد کرد. گفته می‌شود برای ساخت این مجسمه، شاه‌قدمی به مدت چندین ماه برای ساعت‌ها سراغ استاد ریاحی می‌رفت و ژست می‌گرفت تا او بتواند کار خود را انجام دهد.

مجسمه کوهنورد نخستین‌بار در سال ۱۳۳۸ در میدان سربند نصب شد. شرایط آب‌وهوایی و بارش برف و باران، خیلی زود به این مجسمه گچی آسیب وارد کرد و آن را از بین برد. استاد ریاحی مجددا دست‌به‌کار شد و مجسمه را این بار از جنس سیمان ساخت. در نهایت، این مجسمه خاطره‌انگیز در همان سال ۱۳۴۱ در دربند تهران نصب شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

جالب است بدانید شاه‌قدمی، مربی کوهنوردی و اسکی ایران و گروهبان ارتش، در سال ۱۳۴۰ مدال لیاقت را از رئیس‌جمهور آمریکا، جان‌اف‌کندی دریافت کرد. علت دریافت این مدال، نجات گروهی از سرنشینان آمریکایی بود که به‌ دلیل سقوط هواپیما در سرمای منفی ۳۰ درجه گیر افتاده بودند.

مجسمه کوهنورد در محله دربند

تجربه تفریحات خاطره‌ساز در جاهای دیدنی دربند تهران

دربند تهران، انتخابی فوق‌العاده برای دور‌شدن از هیاهوی شهر و ترافیک و لذت‌بردن از طبیعت است. این مکان تفریحی، مجموعه‌ای از جاهای دیدنی، چشمه‌های پرآب و رستوران‌های معروف است که شما را شگفت‌زده خواهند کرد. دربند از آن جاهایی است که پس از دیدن آن، محال است خاطرات مناظر و طعم خوراکی‌های آن را فراموش کنید. برای آشنایی بیشتر با جاهای‌های دیدنی دربند تهران در ادامه مطلب، همراه ما باشید.

همچنین اگر مایلید در سفر به تهران به سایر جاهای دیدنی تهران نیز سر بزنید، این مقاله از فلای تودی را مطالعه کنید تا راهنمای شما در تهران گردی باشد.

دره اوسون | رویایی از جنس طبیعت

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق مناظر پاییزی و طبیعت رنگارنگ آن هنگام کوهنوردی هستند، دره اوسون یک انتخاب فوق‌العاده برای شما است. با اینکه این دره در هر فصل، زیبایی مخصوص‌به‌خود را دارد، اما طبیعت پاییزی آن حال‌وهوای دیگری دارد.

دره اوسون یکی از مسیرهای فرعی کوه‌پیمایی دربند تهران است که انتخاب مناسبی برای یک کوه‌پیمایی سبک در حوالی شهر محسوب می‌شود. این دره پر از شگفتی و رنگ است و طبیعتی رویایی را برای کوهنوردان به نمایش می‌گذارد. کوهنوردان تهرانی این دره و هتل اوسون معروف آن را خوب می‌شناسند و دره اوسون یکی از مناطق مورد علاقه آن‌ها است.

برای رسیدن به دره اوسون، باید در مسیر عمومی دربند تهران، حدود یک ساعتی پیاده‌روی کنید تا به دوراهی اوسون برسید. مسیر دره اوسون کمی بالاتر از پس‌قلعه آغاز می‌شود و در جهت شمال و شمال‌غربی پیش می‌رود. انتهای این دره زیبا به مسیر پاکوبی می‌رسد که می‌توان این مسیر را نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به پناهگاه پلنگ‌چال و ایستگاه ۵ تله‌کابین توچال دانست. 

دره اوسون دربند

دره اوسون یکی از مسیرهای صعود به توچال با عبور از پناهگاه اسپیدکمر نیز محسوب می‌شود. هر چه در مسیر این دره پیش می‌روید، از ازدحام جمعیت کم می‌شود و شما فرصت بیشتری برای لذت‌بردن از شگفتی‌های طبیعت پیدا می‌کنید. البته مسیر خلوت‌تری نیز برای رسیدن به دره وجود دارد که آن مسیر تله‌سیژ است. هر دوی این مسیرها در جایی به نام «بند یخچال» به هم می‌رسند.

آبشار دوقلو؛ شکوه و زیبایی آبشاری منحصر‌به‌فرد

آبشار دوقلو، بهشتی در دل کوه‌های سرسبز و روح‌نواز دربند تهران است که در ارتفاع ۲۷۰۰ متری قرار دارد. ارتفاع این آبشار، حدود ۲۰ متر است و هنگام جاری‌شدن، دوشاخه می‌شود. آبشار دوقلو در نزدیکی پناهگاه شیرپلا قرار دارد و به‌ همین دلیل، آن را به اسم آبشار شیرپلا نیز می‌شناسند.

اگر به کوهنوردی و قدم‌زدن در کوه و طبیعت علاقه دارید، اما توان زیادی برای این کار ندارید، مسیر آبشار دوقلو گزینه‌ای مناسب برای شما است. کافی‌ست یک برنامه تفریحی ورزشی به این آبشار بگذارید تا مقصد همیشگی شما شود.

آب آبشار دوقلو، از آب‌شدن برف کوه‌ها جاری می‌شود و در بهار و تابستان، بسیار خروشان و خنک است. این آبشار در مسیر اصلی کوه‌های دربند به توچال قرار دارد و از مهم‌ترین جاهای دیدنی دربند تهران است.

آبشار دوقلو دربند

آبشار سوتک | آبشاری برآمده از کوهستان

 در دره اوسون، چند آبشار در فاصله کم از هم قرار دارند که یکی از آن‌ها، آبشار سوتک است. سوتک در شمال‌غربی دربند تهران و در نزدیکی دهکده پس‌قلعه قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار، باید حدود یک‌ ساعت‌ و نیم از میدان سربند پیاده‌روی کنید. از دوراهی اوسون به سمت چپ و دره اوسون بروید و بعد از حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی به سمت بالا، به آبشار سوتک برسید. اگر فکر می‌کنید مسیر آن برای شما پیچیده است، نگران نشوید زیرا در این محل، موبایل آنتن می‌دهد و می‌توانید از گوگل‌مپ برای رسیدن به آبشار سوتک کمک بگیرید.

آبشار سوتک دربند

امام‌زاده ابراهیم | زیارتگاهی در دل طبیعت

آستان امام‌زاده ابراهیم (ع) در شمیرانات و دهستان پس‌قلعه در دربند تهران قرار دارد. این زیارتگاه، حیاط کوچک، سرسبز و زیبایی دارد که فضایی برای زیارت و استراحت در اختیار زائران قرار می‌دهد.

معماری این امام‌زاده کوچک، مربوط به دوران قاجار است که در سال‌های اخیر، بازسازی شده است. درختان تنومند، صدای پرندگان، هوای خنک، کوه‌های اطراف و آب چشمه‌ای که درون حوض امام‌زاده می‌ریزد، فضایی دل‌انگیز در این مکان ایجاد کرده‌اند.

امام زاده ابراهیم دربند

بهترین رستوران‌ های دربند تهران

آب‌وهوای خوب دربند و جاذبه‌های مختلف و خوراکی‌های وسوسه‌کننده‌اش، پای گردشگران زیادی را به این منطقه باز کرده است. همین موضوع، سبب شده است که رستوران‌ها و غذاخوری‌های بسیاری را در دربند تهران مشاهده ‌کنید که هر یک، لطف خاص خود را دارند. اما به‌ نظر شما بهترین رستوران در دربند کدام است؟ واقعیت این است که پاسخ به این سوال با توجه‌ به ذائقه و سلیقه هر فرد، متفاوت است. بااین‌حال، ما برخی از بهترین رستوران‌ های دربند تهران را در ادامه، معرفی خواهیم کرد.

رستوران باغ ایرانی | با فضاسازی زیبا

یکی از بهترین رستوران‌های دربند که هم فضای جالب و جذابی دارد و هم مشتریان زیادی از خدمات و طعم غذای آن رضایت دارند، رستوران باغ ایرانی است. این رستوران به‌ لطف فضاسازی‌های زیبا و گل‌کاری‌های جذابش، محیط بسیار خوبی برای مشتریان خود فراهم کرده است.

شما می‌توانید روی تخت‌های این رستوران بنشینید و در حالی‌ که به صدای آب گوش می‌دهید، غذای خوشمزه خود را میل کنید. ویژگی خوب دیگر این رستوران، این است که نیاز به پیاده‌روی طولانی‌مدت ندارد و در ابتدای مسیر قرار گرفته است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که با سرویس‌دهی خوب این رستوران، بالابودن قیمت غذاها، مسئله دور از ذهنی نیست.

رستوران باغ ایرانی

رستوران باغ بهشت | با نمایی تماشایی

اولین چیزی که توجه شما را در رابطه با رستوران باغ بهشت دربند تهران به خود جلب می‌کند، نمای باشکوه ساختمان است. باغ بهشت، محیطی دنج و فضایی خانوادگی دارد که کیفیت و طعم خوب غذاهای آن، جذابیت آن را چند برابر کرده است. با وجود فضای دلپذیر و کیفیت بالای غذا، این رستوران نیز منوی نسبتا گرانی دارد.

رستوران باغ بهشت

سفره خانه آبشار | صرف غذا در فضای باز

سفره‌خانه آبشار در دربند تهران، محیطی دوستانه و صمیمی دارد که در فضای باز از شما پذیرایی می‌کنند. این رستوران، فضایی چشم‌نواز و شاد دارد که رفتار گرم و صمیمی کارکنان نیز به جذابیت آن اضافه می‌کند. کباب‌های باغ بهشت، کیفیت خوبی دارند که این امر در کنار سرویس‌دهی مناسب، توانسته است نظر مشتریان را به خود جلب کند. به‌طور کلی، کیفیت غذاهای این سفره‌خانه و قیمت غذاها را می‌توان در حد خوبی در نظر گرفت.

سفره خانه آبشار

رستوران پای کوه | در میان رود

رستوران پای‌کوه، دکوراسیون نسبتا ساده‌ای دارد و در جای خوبی در میانه رود دربند قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران برای لذت‌بردن از هوای خوب و صدای دلنشین آب، این رستوران را برای صرف غذا انتخاب می‌کنند. غذای این رستوران، کیفیت مناسبی دارد که با انتخاب آن، می‌توانید لذت غذاخوردن در میانه آب را تجربه کنید.

رستوران پای کوه

رستوران آستان | با فضای سنتی

رستوران آستان دربند تهران، فضایی سنتی و زیبا دارد و کم پیش می‌آید که جای خالی در آن پیدا شود. برخورد گرم و صمیمانه کارکنان، کیفیت خوب غذاها، کباب و دیزی ویژه آن و قیمت مناسب غذاها از ویژگی‌های برجسته این رستوران سنتی است.

منوی رستوران آستان، تنوع بالایی دارد و پاسخگوی طیف وسیعی از سلیقه‌ها است. صبحانه‌های رستوران آستان دربند تهران، شهرت زیادی دارند و انتخاب مناسبی برای زمستان هستند. اگر اهل غذای سنتی هستید، دیزی آستان را فراموش نکنید!

رستوران رست | فضای مدرن با چشم انداز

رستوران رست همان اوایل مسیر و در نزدیکی تله‌سیژ دربند تهران قرار دارد. این رستوران به‌صورت دوطبقه ساخته شده است و باید با آسانسور به طبقه دوم آن بروید. فضای شیک، روی ارتفاع ساخته‌شدن آن و مناظر تماشایی که از پنجره‌های رستوران رست دربند قابل‌ مشاهده هستند، سبب تمایز آن با سایر رستوران‌ها شده است. پیشنهاد می‌کنیم یک‌ بار غذاخوردن در تراس این رستوران را امتحان کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است قیمت غذاها کمی گران باشد.

رستوران رست دربند

رستوران کوهپایه | فضایی تماشایی

رستوران کوهپایه نیز فضایی بسیار زیبا دارد. شما در این رستوران، می‌توانید انتخاب کنید که در فضای بسته یا فضای باز، غذای خود را میل کنید. البته به این نکته توجه کنید که لذت غذا‌خوردن در فضای بیرون رستوران کوهپایه دربند تهران با موسیقی زنده آب، لطفی دیگر دارد.

غذاهای این رستوران کیفیت خوبی دارند و سرویس‌دهی آن عالی است. به‌ همین دلیل، قیمت آن نیز شاید کمی گران به‌ نظر برسد که البته به کسب یک تجربه خاطره‌انگیز می‌ارزد.

رستوران کوهپایه دربند

رستوران جوانان | با سه شعبه فعال

رستوران جوانان ۳ شعبه فعال در دربند تهران دارد که با فضایی تقریبا مشابه، در مسیر کوهنوردی قرار دارند. این رستوران‌ها با داشتن تخت‌هایی میان درختان و کیفیت قابل‌ قبول غذا، توانسته‌اند توجه مشتریان را به خود جلب کنند. برخورد گرم پرسنل و کباب‌های معروف رستوران‌های جوانان نیز از دیگر ویژگی‌های آن است.

قیمت غذاهای این رستوران‌ها نه‌ خیلی گران و نه‌ خیلی کم است و با کیفیت غذا تناسب دارد. در این رستوران‌ها، هر ۳ وعده غذا سرو می‌شود.

رستوران جوانان دربند

بهترین تفریحات دربند تهران

فرقی نمی‌کند شما ورزشکار و کوهنورد باشید یا بخواهید برای یک پیک‌نیک آخر هفته به دربند بروید؛ دربند تهران همیشه پیشنهادهایی ویژه برای تفریح و سرگرمی برای‌تان دارد. همراه ما باشید تا با بخشی از این گزینه‌های تفریحی در طبیعت دربند آشنا شوید.

پیاده‌روی روی سنگ فرش

اگر قصد پیاده‌روی دارید و فرصت کافی نیز در اختیارتان است، بهتر است سری به دربند تهران بزنید. دربند با خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، هوای دل‌انگیز و بازارچه خوراکی‌های خوشمزه، محیطی عالی برای پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت است.

کوهنوردی و سنگ نوردی

یکی از تفریحات مرسوم دربند تهران، کوهنوردی است. بسیاری از کوهنوردان و ورزشکاران از مسیر دربند به قله توچال می‌روند. برای کوهنوردی به سمت توچال، شما می‌توانید در میدان سربند پیاده شوید و از آنجا شروع به پیاده‌روی و کوهنوردی کنید. این مسیر با وجود زیبایی‌های بی‌نظیرش، ممکن است برای افراد مبتدی کمی سخت و طولانی باشد.

راه دیگر برای رسیدن به قله توچال، استفاده از تله‌سیژ دربند است که بخشی از مسیر را می‌توانید با آن طی کنید. همچنین در فصل سرما که ممکن است پیاده‌روی طاقت‌فرسا و سخت شود، استفاده از تله‌سیژ انتخاب مناسبی است.

در طول مسیر کوهنوردی از دربند تهران به توچال، شما از روستای پس‌قلعه، پناهگاه شیرپلا و آبشار دوقلو عبور می‌کنید. در صورت خستگی، می‌توانید شب را در پناهگاه شیرپلا به روز برسانید و از امکانات آن استفاده کنید. این پناهگاه بسیار مجهز است و فرصتی برای تماشای طبیعت شب را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

کوهنوردی و سنگ نوردی دربند

پناهگاه دیگری به نام جان‌پناه امیری در ارتفاع بالاتر نیز وجود دارد که در صورت تمایل، می‌توانید در آن نفسی تازه کنید و سپس به توچال بروید. جالب است بدانید طبیعت دربند و کوه‌های صخره‌ای آن، مکانی محبوب برای سنگ‌نوردی در تهران است. بسیاری از سنگ‌نوردان حرفه‌ای در «بند یخچال» یا سایر صخره‌های این منطقه به سنگ‌نوردی می‌پردازند.

شکم گردی در دربند

از هرچه بتوان گذشت، از مزه و طعم خوراکی‌های دربند نمی‌توان گذشت. یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و خوشمزه در دربند تهران، مزه‌گردی و شکم‌گردی است. خیابان‌های دربند پر از دکه‌ها و مغازه‌های مختلف هستند که انواع خوراکی‌های خوشمزه را می‌توان در آن‌ها یافت.

اگر شما هم عاشق تجربه مزه‌های جدید و متنوع هستید، بهتر است حتما سری به دربند تهران بزنید. دربند، منبع بی‌نظیری از مغازه‌ها، دکه‌ها و گاری‌های پر از خوراکی و تنقلات و میوه‌های نوبرانه است که به رهگذران چشمک می‌زنند. لواشک، انواع ترشی‌جات خوشمزه، گاری‌های لبو و باقالی و… بخشی از خوراکی‌هایی است که برای هر بیننده‌ای هوس‌انگیز هستند.

شکم گردی در دربند

تله سیژ

یکی از تفریحات مهیج و مفرح در دربند تهران، تله‌سیژ است. این وسیله که حدود ۵۰ سال است در این محله قرار دارد، برای جابه‌جایی کوهنوردان، افراد بومی و گردشگران استفاده می‌شود. تله‌سیژ دربند، ارتفاعی حدود ۶۰ متر و طولی حدود ۶۰۰ متر دارد و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا بین دو ایستگاه جابه‌جا شود. زمانی که سوار بر تله‌سیژ دربند تهران می‌شوید، منظره‌ای سرسبز و تماشایی زیر پای‌تان است که در شب، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

تله سیژ دربند
  • آدرس: تهران، دربند، میدان سربند، تله‌سیژ دربند (آدرس تلهسیژ دربند روی نقشه)
  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۰۰ تا ۲۳:۰۰، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۳:۰۰
  • قیمت بلیت رفت‌وبرگشت: ۷۵۰/۸۱ هزار تومان

عکاسی

جاهای دیدنی دربند، طبیعت بکر و سرسبز آن به‌ همراه افراد بومی و محلی آنجا، فرصت مناسبی برای عکاسی در اختیار علاقه‌مندان به این هنر قرار می‌دهد. دربند تهران پر از سوژه‌های بکر و نو برای عکاسی است که هر فصل آن زیبایی خاصی دارد؛ بنابراین، اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید و از سوژه‌های شهری خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به جاهای دیدنی دربند بزنید.

با امکانات رفاهی دربند تهران بیشتر آشنا شوید

اگر قصد دارید برای یک مسافرت یک‌روزه یا چندروزه به دربند تهران بروید، خوب است که با امکانات این محله آشنا باشید. در کنار دکه‌ها و رستوران‌های موجود در این محله که در جای‌جای مسیر دیده می‌شوند، سایر امکانات دربند تهران عبارت است از:

  • سرویس بهداشتی عمومی و نمازخانه که در ابتدای مسیر قرار گرفته‌اند.
  • مرکز درمانی که در خیابان دربند، نرسیده به میدان اصلی قرار دارد.
  • پناهگاه شیرپلا که برای استراحت و خواب کوهنوردان در مسیر تعبیه شده است.
  • هتل گردشگری اوسون که در دره اوسون قرار دارد و امکانات خوبی در اختیار کوهنوردان و مسافران عزیز قرار می‌دهد.
امکانات رفاهی دربند تهران

بهترین زمان بازدید از دربند تهران

دیدن مناظر و جاهای دیدنی دربند تهران در هر زمانی، جذاب و هیجان‌انگیز است. بااین‌حال، دربند نیز مانند هر ییلاق کوهستانی دیگری، مکانی عالی و تمام‌وکمال برای بهار و تابستان است. این محله را می‌توان یک پناهگاه مناسب برای فرار از روزهای گرم و طولانی تابستان دانست. البته نمی‌توان زیبایی دربند را در فصل‌های پاییز و زمستان نادیده گرفت.

فصول سرد سال، مخصوصا روزهای برفی، زمان مناسبی برای قدم‌زدن در پیاده‌‌روهای سفید و تمیز دربند و نوشیدن یک فنجان چای گرم است. البته حتما توجه کنید که هنگام سفر به دربند در فصول سرد، مجهز باشید و اگر به‌اندازه‌ کافی از محله شناخت ندارید، به‌تنهایی به دل کوه و دره نزنید.

بهترین زمان بازدید و سفر به دربند

از آنجا که این منطقه در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ است، به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید، در اواسط هفته سری به دربند بزنید. معمولا در اواسط هفته، آرامش و سکوت بیشتری نیز در محله وجود دارد که شما را سرحال می‌کند.

چرا بازدید از دربند تهران را باید در برنامه خود قرار دهید؟

اگر در تهران زندگی می‌کنید، ممکن است هرازگاهی شلوغی، ترافیک، آلودگی هوا و چهاردیواری خانه و محل‌کارتان، شما را خسته و افسرده کند. با اینکه این شهر شلوغ، اغلب‌ اوقات کلافه‌کننده می‌شود، اما وجود رشته‌کوه‌های البرز که آن را از شمال احاطه کرده‌اند، امید آرامش را به ساکنانش هدیه می‌دهد.

روستای دربند که در پای این رشته‌کوه‌ها قرار دارد، محل تقاطع میان شهر تهران و این کوه‌هاست. بازدید از این محله پر از رنگ و طعم و زیبایی، از چند جهت می‌تواند برای بازدیدکنندگان مناسب باشد. اگر ورزشکار یا کوهنورد هستید، چه جایی بهتر و باصفاتر از دربند تهران برای صعود به کوه و ورزش؟ اگر از زندگی شهری خسته شده‌اید و به‌ دنبال محلی برای استراحت هستید، باز هم محله دربند همان جایی است که باید به سراغش بروید.

روستای دربند

شما می‌توانید با خانواده یا دوستان خود در روز تعطیل به دربند تهران بروید و در میان طبیعت جادویی‌اش، به تفریح و پیک‌نیک بپردازید. دربند این فرصت را به شما می‌دهد که طعم انواع خوراکی‌های لذیذ را تجربه کنید و جاهای دیدنی آن را ببینید و از امکاناتش بهره ببرید.

قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های سنگی دربند، تماشای مناظر، شنیدن صدای آب، دیدن خانه‌های قدیمی و کاه‌گلی در هوایی مطبوع و تمیز، همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید؛ بنابراین، اگر تابه‌حال به این مکان نرفته‌اید و برنامه‌ای هم برای رفتن به آن ندارید، بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید و دیدن از جاهای دیدنی دربند تهران را در برنامه خود قرار دهید.

گردشگری در اطراف دربند تهران

اگر در بازدید خود از جاهای دیدنی دربند، زمان کافی داشتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مکان‌های اطراف دربند غافل نشوید. در ادامه، برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف دربند تهران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازار تجریش | گشت و گذاری دل‌ انگیز در طهران قدیم

دربند در نزدیکی تجریش و در فاصله ۶ کیلومتری آن قرار دارد؛ بنابراین، بد نیست اگر به دربند تهران رفتید، سر راه‌تان سری به تجریش و بازار آن نیز بزنید. بازار تجریش یکی از بازارهای پرشور و سرپوشیده تهران است که فضایی دلنشین و تمیز دارد.

انواع کالاها از میوه و سبزی تازه و خوراکی‌های خوشمزه گرفته تا صنایع‌دستی و ظروف مسی در این بازار پیدا می‌شوند. حتی اگر قصد خرید ندارید، تماشای این بازار را از دست ندهید. زندگی در بازار تجریش جریان دارد و قدم‌زدن در آن، می‌تواند تجربه دلچسبی برای‌تان باشد.

گردشگری در اطراف دربند تهران
  • آدرس: تهران، جنوب‌غربی میدان تجریش، ابتدای خیابان شهرداری، جنب ایستگاه مترو (آدرس بازار تجریش روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۹ صبح تا ۲۲ شب

حال‌وهوای روحانی در امام‌ زاده صالح

امام‌زاده صالح (ع)، زیارتگاهی در تجریش و منطقه یک تهران است که در نزدیکی بازار سرپوشیده تجریش قرار دارد. این امام‌زاده، از فرزندان امام موسی‌کاظم (ع) است که عبادتگاه امن بسیاری از تهرانی‌هاست. اگر سری به بازار تجریش زدید، خوب است برای استراحت و جلای روح به امام‌زاده صالح بروید و از فضای روحانی آن بهره ببرید.

امام‌ زاده صالح تهران
  • آدرس: تهران، ضلع جنوب‌شرقی میدان تجریش، حرم مطهر امام‌زاده صالح (آدرس امامزاده صالح روی نقشه)
  • ساعت بازدید: همه روزهای هفته از اذان صبح تا ساعات پایانی شب (ساعت ۲۴)

تفریحات هیجان‌انگیز در پارک گلابدره 

پارک گلابدره در محله دربند تهران و در فاصله ۲ کیلومتری میدان آن قرار دارد. این پارک با داشتن تفریحات هیجان‌انگیز مانند سورتمه، پیست دوچرخه‌سواری، زمین بازی و… مکانی سرگرم‌کننده برای شما و کودکانتان است. این مجموعه در تمام روزهای سال تا ساعات پایانی شب، باز است.

پارک گلابدره در محله دربند تهران
  • آدرس: تهران، خیابان دربند، خیابان گلابدره، خیابان شکیبایی، بوستان گلابدره

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از مجموعه‌های دیدنی مربوط به شاهان قاجار و پهلوی است. این موزه‌باغ از ۱۸ ساختمان اصلی و موزه‌های اختصاصی تشکیل شده است. از آنجا که درب شمالی کاخ سعدآباد در میدان دربند تهران واقع شده است، بهتر است فرصت را غنیمت بشمارید و از این کاخ زیبا و موزه‌های آن نیز دیدن کنید. 

کاخ سعدآباد در میدان دربند تهران
  • آدرس: تهران، میدان تجریش، ضلع جنوبی میدان دربند (آدرس کاخ سعدآباد روی نقشه)
  • ساعت بازدید در نیمه اول سال: همه‌روزه از ۹:۰۰ صبح تا ۱۹:۰۰- فروش بلیت تا ساعت ۱۷:۰۰٫
  • ساعت بازدید در نیمه دوم سال: همه‌روزه از ۸:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰- فروش بلیت تا ساعت ۱۵:۳۰
  • قیمت بلیت ورودی موزه: ۵ هزار تومان

تجربه سفری رنگارنگ و لذت‌ بخش در دربند

جاهای دیدنی دربند تهران و اطراف آن به‌قدری فراوان و متنوع است که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مطلب گنجاند. بااین‌حال، ما سعی کردیم در این مطلب، بهترین مکان‌ها و تفریحات دربند را به شما معرفی کنیم که اگر قصد سفر به این ییلاق خوش‌آب‌وهوا را داشتید، از آن‌ها استفاده کنید. دربند تهران محله‌ای پر از حس و مزه و لطافت است که تا آن را تجربه نکنید، لذت آن را درک نخواهید کرد. خوشحال خواهیم شد اگر شما هم تجربه‌های خود را از سفر به دربند تهران، برای ما بنویسید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی دربند

دربند تهران کجا قرار دارد؟

دربند محله‌ای در شمیران و در نزدیکی تجریش تهران در محدوده منطقه یک است.

جاهای دیدنی دربند کدامند؟

دربند جاهای دیدنی متنوع و فراوانی دارد که برخی از آن‌ها، عبارتند از آبشار دوقلو، دره اوسون، آبشار سوتک، انواع رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و تله‌سیژ.

مجسمه کوهنورد دربند متعلق به کیست؟

مجسمه کوهنورد واقع در میدان سربند، مربوط به مدل امیر شاه‌قدمی است. شاه‌قدمی گروهبان ارتش، مربی کوهنوردی و اسکی است که مدال لیاقت را از رئیس‌جمهور وقت آمریکا دریافت کرده است. این مجسمه توسط رضا لعل ریاحی در سال ۱۳۴۱ ساخته شده است.

بهترین زمان برای بازدید از دربند تهران چه‌ زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از منطقه ییلاقی دربند، فصل بهار و تابستان است که رودها، پرآب و هوا خنک است. البته این منطقه در پاییز و زمستان نیز پر از زیبایی و شگفتی است. 

چگونه با مترو به دربند تهران برویم؟

برای رفتن با مترو به دربند، کافی‌ست که در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید، سپس سوار ماشین‌های خطی دربند و در میدان سربند پیاده شوید.

تفاوت دربند و درکه در چیست؟

دربند و درکه، دو محله‌ خوش‌آب‌وهوا و قدیمی در شمال تهران هستند. می‌توان گفت دربند، بیشتر مناسب افرادی است که به‌ دنبال پیک‌نیک، تفریح و کوهنوردی سبک هستند؛ اما درکه، مناسب افرادی است که کوهنوردی چالش‌برانگیز را ترجیح می‌دهند.

15 نظرات

  1. سلام به همگی پیشنهاد و سفارش میکنم که از دربند تهران دیدن کنید هوای عالی و تمیز و مغازه هایی که همه گونه خوراکی و تنقلات دارند و رستوران‌های معرکه که در دل طبیعت و کوه غذاهای عالی دارند به یک بار رفتن و تجربه کوه و خوش گذرانی می ارزه عالیه حتما برید.

  2. فروشنده ها و رستورانی ها نفراتی که میان رو با تبلیغات و اصرار به خرید خوراکیاشون موذب میکنن..دنبالت راه میفتن و ول کن نیستن چنان اذیت میکنن دوست داری از راهی که اومدی برنگردی که مجدد یقت رو نگیرن

  3. قیمت غذاهاشم می گفتی که برق از سر دوستانی که میرن اونجا نپره. اگه کارگر یا کارمندی نرو چون حقوق چند ماه کارکردتو باید بدی بابت خوردن غذا تو دربند.یه قیلیونم بکشی با چندتا مزه مونده ۱میلیون تا ۱/۵ میلیون تلکت میکنن…

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از وقتی که گذاشتید، البته در متن اشاره کردیم که بعضی از رستوران‌ها علی رغم کیفیت خوب و فضاهای قشنگ، قیمت بالایی دارن و از رستوران های گرون محسوب میشن.

  4. خیلی خیلی عالیه واقعا دلم خواست من اونجا باشم همیشه آرزومه بیام تهران و از نزدیک ببینمش من اهل خوزستانم و خیلی عاشق طبیعت و پرندگانم ۱۷ سالمه یه دختر خونگرم با روحیه سبز از مناظر قشنگی که گذاشتید ممنون 😍😍😍😍🥰🥰🥰🥰💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید