سفر به اردبیل، شهری با طبیعتی بکر که در میان کوه‌های سرسبز و زیبای سبلان و باغرو قرار گرفته، یکی از بهترین پیشنهادها در میان مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود. شهر تاریخی اردبیل، با تمدن کهن ۵۰۰۰ ساله که آثار آن در جای‌جای این شهر باقی مانده، در زمان‌های گذشته به‌ دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی نیز برخوردار بوده است. اردبیل با جاذبه‌های گردشگری شگفت خود، از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا آثار تاریخی و موزه‌های دیدنی، گزینه‌‌ای عالی برای داشتن سفری ماجراجویانه محسوب می‌شود. به همین دلیل قصد داریم این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را به راهنمای سفر به اردبیل اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی کوتاهی از شهر اردبیل

اردبیل با نام قدیمی آرتاویل یا اردویل که در زبان اوستایی به معنای شهر یا ناحیه مقدس است، در شمال غربی ایران قرار دارد. جالب اینجاست هنوز هم مردم تالش‌نشین، اردبیل را به نام کهن آن یعنی اردویل می‌خوانند. این شهر را با نام هایی مانند دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان و دارالامان نیز می‌شناختند.

اردبیل به‌ دلیل ارتفاع بالای ۱۵۰۰ متری خود از سطح دریا، آب‌وهوایی سردسیری دارد. استان اردبیل دارای ۱۲ شهرستان است که شهر اردبیل در مرکز آن قرار گرفته و مردم آن به زبان شیرین ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. در سمت غرب فلاتی که اردبیل در آن واقع شده و با کوه‌های زیبای بسیاری احاطه شده، آتشفشان خاموش سبلان به ارتفاع ۴ هزار متر قرار دارد.

در اطراف اردبیل نیز چشمه‌های آب گرم فراوانی یافت می‌شوند. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به اردبیل، خاصیت درمانی این چشمه‌ها را فراموش نکنید. استان اردبیل از شمال به جمهوری آذربایجان و از غرب به آذربایجان شرقی محدود می‌شود و با شهرهای ارزروم و قونیه در ترکیه، سومقاییت در آذربایجان و ساراتوف در روسیه دارای پیوند خواهرخواندگی است. موقعیت مکانی اردبیل در داخل کشور هم به‌گونه‌ای است که در شرق آن، استان گیلان و در جنوب آن، استان زنجان قرار دارد.

راهنمای سفر به اردبیل

شرایط آب و هوایی در اردبیل چگونه است؟

شرایط آ‌ب‌وهوایی، یکی از موارد بسیار مهمی است که در سفر به شهر اردبیل باید در نظر بگیرید. به‌ دلیل اینکه دو سوم این شهر، کوهستان است و از طرف دیگر در نزدیکی بندر آستارا و جلگه‌های آن قرار گرفته، این منطقه آب‌وهوایی کوهستانی و مرطوب دارد. این موارد، آب‌وهوای اردبیل را با نوسانات دمایی و بارندگی بسیار همراه می‌کند.

این شهر، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد و فصل سرمای آن همراه با بارش برف و باران، ۵ تا ۸ ماه از سال را به خود اختصاص می‌دهد. در این شهر دمای متوسط هوا ۷ درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای سالانه زیر ۶ درجه سانتی‌گراد است. پس فراموش نکنید که در سفر به اردبیل، حتما لباس گرم به اندازه کافی به همراه داشته باشید؛ چرا‌که حتی شب‌های تابستان‌ آن هم هوای خنکی دارد.

بهترین فصل برای سفر به اردبیل

چه فصلی برای سفر به اردبیل بهتر است؟

هر فصلی در اردبیل، جذابیت‌های خاص خود را دارد. برای افرادی که قصد دارند تعطیلات تابستانی خود را در هوایی معتدل و خنک سپری کنند، سفر به این شهر در تابستان را به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم. در کل، می‌توانیم بگوییم بهترین زمان سفر برای افرادی که قصد دارند در شرایط هوایی معتدل به اردبیل سفر کنند، اواخر بهار و فصل تابستان است.

در اوایل بهار و پاییز هم هوا بهتر می‌شود. البته اگر قصد دارید از تفریحات زمستانی اردبیل مانند اسکی روی کوه‌های آلوارس لذت ببرید، می‌توانید فصل زمستان را برای سفر به شهر اردبیل انتخاب کنید. نکته بسیار مهم برای سفر در این موقع از سال، به‌همراه‌داشتن تجهیزات مناسب به‌ دلیل یخبندان است. البته در دو ماه اول بهار، هم می‌توانید از تفریحات زمستانی استفاده ببرید و هم از یخبندان زمستانی این شهر در امان بمانید! اواخر بهار و اوایل تابستان هم زمانی بسیار خوب برای آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم و پیاده‌روی در سواحل زیبای دریاچه سبلان خواهد بود.

جاهای دیدنی شهر اردبیل

بهترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

اردبیل به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی، آب‌وهوای خاص خود و همچنین برخورداری از تاریخی غنی، دارای جاذبه‌های فراوانی است که شاید در یک سفر کوتاه، نتوان همه آن‌ها را از نظر گذراند. سفر به اردبیل، با وجود جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز و آثار تاریخی زیبا و فراوان موجود در این شهر از قبیل کوه‌ها، دریاچه‌ها، خانه‌های تاریخی، کاروان‌سراها، مقبره‌ها، پل‌ها و… لیستی کامل از خوشگذرانی‌ها در طبیعت گرفته تا دیدنی‌های تاریخی را در اختیار شما قرار خواهد داد. در این بخش به تعدادی از این جاذبه‌های دیدنی اشاره خواهیم کرد. برای مشاهده فهرست کامل جاهای دیدنی اردبیل می‌توانید مطلبی با همین عنوان را در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

مجموعه بقعه و آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

یکی از مهمترین و اعجاب‌انگیزترین آثار تاریخی کشور در اردبیل که جزو میراث جهانی یونسکو است را می‌توان بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از عارفان قرن سیزدهم معرفی کرد. این بنا با برخورداری از ارزش بالای تاریخی و هنری، خانه و خانقاه موسس سلسله صفویه بوده که بعد‌ها به آرامگاه او تبدیل شد. در این بقعه، آرامگاه شاه اسماعیل اول و مزار کشته‌‌شدگان جنگ‌های چالدران و شیروان هم قرار دارد.

این مجموعه دارای فضاهای زیبا و شگفت‌آوری از قبیل چینی‌خانه، قندیل‌خانه، چله‌خانه، گنبد الله الله، حرم‌خانه، جنت‌سرا، دارالحدیث یا طاق متولی، شهیدگاه و… است که جذابیت دیدن از این بقعه را برای شما دوچندان خواهند کرد. این اثر تاریخی باشکوه، هنر معماری دستی و سنتی ایرانی را نشان می دهد که شامل کاشی‌کاری‌های زیبای معرق و مقرنس، نقره و طلاکاری، منبت‌های بی‌همتا، گچ‌بری و خطاطی هنرمندان معروف دوران صفوی می‌شود. دیدار از این مجموعه، که یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در دوران صفوی بوده است، در سفر به این شهر بسیار توصیه می‌شود. برای ورود به این مجموعه زیبا نیاز به تهیه بلیط دارید.

 آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

●      آدرس: خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
●      ساعت بازدید: ۶ ماه ابتدایی سال از ۸:۰۰ تا ۲۰:۳۰ و ۶ ماه پایانی سال از ۸:۰۰ تا ۱۷:۳۰

جمعه مسجد اردبیل

این مسجد از مهمترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی اردبیل است که قدمت آن به دوران سلجوقی بازمی‌گردد. ساختمان و معماری این بنا، نسبت‌ به بناهای هم‌دوره خود، بسیار متفاوت‌تر است و همین مورد هم به ارزش آن می‌افزاید. این مسجد که در مجاورت یک آتشکده متعلق به دوران اشکانی قرار دارد، در زمان حمله مغول بسیار آسیب دید؛ اما بعدها بازسازی شد. امروزه با اینکه تنها بخش‌های کمی از این مسجد باقی مانده است، بازدید از آن به‌ دلیل معماری منحصربه‌فردش به مسافران و گردشگران پیشنهاد می‌شود.

جمعه مسجد اردبیل

●      آدرس: محله پیرشمس‌الدین، بلوار آیت‌الله مدنی

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو که گل‌های بابونه در بهار، رخت زیبای سفیدی را بر تن دشت‌های آن می‌کنند، یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل برای گردشگران محسوب می‌شود. این جنگل که زیستگاه حیوانات و پرندگان زیبایی است، چشمه آب گرمی به نام مشه سویی را هم در قلب خود دارد. اگر از دوست‌داران طبیعت‌گردی هستید، جنگل سرسبز فندقلو با درختان و گیاهان زیبا و متنوع خود، گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. در این جنگ زیبا که در ۳۹ کیلومتری اردبیل قرار دارد، می‌توانید از تفریحاتی مثل تله‌کابین‌سواری و اسکی روی چمن‌ها لذت ببرید.

جنگل فندقلو گل‌های بابونه اردبیل

●      آدرس: ۳۰ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین

گردنه حیران

جاده‌ای را تصور کنید که در یک سمت آن کوه‌های سرسبز و در طرف دیگرش جنگل‌های انبوه قرار دارند و در پاییز رنگ‌های زیبای نارنجی، زرد و قرمز را به چشمانتان هدیه می‌کنند. در سفر به شهر اردبیل، لذت خوردن چای زغالی و آش دوغ خوش‌طعم رستوران‌های زیبای کنار‌جاده‌ای در یک هوای مه‌آلود یا سوار‌شدن بر تله‌کابین و دیدن این همه زیبایی از بالا را می‌توانید در مسیر رسیدن به اردبیل از سمت آستارا یعنی گردنه زیبای حیران تجربه کنید.

گردنه حیران شهر اردبیل

●      آدرس: مسیر جاده آستارا به اردبیل، ۵ کیلومتری شهر آستارا

دریاچه‌های شورابیل و نئور

دریاچه‌های شورابیل و نئور از بهترین انتخاب‌ها برای گردشی هیجان‌انگیز در طبیعت شهر اردبیل هستند. دریاچه شورابیل ابتدا دارای آب شور بوده و بعدها با افزودن آب شیرین، امکان پرورش ماهی در آن فراهم شد. این دریاچه که در خیابان دانشگاه واقع شده، تنها دریاچه داخل شهری در ایران است.

دریاچه شورابیل، دارای مجموعه‌ای بسیار جذاب از تفریحاتی مانند قایق‌رانی و دوچرخه‌سواری و امکانات رفاهی مانند کافه و رستوران در وسط دریاچه است. دریاچه زیبای نئور در میان دره‌های کوه باغرو هم یکی دیگر از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ و تفریح در فضایی با طبیعتی خیره‌کننده به شمار می‌رود که در آن می‌توانید از تفریحاتی مانند ماهی‌گیری و اسب‌سواری لذت ببرید.

دریاچه‌های شورابیل و نئور اردبیل

●      آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، خیابان دانشگاه
●      آدرس دریاچه نئور: مرز گیلان و اردبیل، در فاصله ۴۰ کیلومتری قسمت جنوبی شرقی اردبیل

شهر یئری

اگر قصد دارید از شهری با قدمت چندین هزار ساله دیدن کنید، در سفر به اردبیل به بازدید از شهر یئری بروید. این شهر باستانی دارای سه بخش معبد، قلعه نظامی و تپه‌ای به نام قوشا تپه است. این محوطه حدود ۳۰۰ سنگ افراشته در اندازه‌های متفاوت و شبیه به انسان‌ با ظاهرهایی عجیب دارد که قدمتشان به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

شهر یئری شهر باستانی اردبیل

●      آدرس: ۳۱ کیلومتری شرق مشگین‌شهر و ۶۵ کیلومتری شمال غرب شهر اردبیل، روستای پیر ازمیان

پیست اسکی آلوارس

در سفر به اردبیل، می‌توانید از لذت اسکی روی برف در ۹ ماه از سال بهره‌مند شوید. پیست اسکی آلوارس در روستای آلوارس و در دامنه کوه سبلان از دیگر جاذبه‌های اردبیل است که در کنار تفریحاتی هیجان‌انگیز مانند تله‌سیژ، شما را با چشمه‌ها و آبشار زیبای خود حیرت‌زده خواهد کرد.

پیست اسکی آلوارس

●      آدرس: ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس

چشمه‌های آب گرم اردبیل

یکی از ویژگی‌های معروف اردبیل، داشتن تعداد زیادی چشمه آب گرم است. این چشمه‌ها خاصیت درمانی خوبی دارند و گاهی بسیاری از افراد برای استفاده از خاصیت همین چشمه‌ها به اردبیل سفر می‌کنند! به‌ دلیل فراوانی این چشمه‌ها در اردبیل، تعداد زیادی مجتمع آب‌درمانی هم در آن وجود دارد که استفاده از این چشمه‌ها را برای مسافران، بسیار آسان و لذت‌بخش کرده است. تعدادی از این چشمه‌ها و مجتمع‌ها عبارتند از:

  • آب گرم گاومیش گلی واقع در شهر سرعین، خیابان دانش
  • آب گرم قره‌سو واقع در شهر سرعین، خیابان ولیعصر
  • مجتمع آب‌درمانی قهوه‌ سویی واقع در شهر سرعین، خیابان طالقانی
  • مجتمع آب‌درمانی سبلان سرعین واقع در خیابان دانش شهر سرعین
  • مجتمع آب‌درمانی ایرانیان واقع در سرعین، ورودی اول شهر
چشمه‌های آب گرم اردبیل

اردبیل دارای جاذبه‌های بسیار دیگری مانند پل‌های زیبای تاریخی، کاروانسراهای بسیار قدیمی و موزه‌های دیدنی است که دیدار از آن‌ها هم زمانی خوش را برای شما خواهد آفرید.

چه راه هایی برای سفر به اردبیل وجود دارد؟

شما می‌توانید یکی از راه‌های هوایی و زمینی را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. اردبیل ایستگاه قطار فعال ندارد و برای سفر زمینی، می‌توانید با خودروی شخصی خود یا اتوبوس به آن سفر کنید. مسیرهای زمینی که با خودرو به اردبیل می‌رسند، عبارتند از:

  1. مسیر ۸ ساعته از تهران و بعد قزوین و رشت به اردبیل
  2. مسیر ۷ ساعته از تهران و بعد قزوین و زنجان به اردبیل
  3. مسیر ۵ ساعته از ارومیه و بعد تبریز و سراب به اردبیل
  4. مسیر ۱۱ ساعته از اصفهان و بعد ساوه و زنجان به اردبیل
  5. مسیر ۱۹ ساعته از مشهد و بعد ساری و رشت به اردبیل
  6. مسیر ۹ ساعته از کرمانشاه و بعد زنجان به اردبیل
فرودگاه بین المللی شهدای اردبیل

به‌طور کلی، بهترین مسیرها برای سفر در مناطق شمالی کشور به سمت اردبیل، از رشت، در مناطق جنوبی، از تهران و در مناطق شرقی، از زنجان هستند. ترمینال اردبیل، دارای یک پایانه مسافربری بسیار بزرگ است که از آن می‌توان به تمام نقاط استان اردبیل دسترسی پیدا کرد. اردبیل همچنین دارای یک فرودگاه‌ با نام فرودگاه بین‌المللی شهدای اردبیل است که روزانه تعداد زیادی پرواز تهران_اردبیل، تعدادی پرواز مشهد_اردبیل و پروازهای داخلی و خارجی دیگر در آن صورت می‌گیرد.

مسیرهای شمالی، برای رفتن به اردبیل از زیبایی بسیار چشم‌نواز و هوایی مطلوب برخوردار هستند و حتی شما می‌توانید در مسیر سفر به شهر اردبیل، زمان خوشی را در شهرهای زیبای شمال کشور سپری کنید. مسیری که از زنجان می‌گذرد، کوتاه‌تر، اما کمی خشک است. باید توجه داشته باشید که چه چیزی برای شما اولویت دارد؟ کوتاهی مسیر و زمان سفر یا لذت‌بردن از مسیر؟ انتخاب با شماست!

حمل و نقل عمومی در اردبیل به چه شکل است؟

برای حمل‌ونقل عمومی در اردبیل اتوبوس‌های واحد، تاکسی‌های زرد‌رنگ عمومی و دربست، تاکسی‌های سبز‌رنگ  و تاکسی‌های اینترنتی در دسترس هستند. در بسیاری از مناطق شهر، ایستگاه‌های اتوبوس قرار دارند که مسیر اکثر خطوط آن‌ها به مرکز شهر یعنی بازار، میدان سرچشمه و میدان شریعتی ختم می‌شود. در همه‌جای شهر و همین‌طور مقابل ترمینال و فرودگاه، تاکسی‌های عمومی و دربستی برای راحتی و رفت‌وآمد سریع درون‌شهری در اختیار مسافران هستند. شما می‌توانید برای اینکه با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری در داخل شهر تردد کنید، از اتوبوس استفاده کنید.

وسایل حمل و نقل در اردبیل

بهترین مکان ها برای اقامت در اردبیل کدامند؟

در سفر به اردبیل، برای محل اقامت خود نگرانی نداشته باشید. این شهر دارای انواع اقامتگاه‌، هتل‌‌‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت شهری و تاریخی یا در دل طبیعت زیبای اردبیل در اندازه‌ها، امکانات و قیمت‌های متنوع است. در این بخش، برای اطمینان خاطر شما از بابت محل اقامت هنگام سفر به شهر اردبیل، به تعدادی از مکان‌های مناسب برای اقامت اشاره خواهیم کرد.

هتل سبلان اردبیل

از معروف‌ترین هتل‌های اردبیل، هتل سه‌ستاره سبلان در چهارراه امام خمینی، خیابان شیخ صفی است. این هتل در مرکز شهر و نزدیک بقعه شیخ صفی‌الدین و بسیاری دیگر از جاذبه‌های اردبیل مثل جنگل فندقلو و دریاچه شورابیل قرار دارد.

هتل سبلن اردبیل

هتل دریا اردبیل

هتل سه‌ستاره دریا هم در مرکز شهر و نزدیک به بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و مراکز تجاری قرار دارد. هتل دریا نزدیک به فرودگاه و به آدرس میدان بسیج، خیابان شهید عطایی است.

مهمان‌پذیر ایده‌آل اردبیل

این مهمان‌پذیر در مرکز شهر و در چهارراه پیرعبدالملک قرار گرفته است. در نزدیکی آن، پل سرچشمه، جنگل فندقلو، خانه ارشادی شورابیل و رستوران تاریخی شاه عباس قرار دارد. دسترسی از این مهمان‌پذیر به مراکز تجاری و فرودگاه هم آسان است.

هتل‌های نگین و مهدی اردبیل

از هتل‌های مقرون‌به‌صرفه و مناسب اردبیل، می‌توان هتل‌های دو‌ستاره مهدی و نگین را نام برد. هتل نگین در خیابان سی متری و هتل مهدی در خیابان بعثت قرار دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی دورنا مشگین شهر

شما می‌توانید در سفر به اردبیل، مکانی زیبا و آرام را در دل طبیعت و دامنه‌های زیبای کوه سبلان برای اقامت خود انتخاب کنید. این اقامتگاه بوم‌گردی، دارای امکانات کافی و مناسب یک کمپ بوم‌‌گردی و با قیمتی مناسب است.

اقامتگاه بوم گردی اردبیل

مجتمع توریستی کوثر و هتل شورابیل اردبیل

اگر قصد دارید جایی را دور از بافت شهری و با چشم‌اندازی زیبا از طبیعت برای اقامت خود انتخاب کنید، این دو مکان در اطراف دریاچه شورابیل از گزینه‌های بسیار عالی هستند. دسترسی به فرودگاه هم از این اقامتگاه‌ها امکان‌پذیر است.

۵ مورد از غذاهای معروف و سنتی اردبیل

با توجه به قدمت بالای این شهر، غذاهای محلی و سنتی خاص و لذیذ فراوانی را می‌توانید بر سر سفره‌ها و در منوی رستوران‌های آن پیدا کنید. در این بخش از راهنمای سفر به اردبیل، با تعدادی از این غذاها آشنا خواهید شد: در این بخش از راهنمای سفر به اردبیل، با تعدادی از این غذاها آشنا خواهید شد:

  • پیچاق قیمه، معروف به خورشت بادام و مناسب برای بیماران دیابتی یا بیماران با فشار خون بالا
  • چیغیرتمای مرغ، غذایی لذیذ شبیه به املت حاوی مرغ، پیاز سرخ‌شده و تخم‌مرغ
  • خینگل، غذایی شامل تکه‌های کوچک آب‌پز‌شده خمیر نان و ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سبزی معطر، سیر و رب گوجه‌فرنگی روی آن
  • کباب کاسه‌ای، غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار که مخلوطی است از کباب کوبیده، جوجه، جگر و چنجه در یک کاسه
  • آش میوه، حاوه میوه‌های خشک با ارزش غذایی بالا و مناسب برای دستگاه گوارش
غذای معروف و سنتی اردبیل

۵ مورد از رستوران های معروف اردبیل

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر سفری، رفتن به بهترین و زیباترین رستوران‌های آن شهر است. برای اینکه بتوانید از لذت میل غذاهای لذیذ و بسیار خوشمزه محلی اردبیل بهره‌مند شوید، در این بخش شما را با تعدادی از بهترین رستوران‌های اردبیل آشنا خواهیم کرد:

  • رستوران کافه باغ، با ارائه غذاهای سنتی که در کنار دریاچه شورابیل قراردارد.
  • رستوران تانتونی پرسیس، در خیابان حافظ که کباب‌های ترک خوشمزه‌ای دارد.
  • کبابی حاج قربان، در خیابان سعدی، چهارراه باغمیشه که کباب‌های تازه و خوشمزه‌ای دارد.
  • رستوران ضیافت، در خیابان امام خمینی، کنار سینما انقلاب که علاوه‌ بر انواع کباب، غذاهای محلی اردبیل را هم سرو می‌کند.
  • رستوران زیبای خانه صادقی، خانه‌ای تاریخی مربوط به دوران قاجار که در محله اوچدکان واقع شده است.
بهترین رستوران در سفر به اردبیل

برای سفر به اردبیل چه مقدار هزینه لازم است؟

برخی هزینه‌هایی که برای سفر به اردبیل باید آن‌ها را در نظر داشته باشید شامل این موارد می‌شود:
● هزینه‌های مسیر که بسته‌ به اینکه سفرتان را با خودروی شخصی، اتوبوس یا هواپیما انجام دهید، متفاوت خواهند بود.
● هزینه‌های اقامتی که شامل هزینه اتاق و امکاناتی شامل نظافت و غذا هم می‌شود.
● هزینه‌هایی که برای تفریحات و در کنار آن، خوردنی‌های خارج از هتل نیاز دارید.
● هزینه‌ای که قصد دارید برای خریدهای خود و سوغاتی‌ها صرف کنید.
در اینجا لازم است اشاره کنیم، هزینه هر کدام از موارد اشاره‌شده، بسته به شرایط و سبک مسافرت شما، می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه سفر به اردبیل

بهترین مراکز خرید و بازارهای محلی در اردبیل

خرید، یکی از مهم‌ترین تفریحات در هر سفری است. خرید از هر شهری و آشنایی با محصولات خاص آن، یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های هر مسافرتی است و چه عالی می‌شود اگر پیش از سفر، بهترین مراکز خرید را بشناسید. ما هم در این بخش، قصد داریم تعدادی از بهترین مراکز خرید و بازارهای اردبیل را برای داشتن زمانی شاد در سفر به اردبیل به شما معرفی کنیم.

مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل

این مجموعه با امکانات رفاهی بسیار و ارائه محصولات برندهای معروف، از مدرن‌ترین مراکز تجاری اردبیل است. این مرکز از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب باز است و در خیابان عطایی قرار دارد.

مراکز خرید اردبیل

مجتمع تجاری شاه اسماعیل خطایی

این مجتمع مجلل و مدرن، در سه طبقه و در روبه‌روی بقعه شیخ صفی‌الدین واقع شده است. در این مجتمع، پوشاک، زیورآلات و صنایع دستی به فروش می‌رسند و پارکینگ و رستوران نیز دارد.

مرکز خرید الماس شهر

این مرکز که دارای فست‌فود و شهربازی است، در میدان شریعتی قرار دارد. بیشتر فروشگاه‌های این مرکز، پوشاک و لوازم آرایشی ارائه می‌دهند.

مجتمع تجاری صدف

این مجتمع دو‌طبقه، دارای محصولاتی مانند موبایل، کامپیوتر و لوازم جانبی آن‌هاست. در این مجتمع، وارد یک دنیای تکنولوژی خواهید شد. مجتمع صدف در چهارراه امام قرار دارد.

بازار تاریخی اردبیل

این بازار علاوه‌ بر اینکه جزو جاذبه‌های تاریخی و بسیار ارزشمند و زیبای اردبیل محسوب می‌شود، بهترین مکان برای خرید محصولات محلی و سنتی مخصوص اردبیل نیز است.

بازار تاریخی اردبیل

چه آداب و رسوم و جشنواره هایی در شهر اردبیل وجود دارد؟

در اردبیل، جشنواره‌های جالب و فراوانی برگزار می‌شود که ممکن است در سفر به اردبیل به آن‌ها بربخورید. در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
●   جشنواره غذاهای سنتی که در اواخر تابستان برگزار می‌شود.
●   جشنواره زمستانی به اسم جشنواره زمستانی بیدار که در آن ۱۶ رویداد ورزشی برگزار می‌شود.
●   جشنواره‌های صنایع دستی که در بهار و تابستان برگزار می‌شوند.
●   جشنواره آللاه لاما که برای شکرگزاری در هنگام برداشت گندم انجام می‌گیرد.
●   جشنواره عسل که در آن معرفی میوه باغ‌ها هم انجام می‌شود.
مردم اردبیل برای ماه محرم، مراسم‌ خاصی مثل طشت‌گذاری و شمع‌گذاری انجام می‌دهند و عزاداری‌های آن‌ها که به زبان ترکی است، بسیار باشکوه و ویژه برگزار می‌شود. از دیگر رسوم مردم اردبیل، می‌توان به رسوم جالب ورود به سال نو که شور و نشاط عید نوروز را در این شهر چندین برابر می‌کند، اشاره کرد. این رسوم شامل مواردی از قبیل گردش تکم‌چی‌ها در کوچه و خیابان‌ها با عروسک‌های سنتی تکم‌، برای دادن نوید رسیدن بهار، جشن سور برای چهارشنبه‌سوری و ایل سکه سی برای دادن سکه به یکدیگر در سال نو و آرزوی داشتن سالی پربرکت می‌شود.

آداب و رسوم مردم اردبیل

سوغاتی های اردبیل را بشناسید

اردبیل دارای خوراکی و شیرینی‌هایی بسیار خوشمزه و صنایع دستی باکیفیت و زیباست که در سفر به اردبیل، بهترین انتخاب‌ها برای سوغاتی هستند. از خوردنی‌های اردبیل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سوغاتی های اردبیل

● عسل‌های بسیار مرغوب که با توجه به دشت‌های وسیع پونه، آویشن، گون و… دارای انواع زیادی هستند. خوردن آن در کنار سرشیر و کره پرچرب محلی اردبیل، لذتی تکرار‌نشدنی را به شما هدیه می‌کند.
● حلواهای محلی اردبیل، زبانزد هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آغ حلوا یا حلوای سفید، قره حلوا یا حلوای سیاه و حلوای زنجبیلی اشاره کرد.
● باقلواهای خوشمزه که در اردبیل به شیوه خاصی پخت می‌شوند.
● یکی از شیرینی‌های معروف و محبوب اردبیل، شیرینی قرابیه است که خلال‌های بادام و پسته روی آن، طعمی توصیف‌ناپذیر به این شیرینی دوست‌داشتنی می‌دهند.
● به‌دلیل کشت فراوان گل آفتاب‌گردان در بسیاری از مناطق اردبیل، تخمه آفتاب‌گردان آن هم بسیار معروف است.
بعد از خوردنی‌ها نوبت به صنایع دستی زیبای اردبیل می‌رسد. عشایر و روستایی‌های اردبیل با هنر دستان معجزه‌گر خود، گلیم، جاجیم، پلاس و اجاق قراقی‌هایی را در رنگ‌ها و طرح‌هایی متنوع و بسیار زیبا می‌بافند. از دیگر صنایع دستی، می‌توان به ظروف باکیفیت مسی، سازهای سنتی و ظروف شیشه‌ای با نقوش سنتی اشاره کرد.

سوغاتی های شهر اردبیل

آیا شهر اردبیل مقصد خوبی برای سفر است؟

از بهترین گزینه‌های گشت‌و‌گذار، مخصوصا برای تعطیلات تابستانی، سفر به اردبیل است. در اردبیل از تمام چیزهایی که انتظار دارید در یک سفر تجربه کنید، بهره‌مند خواهید شد. از لذت تفریح در طبیعتی زیبا و دیدن آثار شگفت تاریخی گرفته تا خوردنی‌هایی که در هیچ‌کجای دیگر پیدا نخواهید کرد! اگر اردبیل را برای سفر انتخاب کردید، از این انتخاب خود کاملا مطمئن باشید. پس‌از آن، تنها چیزی که برای شروع این سفر نیاز دارید، یک راهنمای سفر به اردبیل است. مجموعه فلای تودی در این مطلب، این راهنما را در اختیار شما قرار داده است. به کمک این راهنما، پیش‌ از شروع سفر، یک برنامه‌ریزی جامع حاوی محل اقامت و جاذبه‌هایی که قصد دیدن از آن‌ها را دارید، همراه با جزئیات مورد نیاز دیگر تهیه کنید و این سفر هیجان‌انگیز را با خیالی آسوده آغاز کنید. ما را هم از نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنید.

سوالات متداول درباره سفر به اردبیل

فاصله تهران تا اردبیل چقدر است؟

فاصله تهران تا اردبیل بسته‌ به مسیری که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. اگر از مسیر شمال به اردبیل بروید، ۵۸۰ کیلومتر و اگر از زنجان به سمت اردبیل بروید، این فاصله ۵۹۰ کیلومتر خواهد بود. مسیر هوایی تهران به اردبیل هم ۳۹۸ کیلومتر است.

شهر اردبیل چند سال قدمت دارد؟

جدیدترین یافته‌ها از قدمت ۴۰ هزار ساله اردبیل خبر می‌دهند.

برای سفر به شهر اردبیل چه زمانی بهتر است؟

به‌ دلیل سردسیر‌بودن اردبیل، بهترین زمان برای سفر به اردبیل تابستان است. اردبیل در این فصل، هوایی معتدل و مطبوع دارد.

جاهای تاریخی اردبیل کدامند؟

از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی این شهر، می‌توان به شهر هیر، روستای شهریور، دهکده آتشگاه، مسجد جامع اردبیل و خانه‌ها و گرمابه‌های تاریخی اشاره کرد.

17 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      درسته، شهر یئری و اقامتگاه دورنا هر دو متعلق به مشگین شهر هست ولی با توجه به نزدیکی اردبیل و مشگین ما این دو مورد را معرفی کردیم تا کسانی که به اردبیل سفر می کنند، به این دو هم توجه داشته باشند.

  1. اقامت گاه دورنا و منطقه ی گردشگری شهر یئری و پل معلق که در تصویر دیده می شود متعلق به شهرستان مشگین شهر میباشد

    • سلام دوست عزیز
      بله، هم اقامتگاه دورنا و هم شهر یئری برای مشگین شهر است. ولی با توجه به نزدیکی بین اردبیل و مشگین شهر، ما این دو مورد را در مطلب سفر به اردبیل آوردیم تا کسانی که قصد سفر به اردبیل دارند، حتما سری هم به آنها بزنند.

    • سلام دوست عزیز
      درسته، شهر ئیری، اقامتگاه دورنا و پل معلق برای مشگین شهر است ولی به دلیل نزدیکی این دو شهر ما به این موارد در راهنمای سفر اردبیل اشاره کردیم تا افرادی که قصد سفر به اردبیل دارند از مشگین شهر هم بازدید کنند.

  2. عزیزان جاذبه های اعلامی برای استان اردبیل هست که مشکین شهر و سرعین و مغان و غیره جزو استان اردبیل هستند پس مطالب کاملا درست است.
    گردنه حیران برای اردبیل هست و قسمتی از آن برای آستارا هست اگر تاریخچه ساخت حیران را بخوانید متوجه میشوید حتی راهداری اردبیل در گردنه حیران وجود دارد.
    با تشکر از مطالب زیباتون

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید