اگر نمی دانید کجا باید بروید، شهر اردبیل را انتخاب کنید. مهم نیست در سفر به دنبال چه چیزی هستید؛ طبیعت بکر و سکوت مطلق؟ هیجان و آدرنالین؟ تماشای معماری های تاریخی؟ اردبیل بهشت توریست‌هاست و هر جاذبه‌ای در آن یافت می‌شود. جاهای دیدنی اردبیل به یک فهرست خلاصه نمی شود، با این وجود در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی تلاش کردیم تا شما را با بهترین جاهای دیدنی اردبیل آشنا کنیم.

سرعین | سرمای زیر صفر درجه در قلب تابستان

سرعین تنها نقطه‌ای است که در وسط تابستان می‌توانید دمای زیر صفر را تجربه کنید و هم زمان پایتان را در یک چشمه آب گرم فرو کنید! این جا سرعین اردبیل است، یکی از زیباترین شهر های ایران که از دیدنش خسته نمی‌شوید. سرعین شهر چشمه های آب گرم است. هیچ کس نمی‌داند چند چشمه آب گرم در این شهر وجود دارد، اما واقعیت این است که اگر در طبیعت بکر سرعین جستجو کنید، حتما چند چشمه ناشناخته پیدا می‌کنید.

مهمترین جاهای دیدنی سرعین، همین آب گرم ها هستند. آب گرم های سرعین از کوه‌های شمال غرب سرچشمه می‌گیرند. چشمه‌هایی که آب‌تنی کردن در آن‌ها به جز خواص دارویی آرامش عجیبی دارد. درست مثل اینکه به یک جکوزی بکر در دل طبیعت رفته باشید. اما اگر از معروف ترین چشمه های آب گرم سرعین و بهترین مجتمع های آب درمانی سرعین سوال کنید، باید گفت که این چند مورد را از قلم نیندازید:

  • مجتمع آبدرمانی سبلان ( این مجتمع بزرگ ترین مجتمع آب گرم ایران و خاورمیانه است)
  • گاومیش گلی (این چشمه  قدیمی ترین آب گرم ایران است)
  • مجتمع آب درمانی دره لرسویی
  • آبگرم قره سو (اعصاب سویی)
  • مجتمع آبدرمانی ایرانیان سرعین
  • آبدرمانی نه چشمه
  • مجموعه آبدرمانی رویال پارک سرعین
  • مجتمع آبدرمانی شهر آفتاب سرعین
  • آبگرم بش باجیلار
سرعین

البته جاهای دیدنی سرعین فقط به چشمه های آب گرم خلاصه نمی شود.

تل کابین و  پیست اسکی آلوارس سرعین

آلوارس یک روستای سه‌هزار ساله در ۱۲ کیلومتری شهر سرعین و بدون شک یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. چه تصوری از بهشت یا زیباترین نقطه جهان دارید؟ آلوراس تصورتان را برآورده می‌کند. شما در یک روستای سبز هستید، گل‌های لاله، شقایق و انبوهی از گل‌های وحشی تمام روستا را پوشانده‌اند و اگر گوش‌هایتان را تیز کنید می‌توانید صدای چشمه‌هایی که از دل سبلان بیرون آمده‌اند را بشنوید.

آلوارس بهشت اسکی‌بازهاست. پیست اسکی آلوارس یکی از بزرگ‌ ترین پیست‌های اسکی ایران است و به جز نیمه‌های تابستان همیشه پوشیده از برف است. آب‌وهوای منحصر به فرد این پیست، آلوارس را به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اردبیل سرعین تبدیل می‌کند.

آدرس پیست اسکی آلوارس سرعین روی نقشه گوگل:

غذاهای محلی سرعین

اگر به شهر سرعین رفتید، امتحان کردن غذاهای محلی آن را فراموش نکنید. غذاهای محلی سرعین از آن طعم‌هایی است که همیشه دوست دارید دوباره امتحانشان کنید. پیچاق قیمه، کاسه ‌کباب، آش شیر، آش اوماج، آش گیلدیک، آش آلو، خورشت ترشی قیمه، یرکوکی خورشتی، چیغیرتما، سوتی پلو، قیساوا، لونگی و تره اسفناج از معروف‌ ترین غذاهای محلی سرعین هستند.

بازار های معروف سرعین

اگر به فکر خرید سوغاتی در سرعین هستید، گزینه‌های زیادی دارید. نان فطیر، شیرینی مخصوص قچکورگی، حلوای سیاه و شکلات محلی رسته را هم بخورید و هم سوغاتی ببرید. از سمتی اگر بخواهید به بازارهای سرعین سر بزنید مرکز خرید اوراپارک، مرکز خرید آتا، مرکز خرید مهستان، بازار اطلس سرعین، بازار بزرگ پردیس سرعین، مجتمع تجاری آدنامال، پاساژ لاله و بازار قدیمی سرعین از جمله بازارهای معروف سرعین هستند.

بازار های معروف سرعین

معروف ترین جاذبه های گردشگری سرعین

سرعین یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران و اردبیل است، امکان ندارد که به این شهر سفر کنید و بعد ها دلتنگ آن نشوید. اما اگر می خواهید از سفرتان نهایت لذت را ببرید همین حالا لیست جاهای دیدنی سرعین را جزو برنامه های سفرتان قرار دهید. دیدن هرکدام از اسامی این فهرست، تجربه تکرار نشدنی در سرعین خواهد بود:

لیست جاهای دیدنی سرعین:

  • روستای آتشگاه سرعین
  • خانه هایی از جنس صخره در دهکده ویند کلخوران
  • آبشار ورگه سران سرعین
  • چاقور چوقر
  • دره گلستان سرعین
  • مردان بولاغی
  • تورش سویی
  • روستای کنزق
  • دره جنگلی ایردموسی

اما اردبیل تنها به سرعین خلاصه نمی‌شود، برای آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل با آدرس با ما همراه باشید.

دریاچه شورابیل | قدیمی تر از دریاچه ارومیه!

شورابیل یک دریاچه معمولی نیست، این دریاچه حداقل یک میلیون سال قدمت دارد و این یعنی شورابیل حتی از دریاچه نمک ارومیه هم قدیمی‌تر است. دریاچه شورابیل یکی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل است. این پیرمرد سفید بعد از گذشت سال‌های طولانی  تغییرات زیادی داشته که البته چیزی از زیبایی‌هایش کم نمی‌کند. برای مثال آب دریاچه شورابیل با گذشت زمان شیرین‌تر شده و این باعث شده جنگل‌های مصنوعی اطراف آن به وجود بیایید.

شورابیل ۱۸۰ هکتار مساحت دارد و  طولانی ترین مسیر پیاده روی در ایران درست از کنار آن عبور می‌کند. پس اگر قصد یک پیاده‌روی یا دوچرخه سواری جانانه در حاشیه آب را دارید، این دریاچه بهترین انتخاب است. اما نکته جالب درباره شورابیل این است که بیشتر مردم دوست دارند این دریاچه عجیب را در زمستان ببینند! شیرین شدن آب شورابیل باعث شده تا این دریاچه در  زمستان ها یخ ببندد. این موضوع شورابیل را به یکی از جاهای دیدنی اردبیل در زمستان تبدیل می‌کند. واضح است که یک تصویر ۱۸۰ هکتاری از دریاچه‌ شیشه‌ای نمایی نیست که بتوانید از دیدنش دست بردارید.

دریاچه شورابیل

اما زمستان فصل خوبی برای سفر به اردبیل نیست. از آن جا شورابیل فاصله زیادی از سطح دریا دارد، هوای اطراف آن در بیشتر ماه‌های سال خنک است. اگر یک سفر تابستانی دلچسب می‌خواهید دریاچه شورابیل سرذوقتان می‌آورد.

همچنین، این دریاچه میزبان خیلی از پرندگان مهاجر است. اگر می‌خواهید اردک چشم طلایی، غاز، پلیکان خاکستری و  لک لک سیاه را از نزدیک ببینید باید به دریاچه شورابیل بروید. این دریاچه سال‌هاست که خانه مرغابی‌ها، قرقاول‌ها و خیلی از پرندگان بومی اردبیل است. از این‌گذشته اگر به دنبال جاهای دیدنی اردبیل در تابستان می‌گردید، منطقه بولاغلار در فاصله ۴۰ کیلومتری دریاچه شورابیل و در نزدیکی شهر نیر را از دست ندهید.

آدرس دریاچه شورابیل اردبیل روی نقشه گوگل:

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | جایی برای تجربه!

بقعه شیخ صفی الدین از آن مکان‌های جادویی است که در فهرست معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل قرار می‌گیرد. قبل از هرچیز باید بدانید که شیخ صفی کسی است که  اولین خانقاه اردبیل را ساخت. خانقاه‌ها محل عبادت صوفی‌ها و عارفان بودند و از این جهت مکان‌های اسرارآمیزی هستند. اما خود شیخ صفی الدین بعدها در همان خانقاهی که ساخته بود، دفن شد.

البته ماجرای این خانقاه به همین موضوع خلاصه نمی‌شود. اولین شاه صفوی یعنی شاه اسماعیل و همسرش بعدها در همین خانقاه به خاک سپرده شدند. اگر کمی به تاریخ علاقه‌مند باشید حتما اسم جنگ چالدران به گوشتان خورده است. جنگ چالدران اولین جنگ عثمانی‌ها با ایران بوده و بیشتر کشته شدگان این جنگ هم در این بقعه به خاک سپرده شده‌اند. اما این به این معنا نیست که شما با مجموعه‌ای از مزارها سر و کار دارید.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین از شاهکارهای معماری ایران

دوست دارید چه چیزی از هنر ایرانی ببینید؟ این ساختمان زیباترین کاشی کاری‌ها، گچ بری، معرق و مقرنس را در خود دارد. زیباترین آثار میرعماد، میرقوام الدین و محمد اسماعیل از نقاشی و تذهیب تا منبت‌کاری، نقره‌کاری و طلاکاری با ظریف‌ترین جزئیات همه و همه در این بقعه برای نمایش وجود دارند. اگر دوست دارید  شکوه هنر و معماری ایران در گذر تاریخ را ببینید باید بقعه شیخ صفی الدین ادربیلی را در فهرست جاهای دیدنی اردبیل قرار بدهید.

علاوه بر این اگر به دیدن جاهای تاریخی اردبیل به خصوص مساجد، مقبره ها و معماری آن‌ها علاقه دارید، جمعه مسجد اردبیل، مسجد میرزا علی اکبر اردبیل، کلیسای مریم مقدس اردبیل، مسجد حاج فخر اردبیل ومقبره شیخ امین الدین اردبیل را هم در فهرست خود قرار دهید.

آدرس بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی روی نقشه گوگل:

پل هفت چشمه | قصه گوی اردبیل

اگر از مردم محلی اردبیل بپرسید چرا اسم این پل هفته چشمه است، جواب جالبی به شما می‌دهند. مردم اردبیل سال‌ها پیش اعتقاد داشتند که روزی هفت چشمه تودرتو از دل زمین جوشیده و رودخانه بالغوچای از آن جا ظاهر شده است. آن‌ها به خاطر همین افسانه قدیمی اسم این پل را هفت چشمه گذاشتند. اما زمین‌شناسان این داستان را باور نمی‌کنند. پل هفت چشمه یکی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل است و داستان‌های زیادی برای گفتن دارد، از انقلاب مشروطه تا فرار ستارخان.

پل هفت چشمه، سی و سه پل و پل خواجو در واقع سه خواهر هستند که سال‌هاست عجیب‌ترین اتفاقات را از نزدیک دیده و همچنان پابرجا ایستاده‌اند. پل هفت چشمه نمایی شبیه به پل‌های اصفهان دارد. هر سه آن‌ها در یک دوره ساخته شده‌اند و تقارن در تمام اجزای آن‌ها رعایت شده است. درست مثل اینکه سمت راست پل را با دقت تمام در سمت چپ کپی کرده باشید. موج شکن‌ها و پایه‌های سنگی، طاق‌های هلالی، آهک، گچ  و آجر از مهم‌ترین مصالح این پل‌ها هستند.

این پل داستان‌های جالبی برای گفتن دارد. طبق داستان‌های محلی وقتی سردارخان از قلعه نارین اردبیل که در آن زندانی شده بود فرار کرد، خودش را به پل یدی گوزلی رساند، جایی که بقیه یارانش منتظرش بودند تا بتوانند به سمت عراق فرار کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان صوفیان شهر اردبیل به دو قسمت حکومتی و شهری تقسیم می‌شد، دو قسمتی که با رودخانه بالغوچای از هم جدا می‌شدند و پل هفت چشمه محل اتصال این دو بخش بود.

پل هفت چشمه

جشنواره نو اوستی اردبیل را از دست ندهید

وقتی روی پل هفت چشمه قدم می زنید و به صدای رودخانه بالیقلوچای گوش می‌دهید، احساس می‌کنید رودخانه و پل سعی دارند داستان‌هایی از سال‌های دور را تعریف کنند. جنگ‌ها، فرارها و پیروزی‌هایی که تمام این سال‌ها آمده و رفته و پل هفت چشمه شاهد آنها بوده است.

مردم اردبیل این پل را با نام‌هایی مانند پل ججین و  پل داش کسن نیز می‌شناسند. اگر روزی به اردبیل رفتید ساعتی را در کنار رودخانه بالیقلوچای بنشینید. البته اگر در نزدیکی پل هفت چشمه باشید، بیشتر لذت می‌برید. از این گذشته پل هفت چشمه یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی اردبیل در بهار است. این پل هر سال میزبان جشنواره نو اوستی اردبیل است. اگر عید به اردبیل می روید جشنواره نو اوستی را از دست ندهید.

اگرچه پل هفت چشمه معروف ترین پل اردبیل است، اما اردبیل پل های قدیمی زیادی دارد که دیدن هرکدامشان تجربه منحصربه‌فردی به شما هدیه می‌دهد. اگر از تماشای پل هفت چشمه لذت بردید پیشنهاد می‌کنیم پل قره سو اردبیل، پل یعقوبیه اردبیل، پل سامیان اردبیل، پل ابراهیم آباد و پل نادری را هم در فهرست جاهای دیدنی اردبیل قرار دهید.

آدرس پل هفت چشمه اردبیل روی نقشه گوگل:

دریاچه سوها | جادوی گیلان از این جا شروع می شود!

روستای سوها در ورودی بهشت است. سوها نقطه شروع جنگل‌های بکر و جادویی گیلان به شمار می‌آید. اما دیدنی‌های این روستا فقط به جنگل خلاصه نمی‌شود. دریاچه سوها یکی از جاهای دیدنی بکر اردبیل است. با رسیدن به روستای سوها شما باید به سمت دشتی سبز و پر از گل‌های وحشی حرکت کنید. دشتی که تنها صدای پای اسب‌های وحشی ممکن است سکوتش را به هم بزند. در حالی که خیره به منظره‌های حیرت‌انگیز چشم دوخته‌اید، ناگهان با یکی از زیباترین تصاویر زندگی‌تان روبرو می‌شوید: دریاچه سوها!

دریاچه سوها

این دریاچه خانه‌ عکاسان حیات وحش، طبیعت‌گردها و آن‌هایی است که عاشق کمپینگ در طبیعت اردبیل هستند. دریاچه سوها با درخشش عجیبش در وسط کوهستان و دشت درست شبیه ستاره‌ای است که راه رسیدن به جنگل‌های افسانه‌ای گیلان را به ما نشان می‌دهد. اگر روزی به اردبیل سفر کردید و به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد بودید چادر و کوله‌تان را بردارید و حداقل یک شب را در کنار دریاچه سوها صبح کنید. البته مراقب تمیز نگه داشتن طبیعت بکر و حیرت انگیز آن باشید.

آدرس دریاچه سوها روی نقشه گوگل:

جنگل فندقلو | مخفیگاه گل های سوسن

جنگل فندقلو از ترکیبی از آب‌وهوای مرطوب گیلان و آب‌وهوای کوهستانی اردبیل است. یکی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل که در وسط گرمای تابستان و یخبندان های زمستانی همیشه هوای مطبوعی دارد. فندقلو تنها نقطه‌ای محسوب می‌شود که حتی وسط تابستان هم مه‌آلود است. اگر دوست دارید وسط گرمای تابستان رقص ابرها را روی صورتان احساس کنید، جنگل فندقلو بهترین گزینه است.

فندقلو همان‌طور که از اسمش پیداست جنگل درختان فندق است. درختان فندق درهم پیچیده شده این جنگل آنقدر زیاد هستند که گاهی دیدن آسمان از میان درختان غیرممکن می‌شود. اما زیباترین تصویری که می‌توانید از این جنگل جادویی ببینید، نه رقص ابرهاست و نه درختان انبوه فندق! فندقلو یکی از زیباترین دشت های ایران برای تماشای گل‌های وحشی است. تابستان های فندقلو به حدی زیبا هستند که هرساله هم‌زمان با روز جهانی گل و گیاه در این جنگل جشنواره گل های بابونه برگزار می‌شود.

اما اگر روزی به فکر ماجراجویی افتادید فندقلو هدیه‌ای زیبا برایتان دارد. جنگل فندقلو یکی از معدود نقاط دنیاست که شما می‌توانید در آن گل سوسن چلچراغ را از نزدیک ببینید. این گل یکی از زیباترین و نادرترین گل‌ها در جهان محسوب می‌شود.

%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86 %D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C %D8%B1%D8%B4%D8%AA جاهای دیدنی رشت

 

جنگل فندقلو

ماجراجویی در جنگل فندقلو اردبیل

ماجراجویی در جنگل فندقلو این جا تمام نمی‌شود. اگر به پیاده‌روی در جنگل ادامه دهید بین روستاهای آلادیزگه و گیلده، در وسط جنگل و در ارتفاع ۶۳۰ متری از زمین با یک منظره باورنکردنی مواجه می‌شوید. چشمه آب گرم مشه سویی یا آب گرم جنگل که وسط درختان سر از زمین بیرون آورده است. بد نیست تنی به آب گرم بزنید. به گفته محلی‌ها این چشمه برای درمان پادرد و کمر درد مفید است.

اگر قصد دارید شب در جنگل کمپ کنید باید بدانید که منطقه فندقلو زیستگاه حیواناتی مثل روباه، گرگ، سمور و خرس است. البته اگر کمی با دقت نگاه کنید می‌توانید پرنده‌هایی مثل عقاب طلایی، کلاغ ابلق، کبک، چکاوک و قرقاول را از نزدیک ببینید. برای کمپینگ بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی اردبیل در پاییز است.

اما اگر دست از ماجراجویی بردارید و به فکر تفریح کردن باشید، اولین گزینه پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلو است. اگر اهل اسکی نیستید جای نگرانی نیست، تله کابین حیران فندقلو یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات اردبیل است. شما از بالای این تله کابین کوهستان، جنگل و دشت را هم زمان می‌بینید. اگر هم به دنبال جاهای تفریحی اردبیل هستید، زیپ لاین حیران، پیست کارتینگ حیران و سورتمه روی چمن های دشت فندقلو از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز این جنگل هستند. 

آدرس جنگل فندقلو روی نقشه گوگل:

عمارت آقازاده | اولین خانه مدرن اردبیل

عمارت آقازاده اردبیل حداقل صد سال است که مشهورترین خانه اردبیل محسوب می‌شود. عمارت آقازاده در زمان قاجار به یکی از تاجران مشهور اردبیل تعلق داشت. او در یکی از سفرهایش به روسیه نقشه ساخت این بنا را با خودش به ایران آورد و یکی از مدرن‌ترین خانه های ایران در آن زمان را ساخت.

اگرچه بیشتر ازیک قرن از ساخت این خانه می‌گذرد، اما دیدن معماری و دیوارها و تزئیات این خانه حتی همین روز هم شما را متعجب می‌کند. این خانه بخش‌های زیبا و جالبی دارد، اما شاید زیباترین قسمت آن تالار شاه‌نشین باشد. گفته می‌شود که حاج اسماعیل آقایف صاحب عمارت آقازاده، برای ساختن پنجره‌ها، درها و تزئیات این سالن ۱۵ هنرمند روسی را به ایران آورد. جالب است بدانید که این هنرمندان نزدیک به سه سال مشغول ساختن ارسی‌ها، درها و تزئینات این ساختمان بودند.

اما چیزی که عمارت آقازاده را از تمام خانه های لوکس تاریخی و همین‌طور خانه‌های مدرن جدا می‌کند، تلفیق هنر ایرانی و غربی است. تزئینات ارسی‌های این خانه، نقش و نگارهای بته جقه و نقاشی خط‌های ثلث با متون اسلامی هستند که هویت ایرانی به این معماری بخشیده‌اند.

عمارت آقازاده

نقش و نگارهای ایرانی در بالای تمام پنجره‌های این ساختمان به چشم می‌خورند. اگر سرتان را بالا بگیرید و به سقف نگاه کنید متوجه چوب‌های تراشیده رنگارنگی می‌شوید که در طراحی سقف این ساختمان از آن‌ها استفاده شده است. هر گوشه‌ای از این خانه را که نگاه کنید، نقاشی‌های دیواری، ستون‌هایی با گچ بری‌های زیبا، تزیینات چوبی و دیوارهای آجری نظر شما را جلب می‌کنند. حیاط‌های این عمارت، باغچه‌ها، ستون‌های سنگی و حوض سنگی با فواره‌ بلندش شبیه قدم زدن در یک داستان می‌ماند.

حیاط عمارت آقازاده نه شبیه حیاط عمارت‌های ایرانی قدیم و نه شبیه خانه‌های کلاسیک اروپایی است. اگرچه بخش هایی از این ساختمان به علت بی توجهی از بین رفته، اما این عمارت هنوز یکی از زیباترین خانه های تاریخی اردبیل است.

اگر از دیدن خانه های تاریخی اردبیل لذت می‌برید، بازدید از خانه مناف زاده اردبیل، خانه تاریخی صادقی، خانه رضا زاده اردبیل، خانه وکیل الرعایا اردبیل، خانه ارشادی اردبیل، خانه سید هاشم ابراهیمی، خانه خادم باشی اردبیل، خانه خلیل زاده اردبیل، خانه شریعت، خانه نوری زینال را از دست ندهید.

موزه باستان شناسی اردبیل | سفری به یک میلیون سال پیش

این موزه یکی از زیبا ترین موزه های ایران و بهترین جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود. موزه باستان شناسی اردبیل انسان‌ها را از اولین روزی که به اردبیل پا گذاشته‌اند تا همین لحظه به تصویر می‌کشد. تماشای ظرف‌های سفالی دست‌ساز از هزاران سال و تبدیل شدن آن‌ها به فلزها، سکه و ظروف شیشه‌ای قسمت جالبی از موزه اردبیل است.

موزه باستان شناسی اردبیل

اما موزه باستان شناسی اردبیل فقط درباره آثار باستانی نیست. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه شبیه‌سازی قلعه بوینی یوغون است. این قلعه نزدیک به چهارهزارو پانصد سال قدمت دارد و بسیار اعجاب‌انگیز است. اگر در سفر به اردبیل شانس دیدن این قله و رفتن به شهرستان نیر را نداشتید، می‌توانید طرح شبیه‌سازی شده آن را در این موزه ببینید.

موزه اردبیل یکی از زیباترین موزه های تخصصی ایران است و معماری متفاوتی دارد. اگر دوست دارید سفری عمیق به زندگی انسان ایرانی از هزاران سال پیش تا امروز داشته باشید قدم زدن در این موزه را تجربه کنید. البته اگر به دیدن موزه های اردبیل علاقه دارید، بازدید از موزه صنایع دستی اردبیل، موزه تاریخ طبیعی اردبیل و موزه مردم شناسی اردبیل را از دست ندهید.

آدرس موزه باستان شناسی اردبیل روی نقشه گوگل:

بازار اردبیل | رنگارنگ‌ترین نقطه اردبیل

قدم زدن در بازار اردبیل شبیه قدم زدن در یک فیلم تاریخی است. این بازار حس عجیبی دارد و شبیه هیچ‌کدام از مراکز خرید اردبیل یا حتی بازارهای سنتی که تا قبل از این تجربه کرده‌اید، نیست. شما می‌توانید بازار کلاهدوزان، بازار کفاشان، بازار پنبه فروش‌ها و بازار مسگرها را از نزدیک ببینید. همه چیز در این بازار حال‌وهوای نوستالژی دارد.

بازار اردبیل در قرون هفتم و هشتم میلادی یکی از بازارهای پر رونق ایران بوده، قسمت جالب این ماجرا این است که معماری، بافت مغازه‌ها و حتی فضای این بازار در طول تمام این سال‌ها همچنان به شکل قدیمی باقی مانده است.

بازار اردبیل

جذاب‌ترین بخش بازار اردبیل تیمچه‌ها و بازار قیصریه است. حوض‌های کوچک وسط تیمچه‌ها و سقف‌های عجیب با معماری خارق‌العاده هر عکاسی را سر ذوق می‌آورد. اگر روزی به بازار اردبیل سر زدید، خوردن یک استکان چای درکنار پیرمردهای قدیمی تیمچه‌ها را از دست ندهید.

بازار اردبیل مثل خیلی از بازارهای سنتی ایران روشنایی طبیعی دارد. اگر زمانی که دارید در راهروهای این بازار قدم می‌زنید سرتان را بالا بگیرید متوجه روزنه‌هایی می‌شوید که روی سقف‌های گنبدی بازار قرار گرفته‌اند. نور خورشید از این روزنه‌ها به داخل بازار می‌آید و مغازه‌های قدیمی را روشن می‌کند. بازار قدیمی اردبیل از سر زدن به هر مرکز خرید لوکسی جذاب تر است. اگر به شهر اردبیل سفر کردید بازدید از این بازار را از دست ندهید.

آدرس بازار قدیم اردبیل روی نقشه گوگل:

برج شاطر | جادوی معماری قرن هشتم

اگر از شهر اردبیل فقط ۶ کیلومتر فاصله بگیرید و به سمت مشگین شهر حرکت کنید، به یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران می‌رسید. روستای صومعه پر از تپه‌های باستانی است. تپه‌هایی که قدمت بعضی از آن‌ها به چندهزارسال پیش می‌رسد. اما در میان همه این تپه‌ها یک برج عجیب قرار دارد. برجی که اگر از بیرون به آن نگاه کنید، یک ۱۰ ضلعی بلند می‌بینید، اما اگر پا به درون ساختمان بگذارید متوجه می‌شوید که درون یک استوانه هستید. استوانه‌ای که پایه‌های سنگی دارد!

برج شاطر

معماری عجیب برج شاطر شبیه به آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه زنجان است. به همین دلیل باستان شناسان احتمال می‌دهند که قدمت این برج باید مربوط قرن هشتم باشد. اگر به بناهای عجیب‌وغریب یا اسرار آمیز تاریخی علاقه دارید برج شاطر را در لیست جاهای دیدنی اردبیل از قلم نیندازید.

آدرس برج شاطر اردبیل روی نقشه گوگل:

حمام پیرزرگر اردبیل | تماشای نقاشی‌های دویست ساله

یک حمام دویست ساله که دیوارهایش با نقاشی‌هایی از فرشتگان و گل‌های اسلیمی پر شده است، باید دیدنی باشد. حمام پیرزگر اردبیل یکی از بناهای جامانده از دروان قاجار است و معماری جالبی دارد. اگر به دیدن بناهای تاریخی و به خصوص معماری جالب حمام های قدیمی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حمام پیرزرگر اردبیل، حمام یعقوبیه، حمام حاج شیخ و حمام پیرعبدالمالک اردبیل را از نزدیک ببینید.

آدرس حمام پیرزرگر اردبیل روی نقشه گوگل:

آبشار و آب گرم سردابه | شنا در میان آب‌های گازدار

اگر از شهر اردبیل ۲۸ کیلومتر به سمت غرب بروید به یک دشت بکر و سبز می‌رسید، دشتی که اطرافش را کوه سبلان گرفته و نمایی حیرت‌انگیز به آن داده است. از محلی‌ها آدرس آبشار سردابه را بپرسید تا شما را به سمت جاده آبشار هدایت کنند. در ابتدای راه باید گفت که شما به یکی از زیباترین جاده‌های عمرتان قدم گذاشته‌اید. جاده‌ای با پیچ‌وخم و منظره‌های رویایی که در نهایت به یک آبشار می‌رسد.

اما آبشار سردابه یک آبشار عادی نیست. آب این آبشار گازدار است! در نزدیکی این آبشار یک چشمه آب گرم معدنی وجود دارد، اما یک چشمه گازدار. گاز چشمه آب گرم سردابه، گاز سولفید هیدروژن است که از چند شکاف درون زمین بیرون می‌آید. اگر به سنگ‌های مسیر آب نگاه کنید متوجه رسوب نخودی رنگی می‌شوید که روی سنگ‌ها جاخوش کرده است. این رسوب‌ها در حقیقت مواد معدنی و املاحی هستند که از چشمه روی سنگ‌ها نشسته‌اند.

آبشار و آب گرم سردابه

برخلاف تصور شما آب چشمه نه تنها خطرناک نیست، بلکه خاصیت دارویی دارد. محلی ها به این چشمه ساری داوا یا قیه سو می‌گویند و از آب این جشمه برای درمان یرقان، بیماری‌های پوستی و استخوانی استفاده می‌کنند.

روستای سردابه چشمه‌های آب گرم زیادی دارد که هرکدام خاصیت و مواد معدنی مخصوص به خودشان را دارند. اگر روزی به اردبیل سفر کردید بازدید از این روستای جادویی را به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل در تابستان فراموش نکنید.

آدرس آب گرم سردابه اردبیل روی نقشه گوگل:

طبیعت بکر اردبیل را کمتر جایی خواهید یافت!

اردبیل یکی از بهترین نقاط ایران برای لذت بردن از طبیعت بکر است. اردبیل جایی است که جنگل های گیلان از آن آغاز می‌شود، دشت گل های وحشی سر از زمین بیرون می آورد، آبشار، چشمه های گرم از دل زمین می‌جوشند و هزاران جاذبه بکر دیگر که ممکن است بیشتر ما آن ها را نشناسیم. اما اردبیل همانقدر که یکی از زیباترین جاهای ایران برای سفر است، همانقدر هم می‌تواند شکننده باشد. اگر روزی قصد داشتید از طبیعت بکر این شهر دیدن کنید یا به بناهای تاریخی آن سر بزنید، بهتر است مراقب محافظت از میراث چند هزار ساله انسان ها و طبیعت در این شهر باشید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اردبیل

بهترین جاهای دیدنی طبیعی اردبیل کدامند؟

اگر می‌خواهید از طبیعت اردبیل لذت ببرید، بازدید از دریاچه نئور، جنگل فندقلو، دریاچه سوها، تالاب پته خور، دریاچه شورابیل و آبشار سردابه را از دست ندهید.

بهترین جاهای دیدنی تاریخی اردبیل کدامند؟

اردبیل بناهای تاریخی زیادی دارد، از حمام و خانه‌های تاریخی گرفته تا مسجد و کلیساهای دویست ساله، اما اگر زمان کمی دارید بازدید از عمارت آقا بالازاده، بقعه شیخ صفی الدین و پل هفت چشمه را از دست ندهید.

جاهای دیدنی نزدیک به سرعین کجاست؟

اطراف سرعین روستاها و جاذبه‌های گردشگری زیبایی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به روستای آتشگاه، روستای ویند کلخوران و دره جنگلی ایردموسی اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید