چرا از بین تمام شهرهای ترکیه باید بیشتر از هر نقطه‌ای به استانبول فکر کنیم؟ فقط باید نگاهی به نقشه جغرافیا بیندازید و انگشتتان را روی نقطه اتصال اروپا و آسیا قرار بدهید. آن نقطه استانبول است؛ نقطه اتصال قاره اروپا و آسیا. جایی که دریای مرمره و دریای سیاه به هم می‌رسند و همه چیز به زیباترین شکل ممکن باهم ترکیب می‌شود. جایی که می‌توانید مساجد عثمانی را کنار کلیساهای اروپایی قرن نوزدهم ببینید. شهری که به کافه‌های پرجنب‌وجوش، سواحل روشن و گربه‌هایش شهرت دارد. استانبول ترکیبی از چند زمان و چند شهر در یک مکان است. خوشبختانه سفر به این شهر جادویی، جز سفرهای گران قیمت خارجی نیست. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد هزینه های سفر به استانبول را بررسی کنیم. با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

راهنمای هزینه سفر به استانبول

قبل از هرچیز باید تصمیم بگیرید که قصد دارید از چه راهی به استانبول بروید! زمینی یا هوایی؟ با ماشین یا اتوبوس؟ اگر هنوز تصمیم‌تان را نگرفته‌اید نگران نباشید! در مرحله اول قصد داریم راه های رسیدن به استانبول را با هم بررسی کنیم.

هزینه سفر به استانبول با هواپیما

اگر قصد دارید با هواپیما به استانبول سفر کنید، مهم‌ترین گزینه در کاهش هزینه سفر به استانبول با هواپیما زمان و مبدا خواهد بود! چه زمانی می‌خواهید به استانبول بروید؟ از کجا می‌خواهید به استانبول بروید! ارزان ترین زمان سفر به استانبول اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. اگر قصد دارید بلیط ارزان بخرید، این بازه‌ها را انتخاب کنید.

از سمتی درحال‌حاضر از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کیش و اهواز به سمت استانبول پرواز وجود دارد. استانبول از آن دسته مقاصدی نیست که برای سفر به آن نیاز به رساندن خودتان به پایتخت داشته باشید. از نزدیک‌ترین و ارزان ترین مبدا بلیط استانبول ر ا بخرید! اما اگر قصد دارید از راهی ارزانتر از پرواز به استانبول سفر کنید باید راه زمینی را انتخاب کنید.

مسافرت به استانبول با ارزانترین قیمت

خرید بلیط هواپیما استانبول

شهرهایی مانند استانبول و آنتالیا به خاطر توریستی بودن پروازهای زیادی از مبدا ایران دارند، به همین دلیل می‌توانید به جای رزرو تور، خودتان اقدام به خرید بلیط هواپیما استانبول کنید و با مشاهده قیمت‌های مختلف بهترین قیمت و ایرلاین را انتخاب کنید.

هزینه سفر به استانبول با اتوبوس

برای رسیدن به استانبول از راه زمینی شما باید ۲۰۰۰ کیلومتر مسیر را طی کنید، اگر معطلی مرز را در نظر نگیرید، نزدیک به ۳۰ ساعت در راه هستید. قیمت بلیط اتوبوس استانبول در بیشتر مواقع یک‌سوم قیمت پرواز یا حتی کمتر است. در واقع  هزینه سفر به استانبول با اتوبوس زیاد نیست، اما در مقایسه با مدت پرواز شما باید زمان زیادی را در جاده باشید. البته اتوبوس‌های این مسیر همگی VIP هستند و اگر تجربه سفر با اتوبوس را داشته باشید در این مسیر اذیت نمی‌شوید.

روش های مسافرت ارزان به استانبول

هزینه سفر به استانبول با ماشین شخصی

وقتی اسم سفر به استانبول با ماشین شخصی می‌آید، شاید تصور اولیه ما خیلی شبیه به واقعیت نباشد. اینکه پشت فرمان می‌نشینیم، با رسیدن به مرز پاسپورت‌مان را نشان می‌دهیم، مامور مرز به پاسپورت‌مان مهر می‌زند و وارد خاک ترکیه می‌شویم! واقعیت این است سفر خارجی با ماشین شخصی آنقدرها هم ارزان و راحت نیست. مدارکی که برای سفر به استانبول با ماشین شخصی نیاز داریم عبارت است از:

  • بیمه نامه شخص ثالث
  • گواهی نامه بین المللی
  • کاپوتاژ خودرو

گرفتن هرکدام از این مدارک مراحل به‌خصوصی دارد، اما هیچ‌کدام کار پیچیده یا غیرممکنی نیست. بعد از آن باید مسیرتان را مشخص کنید. ترکیه سه مرز زمینی با ایران دارد: مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو! مرز بازرگان معروف ترین و امن ترین مرز ایران و ترکیه است و اتوبوس‌ها از این مرز به سمت ترکیه حرکت می‌کنند. شما با توجه به مبدا و زمان حرکت می‌توانید هرکدام از این سه مرز را انتخاب کنید. درنهایت فراموش نکنید که پر کردن باک بنزین‌تان در ایران با توجه به هزینه بالای بنزین در ترکیه سود چندانی ندارد. چون به‌محض ورود به این کشور شما باید مابه‌تفاوت هزینه بنزین را پرداخت کنید! به‌طورکلی هزینه سفر به استانبول با ماشین شخصی شامل هزینه کاپوتاژ، گواهی‌نامه بین‌المللی و بنزین می‌شود!

هزینه مسافرت به استانبول با خودرو شخصی

هزینه حمل و نقل در استانبول

برای حمل و نقل در استانبول شما چند گزینه دارید: تاکسی، مترو، متروبوس و دلموش. اگر می‌خواهید هزینه های سفر به استانبول ناگهان و به شکل تصاعدی بالا نرود پیشنهاد می‌کنیم برای مسافت‌های طولانی در استانبول از تاکسی استفاده نکنید. استانبول شهر بسیار بزرگی است و هزینه بنزین در مقایسه با ایران به شدت بالاست، به همین دلیل طبیعی است که در این شهر هزینه تاکسی بالا باشد.

اما بهترین کار برای کاهش هزینه حمل و نقل در استانبول خرید یک استانبول کارت است. استانبول کارت به کارت مترو شباهت دارد و می‌توانید آن را در باجه‌های مترو یا متروبوس شارژ کنید. این کارت‌ها با پول نقد هم شارژ می‌شوند. با داشتن استانبول کارت می‌توانید به‌راحتی از مترو، متروبوس، دلموش و اتوبوس استفاده کنید. متروبوس استانبول سازوکاری شبیه به اتوبوس‌های بی ار تی دارد. متروبوس استانبول در خطوط ویژه و ایستگاه‌هایی شبیه به ایستگاه بی آر تی حرکت می کند و برای فرار از ترافیک استانبول بهترین گزینه است.

هزینه حملو نقل در شهر استانبول

دلموش ها ماشین‌هایی شبیه به ون یا مینی‌بوس هستند که رنگ‌های مختلفی دارند و برای مقاصد کوتاه استفاده می‌شوند. شما با توجه به رنگ و شماره دلموش‌ها می‌توانید مقصد آن‌ها را تشخیص بدهید! در بیشتر قسمت های استانبول یک ایستگاه مترو، اتوبوس یا متروبوس وجود دارد، کافی است در گوگل مپ سرچ کنید و بهترین مسیر را مطابق با وسایل نقلیه عمومی برای حمل و نقل در استانبول استفاده کنید.

البته خیلی از جاهای دیدنی معروف استانبول نزدیک میدان تکسیم قرار دارند که دو ایستگاه مترو در نزدیکی آن هست. به طور کلی مترو و وسایل نقلیه عمومی استانبول هزینه بالایی ندارند و شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از آن‌ها در استانبول تردد کنید.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی استانبول

شهر استانبول جاهای دیدنی زیادی دارد، کاخ‌ها، مساجد، کلیساها و حتی ساحل‌های لوکسی که برای ورود به آن‌ها باید ورودی پرداخت کنید. استانبول آن‌قدر زیباست و آن‌قدر جاهای دیدنی دارد که حتی بدون بازدید از کاخ‌ها و جاذبه های گردشگری هم سفرتان به این شهر لذت‌بخش خواهدبود. به‌طورکلی باید گفت که هزینه ورودی به مکان های تاریخی استانبول با توجه به قیمت ریال و لیر هزینه کمی نیست، اگر می‌خواهید به‌صرفه سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم از جاهای دیدنی رایگان استانبول شروع کرده و از دیگر جاذبه‌ها مطابق با بودجه و اولویت‌هایتان بازدید کنید. اگر قصد دارید هزینه بلیط جاهای دیدنی استانبول را قبل از حرکت بررسی کنید، به این نکته توجه داشته باشید که این مبلغ برای توریست‌ها بالاتر از شهروندان عادی است.

هزینه بازدید جاهای دیدنی استانبول

هزینه سوغاتی در استانبول

برای چه کسی می‌خواهید سوغاتی بخرید؟ همسر یا فرزندانتان؟ باید سوغاتی خاص و گران‌قیمت باشد یا ترجیح می‌دهید خرید سوغاتی استانبول را در ارزان‌ترین حالت ممکن انجام دهید؟ می‌خواهید یک یادگاری کوچک بخرید یا لیست خرید سفارشی دارید؟

بهترین گزینه برای خرید لباس و سوغاتی های ارزان قیمت در استانبول، اوت لت های استانبول و بازارهای هفتگی هستند. بازارهای هفتگی هر روز از هفته در یک محله برگزار می‌شوند. اما بهترین و ارزان ترین بازار هفتگی استانبول مربوط به محله بیلیک دوزو در بخش اروپایی قرار دارد. این شهر اوت لت های زیادی دارد که نسبت به مراکز خرید استانبول قیمت مناسب‌تری دارند. خرید از اوت لت ها از سمتی می‌تواند هزینه سفر به استانبول را کاهش دهد، از سوی دیگر به شما اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه کمتر محصولاتی باکیفیت و از برندهای مطرح جهانی را بخرید.

ارزانترنی سوغاتی های استانبول

هزینه سفر به استانبول برای شکم گردی

نمی‌توان به ترکیه رفت و کباب ترکی نخورد؟ باقلوا گرم و قهوه ترکی داغ چطور؟ آیا می‌شود در کنار ساحل دریای مرمره قدم زد و غذای دریایی را امتحان نکرد؟ واقعیت این است که هزینه سفر به استانبول برای شکم گردی می‌تواند به شکل عجیبی ارزان یا گران تمام شود. این به سلیقه و انتخاب شما بازمی‌گردد.

قبل از هرچیز بهتر است دنر کباب را امتحان کنید، چراکه خوشمزه ترین غذای ترکیه است. امتحان کردن بقیه غذاها به سلیقه شما برمی‌گردد. می‌توانید ساندویچ ماهی را از دکه‌های کنار ساحل بخرید و یا به گران ترین رستوران دریایی استانبول بروید. می توانید صدف، چکوفته، پلمبیر و ده‌ها غذای محلی استانبول را به عنوان میان‌وعده و با قیمت مناسب از غذافروشی های محلی بخرید. قمیت این غذاها با یک وعده غذای معمولی در ایران تفاوت چندانی ندارد.

اما اگر خیال رفتن به کافه و بهترین رستوران های استانبول را برای تمام وعده‌های غذایی دارید باید هزینه قابل‌توجهی را کنار بگذارید. از سمتی هزینه خرید مواد غذایی در ترکیه زیاد بالا نیست. به همین خاطر اگر امکان درست کردن غذا در طول سفر برایتان فراهم است بهترین کار خرید مواد اولیه است. با خرید مواد اولیه هزینه خورد و خوراک در سفر به استانبول به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بهترین رستوران های ارزان استانبول

هزینه سفر به استانبول با تور

هزینه سفر به استانبول با تور به امکاناتی که آژانس مسافرتی در اختیارتان قرار می‌دهد بستگی دارد. برای مثال اگر تمام ورودی‌ها، غذا و هزینه حمل و نقل به عهده خودتان باشد، حتی اگر با ارزان ترین تور استانبول هم سفر کرده باشید، بازهم باید هزینه‌های زیادی را به شکل فردی پرداخت کنید و سفر به هیچ عنوان برایتان به‌صرفه نخواهد بود.

گاهی تورهای استانبول به‌خصوص در فصل‌های کم سفر مثل اوایل پاییز به شدت ارزان می‌شوند. دراین‌صورت اگر محل اقامت، بلیط و قسمت زیادی از هزینه‌ها به عهده تور باشد، هزینه سفر به استانبول با تور برای شما به صرفه‌تر خواهد بود. به‌طورکلی برای سفر به مقاصد خارجی ارزان ترین راه انتخاب تور البته در فصل های کم سفر است. هزینه‌هایی مثل هتل و خورد و خوراک و حتی ورودی ها در صورت استفاده از تور در مقاصد خارجی تا حدودی ارزان‌تر از سفر شخصی هستند.

جاذبه های رایگان توریستی استانبول

هزینه سفر به استانبول بدون تور

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید ماجراجویی منحصربه‌خودتان را داشته باشید و از سمتی خاطره خوبی از تورهای مسافرتی ندارید، باید سفر به استانبول بدون تور را انتخاب کنید. هزینه سفر به استانبول بدون تور همان‌طور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم به انتخاب‌های شما برمی‌گردد. در هاستل اقامت می‌کنید یا هتل پنج ستاره؟ با مترو جابه‌جا می‌شوید یا تاکسی؟ از کجا می‌خواهید خرید کنید؟ 

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد دارید بدون تور به استانبول سفر کنید، قبل از حرکت تمامی هزینه های سفر به استانبول را با نرخ روز لیر حساب کنید. مسیرهای رفت و آمد را چک کنید و از همه هزینه‌ها مطمئن شوید. در سفر به مقاصد خارجی برای اولین بار، بهتر است همه نکات ضروری را از قبل بررسی کنید.

رزرو هتل استانبول

یکی دیگر از مزیت‌های سفر نکردن با تور این است که محدود به هتل‌های پیشنهادی تور نیستید و خودتان می‌توانید از بین صدها هتل در استانبول با توجه به بودجه‌تان هتل انتخاب کنید؛ انتخابی که معمولا ارزان‌تر از هتل پیشنهادی تور تمام می‌شود.

رزرو ارزانترین هتل های استانبول

هزینه روزانه سفر به استانبول

هزینه روزانه سفر به استانبول شامل هزینه حمل و نقل، خورد و خوراک و ورودی جاهای دیدنی می‌شود. اگر برای حمل و نقل از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، تا جای ممکن سعی کنید غذا را خودتان درست کنید و جاهای دیدنی را اولویت‌بندی کنید. هزینه روزانه سفر به استانبول با هزینه روزانه سفر در ایران برابر یا حتی کمتر خواهد بود. اما اگر بخواهید برای رفتن به تمام مسیرهای ممکن از تاکسی استفاده کنید، تمام روز را در پاساژها بگذرانید و غذا را در رستوران بخورید، هزینه های سفر به استانبول می‌تواند به شکل قابل‌توجهی بالاتر از حد انتظارتان باشد.

هزینه های جانبی سفر به استانبول

هر سفری هزینه‌های جانبی دارد که قبل از مواجه به آن‌ها فکر نمی‌کنید! هزینه های جانبی سفر به استانبول می‌تواند شامل ورودی بعضی از مکان‌ها شود که قبل از سفر انتظار را نداشتید با آن روبرو شوید. از سمت دیگر استانبول شهر بسیار بزرگی است و گاهی بعد از ساعت‌ها پیاده‌روی شاید نیاز به غذا یا حمل و نقل با تاکسی داشته باشید که قبل از سفر یا حتی در آغاز روز به آن فکر نمی‌کردید! برای سفر به جزیره‌های اطراف مانند جزایر پرنس استانبول باید بلیط کشتی را بپردازید یا برای استفاده از برخی سواحل، دوچرخه‌سواری کنار ساحل یا حتی سرویس بهداشتی باید مبلغی را پرداخت کنید قبل از حرکت به آن‌ها فکر نکرده باشید!

استانبول 11

از سمتی در پایان سفر ممکن است چند ساعت در فرودگاه مبدا و مقصد باشید. پیشنهاد می‌کنیم هزینه آب را کنار بگذارید، چون اجازه ورود بطری آب معدنی به فرودگاه استانبول را ندارید و باید آب آشامیدنی را از فرودگاه بخرید. در سفر به مقاصد خارجی پیشنهاد می کنیم غذا را همراه خودتان به فرودگاه ببرید، چون مغازه های فرودگاه معمولا قیمت بالایی دارند.

هزینه سفر به استانبول در سال ۱۴۰۱

هزینه سفر به استانبول در سال ۱۴۰۱ به سه چیز مهم بازمی‌گردد:

  • زمان سفر شما به استانبول
  • سلیقه و نحوه سفر شما به استانبول
  • قیمت لیر در بازه سفر به استانبول

در کدام بازه زمانی سال ۱۴۰۱ می‌خواهید به استانبول سفر کنید؟ اگر در فصل‌های شلوغ مثل اوایل بهار یا زمان کریسمس به استانبول سفر کنید، هزینه هتل، بلیط و حتی تفریحات استانبول از همیشه گرانتر برایتان تمام خواهد شد. علاوه‌براین برای بازدید از مکان‌های تاریخی یا حتی بعضی از سواحل باید انتظار صف‌های طولانی را داشته باشید.

بخش دیگری از هزینه سفر به استانبول در سال ۱۴۰۱  به نحوه سفر شما بازمی‌گردد. محل اقامت شما، نحوه حمل و نقل و خوردوخوراک شما حتی مقدار خرید و جاهایی که از آن خرید می‌کنید، می‌تواند هزینه سفر به استانبول را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. اما مهم‌ترین نکته برای برآورد هزینه سفر به استانبول قیمت لیر است. هرچه قیمت لیر نسبت به ریال پایین‌تر بیاید حتی با وجود تورم در ترکیه، سفر شما ارزان‌تر خواهدشد. قبل از سفرتان به استانبول قیمت لیر را بررسی کرده و سعی کنید در هنگام ورود به این شهر پول نقد ترکیه را به همراه داشته باشید. اگرچه در استانبول امکان تبدیل ریال به لیر وجود دارد، اما پیشنهاد می کنیم این کار را در مبدا انجام دهید.

استانبول 12

هزینه سفر به استانبول در پاییز

اوایل پاییز ارزانترین زمان سفر به استانبول به شمار می رود. بلیط هواپیما و هتل در ارزانترین حالت ممکن قرار دارد، شهر خلوت است و بازدید از جاهای دیدنی استانبول راحت‌تر از همیشه خواهد بود. از سمتی هوا هنوز زیاد سرد نشده و همه چیز برای یک سفر عالی آماده می شود. هزینه سفر به استانبول در پاییز به حداقل خود می‌رسد و می‌توانید با هزینه یک سفر داخلی به این شهر بروید.

کوله پشتی یا چمدان گوچی؟ شما با کدام یک سفر می روید؟

واقعیت این است که هزینه های سفر به استانبول یا حتی هزینه‌ای سفر به شمال بیشتر از هرچیزی به نحوه سفر کردن شما بستگی دارد. طبیعی است هزینه یک شب کمپ کردن در میان جنگل یا خوابیدن روی تخت یک هاستل به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با هزینه یک شب اقامت در یک هتل پنج ستاره نیست!

هزینه یک ناهار از غذافروشی‌های محلی ترکیه با رستوران گران قیمت دریایی کنار ساحل تفاوت زیادی دارد! همان‌طور که در ابتدا گفتیم استانبول به‌طورکلی جزو مقاصد گرانقیمت خارجی نیست، اما هزینه های سفر به این شهر می‌تواند متغییر باشد! قبل از سفر به استانبول یا حتی یک مقصد داخلی به این فکر کنید که چه سفری را بیشتر می‌پسندید؟ کوله‌گردی یا کشیدن چمدان مارک‌دار روی موزاییک‌های هتل شش ستاره؟ بعد از گرفتن این تصمیم برآورد هزینه‌های سفر به استانبول خیلی سخت نخواهد بود.

پیشنهاد شما برای کاهش هزینه سفر به استانبول چیست؟

سوالات متداول درباره هزینه سفر به استانبول

بهترین تفریحات رایگان استانبول کدام است؟

استانبول پارک‌های ساحلی و اسکله‌های رایگان زیادی دارد که بهترین نقطه برای گشت‌وگذار محسوب می شود. به جز این بازدید از بازار سنتی کاپالی چارشی، پیاده‌روی در خیابان استقلال، میدان تکسیم و محله‌های اطراف آن و ده‌ها جای دیدنی دیگر جز تفریحات رایگان استانبول است.  

آیا یک هفته برای سفر به استانبول کافی است؟

برای  لذت بردن از تفریحات استانبول و دیدن جاهای دیدنی این شهر یک هفته زمان مناسبی است. چیزهای زیادی برای دیدن و تجربه کردن در استانبول وجود دارد که می تواند یک هفته و حتی بیشتر شما را به طور کامل مشغول کند.

آیا امکان پرداخت دلاری در استانبول وجود دارد؟

واحد پول کشور ترکیه لیر است و پیشنهاد می کنیم در سفر به استانبول از لیر استفاده کنید.

آیا استانبول ارزانتر از دبی است؟

هزینه سفر به استانبول ۴۷ درصد کمتر از سفر به دبی است.

بهترین قسمت استانبول برای اقامت کدام است؟

منطقه فاتح محبوب ترین منطقه برای اقامت در استانبول است. این منطقه جاذبه های زیادی دارد، در واقع به هرکجای منطقه فاتح که نگاه کنید جایی برای بازدید وجود دارد. از مسجد گرفته تا موزه و بازار! با اقامت در این منطقه با خیلی از جاهای دیدنی استانبول فقط چند دقیقه فاصله دارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید